گزارش بازارامروزیکشنبه 28 خرداد 1402
تمایل تغییر !
بازار امروز از یک نظر مهم بود و این که تلاش او برای بهبود قابل تقدیر بود. بازار امروز با بی حجمی دیروزوکمی رمقی که داشت طبیعی بود که فشار فروش اولیه سختی را داشته باشد . شایعات گزار ضعیف خودرو و خساپا نیز فشار فروش بر این دو را اغاز و به بقیه بازار هم سرایت کرد ولی نقطه بسیار مهم و خاص این بود که تلاش ویژه و خاص گسترده و باور نکردنی برای خروج ازاین فضا داشت و حتی این تلاش منجر به افزایش نسبی حجم معاملات هم شد طوری که ارزش کل معاملات امروز بازار 12.557 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 8341 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است .
یک نکته … امروز برخی زیان خودرو و خساپا و صورت های مالی منتشر نشده و حرف و حدیث شایعات ازاین دو را دلیل منفی بازار می دانستند که البته بی راه هم نبود ولی واقعا از این دو چه انتظاری داشتید ؟! به نظرم اتفاقا زیان این دو خودروساز زمینه ساز 2 رویداد مهم برای بازار است رویداد اول این است سیلی بزرگی به صورت همه ارکانی که با نرخ گذاری دستوری این وضعیت را به وجود اوردند بخورد تا بلکه بیدار شود و ببیند که تبعات این تصمیمات آنها چیست و رویداد دوم این است که این شرکت ها نیز به سمت اصلاح ساختار اعک از فروش دارایی های غیرمولد و تجدید و … گام بردارند از همین روست که شاید زیان این دو ترسناک باشد ولی شاید هم از آن سو منشا خیری برای بازار شد .
به هر حال بازار امروز را در حالی پیش بردیم که فضای کم رمقی و کم حجمی بازار کم کم به چالش بزرگ او تبدیل شده و اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی و صورتهای مالی خوب و وضعیت مناسب شرکت ها در سود اوری و پی به ای ! کمکی به تحریک جریان پول و حرکت بازار نمی کند از سوی دیگر بهانه ثبت نام خودرو هم رفع پول های بلوکه شده هم فعلا کارگر نبود و دولت برای پول های مردم کیسه دوخت و به راحتی اجازه خروج آنها را نخواهد داد . دیروز بود که در خبرها داشتیم دولت دوباره میخواهد ثبت نام کند و احتمالاً رویای ماشین دار شدن در سال ۱۴۰۴ را به مردم بیچاره بفروشد !! چیزی که روز به روز عجیب تر و خاص تر می شود و البته دولت هم وقتی میبیند مردم اینطور به صف نشستند و صف می کشند از این جریان استقبال می کند تا بازار های دیگر همچنان آرام بماند… البته این ابزار کوتاه مدت است …
اما در مجموع بازار در حال حاضر همچنان در یکی از بهترین شرایط خود از نظر بنیادی قرار دارد و احتمالاً با انتشار گزارش 12 ماهه باقی شرکتها و یا گزارش ماهانه این روند خود را بیشتر به بازار نشان خواهد داد نکته بسیار مهم در بازار این است که برخی معتقدند چه از روی اصلاح زمانی چه نموداری چه بنیادی بازار در فصل مجامع و انتشار گزارش ها باید یک حرکت مثبت و یک تغییر را داشته باشد و برخی چارتیست ها نیز معتقدند شاخص به اعداد سقف قبلی در یک ماه آتی نزدیک می شود و دوباره رها خواهد شد منتها این حرکت به سمت سقف هیجانی و قوی و محکم نیست و مثل رالی قبل نخواهد شد . یعنی بازار حرکت میکند و پیش می رود ولی نه خیلی سریع … ولی نکته ای که همه به ان اذعان دارند این است که این نقاط بازار ترس ندارد …
البته بسیاری از افرادی که طرفدار نظریه شوک درمانی هستند معتقدند بازار برای کنده شدن از این فضا به یک شوک عمیق احتیاج دارد این شوک در نهایت باید خود را در افزایش حجم معاملات . خرید و فروش ها نشان داده و پول ها را درگیر کند برخی این شوک را دلاری ، برخی دیگر گزارشی و کدالی و برخی دیگر به خبر های ریز و درشت دیگر ربط میدهند اما این شوک خاص قطعاً باید تحولات بنیادی را به دنبال خود داشته باشد و برخی معتقدند در حال حاضر و با چهره فعلی بازار این روزها فقط خبرهایی از تجدید و اتفاقاتی از این دست می تواند کمک حال بازار باشد.
روزهای گذشته نیز در مورد این موضوع صحبت شد و گویا تمایلاتی در دل خود مجموعه سازمان و نهادهای ناظر و حتی برخی هلدینگ ها وجود دارد که شرکت ها در راستای حرکت به سمت شفافیت بیشتر در این مسیر تجدید ارزیابی گام بردارد امروز در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد و سعی می کنیم فردا نیز ابعاد جدیدتری از آن را که کمی فنی تر است بیان کنیم اما امروز در موضوع اصلاً به ماجرای افزایش سرمایه و این موارد کاری نداریم و سراغ چیزی می رویم به نام حق شفافیت سهامدار خرد …
این موضوع به چه معناست به این معناست که سهامداران به عنوان ذینفع واقعی و قطعی شرکتها باید مطلع باشند که در دل شرکتهایی که آنها سهامدار شان هستند چه داراییهایی وجود داشته چه ارزشی دارد و چه ارزش افزودهای نصیب آنها میشود . بحث های مالی بهای تمام شده و اصول حسابداری شفافیت را از دارایی شرکتهای بورسی گرفته و آنها را پایبند مواردی خاص کرده است. از همین روست که اکثر سهامداران شرکت ها نمی دانند که اصلاً چه دارایی در دل شرکت ها وجود داشته و چه ارزشی دارد!!! این را به عنوان یک حق برای سهامدار قائلیم … حالا اختلاف آن با بهای تمام شده می تواند تبدیل به بخشی از حقوق صاحبان سهام و سرمایه بشود یا نشود این موضوع فردای ماست و بحث دیگری است …
بحث امروز ما این است که این حق شفافیت از ارزش واقعی دارایی ها حق سهامداران است که به واسطه تورم و جریانهای استاندارد های مالی نادیده گرفته شده … کمی خودمانی تر صحبت کنیم چطور وقتی می خواهند خانه ای را به ما بفروشند صاحب مال قیمت روز سنگ مستراح ای که خارجی است و آنجا به کار برده را با قیمت روز و نه بهای تمام شده به اطلاع خریدار می رساند ! چطور در خرید ماشین تعویض لاستیک و بیمه نامه و سیستم صوتی با قیمت روز روی قیمت ماشین حساب میشود اما در بازار سرمایه وقتی صحبت از شفافیت دارایی ها به میان می آید همه عقب نشینی می کنند…
به نظر این یک دوگانگی جدی در کلاس دارایی هاست که باید برطرف گردد . کمی عملیاتی تر صحبت کنیم … همواره این نظر را داشتیم و داریم که مدیران صنعت بیمه مدیران سنتی و غیر مالی هستند که همین ماجرا موجب عقب افتادگی این صنعت از جریان بازارهای مالی شده و وضع صنعت امروز به این شکل است کاری نداریم فعلا به این ماجرا اما این طرز فکر باعث شده که مدیران صنعت و شرکتهای بیمه در دو کلاس دارایی همواره نقش پررنگی داشته باشند یکی بازار ملک و ساختمان و دیگری سپرده های بانکی اما نکته جالب ماجرا برای سهامداران کجاست ؟1 این است که بیمه مرکزی هم با علم و اشراف به این ماجرا هر سال از شرکتها برآوردی از ارزش روز دارایی ها گرفته تا آنها را از نظر توانگری مالی بررسی کرده و آنها را به روز شده ببیند و این بررسی را داشته باشد که آیا این شرکت ها توانایی انجام تعهدات خود را دارند یا خیر در واقع شرکت ها سالی یکبار ارزش واقعی دارایی های خود را به اطلاع بیمه مرکزی رسانده دقت کنید بیمه مرکزی !!نه سهامدار و او هم با شاخص های مختلف بین آنها رتبه بندی می کند… اگر به واقع این ماجرای به روز شدن و ارزش روز مهم نبود چنین چیزی هر سال در این صنعت تکرار نمی شد و تمام حرف ما این است که شرکت های بزرگ و معظم بورسی با این حجم دارایی چرا نباید این شفافیت دارایی ها را داشته باشند و به اطلاع سهامداران نرسانند. معتقدیم این مدل باید برای شرکتهای بورسی هم تکرار شده و سهامداران است وضعیت روز دارایی ها مطلع باشند حال می خواهد به سرمایه اضافه بشود یا نشود بحث دیگری است اما امروز در مورد اهمیت شفافیت این دارایی ها صحبت کردیم که در بازار سرمایه مغفول مانده و نه راه قانونی و نه راه استانداردهای حسابداری برای آن وجود ندارد در صورتی که در سایر کلاس داراییهایی ماجرا به روز و به ساعت حساب میشود …
فردا در مورد این موضوع بیشتر صحبت میکنیم و سراغ بازار برویم که حرکت نیمه دوم امروز امیدواری ها را بیشتر کرد این امیدواری وقتی کمی پر رنگ تر می شود که ببینیم دوروزی است که حجم قوی تر شده بازار بتواند ارام ارام حجم را قوی تر و بیشتر کند کم کم نگاه ها به بازار هم بیشتر شده و فضای بازار با تحولات قوی از گزارش ها رنگ عوض میکند ! …
معدنی ها و نوسانات مثبت
در نمادهای معدنی شاهد روند نوسانی و برخی روند مثبت بودند معادنی که پتانسیل های خوبی داشته و مستعد رشد مناسبی می باشد
فزر با رشد قیمتی به سطوح 4000 تومان رسید سهمی که به مست مقاومت 4200 تومانی در حرکت و در صورت شکست این سطوح تا قیمت های 4600 تومان همجای صعود دارد پول های خوبی وارد سهم شده و از طرف دیگر تخمین سود بالایی برای سال جاری زده می شود شنیده می شود به زودی یک شفاف سازی جدی را در فزر شاهد خواهیم بود
شرکت پویا زرکان آق دره تنها دارنده معدن طلا در میان شرکتهای بورسی است. این شرکت که سال مالی خود را به آذر ماه تغییر داده است در 5 ماهه منتهی به اردیبهشت 70 میلیارد تومان فروش داشته است. این شرکت را بیشتر تلفیقی باید نگاه کرد، استحصال مواد معدني تخت سليمان یکی از زیرمجموعه هاس که در گزارش سال مالی 1401 به سود 2652 میلیارد ریالی (5585 ریال به ازای هر سهم) رسیده است.این سهم با دید نوسانی زیر نظر داشته باشید، فزری که p/e کمتر از 3,5 دارد، در حالی که پی بر ای گروهش حدود 11 است.
برخی شنیده ها در خصوص احتمال تغییر فرمول نرخ گذاری زغال سنگ سبب شده تا کطبس با روند مثبت همراه شود کطبی که در صورت شکست قیمت های 2200 تومان تا سطوح 2400 الی 2500 تومان جای رشد داشته و در موقعیت بسیار خوبی قرار خواهد گرفت
فملی هم در قیمت های 700 تومان متعادل شده است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با رشد سود در سال جاری همراه خواهد شد کمی افت قیمت های جهانی مس سهم را اذیت کرده که با چشم انداز صعودی این فلز باز هم توجهات به سمت فملی جلب خواهد شد سهمی کگه ارزش ذاتی 800 الی 900 تومانی دارد
ساختمانی های خوش اقبال
ساختمانی ها با روند مثبت همراه شده اند و تک سهام این گروه همچنان اقبال خوبی را شاهد هستند
در ثاخت سهم با روند مثبت همراه و سهم با صعود به قیمت های 460 تومان رسیده است سهمی دارایی محور که کف قیمتی 400 الی 420 تومان و مقاومت 460 و 520 تومانی دارد این سهم نوسانات خوبی در رنج قیمتی فعلی می دهد
ثالوند هم با رشد قیمتی به سمت سطوح 1500 الی 1600 تومان می رود سهم حمایت قوی در محدوده 1200 تومان داشته و در قیمت های 1200 الی 1600 تومان نوسانات بسیار عالی می دهد به خصوص این که سهم حامیان قوی هم داشته و در روند های صعودی با توجه به نوسانات 7 درصدی سهم سریعا با رشد قیمتی همراه می شود
ثمسکن هم ترمز رشد خود را کشید اما افت بیشتر از سهم بعید است ثمسکنی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و میلی هم به کاهش قیمتی ندارد ظاهرا برنامه هایی برای صعود بیشتر این سهم تا قیمت های 1000 تومان در جریان است که این امر منوط به مثبت شدن شرایط بازار دارد
پتروشیمی ها به دنبال محرک
در نمادهای پتروشیمی شاهد روند نوسانی بودیم برخی سهام این گروه مستعد رشد قیمتی خوبی به واسطه پتانسیل های بنیادی قوی هستند
شیران با روند مثبت خوبی همراه شده است به زودی مجمع افزایش سرمایه شرکت برگزار می شود خبر بعدی قوی سهم انتشار صورت های مالی 6 ماهه است که شنیده می شود در 6 ماهه به اندازه کل سال قبل سود سازی داشته است امری که سبب جهش قیمتی خوبی در شیران تا قیمت های 1800 الی 2000 تومان خواهد شد
پتروشیمی بوعلی هم با روند مثبت ارامی به کار خود ادامه می دهد انتظارها در سال جاری از این پتروشیمی به شدت بالا رفته شنیده می شود امسال سهم 800 تومان سود و 5600 الی 6000 تومان ارزش ذاتی دارد این غول پتروشیمی به شدت از واحد تازه راه اندازی شده خود انتظار فروش و سود سازی دارد
شاراک در کف قیمتی 3400 تومان در نوسان است شنیده می شود به دلیل افت شدید قیمت مواد اولیه نفتا امسال شاراک سود بالایی رزا دشت خواهد کرد شایعات سود 700 تومانی در سهم جریان دارد سهمی که تا قیمت های 4200 تومان جای برگشت روند را دارا می باشد
بانک های رکب خورده
در بانک ها گزارش های عالی را شاهد هستیم گزارش هایی که نشان می دهد توان سود سازی بالایی در بانکها ایجاد شده اما به دلیل سیاست تقسیم سود پایین بانک ها زیاد مورد توجه واقع نشدند
در بانک ملت که به زودی سهم به مجمع می رود شاهد روند منفی بودیم علی رغم خبرهای خوب من جمله برنامه تجدید ارزیابی برای سال جاری و عدم وجود ذخایر اکچوئری و احتمال تقسیم سود بالاتر باز هم فشار فروش در بانک ملت بالا بود سهمی که بعید است از قیمت های 500 تومان افتی داشته باشد
بانک پاسارگاد سهمی 65 تومان سود برای سال 1401 ساخته است و امسال شایعات سود 80 تومانی دارد این سهم بانکی یکی از پاییی ترین نسبت های پی بر ای را داشته و از سوی دیگر توان سود سازی بالا و رشد سود خوبی را دارد سهم با پی بر ای فوروارد زیر4 معامله می شود و یکی از ارزنده های گروه بانکی محسوبمی شود
بانک اقتصاد نوین هم وضعیت منفی داشت سهمی که حمایت قوی 500 تومانی داشته و سود سازی بالایی بریا سال جاری دارد شنیده می شود این سهم برای سال جاری 150 تومان سود خواهد داشت و ارزش ذاتی بالایی دارد ونوینی که تحولات بنیادی خوبی را شاهد می باشد
به نظر با دید نوسان سهم هایی مانند وگردش وپارس سامان و با دید بنیادی ملت تجارت ونوین را هم زیرنظر بگیرید
چهارگوشه بازار
شدوص با رنج قیمتی صف خرید شد سهمی که به نظر می رسد با سود 400 تومانی که برای امسال دارد پی بر ای فوروارد 4 داشته و بسیار جذاب شده است امسال شاهد کاهش بهای تمام شده به واسطه افتتاح طرح توسعه دوده صنعتی هارد شرکت در سال گذشته هستیم و سود شرکت متحول می شود سهم تارگت 2000 الی 2200 تومانی دارد
در وسدید سهم همچنان با صف خرید به رشد خود ادامه می دهد تارگت اولیه سهم سطوح 650 تومان است شنیده می شود احتمال عرضه در این سطوح و رشد بیشتر سهم تا تارگت های 800 و 1000 تومان وجود دارد وسدیدی که قرار است خبرهای خوبی پس از ورود به هیئت مدیره فراب منتشر نماید
کخاک خبرهای خوبی دارد از سود 300 تومانی برای امسال تا خبر هایی در خصوص تجدید ارزیابی این سهم تا قیمت های 2000 الی 2200 تومان جای صعود داشته و با توجه به حمایت های صورت گرفته از سهم و شکسته شدن سد قیمتی 1600 تومان سهم مستعد رشد قیمتی خوبی می باشد
حتاید در گزارش تلفیقی سال مالی 1401 خبر از تحقق سود 874 ریالی به ازای هر سهم داد که نسبت به سال قبل 18 درصد رشد داشته است. برای سال مالی 1402، انتظار می رود تحقق سود هر سهم 105 تومانی در دسترسی باشد. حتایدی که با توجه به قیمت 680 تومانی سهم و فرض تقسیم 50 درصدی p/e آن در محدوده 6 واحدی قرار میگیرد. به نظر قرار بر واردات باشد حتاید حسینا حکشتی هم خوب می شوند
در گروه سیمان سفارس به مجمع رفت در سوی دیگر ستران با گزارشی که منتشر کرد بالاتر از سطح انتظارات ظاهر شد و رشد سودآوری خوبی را نسبت به سال قبل تجربه کرد.
شرکت در سال ۱۴۰۱سود خود را بیش از ۱۲۰ درصد افزایش داده و در سال ۱۴۰۲ احتمالا سود بالاتر از۱۱۰۰ تومان به ازا هر سهم بسازد. برای ستران احتمال کاهش p/e وجود دارد و اگر بتوان سهم را در قیمت های پایین تر بررسی کرد، میتواند بین سیمانی ها سرمایه گذاری خوبی باشد.
به نظر در قطعه سازی ها هم با گزارش ماهانه و سپس 3 ماهه این گروه دوباره در کانون توجه بازار قرار میگیرند . خشرق خزر خفنر خپویش گزینه های قابل بررسی هستند امروز گزارش خپارس که خوب نبود و نشان داد عمق فاجعه زیاد است
امروز معاملات پالایشی ها کمی بهتر بود . در حد حرف است نه حتی شنیده محکم ولی طی روزهای گذشته در بازار شایعه ای وجود دارد که نرخ 38000 به جای 28500 به گروه پالایش ابلاغ می شود و این موضوع موج افزایش چشم گیر سود این گروه می شود حتی برخی پا را فراتر گذاشته و معتقدند در نرخ اعلامی اخیر این موضوع دیده شده است به نظر هنوز در حد شایعه است ولی اجتناب ناپذیر است ولی شاید کمی ریسک کردن و خرید 2 سهم مثلا شبندر و شپنا دراین نقاط بد نباشد امروز هم این دو سهم را واقعا خوب و بهتر خریدند
نمیدانیم چه بگوییم در گروه فولاد فخوز با این گزارش واقعا جالب شده است . فخوز در 12ماهه تلفیقی 446 ریال و در سود اصلی این عدد 322 ریال است در 9ماهه 205 ریال سود محقق کرده است
6 ماهه197 ریال سود محقق کرده بود به نظر فخوز قابلیت های سود بین 700تا 800 را برای سال مالی جاری دارد و این یعنی قیمت های زیر 4000 ریال سهم قیمت های خوبی خواهد شد . قطعی برق مهم ترین چالش فعلی فخوز است
تایرا امروز تا صف خرید هم رفت در گزارش تلفیقی این سهم شرایط خوب بوده و جالب است سهم در یک گزارش تلفیقی خاص در 12ماهه 2194 و در سود اصلی 1311 ریال سود محقق کرد به نظر با دید کمی صبر گزینه خوب و خاصی است و قابلیت های رشد خوبی را دارد
فاذر را هم با دید نوسان به دید افزایش سرمایه کمی بیشتر زیرنظر بگیرید . با این شایعه و خبرها کم کم منفی های فاذر برای خبرهای تجدید جذاب می شود به نظر با دید کمی صبر خرید فاذر و با دید رسیدن اخبار افزایش سرمایه می تواند جالب باشد سهم را در منفی ها زیرنظر بگیرید
گروه حمل و نقل هم بد نیست در این گروه اگر اهل ریسک هستید منفی این روزها توریل هم میتواند جذاب و جالب و قابل نوسان باشد .
بازار امروز خیلی حرفی برای گفتن نداشت ولی در کل روز خوبی را داشت و خوب سپری شد


