جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزچهارشنبه 31خرداد 1402

گزارش بازارامروزچهارشنبه 31خرداد 1402

نوید خاندوزی
ژوئن 21, 2023
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزچهارشنبه 31خرداد 1402 

مگه تموم عمر چند تا بهاره ؟! 

حال بازار در بهار شبیه خود بهار بود … در یک لحظه هوا دلپذیر خوب و چند ثانیه بعد زار زار گریه میکرد ! گریه های ابرهای بهار هم همیشه پر درد و پر راز است و این بارهم در بهار همین حس و حال را داشتیم  یک نیمه خوشحال و یک نیمه ابربهار …

بهار هم به سر آمد و تمام شد … به قول شاعر مگه تموم عمر چندتا بهاره باقی مونده جز مختصری نیست! یک بهار دیگر را از قافله عمر و بازار پشت سر گذاشتیم و البته بازار سرمایه این بار بهار متفاوتی داشت بهاری که شبیه یک هندوانه سبز بود و ناگهان از وسط قارچ خورد و قرمز شد که البته اگر برخی ناراحت نمی شوند باید گفت  سهامداران هم در این میانه بهار قارچ خوردند و از سبز به قرمز رسیدند!!  امروز اگر کمی اجازه بدهید ابتدا در مورد آنچه در بهار گذشت صحبت کنیم که هم چراغ راه تابستان ما باشد و هم درس عبرتی برای همه سهامداران و هم تصمیم گیرندگان …

بهار بازار را باید با زمستان بهمن و اسفند تحلیل کرد که نقدینگی در مسیر بازار قرار گرفت و در عین ثبات نسبی دلار بازار مسیر بسیار قوی تند و پر شتابی را طی کرد.  در بستر این رشد البته بنیاد شرکت ها شرایط بازار و مواردی از این دست که به چهره بنیادی و تکنیکال  بازار کمک میکرد هم موثر بودند و این شد که ما تقریباً تا نیمه های بهار بازار قوی پرشتاب پرحجم و شادابی را داشتیم. البته همه می‌پذیرند که سرعت رشد بازار در روزهای فروردین اردیبهشت کمی تند شده بود و همین ماجرا دقیقا آغاز ۱ فتنه  درونی در بازار شد. نمی‌دانیم قبل تر هم گفتیم یا نه، ما امروز کمی واضح تر صحبت میکنیم که چه بر سر بازار در این بهار گذشت… وقتی سرعت رشد بازار و افزایش قیمت‌ها کمی پر شتاب شد، افرادی از دل بازار ! دقت کنید از دل بازار ! یا از سر دلسوزی یا خدای نکرده از سر عقب افتادگی از بازار به سراغ سیاستمداران ما رفتند که آآآآآآی  چه نشسته‌اید ممکن است بحران سال ۹۹ تکرار شود باید هر طور شده جلوی بازار گرفته شود بازار هیجان دارد بازار به حباب نزدیک است و هزار حرف و حاشیه دیگر و نتیجه چه شد ؟!  آن سیاستمدارانی که سر از بازار در نمی آورند ناگهان لب به سخن گشوده و متخصص بازار شدند و در صحبت ها و جلسات از سرعت رشد بازار گلایه کردند و حتی کار به جایی رسید رئیس جمهور به واسطه همین اتفاقات در جلسه هیئت دولت نسبت به هیجانی شدن بازار سرمایه و عدم تکرار آن اتفاقات هشدار می دهد و بعد از آن جلسه ،سیاست کلاه بیاورید و سر می آورند را دوباره شاهد بودیم که سازمان بورس و وزارت اقتصاد و برخی دیگر از ارگان ها و ارکان ها کمی پیشروی کردند .

البته در دل نهاد ناظر هم دیدگاه هایی  وجود داشت که سرعت رشد بازار غیر منطقی است و برای حل ماجرا سلسله تصمیماتی در نظر گرفته شد که بیشتر بر مبنای عواملی بود که در اختیار نهاد ناظر بود مثلاً  حد نصاب اعتباری ها، حد نصاب سهام صندوق های فیکس ، عرضه صندوق های تثبیت و توسعه به نظر این سیاست و این اتفاق تا حدودی اگر درست اجرا میشد متعادل کننده جریان بازار می‌توانست باشد اما کار وقتی از دست رفت که حقوقی های دیگر چه با توصیه چه بی توصیه!( این را نمی توانیم دقیق بگوییم ) شروع به عرضه آبشاری سهم کردند و فضا جور دیگری رقم خورد…

حقیقت امر اینجا باید واضح و شفاف این بار گفت که هیچ کس فکر نمیکرد کار اینطور از دست همه در برود آنها به دنبال یک جراحی کوچک و یک اصلاح موقت و استراحت کوتاه بودند ،اما دست جراح لرزید و چاقو رگ را پاره کرد و خونریزی بند نمی‌آمد … ریزش های عجیب در بازار آغاز شد کندل های وحشتناک افت های ادامه دار و اینها همه تبعات آن سلسله اتفاقاتی بود که از اظهار نظر و دخالت سیاستمدار آغاز شد و به دست لرزان جراح رسید.

البته تا حدودی می توان گفت که چند هفته است بحران کنترل شده اما آن جریان پولی که در بازار وجود داشت همچنان ساکت و تماشاچی نشسته و فقط نگاه می کنند و هنوز وارد جریان بازی بازار نشده البته که دو روز گذشته چه  از نظر تکنیکالی چه بنیادی و چه اخبار و اتفاقات مختلف بازار سیگنال های قوی و محکم صادر کرده است که می‌تواند آغازگر یک تابستان خوب و داغ باشد و این دقیقا بخش دوم گزارش ماست که چه در انتظار بازار است و چه تابستانی خواهیم داشت

ابتدا ببینیم تابستان را در چه فضایی آغاز میکنیم …تابستان را در فضایی آغاز میکنیم که قیمت ها در اکثر سهم های بازار به حداقل ممکن خود رسیده شرایط تکنیکالی بسیار مساعد و آماده است و نمودارها با سهامداران حرف میزنند اما جریان حجم و جریان پول با بازار آشتی ندارد و نکرده و همچنان دور ایستاده و نگاه میکند .معتقدیم که تابستان بازار که با تیر آغاز می شود۴ رویداد بسیار خاص و مهم را در دل خود دارد
رویداد اول گزارش های ماهانه است که دور نمایی از چشم انداز گزارش‌های میان‌دوره‌ای به بازار خواهد داد رویداد دوم آغاز فصل مجامع است که این بار پرشتاب و پرحاشیه مجامع شرکتها پیش می رود و دو تفاوت معنی دار با سالهای قبل دارد تفاوت اول این است که سود را زودتر پرداخت می کنند و تفاوت دوم این است که در مجامع سوالاتی در مورد تجدید و خبرهای این چنینی مطرح می شود که می تواند محرک قوی بازار و سهم ها شود
رویداد سوم که در دو هفته پایانی تیر رخ می دهد گزارش های میان دوره ای است که بنظر می تواند کف محکمی برای بازار شده و فضای متفاوتی از رشد را برای بسیاری از سهم ها رقم بزند و در نهایت رویداد چهارم که پیچیده ترین رویداد احتمالی تابستان خواهد بود شرایط سیاسی است روی این موضوع روزهای بعد بیشتر صحبت می کنیم اما فکر می کنیم با توجه به تحرکات فعلی و اخباری که می شنویم تابستان داغ سیاسی در انتظار اقتصاد کشور است تابستانی که این بار داغ ش نه به معنی تنش که احتمالاً به معنی رفع تنش و توافق های نصفه و نیمه همراه می شود و این ماجرا میتواند تابستان متفاوتی برای اقتصاد کشور، بازارسرمایه و بخصوص بازارهای رقیب رقم بزنند که تحولات جالب‌توجهی در دل آن نهفته است.

اما اگر بخواهیم کمی کوتاه مدت تر به بازار نگاه کنیم و رویدادها و جریان های ریزتری را در تحولات هفته ها و روزهای پیش رو ببینیم باید عرض کرد که خبرهای متوسط و کمی خوب امروز مجامع بانکی و بازگشایی احتمالاً موفق آنها از یک سو، تحولات گروه پالایش و خبر های آنها و همچنین زمزمه‌هایی از اتفاقات خوب در گروه اوره و پتروشیمی در سوی دیگر، نیمچه خبر های خوب از گروه خودرو و احتمال برگشت دوباره به بورس کالا سه گروه و سه بخش اصلی بازار را تقویت کرده و از آن سو با گزارش‌های ماهانه بازار می‌تواند احتمالاً ۵ تا ۸ روز پیش رو کمی فضای متفاوت تر و بهتری را تجربه کند البته امیدواریم این اتفاق پیش بیاید و صد البته گزارش های ماهانه می تواند عامل محکم و قوی برای ثبات بازار شود.  از همین روست که چه تکنیکالی و چه بنیادی و چه با تحولات خبری معتقدیم تیرماه می تواند آغاز گر فصل بهتری برای بازار باشد وما گرمای تابستان را بیشتر لمس کنیم
هنه اینها البته پیش‌بینی است اما فعال شدن برخی کد های بزرگ و کوچک روی صندوق های اهرمی و نشانه هایی از دست قوی خریدار طی روزهای گذشته در بازار نیز خود به خوبی این ماجرا را نشان می دهد…

بگذریم و سراغ بازار برویم …

اقبال بلند بانک ها

در نمادهای بانکی شاهد روند نوسانی بودیم بانک هایی که اوضاع و احوال خوبی بوده و سود سازی های بالایی دارند و به نظر می رسد این روند برای سال جاری هم ادامه داشته باشد

ونوین با نوسانات ارام و مثبتی همراه شده است سهم به نظر می رسد میل خوبی برای صعود داشته و تا قیمت های 560 الی 600 جای رشد را دارد تخمین های بالایی از سود امسال سهم زده می شود ونوینی که باید دید در مجمع چه میزان سودی تقسیم خواهد کرد

در بانک دی دو پتانسیل افزایش سرمایه و دیگری واگذاری مگا پروژه کوهستان پارک مطرح است شنیده می شود بانک دی در مسیر خروج از زیاندهی قرار داشته و می تواند با افزایش سرمایه وضعیت خود را بهبهود ببخشد این سهم تا قیمت های 160 الی 180 تومان به شرط عبور از سد قیمتی 145 تومان جای رشد دارد

بانک سامان که به بازار بالاتر ارتقا پیدا کرده و به سود 100 تومانی رسیده است با نوسانات مثبت ارامی بازگشایی شد سهمی که مقاومت 420 تومانی بر سر راه داشته و در صورت شکست این قیمت ها تارگت 460 تومانی دارد سامانی که بخش مهمی از سودش نیز از تسعیر ارز بوده و بانک دارایی ارزی سنگینی دارد

سیمانی های سرسخت

در سیمانی ها شاهد روند مثبت خوبی بودیم نرخ های فروش سیمانی ها رشد بالایی داشته و به سطح قابل توجهی رسیده است سیمانی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود سازی بالایی دارند

در سیمان هرمزگان که بارها و بارها تاکید بر این سهم داشتیم تحقق سود 300 تومانی در 6 ماهه و گمانه زنی سود 600 تومانی برای امسال سهم را به صف خرید سنگینی برد سهم با پی بر ای فوروارد 6 ارزش ذاتی 3600 تومانی داشته که فاصله زیادی با قیمت های فعلی سهم دارد

سشرق در حال شکست قیمت های 1600 تومان است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند صعودی قوی را در پیش رو دارد این سهم سیمانی تا قیمت های 1800 الی 2000 تومان هم جای رشد داشته و سیمان سفید شرق قرار است تا پایان نیمه اول سال عرضه شود سشرق تحولات خوبی در پیش رو  دارد

سفارس هم با روند مثبت همراه و به سمت شکست قیمت های 4200 تومانی می رود سفارسی که در صورت عبور از این سد قیمتی تا سطوح 4600 تومان جای رشد دارد سفارس وضعیت بنیادی خوبی داشته و هم سود سازی و هم ارزش ان ای وی خوبی دارد

در گروه  سیمان  افزایش سرمایه  ستران مجوز گرفت و سهم در مثبت ها قرار دارد و این اتفاق مهمی برای ستران  است  با دید  رفتن  به تجدید و سود سازی خوب ستران  گزینه خوبی است . صف زدن  برای سهم  بد نیست ولی باید  دید  3 الی4 ماهه داشت . در این گروه سهگمت  را هم  زیرنظر بگیرید اردستان  امروز متوقف می شود و به مجمع می رود و بد نیست  ساوه و سابیک و سفانو هم همینطور

خودرویی ها در انتظار

در نمادهای خودرویی شاهد روند نوسانی مثبت هستیم به طوری که خودرویی در انتظار فعال شدن یک خبر یا پتانسیل برای جبران اصلاح اخیر خود هستند

در این گروه سایپا نوسانات بهتری دارد این سهم تا قیمت های 300 الی 320 تومان جای برگشت روند را داشته و اوضاع و احوال خوبی دارد سایپایی که احتمال تجدید ارزیابی هم خود شرکت اصلی و هم زیر مجموعه ها را دارد

زامیاد هم با روند نوسانی همراه شده است ابتدا شروع مثبت اما فشار فروش بالا و سهم منفی شد به طوری که نتوانست قیمت های 920 تومان را در هم بشکند سهم فعلا در سطوح 860 الی 920 تومان در نوسان می باشد این سهم سود سازی خوبی برای سال جاری داشته و گزارش عملکردی خوبی هم در خرداد دارد

خبهمن  هم صورت های مالی خوبی داشت این سهم فعلا با کف قیمتی 220 تومانی و سقف 260 تومان همراه و در این سطوح در نوسان است این سهم روند نوسانی ارامی داشته و با توجه به گزارش های خوبی که دارد به خصوص در تلفیق خود نشان داد سود سازی بالایی داشته است

در بین قطعه  سازی ها ختور و خکار و خزر هر 3 خوب هستند  خاذین هم  افزایش نرخ داده ولی نه خیلی. خپویش و خفنر و خشرق را هم  کمی بیشتر و قوی تر زیرنظر داشته  باشید میتوانند  جالب باشند

 

ساختمانی های سر به فلک کشیده

همچنان ساختمانی ها جز گروه هایی هستند که توجهات زیادی را به خود جلب و نوسانات رو به بالایی دارند

در این گروه ثبهساز که از کف قیمتی 300 تومانی برگشته است و به سمت قیمت های 360 تومانی می رود این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و امسال هم به مانند سال قبل توان سود سازی بالایی داشته و این توان سود سازی در صورت های مالی اخیر 3 ماهه سهم مشهود می باشد

ثغرب با روند نوسانی مثبت همراه می باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و قصد فروش یکی از پروژه ها و یکی از زمین هایش را دارد فعلا پول قوی در سهم جریان گرفته است سهم با روند نوسانی قیمت های 1200 الی 1250 تومانی دارد

ثنوسا هم با نوسانات مثبت همراه و صف خرید شد سهم در حال شکست قیمت های 760 تومانی بوده و به سمت قیمت های 820 تومان روانه خواهد شد ثنوسا هم خبرهای خوبی از پروژه های خود در حال انتشار بوده و به نظر می رسد کم کم از حالت سکون خارج شود

دست بالای دارویی ها

در گروه دارویی شاهد دریافت افزایش نرخ های خوبی هستیم در صورتی که نرخ دلار نیمایی هم تغییر زیادی نداشته است

در این گروه ریشمک به واسطه انتشار برنامه افزایش سرمایه جذاب خود با روند مثبت همراه شد سهم تارگت 3600 تومانی داشته و علاوه بر افزایش سرمایه خبرهای خوبی هم در خصوص رشد سود خود و دریافت مطالباتش دارد سهمی که تمام محصولاتش صادراتی بوده و شرایط خوبی را دنبال می کند

دفاراهم با نوسانات مثبت همراه است این سهم دارویی با شکست قیمت های 3200 تومان تا سطوح 3600 تومان رشد خواهد کرد به خصوص اینکه شنیده می شود امسال سهم سود 700 تومانی دارد و به نظر می رسد ارزش ذاتی 4200 تومانی را دنبال می کند روند میان مدتی خوبی را در این سهم انتظار داریم

در نماد دسانکو سهم همچنان روند ارام و مثبتی دارد در صورت تثبیت در قیمت های بالای 1000 تومان تا سطوح 1200 الی 1250 تومان جای رشد خواهد داشت سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و با ورود ماشین الات جدید و افزایش نرخ هایی که گرفته است سود سازی بالایی برای امسال خواهد داشت

چهارگوشه بازار

شپاس با روند صعودی و صف خرید همراه شده است سهمی که تا قیمت های 3600 و 4200 تومان جای رشد خواهد داشت شپاسی که سود سازی بالایی داشته و برای سال قبل به سود بالای 500 تومان و برای سال جاری به سود 700 تومانی خواهد رسید و رشد قیمتی ادامه داری خواهد داشت

وسدید دیروز از صف خرید به صف فروش رفت و امروز برعکس از صف فروش به صف خرید رفت ظاهرا پول های قوی پشت سر سهم جریان گرفته است و اگر شنبه هم شاهد روند مثبت و شکسته شدن سقف تاریخی 650 تومانی این سهم باشیم رشد تا قیمت های 800 تومان وجود دارد انتظارات اتی از 33 درصد سهام فراب در این سهم به شدت بالا رفته است

فسازان برای امسال شایعات سود سازی بالایی دارد شنیده می شودسهم توان رسیدن به سود 120 تومانی را دارد سهمی که شاهد رشد قیمت خوبی در شمش تولیدیش بوده و با این توان سود سازی رسیدن به قیمت های 820 الی 850 تومان بعید نمی باشد

در بین  سنگ آهنی ها به نظر تجلی هم خاص است  . تجلی که احتمالا افزایش سرمایه ۵۰ درصدی خواهد داشت و با توجه به رشدی که داشته می تواند از گزینه های نوسانی بازار محسوب شود و در صورت افت قیمت می تواند نوسان مثبت خوبی به دست دهد. تجلی بیشترین سرمایه گذاری خود را روی فملی و کگل دارد و با توجه به فضای فعلی بازار می تواند و مارکت سهم، جایگزین خوبی برای دو نماد گفته شده باشد.

در بین  فولادی ها میتوان شرایط خوبی را دید . فولاژ در بین فولادی ها، گزارش خوبی را منتشر کرد. شرکت در ۱۲ ماهه به سود اصلی ۱۹۱ تومانی رسیده که نسبت به سال گذشته رشد ۵۱ درصدی داشته. همچنین سود تلفیقی شرکت با رشد بیش از ۵۰ درصد همراه بوده و رقم تلفیقی شرکت برابر با ۲۰۸ تومان به ازا هر سهم بوده است. فولاژ در سال ۱۴۰۲ احتمالا به سود ۲۸۰ تومان خواهد رسید و شرکت از سهام بنیادی بازار محسوب میشود.

در بین دارویی ها، شفا گزینه بنیادی خوبی است که در قیمت های فعلی می تواند گزینه جذابی باشد. شرکت که بیشترین سودآوری را در زمستان دارد، امسال در این فصل موفق به شناسایی سود ۲۳۸ تومانی شده است.

بترانس شرایط خوبی را دارد میتواند جالب باشد . بترانس در 12ماهه تلفیقی حسابرسی شده 395 ریال سود برای هر سهم شناسایی کرده که این رقم در سود اصلی 320 ریال بوده است. این سهم که نموداری نیز در جای بدی نیست می تواند گزینه ای مناسب با دید نوسانی باشد.

امروز پالایشی ها کمی مثبت  بود  . یک نکته را در نظر داشته  باشید گزارش 3 ماهه این گروه تقریبا  طبق برخی محاسبات  40% از گزارش محقق شده در 3 ماهه چهارم  کمتر است  یعنی این  شرکت ه اقعدتا گزارش های ضعیفی را راهی بورس کالا میکنند اما در حال حاضر شایعات و زمزمه های افزایش سود حسابرسی شده نها و خبرهایی مانند تعدیل سود  شبندر در گزارش جدید و  …  عاملی برای توجه مجدد  بازار شده و از سوی دیگر گویا  به زودی خبری اعلام می شود که نرخ  محصول بین پالایشی و پتروشیمی همان  38 می شود و این اتفاق مهمی است  . گروه پالایش را کمی بیشتر زیرنظر داشته  باشید بد نیست نیم نگاهی به این گروه داشت ولی اصلا سنگین در پرتفوی نباشد  بهترین گزینه ها  بازهم  شبندر شپنا هستند

د بین  بانکی ها وکار شرایط خاصی را دارد  وکار سهم جالبی است و اصلاح تندی داشته است   . در 12ماهه تلفیقی به سود 303 ریالی رسیده است و در سود اصلی این عدد 294 ریال بوده است .و طی این مدت  واقعا به  فنا رفته و از 400  به  240 رسیده است !

در بین  هلدینگ ها به نظر شستا امروز خوب بود در سوی دیگر  سراغ  تاپیکو  تاصیکو  برویم در مورد  تاپیکو  خبرهای مجامع  زیرمجموع هها و اتفاقات  ستاره خلیج  فارس به زودی تحولات مهمی را برای این سهم رقم می زند ولی از ان مهم تر بازی جالب تاصیکوست که  با  سرمایه  قدیم  2300  ریال  محقق میکند و 2000 تقسیم و سود  سال بعد  1500  ریال  است و 60% ان ای وی است  . به نظر تاصیکو  میتواند  شرکت  خاص و مهم و خوبی باشد و قیمت نرمالی دارد . امروز گزارش شیمی بافت  با تحقق 600  میلیارد سود رسید و بر وپترو موثر است  .

سهم گزارش 12ماهه داده است دقت کنید در 3 ماهه اخر سود خوبی را داشته است  لخزر در 12ماهه به سود 1750 ریالی رسیده است .فروردین را با فروش ۵۳۲ میلیارد ریالی آغاز کرده استو اردیبهشت به 2234میلیارد ریال رسیده است و 2ماهه 2767 میلیارد ریال بوده و مدت مشابه قبل 1558 میلیارد ریال است در9ماهه سود عملیاتی 1001 میلیارد ریال و سود خالص 1610 میلیارد ریال بود در 12ماهه سود عملیاتی به  2000 میلیارد ریال رسید و سود خالص 2910 میلیارد ریال بود . واقعا گزارش خوبی را زده و 3000 ریال را میتواند بسازد . قیمت های فعلی را با دید میان مدت و بلند مدت جالب می بینیم .

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم