گزارش بازارامروزسه شنبه 27تیر1402
چشمک عقلانیت !
امروز همه چیز دست به دست هم داده بود تا بازار فضای بهتری داشته باشد و بیش از هر چیز، خوشبین شدن به موج عقلانیت در تصمیمات، مهمترین دلیل رشد و برگشت بازار بود؛ برگشتی که امروز ابتدا با کمی تردید پیش رفت و بعد با اخبار مثبت، رنگ و شکل جدیتری به خود گرفت. دقت کنید خوشبینی و امیدواری و هنوز هیچ چیز قطعی نیست! دقت کنید با یک گل بهار نمی شود و درست است که همه چیز در حداقل ممکن خود است، ولی این اتفاقات و رویدادها باید دنبالهدار باشد تا بازار از این فضا و از این سرطان بیاعتمای رها شود…
بازار امروز را در حالی آغاز کردیم که با توجه به تحولات دیروز و یک ساعت آخر معاملات روز گذشته، طبیعی بود که بازار امروز آغاز خوب، مثبت و قوی داشته باشد و البته بیش از هر چیز مثبت ماندن این ماجرا مهم بود؛ یعنی بازار بتواند با چنگ و دندان و هرطور شده این فضای مثبت را حفظ کند و ادامه دهد. بازار بعد از نیم ساعت تقریبا رفتار همیشگی را از خود نشان داد و موج عرضه آغاز شد و این موج دوم که نشان میداد ممکن است تصمیماتی در راه باشد و تقاضا را بهبود ببخشید…
اتفاقات و تحولات مختلف هم دست به دست هم داد تا کمی بازار امروز اوضاع بهتری داشته باشد؛ زمزمههایی از بحثهای خودرو و همچنین شنیدههایی از احتمال تغییراتی در نرخ خوراک و تحولات و اخبار پالایشیها باعث شد تا کمی بازار امیدوارتر و رو به جلو گام بردارد. البته تا به امروز هر خبر منفی که میخواستیم، رسیده. البته یکی میگفت نه، هنوز نرخ برق مانده و دولت این یکی را هنوز رو نکرده!! اما در هر صورت، موج اخبار منفی طی این مدت در بازار جولان داده و رگباری همه را زخمی کرده و فضای متفاوتی را رقم زده است .
اما ابتدا یک نکته در مورد فضای تکنیکالی بازار بگوییم و بعد یک نکته در مورد گزارشها؛ اگر به نمودار سه چهار سال اخیر مراجعه کنید، میبینید که قبل از هر دوره رالی صعودی که در بازار اتفاق افتاده، یک ریزش شارپ و عجیب وجود داشته و این در اکثر اتفاقات رخ داده است؛ یعنی بازار در یک فضای عجیب منفی گرفتار شده، پنیک رفتار کرده و ریزشی بوده و بعد هم در مسیر هیجان صعود قرار گرفته است. قطعاً نه آن ریزش عجیب درست بوده و نه آن هیجان صعود، اما در هر صورت این اتفاقیست که رقم خورده، اما یک تفاوت در شرایط فعلی وجود دارد؛ در هر دورهای که بازار بعد از افت و ریزش پنیک دوباره صعود کرده، یک عامل، یک اتفاق یا یک محرک باعث و بانی این رشد و هیجان صعود بوده است. مثلاً در دوره اخیر، ورود جریان پول، ورود گزارشها و از همه مهمتر افزایش نرخ ارز عامل رشد بود. با این پیش فرض به سراغ دو نتیجهگیری مهم بازار میرویم…
نتیجهگیری اول؛ آنچه به نظر مهم است، این است که بازار تقریباً نه دقیقا! آن ریزش پنیک و غیرمنطقی را سپری کرده و حالا برنامهریزی برای رشد را آغاز میکند. برای کنده شدن از این فضا و رشد شارپ بعد از این ریزش، نیاز به یک شوک قوی دارد. معتقدیم شوک منفی را سیاستگذار با ندانمکاری به بازار وارد کرد و شوک مثبت را هم او باید وارد کند… در غیر این صورت ما میمانیم و بازاری که جریان پول در آن گردش نمیگیرد و روند صعودی پرهیجان تشکیل نمیشود…
برخی میگویند بازار به ثبات میرسد. بله ممکن است بازار به ثبات نسبی برسد و معتقدیم وقتی شوک مثبت خاصی به بازار وارد نشود، انتشار گزارشها میتواند کف قیمتی بسیاری از سهمها را ببندد و آنها را در فضای فعلی با کمی نوسان بالا و پایین هدایت کند. یعنی گزارشها و انتشار آنها میتواند عاملی برای ثبات و آرامش بازار شود و ارزندگی این بازار را به رخ همگان بکشد، اما نمیتواند یک مسیر قوی برای صعود ایجاد کند. گزارشها تسهیلکننده نگاه مثبت به بازار میشود، قیمتها را حفظ و فضا را مثبت میکند، اما موتور محرک رشد بازار نیست. موتور محرک یک شوک قوی لازم است تا جریان پولی که بیرون وجود دارد را بیدار کند و به بازار بفرستد…
از همین روست که معتقدیم سیاستگذار هرطور شده باید شوکی از جنس اخبار مثبت راهی بازار کند تا فضای متفاوت فعلی را التیام بخشد و عاملی برای رشد بازار شود. بازاری که بعد از ریزشهای اخیر، چه از نظر بنیادی چه نموداری و چه از نظر زمانی، آماده یک رشد و جهش خواهد بود و یک نکته را هم تکمیل کنیم؛ اگر سیاستگذار چنین کاری نکرد، بازار چه خواهد شد؟! به نظر میرسد که بازار با گزارشات تثبیت میشود و حتی یک رشد مقطعی دارد، اما پس از آن چشم به اتفاقات و عوامل دیگری میدوزد که مثلاً نرخ ارز یا بازارهای جهانی و اتفاقاتی از این دست مهمترین آن هستند.
و اما جنس شوک چه میتواند باشد؟! درست شبیه آنچه امروز به بازار رسید… از نرخ خوراک خبر رسید و بازار هم برداشت مثبتی کرد…
معتقدیم تحولات مثبت در پذیرفتن و کنار گذاشتن نرخ دستوری در صنایع مهمی نظیر خودرو و یا تحولات مثبتاندیشی، مثبت نگاه کردن و منطقی نگاه کردن به نرخ خوراک و گاز، پذیرفتن منطق در نرخگذاری رفتار با پالایشیها و همچنین منطقی شدن سیاستهای ارزی، چهارگانهای است که امروز به فکر ما میرسد که سیاستگذار میتواند آنها را پیش ببرد و شوک مثبتی به بازار وارد نماید. در غیر این صورت باید منتظر تحولاتی بود که از حیطه او خارج است و البته احتمالاً اثرگذاری کمتری را میتواند داشته باشد.
امروز آنقدر حرف برای گفتن بود که سعی میکنیم شما را اذیت نکنیم و به روزهای بعد موکول کنیم تا بازار هم سر و شکل بهتری بگیرد…
این چند روز آنقدر عصبانی بودیم، آنقدر حرف برای گفتن و فحش برای دادن وجود داشت که از برخی تحولات غافل شدیم. معتقدیم همیشه آنچه فکر میکنیم درست است را بیان کنیم؛ خواه برخی خوششان بیاید یا نیاید. یک روز میگویند مطالب ما منطقی، روز دیگر میگویند غیرمنطقی!! اما ما هرچه فکر میکنیم درست است، بیان میکنیم. بحث امروز ما در مورد عرضههای اولیه است. بازهم تاکید میکنیم با یک روز مثبت و یک برگشت، همه چیز را تمامشده نبینیم. قبلتر نظر خود را در مورد عرضههای اولیه بیان کردیم و معتقدیم این عرضهها باید در بازار وجود داشته باشد و ادامه آن برای بازار و برای بیدار کردن پولهای بیرون لازم است.
اما تصور کنید فردی سرطان گرفته است و دور از جان به دکتر مراجعه میکند و انتظار درمان در این دوره خاص را دارد و دکتر لبخندی به او میزند و با صدای ملیح و با لهجه ترکی به او میگوید که این پروتئین شیک را هر روز صبح قبل از صبحانه بخور و سعی کن عضلهسوزی نداشته باشی!! دکتر بنده خدا او امروز سرطان دارد، قرص ویتامین و عضلهسازی به چه درد او میخورد! ببینید به یک روز مثبت امروز نگاه نکنید، بازار در حال حاضر دچار سرطان ناامیدی، سرطان بیاعتمادی و حس جیببری از سوی دولت و ارکان سیاستگذار شده است. در چنین فضایی، عرضه اولیه قطعاً اولویت بازار نیست. درمان آن سرطان قطعاً در کوتاهترین زمان ممکن، باید مهمترین و تنهاترین اولویت مجموعهها باشد. از همین روست که معتقدیم در این مقطع خاص با این حجم اتفاقات، عرضه اولیه نمیتواند برای بازار فرایند مفیدی را رقم بزند. بازهم تکرار میکنیم و همچنان معتقدیم عرضههای اولیه، اتفاقی لازم و ضروری برای بازار است که باید باشد و سازمان بورس و شرکتهای بورس و فرابورس هم حداقل باید ۳۰ الی ۴۰ شرکت در آستین خود داشته باشند تا به محض بهبود اوضاع بازار و بهبودی این سرطان، این شرکتها را به بازار بیاورند. هیچ اشکالی ندارد هفتهای ۳ عرضه اولیه داشته باشیم؛ اما در فضای منطقی، نه فضای شکننده فعلی! بازهم تاکید میکنیم فضای رکودی بازار را با فضای سرطان و بیماری فعلی اشتباه نگیرید. در فضای رکودی بازار هم عرضه اولیه باید باشد، اما فضای فعلی، فضای مساعدی برای این ماجرا نیست… البته که بازار گل و بلبل امروز همه چیز را مثبت جلوه میدهد، ولی شک نکنید هر وقت رفتار دولت تغییر کرد و حاضر شد به بازار سرمایه احترام بگذارد، میتوان از بهبود صحبت کرد…
خودرویی و برگشت فوری
در نمادهای خودرویی شاهد روند معاملاتی خوبی بودیم شنیده می شود در تیرماه خودرویی ها شاهد شکسته شدن رکورد های فروششان هستند و برخی از سهام سود ساز گروه هم صورت های مالی 3 ماهه قابل توجهی خواهند داشت
در خاور سهم با صف خرید سنگینی همراه شد شنیده می شود در 3 ماهه سهم به سود بالایی رسیده و گمانه زنی سود 25 تومانی دارد همچنین شنیده می شود امسال سهم به سود 120 تا 130 تومانی رسیده که با توجه به قیمت های فعلی نسبت پی بر ای بسیار پایین و جای رشد بالایی دارد فعلا سهم هدف قیمتی 500 تومانی را در پیش دارد
در زامیاد سهمی که با اصلاح قیمتی مناسب خود به کف قیمتی رسیده است شاهد برگشت روند خوبی بودیم سهمی که در صورت عبور از سد قیمتی 760 تومانی مهمان قیمت های 820 تومان خواهد بود این سهم نیز برای سال جاری گمانه زنی سود سازی بسیار خوبی دارد به خصوص این که حالا بحث صادرات گسترده محصولاتش به کشورهای افریقایی نیز مطرح است
خودرو در صورت شکسته شدن سد قیمتی 260 تومانی تا قیمت های 300 الی 320 تومان برگشت خواهد زد شنیده می شود در تیر ماه شرکت به فروش قابل توجهی رسیده است این سهم می تواند با رشد قیمتی خوبی همراه و به سمت اهداف تعیین شده حرکت نماید
حقیقت امر فقط یک شنیده است و این که دوباره بحث خودرو و بورس کالا داغ شده ولی بی تعارف با تیم فعلی و فضای فعلی این موارد را مفید نمی بینیم و بعید است چنین چیزی رخ دهد . در مورد خودرویی ها در بازار تمرکز روی 3 نماد خزامیا خاور و خدیزل بیشتر باشد بد نیست خدیزل این روزها خبرهای خوبی دارد عطف به بند ه تبصره 2 قانون بودجه سال 1402 کل کشور مبنی بر معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل سود و پیرو مجمع عمومی فوق العاده افزایش سرمایه از محل سود شرکت بهمن دیزل به تاریخ 1402/04/21 به میزان 14،500،000 میلیون ریال و همچنین اصلاح نرخ مالیاتی،مبلغ 2.763.236 میلیون ریال مالیات عملکرد سال 1401 تعدیل و اظهار نامه عملکرد سال مذکور بر اساس این تعدیل، تنظیم و به سازمان امور مالیاتی ارسال گردید
گزارش زامیاد و خاور هم به سهم کمک میکنند
سراخر هم بگوییم که اخباری شنیده می شود که در مجمع سایپا خبرهای جدی از تجدید رونمایی می شود و این نکته بسیار مهمی است
دارویی های مستعد
در نمادهای دارویی نیز روند مثبت و خوبی را شاهد بودیم دارویی ها هم استعداد خوبی برای رشد قیمتی داشته و جز نمادهای پرپتانسیل بازار هستند
در این گروه دجابر با برگشت از کف قیمتی 1800 تومانی باز به سمت سطوح 2000 الی 2200 تومان روانه می شود این سهم نیز به واسطه خبرهایی در خصوص تعدیل مثبت سنگین سود خود در 3 ماهه به واسطه انتشار عملکرد عالی 3 ماهه ابتدای سالش با اقبال همراه شده است
در دکوثر صورت های مالی 3 ماهه عالی با جهش سود سازی بالایی را شاهد بودیم این صورت های مالی نشان گر توان بالای شرکت در سود سازی می باشد دکوثر در فصلی که فروشش پایین است سود بالای شناسایی و در نیمه دوم قطعا تحولات اساسی خواهد داشت سهم تارگت 1400 الی 1500 تومانی دارد
دسانکو هم پس از اصلاح قیمتی مناسبی که داشت در مسیر برگشتی خوبی قرار گرفته است این سهم دارویی تا قیمت های 900 تومان فعلا جای رشد دارد اما در صورت انتشار گزارش عملکرد مثبت با عبور از مقاومت 920 تومانی هدف 1000 تومانی خواهد داشت
ساختمانی های برگشتی
در نمادهای ساختمانی شاهد روند برگشتی خوبی بودیم به نظر می رسد ساختمانی ها با توجه به دارایی های خوب و ارزشمند خود در موقعیت های مناسبی قرار دارند
ثبهساز که صورت های مایل 6 ماهه بسیار خوب با سود سازی بالا را در پیش دارد به سمت قیمت های 300 تومان از دست رفته روانه شده است این سهم وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و روند میان مدتش صعودی ارزیابی می شود و با توجه به تخمین سود 60 تومانی امسال ارزش ذاتی 360 الی 400 تومانی دارد
ثاخت هم برگشت خوبی را تجربه کرده و به سمت قیمت های 460 تومان می رود این مقاومت بارها و بارها مورد شکست قرار گرفته است و این بار باید دید ایا باز ثاخت موفق به شکست این سطوح می شود ثاختی که دارایی های ارزشمندی داشته و ارزش ان ای وی بالایی دارد شنیده می شود سهم 900 تومان به ازای هر سهم دارایی دارد
ثتران هم برگشت خوبی زد سهمی که اصلاح مناسبی را در بازار منفی تجربه کرده و بار دیگر به سمت قیمت های 820 الی 900 تومانی می رود شرکت موفق شده تا پروژه های تکمیل شده شهرک اندیشه خود را به مرحله فروش برساند
امیدی از جنس پتروشیمی ها
در نمادهای پتروشیمی خبرهای امیدوار کننده در خصوص احتمال فرمول گذاری برای نرخ خوراک و ورود مجلس به این قضیه سبب شده تا پتروشیمی ها به تعدیل نرخ خوراک خوشبین شده و وضعیت معاملاتیشان بهتر شود
در شپدیس از یک سو شاهد افزایش نرخ های جهانی اوره هستیم و از سوی دیگر احتمال وصول بخشی از مطالباتش از دولت شپدیسی که تا قیمت های 16000 تومان در صورت تثبیت در قیمت های بالای 14500 تومان جای رشد و نوسان مثبت دارد
شیران اصلاح زیادی کرده است سهم برای امسال شایعات سود 300 تومانی و برای سال اینده با افتتاح طرح توسعه اش شایعات سود سازی 500 تومانی دارد این سهم تحولات بنیادی خوبی را شاهد و به نظر می رسد به سمت قیمت های 1500 تومان روانه شود ارزش ذاتی بنیادی میان مدتی سهم سطوح 1800 الی 2000 تومان ارزیابی می شود
بازار از پتروشیمی بوعلی انتظار سود سازی بالایی برای سال جاری دارد بدین ترتیب سود خوبی هم در 3 ماهه انتظار سهم را می کشد بوعلی که قیمت های 4600 الی 5000 تومانی را در پیش روی خود داشته و به نظر می رسد تحولات خوبی را برای سال جاری در پیش خواهد داشت
شبصیر در فصل بهار با 950 میلیارد تومان فروش، رکورد جدیدی در فروش فصلی خود به ثبت رساند و نسبت به فصل قبل باوجود افت مقدار فروش 5 درصدی، به لطف افزایش نرخهای فروش 12.5 درصدی توانسته است رشد درآمد 7 درصدی را گزارش کند. این شرکت که سال 1401 را با شناسایی سود 387 تومانی به ازای هر سهم (با سرمایه جدید) به پایان برد، برای امسال تحقق سود هر سهم 480 تومانی دور از انتظار نیست. سهم از سقف قیمتی خود در اردیبهشت امسال بالغ بر 30 درصد افت را تجربه کرده و در محدوده 2400 تومان حمایت خوبی دارد. خرید سهم در این قیمت ها و با دید میان مدت بد نیست و ریسکی ندارد.
بانک ها و برگشت از سر مرز
بانک ها هم اصلاح قیمتی بالایی داشته و بعضا تا 30 الی 40 درصد قیمتشان با اصلاح همراه شده و امروز با حو مثبت بازار شاهد برگشت روند خوبی از سر حمایت های خود بودند
در ونوین سهم با صورت های مالی و فراتر از انتظار خود و شناسایی سود سنگین 57 تومانی در قالب عملکرد 3 ماهه نشان داد توانایی بنیادی بالایی دارد سهمی که با صف خرید سنگینی همراه و به سمت سطوح 600 الی 650 تومان به عنوان گام اول خود در حرکت است
بانک تجارت افزایش سرمایه 50 درصدی از سود انباشته را دارد و در گزارش توجیهی افزایش سرمایه خود سود 75 تومانی را پیشبینی کرده است سهم با برگشت از کف قیمتی به سمت هدف اولیه 250 الی 260 تومانی روانه می شود اما در گام بعدی قیمت های 280 الی 300 تومان هم برای این سهم بنیادی بانکی بعید نمی باشد
بانک ملت هم پس از کف زنی در قیمت های 420 تومان برگشت خوبی داشت سهمی که توان بنیادی بالایی برای سال جاری داشته و سود 170 تومانی را پیشینی کرده است بانک افزایش سرمایه جذابی هم از سود انباشته داشته و حتی خبرهایی در خصوص احتمال تجدید ارزیابی داده است
چهارگوشه بازار
بترانس اماج خبرهای خوب است از تحول در فروش و سود سازی تا برنامه تولید ون برقی و تولید ورق هسته با مشارکت ومعادن و افتتاح طرح های توسعه ای این سهم با رشد قیمتی به سمت سطوح 320 تومان بازخواهد گشت و اگر حقوقی ها امانش دهند می تواند حتی با شکست این قیمت های همراه شده و تا قیمت های 360 تومان بالا برود
برگشت روند دلار ازاد و صعود مجدد به قیمت های بالای 49 هزار تومان سبب برگشت روند فزر شد و این سهم بار دیگر هوای رشد قیمتی تا سطوح 4200 تومان را دارد این سهم تولید کننده طلا در وضعیت خوبی قرار داشته و می تواند با جهش قیمتی ادامه داری همراه شود اگر دلار افت زیای نداشته باشد روند میان مدتی خوبی در انتظار فزر است
شکربن هم با وضعیت خوبی همراه شده است سهمی که امسال سود بالایی از دو زیر مجموعه خود یعنی شدوص و پسهند به دست می اورد این سهم تا قیمت های 500 الی 520 تومان در گام اول جای صعود دارد شکربنی که صعود بسیار قوی داشته و رشد قیمتی خوبی دارد
امروز پالایشی ها هم مثبت بودند ولی کمی این گروه را با احتیاط تر پیش ببرید . زمزمه هایی مطرح می شود که گزارش 3ماهه پالایشی ها خوب نخواهد بود حقیقت امر دو سناریو برای این گروه وجود دارد و کماکان شرکت هاو ملی پخش و پالایش در حال رایزنی هستند .ولی در کل خود را برای بدترین سناریو باید اماده کرد که مثلا شبندر حوالی 200 ریال سود بسازد و یا شپنا 300 و … شتران 11 یا 12 تومان و شبریز هم به نظر 3 ماهه جالبی نمی زند
سصوفی در 3ماهه به سود 1627 ریالی رسیده و رشد 46% نسبت به مدت مشابه داشته است سهم 1758 میلیارد ریال سود عملیاتی ، 356 میلیارد ریال سود غیرعملیاتی و 1790 میلیارد ریال سود خالص دارد . به نظر گزارش خوبی را در بین سیمانی ه این سهم زده است
خبرهای پتروشیمی هم کم کم هلدینگ ها را بالا میکشد از شستا بگیر تا پارسان و غدیر برخی معتقدند گران است ولی معتقدیم پارسان در منفی ها با چشم انداز 6800 ریال سود 6500 ریال تقسیم و حتی سود 4000 ریال سال بعد بازهم خیلی قیمت عجیبی نیست . ولی خب ریسک این تصمیمات را دارد
سیمرغ را به عنوان یک سهم خاص زیرنظر دشته باشید سهم شرایط خاصی دارد واقعا بلوک هم بالای 4هزار اگهی شده فکر میکنیم کمی صبر کنید سیمرغ میتواند شرایط خوبی را داشته باشد سپیدهم همین شرایط خاص را دارد ولی سیمرغ را گزینه خاص تری مبیبنیم این سهم را زیرنظر بگیرید
در بین زراعتی ها، زشگزا گزارش خوبی داشته و در بهار به سود ۲۷ تومان به ازا هر سهم رسیده که نسبت به زمستان رشد ۴۴ درصدی و نسبت به بهار سال گذشته با افزایش ۸۳ درصدی همراه شده. زشگزا احتمالا امسال سود ۱۲۰ تومانی برای هر سهم شناسایی خواهد کرد. سهم افت قیمت خوبی تجربه کرده از قیمت های فعلی احتمال افزایش قیمت برای نماد وجود دارد.
امروز خبرهای خوبی از حکشتی رسید و این سهم صف خرید شده بود . در بازار و در بین خبرها شایعه ای وجود دارد که به زودی حکشتی یک شفاف سازی از سود منتشر میکند و عاملی برای رشد قیمت سهم می شود قیمت هم اصلاح خوی داشته با دید کمی صبر میتواند گزینه خوب و قوی برای بازار باشد سهم را زیرنظر بگیرید
در غذایی ها به زودی گزارش ها میرسد بارها و بارها دراین گروه سهم های خوب که فکر میکنیم گزارش خوبی می زنند نوشتیم ولی بخواهیم چند سهم جدا کنیم غپاک غکوروش غبشهر غزر غپینو گزینه های خاص تر این گروه هستند و توصیه میکنیم با دید نوسان و حتی سهامداری ایت شرکت ها را کمی بیشتر و قوی تر زیرنظر داشته باشید
کفپارس سهمی خاص و پرریسک در میان همگروهی های خود است. نمودار سهم نشان می دهد که اوایل امسال قیمت این نماد تا 900 تومان نیز پیشروی داشته ولی به دنبال ریزش ها هم اکنون با عقب نشینی 45 درصدی به محدوده 490 تومان رسیده است، اگرچه سهم ریسک های خاص خود را دارد اما با کوچکترین نشانه مثبتی میتوان انتظار یک رالی صعودی را داشت و نوسان خوبی از سهم گرفت.


