گزارش بازارامروزسه شنبه 10 مرداد 1402
بی خبری ،خوش خبری !
امروز بازار تحت تاثیر نبود خبرهای منفی و البته جو تعطیلی پیش رو قرار داشت ولی به طور کلی بازهم یک روز مثبت را پیش برد و فرق مثبت بازار امروز با روزهای قبل این بود که فضای منطقی ترو بهتر و پرحجم ترو مثبت تری را داشت . به نظر این ناامیدی بازار از شرایط و چشم بستن از این طرف و آن طرف بد هم نشده …
یک نکته در مورد تعطیلی ها هم بگوییم … آن دانشمندانی که تز می دهند به خاطر داشته باشید صف گوشت و مرغ و خاموشی ها و هزار داستان دیگر ماحصل همان نرخ گذاری دستوری است که شما از آن دفاع میکنید … تمام مشکل این است که درک نمیکنید اقتصاد علم است و نمیتوانید به او دستور بدهید ولی خیلی نمیگذرد جای انگشتان سیلی اقتصاد روی صورت شما شکل میگیرد … درست شبیه همین ماجرای تعطیلی ها و برق و …
اما سراغ بازار برویم … حقیقت امر بازار در شرایطی قرار گرفته است که از امدادهای غیبی و شوک درمانی و خبرهای مثبت دلسرد شده است سعی میکند روی پای خود بایستد . بار اول نبود که دولت اینطور در کاسه بازار میگذاشت سابقه و تجربه چنین رفتاری در بازار در اکثر دولتها وجود داشت به خصوص در دوره اول دولتها که شعارهای پوپولیستی داغ و جیب شرکتها گشاد است و البته هیئت مدیره شرکت ها هم بیعرضه و بیعرضهتر…
اما آنچه در شرایط فعلی تفاوت با دفعات قبل را نشان میداد در دو چیز بود اول تعدد خبرهای منفی در یک مدت کوتاه که کمتر به یاد داریم سابقه داشته باشد دولت اینطور رگباری و پشت سر هم یکی یکی صنایع را بزند و با چالش مواجه سازد و نکته دوم این بود که هر بار پس از ایجاد بحران دولت کمیته ضد بحرانی تشکیل میداد و با توجه به عواقب و اتفاقات کمی تصمیمات را تعدیل میکرد این بار تقریباً این اتفاق نیز رخ نداد تا بازار همچنان در شوک سیلیهای قبلی دولت و در انتظار یک رویداد و فضای بهتر قرار گیرد
در روزهای گذشته عنوان کردیم که اگر بازار نتواند با شوک درمانی مسیر خود را پیدا کند فرسایش احتمالی سراغ او خواهد آمد اما اینطور نیست که جو منفی باشد و حتی بیخبری خوش خبری خواهد بود به خصوص وقتی عاقلانه تصمیمی گرفته نمیشود.
کار نداشتن دولت با بازار میتواند خبر خوبی به حساب امده و موجب حرکت آرام و رفتار بهتر بازار شود درست شبیه آنچه در حال حاضر و در این دو روز شاهدیم که خبر منفی خاصی به بازار نرسیده و با اندک حمایت بازار فضای بهتری دارد…
البته که ما و بازار تا همین دیروز هم تا حدودی برای بهبود بازار و شوک درمانی آن امیدوار بودیم اما صحبتهای پس از جلسه وزیر اقتصاد و حرفهای گنگ و مبهم او چند برداشت را برای ما به وجود آورد که شاید اشتباه باشد و شاید هم درست اما فضای جلسهای را تصور کنید که همه دور آن نشستهاند از وزرا معاون اول رئیس جمهور و البته ریاست سازمان بورس و آغاز جلسه با گزارشهای احتمالی وزیر اقتصاد و ریاست سازمان بورس آغاز میشود که بله ببینید چه کردهاید این بساطی است که تصمیمات اخیر به وجود آورده (البته با صدایی ارام و حسی مظلوم همراه با ترس ) بعد نوبت طرف مقابل میرسد که از استدلالات و اتفاقات دفاع کند حقیقتم نمیدانیم چه شده و چه گذشته و چه تصمیمی گرفته شده اما به نظر میرسد صحبتهای پس از جلسه وزیر اقتصاد نشان میداد دولت روی حرف خود بر نرخ خوراک و نرخ غیرمنطقی ۷ هزار تومان ایستاده و در سایر موارد نیز کوتاه نخواهد آمد چرا چون دنگ ترس اجرای افزایش قیمت بنزین و کسری بودجه و ندانم کاری دولت در خاصه خرجیها را شرکتها و بازار سرمایه می دهد و ته ته آن هم با خود میگویند این ۴۰ ۵۰ هزار نفری که اعتراض دارند را به دریا میریزیم تا خیال همه راحت باشد
بعد هم وزیر بیرون میآید و آن صحبتها را میکند به نظر تنها چشم اندازی که از جلسه اخیر بیرون آمده دو دیدگاه است ۱ این ماجرا را کش ندهید پولیست که دولت نیاز دارد و باید بگیرد چه در قالب عوارض چه خوراک چه گاز و چه هر چیز دیگر حالا به شما لطف میکنیم امسال و سال بعد دیگر خبر منفی نداشته باشیم و جیب شرکتها را نزنیم و فعلاً کاری با آنها نداشته باشیم … این برداشت از دید ما خروجی تمام زد و خوردهای اخیر بوده است امیدواریم اشتباه کرده باشیم مسیر تغییر کند چرا به این موضوع رسیدیم ؟! به این دلیل که معتقدیم اگر تصمیم خاصی برای بازار گرفته میشد وزیر اقتصاد سیس فاتحان را به خود میگرفت و با قدرت و جرات نتایج جلسه را اعلام میکرد و فریاد هل من مبارززززز!! سر میداد … اما به نظر فرض را باید بر همین اصل گذاشت که اتفاقا بهتر است و از لنگ در هوا ماندن بازار بهتر است .
خوب بیایید در نظر بگیریم با فرض اتفاقات فوق حالا بازار باید چه کند اگر خبر منفی به بازار نرسد و طی روزهای آتی بازار شرایط نرمالی را داشته باشد میتوان یک برگشت کوتاه مدت را شاهد بود به هر حال بیخبری هم گاهی اوقات با این حرکات دیوانه وار در تصمیمات خوش خبری است …
اما بازار هم کم کم باید تصمیمات مهمی بگیرد یکی از این تصمیمات این است که کم کم بازار مسیر خود را از شرکتها و از برخی صنایع که از این موضوع تاثیر پذیرفتهاند جدا کند کم کم ماجرای خوراک و این موارد را هضم کرده البته بخش بزرگی از بازار را نمیخرند و عده زیادی با توجه به تبعات این تصمیم سراغ بخش بزرگی از بازار نمیروند . البته این موضوع نیز به تدریج برطرف می شود …
بسیاری هم شروع به حرکت در بازار کرده و به دنبال صنایع و شرکتهای مختلف میگردند که از این ماجرا تاثیر نگرفته و میتوانند با توجه به گزارشها و اتفاقات و البته رشد بازارهای جهانی و تحولاتی که در پیش است حداقل فضای بهتری را تجربه کنند البته همچنان معتقدیم جریان پول قوی که بخواهد در مسیر بازار قرار گیرد فعلاً سعی میکند همچنان تماشاچی باشد
اما برخی دیگر همچنان امیدوار میمانند امیدوار به اینکه شوک درمانی تنها راه بازار است و هنوز شوکهایی باقی مانده که میتواند مسیر بازار را تغییر دهد
این شوکها در چهار حوزه طبقهبندی میشود که امیدوار است بازار یکی یکی از از راه برسد و مسیر را تغییر دهد اولین و مهمترین آن شوک گروه خودروست که بازار منتظر میماند که اخباری از تجدید و یا افزایش نرخ این گروه دریافت کند بازار همیشه با خودروییها حرکت کرده و این گروه موتور محرک بازار بوده است
شوک دوم اخبار پالایشی است که امیدوار است از دل این اتفاقات و رویدادها کمی عقلانیت بیرون زد و تغییر فرمول این گروه رخ نداده و این گروه بتواند کمی مسیر بازار را با خود همراه و هموار سازد که شایعاتی هم از این حوزه شنیده می شود .
شوک سوم زمزمههای تجدید در برنامه هفتم توسعه است که میتواند کمی برخی از شرکتهای ریز و درشت بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد که البته این ماجرا نیز حاشیهها و حرفهای زیادی دارد
و اما شوک چهارم که امروز فقط به آن اشاره میکنیم و روزهای بعد مفصلتر در مورد آن صحبت میکنیم بحث تغییرات جریان ارزی و افزایش نرخ ارز است که یک بار در آبان و پس از آن رویدادها مسیر بازار را تغییر داد و حالا نیز میتواند عاملی برای تغییر مسیر بازار شود
سعی میکنیم در روزهای آتی در مورد این عامل چهارم و سایر عوامل و اثرات آن در بازار بیشتر صحبت کنیم در جمعبندی بگوییم که اگر بپذیریم اخبار منفی با کمی عقلانیت و درایت کنترل شده و فقط کمی از این شوکها و اخبار مثبت به بازار برسد میتوان به برگشت و بهبود مسیر در بازار امیدوار شد در غیر این صورت فنر این بازار روز به روز جمعتر شده و فشار روی سهامداران و فعالان بیشتر… شاید در گذر زمان و از نظر قیمتی ضرر نکنیم اما فشار روانی این ماجرا برای بازار و سهامداران بالا خواهد بود
و اما حرف آخر…
دیروز اتفاقاتی در مورد سایپا و بحث ضسپا۶۰۰۵ شاهد بودیم ببینید اول از همه بیایید با خودمان روراست باشیم چه در سازمان چه در فعالان بازار اگر قرار است این طرز فکر وجود داشته باشد که بازار قرار است بزرگ شود و پیشرفت کند ابزار بزرگی باید فراهم باشد این ابزار علاوه بر شرایط مساعد رفتار سیاستگذار ابزارهایی است که همه دنیا به آن رسیدهاند و ما هم چارهای جز طی کردن آن نداریم ابزارهایی مانند الگوریتم، اختیارها ،ابزار بازارهای دو طرفه ،انواع شرکت ها و صندوق های سرمایهگذاری، سکتورها و اهرمی ها و ابزارهای دیگر… پس اگر قرا است در مسیر پیشرفت در این بازارها باشیم این ابزارها نیز باید کنار بازار وجود داشته باشند
نکته بعد باید بپذیریم که همه در این بازار به دنبال حداکثرسازی سود و حداقل کردن ریسک هستند پس حرکات هر سرمایهگذار در دارایی که دارد با هر طرز فکری قابل پذیرش است و به نوعی همین یک جمله مال دارد اختیار دارد را باید بپذیریم
اما دو نکته میان وجود دارد کمی هم ظرف زمان را در این رویدادها و اتفاقات باید در نظر گرفت در شرایط فعلی که بازار تمام چشم امیدش به سایپاست و او درست یا غلط لیدر بازار شده است این چنین حرکات آن هم با رنجهای عجیب منفی کمی غیرمنطقی به نظر میرسد قبول کنیم نهاد ناظر هم تا حدودی حق دارد که با چنین شرایطی برخورد نماید و نکته آخر که سربسته و دربسته میگوییم عزیزان اینطور نباشد که !!! اگر به واسطه تحلیل خود و به واسطه بازار دو طرفه در سمتی قرار گرفتهاید که افت قیمتها به سود شما خواهد بود به نظر قربانی کردن بازار صرفاً به واسطه این ماجرا امر اخلاقی نیست یا پیشبینی شما درست بوده یا غلط یا تحلیل شما بر مبنای کاهش بوده یا افزایش اینکه حالا بخواهیم از کاهش اجباری و رنجی قیمت به واسطه قرار داشتن در موقعیت خاص صحبت کنیم و دفاع کنیم کمی غیرمنطقیست امروز سعی کردیم بسیار دربسته و سربسته صحبت کنیم .
ادامه رفتارهای فوق چه در سمت سیاستگذار که نباید محدودیتی برای این ابزارها داشته باشد و چه در سمت فعالان بازار باید متوقف شده و هر دو در مسیر درست و عاقلانه قدم بردارند و حرف آخر اینکه رسانه یک بازوی بازار سرمایه است اهرم کردن رسانه برای رسیدن به مقاصد جریانهای مالی و پولی امر حرفهای و جذابی نیست …
فردا تعطیل است اشکال نداشت که امروز کمی طولانی تر شد …
قطعه سازان اینده دار
در نمادهای قطعه سازان شاهد روند مثبت خوبی بودیم به طوری که قطعه سازان با دریافت افزایش نرخ های ادامه دار در شرایط مناسبی قرار گرفته اند
در خپویش در پیش بودن افتتاح پروژه استراتژیک شرکت در شهریور ماه سبب شده تا سهم با روند مثبت همراه شده است سهمی که کف قیمتی 2000 تومانی را بسته و از دید بنیادی و تکنیکالی مستعد رشد خوبی می باشد برای سال جاری انتظار سود 500 تومانی و قیمت های 3000 تومانی دارد
خکار هم با نوسانات مثبت ارامی همراه و به قیمت های 400 تومانی رسیده است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با سود سازی بالایی همراه می باشد این سهم توان رشد قیمتی خوبی داشته و در صورت شکسته شدن سد قیمتی 420 تومان تا قیمت های 460 تومان صعود خواهد کرد
خمهر هم در صدد شکسته شدن سد قیمتی 320 تومانی می باشد سهمی که اوضاع خوبی داشته و اگر این مقاومتش شکسته شود رشد قیمتی خوبی تا سطوح 350 الی 360 تومانی خواهد داشت خمهر در وضعیت خوبی به خصوص از دید تکنیکالی به سر می برد
فولادی های سود محور
در نمادهای فولاد ساز شاهد روند مثبت خوبی در سهام سود ساز این گروه بودیم فولادی هایی که وضعیت بنیادی خوبی هم از لحاظ فروش و هم سود سازی دارند
فرود با صف خرید به روند خود ادامه داد سهمی که با تخمین سود80 الی 90 تومانی امسال به سمت قیمت های 500 تومانی می رود فرودی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و روند میان مدت صعودی دارد سهم ارزش ذاتی 600 تومانی با فرض سود 90 تومانی خواهد داشت
فخوز که تخمین سود 80 تومانی و ارزش ذاتی 400 الی 480 تومانی دارد با روند نوسانی مثبت همراه شده است سهمی که با رشد قیمتی به سمت سطوح 360 تومان و سپس 420 تومان خواهد رفت فخوز در کف قیمتی 320 تومان قرار داشته و پتانسیل های بنیادی بالایی دارد
فسبزوار نوسانات مثبت خوبی دارد برای این سهم تخمین سود 800 تومانی زده می شود با این سود سهم ارزش ذاتی 4800 الی 5000 تومانی دارد سهمی که به واسطه جهش نرخ محصولاتش گزارش 3 ماهه بسیار خوبی داشته و در شرایط بنیادی مناسبی به سر می برد
معادن عیار بالا
در نمادهای معدنی نیز شاهدروند مثبت در نمادهایی بودیم که پتانسیل رشد سود سازی خوبی دارند
کالسیمین با روند مثبت خوبی همراه شده و به سمت قیمت های 650 تومان در حرکت است این سهم وضعیت خوبی با انتشار صورت های مالی 3 ماهه نشان داده و به نظر می رسد با توجه به وضعیت فروش شمش روی شرکت بتواند با ادامه رشد قیمتی تا رسیدن به هدف عنوان شده همراه شود
فسوژ با اقبال خوبی صف خرید شد همواره سهم در کف قیمتی 2000 تومانی با اقبال خوبی همراه شده و یک نوسان 10 الی 15 درصدی می دهد این سهم به واسطه گزارش خوب سه ماهه و تخمین سود 400 تومانی برای سال جاری با اقبال خوبی همراه شده است
فزر به قیمت های بالای 4000 تومان برگشته و در شرایط خوبی به سر می برد این سهم در موقعیت خوبی از دید بنیادی قرار گرفته و با توجه به روند مثبت دلار و طلا با اقبال و برگشت روند همراه شده است این سهم با کف قیمتی 3800 تومانی و مقاومت های 4200 و 4600 تومان نوسانات خوبی در این سطوح به دست می دهد
خودرویی ها و تمایل به برگشت
در نمادهای خودرویی شاهد روند مثبت نوسانی خوبی بودیم خودرویی هاییکه تمایل زیادی به برگشت روند و مثبت شدن دارند
ایران خودرو با نوسانات مثبت به سمت قیمت های 260 تومان می رود در صورت شکست این سطوح سهم به سمت قیمت های هدف 300 تومانی خواهد رفت این سهم وضعیت خوبی در صورت عرضه مازاد تولیدات خود در بورس کالا خواهد داشت
خاور در شرایط خوبی به سر برده و پی بر ای فوروارد زیر 4 دارد سهمیکه امسال 100 تا 120 تومان سود و ارزش ذاتی 600 تومانی دارد سهم با رشد قیمتی باز به مصاف قیمت های 460 تومانی رفته تا در صورت شکسته شدن این سطوح به قیمت های 500 الی 520 تومان در گام بعدی برسد
خدیزل در کف قیمتی قرار دارد سهم نیاز به یک محرک برای رشد قیمتی دارد بهبود فروش در مرداد ماه می تواند زمینه رشد ارام سهم را به همراه داشته باشد این سهم تا قیمت های 560 و 620 تومان تارگت دارد خدیزلی که اوضاع و احوال خوبی داشته و از دید بنیادی وضعیت خوبی به سر می برد
دارویی های خوش سود
در نمادهای دارویی روند مثبت خوبی شکل گرفته و دارویی های سود ساز با اقبال بالایی همراه شدند
در داروی کوثر اصلاح قیمتی سهم و رسیدن به کف قیمتی 1065 تومان باعث برگشت روندش شد سهم در 3 ماهه سود بالای 40 تومانی داشته و براورد سود 250 تومانی و ارزش ذاتی 1500 تومانی برای سال جاری دارد سهمی که جز سهام بنیادی گروه دارو دسته بندی می شود
ریشمک هم با برگشت روند خوبی در صدد شکسته شدن سد قیمتی 3200 توماناست سهم هم افزایش سرمایه خوبی دارد و هم امسال سود 600 تومانی در دسترس است این سهم بازدهی خوبی در میان مدت به دست خواهد داد و تا قیمت های 3600 تومان فعلا تارگت اولیه دارد
دشیمی هم امسال سود 600 الی 700 تومانی و ارزش ذاتی 3600 الی 4000 تومانی دارد سهم در حال کف سازی در قیمت های 3000 تومان است و حمایت بسیار قوی هم در سطوح 2800 تومانی دارد سهم با حمایت های قوی همراه و به سمت اولین هدفش یعنی سطوح 3600 تومان در حرکت است
چهارگوشه بازار
شپاس تا استانه صف خرید پیش رفت سهم به واسطه گزارش عالی 3 ماهه و براورد سود 700 تومانی با رشد قیمتی خوبی پس از مجمع همراه شده است سهم تا قیمت های 3600 تومان بالا خواهد رفت سهمی که گزارش فروش بسیار خوبی هم در 4 ماهه داشته و نشان می دهد روند سودسازی بالای سهم ادامه خواهد داشت
دراین گروه زمزمه سود های زیر به گوش میرسد تاپیکو بالای 3200 ،شستا بیش از 230 ریال ، غدیر 3600 ریال پارسان 6450 ریال و با این سود ها به نظر بین این گزینه ها بازهم پارسان و شستا گزینه های قوی تر و خاص تری هستند و البته خود وغدیر هم انصافا بد نیست . به نظر در این گروه می شود روی تاصیکو هم حساب کرد ولی نه خیلی ولی در کل شستا دراین قیمت ها و اختیار های این نماد مورد توجه هستند .
دیروز کحافظ یک بلوک را داشت و سهم مورد توجه تحلیل گران است . چشم انداز 1100 تا 1300 ریال سود را برای کحافظ ترسیم میکنند . کحافظ رشد 89% را نسبت به مدت مشابه در 3ماهه داشته و 244 ریال سود محقق کرده است سهم 1306 میلیارد ریال سود عملیاتی و 1252 میلیارد ریال سود خالص دارد سهم یک افزایش سرمایه دارد و فروش خوبی طی این مدت داشته است . هم کپارس هم کحافظ را زیرنظر داشته باشید .
دراین گروه رشد قیمت نفت و رشد کرک ها و از سوی دیگر زمزمه هایی از جلسه دیروز که قرار بر این شده نرخ فرمول تغییر نکند یکی از مهم ترین اتفاقاتی است که میتواند این گروه را مورد توجه قرار دهد با دید کمی صبر از دید ما شپنا یکی از بهترین گزینه های گروه است و قیمت خوبی دارد
شبندر که اصلاح بسیار خوبی بعد از مجمع و گزارش ضعیف 3 ماهه داشت حالا به واسطه جهش قیمت های جهانی نفت به سطوح 85 دلار و چشم انداز نفت 90 تا 100 دلاری و افزایش قابل توجه کرک اسپرد پالایشی ها با اقبال همراه شده است سهمی که در صورت عبور از قیمت های 920 تومان توان رشد تا قیمت های 1000 تومان را دارا می باشد
بانک دی با نوسانات مثبت خوبی همراه شد سهمب ه قیمت های بالای 120 تومان برگشت زد اما برای رشد بیشتر باید از سد قیمتی 125 تومان عبور نماید سهمی که عمده پتانسیلش مشخص شدن ارزش کوهستان پارک و تهاتر با املاک خرد سهامدار عمده می باشد
حفاری گزینه ای مناسب با دید نوسانی است که اصلاح زیادی داشته و با اولین نشانه های مثبت می تواند مجددا به محدوده ۶۰۰ تومان بازگردد.
این شرکت در ادامه روند رو به رشد فروش ماهانه خود، در تیرماه به درآمد فروش ۳۲۲ میلیارد تومانی رسید. همچنین با رشد ۴۴ درصدی به نسبت بهار سال قبل، در اولین فصل مالی ۱۶ تومان سود به ازای هر سهم شناسایی کرد.
امروز کرازی را بهتر می خریدند . کرازی در تیرماه بهتر از سه ماه گذشته عمل کرد و با رشد ۳۴ درصدی به نسبت ماه خرداد و رشد ۶۳ درصدی به نسبت میانگین ماه های گذشته، به درآمد فروش ۱۱۳ میلیارد تومانی رسید. این شرکت که در فصل بهار ۳۰ ریال سود به ازای هر سهم ساخت، برآورد میشود در پایان امسال سود هرسهم ۲۵۰ تا ۳۰۰ ریال در انتظارش باشد. این سهم هم از منظر نموداری و هم از منظر بنیادی گزینه ای خاص است که باید بیشتر زیر نظر باشد چرا که میتوان نوسان خوبی از آن گرفت.
امروز تاپیکو را بهتر خریدند در بین سرمایه گذاری ها، تاپیکو در نتیجه گزارش ستاره خلیج فارس می تواند مورد توجه قرار بگیرد و با توجه به سودهای تقسیمی شرکت های زیرمجموعه احتمالا به ازا هر سهم ۳۰۰ تومان سود خواهد داشت.
از طرفی این شرکت بیشترین سرمایه گذاری بورسی خود را روی فارس، مارون و نوری انجام داده و به لحاظ تکنیکالی، در روزهای اخیر از سطح حمایتی خود فاصله گرفته و هدف آن را می توان سقف قبلی سهم در نظر گرفت.
در بین بانکی ها وسینا شرایط خوبی دارد وسینا که اصلاح قیمتی نزدیک به 50% را اخیرا تجربه کرده، بعد از مجمع سالیانه مورد توجه قرار گرفت و در محدوده بالای 300 تومان تثبیت شد. در ماه تیر وسینا 640 میلیارد تومان درآمد تسهیلات اعطایی کسب کرده و هزینه سود سپرده ها 493 میلیارد تومان بوده که تراز بانک را مثبت نگه داشته است.
روند خوب بازارهای جهانی کم کم این گروه به خصوص دو گروه روی و مس را روی دور می اورد در رویی ها به ترتیب اولویت فاسمین فراور کیمیا فزرین فتوسا فگستر و در گروه مس نیز به ترتیب فملی فباهنر فافق گزینه هایی هستند که از نظر ریسک مرتب شده اند یعنی اگر سراغ کم ریسک ترین ها بخواهید بروید فاسمین و فملی … این احتمال را میدهیم که سرعت بازدهی گروه روی از مس بیشتر باشد ولی مثلا ترکیبی از فباهنر فافق و کیمیا میتواند ترکیب بدی نباشد .


