جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزشنبه 17 تیر 1402

گزارش بازارامروزشنبه 17 تیر 1402

نوید خاندوزی
جولای 8, 2023
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزشنبه 17 تیر 1402 

سبزو سرخ های کسل کننده ! 

بازار امروز در یک وضعیت خاص و ویژه قرار داشت از یک سو  بعد از راند اخیری که دولت حسابی صورت و فک و دهن بازار را مورد  عنایت قرار داده  بود برخی دوباره تشویق میکردند و انگیزه میدادند که از جا  بلند  شود و برخی هم  ناامیدانه سالن را  ترک کردند و به این  بازار دل نبستند ! حکایت امروز بازار ما حکاین این  فریاد هاست که میخواست  بازار بلند  شود و تلاش هایی هم داشت ولی نشد و نتوانست !

هفته سوم تیر را در حالی آغاز می‌کنیم که به نظر همچنان بازار هم در تکاپوی این است که از این شرایط فاصله می‌گیرد یا نمی‌گیرد ؟ ما امیدواریم ولی واقعیت و حجم معاملات چیز دیگری می گوید ! امروز یک عقب گرد تمام عیار در حجم داشتیم و هر چه امید رشته بودیم پنبه کرد ! ارزش کل معاملات امروز بازار 10.583 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 5800 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است.  و همین کم حجمی و بی رمقی به نظر کمی کار را برای بازار سخت کرده است .  اما در هر صورت به نظر می‌رسد بازار این توانایی را دارد که آهسته آهسته از مسیر افت فاصله گرفته و در یک ثبات نسبی به بهبود اوضاع برسد

اگر به خاطر داشته باشید در روزهای گذشته روی دو سناریو احتمالی در بازار صحبت می‌کردیم که اولی بر مبنای ادامه روند یک روز مثبت و یک روز منفی و فشرده‌تر شدن فنر بازار تاکید می‌کرد و احتمالاً روزهای شهریور و مهر را روزهای مهم برگشتی برای بازار می‌دانست و سناریوی دیگر بر این مبنا بود که عوامل چندگانه نظیر رشد نرخ ارز خبرهای گروه‌هایی نظیر پالایش و بانک و خودرو گزارش‌های میان دوره‌ای فصل مجامع و تحولاتی از این دست باعث برگشت اعتماد به بازار می‌شود طی روزهای گذشته تک و توک اخبار این چنینی را شاهد بودیم اما هنوز واکنش بازار واکنش قوی نیست و فقط خود را در ثبات و عدم ریزش نشان داده است البته که هنوز بسیاری از این عوامل نظیر گزارش‌ها و فصل مجامع به بازار نرسیده است و باز چه سخت که درد دل ما  باز می شود و از شدت انباشت این اطلاعات برای روزهای اخر !!  به هرحال امیدواریم با انتشار سریع‌تر این گزارش‌ها ،بازار به آن شکلی که پیش‌بینی می‌شود پیش رفته و از این فضا فاصله بگیرد  .  در جمیع جهات معتقدیم ریسک به ریوارد بازار در این نقطه جایی قرار دارد که افت بیشتر را سخت می‌بینیم و شاید در جا زدن‌های بازار وجود داشته   فرسایشی باشد اما ریسک کردن و خرید کردن در اینجای بازار خیلی خطرناک نیست تا حدودی کف بازار زده شده ولی سقف او  باز نمی شود !!

اما به عادت روال قبل به سراغ رویدادهای مهم هفته برویم که به نظر برگزاری برخی مجامع و انتشار برخی گزارش‌های سه ماهه و همچنین جهت نرخ ارز و خبرهای احتمالی از نرخ خوراک و ماجراهای ادامه دار آن می‌تواند مهم‌ترین اخبار فعلی بازار این هفته  باشد در مورد نرخ ارز مطلبی را چند روز قبل بیان کردیم بد نیست با توجه به فضای فعلی یک بار دیگر مروری بر آنچه گفته شد داشته باشیم به نظر اتفاقات  این حوزه کمی متفاوت تر پیش می رود بیایید کمی اقتصادی‌تر به ماجرا نگاه کنیم دولت به وضوح اعلام کرده است که کسری بودجه دارد به دلیل اینکه از تبعات افزایش قیمت بنزین می‌ترسد آن را افزایش نمی‌دهد و چوب این ترس را باید شرکت‌های صنعتی کشور بدهند حالا مهمم نیست زیانده شوند یا تعطیل شوند! در این میان نکته‌ای وجود دارد و آن هم این است که با این دست فرمان که قرار است گشایشی اتفاق نیفتد و اگر هم گشایشی باشد جنسش نفت در برابر غذاست قطار کسری بودجه متوقف نخواهد شد و راهی برای جبران این کسری باقی نمی‌ماند جز سه موضوع
یک چاپ پول یعنی دوباره موتور چاپ پول را روشن کنیم و الهی به امید تو اتفاق دوم افزایش نرخ ارز که شک نداریم دولت به زودی نرخ تسعیر ۳۸ را به نرخ رسمی کشور تبدیل کرده و ۲۸ و ۵۰۰ فقط برای چند کالای خاص در نظر گرفته می‌شود که البته امروز هم تقریباً همین شکل است اما هنوز جاهایی با ۲۸ و ۵۰۰ کار می‌کنند راه حل سوم به نظر راه حل اجتناب ناپذیری است به نام افزایش نرخ بنزین که اگر دولت تحمل کند و شش ماه دوم سال رخ ندهد قطعاً یا در سه ماهه پایانی و یا سال بعد اتفاق خواهد افتاد. و جمع‌بندی موارد بالا به این شکل است که در صورتی که در مسیری به جز مسیر توافق و افزایش درآمدها پیش نرویم دیر یا زود دوباره چرخه تورم سراغ اقتصاد کشور می‌آید و دارایی‌ها برای حفظ ارزش خود دست به کار میشوند.
از همین روست که معتقدیم افرادی که در حال حاضر در بازار و سیستم اقتصادی کشور فعالیت می‌کنند باید به سراغ ارزنده‌ترین دارایی رفته تا در موج تورمی بعدی مصون بمانند معتقدیم دلار بازار ملک و سهام همچنان ۳ گزینه خاص مقصد پول‌ها هستند که احتمالاً این بار با توجه به فشرده شدن فنر بازار سرمایه این بازار می‌تواند نقش مهم‌تری را ایفا نماید برای همین است که  برخی معتقدند  بازار سرمایه با  فشرده تر شدن فنر خود جمع شده و جایی می پرد که این  عوامل خود را نشان دهند !

و اما در مطلب آخر به سراغ مهم‌ترین رویداد این دو هفته انتهای تیر خواهیم رفت یعنی برگزاری مجامع همانطور که می‌دانید شرکت‌ها یا بهتر است بگوییم اکثر شرکت‌ها به مجمع می‌روند و این برگزاری می‌تواند برای سهامداران حائز اهمیت باشد از سه بعد می‌توان مجامع را برای بازار مهم دانست بعد اول این است که بازگشایی و توقف نمادها پروسه مهمی است که به خصوص فکر می‌کنیم در بازگشت و بازگشایی می‌تواند شرایط جالبی را رقم زده و برای بسیاری که دل و دماغ حضور در مجمع را ندارند از نظر قیمتی اصلاح خوبی را داشته و بازار را از نظر قیمتی و نموداری در یک پله خوب دیگر قرار دهد افت قیمت سهم‌ها بعد از مجامع می‌تواند فرصت خوبی برای جریان پول تماشاچی بازار باشد تا با توجه گزارش‌های سه ماهه و چشم انداز سود ۱۴۰۲ فضای بهتری را رقم بزند . نکته بعد اخبار مهم مجمع است که در آن روز به خصوص توسط مدیران شرکت اعلام و ابلاغ می‌شود و می‌تواند در سرنوشت یک سهم بسیار موثر باشد به نظر این موضوع رویدادی است که باید همزمان خود را در کدال و در شفاف سازی بعد از مجامع نشان داده تا در سطح دسترسی همه سهامداران به کدال و اطلاعات شرکت‌ها قرار داشته  باشد  . به نظر خبرهای داغ مجامع و رویدادهای آن می‌تواند در وضعیت بسیاری از سهم‌ها موثر باشد

نکته اخر در مورد خود تقسیم  سود شرکت هاست که میخواستیم بنویسیم ولی حقیقتا انرژی زیادی برای ما نمانده بود و این  بازار هم انگیزه خوبی برای نوشتن نگذاشته به فردا موکول میکنیم …

داروساز های ویتامینه

در نمادهای دارویی شاهد روند مثبت خوبی هستیم دریافت افزایش نرخ ها از یک سو و سود سازی های بالا از سوی دیگر سبب شده تا سهام دارویی با اقبال خوبی همراه شوند

در دسانکو شاهد روند مثبت و صف خرید سنگینی بودیم دسانکویی که تا قیمت های 1100 و 1250 تومان جای رشد دارد تحولات بنیادی هم در افزایش نرخ محصولات و هم افزایش تولیدات مقداری به واسطه ورود ماشین الات جدید را شاهد هستیم

دلقما به قیمت های 420 نزدیک شد سهمی که استارت رشد قیمتی خوبی زده و از بابت جهش فروش در 3 ماهه مورد اقبال واقع شده است این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و با سود سازی بالایی همراه می باشد دلقمایی که امسال شنیده می شود با این فروش های سنگین که عمدتا به واسطه دریافت افزایش نرخ از محصولات انتی بیوتیکیش می باشد سود قابل توجهی خواهد داشت

درازی شایعات سود سازی 500 الی 550 تومانی دارد سهم اصلاح قیمتی خوبی داشته و به حمایت قوی 2600 تومان رسید و واکنش خوبی نشان داد سهم در روند برگشتی قرار گرفته و تا قیمت های 3200 الی 3600 تومان جای رشد و برگشت دارد صورت های مالی 3 ماهه قوی در انتظار این سهم است

دتماد چند وقتی است  پر حجم  شده است  دتماد در فروردین با فروش 571 میلیارد ریالی مواجه بود و اردیبهشت این عدد 1476 و خرداد 1688 میلیارد ریال 3ماهه 3737 میلیارد ریال بود و مدت مشابه سال قبل این عدد 2500 میلیارد ریال است

دفارا  دپارس خاص هستند در دپارس سهم  اگر خوب باز شود و کمی کاهشی باشد میتواند گزینه خوبی برای بازار شود  . دراین گروه دجابر هم  شرایط بدی را ندارد و ددانا هم خوب است ولی درتکیب این دو در شفا وجود دارد

روی شفا هم  شرایط خوبی را شاهدیم و میتواند جالب باشد   به نظر قیمت های زیر 2200 برای شفا  قیمت خوبی است

سیمانی ها و انتظارات بالا

در نمادهای سیمانی شاهد روند مثبت خوبی هستیم سیمانی هایی که انتظارات بالایی ازبابت گزارش های 3 ماهه خود ایجاد کرده اند

سبهان به سمت قیمت های 12000 تومان نزدیک شده است سهمی که سود سازی بالایی داشته و روند معاملاتی خوبی دارد این سهم سیمانی شنیده می شود امسال سود 1800 تومانی خواهد داشت که با پی بر ای فوروارد 6 الی 7 ارزش ذاتیش همین محدوده 12000 تومان خواهد شد

سهرمز برای اغاز دور بعدی رشد قیمتی باید سطوح قیمتی 2800 تومان را در هم بشکند سهم دو هدف بنیادی 3200 و 3600 تومانی را دنبال میکند سهمی با قابلیت رسیدن به سود 550 الی 600 تومان برای سال جاری که توان بنیادی بالایی دارد این سهم در 6 ماهه به سود خوب محدوده 300 تومانی رسیده و از همین بابت وضعیت خوبی دارد

ساوه 15 هزار تومانی شد سهمی که امسال شنیده می شود 2400 الی 2500 تومان سود سازی دارد تحولات بنیادی سهم از فروش های ماهانه مشخص و این سیمانی قدرتمند که حجم تولیدات بالایی هم در زمینه سیمان خاسکتری و هم سفید دارد در موقعیت خوبی قرار گرفته است

ستران در قیمت خوبی باز شود میتواند گزینه خوبی برای خرید و کمی صبر روی این سهم و رفتن  به افزایش سرمایه باشد  . گزارشی بخواهید  سهم  بخرید  اردستان  ساوه  سابیک سخوز سفانو  بهترین های گروه هستند .

به نظر این  شرکت ها گزارش خوبی میدهند و با دید نوسان هم  بخواهید  سراغ  بازار بروید  سهگمت و سشرق گزینه های خاص تری هستند  .

 

سرمایه گذاری های خوش نوسان

در نمادهای سرمایه گذاری شاهد روند مثبت خوبی هستیم برخی سرمایه گذاری ها شانس صعود خوبی دارند

واتی با روند مثبت همراه شد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و به نظر می رسد در مسیر برگشتی به قیمت های 1800 و حتی 2000 تومان برسد سهمیکه هم ارزش ان ای وی بالایی دارد و هم امسال با سود سازی خوبی همراه می باشد

ونیرو استارت رشد قیمتی بالایی را زد و از سطوح 320 تومان به قیمت های 500 تومان رسید دلیل این امر انتشار صورت های مالی 12  ماهه با سود سازی بالا بود که سبب شد تا این سهم با اقبال خوبی همراه شود ونیرویی که به سقف قیمتی خود رسیده و بر سر مقاومت قوی قرار دارد

تاصیکو در قیمت های خوبی قرار گرفته است کف حمایتی 860 تومان بارها سبب برگشت روند این سهم شده است تاصیکویی که سود سازی بالایی دارد و ارزش ان ای ویش هم در محدوده خوبی قرار گرفته است برگشت ارام روند سهم تا سطوح 1000 تومان مورد انتظار است

بانک های خوش سود

در نمادهای بانکی فشار عرضه بالا بود اما بانک هایی که تحولات بنیادی خوبی دارند مورد اقبال هستند

در وشهر شایعات خوبی به گوش می رسد شنیده می شود هم در صورت های مالی 3 ماهه سود بالایی محقق شده و هم برای کل سال بانک با تحولات خوبی هم از بابت فروش دارایی و هم سود عملیاتی همراه خواهد شد وشهری که تا قیمت های 1600 و 2000 تومان جای رشد دارد

ونوین روند نوسانی رو به پایین داشت سهم میلی به کاهش قیمتی جدی نداشته و حمایت بسیار قوی در سطوح 560 تومانی دارد این سهم بانکی در شرایط بسیار خوبی به سر برده و شایعات سود 40 تا 50 تومانی در 3 ماهه دارد که هر چه سود به سطوح 50 تومان نزدیک تر باشد سهم شانس رشد بیشتر قیمتی دارد

وبصادر مهمترین پتانسیلش افزایش سرمایه 300 درصدی از تجدید ارزیابی می باشد سهم به سمت کف قوی 220 تومان عقب گرد می کند سهمی که اوضاع و احوال خوبی در صورت تجدید ارزیابی پیدا و باز با اقبال همراه خواهد شد

چهارگوشه بازار

شپاس به زودی به مجمع می رود شنیده می شود در مجمع طبق روال سال های قبل 80 درصد سود تقسیم خواهد کرد که به ازای هر سهم 400 تومان خواهد شد همچنین شنیده می شود سهم در 3 ماهه به سود 160 الی 180 تومانی رسیده است سهمی که شایعات سود 700 تومانی برای سال جاری دارد

خدیزل صف خرید سنگینی زده و به نظر می رسد با این صف خرید سنگین به سمت قیمت های 1100 الی 1200 تومانی برود سهم اصلاح خوبی را تجربه و با توجه به توان سود سازی 160 الی 170 تومانی برای سال جاری با اقبال خوبی همراه شده است وضعیت فروش شرکت عالی و انتظارات به شدت از سهم بالا رفته است

فزر قصد رشد بیشتر و عبور از سطوح 4200 تومان را داشته که با فشار عرضه ها ناکام ماند رشد قیمت طلا کمک زیادی به روند صعودی سهم خواهد کرد فزری که تابعیت بالایی از روند قیمت طلا و دلار ازاد داشته و در انتظار مشخص شدن روند دلار و طلا در هفته جاری است

امروز ولساپا منفی بود ولی حجم خوبی داشت  ولساپا که از گزینه هایی جذاب است که می تواند با دید میان مدت مورد نظر باشد، در مجمعی که اخیرا تشکیل داد دو خبر به نسبت مهم را منتشر کرد. یکی در خصوص فروش زمینی به سایپا بود که از این محل می تواند حدود 650 میلیارد تومان سود شناسایی کند و دیگری تغییرات قابل توجه عملیات شرکت از زبان مدیر عامل بود. باید توجه داشت که اگر فروش مجدد لیزینگی ممکن شود، رشد سود آوری قابل توجهی در انتظار این شرکت خواهد بود.

روی گزارش دارویی ها می شود مانور خوبی داد و سهم خوب پیدا کرد  . در میان دارویی ها، دپارس همچنان می تواند گزینه ای خریدنی و جذاب باشد، در صورتی که حال پس از توقف چندروزه بعد از مجمع در قیمتی منطقی بازگشایی شود و کمی هم اصلاح کند بد نیست. دپارسی که عملکرد ماهانه خوبی داشت و در گزارش 12ماهه حسابرسی شده تلفیقی به سود 1774 تومانی رسید، در حالی که در سود اصلی این عدد 803 ریال بوده است. این شرکت که در سال 1401 حدود 758 تومان سود به ازا هر سهم محقق کرد، میتواند این رقم را امسال به حدود 1000 تومان برساند.

در بین شرکت های پخش دارو، هجرت جزو گزینه های خوب محسوب میشود و احتمالا به واسطه رشد سود بهار بتواند نظر بازار را به خود جلب کند. نماد با توجه به گزارش های ماهانه در فصل بهار ۴،۴۷۹ میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به مدت مشابه قبل رشد ۱۶۰ درصدی تجربه کرده. سهم در مدت اخیر رشد قیمت داشته و درصورت اصلاح، میتوان آن را بیشتر مورد بررسی قرار داد. هجرت احتمالا امسال بین ۶۸۰ تا ۷۰۰ تومان سود را داشته باشد.

در بین بانکی ها انصافا وخاور هم  با این  مجوز افزایش سرمایه خوب ظاهر شد . وخاور طی یکماه اخیر و در بازار نزولی حدود 16% رشد قیمتی و عملکرد عالی در تابلوی معاملات داشته و عمدتا بخاطر بهبود صورتهای مالی شرکت بوده است. بعنوان مثال جمع درآمد تسهیلات اعطایی سه ماهه وخاور 2043 میلیارد تومان بوده که همین عدد برای سال 1401 مبلغ 1280 میلیارد تومان بوده و رشد مناسب 60% بدست آمده است که نشانه بهبود و رشد عملکرد شرکت می باشد. از لحاظ قیمتی نیز سهم در آستانه رسیدن به سقف تاریخی قرار دارد که واکنش به آن می تواند بسیار تاثیرگذار در روند قیمتی آینده سهم باشد.

سیتا در بین  سیمانی ها واقعا خاص است و میتواند  سهم کم  ریسکی باشد  . سیتا در گزارش 12ماهه 140 به سود عملیاتی 2743 میلیارد تومانی رسیده که 95% آن از محل درآمد سود سهام بوده است و 5% باقیمانده از محل سود فروش سرمایه گذاری ها . سود هر سهم نیز 256 تومان بوده که رشد 88درصدی نسبت به سال قبل داشته است.

اپال از نظر نموداری واقعا به معنای واقعی کلمه و فارسی سخت  دچار شده ولی یک  فروش دارایی زده و میتواند  به سهم کمک کند  . گویا  یک باب ساختمان با کاربری مسکونی واقع در تهران منطقه فرمانیه، خیابان موحد دانش، خیابان بوستان، خیابان نیلوفر، پلاک 14 در زمینی به متراژ 1125 مترمربع و زیربنای 952 مترمربع را از طریق مزایده واگذار نماید و این اثرات خوبی در سهم دارد

در گروه لاستیک پکرمان از گزینه های پردرآمد گروه است که عموما نسبت به دیگر هم گروهی های خود با نرخ بهتری میفروشد. رشد فروش شرکت در خرداد با توجه بازار همراه شد , در نتیجه میتوان انتظار این افزایش تقاضا را بعد از گزارش ۳ ماهه هم داشت. پکرمان در ۱۴۰۱ به ازا هر سهم ۱۴۸ تومان سود شناسایی کرد که این رقم برای امسال میتواند به ۳۵۰ تومان برسد.

با دید کمی صبر به نظر رمپنا گزینه خوبی باشد  هنوز بازار به ابعاد ارزندگی این سهم دقیق پی نبرده و میتواند جالب باشد  بترانس هم  بد نیست ولی خرید دمثبت امروز توصیه نمی شود  باید  صبر کرد  زیر 3100 3200  ریال  سراغ  سهم  رفت بنیرو هم  با دید نوسان  چند روزه بد نیست در کل سهم های گروه  برق قابلیت های خوبی دارند

در گروه حمل و نقل  در سایر اعضای گروه  شایعه  شده  حخزر گزارش 3ماهه  بسیار خاصی را  راهی کدال میکند و در این  قیمت ها با یدد نوسان  بد نیست

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم