جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزدوشنبه 9مرداد 1402

گزارش بازارامروزدوشنبه 9مرداد 1402

نوید خاندوزی
جولای 31, 2023
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزدوشنبه 9مرداد 1402 

اگر بگذارند … 

بازار امروز کمی بهبود داشت و بهتر عمل کرد ولی رویه این مدت این بوده که هربارر هم بازار مثبت شده چند روز بعد سیخ سیاست گذار دوباره به تن بازار خورده و از جا پریده است !! اگر بگذارند  بازار کمی نفس بکشد انقدر قیمت ها اصلاح عجیبی کرده است که حتی بیخبری بازار هم میتواند عاملی برای بهبود باشد ! البته بهبود نه  به معنای رشد …

بازار آنقدر سرش بلا آمده که حتی مثبت‌های اندک و موقت این چنینی هم راه به جایی نبرد و آن شور و هیجانی که باید ایجاد کند ایجاد نمی‌کند
درست شبیه آن ترانه معروف گلپا که می‌گفت آمد اما در نگاهش آن نوازشها نبود … دل همان دل بود اما مست و بی پروا نبود …. (فارغ از بازار ماجرای این شعر و آهنگ  را یک بار بخوانید … )  بله بازار گاهی وقت‌ها مثبت می‌شود و رخی نشان می‌دهد اما در نگاهش ان برق مثبت و امید به آینده وجود ندارد و این امید کشی و یاس افکنی در بازار بی‌شک به واسطه تصمیمات و اتفاقاتی است که دولت به شکل سلسله وار اجرا می‌کند کمتر به یاد داریم که دولت اینطور پشت سر هم و مداوم تصمیمات این چنینی بگیرد و البته در هیچ مقطعی از زمان هم این حجم حماقت در تصمیم گیری‌ها و وزن دادن به مغز های کوچک زنگ زده ای که تصمیمات آنها در سایر حوزه‌ها روشن و مشخص است بی‌سابقه بوده . وزن دادن به تفکراتی که پیشینه آن مشخص است و حالا در حوزه اقتصاد مشغول درفشانی و ایده پردازی هستند که نتیجه آن هم به مانند قبل مشخص است …

می‌دانید درد بازار کجاست؟! دیروز که این شایعه بورس کالا رسید بسیاری اصلاً به آن خندیدند گفتند مگر می‌شود بورس کالا را منحل کرد اصلاً خنده‌دار است اما تلخی ماجرا آنجا بود که برخی آن را باور کردند که اتفاقاً آنها انگار درست فکر می‌کردند و حرف‌هایی مطرح بوده و به قول آن مثال معروف از دیوانه هر کاری بگویید برمی‌آید!! و این‌نگاه باعث چنین رفتاری شده که بازار هم هر خبر این چنینی را باور می‌کند چرا که می‌داند ممکن است اتفاق بیفتد مگر افزایش نرخ گاز دیوانگی نبود دولت ۷۰ همت می‌خواست به دست بیاورد بیش از ۲۵۰۰ همت از دست داد اما به هر حال برخی روی این دیوانگی حساب باز می‌کنند و سهامدار هیچ قدرت عاقله ای را در سیاست گذاری در تصمیم‌گیری‌ها نمی‌بیند و اینطور رفتار می‌کند

و اما سراغ بازار برویم که شاید کمی سرعت ریزش آن در این روزها کمتر شده اما هیچ انگیزه‌ای برای رشد و صعود در چهره بازار دیده نمی‌شود این بی‌انگیزگی موجب این شده است که فضای خرید و فروش‌ها نیز به سمت رکود برود و البته قطعاً ادامه این وضعیت نتایج خوبی برای بازار نخواهد داشت چرا که بازاری که صعود نکند محکوم به نزول خواهد بود و افراد صبر و تحمل آنچنانی را نخواهند داشت. روزهای گذشته گفتیم و باز هم تکرار می‌کنیم اگر شوک مثبتی به این فضا وارد نشود و بازار از این شرایط خارج نشود دچار فرسایشی خواهیم شد که جریان قوی پول هم نمی‌تواند موج‌های مطمئنی را ایجاد کرده و فنر بازار جمع و جمع‌تر می‌شود . امروز بخشی از بازار تحت تاثیر حضور جریان پول بیرونی بود اما دیدیم که خیلی ره به جایی نبرد . جریان پول به تنهایی راهگشا نیست …

