جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز شنبه 7مرداد 1402

گزارش بازارامروز شنبه 7مرداد 1402

نوید خاندوزی
جولای 29, 2023
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروز شنبه 7مرداد 1402

شنبه روز بدی بود روز بی حوصلگی

یاد فرهاد بخیر … میخواند شنبه روز بدی بود روز بی حوصلگی ! دقیقا گویی بازار امروز ما به خصوص از ساعت  1 به بعدش کلا همین  شعر بود روز بد و بی حوصلگی ! بازار لنگ درهوایی که خودش هم نمیداند چه میخواهد و چه میکند ! ولی اگر به خاطر داشته  باشید چند روز قبل هم  نوشته بودیم  بدون شوک درمانی بازار نمی‌تواند حریف جو فعلی شود و ناامیدی بر خوشبینی غلبه کرده و بازار فرسایشی را در این مدت خواهیم داشت و این فرسایش ممکن است حتی تا روزهای شهریور و مهر نیز به طول انجامد…این به چه معنی است به این معنیست که اگر اتفاقی رخ ندهد و کسی به داده بازار نرسد دچار یک فرسایش دردناک شده و فنر قیمت‌ها هر روز بیشتر جمع می‌شود و در نهایت مطمئن هستیم  جایی این فنر برمی‌گردد و قطعا بازهم بازدهی بازار بیشتر از سایز بازارها میشود اما اعصاب عجیب و غریبی از همه خواهد گرفت… در واقع اگر بازار نتواند دستاویز قوی و یک محرک ویژه برای رشد خود پیدا کند با اعتمادی که از دست رفته و اتفاقاتی که رخ داده بازار قابلیت یک موج بلند صعود را ندارد مگر اینکه در حوزه ارز اتفاقی رخ دهد … در حال حاضر همه اذعان دارند  بازار ارزنده است  فضا منطقی است ولی این جو  عدم اطمینان و تماشاچی پروری به خوبی خود را در حجم معاملات نشان میدهد

اما شوک از کجا باید وارد شود ؟! به قول برخی همین که نرخ برق و شوک خوراک پالایشی ها هنوز به تن  بازار زده نشده جای شکرش باقی است !

بازار به این جمع‌بندی و نتیجه‌گیری رسیده است که آش کشک خاله است و نرخ گاز را بخوریم و نخوریم پای ما نوشته شده به نظر کم کم دارد با این موضوع کنار می‌آید البته یک اتفاق و رویداد خاص و ویژه نیز رخ داده تا هضم ماجرای نرخ خوراک برای بازار راحت‌تر و بهتر باشد و آن هم افزایش نرخ اوره و متانول در بازارهای جهانی است که این روزها شاهد آن هستیم و کمک شایانی به کاهش جو منفی بازار کرده است
البته به طور کلی رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی درست جای خوب و دقیق و مهمی به بازار رسیده است تا به قول شاعر فریاد بزنیم عجب جایی به داد من رسیدی ولی از آن سو رفتار جیب بری دولت انقدر جو بی‌عتمادی را ایجاد کرده است که خیلی فضای منطقی و خوب و مناسبی برای بازار باقی نگذاشته و آن فرایند اعتمادسازی که باید طی شود تا جریان پول به بازار برسد طی نمی‌شود و احتمالاً باید آرام آرام و آهسته آهسته در مسیر این جریان اعتمادسازی قرار گیریم.

بسیاری بر این عقیده‌اند در این شرایط تنها راه بازار این خواهد بود که در این مسیر خاص و آهسته و آرام اطمینان قیمت اطمینان بازار آرام آرام جلب نظر کرد و جریان پول را به سمت خود جذب نماید و احتمالاً پروسه برگشت بازار به شکل سریع منتفی شد و جریان برگشت بازار زمانبر می‌شود و آن شوکی که بازار قرار بود از نرخ خوراک دریافت کند به نظر جای خود را به دو گروه خودرو و یا احتمالاً پالایش خواهد داد . البته امیدواریم  برعکس نشود !!!!

