گزارش بازارامروزشنبه 13 خرداد 1402
فروشنده های خوابالو !
بازار امروز شبیه بیدار شدن های بین روز است که ادمی کاری ندارد و می خوابد و میخوابد و ناگهان گرسنه می شود. بیدار شده و چیزی میخورد و دوباره بازی از نو و خواب آغاز می شود . بازار امروز سرخوش از روزهای تعطیل پیش رو و با خیالی کمی اسوده تر کار را پیش برد و فضای خوبی را داشت . دو چیز امروز کم شده بود یکی حجم بازار بود و دیگری فشار فروش ! نمیدانیم به خاطر فضای خاص بازار است و یا فروشنده ها به نت و سیستم دسترسی نداشتند یا دیشب زیاده از حد بیدار بودند و امروز خواب ماندند هر چه که بود امروز روز بهتری نسبت به چهارشنبه برای بازار بود
به هرحال بازار امروز روز بهتری را نسبت به روزها و هفته های قبل داشت و شرایط کمی بهتر شده بود و البته امیدواری به بازار هم بنا به دلایلی کمی بیشتر شده . برخی این دلایل را تکنیکالی می دانند و برخی دیگر روانی که در مورد هردو صحبت خواهیم کرد .
برخی معتقدند که بازار به دلیل فضای روانی تعطیلات و اتفاقات و خبر هایی که در دل آن وجود داشت که عمده آن تحولات سیاسی است کمی محافظهکار تر رفتار کرده و بعد از تعطیلات و به طور کلی با آغاز نیمه دوم خرداد که فصل مجامع و تکمیل شدن گزارش های ۱۲ ماهه شرکت ها باشد استارت بازار خواهد خورد و فضای بهتر و مثبت تری را نسبت به قبل خواهیم داشت . برخی دیگر هم ابزار تکنیکال را بهانه این ماجرا کرده و معتقدند بازار از نظر تکنیکالی باید مسیر اصلاح خود را در یک ماه طی می کرد و حالا برای برگشت فضای بهتر و منطقی تری را در پیش دارد و این موضوع سبب میشود تا احتمالا بعد از تعطیلات گمانه زنی ها و جو روانی دست به دست هم داده تا احتمالاً حجم معاملات ابتدا افزایش پیدا کرده و بعد فضا و شرایط خرید اندکی بهتر شود البته نمیتوان در مورد بازار و شرایط آن با قطعیت صحبت کرد اما هر چه که هست فصل مجامع و نزدیک شدن به آن یکی از رویداد هایی است که بازار همیشه به واکنش مثبت نشان داده و می تواند عاملی هر چند سبک برای رشد معقول بازار تا انتهای تیر شود .
یکی دیگر از عواملی که می تواند وضعیت بازار را تا حدودی تغییر دهد بحث های دنیای سیاست است . روزهای گذشته که مطالب مختلفی را در مورد وضعیت سیاست در گزارش بازار نوشتیم بازخوردهای زیادی را دریافت کردیم و چقدر جالب همه تحلیلگران بازار انقدر به مسائل سیاسی علاقه دارند اما حرف کدال و صورتهای مالی که میشود کسی انگار علاقه مند نیست . نمیدانیم چه بگوییم به واقع اولویت همه ما باید آن باشد نه دنیای سیاست ! صورتهای مالی و کدال است که باید در بازار مورد توجه قرار گیرد صد البته بحث سیاست هم مهم است اما نمیتوان اصل را رها کرد و به فرع چسبید و بعد هم گلایه کرد چرا برخی شرکت های زیان ده و خودرویی ها و برخی دیگر لیدر می شوند …
بگذریم در دنیای سیاست ازسه هفته اخیر اتفاقاتی در حال وقوع است که حتی اگر در مسیر برجام و توافق هم پیش نرود مسیری آغاز میکند به نام کاهش ریسک سیاسی و کاهش تنش و این اتفاق بسیار خاص و مهمی است که سیاستمداران ما در مسیر کاهش سیاست . کاهش ریسک های کشور گام برمیدارند و این اتفاق و عاملی برای این خواهد بود که بازار سرمایه نیز با افزایش پی به ای مواجه شده و همچنین سایر بازارها فضای ناامن تری را گرفته و به نوعی برای بازار ما شاخ نمیشود و چه بسا نقدینگی از سمت این بازار ها به سمت بازار سرمایه حرکت میکند .البته هنوز نشانههای این موضوع دیده نشده و در دلار نیز چنین چیزی دیده نمی شود اما هر چه که هست فضای بازار فضای کم ریسک تری نسبت به ماه های قبل بوده که این موضوع می تواند خود را در معاملات گروه هایی نظیر خودرو و بانک نشان دهد . بازهم تاکید میکنیم کاهش ریسک سیاسی ارامش سایر بازارها را به همراه دارد و این بازارها با ارامش به سمت میرایی و رکود می روند ! این بازار سرمایه است که در عین ارزندگی در یک ارامش نسبی سیاسی و با رویکردهای درست میتواند فضای منطقی را داشته باشد .