این جمع شدن فنر بازار یک بار در دیگر هم در سال گذشته و از تقریباً مهر و آبان برای بازار رقم خورد و شاهد آن روزهای سخت و نفسگیر بودیم ولی در نهایت جایی این فنر آزاد شد که در آن مقطع نرخ ارز اثرات بسزایی داشت حالا هم بسیاری بر این عقیده‌اند همین اتفاق تکرار می‌شود و با ندانم کاری و تصمیمات ریز و درشت دیگر ، این فنر جمع و جمع‌تر شده و در نهایت جایی ازاد می‌شود اما زمان آن در شرایط فعلی در کوتاه مدت بعید است مگر سناریوی دیگر رخ دهد و آن هم شوک درمانی بازار است که دیروز هم به آن اشاره شد
بازار برای پاره کردن پیله بی‌اعتمادی که به دور او کشیده شده به یک انرژی مضاعف برای رها شدن نیاز دارد و این انرژی جز با شوک‌های قوی از سمت سیاستگذار موفق نمی‌شود البته شاید رشد نرخ دلار و یا بازارهای جهانی اندکی تاثیرگذار باشد اما اثرات آنها اثرات قوی و ناگهانی نیست در ثانی دولت با تصمیمات اخیر به شدت در پی سرکوب بازارهاست و این باعث شده تا جریان بازار سرمایه و جریان پول هم فقط و فقط به این شوک‌ها امیدوار باشدو تا وقتی چنین شوک‌هایی به بازار داده نشود مثبت‌های احتمالی بازار مثبت‌های موقت و دارای فروشنده و منفی‌ها نیز منفی‌های کم حجم‌تری خواهند بود البته طی این مدت تجربه اخیر بازار نشان داده مثبت‌ها خیلی قوی نیستند اما منفی‌ها حسابی پوست می‌کنند !

و اما حرف آخر… از خروج خودرو از بورس کالا بگیر تا خوراک و عوارض و پالایشی و بورس کالا و هزار رفتار دیگر …  طرز فکری که این روزها بر سیستم سیاستگذار دولت حکمفرماست چند خصوصیت ویژه دارد اولین و مهم‌ترین آن عدم عقلانیت در تصمیمات است یعنی شاید هدف برای آنها هدف مشخص و معینی باشد اما نبود عقلانیت در تصمیمگیری‌ها و در نظر نگرفتن ابعاد یک تصمیم موجب بروز رویدادهای عجیب و پس لرزه های خاص تصمیمات می‌شود اما چرا اصلاً چنین بحثی در مورد بورس کالا مطرح می‌شود بهتر است کمی با این موضوع کار را پیش ببریم که دو هدف و دو نگاه پشت این ماجرا وجود دارد  ولی قبل از ان ابتدا در مورد این طرز فکر این را بگوییم که این طرز فکر و این نوع نگاه در حوزه سیاسی اش شعار زمستان سخت می‌داد و اروپا و امریکا را تهدید می‌کرد ولی تیر آنها کمانه کرد و به باسن مبارک اقتصاد خودمان اصابت کرد و آن ماجراهای زمستان بی گاز  وتابستان بی برق و کسری بودجه و دلار … را رقم زد و در ماجرای فرهنگی اش هم فشارهای ریز و درشت به جامعه آن ماجرای عجیب مهسا را رقم زد ،که هر دوی این اتفاقات میلیاردها میلیارد دلار خسارت به کشور وارد کرد
همین نگاه و طرز فکر حالا سراغ اقتصاد آمده و با تئوری‌های صد من یک غازی تفکرات بچه گانه خود را اینجا سر کچل اقتصاد و مردم آزمون و خطا می‌کنند و سرنوشت یک کشور را به سخره گرفته اند