اما مطابق روزهای قبل و هفته‌های گذشته به این بپردازیم که در این هفته چه در انتظار بازار است به نظر موج گزارش‌ها در ابتدای هفته به بازار رسیده و تمام می‌شود و فروکش می‌کند و ما در ادامه هفته آرامش نسبی در کدال را خواهیم داشت که این آرامش احتمالاً تا هفته اول شهریور ادامه خواهد داشت این مدت بازار از کدال خالی می‌شود اما خبرهای دیگر نظیر افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی و بورس کالا ،افزایش قیمت در دلار در بازار آزاد و همچنین تحولات خاص گروه خودرو پالایش به نظر مهم‌ترین اخبار این هفته به شمار می‌روند این هفته بازار باید بتواند کمی از نظر حجم معاملات خود را بهبود بخشد و در فضای تثبیت قرار گیرد تثبیت به این معنا که خیال همگان راحت شود که اتفاق عجیب دیگری در مسیر بازار نیست و بازار با ثبات قیمت در اکثر سهم‌ها مواجه شده و ریسک خاصی از نظر ریزش در بازار دیده نمی‌شود
البته شنبه آن که این طور سپری نشد ببینیم روزهای آتی هفته چه می‌شود

یک نکته در مورد گزارش‌های ماهانه بیان کنیم و آن هم اینه که گزارش‌های ماهانه تیر تقریباً برای اولین بار در سال جدید آثار ۲ چیز را نشان می‌دهد اول از همه کاهش مقدار تولید و فروش شرکت‌هاست که به واسطه قطعی برق و افت تولید آنها رخ داده و نکته دوم افزایش هزینه‌های آنهاست که خود را در هزینه انرژی نظیر برق و گاز به نمایش گذاشته است
بی شک ادامه این وضعیت خود را در جایی به نام گزارش‌های میان دوره دوره‌ای نشان خواهد داد که هنوز برای قضاوت آن زود است اما به طور کلی معتقدیم با توجه به گزارش سه ماهه و گزارش ماهانه اخیر می‌توان صنایع و شرکت‌های مورد توجه در بازار را جدا کرده و بیشتر مد نظر قرار داد

واقعا دولت چه بلایی سر شرکت ها اورده است  . تقریبا  4 ماه از سال یا برق ندارند  یا گاز ! نرخ  برق و گاز را هم  با نرخ جهانی دریافت میکنند و خلاصه همه جوره جیب انها  را میزنند و باز چقدر پوست ما کلفت است  که در این بازار مانده ایم و سهامدار این  شرکت ها شده ایم !

البته  این اهمیت خواندن گزارش و شرایط شرکت ها  را می رساندو از همین روست که به این موضوع به جد اعتقاد داریم اگر قرار است در بازار حضور داشته باشیم باید با چشمانی باز و چراغ‌هایی روشن به دنبال شرکت‌هایی با گزارش‌های معقول و منطقی بچرخیم که بتواند مسیر ما را در هیاهوی فعلی با ریسک کمتر و احتمال بازدهی قوی‌تری رقم بزند

بگذریم …سراغ  بازار بی رمق امروز برویم که حرفی برای گفتن نداشت …

قطعه های طلایی

در نمادهای قطعه سازی شاهد روند مثبت خوبی بودیم برخی سهام این گروه که توان بنیادی بالایی داشته و در معرض افزایش نرخ های مجدد هستند با اقبال خوبی همراه شده اند

در خپویش افتتاح طرح توسعه بزرگ تولید ترمز های ای بی اس و قطعات حساس خودرو در شهریور ماه و تخمین سود 500 تومانی برای امسال سبب شده تا سهم با روند مثبت قوی همراه شود این سهم تا قیمت های 3000 تومان جای رشد داشته و جز بنیادی های گروه قطعه سازی دسته بندی می شود

خمحرکه اصلاح قیمتی بالایی داشت و به سطوح 800 تومان رسیده بود امروز سهم برگشت زده و کمی مثبت شد خمحرکه برای این که بتواند در مسیر صعود قرار بگیرد باید از سد قیمت های 860 تومان با قدرت عبور نماید تا به سطوح 920 تومانی برسد

