گزارش بازارامروز دوشنبه 16 مرداد 1402
لبخند سرد !
بازار کمی میخندد ولی حال خوبی ندارد . شبیه ادم های افسرده که با خنده اطرافیان لبخندی میزند ولی دل او افسرده و فشرده شده است ! مشکلاتی که روی سر او ریختند یکی دو تا نیست که حالا با یکی دو روز حرکت خودرویی ها بخواهد فراموش کند … این روزها بازار آن شادابی ویژه و خاص را ندارد و این مشخصات را به خوبی میتوان در حجم دید و البته گروه خودرو و برخی سهم های دیگر تلاش هایی برای بهبود بازار میکنند ولی توفیقی پیدا نمیکنند … یعنی بازار و نبود نقدینگی به او این اجازه را نمیدهد … و تمام این اتفاقات باعث شده بازار در عین این که به ظاهر میخندند ولی لبخند سردی را روی چهره دارند که بدترین و سخت ترین و تلخ ترین اتفاق این است که به این لبخند و این قیافه عادت کند !
و اما سراغ بازار برویم که گفتیم این روزها بازار شبیه انسانهای افسرده عمل میکند و هیچ انگیزه و تعاملی برای جدا شدن از این فضا و فاصله گرفتن از این اتفاقات ندارد. وقتی مدتها پیش موضوعی را نوشتیم که فرسایش در بازار اگر شوکهای خبری به آن نرسد محتمل خواهد بود دقیقاً چنین روزهایی مد نظر ماست که بازی بازار از نظر حجم پایین و از نظر جریان خرید و فروش بیرمق و تنور آن سرد است البته معتقدیم کف بازار را زدیم قیمتها افت ان چنانی نخواهند داشت اما مثبتها وقتی شوک خبری در کار نباشد برای هر رالی خاص انگیزه میخواهند… این انگیزه یا خود را در بازی به نام اخبار نشان میدهد یا باید جایی جریان پول را به دنبال خود بکشد و به بازار برسد که در حال حاضر هیچ یک از این دو برای بازار وجود نداشته و ما شاهدیم که تن داغ بازار همچون کویری سوزان تشنه قطرهای اعتماد و اخبار مثبت است که آن هم از او دریغ شده البته زمزمه هایی از گروه خودرو به گوش میرسد اما بگیر و نگیر دارد و نمیتوان روی آن حساب کرد
وقتی در چنین فضایی قرار داریم پس جریان پول چطور باید به بازار برسد؟! قبل از بیان این موضوع عرض کنیم که ما دو مرحله ورود پول داریم یعنی دو مرحله وجود دارد که جریان پول به بازار میرسد.البته در اصل ۳ مرحله است که فعلا با مرحله سوم بیگانه ایم…
مرحله اول پول فعالان و حاضرین خود بازار است که در بازار فعالیت میکنند و فعال هستند که به اصطلاح سنگهای کف این رودخانه بوده و همیشه در بازار حضور دارند حالا گاهی به وضع بازار نگاه میکنند و دور میایستند و گاهی در دل این بحران و خوشی ها هستند ما در اولین فاز باید جریانی را ایجاد کنیم و اعتمادی را به وجود آوریم که همین پولهای مرحله اول بچههای بازار به گردش و به چرخش درآید در حال حاضر معتقدیم حتی وارد این مرحله هم نشدهایم و هر بار که نقطه امیدی از جایی جوانه میزند چنان سرکوب میشود که روز بعد همه را پشیمان کرده یکی از نشانههای فعال شدن این جریان این است که حجم معاملات به طور مداوم بین ۶ تا ۸ هزارمیلیارد تومان قرار داشته باشد وقتی زیر این اعداد است یعنی همین خودیها هم به بازار خیلی اعتقاد و اعتماد ندارند و از تماشاچی بودن آن لذت میبرند
مرحله دوم مرحلهای است که جریان پول بیرونی وارد بازار میشود پولهای هوشمند، متصل!!!،پول های سرگردان سایر بازارها و سایر حوزهها به واسطه اتفاقات و تحولات مثبت راهی بازار سرمایه میشوند. بازار آنقدر باید بستر قوی امن و مثبتی را تجربه کرده باشد که این پولها در بازار حاضر شوند و البته معمولاً این جریان پول بعد از یک رشد موقت در بازار هوشیار و بیدار شده و سراغ این بازار را میگیرد
در این مرحله حتی برخی پول حقوقیها و پولهای دیگر هم راهی بازار میشوند و البته مرحله سومی هم وجود دارد که اوج بلند بودن بازار ماست که فقط چند ماهی در سال ۹۹ تجربه کردیم و آن هم تب فراگیر بازار سرمایه بود که فکر میکنیم با کاری که آن دولت در آن مقطع با بازار سرمایه کرد و در ادامه همین دولت چند برابرش را سر بازار درآورد بعید است به چنین مرحلهای از خوشی و لذت برسیم
اما در همین مراحل اول و دوم انگیزه ورود پول به بازار باید وجود داشته باشد این انگیزه نیز در ۳ حالت رقم میخورد حالت اول که حالت خوبی نیست واز سر ناچاری است پول از سمت حقوقیها بانکها و سایر نهادها به شکل دستوری راهی بازار شود به نظر چنین چیزی نه پایدار است و نه در قیافه این دولت میخورد که چنین بسیجی را بتواند به وجود آورد
البته این روزها تا حدودی در قالب حمایت صندوقهای تثبیت و توسعه از بازار شبیه این ماجرا را شاهد هستیم اما آن همهگیری عمومی که مد نظر ماست را ندارد و جریان اندکی است
حالت دوم چشم انداز است یعنی جریان پول به این نتیجه و جمعبندی برسد که چشم انداز روشن و مثبتی پیش روی شرکتها، اقتصاد و بازار سرمایه وجود دارد می تواند اینجا بازدهیهای نرمال و خوبی را به دست آورد از همین رو جریان پول با خیال راحت راهی بازار میشود و این دقیقاً چیزی است که در حال حاضر عکس آن اتفاق افتاده تمام چشمانداز آتی را دولت کور کرده است نه در اقتصاد و نه در شرکتها نه بازار و سهامداران نمیتوانند چشم اندازی را ببینند و اعتماد کنند
به قول یکی خود دولت هم نمیداند سال بعد و چند ماه بعد چکاره است!!
و مرحله سوم حالت جذاب اما سخت ارزندگیست. ارزندگی ابتدا در مقایسه با خود بازار و سپس در مقایسه با سایر کلاس داراییها ارزیابی میشود به عنوان مثال افزایش نرخ ارزی رخ بدهد و یا ارزش جایگزینی آنها را بالا برده و فضای متفاوتی برای بازار رقم بزند و یا سایر کلاسهای دارایی آنقدر غیر منطقی و بیحساب و کتاب رشد کنند که بازار سرمایه ارزان و منطقی به نظر رسیده و جذاب باشد و جریان پول به این سمت حرکت کند این اتفاقیست که میتواند در بازار و به واسطه ارزندگی رخ بدهد اما در حال حاضر شاهد هیچ یک از آنها نیستیم و همین است که جریان پول فقط نشسته و تخمه می شکند و تماشا میکند
و نکته آخر اینکه وقتی قرار باشد بازار بدون شوکهای خبری این جریان پول را جذب نماید به نظر یا باید فنر قیمتها آنقدر فشرده شده و گذر زمان به کمک بازار بیاید و گزارشها برسد و سودها شناسایی شود تا فنر ارزندگی جمع و جمعتر شده و جایی به دل بازار بنشیند و حرکت کند و یا احتمالاً باید منتظر جهش ارزی و بنزینی بعدی باشیم که با حرکت آن بازار حرکت کرده و فضای متفاوتی را رقم بزند. وقتی عقلانیت در تصمیمات فرار میکند بازار دنبال راه فرار از جنس خاصش میگردد… میخواستیم در مورد اظهار نظرهای جدید دولتی ها صحبت کنیم بماند برای بعد … روی این 17 و 18 اردیبهشت هم به زودی مطالب جدیدی عرض خواهیم کرد …
خودرویی ها و خبر های خوش
در نمادهای خودرویی باز خبرهایی در خصوص واگذاری سهام دولت در دو شرکت سایپا و ایران خودرو امروز سبب شد تا سهام خودروساز صدر نشین بازار باشند
دیروز شایعاتی مطرح شده بود که حول دو محور می چرخید اولی عرضه برخی محصولات در بورس کالا دومی افزایش نرخ خودرویی ها که هنوز جدی و رسمی نشده ولی شایعه محتملی است . دیروز هم در خبرها داشتیم بهادری جهرمی، سخنگوی دولت از واگذاری کامل صنعت خودرو خبر داد. امیررحیمی، مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی هم گفت: وثیقه بودن سهام سایپا و ایرانخودرو نزد بانکها در حال رفع شدن است تا مانعی برای واگذاری سهام این دو شرکت نباشد. به نظر اتفاقات مهمی در حال وقوع است و می تواند جالب باشد .
از دید ما با دید نوسان خگستر خودرو و با دید کمی بنیادی تر خزامیا و خبهمن گزینه های قوی ترو خاص تری هستند در بین قطعه سازی ها نیز خکار خزر خفنر خپویش گزینه های خوبی در این گروه به شمار می روند . ختراک و خموتور را هم در نظر داشته باشیم و قابلیت های خوبی را دارد .
همانطور که عنوان شده بود ایران خودرو با شکست قیمت های 260 تومانی به سمت سطوح 300 الی 320 تومانی در حرکت است سهمی که وضعیت خوبی داشته و با اصلاح قیمتی بالایی که تجربه کرده است بیشتر میل به صعود دارد
خساپا هم در قیمت های مقاومتی 240 تومانی قرار دارد سهمی که همچنان بحث واگذاریش جدی تر بوده و شانس بیشتری در خصوص عرضه سهامش توسط دولت دارد این شرکت فعلا در مسیر خود مقاومت قوی 260 تومانی را دنبال می کند
خاور نتوانست با رشد قیمتی مناسبی همراه شود این سهم خودرویی علی رغم وضعیت خوبی که دارد و گمانه زنی سود سازی بالا همچنان در شکست سد قیمتی 460 تومانی ناکام مانده سهم با حمایت 420 تومانی و مقاومت 460 تومانی فعلا روندش نوسانی دنبال می شود
جهش بانکی
در بین بانک ها امروز شاهد رنج کشی های مثبت و روند صعودی قوی بودیم بانک هایی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با پتانسیل صعود بالایی همراه هستند
بانکی ها شرایط خوبی را دارند و فکر میکنیم جریان پول میچرخد و به انها میرسد . . در گروه بانکی ها، وتجارت تاکنون ۲۰ تومان سود در اثر مجامع برگزار شده دریافت کرده و این درحالی است که بانک احتمالا در تیر ماه زیان ۷ تومانی شناسایی کرده و باید عملکرد شرکت را در ماه های بعد مورد بررسی قرار داد.
از طرفی تراز عملیاتی۴ ماهه بانک ۶۱۶۴ میلیارد تومان مثبت است و نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۱۰ درصدی داشته.
به لحاظ تکنیکالی نماد افت قیمت قابل توجهی داشته و به سطوح حمایتی رسیده که میتواند از سطوح فعلی با یک نوسان مثبت همراه شود جالب است بلوک فولاد وتجارت 22 همت و مارکت شرکت 2 برابر ان است و یعنی به اندازه نیمی از مارکت فقط فولاد دارد
بانک صادرات رنج خوبی شده و حتی تا صف خرید رفت اما فشار عرضه های سنگین سبب سرکوب روند مثبت سهم شد وبصادری که از کف قیمتی 200 تومانی استارت برگشت خوبی را زده اما به نظر می رسد برای عبور از مقاومت 220 تومانی کار سختی داشته باشد
ونوین همچنان بر سر قیمت های 600 تومان مهمان نوسانات ارامی می باشد این سهم بانکی در شرایط خوبی به سر برده و اوضاع و احوال مناسبی دارد ونوینی که امسال 200 تومان سود و ارزش ذاتی بالایی دارد
در بانک سامان هم شاهد نوسانات مثبت ارامی بودیم ظاهرا کف قیمتی 320 تومانی در سهم بسته شده و سامان میل به نوسانات مثبت تا رسیدن به قیمت های 360 تومانی دارد این سهم بانکی به واسطه سود سازی بالا مورد توجه می باشد
سرمایه گذاری های خاص
در برخی نمادهای سرمایه گذاری امروز معاملات خوبی را شاهد بودیم سرمایه گذاری هایی که بعضا با تحولات درونی خوبی همراه شده اند
در وسپهر برنامه عرضه بلوک 5 درصدی بانک صادرات با شرایط اقساطی انتظار برای فروش این بلوک و شناسایی سود بالایی را در این سهم افزایش داده است وسپهر با شکست قیمت های 560 تومانی به سمت سطوح قیمتی 620 و 650 تومان خواهد رفت تحولات خوبی در انتظار این غول سرمایه گذاری است
سرمایه گذاری سایپا که پرچم دار فروش سهام خودرویی ها بوده و اصلاح قیمتی عمیقی داشت امروز برگشت خوبی زده و صف خرید هم شد سهم با شکست قیمت های 520 تومانی وارد مسیر صعودی خوبی تا سطوح 600 تومان خواهد شد تا بخشی از اصلاحش را جبران نماید
واتی از بابت خبرهای مثبت شیران کمی روند صعودی به خود گرفت سهمی که ارزش ان ای وی بالا و برای سال جاری سودش از بابت شیران با تحولات خوبی همراه خواهد شد سهم ارزش ذاتی 1600 تومانی داشته و با نوسانات مثبت ارام به این سطوح ارزش ذاتیش خواهد رسید
ساختمانی ها و میل به برگشت
در نمادهای ساختمانی نیز نوسانات بعضا مثبتی از سهام این گروه را شاهد بودیم ساختمانی هایی که اوضاع و احوال خوبی داشته و حمایت های بهتری در بازار را تجربه می کنند
ثتران با نوسانات مثبت بار دیگر شانس خود را برای شکست سد قیمتی 720 تومان امتحان میکند امروز سهم معاملات خوبی داشت و اگر حمایت های مثبت امروز برای فردا هم ادامه دار باشد ثتران تا قیمت های 760 الی 800 تومان رشد خواهد کرد
ثاخت در کف قیمتی 420 تومانی قرار دارد افت بیشتری از سهم بعید بوده و سهم همچنان در سیکل نوسانی 420 الی 460 تومان قرار دارد سهمی که علی رغم ارزش ان ای وی و دارایی های بالا به دلیل سود سازی پایین و گزارش ضعیف اخیرش فعلا روندش ارام دنبال می شود
ثبهساز رشد خوبی داشته و 10 تا 15 درصد بازدهی داد حالا باز سهم در مسیر رو به اصلاح و به سمت قیمت های 280 الی 260 تومانی می رود شکار سهم در قیمت های 260 تومان می تواند مناسب باشد به خصوص این که با این گزارش عالی ماهانه سهم نشان داد امسال هم سود سازی خوبی دارد
چهارگوشه بازار
فسوژ هم با حمایت های خوبی همراه و به تارگت 2400 تومان نزدیک شده است سهم با توجه به توان سود سازی 400 تومانی و پی بر ای فوروارد 6 ارزش ذاتیش همین محدوده بوده و بار دیگر در صورت برگشت به قیمت های 2000 تومان برای خرید نوسانی جذاب خواهد بود
در فنورد شنیده می شود شرکت در مرداد ماه در حال فروش ورق های تولیدی خود می باشد سود 600 تومانی امسال و سود 800 تومانی برای سال اینده سهم را در موقعیت خوبی قرار داده و فنورد فاصله بالایی با ارزش ذاتی خود در بین فولاد سازان قرار دارد نکته مهم شرکت مصونیت از افزایش قیمت حامل های انرژی به دلیل مصرف انرژی پایین است
حخزر وارد فاز اصلاحی شده است شرکت به دلیل حجم تبادلات کالا در دریای خزر به سود سازی و درامد بالایی رسیده است این سهم سهم امسال سود سازی خوبی دارد اما به نظر می رسد به اصلاح قیمتی هم نیاز داشته باشد حخزری که حمایت های 4800 الی 5000 تومان دارد
انتخاب بعد از اصلاح 25% در سه ماه گذشته طی چند روز گذشته مورد توجه بازار قرار گرفت و تقاضای خوبی برای آن ایجاد شد. شرکت در تیر ماه 1741 میلیارد تومان فروش داشته و مجموعا در چهار ماهه 9699 میلیارد تومان که رشد 84% نسبت به چهار ماهه 1401 محقق شده است. از لحاظ محاسبه سود انتخاب را نمی توان بصورت تنها بررسی کرد و بدلیل داشتن 16 زیرمجموعه عموما سود تلفیقی آن مورد توجه بازار قرار می گیرد. در گزارش شش ماه منتهی به خرداد به ازای هر سهم 60 تومان محقق کرده. به نظر می رسد شرکت در سود تلفیقی 12 ماهه توانایی ساختن 4.5 همت سود را داشته باشد
فولاد مبارکه با این شرایط و خرید توریل شرایط خوبی پیدا کرده البته این خرید برای توریل بهتر از فولاد می شود . با دید کمی صبر به نظر فولاد هنوز بهترین گزینه است ولی در بین خاص ترها فنورد را هم با هم زیرنظر داشته باشیم . خود فخوز هم بد نیست و در نهایت 3 گانه فجر فسپا فرود را جذاب و جالب می بینیم .
در کانی های غیرفلزی، کگاز با افت قیمت خوبی که تجربه کرده و همچنین گزارش های ماهانه خود می تواند مورد توجه بازار قرار بگیرد. شرکت در ۴ ماهه به درآمد ۳۳۹ میلیارد تومانی رسیده و رشد ۱۰۵ درصدی داشته است. کگاز امسال به سود ۲۰۰ تومانی میرسد که این موضوع می تواند P/E روی تابلو سهم را بهبود دهد و کاهش دهد.
در بین برقی ها وهور را میتوان به عنوان یک گزینه نوسانی، بیشتر مد نظر قرارد داد. سهم افت قیمت خوبی را تجربه کرده و می توان انتظار یک نوسان مثبت را از سهم داشت. وهور از جمله شرکت هایی است که تعداد قابل توجهی طرح توسعه داشته و احتمال عرضه شرکت مولد نیروگاهی سمنان به عنوان زیرمجموعه آن در بورس وجود دارد. این در حالی که است شرکت در ۶ ماهه منتهی به خرداد ماه ۴۶ میلیارد تومان درآمد سود سهام داشته و نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۲۰ درصدی مواجه شده است. با توجه به موارد گفته می توان انتظار رشد درآمد و بهبود P/E آینده نگر را از سهم داشت.
در بازر برخی سراغ وپترو رفته اند . وپترو هم خوب باز شد و به نظر امسال هم این سود را تکرار میکند میتواند جالب باشد بد نیست وپترو زیرنظر باشد ولی باید سهم اصلاح قوی تری را بکند و کمی اصلاح جدی تری را داشته باشد
گروه پرداخت را هم زیرنظر بگیرید پی پاد و رتاپ خاص ترین ها هستند . اصلاح عجیبی را دراین گروه شاهد بودیم به نظر بین اعضای این گروه بد نیست پی پاد و رتاپ را کمی بیشتر و قوی تر زیرنظر گرفته و با دید نوسان انها را دنبال کرد گزارش های ماهانه این ماه این گروه شنیده می شود متفاوت خواهد بود .
روزهای قبل هم عرض شد با دید بنیادی سپید با دید کمی نوسانی تر سیمرغ گزینه خوب و خاص گروه است و میتواند جالب باشد در این گروه 4 سهم زمگسا زفکا زقیام زشگزا را هم زیرنظر داشته باشید هر 4 سهم ازدید نوسان و بنیادی می توانند قابلیت های خوبی را برای بازار رقم بزنند . به نظر گروه زراعت گروه خوب با گزارش های خوبی بوده و میتواند جالب باشد سیمرغ چند بلوک دارد و بتواند مشتری پیدا کند یک رالی را خواهد داشت


