گزارش بازارآخرین روز تیر 1402
پایان تیر و تیرباران امید !
امروز آخرین روز تیر بود . قرار بود تیر ماه متفاوتی باشد قرار بود ارامش حکم فرما شود و قرار بود تیر آغازگر یک مسیر جدید در بازار شود ولی از ابتدای آن تیر ماه تیرباران امیدهای بازار بود که یکی یکی با گلوله دولت روی زمین نشست . امروز جدال بازار قبل از آغاز جدال امیدوار کننده ای بود و فکر میکردیم کدال بتواند با موج گزارش های خود کمی بازار را دلخوش ترو امیداو را بیشتر کند ولی حس ترس ایجاد شده و بی اعتمادی به وجود آمده از رفتار دولت درد بی انتهایی را رقم زده که هیچ کسی مرحم او نیست … و همین شد که تیری که می توانست متفاوت و خوب و یک نقطه عطف برای بازار شود به بدترین و تلخ ترین ماه بازار تبدیل شد …
این بی اعتمادی و خلوتی و بیرمقی بازار امروز در حجم مشخص بود . ارزش کل معاملات امروز بازار 4346 میلیارد تومان بوده است و این یعنی برگشت به دوران رکود و بی خبری …
به هر حال بازار امروز را در حالی آغاز کردیم که فضای بازار روز چهارشنبه و ادامه حماقت و کوتاه نیامدن دولت و تصویب خوراک ۷ هزار تومانی کار را کمی برای شروع بازار سخت کرده بود و طبیعی بود که بازار با توجه به قیمتهای پایانی و قیمتهای آخرین معامله چهارشنبه امروز آغاز با انرژی خوبی را نداشته باشد ولی همه انتظار داشتیم رفته رفته بهتر شود که نشد و جدال جریان گزارش ها و ناامیدی به بازار را نامید و یاس برد و امروز وضعیت تلخی در بازار رقم خورد . البته باید اذعان داشت که توقف گسترده نماده در این چند روز نیز در این ماجرا موثر بود ولی نمیدایم اگر با این جو این نمادها برگردند به واقع چه می شود !
اما در هر صورت بازار نیم نگاهی هم به گزارشها داشت و با در نظر گرفتن آنها در بازار حرکت میکرد و کما اینکه در بخشهایی از بازار تا حدودی راه شرکتها کمی تاکید میکنیم کمی جدا شده است که امیدواریم موقت نباشد …
ابتدا در مقدمه به دو نکته اشاره میکنیم نکته اول این است که این روزها بسیار زیاد مطرح میشود و آن همین است که بازار باید راه خود را از خوراک و این ماجراها جدا کند ببینید همین ابتدای کار چند موضوع را عرض کنیم در3 چیز شک نداریم ۱ بالاخره بازار راه خود را از این ماجرا جدا میکند و این موضوع نیز کهنه می شود ولی فراموش نخواهد شد .
۲. گزارشهای فعلی نیز به آن کمک شایانی کرده است و این اتفاق دیر یا زود رخ خواهد داد و بازار در میان مدت و بلند مدت به قیمت ذاتی خود میرسد
۳ معتقدیم بازار با تمام این اتفاقات و رویدادها باز هم در گذر زمان بازدهی بیشتری از سایر بازارها خواهد داشت
پس در این شکی نیست که بازار ارزنده است و راه خود را جدا میکند و در نهایت بازدهی بیشتری را خواهد داد اما در شرایط فعلی و در یک چشم انداز کوتاه مدت زخمی که شعبان بی مخ های حوزه سیاستگذاریبه بازار زده آنقدر عمیق و جدیست که به این راحتیها درمان نمیشود
برای اینکه به این سوال پاسخ بدهید و درک درستی از این ماجرا داشته باشید همین حالا اگر کسی با حجم پول زیاد به شما مراجعه کند حاضر میشوید با دل و جرأت و جان و دل بازار را پیشنهاد کنید؟؟!! نه خداوکیلی با این تصمیمات دولت حاضرید؟؟ البته و صد البته که ارزنده ترین نوع کلاس دارایی امروز سهام است ولی رفتار دولت باعث این تردید شده است
بازاری که هر روز سیاستگذار با دوربینی تیز و چشمی هرزه به دنبال شکار کردن یک صنعت و زدن جیب شرکتهاست به چه اعتماد کند! تا وقتی چنین فضایی حکمفرما باشد نه اینکه بازار حرکت نکند خیر اما جریان پول قوی راهی بازار نمیشود که بخواهد روندهای هیجانی و صعودی ایجاد نمایند و بر همین اساس بود که روزهای قبل از یک شوک برای بازار صحبت میکردیم و همچنان معتقدیم که گزارشها و اخبار به تثبیت قیمتها و عدم ریزش بیشتر کمک میکند اما برای تغییر جریان و صعود بازار شوکهای مثبت احتیاج داریم
شوک مثبتی چیزی است که از دل بازار خیلی نمیجوشد و باید از سوی سیاستگذار وارد شود چرا که خود او شوک منفی را وارد کرده و حالا خود او باید شوک مثبت را به بازار وارد کند و شک نداریم در نهایت جو منفی بازار دودش به چشم خود او خواهد رفت که روزهای آتی در مورد این ماجرا مفصل صحبت خواهیم کرد اما دولت از اثر بیعقلی و نادانی در ظرف غذایی که میخورد… ولش کن چه بگوییم …
ولی روزهای بعد از اثرات این حماقت بیشتر میگوییم
اما در مورد وضعیت بازار مطابق هفتههای قبل ببینیم این هفته چه در انتظار بازار است .به نظر تکمیل گزارشهای خاص و خوب سه ماهه و همچنین آغاز انتشار گزارشهای ماهانه شرکتها، اتمام فصل مجامع و بازگشایی نمادها،رویدادهای مهم بازار دراین هفته هستند که به خصوص بحث بازگشاییهای پر تعداد نمادها میتواند فضای خاصی را در بازار رقم بزند که البته روزهای آتی در مورد قیمتهای جدید بعد از بازگشایی و گزارش شرکتها و پی بهای تاریخی و تحلیلی بازار صحبت خواهیم کرد
این هفته گزارشهای ماهانه هم میتواند تکمیل کننده روند خاص گزارشهای میان دورهای باشد که حتی اگر گزارش های تیر در حد خرداد و میانگین ماههای قبل باشد یک اتفاق مثبت است .
و در نهایت یکی از مهمترین رویدادهای هفته که امروز استارت آن خورد و اثرات آن روزهای بعد در بازار مشخص میشود تامین مالی ۵۰۰۰ میلیارد تومانی صندوق توسعه از بازار است که میتواند در کف سازی جریان فعلی بازار بسیار موثر بوده و نقش بسزایی در اندک ثبات و فضای قیمتی تثبیت کننده در بازار داشته باشد روزهای آتی نیز در مورد لزوم این اتفاق صحبت خواهیم کرد و البته همچنان معتقدیم بازار آنقدر ارزنده است که در میان مدت و بلند مدت همچنان پایگاه اصلی جریان پول قرار گرفته و میزبان پول بسیاری از حقوقیها باشد و بازدهی خوبی را بدهد
و اما برسیم به آخرین بخش از گزارش بازار امروز که باز هم به ماجرای قدیمی انتشار یک باره گزارشها میپردازد گزارشهای مالی که طی چند روز گذشته راهی کدال شد و باز طبق معمول همه گزارشها یا تقریباً بخواهیم بگوییم نزدیک به ۷۰ درصد گزارشها جمع شد و جمع شد و از روز چهارشنبه به بعد راهی کدال شد
بارها و بارها در مورد این موضوع که انباشت گزارشها چه زیانهایی میتواند برای بازار داشته باشد صحبت کردیم برخی از دوستان میپرسند مقصر کیست؟ بی شک معتقدیم ناشرین و شرکتها در این ماجرا مقصر هستند هیچ شک و شبههای در این موضوع وجود ندارد و حتی در جریانیم که این بار توصیهها و تاکیدهایی هم برای انتشار زودتر از موعد گزارشها شده بود اما اینجا هم حکایت همان یاسین و داستان معروف است…
به طور کلی بینناشرین این موضوع جا افتاده که تا وقتی زمان داریم صبر کنیم و برای همین همه چیز به دقیقه ۹۰ موکول میشود و به طور کلی بسیاری از شرکتها اصلاً اهمیتی به سهامداران نمیدهند و این بدترین دیدی است که ممکن است وجود داشته باشد
در کنار آن نشر اطلاعات نهانی شرکتها قبل از انتشار گزارش به بازار همیشه و همواره یکی از بزرگترین اشکالات این رویداد بوده است
اما معتقدیم سازمان هم در این ماجرا مقصر است معتقدیم تقصیر سازمان در دو بعد خلاصه میشود بعد اول اینکه وقتی رفتار این چنینی این نابغه ها را در بازارمیبیند چرا دست به کاری نمیزند؟!
به نظر تغییر برخی دستورالعملها در نحوه انتشار گزارش دی شرکت ها لازم و ضروری است
همچنان معتقدیم گزارشها حدود ۱۵ تا نهایت ۲۰ روز بعد از دوره مالی آماده است اما به دلیل بروز تحولات مختلف در شرکتها تمایلی از سوی آنها برای انتشار گزارش دیده نمیشود
سازمان بورس باید ابتدا شرکتهای مختلف را تا حدودی جداسازی کرده و برای هر یک زمان و دوره مشخصی را تعریف کند مثلا! شرکتهای سرمایهگذاری یا تولیدی، بانک، بیمه ،پالایش، پتروشیمی هر یک میتوانند در یک مهلت مقرر گزارش را راهی کدال کنند
و اینکه یک سال به شرکتها سیاستهای تشویقی اعطا شود یعنی مثلاً اگر شرکتی در ۵ دوره متوالی به موقع و به روز و حتی زودتر گزارش ارائه داد مثلاً در فرایند افزایش سرمایه یا اتفاقات و رویدادهای دیگر در اولویت باشد یا مدیر و مدیران مرتبط تشویق شوند و بعد از یک سال سیاستهای تنبیهی اعمال شود که تشویق و تنبیه در کنار هم باشند
اما بعد دوم قصور سازمان به نظر بعد فنی است با برخی از ناشران که صحبت میشد تاکید میکردند که پیچیدگی وارد کردن اطلاعات در کدال کمی به سرعت عمل آنها آسیب رسانده و باعث کندی کار شده است
به نظر انتشار چند مرحله ای گزارشها میتواند باعث سرعت عمل گرفتن در این ماجرا شود
مثلاً در فاز اول فقط و فقط دو صورت مالی سود و زیان و ترازنامه ارائه شود و در روزها و هفتههای بعد گزارش تفسیری و باقی موارد ارائه گردد این موضوع میتواند سرعت عمل و حتی دقت شرکتها را نیز بالا ببرد
یک چیز را همه به آن اذعان داریم که انباشت این گزارشها و انتشار آن در دقیقه ۹۰ نمیتواند برای بازار رویداد خوب و خوشایندی باشد انتشار ۳۰۰ گزارش در چند روز کار تحلیل و بررسی آن را سخت کرده و به نظر ارائه تدریجی این گزارشها به کدال میتواند در کارایی بازار نیز موثر باشد البته فقط و فقط این روزها را نگاه نکنید که با گزارشها خیلی چیزی تغییر نمیکند به نظر سنوات آتی،انتشار گزارش ها میتواند رویداد مهمی برای بازار قلمداد شود.
بگذریم سعی کردیم امروز نه خیلی عصبانی باشیم و نه سر شما را درد بیاوریم …
دو دستگی خودرویی ها
در نمادهای خودرویی شاهد دو دستگی سهام این گروه بودیم بدین ترتیب سهامی که سود سازی خوبی داشتند مثبت و مابقی نوسانات منفی را تجربه کردند
در خدیزل گزارش 3 ماهه بسیار عالی بوده و گمانه زنی سود 120 الی 130 تومانی برای سال جاری زده می شود با چنین توان سود سازی سهم ارزش ذاتی 800 تومانی داشته و به همین واسطه امروز صف خرید شد و با روند مثبت مواجه شد.خدیزل گزارش بسیار خوبی را ارائه کرد. فروش شرکت طی بهار 4برابر نسبته به مدت مشابه سال قبل رشد داشته. سود خالص شرکت افزایش خیره کننده 710% داشته و به ازای هر سهم 55 تومان سود ساخته. در واقع شرکت بیش از نصف سود سال قبل را در بهار محقق کرده که رشد بسیار مناسبی است. نکته جالب اینکه حاشیه سود ناخالص شرکت 48% می باشد و نشان دهنده مزیت عدم نرخ گذاری دستوری محصولات و شرایط مناسب خدیزل نسبت به خودروسازها می باشد.
در نماد زامیاد سود سازی بالایی به همراه جهش سود در 3 ماهه را شاهد بودیم رسیدن به سود 150 تومانی در زامیاد محتمل و سهم ارزش ذاتی 920 الی 1000 تومانی دارد زامیادی که به واسطه تکمیل طرح زامیاد 2 افزایش سرمایه خوبی هم پیش رو دارد خزامیا در گزارش بهار به فروش 6186 میلیارد تومانی رسیده و رشد 132% نسبت به بهار پارسال داشته. شرکت در بهار به ازای هر سهم 300 ریال سود ساخته که این رقم در سال گذشته 15 ریال بوده. حاشیه سود ناخالص این دوره 26.5% بوده که نسبت به سال قبل 18% رشد داشته و همین عامل اصلی رشد عالی سودسازی شرکت شده است. به نظر می رسد با وجود این گزارش و خبر افزایش سرمایه 100درصدی از محل آورده نقدی، سرمایه گذاران میان مدت و بلندمدت انتظاراتشان برآورده خواهد شد.
در خاور سود 18 تومانی را شاهد بودیم خاور در سنوات انیده با افزایش تولید و فروش اتوبوس و کامیون های سبک به فروش بالاتر و سود سازی بهتری دست خواهد یافت رسیدن به سود 100 تا 120 تومانی و قیمت های 600 تا 700 تومانی در بازه میان مدت توسط خاور دست یافتنی خواهد بود
خبهمن هم امروز باز شد خبهمن مارکتش دارد به خدیزل می رسد و عجیب است که بازار سهم را با پی به ای زیر 4 می فروشد !
امروز در مجمع خودرو نیز بازهم شعارهای یاز تجدید و افزایش نرخ و … داده شد ولی مشخص نیست عملی می شود یا خیر …
فولادی های خاص
فولادی ها یکی از بهترین و خاص ترین صورت های مالی 3 ماهه را منتشر و به جرات می توان گفت فراتر از انتظار ها ظاهر شدند
فرودگزارش بسیار خوبی در بین فولاد سازان داشت امسال سهم حدود 100 تومان سود و 600 تومان ارزش ذاتی دارد که با قیمت های فعلی فرود فاصله زیادی داشته و سهم را با صف خرید همراه ساخت فرودی که یکی از بهترین گزارش های بازار را ارائه کرد هر چند سهم را امروز بدجوری عرضه کردند اهل نوسان هستید فرود یکی از بهترین هاست گزارش خوبی هم زد فرود گزارش خوبی در 3ماهه داشته و رشد 161% را نسبت به مدت مشابه داشته و 252 ریال به ازای هرسهم محقق کرده است سهم 1407 میلیارد ریال سود عملیاتی و 1359 میلیارد ریال سود خالص دارد
فسازان در 3 ماهه به سود 40 تومانی رسیده و گمانه زنی سود 170 الی 180 تومانی برای سال جاری دارد اما فشار فروش در سهم امان نداده و این سهم بنیادی گروه منفی شد فسازانی که به نظر نمی رسد افت زیادی داشته باشد و از همین قیمت ها مستعد برگشت به سمت اهداف 800 الی 900 تومانی است
فولاد کاوه هم وضعیت بسیار خوبی دارد با صورت های مالی جذاب 3 ماهه وگمانه زنی سود 250 تومانی سهم ارزش ذاتی 1500 تومانی دارد البته در این بین سهم مقاومت سرسخت و قوی 1250 تومانی را دنبال می کند کاوه ای که تعدیل مثبت خوبی در دل خود دارد
در بین سهم های نوسانی گروه فسوژ و فروژ هردو خوب بودند و نشان دادند که این سهم های گروه اکثرا جالب بودند
یکی از بهترین گزارش ها برای فجر بود و به نظر با این وضعیت بازهم صف می شود و پیش می رود فجر در یک گزارش خوب و خاص 3ماهه 622 ریال محقق کرد کل سال قبل 1011 ریال بود و مدت مشابه قبل 43 ریال بود.
سهم 6053 میلیارد ریال سود عملیاتی و 5264 میلیارد ریال سود خالص دارد
دست پر برخی بانک ها
در نمادهای بانکی صورت های مالی فراتر از انتظاری را شاهد و اکثر بانک ها با جهش های خوبی در سود سازی خود همراه شدند
بانک ملت با جهش قیمتی بالایی به سود 25 تومانی در 3 ماهه رسید عملکردی خاص که رسیدن به سود 160 تومانی را طبق پشبینی ها بعد افزایش سرمایه دور از ذهن نمی داند این سهم بانکی به کف قیمتی رسیده و جای برگشت به قیمت های حداقل 480 الی 520 تومان را دارد
بانک تجارت هم سود خوبی را به همراه داشت این سهم بانکی تا قیمت های 250 الی 260 تومان جای رشد داشته و کف حمایتی قوی 200 تومانی دارد این سهم بانکی نیز وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته وباصورت های مالی 3 ماهه و تخمین سود 70 تومانی جایگاه بسیار خوبی پیدا کرده است
بانک دی هم با فشار فروش همچنان روند اصلاحی را دنبال می کند سهم حمایت قوی 120 تومانی خود را از دست داده و تنها امیدش به قیمت های 100 تومان و خبری از فروش کوهستان پارک به سهامدار عمده اش است بانک دی که پلن خوبی برای خروج از زیاندهی با واگذاری دارایی های خود و افزایش سرمایه دارد
سیمانی های خوش سود
در سیمانی ها سود سازی های خوب و بالایی از صورت های مالی 3 ماهه منعکس شده و همچنان این روند با قادرت بیشتری ادامه خواهد داشت
در سیمان بهبهان سود بالای 500 تومانی را در 3 ماهه شاهد بودیم حالا رسیدن به سود 2000 تومانی هم برای این سهم محتمل می باشد البته سبهان عمده رشد قیمتی را از این بابت داشت و امروز واکنش در خور توجهی از خود نشان نداد
سیمان صوفیان با این گزارش عملکرد عالی خود امسال 600 تومان سود و ارزش ذاتی 3600 تومانی دارد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و کف حمایتی 2800 تومانی دارد سهم فعلا با نوسانات ارامی در همین سطوح همراه می باشد
سهرمز شایعات سود 550 الی 600 تومانی دارد ارزش ذاتی سهم با یان وضعیت سود سازی بالا بوده و به همین دلیل سهم در حمایت 2600 تومانی با نوسانات ارامی همراه شده است گزارش های ماهانه و مشخص شدن فروش شرکت می توان راه را برای صعود به سمت قیمت های 3200 تومان به عنوان اولین هدف قیمتی هموار سازد
سابیک هم گزارش خوبی زد سابیک در 3 ماهه به سود 1139 ریالی رسیده است و 3849 میلیارد ریال سود عملیاتی و 3369 میلیارد ریال سود خالص دارد
اردستان هم واقعا خوش درخشید اردستان در 3ماهه به سود 1202 ریالی رسیده است و 161% بیشتر از مدت مشابه قبل رشد داشت سهم 1335 میلیارد ریال سود عملیاتی و 1364 میلیارد ریال سود خالص دارد
چهارگوشه بازار
شگویا با روندمثبت همراه شد گزارش این شرکت خاص بود دریافت خوراک با دلار 28500 تومانی و فروش محصولات در بورس کالا و نرخ های رقابتی سبب شده تا سود سازی بالایی داشته باشد با این سود سازی به نظر می رسد سهم اهداف قیمتی 1800 و 2000 تومانی داشته باشد شگویا بد عمل نکرد و بد نیست زیرنظر باشدشگویا در 3ماهه به سود 1157 ریالی رسیده و نسبت به دوره مشابه قبل 164درصد رشد بود سهم 31130 میلیاردریال سود عملیاتی و 27717 میلیارد ریال سود خالص دارد
یکی دیگر از گزارش های خوب شبصیر بودشبصیر رشد 45% سود را نسبت به مدت مشابه داشت و 1195 ریال سود در 3ماهه محقق کرده است سهم 3768 میلیارد ریال سود عملیاتی و 2987 میلیارد ریال سود خالص دارد
در بین متانولی ها خود زاگرس خوب بود ولی در دروه های بعد دیگر خبری ازاین سود نیست زاگرس در 3ماهه 4185 ریال سود داشت تا احتمالا با نرخ 7هزار اخرین دوره های سود را پشت سربگذارد . سهم 12346 میلیارد ریال سود عملیاتی و 10043 میلیارد ریال سود خالص دارد
واقعا شپدیس عالی بود .شپدیس 9ماهه 26470 ریال سود محقق کرده است در گزارش ۶ماهه حسابرسی شده به سود ۱۸۸۸۵ ریالی رسیده بود
سهم 3ماهه خوبی زد و 13003 ریال سود به ازای هرسهم محقق کرده بود
در 3ماهه سهم 75169میلیارد ریال سود عملیاتی و 78015 میلیارد ریال سود خالص داشت
در 6ماهه سود عملیاتی 92441 سود خالص 107031 میلیارد ریال بود
در 9ماهه سود عملیاتی 141405 و سود خالص 158819 میلیارد ریال بود به نظر شپدیس 3200 3100 تومان را داردبازار ولی فعلا به این چیزها نگاه نمیکند
کزغال امسال به 500 تومان سود و قیمت های 3000 تومانی خواهد رسید صورت های مالی 3 ماهه شرکت جهشی بوده و با سود سازی خوبی که داشته راحت می تواند امسال 500 تومان سود داشته باشد که با اعمال پی بر ای فوروارد 6 ارزش ذاتی 3000 تومانی خواهد داشت
حخزر به مدد شناسایی درامد های متفرقه توانسته به سود بالایی در 3 ماهه برسد سود عملیاتی شرکت هم حسابی متحول شده است به نظر می رسد سهم امسال 1200 تومان سود و 7000 تومان ارزش ذاتی داشته باشد حخزری که امروز مهمان صف خرید خوبی بود
فروس را بد نیست کمی بیشتر زیرنظر داشته باشید . فروس گزارشی عالی را ایجاد کرده و327 ریال به ازای هر سهم سود ساخته و رشد 60درصدی نسبت به پارسال داشته. فروش شرکت نیز 89% رشد نسبت به مدت مشابه داشته. در گزارش تفسیری شرکت گفته شده که طرح توسعه جدید ظرفیت تولید را از 25هزار تن به 50هزار تن می رساند و سال آینده بهره برداری می شود. به نظر می رسد با وجود این طرح توسعه و رشد فروش شرکت بتواند بازده بلندمدت خوبی را رقم بزند.
حقیقت امر فکر نمیکردیم پالایشی ها انقدر منفی باشند جریان حذف نرخ تخفیف خوراک به نظر شایعه است و بعید است عملی شود ولی در هر صورت به نظر 3 سهم شپنا شتران شبندر بهتر بودند . شپنا که از بقیه بسیار بهتر بود وبه نظر بعد از مجمع اگر حوالی 6800 6700 ریال باز شد جای خوبی برای خرید است حتی با دید کمی صبر و یا نوسان ولی در هر صورت پالایشی ها ترسیده و حسابی عقب نشینی کردند
در گروه مس، فباهنر بیشتر از مدت مشابه سال قبل و کمتر از زمستان به سود رسیده. شرکت نسبت به بهار قبل ۳۶ درصد بیشتر فروخته و از طرفی امسال میتواند به EPS ۸۰ تومانی برسد. با توجه به اندازه شرکت و سود تخمینی، فباهنر نسبت به فملی در بهبود P/E بهتر عمل خواهد کرد. سهم امروز منفی بود و در منفی ها جالب است
غزر در بین غذایی ها با رشد درآمد در بهار همراه شده و نسبت به قبل رشد ۱۵ درصدی داشته اما نسبت به فصل قبل افت ۲۸ درصدی داشته. نماد افت قیمت خوبی را تجربه کرده و به محدوده اشباع فروش رسیده. این در حالی است که شرکت امسال احتمالا به سود ۸۰ تومانی به ازا هر سهم خواهد رسید که در این حالت p/e شرکت به رقم ۴ میرسد و با این پیش بینی سود و افت قیمتی که تجربه کرده میتواند به عنوان گزینه نوسانی در نظر گرفته شود.
گفته می شود امروز فردا گزارش ستاره می رود و اگر خبر اخیر درست باشد سود قوی را برای 1401 شناسایی کرده و این رویداد بسیار خوب و خاص مثبتی است و اثرات خوبی در شستا و تاپیکو دارد
حال بازار خراب است حرفی برای گفتن نیست نمیدانیم … از یک سو به کدال و گزارش ها نگاه میکنیم و از سوی دیگر به قیمت ها …
هیچ منطقی جز ترس و بی اعتمادی باعث این شرایط نشده و این نقطه ضعف فعلی بازار است