بازهم توصیه میکنیم فرصت را غنیمت بشمارید و از عرضه های اولیه باردیگر به عنوان نخ اول سیگاری دوباره استفاده شود . حتی اگر یکی ترک کرده و پشت دستش را با سیگار سوزانده باشد شاید با این نخ اول ها دوباره ترغیب شود !!
و اما حرف آخر و یک نکته جدید در مورد بازار … مدتهاست بحثی مطرح است که افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی داراییها دوباره سر از هیئت مدیره شرکت ها و خبرها و شایعات بازار درآورده و یا در قانون بودجه اورده شود که شرکت ها موظف به انجام این کار شود . شنیده ها و حرفههایی نیز مطرح است که شرکتهای برخی هلدینگ ها از تامین گرفته تا زیر مجموعه های فارس و برخی شرکت های دیگر نسبت به این موضوع اقدام نمایند. اینکه شنیده در چه سطح است ، درست یا غلط بماند.اما به نظر شفاف شدن وضعیت مالی شرکتها و صورتهای مالی آنها در هر شکل و در هر فرم منطقی بوده اما به نظر این موضوع نباید به سمت افزایش سرمایه از محل ماشین آلات و تجهیزات راه پیدا کند چرا که اثرات کاهنده سود داشته و شرکت ها را از مسیر درست خود خارج می کند به نظر تا وقتی این سرفصل افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی زمین و یا سایر سرمایه گذاری ها باشد اتفاق خوب و منطقی است که بازار میتواند از آن استقبال کند اما قرار گرفتن در حوزه تجهیزات و ماشین آلات به نظر رویداد خوبی برای شرکت ها نخواهد بود
نکته دیگر در مورد شرکت های زیان به به نظر رویداد و اتفاق بدی نیست اما نمی توان از این موضوع به آسانی گذر کرد که شرکت ها به واسطه ناکارآمدی و عدم ثبات مالی و مدیریتی و دخالت های دستوری به ورطه زیاندهی بیفتند و سپس این زیان با تورم تجدید ارزیابی پوشش داده شود . به نظر این موضوع اتفاق جالب و جذابی نخواهد بود اما اجتنابناپذیر است شاید نمیگویم قطعاً میگویم شاید موج بعدی خبرهای بازار از دل رویدادهای نظیر این بیرون آمده و شرکتهای این حوزه را تحت تاثیر خود قرار دهد کما اینکه امروز زمزمه هایی مطرح بود که زیر مجموعه های تامین اجتماعی به این سمت و سو گرایش داشتند که می تواند اتفاق مهمی برای این مجموعه و به طور کلی بازار ها باشد که اتفاقاً معتقدیم تا حدودی هوشمندی جالب این گروه را میرساند که در این زمینه پیشرو و پیشگام شده و اثر آن هم برای بازار نمی تواند اثر منفی باشد اما کم و کیف افزایش سرمایه ها باید مورد توجه قرار گیردکه صرفا بابت یک تغییر ظاهری در چهره ترازنامه نباشد
بگذریم و سراغ بازار امروز برویم …
بانک های خوش اتیه
در نمادهای بانکی شاهد معاملات ارامی بودیم بانک ها اکثرا به سود های بالایی رسیده و برای سال جاری نیز چشم انداز سود سازی قابل توجهی دارند
در ونوین سهم شایعات سود 120 تومانی دارد به نظر می رسد عملیات سهم متحول شده و سهم را در وضعیت خوبی قرار داده است این سهم تا قیمت های 560 و 620 تومان فعلا جای رشد دارد ونوینی که اگر ماهیت صورت های مالی 12 ماهه اش مثبت و قابل توجه باشد می توان به رشد خوب سهم خوشبین بود
در بانک ملت هم وضعیت مثبت دنبال شد در این سهم شاهد نوسانات مثبت و رشد به سمت سطوح 520 تومان هستیم بانک ملت به زودی به مجمع رفته و به نظر می رسد مجمع خوبی داشته باشد افزایش سرمایه از سود انباشته مهمترین پتانسیل سهم بوده که سبب رشد ادامه دار سود سازی سهم در سال جاری خواهد شد
در وتجارت سهم با نوسانات مثبت خوبی همراه و به سمت قیمت های 320 تومانی می رسود مقاومت قوی که اگر شکسته شود شاهد رقم خوردن قیمت های 360 الی 400 تومانی در سهم خواهیم بود وتجارتی که اوضاع و احوال خوبی داشته و صورت های مالی خیره کننده 12ماهه سال قبل و شایعات سود 70 تومانی امسال وضعیت خوبی را پیش روی سهم گشوده است
دارویی های پر توان
در نمادهای دارویی نیز نوسانات مثبت خوبی را شاهد بودیم دریافت افزایش نرخ های سنگین در کنار رشد سود سازی خوب برای سال 1401 و 1402 سبب شده تا دارویی ها با اقبال همراه شوند
در این گروه دارویی فارابی به سود 480 تومانی در سال قبل رسیده و برای امسال شایعات سود 700 تومانی دارد سهمی که با روند مثبت و صف خرید به سمت قیمت های 4000 الی 4200 تومانی رفته و به نظر می رسد در وضعیت بنیادی بسیار خوبی به سر می برد
الحاوی قفل صف خرید توانست از سد قیمتی 1800 تومانی عبور نماید تحولات بنیادی خوبی در این سهم شکل گرفته و الحاوی به سمت سطوح 2000 تومانی در حرکت است این سهم اوضاع خوبی داشته و افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی و توان سود سازی بالا برای امسال سهم را در موقعیت خاصی قرار داده است
دتوزیع شایعات سود 800 تومانی برای امسال دارد سهم در قیمت های 4000 تومان جا خوش کرده است خبرهای خوب و قوی از سهم شنیده می شود و امسال فروش شرکت رشد بالایی را تجربه خواهد کرد این سهم در صورت شکست سد قیمتی 4200 تومانی مهمان سطوح 4600 تومان خواهد شد ارزش ذاتی سهم قیمت های 5000 الی 5600 تومان ارزیابی می شود
استراحت سیمانی ها
در نمادهای سیمانی رشد بسیار خوب نمادهای سیمانی سبب شد تا سهام این گروه با رسیدن به مقاومت های قوی به استراحت بپردازند
سیمان بهبهان با نوسانات منفی همراه شد سهمی که تا قیمت های بالای 10000 تومان رشد داشت حالا در روندی برگشتی به سمت حمایت 9200 تومان عقب گرد می کند این سهم سیمانی وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و شنیده می شود ماهیت صورت های مالی 3 ماهه اش بسیار مثبت خواهد بود
در سفارس هم سهم در قیمت های 4000 تومان نوسان داشت سهمی که وضعیت خوبی داشته و ارزش ان ای وی بالایی دارد این سهم سیمانی سود سازی خوبی هم برای سال جاری خواهد داشت سفارس اوضاع و احوالش خوب بوده و شرایط مناسبی را دنبال می کند اما سهم به مقاومت 4200 تومانی نزدیک شده و رشد بیشتر برایش سخت به نظر می رسد
سهرمز با نوسانات مثبت همراه شد سهمیکه وضعیت بنیادی خوبی داشته و شایعات سود سازی بالایی دارد این سهم امسال سود 450 تومانی و ارزش ذاتی 2800 الی 3200 تومانی خواهد داشت به نظر می رسد انتشار صورت های مالی جدید و 6 ماهه شرکت بتواند سرنوشت سهم را تغییر دهد
سیمان خوزستان هم جز سهم های خوب بازار است . برای سال مالی 1401 خود گزارشی جالب توجه را منتشر کرد. این شرکت 1006.6 میلیارد تومان سود خالص در سال مالی گذشته شناسایی کرده (7189 ریال در ازای هر سهم) که نسبت به دوره مشابه سال قبل 92 درصد رشد داشته است. سود خالص شرکت در زمستان 427.9 میلیارد تومان بوده که نسبت به زمستان سال قبل رشد 267 درصدی را نشان می دهد. حاشیه سود خالص شرکت در فصل زمستان نیز با رشد 28 درصدی به عدد قابل توجه 69.8 درصد رسیدهاست.
شناسایی سود هر سهم در محدوده 900 تومان برای این شرکت دور از دسترس نیست. سخوزی گزینه خوبی دیگر در این صنعت پرطرفدار است.
قطعه سازان و افزایش نرخ های فضایی
در نمادهای قطعه سازان همه این شرکت ها در حال افزایش نرخ های سنگین 30 الی 40 درصدی و بعضا بالاتر بوده که این افزایش نرخ ها سود امسالشان را با تحولات جدی همراه خواهد ساخت
خکمک همچنان با صف خرید سنگینی همراه و در مسیر رو به رشد قرار دارد این سهم قطعه ساز که افزایش نرخ 30 درصدی را دریافت کرده است با حضور بازیگری قوی در مسیر صعود و رو به رشد قرار و وضعیت خوبی را دنبال می کند سهم هدف قیمتی 520 تومانی دارد
خمحرکه حمایت قوی در قیمت های 1000 تومانی داشته و انتظار متعادل شدن روند سهم را داریم خمحرکه ای که اوضاع و احوال خوبی داشته و از دید تکنیکالی به خصوص جای رشد قیمتی بالایی دارد این سهم قطعه ساز می تواند به قیمت های 1100 الی 1250 تومانی برگشت داشته باشد
خریخت هم انتظار ها را بالا برده و در حال رشد قیمتی به مصاف سطوح 560 تومان خواهد رفت سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و امسال سودش با تحولات جدی همراه خواهد شد تخمین سود 70 الی 80 تومانی در این سهم باعث شده تا خریخت با اقبال خوبی همراه شود
ساختمانی ها و موج صعودی
در ساختمانی ها شاهد روند صعودی خوبی هستیم همچنان سهام ساختمانی میل به صعود خوبی دارند ساختمانی هایی که وضعیت بنیادی مناسبی داشته و میتوانند به واسطه رشد ارزش دارایی هایخود همچنان رو به جلو حرکت نمایند
در ثبهساز سهم از کف قیمت برگشت زد سهمی که امسال سود 60 الی 70 تومانی داشته و اگر بتواند قیمت های 360 تومان را بشکند تا قیمت های 420 تومان جای رشد خواهد داشت این سهم ساختمانی وضعیت بنیادی بسیار خوبی را دنبال و در موقعیت خوبی قرار گرفته است
ثتران با فرض سود 100 تومانی برای سال جاری قیمت های 600 الی 650 تومان سطوح مناسبی برای سهم است البته رسیدن به این سود منوط به واقعیت رسیدن برنامه فروش پروزه های شرکت در شهرک اندیشه می باشد که شرکت برای امسال پیشبینی فروش گسترده این پروژه ها را دارد
ثغرب به قیمت های بالای 1000 تومان رسیده و در مسیر رو به رشد به سمت سطوح قیمتی 1200 تومان است سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و دارایی های ارزشمندی دارد سهم رشد قیمتی خوبی را هم تجربه و ارام ارام به سمت هدف خود در حرکت است
ثفارس هم با این خبرها و این اتفاقات صف خرید خوبی شد به نظر سهم را با دید نوسان میتوان زیر نظر گرفت
چهارگوشه بازار
بترانس در مسیر برگشت خوبی قرار دارد سهمی که مجددا به قیمت های بالای 300 تومان صعود کرد بترانس برای امسال شایعات سود 60 تومانی دارد از طرف دیگر برنامه عرضه زیر مجموعه هایخود را برای سال جاری به جد دنبال کرده و احتمالا ایران ترانسفوی ری امسال عرضه شود بترانس با دید میان مدت اهداف 360 الی 400 تومانی دارد
بانک شهر هم با قطعی شدن عرضه سهام گروه مالی شهر در هفته جاری با رشد قیمتی خوبی همراه شده است شنیده می شود استقبال خوبی از گروه مالی شهر شده و پس از عرضه رشد خوبی خواهد داشت که این امر سبب رشد قیمت سهام بانک شهر نیز خواهد شد رسیدن به قیمت های 1400 الی 1500 تومان در این مرحله برای وشهر محتمل است
فسوژ به قیمت های جذاب 2200 تومانی رسیده است سهم بار دیگر فرصت خوبی برای خرید ایجاد کرده و توان برگشت روند را دارا می باشد این سهم با کف حمایتی 2000 و 2200 تومان و مقاومت 2600 الی 2800 تومان نوسانات خوبی می دهد
در گروه شوینده ساینا و قرن را زیرنظر داشته باشید . برای سال مالی 1402 اگر برای شرکت دلار 40 تومانی را در نظر بگیریم و بقیه مواداولیه را دلار 28500 ، سود شرکت برابر با 175 تومان برآورد می شود.پدیده شیمی قرن در اردیبهشت ماه فروش خوبی را گزارش کرده، به طوری که در این ماه 428 میلیارد تومان فروش داشته که 81 درصد بیشتر از ماه گذشته بوده و نسبت به میانگین سال 1401 رشد 36% را نشان می دهد. جمع مبلغ فروش شرکت در دو ماه ابتدایی سال 1402 به 664 میلیارد تومان رسیده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 113% رشد داشته است.
رسیدن به سود هر سهم 286 تومانی (پی بر ای 5.9 واحدی) برای سال مالی جاری دور از انتظار نیست، به این ترتیب زیر نظر داشتن این سهم گزینه بدی نیست.
در بین فولادی ها فجر را زیرنظر بگیرید گزارش خوبی زد . فسپا هم خوش نوسان است و به نظر فولاژ هم شرایط بدی را ندارد . در حالی شرکت در گزارش حسابرسی نشده خود خبر از شناسایی سود 172 تومانی به ازای هر سهم داده که انتظار می رود با مجمع فغدیر این رقم رشد کرده و در پایان سال 1402 این رقم به 275 تومان به ازای هر سهم برسد. شرکت که وضعیت بنیادی مطلوبی دارد، گزینه ای جذاب جهت سرمایه گذاری است.
در این گروه به نظر توجه بازار کم کم به خودرو خساپا بیشتر میشود با دید کمی صبر و تحولات بنیادی خبهمن خاص است تحولاتی شبیه ونوین در گروه بانک برای خبهمن در این گروه رخ میدهد و انتشار گزارش ۲ الی ۳ زیرمجموعه فضا را تغییر خواهد داد .
معتقدیم خودرو خساپادر این نقاط فروش ندارند همچنین ورنا و وساپا با گزارش خوب زیرمجموعه ها میتوانند بهتر باشند .ورنا تلفیقی 50 تومان سود داشت و این عدد عجیب و جالبی بود و میتواند سهم را حرکت دهد . مثلا در وساپا نیز سود های خوبی داریم انرژي گستر ساينا اروند از زیرمجموعه های وساپا در 12ماهه به سود 399 میلیارد ریالی رسیده است
در قطعه سازی ها خفنر ختراک خموتور جالب توجه هستند . خفنر امروز خوب معامله شد و صف خرید بود خفنر در فروردین با فروش 291 میلیارد ریالی مواجه بود و اردیبهشت به 823 میلیارد ریال رسید و 2ماهه 1115 میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه قبل 637 میلیارد ریال بود
شستا را پیش ازاین گفتیم با شایعه سود 30 همتی ستاره و به محض انتشار صورت های مالی میتواند مورد توجه بازار باشد . ومهان دراین گروه با خبرهای خوب 1400 ریال حسابرسی شده و از تقسیم سود 1200 ریالی و تقسیم به موقع ان خبر میدهد . سهم شرایط خاص و ویژه ای را دارد و با دید یک سهم نوسانی خاص مورد توجه است وسپه هم همینطور وکغدیر با این سود مجمع فغدیر و فولاژ کم کم م.ورد توجه بازار خواهد بود و 3000 یال سود و 4000 تومان ارزش ذاتی را دارد . هر چه می بینیم به نظر شستا هنوز یکی از ارزان ترین و خاص ترین سهم های این گروه است
در گروه لوازم خانگی گلدیرا امروز صف خرید شد و به نظر نوسان خوبی را دارد . انتخاب هم شرایط خوبی را دارد . انتخاب تازه وارد بازار در فروردین با فروش 7863 میلیارد ریالی و اردیبهشت با رشدی چشم گیر با فروش 16527 میلیارد ریالی مواجه بود به عدد 63636 میلیارد ریال رسید که البته سهم را باید در تلفیق و با سود زیرمجموعه ها دید . به نظر گزارش خوبی را داشت .
در گروه فلزات اساسی هم شرایط فملی و فاسمین خوب هستند و البته در بین کوچکترها فباهنر کیمیا و فافق هم جالب است فافق منتظر گزارش های بیشتر از زیرمجموعه هاست .


