گزارش بازارامروزسه شنبه 16 خرداد 1402
دنده هوایی بازار …
بازار امروز بعد از تعطیلات خاصی که داشت به کمک انرژی خبرهای مثبت و جو روز شنبه تا حدودی امروز هم خوب ظاهرشد و با حرکت دنده هوایی خودرویی و بانکی وضعیت خوبی را تجربه میکرد . خیلی ها البته امروز هاج و واج بازار و خودرویی ها را نگاه میکردند و نمیدانستند چه خبر است ولی نشان داده که همیشه این گروه برخلاف ظاهر مظلومش همیشه با خبرهای خاص و پشت پرده حرکت میکند ! البته خودرویی و بانکی مدت ها بود که پتانسیل یک مسیر رو به رشد را در بازار داشته و شاید این دو بتوانند این بار محرک قوی تری برای بازار شوند . به واقع اگر بازار بتواند این تسری مثبت شدن را به دو شکل پیش ببرد یعنی اول حجم معاملات را افزایش دهد و سپس به بقیه بازار سوق دهد میتوان انتظارات خوبی از بازار داشت هرچند برخی روی این موضوع هنوز تردید دارند … البته که تعطیلات و پیوسته نبودن روند ها یکی از دلایل این تردید هاست …
انقدر تعطیلی خاص بین این چند روز قرار گرفته که تا دوباره به خودمان بیاییم و سعی کنیم خوش بین باشیم دوباره بازار فردا متوقف شده و دوباره به تعطیلات دو روزه می رود از همین رو هنوز کمی تردید در چهره خرید و فروش های بازار امروز هم دیده می شد .همین که خودرویی ها صف شدند و برخی باور نداشتند خود نشانه این جریان است و البته اندک یا شاید بتوان امروز گفت کمی بیش از اندک امیدواری و بهبود به آینده در فضای فعلی این روزهای بازار دیده می شود که ناشی از دو جریان است. جریان اول جریانی است که بر مدار شایعات و حرفهای حدیث میچرخد و اذعان می کند و شنیده و شایعه را دامن زند که بعد از تعطیلات و با آغاز روزهای داغ تابستان بازار هم آستین کوتاه پوشیده و تابستانی می گردد و رنگ شاد سبز را برتن خواهد کرد همین شایعات کافیست تا برخی در بازار دوباره فعال شوند و برخی حرکت امروز خودرویی ها را نشانه این جریان میدانند البته درست در مقابل این جریان یک سناریو خاص تلفیقی بنیادی نموداری قرار دارد که اذعان می سازد بازار احتمالاً تا اواسط تیر نه خیلی کم میشود و نه افزایش چشمگیری دارد و بیشتر کف سازی کرد و حواسش به مجامع شرکت هاست و بعد از رویداد مجامع و احتمالاً با انتشار گزارش های خوب و خاص سه ماهه و میان دوره ای فصل جدیدی از مسیر رشد بازار آغاز می شود که می تواند مسیر خوب و قوی برای بازار باشد و اتفاقاً فضای بنیادی هم به او کمک خواهد کرد البته برخی دیگر هم بر این عقیده اند با مجامع پیشرو و گزارش ها و فضای اصلاح قیمتی صورت گرفته و همچنین آرامش نسبی سایر بازارها و افت انها ، ورود جریان نقدینگی به بازار را تسریع کرده و از دلایلی است که از روزهای پیشرو بازار را دوباره در مسیر بهبود قرار می دهد.
از اصلاح و افت و منطقی شدن سایر بازارها گفتیم به موضوع فضای خاص این روزهای این بازارها باید اشاره کرد که این بازارها اعم از سکه و بخصوص خودرو و کمی مسکن و این روزها بورس کالا در فضای خاصی قرار گرفتند که تابه امروز و طی این مدت کمتر شاهد آن بودیم…
یک نکته بسیار مهم وجود دارد که چند هفته قبل در مورد آن صحبت کردیم و آن را بیان نموده و البته برخی شوخی و برخی جدی با آن برخورد کردند و آن هم ماجرای پیرمرد ۹۰ ساله و بچه بود…
چند روز قبل در همین گزارش بازار نوشتیم : حکایت دولتمردانی که دم از کنترل تورم و این مسایل میزنند شبیه همان پیرمرد 90 ساله ای است که زن جوانی گرفته بود و بنده خدا باردار شده بود پیرمرد به دکتر میگفت شلیک تفنگ من بوده ! دکتر هم گفت با چتر نمی شود شیر شکار کرد !! با فرمول های شما نمی شود به جنگ منطق اقتصادی رفت و بازهم این دلار و نرخ ارز است که نخ ماجرا در اختیار اوست شما احتمالا بازهم فکر میکنید در اختیار شماست …
این بحث را در فضای خنده و شوخی بیان نمودیم و حالا هم قبل از بیان هر چیز این موضوع را به مسئولین یادآور می شویم که عزیزان این افت بازار خودرو و آرامش بازارهای کالایی امروز بورس کالا و غیره کار شما نبوده به قول یکی وزارت صمت بدون وزیر قیمت خودرو را کم کرد با وزیر که هر روز قیمتها صعودی بود و این خود گویای این ماجرا است که آنچه باعث اصلاح و افت این بازارها شد کاهش ریسک سیاسی و کاهش چشمانداز تورمی و کاهش نوسان ارز و حتی کاهشی شدن آن و سپس آرامش در این بازارها بود این آن چیزی بود که باعث بروز آرامش نسبی در این بازار ها شده بود عملکرد و اتفاقات مجموعه ها که روشن بوده کاری نکردید که بخواهیم در مورد عملکرد آن صحبت کنیم .واضح و روشن است این ثبات و این آرامش در بازارهای موازی اعم از بازار مسکن خودرو سکه و بازارهای کالایی ناشی از همین ماجراست که ریسک سیاسی کم شده و البته بازار خودرو به واسطه نوسانی تر بودن خود را بیشتر نشان داده و بازارهای دیگر همچنان کار دارند و منتظرند …
اما غرض از گفتمان و گفتن چنین مطلبی طی روزها و هفتههای گذشته و امروز چیست ؟!
بیاید فرض کنیم این آرامش نسبی بر فضای فعلی این بازارها ادامه داشته باشد جریان پولی که با آنها وارد شده جریان پول صبوری نیست قطعاً به دنبال بازارهای جایگزین خواهد گشت معتقدیم این دوره کوتاه پیشرو یکی از حساس ترین و خاص ترین مقاطع برای بازار سرمایه است که بتواند با ایجاد جذابیت های جدی و واقعی سرمایهها را به این سمت سوق دهد کاری که داشت تا حدودی اتفاق می افتاد اما با ندانم کاری برخی سیاسیون و البته از دست در رفتن ماجرا در سازمان بورس و نهاد ناظر موتورش متوقف شده حالا هر طور شده این ماشین خاموش شده و روشن نمی شود و کار همه این است که این خودرو را دوباره در این مسیر قرار داده و دوباره هول دهند و به حرکت درآورند
در جمع بندی موارد بالا یک بار دیگر باید این نکته را بیان کرد که سناریوها و اتفاقات میتواند مسیر بازار را در تیر و مرداد متفاوتتر از ماههای قبل سازد و نکته دیگر این که رکود سایر بازارها و شرایط خاص آن ها و اتفاقات رخ داده در دل آنها که به نوعی بازارهای رقیب و موازی بازار سرمایه به شمار می روند باعث شده تا این بازارها در رکود فرورفته و البته معتقدیم که اگر حاکمیت با دستان تخصصی و بازوی اجرایی آن یعنی سازمان بورس کمی عاقل و هوشمند باشند می توانند مسیر خوب و درستی را در بازار برای این جریان پول ایجاد کرده و فرش قرمز جذابی زیر پای آن پهن می کنند
اولین و مهمترین و شاید ساده ترین راه همان عرضه های اولیه است که هنوز هیچ شتابی در آن نمی بینیم و هیج شرکت بزرگ و قوی و قدرتمند هم راهی بازار نشده اما همین که کمی تعداد این عرضه ها بیشتر شده است اتفاق خوب و مثبتی برای بازار است
یک نکته را هم در مورد دلار بیان کنیم که نگرانی برخی شده و مدام آن را عاملی برای نخریدن بازار می دانند … بسیاری دلار را ریسک بازار می دانند اما وضعیت همین چند وقت دلار که در ۵۱و ۵۰ دست و پا میزد و واکنش سایر بازارها به این شرایط خود گویای همه چیز خواهد بود و آن هم این است که دلار و به خصوص دلار بازار آزاد بیش از آن که برای بازار سرمایه ریسک حساب شود چالشی گسترده برای سایر بازار هاست اما این نکته را هم دقت کنید در صحبت های رهبری هم تا حدودی به چشم میخورد با توجه به آن صحبت ها ، در شرایط فعلق کشور وقوع یک اتفاق شگرف سیاسی بسیار بعید است اما ممکن است توافق های نصف و نیم بند و موقتی را شاهد باشیم که سر آغاز آن با گزارش آژانس و احتمالاً تبادل زندانی ها و آزاد سازی برخی پول هاست و شاید در گام های بعد به توافق موقت و نصفه و نیمه برجامی ختم شود اما هر چه که هست باید این را در نظر گرفت که این کاهش ریسک به سود بازار تمام شده و میتواند فضای متفاوتی را برای بازار سرمایه و سایر بازارها را رقم بزنند و معتقدیم یک فرصت طلایی برای بازار و یک شوک و سکته ناقص جدی برای سایر بازارها است اگر مقدمه افت نباشد آغاز یک دوره رکود جدی در آن بازار ها خواهد بود
بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که خوش درخشید به خصوص در نیمه دوم که خودرویی ها را هیجان انگیز تر می دید بازار هم جذاب تر شد …
تحولات افزایش نرخ در قطعه سازان
دریافت افزایش نرخ های سنگین در نمادهای قطعه سازی سبب شده تا انتظارهای بالایی برای سال جاری از نمادهای این گروه شکل بگیرد
در این گروه خریخت در حال شکست قیمت های 560 تومان به منظور رشد تا سطوح قیمتی 620 تومانی است این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند میان مدتش صعودی ارزیابی می شود خریختی که تا قیمت های 600 الی 650 تومان تارگت داشته و شنیده می شود امسال به سود 70 تا 80 تومانی خواهد رسید
پلاسک هم که تحولات بسیار خوبی را در فروشش شاهد می باشد و توانسته با رشد فروش نزدیک 200 درصدی در عملکرد 2 ماهه اش همراه شود همین امر سبب شده تا سهم از صف فروش امروز رنج مثبت کشیده و به صف خرید برود پلاسکی که افزایش نرخ سبب تحولات بنیادی خوبی در سهم شده است این سهم تارگت 1100 و 1250 تومانی دارد
خمهر به سمت تارگت 460 تومانی در حرکت است سهم بازدهی خوبی داده و برگشت قوی زده است سهمی که با افزایش نرخ های دریافتی انتظار می رود تا در سال جاری تحولات بنیادی گسترده ای در سودش را تجربه نماید
در قطعه سازی ها خزر خفنر جالب هستند و ختراک و خموتور را هم باید کمی بیشتر زیرنظر گرفت . با فرض سود 4000 ریالی برای تحلیل گران برای خپویش منفی امروز سهم نیز بد نیست .
ساختمانی های نوسانی
در نمادهای ساختمانی شاهد روند نوسانی در سهام این گروه بودیم به طوری که ساختمانی ها همچنان در سطوح حمایتی و مقاومتی خود در حال نوسان هستند
ثتران صف خرید خوبی شد سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و شنیده های خوبی از سود سازی قابل توجهش به گوش می رسد این سهم تا قیمت های 650 و در صورت عبور از این سد قیمتی قوی تا سطوح 720 تومان جای صعود دارد
ثغرب به قیمت های 1100 تومان رسید سهمی که رشد بالایی داشته و به قیمت های خوبی دست یافته است این سهم ساختمانی شرایط خوبی از نظر بنیادی و دارایی ها داشته و به واسطه دارایی های ارزشمند خود و برنامه فروششان با اقبال همراه شد
ثرود همچنان با بستن کف قیمتی 1600 تومانی روند نوسانی را در پیش گرفته است سهمی که در قیمت های 1600 الی 1800 تومان فعلا در نوسان است و در انتظار یک خبر مثبت برای رشد قیمتی تا ارزش ذاتی 2200 الی 2400 تومانی خود می باشد
پالایشی ها و چشم انداز خاص
در نمادهای پالایشی شاهد روند نوسانی سهام این گروه بودیم برنامه کاهش تولیدات نفت در سطح جهانی و اوپک باعث شده تا چشم انداز صعود قیمت نفت و باز هم برگشت بازار به سمت پالایشی ها ایجاد شود
در شبندر سهم نوسانات خوبی داشت و ارام بود سهمی که باید برای رشد قیمتی قوی از سد قیمت های 1450 تومانی عبور نماید این سهم در صورت شکست این سطوح تارگت 1600 الی 1800 تومانی خواهد داشت شبندر هم برای سال 1401 سود بالایی داشته و هم برای سال جاری سود سازی سنگینی را پیشبینی کرده است
در شپنا سهم در صفر تابلوی 940 تومانی در حال معامله است این سهم وضعیت بهتری در پالایشی ها به واسطه افتتاح طرح کیفی سازی گازوییل دارد که منجر به افزایش حاشیه سود و افزایش تولیداتش شده است این سهم نیز در صورت رفتن به سمت قیمت های بالای 1000 تومان وتثبیت در سطوح بالای قیمت های فوق جاتی رشد قیمتی میان مدتی خوبی دارد
شاوان کف حمایتی 2800 تومانی و مقاومت 3200 تومانی دارد این سهم که برای سال قبل سود بالایی داشته و امسال هم شایعات سود 600 تومانی دارد در صورت توان سود سازی بالا می تواند با شکست قیمت های 3200 تومان مهمان سطوح 3600 الی 4200 تومانی شود
استارت خودرویی ها
در نمادهای خودرویی شاهد روند مثبت و صفوف خرید در سهام اینگروه بودیم خودرویی ها به خصوص دو خودروساز اصلی شایعات منفی در خصوص زیاندهی در صورت های مالی 12 ماهه سال قبل را دارند اما برای امسال تلاش هایی برای رهایی این گروه از نرخ گذاری دستوری شنیده می شود
خساپا با روند مثبت و صف خرید به سمت قیمت های 420 تومان در حرکت است این غول خودرویی که شایعات واگذاری سهام برخی شرکت های زیر مجموعه را دارد همچنان در انتظار فعال شدن خبرهایش می باشد سایپایی که وضعیت فروش خوبی دارد
در نماد خبهمن هم سهم با روند مثبت و صف خرید همراه شد این خودرویی در صورت شکسته شدن سد قیمتی 260 تومانی تا سطوح 320 تومانجای رشد دارد سهم ارزش بنیادی بالایی داشته و شرکت های زیر مجموعه خبهمن توانسته اند با جهش سود سازی خوبی همراه شوند به نظر مهم ترین اتفاق در این سهم گزارش سود در سیبا موتور و بهمن موتور است
ایران خودرو هم بالاخره گارد صعودی به خود گرفته و با صف خرید همراه شد این سهم وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و می تواند صعود خوبی را تا قیمت های 400 الی 420 تومان تجربه داشته باشد ایران خودرویی که اصلاح خوبی داشته و در سطوح حمایتی قوی قرار داشت
خگستر دیگر سرمایه گذاری این گروه که سهام دار عمده ایران خودرو محسوب می شود، از اواسط بازار صف خرید تجربه کرد و بعد از معاملات امروز، بازده ۳۰ روزه شرکت به منفی ۱۲درصد رسید. در این نماد ۱۹ درصد حقوقی ها در سمت فروش فعال بودند و عمده خریداران سهم را حقیقی های بازار تشکیل دادند.
خگستر هم مانند خبهمن گزارش سالانه خود را منتشر نکرده و در فصل پاییز زیان ۵ ریالی شناسایی کرده است. از طرفی شرکت در اردیبهشت بعد از معاملات خود ۲۵ میلیارد تومان درآمد داشته و این رقم برای فروردین معادل ۲۳ میلیارد تومان بوده است.
غذایی های صعودی
در غذایی ها ادامه روند صعودی قیمت محصولات شرکت های این گروه سبب رقم خوردن انتظارات بالایی برای سود سازی سال جاری سهام غذایی شده است
در غسالم سهمی که امسال 120 تومان سود خواهد داشت سهم تا قیمت های 720 الی 800 تومان تارگت داشته و حمایت قوی هم در سطوح 620 تومان دارد غسالم تحولات خوبی را در فروش و سود سازی خود شاهد می باشد
غپینودر حد انتظارها ظاهر نشد سهمی که برای سال 1401 انتظار سود سازی 70 تومانی از سهم می رفت اما در نهایت سود کمتر از 50 تومان داشت برای سال جاری هم سود سازی محدوده 70 تومان از سهم با این روند رفته و سهم قیمت های 500 تومان سطوح حد بالایش می باشد
در غبشهر سهم با روند نوسانی ارامی همراه شد این سهم وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و سود سازی قوی برای سال جاری دارد به خصوص این که فروش های سال جدیدش متحول شده و نوی بخش این سود سازی بالا می باشد برای غبشهر انتظار رشد ارام و نوسانی تا سطوح 460 و نهایتا 500 تومان را داریم
چهارگوشه بازار
زملارد با شفاف سازی در خصوص تجدید ارزیابی مهمان صف خرید شده و روند صعودی قوی را در پیش گرفته است سهم به سمت قیمت های 3000 الی 3200 تومانی در حرکت است شنیده می شود شرکت 200 هکتار زمین در اطراف کرج داشته و رشد قیمتی خوبی را تجربه خواهد کرد
شکام هم وضعیت مثبتی داشت سهم با صف خرید همراه شد افتتاح طرح های توسعه ای در این سهم سبب شده تا امسال سود 200 الی 250 تومانی برای سهم گمانه زنی شود سهمی که اهداف قیمتی 1250 الی 1400 تومانی داشته و روند مثبت خوبی را در پیش خواهد گرفت
گزارش اخیر شکام جالب و جذاب بود شکام در فرودین با فروش 1784 میلیارد ریالی و اردیبهشت با عدد خاص 2921 میلیارد ریالی مواجه بوده است و 2ماهه به 4710 میلیارد ریال رسیده است مدت مشابه 2701 میلیاردریال بوده استبه نظر با دید یک سهم خاص و یک شرکت ویژه میتواند این روزها و این دقایق کمی بیشنر مورد توجه باشد
بترانس هم استارت رشد قیمتی خوبی زده است سهم اگر بتواند از سد قیمت های مقاومتی فعلی 320 تومانی عبور نماید تا قیمت های 360 تومان و نهایتا 400 تومان رشد خواهد داشت این سهم هم وضعیت تکنیکالی خوب و صعودی دارد و هم امسال شایعات سود سازی 60 تومانی به ازای هر سهم دارد
در بین بانکی ها، بانک دی که در روزهای اخیر افت قیمت زیادی را تجربه کرده، در حال حاضر یکی از کمترین بازدهی های ماهانه را بین هم گروهی های خود دارد و افت قیمت سهم در این بازه به منفی ۲۰ درصد رسیده.
طی معاملات امروز حدود ۵۵۰ میلیون از این سهم معامله شد که حقوقی ها ۷۲ میلیون از سهم دی را خریداری کردند.
تراز این بانک همچنان در اردیبهشت منفی بوده و سهم در این ماه ۱۸۸ میلیارد تومان سود تسهیلات اعطایی و ۳۵۶ میلیارد تومان سود پرداختی به سپرده داشته است. در اردیبهشت تراز بانک به منفی ۱۶۸ میلیارد تومان رسیده که این رقم برای دوره مشابه سال گذشته معادل منفی ۳۴۲ میلیارد تومان بوده است.
وپارس دیگر نماد بانکی که در اردیبهشت تراز منفی ۱۰۲۳ میلیارد تومانی داشته است، امروز در بازه صفر منفی تا مثبت ۵ معامله شد و در انتها بازار را در بازه مثبت ۲ و در قیمت ۲۵۲۹ ریال به پایان رساند.
بانک پاسارگاد در سال ۱۴۰۱ به ازا هر سهم خود ۳۳ ریال سود ساخته که این رقم برای سال گذشته ۹ ریال بوده. همچنین در بازه فصلی زیان ۱۹ ریالی فصل پاییز را به سود ۵۳ تومانی در زمستانن رسانده است. در نتیجه معاملات امروز بازدهی ماهانه سهم به منفی ۲۳ درصد رسید که این رقم برای کل صنعت معادل منفی ۲ است.
به نظر کم کم سامان هم بهتر می شود در سوی دیگر وبصادر هم همراه گروه میتواند رشد کند ولی در کل گروه بانک جو خوبی را دارد و یکی از گروه های مورد توجه بازار می شود .
والماس روز معاملاتی جاری را با صف خرید طی کرد که ۲۷ میلیون برگه سهم در این نماد معامله شد و ۱۰۰درصد فروشندگان سهم را حقوقی ها تشکیل دادند و در طرف دیگر، حقیقی ها عمده خریداران سهم بودند.عمده سرمایه گذاری شرکت در بیمه کوثر بوده و شرکت در اردیبهشت ماه ۴۴ میلیارد تومان در اثر انجام معاملات خود درآمد کسب کرده است. شرکت در سال ۱۴۰۱ موفق به شناسایی سود ۴۶۵ ریالی شده که این رقم برای سال ۱۴۰۰ برابر با ۳۶۳ ریال بوده . همچنین در بازه فصلی شرکت در بهار ۴۵ ریال، تابستان ۳۲۹ ریال، پاییز ۳۵ ریال و در زمستان ۵۶ ریال سود ایجاد کرده.
گکوثر که به تازگی خبر از افزایش نرخ ۳۰ درصدی در نرخ فروش خدمات تا انتهای شهریور داد، امروز تا بازه مثبت ۱۷ هم معامله شد و درنهایت بازار را با قیمت ۳۵۵۲ و در بازه مثبت ۸ به اتمام رساند.
حجم معاملات امروز سهم به ۱۹۵ میلیون رسید و این در حالتی است که میانگین ۳۰ روزه حجم معاملات سهم برابر با ۴ میلیون است. از طرفی بیش از ۹۰ درصد خرید و فروش سهم از طریق حقیقی های بازار انجام گرفت.
روند سودآوری شرکت در بازه سالانه چشم گیر است و شرکت در سال ۹۹ به زیان ۲۸ ریالی، در سال ۱۴۰۰ به سود ۱۲ ریالی و در سال ۱۴۰۱ به سود ۱۰۰ ریالی رسیده است. همچنین در اردیبهشت ماه به درآمد ۲۶ میلیاردی رسیده که تقریبا برابر با فروردین بوده است. معاملات امروز بازدهی ۳۰ روزه گکوثر را به ۵۸ درصد رساند که این رقم برای صنعت هتل و رستوران برابر با منفی ۷ است.
در گروه دارویی برکت، بازار امروز را با صف خرید طی کرد. این در حالی است در معاملات ۳۴ میلیونی سهم، حقوقی ها ۴۴ درصد فروشنده و ۲۱ درصد خریدار سهم بودند. این شرکت که بیشترین سرمایه گذاری بورسی خود را روی والبر داشته ، در اردیبهشت ماه ۱۸۷ میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش سهام داشته است. شرکت گزارش سالانه خود را منتشر نکرده اما در پاییز توانسته زیان ۱۳ ریالی خود در تابستان به سود ۱۰ ریالی تبدیل کند.
سهم از بنیادی های این گروه محسوب شده و در ۳۰ روز اخیر افت قیمت ۱۸ درصدی را تجربه کرده است.
در گروه سیمان سفانو و برخی دیگر خوب میتوانند ظاهر شوند . سابیک هم بد نیست درآمد شرکت در اردیبهشت ماه 239 میلیارد تومان گزارش شد که نسبت به ماه قبل و متوسط سال 1401 به ترتیب 34 درصد و 58 درصد رشد داشته است.
سآبیک در دوره 12 ماهه به سود خالص 742.1 میلیارد تومانی (معادل 250.8 تومان به ازای هر سهم) دست یافت که این عدد در دوره مشابه سال مالی گذشته برابر با 490.6 میلیارد تومان بودهاست. حاشیه سود ناخالص شرکت در سال 1401، به 52 درصد رسیده که این نسبت در سال 1400، 46.7 درصد بوده است.شرکت سیمان آبیک از جمله شرکت های ارزنده میان سیمانی هاست که برآورد می شود در پایان سال 1402 بتواند حدود 330 تومان سود به ازای هر سهم محقق کند.
خاور در بین خودرویی ها خوب ظاهر شده است . درآمد شرکت در اردیبهشت ماه حدود 4 همت گزارش شد که نسبت به ماه قبل 1699% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 187% افزایش داشته است. سال 1401 سالی پررونق برای این شرکت بود. ایران خودرو دیزل در سال مالی 1401 موفق شد 6595 میلیارد تومان سود خالص بسازد که 360 درصد نسبت به سال مالی قبل رشد داشته است. با این عملکرد شرکت پس از 13 سال از زیان انباشته خارج شده و در مجمع پیش رو امکان تقسیم سود دارد. این شرکت که در پایان سال مالی 1401 حدود 76 تومان سود به ازای هر سهم محقق کرده می تواند به سود هر سهم حدود 105 تومانی نیز در پایان سال جاری برسد.
کزغال و کپرور هم شرایط خوبی دارند . در این بین کزغال جالب تر از بقیه است . برای این شرکت زغال سنگی شناسایی سود 340 تومانی به ازای هر سهم در پایان سال جاری دور از انتظار نیست.
در بین دارویی ها دفارا هم شرایط خوبی دارد . شرکت در اردیبهشت ماه 174 میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به ماه قبل رشد 9.2% را نشان می دهد. مجموع فروش دو ماهه ابتدای سال مالی جاری نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 167 درصد بیشتر بوده است.
دفارا در سال 1401 در مجموع 1712 میلیارد تومان فروش داشت و با حاشیه سود ناخالص 38.5 درصدی سال را به پایان برد. سود خالص شرکت نیز در این سال برابر با 766 میلیارد تومان (479 تومان به ازای هر سهم) گزارش شد.
برای دفارا که یکی از شرکت های خوب دارویی است دور از انتظار نیست که بتواند سودی در حدود 570 تومان را در پایان سال جاری شناسایی کند. بد نیست این سهم را با دید میان مدت زیر نظر داشته باشید.
در بین هلدینگ ها شستا با این گزارش تلفیقی 6 ماهه به نظر کف قیمتش بسته شده سمی که قادر است 250 ریال سود داشته باشد به راحتی قادر به تقسیم سود 200 ریالی و اتفاقات خوب دیگر است . در این گروه وکغدیر با این اتفاقات در سود زیرمجموعه ها مورد توجه است شرکت فولاد غدير ني ريز از زیرمجموعه های وکغدیر در ۶ماهه به سود ۱۶۱۲۶ میلیارد ریالی رسیده است این هم خبرخوب و مهمی برای وکغدیر است .ومهان هم با زمزمه 1400 و تقسیم 1200 تا 1300 ریالی مورد توجه بازار خواهد بودسغدیر در بین سیمانی ها با شایعاتی از تحقق سود خوب و قرار داشتن در قیمت خوب بد نیست و این سهم نیز جز خوب های بازار است
در گروه فلزات شرایط خوب است و میتواند جالب باشد . دراین گروه یعنی گروه روی کروی مجوز افزایش سرمایه گرفت مجوز افزایش سرمایه 314 % کروی صادر شد از محل سود انباشته موضوع : اصلاح ساختار مالي و جبران مخارج بابت مشارکت در افزايش سرمايه شرکتهاي سرمايهپذير . اگر اهل میان مدت و بلند مدت هستید خرید و کروی و 6 7 ماه صبر بد نست
فاسمین را هم دراین قیمت ها می شود زیرنظر گرفت سهم گزارش 2ماهه اخیرخوبی هم داشت فاسمین در یک گزارش خوب در فروردین 4031 میلیارد ریال فروش داشت و نرخ صادراتی شمش ۱,۰۶۰,۲۶۶,۴۷۹ ریال بود در اردیبهشت صادرات نداشت و با نرخ ۱,۲۷۵,۸۹۱,۹۹۶ ریال در داخل فروخت و فروش 2331 میلیارد ریالی را ثبت کرد و 2ماهه 6362 میلیارد ریال فروش داشت . مدت مشابه سال قبل 3150 میلیارد ریال بود
امروز کیسون هم صف خرید بود . دراین گروه یعنی کیسون و سهم های دیگری مانند رنیک و خصدرا میتوانند مورد توجه باشند کیسون خوب اصلاح کرده و سود خوب 30 تومانی را دارد و به نظر گزارش خوبی را راهی کدال میکند ولی در کل بازار روی این دسته سهم ها با چشم بسته عمل میکند . در مجموع کیسون را کمی بیشتر با دید نوسانی در بازار زیرنظر داشته باشید خصدرا هم همینطور کیسون میتواند فضای بهتری را داشته باشد
در مورد عالیس هنوز گزارش ها کامل نیست و 12ماهه گویا منتشر نشده به نظر اگر به هر دلیلی سهم عرضه شد با دید یک سهم خاص خریدش بد نیست و همچنان معتقدیم بعد از 12ماهه هدف قیمتی ثبات در 3هزار تومان است