خزر هم توانست با نوسانات مثبت همراه شود شکسته شدن مقاومت قوی 560 تومانی سهم را تا سطوح 620 تومان بالا خواهد برد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند صعودی قوی را دنبال می کند این سهم قطعه سازی هم از طریق شرکت اصلی و هم زیر مجموعغه خود امسال توان رسیدن به سود بالایی را دارد

پتروشیمی ها کمی امیدوار

در نمادهای پتروشیمی سهام این گروه کمی امیدوار هستند به خصوص در قیمت های جهانی اوره نیز تحرکات مثبت دیده می شود

در شپدیس سهم با روند مثبت همراه شده است این سهم با رشد قیمتی به سمت سطوح 16000 تومان در حرکت است سهمی که با رشد قیمت های جهانی اوره می تواند با سود سازی بالایی همراه شود به خصوص اینکه رشد ادامه دار اوره جهانی می تواند اثرات افزایش نرخ گاز را تا حدودی خنثی نماید

شاراک همچنان در انتظار صورت های مالی 3 ماهه خود در کف قیمتی 3200 الی 3300 تومان در نوسان است این سهم اوضاع خوبی از دید بنیادی داشته و امسال براورد سود 700 الی 800 تومانی دارد سهمی که ماهیت صورت های مالی 3 ماهه اش مهم بوده و اگر سود بالای 200 تومانی داشته باشد توان صعود خوبی خواهد داشت

شیراز هم با نوسانات مثبت همراه شده است این سهم از کف قیمتی 2000 تومانی برگشت خوبی زده و فعلا مهمان نوسانات مثبت است سهم اهداف 2200 و 2500 تومانی داشته و روند نوسانی ارامی را در این سطوح در پیش می گیرد

سرسختی سیمانی ها

در نمادهای سیمانی روند نوسانی و بعضا مثبت را شاهد بودیم سیمانی ها وضعیت بنیادی خوبی داشته که هم در صورت های مالی 3 ماهه و هم عملکرد های ماهانه منعکس شده است

دراین گروه  باید  دنبال گزینه هایی بود که در تیر افت تولید و فروش نداشتند  . سابیک  به نظر بد نبود  سابیک در فروردین 1782 و اردیبهشت با رشد خوب 2390 میلیارد ریال و خرداد 2756 میلیارد ریال بود
در تیر با فروش 2340 میلیارد ریالی مواجه بودو 4 ماهه 9270 میلیارد ریال فروش زد . مدت مشابه قبل 5651 میلیارد ریال بود

برای سپاها سود 400 تومانی و ارزش ذاتی 2400 تومانی تخمین زده می شود سهمی که در گروه سیمان حجم تولید بالایی داشته و گزارش های خوبی هم روانه بازار کرده است انتظارات بالا عمدتا برای سال مالی جدید شرکت است که از مهر ماه اغاز خواهد شد

سخوز که اصلاح زیادی از بابت گزارش ضعیف 3 ماهه خود داشت کمی وضعیتش بهتر شده است انتظارها از این سهم سیمانی به واسطه صادرات سنگین کلینکر به عراق بالا بود اما در گزارش 3 ماهه نتوانست به سود سازی خوبی برسد فعلا روند نوسانی در قیمت های 4800 الی 5200 تومان را از این سهم انتظار داریم

سیمان صوفیان امسال توان رسیدن به سود 600 تومانی و قیمت های 3500 الی 3600 تومانی را دارا می باشد سهم در صورت تثبیت در سطوح بالای 3000 تومان جای نوسان مثبت تا رسیدن به هدف خود را دارا می باشد

ستران هم همه جوره خوب است هم  با دید رفتن به مجمع و هم  فروش ستران فروش تیر خوبی داشت
در فروردین با فروش 1808 میلیارد ریالی آغاز کرده است واردیبهشت 2491 میلیارد ریال فروش داشت و خرداد 2699 میلیارد ریال و تیر 2961 میلیارد ریال بود و4 ماهه به 9961 میلیارد ریال رسید و 6145 میلیارد ریال فروش مدت مشابه قبل داشت

سغرب هخ از چند  نظر شرایط خوبی را دارد  سغرب در تیر فروش جالبی را داشت و 903 میلیارد ریال فروش زد و 4ماهه به 3187 میلیارد ریال رسیده که مدت مشابه قبل 2106 میلیارد ریال بود

 

معدنی و گرای مثبت

در نمادهای معدنی شاهد نوسانات مثبت سهام این گروه بودیم معادنی که وضعیت خوبی پیدا و اقبال را در معاملات خود شاهد بودند

فرآوری به واسطه گزارش خوب ماهانه و جهش فروش البته عمدتا از موجودی با روند مثبت حتی تا استانه صف خرید نیز پیش رفت سهمی که اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و به نظر می رسد فعلا رشد خوبی تا قیمت های 5600 تومان داشته باشد

فسوژ در تیرماه فروشی نداشت فرو.ش های شرکت عمدتا دوره ای و به صورت قراردادی می باشدسهمی که بار دیگر به قیمت های 2000 تومان بازگشته و می تواند در این سطوح مورد توجه واقع شود با توجه به سود 400 تومانی ارزش ذاتی این سهم سطوح 2400 تومان است

فملی فروش خوبی را در تیرماه داشت و نوسانات مثبت محدود را تجربه کرد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند میان مدتش صعودی ارزیابی می شود در کوتاه مدت سهم با کف قیمتی 650 و مقاومت 720 تومان در نوسان خواهد بود

در بین معدنی ها  کچاد طی تیر ماه به درآمد 4540 میلیارد تومانی رسیده که نسبت به ماه قبل 8% کاهش داشته. جمع فروش چهار ماهه 18445 میلیارد تومان بوده که 16% افزایش نسبت به سال گذشته داشته است. از لحاظ قیمتی سهم بعد از برگزاری مجمع سالیانه و تقسیم سود مناسب بدلیل جو بازار با فشار عرضه مواجه بود و در یکماه اخیر 20% اصلاح داشته. در حال حاضر نیز معاملات سهم متعادل شده.

خود  فاسمین هم  واقعا خوش درخشید فاسمین یک فروش خاص را در تیر ثبت کرد و در حالی که در ۳ماهه قبل ۱۰۳۹۲ میلیارد ریال فروش داشت در تیر به عدد۹۱۲۱ میلیارد ریالی رسیده است .نرخ فروش هم ۹۲۱,۲۹۳,۵۳۵ ریال است . جمعا ۴ ماهه به عدد ۱۹۵۱۴ میلیارد ریال رسیده است به نظر قیمت های فعلی قیمت های بدی برای فاسمین نیست

 

چهارگوشه بازار

شپاس تا صف خرید رفت گزارش عالی 3 ماهه و تخمین سود بالای 700 تومانی برای سال جاری همچنان تقاضا را در این سهم بالا نگه داشته است شپاسی که تا قیمت های 3200 و 3600 فعلا جای نوسان مثبت را دارا می باشد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند میان مدتی قوی دارد

گروه صنایع بهشهر پس از فروش موفقیت امیز پروژه مروارید خود با صف خرید سنگینی همراه اما همچنان عرضه های سنگینی را هم تجربه کرد این سهم تا قیمت های 250 الی 260 تومان جای رشد دارد امسال سهم از طریق فروش سهام شرکت های زیر مجموعه و پپروژه مروارید سود بالایی را به دست اورده است

الحاوی که گزارش بسیار خوبی از عملکرد 3 ماهه داد حالا در صف خرید قفل شده است سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و روند میان مدتش صعودی ارزیابی می شود فعلا سهم تارگت 1800 تومانی داشته و در انتظار افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی است

در بین کانی های غیرفلزی، کپشیر را می توان به واسطه طرح توسعه ای که دارد از جمله شرکت های رشدی محسوب کرد که امسال احتمالا حوالی ۲۰۰ تومان سود را داشته باشد که در نتیجه این سود، P/E آینده نگر سهم به عدد ۶ میرسد.
با توجه به اینکه افزایش سرمایه شرکت به تازگی ثبت شده، احتمال فشار فروش در سهم بالا است که میتوان با دید صبر آن را در نظر گرفت.

ختراک گزارش خوبی داشت و در ۴ ماهه توانست فروش خود را ۷۴ درصد افزایش دهد.
حق تقدم شرکت با اختلاف خوبی نسبت به قیمت سهم معامله میشود که میتوان آن را به عنوان گزینه جایگزین ختراک در نظر گرفت.
از طرفی افت قیمت نماد نسبت به صنعت بیشتر بوده که این موضوع می تواند احتمال رشد قیمت سهم نسبت به بازه های فعلی را افزایش دهد.

همچنین در این گروه خموتور هم در این گروه احتمال افزایش سرمایه دارد که به واسطه این موضوع و همچنین کاهش قیمت خوبی که تجربه کرده،‌ میتواند مورد توجه بازار قرار بگیرد. تحلیل گران برای امسال پیش بینی سود ۷۰ تومانی را کرده اند که در این حالت P/E fwd سهم به حوالی ۵ میرسد و میتوان آن را به عنوان گزینه نوسانی در نظر گرفت.

در بین سهم های گروه کانی غیرفلزی کهمدا و کگاز و برخی دیگر خوب بودند . در بازار به نظر کهمدا خبرها و اطلاعات خوبی را دارد و میتواند جالب باشد در سوی دیگر کسرا با دید نوسان و کگاز با دید گزارش بنیادی بد نیست در فروردین با فروش نسبتا خوب 784 میلیارد ریال فروش داشت و اردیبهشت 899 میلیارد ریال خرداد 754 میلیارد ریال بود
در تیر با فروش 957 میلیارد ریالی مواجه بود و 4 ماهه 3394 میلیارد ریال فروش داشت که مدت مشابه قبل 1654 میلیارد ریال بوده است با دید کمی صبر به نظر سهم میتواند  خبرها و اطلاعات جالبی را داشته  باشد  . کپشیر را هم  بالاتر توضیح دادیم

این  روزها  شکربن هم  بد نیست گزارش خوب شدوص این سهم را بیشتر در دید بازار می آورد . با دید میان مدتی شکربن و با دید نوسان  خود  شدوص هم  بد نیست

حسینا در گزارش دهی ها خوب عمل کرده و به نظر گزارش 3ماهه و ماهانه سهم جالب بود در حسینا در تیر روندش درامدش صعودی بود

سپید و سیمرغ را خوب میخرند به خصوص سپید  که واقعا خاص بود  . زکوثر هم  با دید خبرهای تجدید و عرضه  زیرمجموعه ها  نظیر زربال گزینه خوب و خاصی است . به خصوص با دید نوسان و اهل ریسک هستی زکوثر خاص تر است

در بین پتروشیمی ها  نوری و شپدیس را  به عنوان 2 سهم خاص این گروه  زیرنظر بگیرید  معتقدیم  شیران هم  شرایط خوبی دارد شیراز هم  واقعا این  روزها کتکش را خورده و بد نیست زیرنظر باشد

این  روزها  برخی سراغ پالایشی ها  رفته اند هر چند حرفو حدیث درمورد انها زیاد است  پالایشی ها فقط و فقط به واسطه فرمولی که داشته و شرایطی که دارند بازار روی انها مردد است وگرنه هم کرک  هم  قیمت جهانی نفت هردو صعودی بوده بهبود نسبی کرک اسپرد بنزین و گازوئیل را  شاهدیم  کرک اسپرد گازوئیل سولفور پایین به 23.7 دلار و کرک اسپرد بنزین به 24.8 دلار رسیده . بد نیست کمی ریسک کردن و سراغ  شپنا  رفتن و البته  شبندر هم  بد نیست ولی شپنا  را در این  قیمت ها و این شرایط بد نمی بینیم .

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم