گزارش بازارامروز چهارشنبه 7 تیر1402
پس از سیلی !
امروز بازار سعی میکرد خشم خود را کنترل کند و در این آخر هفتهای که میتوانست با این اتفاقات و رویدادهای خوب، از گزارشهای ماهانه بگیر تا تحولات مثبت از شرکتها و آغاز فصل مجامع، روزهای خوبی را داشته باشد این چنین با ندانم کاری و اظهار نظرهای عجیب و بخشنامهها کار به اینجا رسید و اوضاع جالبی را در بازار نداشتیم و همان نیمچه حجمی که بازار داشت تلاش میکرد افزایش دهد با حرکت اخیر کاهشی شد و امروز حجم کمتر از دیروز و حتی روزهای گذشته بود . ارزش کل معاملات امروز مبلغ 5770 میلیارد تومان بوده که سهام و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است. این یعنی عقب گردی دوباره …
نکته مهم این است که سیلی که دیروز به گوش بازار سرمایه زده شد فارغ از اثرات مالی، اثرات روانی بسیار عجیب و خاصی در بازار داشته که میتواند تا مدتها ذهن سهامدار را نسبت به بازار سرمایه بدبین سازد به واقع اگر کسی میشد و تبعات این تصمیم را روی حتی خود دولت هزینه فایدهای تحلیل میکرد به دیوانه وار بودن این تصمیم و حجم غیر عقلایی بودن آن پیمی برد و چه حیف که مدتهاست عقل و درایت با این خانه ناآشناست…
اما فارغ از اینکه چه اتفاقی در بازار رخ داد حتی امروز و روزهای بعد چه رویدادهایی را در پیش داریم و این موضوع تایید یا تکذیب یا اصلاح میشود یا نمیشود… یک بار دیگر یک حرف به همه کسانی که در بازار فعالیت دارند و یا بیرون بازار نظارهگر آن هستند ثابت شد و آن هم این است که سرمایه گذاری و امنیت سرمایه گذاری در بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها در پایین ترین حد ممکن است و همین عاملی است که جریان پول های بزرگ را به سمت بازارهای غیرشفاف و غیرمولد ولی امن نظیر خودرو مسکن سوق دهد
شما ببینید در طول این چند هفته که بازار در سر خود می زد و یک چشم اشک و یک چشم خون بود بازارهای دیگر چه حالی داشتند نه در بودجه با آنها کاری دارند و نه نرخی از آنها را دستکاری می کنند و در واقع زمین بازی پول های بزرگ و اتفاقا همان کسانی که تصمیمگیر و سیاستگذار هستند این بازار هاست و برای همین است که هیچ خط و خشی به گوشه دارایی آنها وارد نمیشود و حتی مالیات درست و حسابی هم از سود های سرشار آنها گرفته نمی شود اما اینجا از بود و نبود دارایی سهامداران و شرکت ها زده می شود تا جیب دولت پرشود.
البته این ماجرا نه مختص امروز و نه دیروز و نه حتی سال قبل است از زمانی که یادمان میآید ماجرا همین بوده دولتها به بازار سرمایه به مانند بچه زن بابا نگاه میکردند و با اینکه تمام منفعت دولت در رشد و حمایت از این بازار است باز هم به دلیل عدم درک و فقر دانش و فهم مالی و ناتوانی از تجزیه و تحلیل شرایط ،بدترین ضربات به این بازار وارد میشود
یک نکته دیگر را هم به خاطر داشته باشید چرا بارها میگفتیم که لغو تحریم و رفع آن برای بازار سرمایه لازم و ضروری است… یکی از دلایل آن همین است…
با دولتی طرفیم که هیچ یک از تصمیمات اقتصادی آن عقلایی نیست و در این شرایط ،درد بیپولی هم سراغ او میآید و با دولتی مواجه میشویم که علاوه بر ناکارآمدی و عدم عقلانیت در تصمیمات ، بیپول هم هست و به او فشار می آورد و این چنین است که تیغ دست زنگی مست می افتد و این باعث می شود، دولتی که به واسطه تحریم بی پول شده برای اینکه ریسک های سیاسی و امنیتی سراغش نیاید قیمت بنزین را افزایش نمیدهد و به ناچار دست در جیب شرکت ها و سهامداران انداخته و این ماجرا از جیب ما تامین می شود…
فارغ از جریان اثرگذاری ماجرای نرخ خوراک و سوخت در بازار… دو نکته در این وادی بسیار مهم است
فرض را بر این بگذاریم که این اتفاقات و رویدادها اصلا اثری هم در بازار نداشته باشد و با اندک افزایش نرخ ارز این موضوع جبران می شود
اما با رفتار و نگاه دولت با شرکت ها چه کنیم ،؟؟!ببینید دیروز هم عرض کردیم و همانطور که در بالا توضیح دادیم رفتار دولت در مواجه با شرکت ها جوری است که هیچ اهمیتی برای مالکیت و قوانین و قواعد اقتصادی قائل نیست و با توجه به جیب خود جیب شرکت ها را خالی میکند این چراغ قرمز چشمک زنی روشن و شفاف برای کسانی است که قصد سرمایه گذاری دارند و تا حدودی روشن و آشکار است که رفتار دولت چه تبعاتی دارد
یکنکته دیگر این که سازمان بورس مدتها بر چیزی تاکید می کرد به نام حاکمیت شرکتی که هیئت مدیره ها به هر حال باید پاسخگو باشند !!!
به رویدادها و اتفاقات این چند روز نگاه کنید؟! ردپایی از حاکمیت شرکتی میبینید؟؟؟ از جریان پالایشی ها گرفته تا جریان پتروشیمی ها صدایی از هیئت مدیره و مدیران و سهامداران این شرکتها در نیآمده و آن که تازه هر روز مصاحبه میکرد نماینده انجمن بود که از ترس دولت گفت حالا این هم عدد است و اتاق کوچک است عدد بزرگ به چشم می آید!! باقی حتی حاضر به مصاحبه نیز نشدند و این دقیقاً به این معناست که آنچه از آن به عنوان حاکمیت شرکتی هم یاد می کند چیزی شبیه همان کشک و پشمی است که دیروز عرض کردیم
نه تنها این افراد که سهامداران عمده که باید بجنگند و برایشان این موضوع مهم باشد هم از این ماجرا دور هستند و بیشتر تماشاچی ماجرا بوده و حرص خوردن ما را میبیند تا مبادا به صندلی آنها خدشه ای وارد نشود …
اما در آخر و در این بخش کمی هم بورسی و بازاری به موضوع نگاه کنیم دو نکته در مورد این مصوبه و این فضا وجود دارد و در چشم بازار برجسته می شود قبل از هر چیز باید عنوان کرد که تاثیر منفی و اثر جمعی این اتفاقات بر بازار بعد از چند روز فرو نشسته و فروکش میکند و دو اثر ویژه دیگر در بازار به جا میماند…
اثر اول این است که سهامداران بعد از این رخداد و بعد از این شوک و سیلی که از دولت دریافت کرده سعی میکنند به سراغ شرکتها و صنایعی برود که تا حدودی از جریان سازی ها دور بوده و دولت فعلا به سمت این صنایع و این شرکتها حرکت نمیکند و با قبلا ترتیب آنها را داده است و اثرش را دیده !
اما اثر دوم اثری است که اثارش تا مدتها در ذهن بازار ماندگار بوده و میماند و آن هم ترس سهامداران از شرکتهای بزرگ بازار است و این ترس به همراه نبود جریان پول قوی که باز آن هم به واسطه نبود امنیت سرمایهگذاری رخ داده باعث میشود جریان حاضر به سراغ شرکتهای کوچک بازار برود و بزرگان ممکن است در بازار آن حرکت و بازدهی قبل را نداشته باشند و دوباره پروژه بازی و پول پشت سهم ها رفتن و اقبال به سمت سهم های کوچک رواج یافته و این دو اتفاقی است که بعد از این سیلی بزرگ برای بازار احتمالاً رخ خواهد داد که تجربه قبلی هم دارد و سابقه داشته…
و نکته آخر اینکه در ابتدای تیر ماه عرض کردیم که ماه تیر سه رویداد مهم را در دل خود دارد که ابتدای آن با گزارشهای ماهانه همراه خواهد بود، سپس فصل مجامع و بعد از ان گزارش های سه ماهه روی کدال می رود
پارت اول این ماجرا را پشت سر گذاشته و گزارش های ماهانه راهی بازار شدند انصافاً گزارش ها از آنچه ما فکر میکردیم بسیار بهتر و قوی تر ظاهر شده و اگر سمت بهای تمام شده و حاشیه سود شرکت ها انگولک نشود گزارش های سه ماهه بسیار خوب و خاصی را خواهیم داشت و باز هم تکرار میکنیم اگر این روند در فروش ادامه داشته باشند ،قیمت ها و پی به ای فعلی بازار در فضای حداقل قرار داشته و نقاط بسیار ویژه ای را لمس میکنیم و احتمالاً بعدها به این خواب آلودگی تحلیلی حسرت میخوریم
البته امروز که این حرف را میزنیم به خوبی واقفیم که در چه فضای پنیک و موج از عصبانیت قرار داریم و انصافا تحلیلگر حق دارد و منفی ترین سناریو ها را لحاظ کند
اما به هر حال گزارشهای ماهانه فعلی به بهترین شکل ممکن منتشر شده و اکثر شرکت ها گزارش های قوی و خوبی را در ۳ماه خواهند داشت
گزارش های ماهانه را بسیار بهتر از آنچه تصور بود پشت سر گذاشتیم و این ندانم کاری و شلنگ تخته انداختن دولت در خبرها باعث از بین رفتن این فرصت تاریخی در دهه اول تیر شد…
و حرف آخر حکایت بازار سرمایه حکایتی دقیق از اقتصاد ما و خانواده ای درب و داغان است…
خرج این خانواده روی دوش فرزند کوچکتر است و این فرزند کوچک و مظلوم است که خرج ویسکی و مواد و خوش گذرانی های خانواده را میدهد و از آن سو هرچه درد و بلاست و خماری و تگری زدنهای بعد از بد مستی های اقتصادی و شاخ و شانه کشیدنها برای بقیه، روی سر این فرزند کوچک یعنی بازار سرمایه خراب میشود
چه جالب که سیاستهای این خانواده یا بهتر است بگوییم دولت باعث شده است که فرزندان دیگر که اینجا استعاره از بازارهای دیگر است بخورند و بچاپند و روز به روز فربهتر شوند و این فرزند کوچک که از ابتدا در این خانواده فرزند زن بابا بوده و با او با همین نگاه برخورد میشود روز به روز ضعیفتر و لاغرتر میشود
اما بدانید مسیری درست است که از بازار سرمایه میگذرد مطمئن باشید به زودی سیلی اقتصاد چنان با قدرت به گوش سیاستمداران نواخته میشود که مسیر خود را ناچاراً از این سمت تنظیم خواهند کرد .این موضوع ناگزیر و فرارناپذیر است اما بسته به قدرت و زمان آن سیلی دیر و زود دارد و سوخت و سوز هرگز…
بگذریم امروز هم سفره دلمان باز بود بازهم بحث آپشن ها نشد…
بانک های خوش اتیه
در نمادهای بانکی اقبال به سهامی که اتیه خوبی داشته و جز سهام خوش اتیه دسته بندی می شوند افزایش و بانک ها در شرایط خوبی به سر می برند
در ونوین شنیده می شود سهم در 3 ماهه بالای 50 تومان سود سازی داشته است این خبر بسیار مهمی بوده و باعث شد تا سهم با روند مثبت به سمت شکست قیمت های 560 تومانی مقاومتی خود برود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با فرض سود 200 تومانی امسال می تواند تا قیمت های 700 الی 800 تومان بالا برود
بانک ملت هم با تصویب افزایش سرمایه خود از سود انباشته مهممان نوسانات مثبت شد سهمی که توان صعود تا قیمت های 520 تومان را دارد و به نظر می رسد این سهم با توجه به این افزایش سرمایه جذاب رشد ارامی را در پیش و اگر بتواند از سد قیمتی 520 تومان عبور کند تا قیمت های 560 الی 600 تومان جای رشد خواهد داشت
وبملت در خرداد نیز تراز مثبتی داشت و 9994 میلیارد تومان درآمد تسهیلات اعطایی بدست آورده و هزینه سود سپرده هانیز 5191 میلیارد تومان بوده. این عملکرد همانند دو ماه ابتدایی سال بوده و یک عملکرد پایدار و تکرارپذیر را نشان می دهد که در صورت ادامه دار بودن، سود امسال شرکت را متحول می سازد. خالص تراز سه ماهه شرکت 15531 میلیارد تومان بوده و رشد 111 درصدی نسبت به سه ماهه اول سال گذشته داشته است. خالص درآمد کارمزدها طی سه ماهه اول 1402 نیز 780 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 58% رشد داشته است. از لحاظ تاریخی وبملت در پنج سال اخیر همواره بعد از مجمع سالیانه و تقسیم سود حداقلی، با اصلاح قیمتی مواجه شده و این روند امسال نیز تکرار شد. به نظر می رسد این گزارش ماهانه بتواند محرک مناسبی برای تثبیت کف سهم در قیمتهای کنونی باشد.
وشهر هم مهمان صف خرید شد سهمی که تا قیمت های 1600 و 1800 تومان جای صعود داشته و شایعات خوبی از ماهیت صورت های مالی 12 ماهه سهم به گوش می رسد وشهری که با شکست قیمت های 1450 تومان دور جدیدی از رشد قیمتی را اغاز خواهد کرد
دارویی های قوی
در نمادهای دارویی شاهد روند مثبت و خوبی بودیم دارویی هایی که وضعیت بنیادی مناسبی داشته و به نظر می رسد صورت های مالی 3 ماهه مثبت بتواند تاثیرات خوبی بر این گروه داشته باشد
داوه با رشد قیمتی ارام به سمت قیمت های 1400 تومانی می رود سهم به خوبی توانست سد قیمتی 1250 تومانی را در هم بشکند سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و روند میان مدتی قوی و صعودی دارد داوه از دید تکنیکالی و هم بنیادی رشد خوبی را در پیش رو دارد
کی بی سی خبرهای بسیار خوبی دارد برنامه واردات عمده واکسن های خاص تا مشارکت با طرف های هندی و اسپانیایی به منظور اخذ نمایندگی فروش در ایران به نظر می رسد این سهم تحولات خوبی را شاهد است در صورتی که این سهم بتواند از سد قیمتی 2200 تومان عبور نماید مهمان سطوح 2400 الی 2500 تومانی خواهد شد
دشیمی امسال شایعات سود سازی 500 تومانی دارد سهم به اولین هدف خود رسیده و هدف دومش سطوح 3500 تومان ارزیابی می شود فعلا سهم با کف قیمتی 2800 تومان و سطوح 3200 تومان روند نوسانی را در پیش گرفته است
قطعه سازان و افزایش نرخ های جذاب دیگر
در نمادهای قطعه سازی باز شاهد دریافت افزایش نرخ های جذاب دیگری بودیم به طوری که سهام قطعه سازی با نوسانات مثبت خوبی همراه شدند
در پلاسک شایعات سود سازی بالا در 3 ماهه به واسطه جهش فروش شرکت در سال جاری به گوش می رسد پلاسک رشد بالایی داشته اما فعلا تحت تاثیر این شایعات روند نوسانی خود را حفظ کرده است این سهم باز جای برگشت به قیمت های 1000 الی 1050 تومان را دارد
خمحرکه هم به سمت تثبیت مجدد در قیمت های بالای 1000 تومان باز میگردد سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و فروش امسالش رشد قابل توجهی داشته است به نظر می رسد سهم به سمت قیمت های 1100 تومان بازگشته و در انتظار ماهیت صورت های مالی 3 ماهه خود باقی بماند
خمهر هم اصلاح خوبی داشته است سهم در صورت افت بیشتر به قیمت های 320 تومان برای خرید جذاب خواهد شد سهمیکه تحولات خوبی در فروش خود شاهد و به نظر می رسد بتواند صورت های مالی 3 ماهه متفاوتی ارائه دهد این سهم نیز اوضاع و احوال خوبی از نظر بنیادی پیدا کرده است
سیمانی های سرفراز
در نمادهای سیمانی شاهد روند معاملاتی مثبت و قوی هستیم سیمانی ها یکی از بهترین صورت های مالی 3 ماهه را در پیش روی خود دارند
در سیمان تهران هم سود سازی بالا و هم تجدید ارزیابی پیش رو سبب شده تا این سیمانی در موقعیت خوبی قرار گرفته و با نوسانات مثبت به قیمت های 7000 تومان رسیده است سهمی که وضعیت بنیادی خوی داشته و به سطوح هدف خود دست یافته است سهم مقاومت قوی 7200 تومانیرا در پیش رو دارد
سهرمز هم به سمت قیمت های 2800 تومانی می رود سهمی که امسال سود 520 الی 550 تومانی و ارزش ذاتی 3200 الی 3600 تومانی داشته و در وضعیت بسیار خوبی به سر می برد این سهم سیمانی اوضاع سود سازی بالایی داشته و به نظر می رسد از بابت این سود سازی قوی روند میان مدتی سهم کماکان صعودی باشد
سبهان هم شایعات سود 450 تومانی در 3 ماهه و سود 1800 تومانی را برای کل سال دارد این سهم سیمانی هم با توجه به توان سود سازی بالا می تواند به رشد خود ادامه داده و با عبور از قیمت های 10 هزار تومانی مهمان سطوح 11 الی 12 هزار تومانی شود سهم وضعیت بنیادی بسیار خوبی دارد
واقعا سهگمت هم گزارش خوبی زد در خرداد با رشد فروش 1769 و اردیبهشت با فروش 1295 میلیارد ریالی مواجه بود و 6 ماهه به عدد 6084 میلیارد ریالی رسیده است مدت مشابه قبل 3212 میلیارد ریال است
معادن خوش نوسان
در نمادهای معدنیروند نوسانی عمدتا مثبت را شاهد بودیم قیمت معدنی ها جذاب شده و به موقعیت های خوبی رسیده اند
فسوژ پس از مجمع در قیمت های خوبی بازگشایی و سعی دارد تا در سطوح بالای 2000 تومان تثبیت شود سهم سود 350 الی 400 تومانی را برای سال جاری پیشبینی کرده است به نظر می رسد سهم وضعیت خوبی از نظر بنیادی داشته و بتواند به بازدهی خوبی برسد تثبیت سهم در قیمت های بالای 2000 تومان رشد سهم تا قیمت های 2400 تومان را به همراه خواهد داشت
فروسیل هم خبرهایی در خصوص افتتاح خط سوم خود در سال جاری و سود سازی بالا را دارد این سهم امروز با رنج قیمتی خوبی همراه شد ظاهرا فاز دوم شرکت در اسفند ماه سال قبل راه اندازی و امسال سود بالایی در انتظار این سهم خواهد بود سهمی که تارگت 2000 تومانی را در پیش روی خود دارد
فملی با نوسانات ارامی همراه است سهم فعلا در انتظار فعال شدن پتانسیلی قوی برایرشد قیمتی می گردد سهمی که کف قیمتی حمایتی 680 تومانی و مقاومت 760 تومانی داشته و در این سطوح قیمتی فعلا در نوسان است شاید ماهیت مثبت صورت های مالی 3 ماهه بتواند به رشد نوسانی سهم کمک کند
چهارگوشه بازار
ثاخت نوسانات خوبی در قیمت های بالای 460 تومان داشت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و دارایی محور ساختمانی ها محسوب می شود ثاخت میتواند رشد ارامی تا قیمت های 520 و در نهایت 560 تومان هم داشته باشد به خصوص اینکه ارزش ان ای وی سهم به واسطه دارایی های ارزشمند بالا ارزیابی می شود
صف فروش وسدید جمع اوری شد و این امر نشان داد کف حمایتی 560 تومان در سهم عمل کرده است این سهم وضعیت خوبی داشته و به نظر می رسد در ماه جاری با ورود به هیئت مدیره فراب با جو روانی و تحولات بنیادی خوبی همراه شود وسدیدی که در زیر مجموعه های خود هم شاهد تحولات خوبی بوده و اخیرا شفاف سازی در خصوص قرارداد لوله سازی ماهشهر داشته است
فولاد 800 تومانی به قیمت های بسیار پایین 550 تومان رسیده است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند میان مدتش صعودی ارزیابی می شود این قیمت ها برای سهمی که امسال سود 90 تا 100 تومانی دارد بسیار نازل بوده و سهم توانایی رشد قیمتی وبرگشت روند قوی دارد
در بین سهم ها فروس راباید زیر نظر گرفت فروس هم با توجه به افزایش نرخی که در اردیبهشت دریافت کرده، فروش خوبی در خرداد ثبت کرد و در ۳ ماهه به درآمد ۳۷۱ میلیارد تومانی رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۹ درصد رشد داشته. نماد با توجه به اینکه بیشتر از همگروهی های خود رشد کرده قیمت حوالی ۸۰۰ تومان میتواند برای سهمخوب باشد.
پکرمان واقعا خوب ظاهر شد . در گروه لاستیک، پکرمان با فروش خوبی که زد و افت قیمتی که تجربه کرده میتواند به عنوان یک سهم نوسانی مورد توجه بازار قرار بگیرد. شرکت در خرداد ماه به فروش ۱۰۸۶ میلیارد تومانی رسیده و در ۳ ماهه به درآمد ۲۳۱۷ میلیارد تومان رسیده که ۶۳ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. شرکت در ۱۴۰۱ به سود ۱۴۸ تومانی رسیده و امسال احتمالا سود ۳۰۰ تومانی شناسایی میکند.
خشرق در خرداد ماه به فروش خوب خود ادامه داد و در بهار ۱۴۰۲ به فروش ۷۶۲ میلیارد تومانی رسید که نشان دهنده رشد ۹۰ درصدی در درآمد ۳ ماهه شرکت است. از طرفی سهم بعد از اصلاح تا نقاط حمایتی، با افزایش قیمت همراه شده که هدف بعدی نماد را میتوان سقف قبلی در نظر گرفت. به نظر خزر و خکار و خپویش هم خوب است خپویش که سال مالی جاری را با فروش 72 میلیارد تومانی در فروردین آغاز کرد و اردیبهشت به 150 میلیارد تومان رسید، در خرداد ماه با رشدی خوب خبر از فروش 233 میلیارد تومانی داد تا 3 ماهه بهار را با درآمد فروش 454 میلیارد تومانی به پایان ببرد.
این شرکت در عملکرد فصلی اش طی 1401 نیز با رشد سودآور همراه بود و در نهایت حدود 290 تومان سود به ازای هر سهم محقق کرد. برای شرکت در سال 1402، سود هر سهم 400 تومان برآورد می شود که با در نظر گرفتن قیمت فعلی سهم p/e آن 5.2 خواهد بود.
بین فولادی ها فجر و فنورد شرایط خوبی داشت . فنورد که از کوچک های خوب فولادی است، در خرداد ماه به درآمد فروش 309 میلیارد تومانی دست یافته که نسبت به ماه قبل رشد 29 درصد و نسبت به میانگین ماه های گذشته رشد 71 درصدی را نشان می دهد. جمع مبلغ فروش این شرکت در دوره 3 ماهه به 671 میلیارد تومان رسیده است.
فنوردی که در فصل بهار روندی صعودی داشته و نموداری هم گزینه بدی نیست را در واچ لیست داشته باشید.
امروز بکابل هم خوب مثبت شد سهم واقعا گزارش خوبی زد بکابل در خرداد با فروش جالب توجه 5289 میلیارد ریالی مواجه بود و 9427 میلیارد ریال فروش داشته و مدت مشابه 3ماهه قبل 5761 میلیارد ریال بود
ولساپا هم باز شده و نموداری جای خوبی است گفته می شود یک فروش دارایی به اندازه 1400 میلیارد تومان را در مجمع شفاف سازی کرده و در پیش دارد


