گزارش بازارامروزسه شنبه 23خرداد 1402
در مسیر امیدواری !
بازار امروز را در حالی پیش بردیم که یاسی که روزهای قبل در دل سهامداران ایجاد شده بود با گرم شدن تنورخبرها و بهبود وضعیت دلار به امید تبدیل شد و البته یک باردیگر نشان داد که این حجم تحت تاثیر و جو زده عمل کردن در بازار واقعا عجیب است ! از بزرگان و حقوقی های بازار تعجب میکنیم که چطور در این فضا گرفتار می شوند ولی در هر صورت هر چه بود امروز بازار یک مسیر خاص ترو بهتر را طی کرد .
اما ابتدا به این بپردازیم که چرا بازار امروز کمی مثبت تر بود …
امروز عوامل مختلف و متعددی دست در دست یکدیگر حضور داشتند تا بازار کمی شرایط بهتری را نسبت به روز و روزهای قبل داشته باشد یکی از مهمترین عوامل افزایش اندک نرخ ارز و به نوعی مشخص شدن کف قیمت و رشد در قیمت دلار بود که باعث شد سهامداران و بازار به این نتیجه برسند که افت قیمت هم ممکن است آنقدر غیرمنطقی نباشد به هر حال ثبات نرخ ارز بخشی از نگرانیهای سهامداران و بازار را کاهش داد. عامل دوم که موثر بود مطرح شدن بحث های بانکی و خودرویی بود که منجر به این شد تمایل بازار به این دو گروه دوباره افزایش پیدا کرده و شاهد بهبود معاملات این دو لیدر فعلی بازار باشیم عامل سوم چشمک زدن افزایش حجم معاملات دیروز بود که کمی وضعیت را متفاوت نشان می داد و به نوعی تعیین میکرد که جریان پول ممکن است در این قیمت ها و این شرایط نگاه بیشتری به بازار داشته باشد اما دو عامل بعد کمی متفاوت تر هستند یکی بحث تکنیکالی بازار است و دیگری موضوع ۲۴ خرداد… بازار به شدت به تکنیکال وزن میدهد چه بخواهیم چه نخواهیم ، چشم بسیاری به نمودار ها دوخته شده و از ابتدا بسیاری از افراد معتقد بودند محدوده 2100 2150 جاییست که بازار یک مسیر امن برای خرید ایجاد کرده و چه از نظر اصلاح زمانی و چه اصلاح قیمتی در نقاط جذابی قرار می گیرد البته برخی چارتیست ها معتقدند در اصلاح زمانی هنوز کار داریم و دو هفته دیگر می تواند بازار در این فضا پیش برود و رسیدن به این نقاط و تلاقی همزمان این نقاط و اخبار خوب و برگشت دلار باعث شد از نظر روانی هم بازار با این برگشت مواجه شده و این نقطه را به عنوان یک کف محکم تکنیکالی حفظ کند البته تا امروز و فردا و هفته بعد را کسی ندیده !! و البته یک باردیگر ثابت کرد این نمودار است که بر بنیاد پیروز میشود ! اما عامل آخر را فکر میکنیم میتوان کمی به موضوع ۲۴ خرداد و رفع بلاک شدن پول های ثبت نام خودرو مرتبط دانست . نمی گویم قطعاً بخش بزرگی از این پول به سمت بازار سرمایه می آید اما معتقدیم بخشی از این جریان پول بلاک شده می تواند در مسیر بازار حرکت کند و این رویداد مهم ایست که احساس میکنیم از هفته بعد اثرات آن در بازار روشن تر و مشخص تر خواهد شد از همین رو در مجموع و با جمیع این اتفاقات و واکنشها ما شاهد بهبود بازار و برآیند مثبت معاملات در اکثر گروهها بودیم که انصافاً قیمتها به نقاطی رسیده که می توان شرایط بهتری را نیز ترسیم کرد …
اما دیروز مطالب مفصلی در مورد جریان نرخ ارز نوشتیم. خوشحالیم که مطلب دیروز با استقبال بسیار خوب عزیزان و واکنش مثبت آنها مواجه بود اما در کنار این واکنش ها در سمت دوستان و تحلیلگران و حرفهای های بازار هم یک سوال را مطرح میکردند که نشان میداد بیرمقی و منفی بودن بازار طی روزهای گذشته اتفاقی نیست و بخشی از افراد با چنین دیدگاهی در بازار حضور دارند . آنها معتقد بودند که همواره طی سالهای گذشته دلار درایور اصلی حرکت بازار بوده و وقتی قرار است این نرخ در خوشبینانه ترین حالت با ثبات باشد و رشد نکند بازار هم جایی نخواهد رفت. باز در خوشبینانهترین حالت معتقد بودند که سهم های بزرگ بازار ممکن است بازدهی نرمال بدهند اما پروژه بازی در بازار رواج داشته باشند. اما حرف اصلی آنها روی این گذاره بود که با این نرخ فعلی و ثبات احتمالی بازار هم جایی نخواهد رفت امروز در مورد این موضوع صحبت میکنیم و همزمان گریز به مطلب روز قبل هم خواهیم زد و با این مقدمه پیش میرویم که برگشت فعلی دلار نشان میدهد سهامداران طبق معمول جو گیر ترین گروه سرمایه گذاران در مواجه با نرخ ارز بودند !
ببینید معتقدیم بازار در سه فاز می تواند مسیرهای صعودی را در پیش بگیرد فاز اول بازی است که بارها رخ داده یعنی افزایش نرخ دلار ، افزایش نرخ تسعیر ارز ،افزایش درآمد شرکت ها و افزایش قیمت … این رویه بود که بارها و بارها طی این مدت تکرار شده. خب مسلم است بله اگر ارز به ثبات برسد ممکن است این ماجرا تغییر آنچنانی نداشته باشد البته که معتقدیم جریان سیاسی اگر منجر به ثبات نرخ ارز شود سایر هزینه شرکت ها را کاهش خواهد داد و میتواند در کاهش هزینه ها موثر باشد اما در کنار این موضوع معتقد ایم دو اتفاق دیگر هم می تواند همواره منجر به افزایش قیمتها و رالی قیمتی شود اولین آن حضور جریان پول بوده که بارها و بارها آن را تجربه کردیم … در همین چند ماه اخیر جریان پول در حالی وارد بازار شد که تغییرات عجیبی در نرخ ارز نداشتیم این به معنی این است که صرفاً جریان نرخ ارز نمیتواند موتور پیشران شود و جریان پولی که به واسطه ناامیدی و یاس از سایر بازارها به سمت بازار میآید هم میتواند موثر و روند ساز شود و از همین روست که طی این چند هفته مدام تکرار می کنیم که مسئولان سازمان بورس و دولت باید به فکر جذب بخشی از نقدینگی آزاد شده از سایر بازارها در بازار سرمایه باشند و البته تجربه تلخ گذشته نیز باید نصب العین همه شود …
به این موضوع اعتقاد داریم که ثبات نرخ ارز در صورتی که دولت نخواهد سیاست های انقباضی را در مورد نرخ سود در پیش بگیرد می تواند بقیه بازار ها را با چالش مواجه کرده پول علاقمند به سفته بازی و سرمایهگذاری را از آن بازارها به سمت بازارهای موازی سرریز کند که بازار سرمایه قطعاً یکی از مهم ترین آن ها خواهد بود و باز هم تاکید می کنیم در همه اقتصادهای برتر و بزرگ دنیا این موضوع رخ داده و اگر هم ما میخواهیم در تولید پیش برویم و موفق باشیم تجهیز سرمایه از طریق بازار سرمایه یکی از مهمترین راهکارهاست
و عامل سوم به موضوعی باز میگردد به نام ارزندگی … یعنی بسیاری از پول های حتی داخل بازار ، حقوقی هایی که منابع دارند و افراد مختلف به این نتیجه و جمعبندی برسند که این دارایی ، دارایی ارزشمندی در بازار است و میتواند بازدهی خوبی بدهد ، ارزندگی عاملی خواهد شد که جریان پول را به سمت خود می کشاند و موجب ایجاد یک روند می شود. عامل ارزندگی به عوامل مختلفی بستگی دارد اما چرا ثبات نرخ ارز ممکن است بر ارزندگی منتهی شود یکی از مهمترین دلایل آن این است که با ثبات نرخ ارز افت نرخ سود و کاهش چشم انداز تورم انتظاری و افزایش پی به ای شرکت ها می تواند رخ دهد و فضای منطقیتری در بازار پیش گرفته شود . از سوی دیگر اگر نرخ ارز با ثبات باشد و جریان بورس کالا با نرخ های منطقی به کار خود ادامه دهد قطعاً گزارش شرکت ها یکی یکی سودآوری را نشان داده و کم کم این جریان ارزندگی را به بازار و سهامداران و فعالان یادآوری خواهد کرد و این دقیقا همان نقطه ای است که معتقدیم مثلاً در گزارش های سه ماهه امسال تکرار میشود و بازار میتواند با اتکا به آن در مسیر زندگی قرار گیرد
در مجموع باید گفت که بازار انقدری که نشان داد و جو زده شد از نرخ ارز نباید بترسد و بیشتر سناریوهای مختلف را باید مرور کند . هر طور نگاه میکنیم با قیمت های فعلی و ارزندگی فعلی شرکت ها چه با ثبات و چه بی ثبات بازار میتواند برگ های برنده ای برای رشد داشته باشد .
واما سراغ بازار برویم …
فولادی های داغ
در نمادهای فولادی شاهد برگشت خوبی در روند سهام این گروه در معاملات امروزشان بودیم فولادی ها وضعیت خوبی داشته و اصلاح قیمتی عمیقی کرده اند
در فخوز سهمی که امسال 70 الی 80 تومان سود و همچنان بر سر محصولاتش در بورس کالا رقابت می شود شاهد اصلاح عجیب سهم به کف قیمتی 360 تومان بودیم سهم با پی بر ای زیر 5 معامله می شد و امروز برگشت خوبی زده و به سمت قیمت های 420 تومان روانه می شود سهمی که ارزش ذاتی 500 تومانی داشته و رشد قیمتی خوبی در پیش رویش دارد
در فولاد مبارکه هم شاهد روند مثبت و نوسانات خوبی بودیم فولاد هم تا قیمت های 560 تومان پایین امده و از قیمت های 800 تومان اصلاح بالایی داشته است امسال فولاد حداقل 90 تا 100 تومان سود و ارزش ذاتی 650 الی 700 تومانی دارد بدین ترتیب فولاد مبارکه هم جز سهام بنیادی با پتانسیل بالا ارزیابی می شود
فرود از قیمت های منفی رنج کشیده و مهمان صف خرید سنگینی شد سهم میلگرد ساز بازار که ارزش بازار پایین و سهامداران عمده قوی دارد سهم در سود سازی دست بالایی ندارد اما ارزش بازار پایین سهم سبب شده تا سهممورد توحه قرار بگیرد به خصوص اینکه اخیرا اصلاح خوبی هم داشته است
اگر کمی اهل ریسک و صبر هستید فجر را در این قیمت ها میتوان بسیار خاص و کم ریسک دید و بخرید و کمی روی ان صبور باشید
ساختمانی های بالا نشین
در نمادهای ساختمانی شاهد روند نوسانی و مثبت برخی سهام مستعد گروه بودیم همچنان ساختمانی ها میل به رشد قیمتی خوبی دارند
ثتران هم نوسانات مثبت خوبی را شاهد بود سهم در استانه قیمت های 760 تومان قرار گرفته سهمی که وضعیت خوبی در گروه ساختمان داشته و رشد قیمتی خوبی را تجربه کرد شکسته شدن سطوح قیمتی 760 تومان سم را تا قیمت های 820 تومان بالا خواهد برد همچنان بازار انتظارات اتی از این سهم دارد
ثاخت در قیمت های 400 تومان ارام گرفت سهمی دارایی محور با ارزش ذاتی بالا که برنامه فروش دارایی های خود را دارد سهم جای افت زیادی از این قیمت ها ندارد اما در ثورت برگشت روند می تواند تا قیمت های 500 الی 560 تومان صعود داشته باشد
ثالوند هم خوب کف سازی کرده و بعید است اصلاح بیشتری از قیمت های 1200 تومان داشته باشد سهمی که حامیان خوبی داشته و به نظر می رسد وضعیت فروشش هم مناسب باشد و سود سازی های خوبی در انتظار سهم باشد در صورت رشد قیمتی سهم تارگت 1500 تومانی خواهد داشت
دست پر سرمایه گذاری ها
امروز با برگشت بازار دست سرمایه گذاری هایی که پتانسیل های درونی بالایی دارند پر و این گروه مستعد رشد خوبی بود
در وسپهر شنیده می شود عرضه سهام توسعه نیشکر قرار است تا پایان نیمه اول سال انجام شود بدین ترتیب پس از عرضه نیان الکترونیک در پایان این ماه عرضه بعدی به توسعه نیشکر اختصاص دارد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و توسعه نیشکر تاثیرات بالایی بر سبدش دارد به نظر می رسد وسپهر در صورت شکست مقاومت 760 تومانی وارد موج صعودی قوی خواهد شد
همین دیروز بر ارزندگی وکغدیر در قیمت های 2400 تومان تاکید داشتیم سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و هم ارزش ان ای وی بالا و هم سود سازی قابل توجهی دارد سهم اصلاح قیمتی مناسبی هم داشت و برگشت خوبی به سمت سطوح 2800 و 3200 تومان خواهد داشت
وبانک در رنج قیمتی 1100 الی 1250 تومان نوسانات بسیار خوبی می دهد سهمی که همچنان پتانسیل اصلیش بحث عرضه بلوکی سهام شرکت های زیر مجموعه اش بوده و تا زمانی که پتانسیل درست و حسابی در سهم فعال نشود روند سهم در سطوح قیمتی عنوان شده در نوسان خواهد بود
همچنان معتقدیم شستا واقعا مفت است بعد از ان وکغدیر و امید را توصیه میکنیم ببینید وامید با تغییراتی در روزهای پیش رو مواجه شده و عرضه های بیشتری را هم دارد ولی در کل سهم جالب و کم ریسکی است . وصنا هم شرایط خوبی را با توجه به فروش دارایی ها دارد
گارد صعودی بانک ها
در نمادهای بانکی شاهد روند مثبت خوب و قوی هستیم این گروه مستعد رشد قیمتی خوبی بوده و اکثرا پتانسیل بازدهی مناسبی دارند
در بانک تجارت سهم برگشت خوبی زد صورت های مالی عالی 12 ماهه 1401 از یک سو و شایعات سود 70 تومانی برای امسال از سوی دیگر وتجارت را در موقعیت رو به رشد خوبی قرار داده است این سهم مستعد صعود قوی بوده و تا قیمت های 320 تومان در گام اول جای نوسان مثبت دارد
در بانک ملت خبرهای خوبی از بانک به گوش می رسد افزایش سرمایه 100 الی 150 درصدی از سود انباشته انتظار سهم را می کشد ظاهرا در مجمع خبرهای خوبی مخابره خواهد شد وبملتی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و در صورت عبور از سد قیمتی 520 تومان سهم تا قیمت های 560 تومان هم جای صعود دارد پس از مجمع نیز انتظار می رود سهم با گپ مثبت خوبی بازگشایی شود
در ونوین خبر افزایش سرمایه 100 درصدی از سود انباشته وبرنامه افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی در گام بعدی سبب شده تا این سهم در موقعیت خوبی قرار بگیرد سهم به قیمت های بالای 500 تومان برگشت شنیده می شود استارن صعود خوبی در سهم به زودی با انتشار صورت های مالی 12 ماهه زده شده و سود سازی بالایی رونمایی خواهد شد روند سودسازی که میتوان برای آن متصور شد، در بین بانکی ها گزینه جذابی محسوب میشود. سهم در ۲ ماهه سال ۱۴۰۲ احتمالا ۳۸ تومان سود ساخته و این رقم برای سال جاری میتواند به عدد ۱۴۵ تومان برسد
وشهر هم با دید نوسان بد نیست وپارس هم همینطور ولی هر چه میگردیم و می چرخیم می بینیم 3 سهم وبلت تجارت ونوین خاص تر هستند
پالایشی ها در مدار
در پالایشی ها شاهد افزایش کرک اسپرد این گروه بودیم بالاخره کرک اسپرد پالایشی ها هم صعودی شده و سهام این گروه با چشم انداز مثبت نفت جان تازه ای خواهند گرفت
در شبندر سهم به قیمت های 1300 تومان نزدیک می شود سهم امسال هم توان سود سازی بالایی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظارش است سهم تا قیمت های 1500 الی 1600 تومان تارگت داشته و اگر چه 2 ماهه اول سال را ضعیف بوده اما رشد کرک اسپرد و چشم انداز نفت امید ها در سهم زنده کرده است
شتران هم به سمت قیمت های 560 تومان روانه شده است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی قوی را در پیش رو دارد این سهم پالایشی سود سازی بالایی دارد و امسال شایعات سود 120 تومانی را دنبال می کند در صورت رسیدن سهم به این سود هدف قیمتی 700 توماندر بازه میان مدت برایش استوار است
شپنا اصلاح خوبی داشته و به سمت قیمت های 920 و در صورت رشد بیشتر قیمت های 1000 تومان باز خواهد گشت این سهم پالایشی وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و افتتاح طرح توسعه گازوییل شرکت در سال قبل باعث رشد تولید و فروش و افزایش حاشیه سود امسال می شود
چهارگوشه بازار
خمحرکه با نوسانات مثبت خوبی همراه شده است جریان های پولی قوی وارد سهم شده است سهمی که تا قیمت های 1200 الی 1250 تومان جای رشد دارد از نظر بنیادی فروش شرکت متحول شده و از نظر تکنیکالی نیز سهم چشم انداز رو به رشد خوبی پیدا کرده است خمحرکه صعود قوی را در پیش رو دارد
خزامیا هم با حمایت های قوی حقوقی ها همراه شد سهم از نظر بنیادی و هم تکنیکالی جای صعود تا قیمت های 1000 تومان را دارد سهمی که امسال سود 200 تومانی دارد و فروشش در 2 ماهه اول سال جاری متحول شده و باید انتظار یک گزارش عالی از عملکرد 3 ماهه سهم داشت
در بین زراعتی ها، زقیام افزایش نرخ در شیر را اعلام کرد که این افزایش نرخ می تواند کاهش درآمد شرکت در بازه فصلی را جبران کند. شرکت در پاییز به ازا هر سهم سود ۷۸ ریالی ساخته و در زمستان با کاهش همراه شده و به ۶۴ ریال به ازا هر سهم، رسیده. میزان رشد قیمت سهم همراه با صنعت بوده و در صورت رشد هم گروهی های خود بعد از این افزایش نرخ، میتوان انتظار رشد قیمت زقیام را هم داشت.
در پتروشیمی ها شیران با خبر افزایش سرمایه می تواند گزینه خوبی برای بررسی باشد. شرکت در سال ۱۴۰۱ به سود ۱۵۸ تومانی رسید و برای سال ۱۴۰۲ احتمال سودسازی ۲۰۰ تومانی خواهد داشت. شرکت در ۳ ماهه زمستان به سود ۵۰۰ ریالی رسیده و این رقم برای پاییز برابر با ۶۸۸ ریال بوده است. سهم از نمادهای بنیادی گروه است که خبر افزایش سرمایه میتواند تریگر ورود به سهم باشد.
خبر افزایش نرخ شوینده ها میتواند برای برخی نمادهای این گروه جذاب باشد.
از بین نمادهای این گروه شگل و ساینا را بیشتر بررسی کنید. ساینا در بهار ۱۴۰۱ با ضرر ۳۴ تومانی به ازا هر سهم همراه بود که رفته رفته این زیان را به سود تبدیل کرد و شرکت در سه ماهه پاییز توانسته به ۶۴ تومان و در زمستان به سود ۹۳ تومانی برسد که با این افزایش نرخ میتوان رشد درآمد خوبی را برای شرکت متصور شد.
سهم از نوسانی های گروه است که میزان افت قیمت سهم در این مدت از هم گروهی های خود بیشتر بوده و بعد از این خبر انتظار افزایش قیمت را میتوان از نماد داشت
در بین غذایی ها «غبشهر» که سال مالی منتهی به آذر ماه دارد، در اردیبهشت ماه به درآمد فروش 1537 میلیارد تومانی دست یافت که نسبت به ماه قبل 5.4 درصد افزایش را نشان می دهد. جمع مبلغ فروش شرکت در دوره 5 ماهه به 8858 میلیارد تومان رسیده که 208 درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته است.
این سهم که وضعیت بنیادی بسیار خوبی دارد و از منظر نموداری هم مناسب است، به نظر می رسد سودسازی قوی برای سال جاری دارد. حرکت به سوی هدف 460 تومانی برای سهم مورد انتظار است. غکوروش هم شرایط خوبی را دارد در بین غذایی ها به نظر فکر میکنیم غکوروش با انتشار 3ماهه تازه مورد توجه بازار قرار میگیرد و از سوی دیگر غمینو را هم در نظر داشته باشید گزینه خوبی در بازار خواه د شد شرکت صنایع غذائی مینو شرق در اردیبهشت ماه به درآمد فروش 82 میلیارد تومان دست یافته که نسبت به ماه قبل 108.8% و نسبت به میانگین سال گذشته 80% رشد را نشان میدهد. جمع مبلغ فروش غمینو در دوره 2 ماهه به 122 میلیارد تومان رسیده که 49.1% بیشتر از دوره مشابه سال گذشته بوده است.
شرکت با رشد 158 درصدی به نسبت سال 1400، موفق به شناسایی سود 149 تومانی به ازای هر سهم در سال 1401 شد. غمینو میتواند در پایان سال مالی جاری به ازای هر سهم 206 تومان سود محقق کند که با در نظرگرفتن تقسیم سود 50%، p/e foreward سهم در محدوده 5 خواهد بود که به نظر گزینه جذابی برای سرمایهگذاری خواهد بود.
«ثاخت» یکی از گزینه های خوب صنعت ساختمانی است. سهمی که داراییهای ارزشمندی دارد و پروژه های نظیر نارنجستان و مگا پروژه پارس موجب ارزش دارایی بالایی در این شرکت شدند. حرکت دوباره سهم به سوی سطوح مقاومتی حدود ۵۲۰ تومان دور از انتظار نیست و در صورتی که موفق به عبور از آن شود می توان به اهداف بالاتر فکر کرد.
«دپارس» در اردیبهشت ماه به درآمد فروش 115 میلیارد تومانی رسید که نسبت به فروردین 55 درصد رشد داشته است. در نهایت جمع مبلغ فروش شرکت در دو ماه ابتدای امسال 190 میلیارد تومان گزارش شد که 128 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. برای سال 1402 دپارس از محل سهامداری دفارا و هجرت می تواند به سود 478 میلیارد تومانی دسترسی داشته باشد. همچنین به نظر می رسد برای این شرکت که گزینه ای مناسبِ خرید با دید بنیادی است، تحقق سود 1150 تومانی به ازای هر سهم در پایان امسال دور از انتظار نیست.
در گروه پتروشیمی به نظر هنوز جا دارد که این گروه کمی دیگر اصلاح کند ولی در کل شاراک بعد از کمی اصلاح میتواند جالب باشد شپدیس در بدترین سناریو با نرخ گاز عجیب و اوره فعلی و خلاصه همه وریدادهای بد 2400 تومان سود دارد و این یعنی قیمت فعلی تقریبا کف کار شپدیس است . شیراز را هم همین نظر را داریم و به نظر کف قیمت است .
همچنان معتقدیم شستا واقعا مفت است بعد از ان وکغدیر و امید را توصیه میکنیم ببینید وامید با تغییراتی در روزهای پیش رو مواجه شده و عرضه های بیشتری را هم دارد ولی در کل سهم جالب و کم ریسکی است . وصنا هم شرایط خوبی را با توجه به فروش دارایی ها دارد
امروز رمپنا هم خوب بودو گروه برق رمپنا هم جذاب بود . در این گروه با دید نوسان مثلا بنیرو یا وهور از نظر نموداری جای خوبی هستند ولی از نظر بنیادی و نموداری و هر جهت رمپنا را جذاب می بینیم و فکر میکینم گزینه خوبی برای بازار می شود و با دید کمی صبر به نظر رمپنا گزینه خوبی خواهد شد
دیروز سیمان شرایط خاصی را داشت . کف قیمت پایه سیمان در بورس کالا 37 درصد رشد کرد.کف قیمت پایه سیمان فله به 638 هزار تومان و کف قیمت پایه سیمان پاکتی به 830 هزار تومان رسید. این رشد 37 درصدی خبر بسیار مثبتی برای آن دسته از شرکتهاست که به دلیل موقعیت جغرافیایی از رقابت در نرخ محروم بودند. البته برای سایر مناطق هم قیمت به نسبت هزینه حمل تعدیل می شود اما اهرم برای این گروه از شرکتها بیشتر است.مهمتر از مقدار تاثیر گذاری بر سود شکل گیری یک رویه است که موجب می شود صنعت در مقابل تورم هج شود. عدم تعدیل نرخ پایه برای برخی شرکت ها یک خطر جدی محسوب می شد که اکنون سیگنال مثبتی به بازار مخابره شد. با این اتفاق سیمان کماکان می تواند در رده صنایع پیشرو بازار قرار بگیرد. دراین گروه با دید کم ریسک سیتا سفانو ساوه سفارس ، با دید کمی پر ریسک تر سشرق سهگمت و ستران و با دید پر ریسک ترهای گروه سکرد گزینه های خوبی هستند