دو طرز فکر بیشتر نمی‌تواند حول این ماجرای خروج محصولات از بورس کالا وجود داشته باشد دیدگاه اول و طرز فکر اول این است که ما که نمی‌توانیم تورم را کنترل کنیم!! حداقل بهتر است آمار شفافی در این حوزه وجود نداشته باشد مثلاً می‌گویند اگر صدای کسی بلند شد که میلگرد گران شده می‌گویند ! خفه خووون !! تو از کجا امار میگیری؟!! که می‌گوید گران شده ؟؟بفرما سر کوچه ما می‌فروشند ارزان !! شما دشمن هستید که می‌خواهید سیاه نمایی کنید ما می‌خواهیم دلار زدایی کنیم شما می‌خواهید دلار افزایی کنید و …  یا طرز فکر دوم که تا بوده در کشور همین بوده… شفافیت وقتی به کنار برود فساد و رانت جایش را می‌گیرد .خروج محصولات مختلف از بورس کالا چهارچوب شفافیت و قانونمندی را جمع کرده و بساط رانت خوری و باند بازی را افزایش می‌دهد و چه سفره‌ها که پهن نمی‌شود و دقیقاً انجاست که می‌گوییم کسانی که این دسته از تصمیمات را برای کشور می‌گیرند از سه حال خارج نیستند یا نادانند و نسبت به آنچه تصمیم می‌گیرند دانش و عقلانیت لازم را ندارند یا خدای نکرده عوامل نفوذی دشمن اند که می‌خواهند اینطور همه چیز را به هم بریزند و یا عامل سوم که دستشان تا کتف در سفره رانت‌پذیری دراز شده است …
بگذریم سراغ بازار نصف و نیمه‌ای برویم که هیچ چیزش به هیچ کجای اقتصاد ما نمی‌خورد بازامروز کمی منفی آن کمتر و مثبت اش قابل تحمل تر بود  …

فولاد سازان قوی

درنمادهای فولاد ساز شاهد روند صعودی خوبی بودیم فولاد سازان توان سود سازی بالا و اکثرا پی بر ای فورارد های جذابی دارند

فرود با گزارش عالی 3 ماهه خود و براورد سود 90 تا 100 تومانی از یک سو و انتظار گزارش عملکرد ماهانه خوب از سوی دیگر با رشد قیمتی مناسبی همراه و به سمت سطوح 500 تومان در حرکت است سهمی که از دید بنیادی ارزش ذاتی 560 الی 600 تومانی دارد

در فنورد تخمین سود 600 تومانی زده می شود با این سود و اعمال پی بر ای فوروارد 5 الی 6 سهم ارزش ذاتی 3000 الی 3600 تومانی دارد علت جهش سود سازی افزایش شدید حاشیه سود شرکت به خصوص گپ ایجاد شده بین قراضه به عنوان ماده اولیه و ورق به عنوان محصول شرکت است

فجر هم با روند مثبت همراه شده است سهم در صورت شکست قیمت های 760 تومان مهمان سطوح 820 الی 900 تومانی خواهد شد این تولید کننده ورق های گالوانیزه در 3 ماهه بالای 60 تومان سود سازی داشته و امسال 200 تا 220 تومان سود به همراه خواهد داشت سهمی که ارزش ذاتی 1200 تومانی داشته و فاصله بالایی با ارزش ذاتیش دارد

تک نمادهای ساختمانی

در ساختمانی ها شاهد روند مثبت ساختمانی ها به خصوص نمادهای بنیادی این گروه بودیم ساختمانی هایی که اصلاح خوبی کرده و حالا در مسیر رو به رشد خوبی قرار گرفته اند

راین گروه گزارشی و بنیادی و بازاری هر 3 سهم  ثامید  ثبهساز و ثمسکن  را  زیرنظر داشته  باشید میتوانند  در بازار جالب باشند و حرکات خوبی را داشته  باشند که ثبهساز در حال حاضر مورد  توجه است

در این گروه ثبهساز برای دومین روز متوالی صف خرید بود و تاکنون 14 درصدی بالا امده است بارها بر این سهم تاکید شد و اصلاح از قیمت های بالای 400 تومان به سطوح 270 تومان سهم را به شدت جذاب کرده بود سهمی که اگر بتواند مقاومت 320 تومانی را بشکند تا سطوح 360 تومان رشد خواهد کرد

ثمسکن با روند مثبت خوبی همراه است سهم همچنان درگیر مقاومت 720 تومانی است سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و با رشد ارزش ان ای وی خود به خصوص از طریق رشد قیمت سهام ثپردیس همراه شده است این سهم در صورت عبور از مقاومتش هدف 800 تومانی دارد

ثاخت در کف قیمتی 400 تومانی قرار دارد و میلی به افت بیشتر ندارد شرایط اگر بهتر شود سهم سریعا به سمت مقاومت 460 تومانی برگشت خواهد زد و یک نوسان 15 درصدی خواهد داشت ارزش ان ای وی و دارایی های های سهم بسیار بالا بوده و ثاخت در موقعیت خوبی قرار دارد

خودرویی در مسیر برگشت

در خودرویی ها خبر واردات 10 هزار دستگاه خودرو توسط سایپا و تلاش ها برای عرضه بخشی از خودروهای مازاد این شرکت ها در بورس کالا مجددا روند صعودی هر چند ارام را به خودرویی ها باز گرداند

در سایپا سهم به کف 220 تومان واکنش نشان داده و مثبت شد می توان انتظار رشدارام سهم تا سطوح 240 الی 250 تومان را داشت سایپایی که با واردات خودرو اقبال خوبی به خصو از نظر جو روانی پیدا خواهد کرد

خاور هم به نظر می رسد سعی دارد قیمت های از دست رفته را باز پس گرفته و به قیمت های 460 تومان بازگردد نکته مهم این که خاور امسال توانایی رسیدن به سود بالای 100 تومان را خواهد داشت از سوی دیگر سهم اصلاح قیمتی بالایی داشته و به کف حمایتی قوی رسیده است سهم بنیادی در گروه خودرویی که توان بازدهی بسیار خوبی دارد

خدیزل هم به قیمت های 500 تومان رسیده است امسال برای سهم براورد سود 130 تا 140 تومانی می شود خدیزلی که به واطه مشکلاتش در فروش تیرماه و شماره گذاری محصولاتش اصلاح خوبی داشت وب ا رفع این مشکل میتواند در مرداد ماه این عقب ماندگی را جبران نماید سهمی که جای رشد قیمتی میان مدتی قوی دارد

قطعه سازان خاص

در نمادهای قطعه سازی دریافت افزایش نرخ در سهام این گروه ادامه داشته و سهام بنیادیی قطعه ساز مورد توجه واقع شده اند

در خمحرکه سهمی که وضعیت عمدتا تکنیکالی خوبی دارد با اقبال و رشد قیمتی به سطوح بالای 800 تومان رسید این سهم در موقعیت خوبی قرار گرفته است خمحرکه ای که وضعیت بنیادی اش هم بهبهود داشته و انتظارات بالاتری برای سه ماهه دوم سال از این سهم می رود

خپویش برای سال جاری تخمین سود 500 تومانی دارد و ارزش ذاتی 3000 تومانی که فاصله بالایی با سطوح ارزش ذاتیش دارد در شهریور ماه طرح توسعه تولید ترمز های ای بی اس و سنسورهای استراتژیک خودرو افتتاح و علاوه بر ایران خودرو شرکت به حوزه تامین قطعات خاص الکترویکی سایپا هم وارد می شود این سهم امسال تحولات چشمگیری از طریق طرح توسعه خود خواهد داشت

خزر هم ارام ارام به سمت قیمت های 560 تومانی در حرکت است شکسته شدن این سطوح سهم را تا قیمت های 620 الی 650 تومان بالا خواهد برد سهمی که امسال انتظارات بالایی را برای رشد سود سازی به وجود اورده است

در سوی دیگر در بین  قطعه  سازی ها خزر خپویش و در سوی دیگر 2 سهم  خاص ختراک و خموتور را  کمی بیشتر زیرنظر داشته  باشید هردو  قابلیت های خوب بنیادی و نوسانی دارند  .

چهارگوشه بازار

بارز با تحولات اساسی بنیادی همراه شده است سهم در 3 ماهه به میزان قابل توجهی سود سازی داشته است و گزارش 4 ماهه سهم نیز عالی بود سهم با توان سود 600 تومانی امسال ارزش ذاتی 3000 الی3200 تومانی دارد

هجرت سه ماهه خوبی داشت و براورد سود 600 تومانی دارد سهم بر سر حمایت 3200 تومانی و هدف 3600 تومانی داشته و فعلا در این سطوح در نوسان است هجرتی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و در بین شرکت های پخش توانسته یکی از بهترین صورت های مالی را داشتهب اشد

بترانس 260 تومانی با توجه به برنامه هایش از تولید خودروی ون برقی تا برنامه تولید ورق هسته در داخل کشور و افتتاح کارخانه تولید سیم لاکی بسیار مفت است سهمی که با این قیمت ها جای برگشت روند خوبی داشته و حداقل رسیدن به قیمت های 300 الی 320 تومان را برای این سهم متصور هستیم

فزر در بین معدنی ها می تواند گزینه خوبی محسوب شود و شرکت را باید با توجه به زیرمجموعه ها در نظر گرفت. تحلیل گران برای امسال، سود بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ تومان را برای فزر تخمین زده اند و با توجه به طرح توسعه ای که دارد این سودآوری دور از انتظار نخواهد بود. با در نظر گرفتن این ارقامP/E fwd فزر بهبود میابد و به حوالی ۵ واحد میرسد که بیش از پیش به جذابیت سهم افزوده می شود

دراین گروه فزرین و کیمیا هردو جذاب و جالب هستند کیمیا بنیادی تر فزرین نوسانی تر است . در این  شرایط فاسمین در منفی فملی در منفی ها بد نیست و با دید کمی صبر فباهنر و فزر هم  گزینه های خوب این گروه هستند  . به نظر این  شرکت ها شرایط خوبی دارند  البته  اگر اهل نوسان هستید فتوسا  فافق فگستر هم  گزینه های خوش نوسان به خصوص در منفی اخیر هستند

در بین سیمانی ها،‌ سپاها در روزهای اخیر با افزایش تقاضا همراه شده و گزارش بهارش نسبت به بهارهای گذشته بهتر بوده. شرکت که افزایش نرخ خوبی هم گرفته،‌ در ۱۰ ماهه به فروش ۱۴۹۷ میلیارد تومانی رسیده و امسال احتمالا به سود ۳۰۰ تومانی می رسد. در صورتی که سهم به روند صعودی خود ادامه دهد هدف آن را می توان سقف قبلی شرکت در نظر گرفت.

فروس را هم این  روزها  باید  زیر نظر گرفت  فروس در تیر ماه به فروش 125 میلیارد تومانی رسیده که عمده مبلغ آن مربوط به محصول اصلی شرکت یعنی فروسیلیسم بوده است. نرخ فروش داخلی فروسیلیسم نسبت به سه ماه ابتدایی سال تغییر چندانی نداشته است. درآمد شرکت نیز نسبت به تیر 1401 حدود 69% افزایش یافه است. از لحاظ تکنیکال فروس از سقف 99 تا اسفند 1401 در حال تشکیل یک مثلث انقباضی بوده و در چند ماه اخیر پس از خروج از باکس اصلاحی مجددا به آن پولبک زده و موج خفیف صعودی را ایجاد کرده. در صورت ادامه دار بودن اصلاح اخیر محدوده قیمت 740 تومان حمایت بسیار مهمی برای سهم می باشد و نمودار مستعد یک رشد مناسب در میان مدت است.

گروه پالایش را هم  زیرنظر بگیرید . نموداری و بنیادی شپنا و شبندر به جایی رسیدند که حتی اگر تخفیف هم  برداشته  شود و فضا به همین شکل پیش برود  بازهم  قیمت غیرمنطقی است  و می ارزد  به نظر بد نیست کمی شپنا و شبندر را در این قمیت ها زیرنظر گرفت و بین این دو  شپنا  را  بهتر می بینیم  .

حکشتی بازهم  شفاف سازی داده است و به نظر نشان میدهد  کاهش درامد ها جدی و عملیاتی در 3ماهه اول بوده و چشم انداز 10 همت  سود برای امسال را دارد و 20 همت  سال  قبل و تقسیم  18 همت هم  برنامه  مجمع است  به نظر قیمت های فعلی قمیت های فروش نیست و با هر مقیاسی در این  قیمت ها  دیگر فروش ندارد .

در سوی دیگر در این گروه حسینا واقعا خوب عمل کرده است  حسینا در تیر روندش درامدش صعودی بود

در بازار زمزمه هایی شنیده می شود که مدیران ایران خودرو و سایپا  به زودی تغییر میکنند  . یک  شایعه از خودرو  رسیده  که به  زودی تغییرات  سرمایه در سهم  اعلام  می شود و در سایپا نیز شایعه  شده رییس سازمان ملی استاندارد ایران امروز عصر دستور ترخیص 1133 دستگاه خودرو  چانگان وارداتی  سایپا را از گمرک شهریار صادر کرد و این اثرات  روانی و سود زیانی خوبی در بازار دارد

 

 

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم