گزارش بازارامروزچهارشنبه 17خرداد1402
بانکی بدقواره !
برکسی پوشیده نیست که امروز وبصادر این بانکی بدقواره در گزارش دهی وضعیت بازاررا به هم ریخت و صف فروش او حال کل بازار را تحت تاثیر قرار داد این در حالی بود که اغاز و نیم ساعت اول خیلی خوب و بهتری را سپری میکرد !
امروز بازار را در حال پیش بردیم که در آخرین روز هفته نصفه و نیمه خرداد روحیه بازار خوب نبود و حجم هم دوباره کاهش داشت و بدتر شد تا این افت حجم یکی از چالش های فکری برای همه شود… هیجان و شادابی در گروه خودرو که دیروز زبانه کشید امروز صبح کمی روشن بود و دوباره خاموش شد
دیروز بازار همه را امیدوا کرد معاملات ديروز آنقدر خوب بود که در این یک ماه کمتر شاهد آن بودیم ولی بازار امروز نشان داد هنوز جریان پول و حجم قوی با بازار آشتی درست و حسابی نکرده و این نقطه ضعف بازار است
اما به نظر خیلی زود است بازار را با معاملات دو روز اول و روز آخر این هفته قضاوت کرد…
نمیدانیم ولی حس میکنیم کم کم فضای مثبت زمینهساز حضور جریان پول میشود برخی برای مثبت احتمالی که برخی آن را بعد از تعطیلات و برخی نیمه های تیر میدانند، دلایل متعددی را ذکر میکند
یکی از پایان اصلاح بازار و آغاز دوره رشد بازار صحبت میکند آن یکی از دلایل تکنیکالی حرف میزند و حرکت بازار را منطقی و قابل پیش بینی روی نمودار میبیند، یکی دیگر اثرات گزارش های ماهانه را دلیل این کف سازی در این قیمتها بر می شمارد و دیگری از فصل مجامع و صورتهای مالی و ارزندگی شرکت ها صحبت می کند
برخی هم دلایل جالب دیگری را برای بهبود احتمالی بازار بیان میکنند
یکی معتقد است این اندک سبزها موقتی است و نمایشگاه تمام شود دوباره همان آش و همان کاسه اما به نظر خیلی ساده انگارانه است که بخواهیم نمایشگاه را عامل حرکت بازار بدانیم… برخی دیگر معتقدند بازار همیشه با خودرویی ها حرکت کرده هر وقت خودرویی ها مثبت بود بازار هم مثبت شده است و حالا هم این مسیر را با خودرویی ها طی می کند و به نظر باید به دنبال حرکات مثبت خودرویی ها گشت که برخی آن را بحث عرضه دوباره یکی دو خودرو در بورس کالا و برخی دیگر موضوع واگذاری ها می دانند البته انصافا باید گفت که این گروه افت زیادی را طی این مدت داشته و حسابی سرکوب شده است و وقت یک برگشت رسیده و زمان آن طبیعی بود
در سوی دیگر برخی هم یک رویداد تازه و جدید را عامل تحولات اخیر بازار می دانند و معتقدند ثبت نام خودرویی ها حجم سنگینی از پول را از بازار ها کشیده و به سمت خود می برد و آزاد شدن آن و به نوعی اتمام آن اتمام فشار فروش به بازار و شرایط خاص این موضوع است برآوردهای از عدد ۵ تا ۸ هزار میلیارد تومان جریان خروج پول از بازار و ورود به ثبت نام ها نیز برآوردی ذهنی است که می شود از همین رو با خبر های آزادسازی این پول ها و اتفاقات آن بازار کم کم می تواند به حضور دوباره جریان پول نیز امیدوار شده و این اتفاق مهم و شگرف در این جای قیمتها و این مقطع بازار و فصل مجامع محتمل خواهد بود
در مورد آنبلاک شدن پول ثبت نام خودرویی ها در ۲۴ خرداد برخی این عدد را صد هزار میلیارد تومان میدانند که حتی اگر ۱۰ تا ۲۰ درصد آن هم برداشته شود و به سایر بازارها سرایت کند اتفاقات مهمی به وقوع می پیوندد به خصوص برای بازار سرمایه که این روزها تشنه پول و فضای خوبی برای حرکت دارد
اما از ریسک های بازار هم نباید غافل شد روزهای گذشته در مورد بحث دلار و ارز صحبتهایی داشتیم قبل از هر چیزی این را بیان کنیم دولت به عنوان نهاد تصمیم گیر و ناظر در هیچ بازاری نمی تواند در بلند مدت مداخله کرده و اثرگذار باشد جز بازار سرمایه!!!!! به عبارت دیگر دولت نه در بازار مسکن، نه سکه ،نه ارز و نه حتی خودرو توانایی تصمیم گیری و اثرگذاری را ندارد اما در بازار سرمایه به واسطه باز بودن دست او در عرضه و محدودیت تقاضا توانایی اثرگذاری در اختیار اوست یک قاعده و قید را به ذهن بسپارید هر دخالتی در جهت سرکوب این بازارها موقت و غیر مفید است که در نهایت دست بازار قیمت نهایی را مشخص میکند و قیمت های مصنوعی خیلی ماندگار نخواهد
طی روزهای گذشته در بازار های مختلف و حتی بازار سرمایه این شایعه وجود دارد که دولت در واقع بانک مرکزی قصد فشار به بازار ارز را داشته تا قیمتها را ۵ تا ۱۰ درصد دیگر کم کرده و دلار را هر طور شده به زیر ۵۰ هزار بکشاند در بالا توضیح دادیم دخالت های دستوری جواب نمی دهد اما از دولت نیز چنین چیزی بعید نیست البته که چنین شایعه را کمی عجیب و می دانیم اما دولت هم بدش نمی آید که هر طور شده از بازارها انتقام بگیرد و آبروی از دست رفته خود طی این مدت را با این انتقام کمی تلطیف کرده و بهبود بخشد. به این شایعه نه اینکه وزن ندهیم اما می شنویم و دنبال می کنیم که چه رخ می دهد به نظر چنین اقدامی فقط در یک حالت منطقی خواهد شد
و آن هم حالتی که دولت به سمت تک نرخی شدن ارز پیش برود و نرخهای ۲۸ و اعداد ۳۸ و دیگر را نیز حذف کرده و یک نرخ واحد و مشخص را داشته باشد
تحولات نرخ ارز را به عنوان یک اتفاق مهم و اثر گذار رصد میکنیم اما معتقدیم در فضای فعلی و شرایط فعلی بازارها این بازار سرمایه نیست که با اندک افت دلار دچار چالش شود بازارهای موازی نظیر مسکن و خودرو با این نرخ و این افت روزهای کابوس واری را خواهند داشت و به نظر از همین حالا باید این بازارها نگران این اتفاق و تصمیم باشند و فکر می کنیم بعد از مدتی ثبات نرخ ارز و عدم تغییر آن و یا حتی کاهش های اینچنینی منجر به این خواهد شد که جریان پول کمی از بازارهای موازی که این مدت شلنگ تخته می انداختند فاصله گرفته و اینجاست که دقیقاً سازمان بورس باید با ابزارهای دقیق و خوب نقدینگی را به سمت بازارها جذب نماید
و حرف آخر طی روزهای گذشته اتفاق و تصمیمی در هیات مدیره سازمان بورس گرفته شد و ابلاغ شد که کمتر در مورد آن صحبت شده است و آن هم پخش آنلاین مجامع شرکت هاست از تصمیمات خوب باید دفاع کرد و به نظر یکی از تصمیمات خوب و عالی در جهت افزایش شفافیت و کمک به سهامداران خرد خواهد بود که می تواند اثر مثبتی در پاسخگویی مدیران به سهامداران باشد به نظر گامهای بعدی سازمان میتواند در این موضوع تقویت شرکتهای مشاور سرمایه گذاری و پاسخگو کردن بیشتر شرکت ها در قالب کنفرانس های بعد از گزارش ها باشد که می تواند سوالات بسیاری از سهامداران را پاسخ داده و از دستکاری قیمتها نیز جلوگیری نماید و نکته آخر اینکه گام بعدی سازمان باید سر و سامان دادن به بحث کمکهای شرکت ها در قالب مسئولیت اجتماعی باشد انواع و اقسام اتفاقات و رویدادها در پوشش کارهای خیریه و کمک به فلان نهاد و فلان ارگان در شرکت ها رخ می دهد به نظر این موضوع منطقی نیست که همچنان بدون رویه خاصی این ماجرا ادامه داشته سهامداران فقط شنونده این ماجرا باشند فصل مجامع نزدیک از امروز بهتر است فکری به حال این رویداد شود…
موانع خودرویی ها
در نمادهای خودرویی شاهد روند نوسانی بودیم خودرویی هایی که دیروز صف خرید بودند امروز را با فشار عرضه ها همراه شدند
ایران خودرو نتوانست سد قیمتی 360 تومانی را بشکند و در قیمت های فوق به تعادل رسید سهمی که وضعیت خوبی داشته اما ترس بازار از ماهیت صورت های مالی 12 ماهه سبب رشد بیشتر قیمتی این سهم شده است ایران خودرو فعلا باید به جدال با این مقاومت قوی بپردازد
خزامیا که شایعات سود 160 الی 200 تومانی برای سال جاری داشته و گزارش اردیبهشت ماهش بسیار قابل توجه بود همچنان در تثبیت در قیمت های بالای 920 تومان ناکام مانده است این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و اگر بتواند در قیمت های بالای 920 تومان تثبیت شود مهمان سطوح 1000 تومان خواهد بود
خپارس هم وضعیت خوبی داشت این سهم در انتظار احیا شدن روند با تولیدات جدید و واردات خودروهای تازه است این سهم همچنین با احتمال عرضه بلوک مدیریتش توسط سایپا مواجه می باشد سهمی که در صورت شکست قیمت های 185 تومانی مهمان سطوح 200 الی 220 تومان خواهد شد
در بین قطعه سازی ها خفنر شرایط خاصی را داشت و متوقف شد . خفنر که در فروردین به مبلغ فروش 29 میلیارد تومانی رسیده بود، طی اردیبهشت ماه با جهشی خوب رکوردی جدید را به ثبت رساند و حدود 82 میلیارد تومان درآمد فروش را رقم زد. مجموع فروش 2ماهه ابتدایی امسال شرکت معادل 111 میلیارد تومان شد، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل حدود 64 میلیارد تومان بوده است.
خفنر که از گزینه های مناسب صنعت خودرو است، در 12ماهه حسابرسی شده به سود 1536 ریالی رسیده و پیش بینی می شود در پایان سال 1402 موفق به شناسایی سود 250 تومانی به ازای هر سهم شود.
ساختمانی های پر نوسان
در نمادهای ساختمانی شاهد روند نوسانی این گروه بودیم برخی سهم ها مثبت و برخی دیگر با نوسانات منفی همراه شدند
ثتران همچنان مثبت است انتظارها از این سهم ساختمانی دارایی محور بالا رفته به خصوص اینکه عمده پروزه های شرکت به مرحله فروش رسیده و سود سازی خوبی در صورت فروش این پروژه ها در انتظار ثتران است این سهم تا قیمت های 720 تومان هم با توجه به عبور از یمت های 650 تومان جای رشد خواهد داشت
ثبهساز رنج قیمتی 320 تومان حمایت بسیار قوی دارد سهم ترمز خود را در قیمت های 340 تومان کشیده و به نظر نمی رسد جای اصلاح زیادی داشته باشد گزارش 3 ماهه سهم عالی و با توجه به فروش های خوب ماهانه باید انتظار صورت های مالی 6 ماهه خوبی هم ازسهم داشت سهمی که با ارزش ذاتی خود فعلا 20 تا25 درصدی فاصله دارد
شنیده می شود ثپردیس بخش زیادی از پروژه های خود را به فروش خواهد رساند و از این طریق سود بالایی را شناسایی خواهد کرد سهم با حمایت خوی همراه و رشد قیمتی بالایی را تجربه کرده است سهمی که امروز حتی توانست از قیمت های 1600 تومان عبور و به زودی مهمان قیمت های 1800 الی 2000 تومانی می شود
دارویی های خوش نوسان
در نمادهای دارویی شاهد روند نوسانی سهام این گروه بودیم دارویی هایی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و تحولات قابل توجهی در سال جاری از بابت افزایش نرخ های دریافتیخواهند داشت
دارویی فارابی که پیشبینی جذابی از بودجه امسالش داشته و گمانه زنی سود 700 تومانی دارد این سهم تا قیمت های 4200 تومانی جای رشد دارد اما رشد بیشتر منوط به عبور از این سد قیمتی میباشد که می تواند اهداف میان مدت تر 4800 الی 5200 تومانی را برای سهم به همراه بیاورد
ریشمک هم رنج مثبت خوبی کشید سهمی که تمام محصولاتش صادرایت به امارات بوده و حالا خبر دریافت 2 میلیون دلار از مطالباتش را با بهبهود وضعیت سیاسی با این کشور را دارد ظاهرا ریشمک امسال سود سازی بالایی هم به واسطه جهش فروشش و هم شناسایی سود تسعیر ارز دارد سهم تارگت 3600 و 4200 تومانی دارد
دلقما در رنج قیمتی 320 الی 360 تومان نوسانات خوبی می دهد سهمی که وضعیت بنیادی قوی داشته و تولیدات انتی بیوتیکی شرکت سبب شده تا این سهم در موقعیت خوبی قرار داشته باشد فروش شرکت جهش بالایی داشته و سود سازی سنگینی دارد این سهم گزارش های ماهانه خوبی داشته واگر بتواند صورت های مالی خوبی هم ارائه دهد می تواند به بازدهی مناسبی برسد
بانک ها بر خلاف جریان
در نمادهای بانکی علی رغم گزارش های عالی صورت های مالی 12 ماهه سال 1401 شاهد روند نوسانی سهام این گروه بودیم
در بانک ها وبملت نوسانات ارامی داشته و در قیمت های 530 تومان قرار گرفت سهمی که مجمع خوبی در پیش رو خواهد داشت و با توجه به سرمایه گذاری های گسترده و افزایش سرمایه در پیش امسال هم سود سازی قابل توجه را رو خواهد کرد بعد مجنع انتظار روند مثبت خوبی از سهم را داریم
در بانک سامان سهمی با سود سازی 70 تومانی به سمت قیمت های 420 تومان روانه شده است این بانک توان خوبی در سود سازی داشته و برای امسال هم گمانه زنی سود های بالایی دارد سامان روند میان مدتش صعودی و رشد قیمتی خوبی خواهد داشت
ونوین در قیمت های 500 تومان در حال کف سازی می باشد سهمی که شنیده می شود یکی از بهترین صورت های مالی را در بین بانک ها خواهد داشت ونوین تا قیمت های 560 و 620 تومان جای برگشت دارد حمایت های خوبی از سهم به عمل و گمانه زنی های قوی از ماهیت بالای سود شرکت در سال جاری شنیده می شود
چهارگوشه بازار
در پاسا سهم با روند صعودی خوبی همراه و توانست مقاومت 1450 تومانی را بشکند سهم برای سال جاری خبرهایی در خصوص ازاد سازی نرخ فروش محصولاتش دارد همچنین شایعات سود 250 الی 300 تومانی را در پیش رو دارد سهم با شکسته شدن این مقاومتش به سمت تارگت 1800 الی 2000 تومانی در حرکت می باشد
وسدید امروز پس از شفاف سازی مثبت در خصوص رفع اختلاف و برند شدن در پرونده بانک اقتصاد نوین با صف خرید سنگینی بازگشایی شد شنیده می شود شرکت در حال مذاکره برای برگزاری مجمع فراب و ورود به جمع هیئت مدیره این شرکت می باشد وسدید فعلا جای رشد قیمتی بالایی داشته و روند میان مدت سهم تا رسیدن به قیمت های 560 الی 600 تومان کماکان صعودی می باشد
زملارد هم خبرهای خوبی دارد شنیده می شود شرکت از 200 هکتار زمین خود در کردان قصد تجدید ارزیابی دارد که رقم سنگینی خواهد بود قبل از این شرکت در خصوص برنامه تجدید ارزیابی شفاف سازی کرده بود و حالا تخمین هایی از رقم بالای این تجدید ارزیابی می شود زملارد تا قیمت های 3000 الی 3200 تومان فعلا جای رشد دارد در این گروه خبرهایی وجود داشت که زگلدشت و زفکا نیز دراین موضوع استارت زدند . افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی های ثابت استهلاک ناپذیر (زمین) طبق نامه شماره 227/5/2/939 مورخ 1402/03/10 شرکت سرمایه گذاری صنایع عمومی تامین (سهامدار عمده) در جلسه مطرح شد که پس از بحث و بررسی، مورد موافقت اعضای محترم هیات مدیره قرار گرفت در سوی دیگر در زفکا نیز این موضوع مطرح شده و حرکت تجدید ارزیابی یک اتفاق مهم است
در بین سهم های خاص فافق شرایط خوبی داشت و البته امروز در صف فروش قرار گرفت و منفی بود ولی شنیده می شود خبرهای خوبی دارد . فافق که از گزینه های خوب بنیادی است را با زیرمجموعه هایش می سنجند که در سال مالی 1401 رشد سودآوری خوبی داشتند. به عنوان نمونه حمل و نقل مسافربري راهوار مس از زیرمجموعه های فافق در 12ماهه به سود 550 میلیارد ریالی رسیده که بیش از 2برابر مدت مشابه سال قبل است. حکيم مس یکی دیگر از زیرمجموعه هاس که در سال گذشته 52 میلیارد ریال و سال 1401، 244 میلیارد ریال سود خالص داشت.
انتظار می رود این شرکت برای سال 1401 به حدود 110 تومان سود هر سهم برسد و در پایان سال جاری نیز حدود 170 تومان شناسایی کند.
در بین فولادی ها به نظر فولاد همیشه خوب است فولاژ هم مجمع فغدیر برایش مهم است . در سوی دیگر فخوز هم انصافا شرایط خوبی دارد فولاد خوزستان در اردیبهشت ماه به فروش خوب 8433 میلیارد تومانی رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل 110 درصد و نسبت به ماه نیمه تعطیل فروردین، 84 درصد افزایش داشته است. فخوز در مجموع دو ماه ابتدایی به 13.1 همت درآمد رسیده که نسبت به دورۀ مشابه سال قبل 95 درصد رشد را نشان می دهد.
شرکت صنعت فولاد شادگان یکی از زیرمجموعه هاست که در ۱۲ماهه به سود 16680 میلیارد ریالی رسیده که برای فخوز مهم است. حرکت دوباره سهم به سمت محدوده 500 تومان دور از انتظار نیست، محدوده 400 و 350 تومان نیز دو سطح حمایتی برای سهم هستند. فخوزی که برای امسالش سود هر سهم 77 تومانی برآورد میشود.
گلدیرا امروز منفی بود ولی سهم شرایط خوبی خواهد داشت در بین فروشنده های لوازم خانگی، گلدیرا با گزارش ماهانه منتهی به ۱۰ خرداد خود خبر از فروش ۵۰۰ میلیارد تومانی داد که این رقم رشد حدود ۷۰ درصدی را نسبت به دو ماه گذشته نشان می دهد. سهم احتمالا سود ۴۵ تومانی خود در سال ۱۴۰۱ را به ۱۲۰ تومان در سال جاری برساند که نشان دهنده رشد ۶۵ درصدی سود در سال ۱۴۰۲ برای شرکت است.
سیمانی ها را نیز در نظر داشته باشید از سفارس و سیتا تا اردستان و سخوز وساوه سرود و سهگمت ولی سفانو واقعا عملکرد خوبی داشت . در این گروه سفانو هم می توان با دید بنیادی در نظر گرفت و برای سال ۱۴۰۲ انتظار سودسازی بیش از ۱۵۰۰ تومانی را از سهم داشت. این در حالی است که سود شرکت در سال ۱۴۰۱ برابر با ۱۱۷۱ تومان بوده که نسبت به سال قبل رشد ۱۱۸ درصدی داشته.
سفانو در اردیبهشت ۱۵۱ میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به ماه قبل و متوسط سال ۱۴۰۱ به ترتیب ۱۰۹ درصد و ۶۶ درصد رشد داشته که افزایش فروش خوبی برای شرکت محسوب می شود.
ساوه هم انصافا شرایط خوبی ا دارد . ساوه از نمادهای بنیادی گروه است که فروش و درآمد خوبی را به ثبت رسانده. روند سودسازی سالانه شرکت صعودی بوده و ساوه در سال ۱۴۰۱ موفق به شناساییEPS ۱۵۸۴ تومانی شده که نسبت به سال گذشته رشد بیش از ۱۰۰ درصدی داشته و برای سال آینده می توان انتظار سود حوالی ۲۰۰۰ تومان را از شرکت داشت. از طرفی در اردیبهشت ماه درآمد شرکت ۳۰۳ میلیارد تومان بوده که نسبت به ماه قبل و متوسط سال ۱۴۰۱ به ترتیب ۶۰ درصد و ۷۲ درصد رشد داشته است. ساوه در این ماه مجموعا حدود ۲۰۲ هزار تن انواع سیمان را به فروش داخلی رسانده در حالی که در ماه قبل این عدد برابر با ۱۶۲ هزار تن بود. همچنین فروش صادراتی شرکت در اردیبهشت حدود ۸۴ هزار تن بوده و این رقم در ماه قبل حدود ۲۳ هزار تن ثبت شده
ستران هم گزینه خاصی است . سغرب نیز شرایط ویژ های را در بین سیمانی ها دارد سغرب در فروردین با فروش 611 میلیارد ریالی مواجه بود و اردیبهشت این عدد 797 میلیارد ریال شد و 2ماهه 1408 میلیارد ریال بود .مدت مشابه قبل 1040 میلیارد ریال فروش داشت
در بین گروه شمیایی شپلی بعد از اصلاح جالب می شود . شکام را هم در نظر داشته باشید .روزهای قبل از شیراز گفتیم و به نظر گزارش خوبی زد و مجمع خوبی خواهد داشت . شاید شخارک هم با این خرید مارون بد نباشد و غیرعملیاتی خوبی را داشته باشد در سوی دیگر شجم در بین نوسانی ها خاص است ولی ممکن است بعد از کمی کش و قوس یک نوسان کوچک را بدهد . دراین گروه پارس و نوری را کمی بیشتر زیر نظر داشته باشید به زودی پارس گزارش میدهد و میتواند نقطه خوبی برای خرید شود .
برخی از حجم های جالب در گروه پالایش میگیوند . شنیده می شود در بین پالایشی ها طرفداران شپنا برای خرید کمی بیشتر هستند شپنا سهم جالبی است و میتواند شرایط خوبی را نیز داشته باشد با دید کمی صبر در این گروه شپنا خوب است کمی صبر یعنی دید ما به گزارش 3ماهه نباشد و به فکر ارز 28500 باشیم که حذف می شود .
و سر اخر سراغ هلدینگ ها میرویم … کم کم با برگزاری مجامع شرکت ها اثرات سود اوری روشن و مشخص می شود و تاپیکو و شستا دو نماد خاص این ماجرا هستند از تاپیکو با این سود های تقسیمی خبرهای خوبی بع گوش می رسد و کمی سعی کنید سهم را بیشتر زیرنظر داشته باشید . ولی خود شستا را در این قیمت ها ارزان تر می بینیم . غدیر هم بد نیست ولی وکغدیر را جالب می بینیم به خصوص بعد از مجامع فولاژ و فغدیر … خرید دو هلدینگ مثلا شستا و وکغدیر یک ترکیب جالب برای میان مدتی هاست


