گزارش بازارامروزچهارشنبه 10 خرداد 1402
استقبال سرد تعطیلات !
امروز بازار را در حالی پیشبردیم که برای منفی شدن حداقل امروز میدانست که تعطیلات پیش رو و شرایط خاصی که وجود دارد بهانه عدم خرید و کاهش حجم و بی رمقی بازار بوده. بازاری که بی پول باشد و جریان نقدینگی در آن گردش نکند ابتدا سهم های بزرگش و سپس این بیماری بی پولی به بقیه سرایت کرده و بقیه را نیز درگیر خواهد کرد و این چند روز این جریان نبود نقدینگی به همراه ابهامات و اتفاقات و در نهایت تعطیلی فعلی دست به دست هم داد تا فضای اینچنینی را رقم بزند . البته امروز تعطیلات هم بیشتر بهانه بود و برخی نرخ ارز و تحولات سیاسی پیش رو را بهانه میکردند …
برای برخی این نرخ ارز نگران کننده شده که امروز سعی میکنیم در موردش صحبت کنیم ولی برخی از فعالان بازار از هر چیزی میترسند و واکنش های عجیب دارد .این روزها با این خبرهای سیاسی همه فعالان بازارهای موازی از سکه و ارزو مسکن و خودرو باید از شدت ترس و استرس خواب نداشته باشند ولی انها در ارامش کامل در مسیر شمال هستند و لبخند می زنند و بورسی ها اینجا در همین 3 4 ساعت تایم معاملات اتش لازم را به پرتفوی خود می زنند و از ترس 500 تومن افت نرخ دلار ، 5% رنج منفی را به جان میخرند و می فروشند !!
واقعا ماجرا برعکس شده و حالا این بازار سرمایه است که بنا به تحلیل ها و اتفاقات خود ،از این موضوع کمی واهمه دارد که البته تجربه تلخ برجام گذشته نیز در این موضوع بی تاثیر نیست اما در هر صورت فکر می کنیم این بار کمی با دفعات گذشته تفاوت دارد نوع رفت و آمد های سیاسی و اقتصادی پیش آمده و همچنین تحولات مختلف پیرامون موضوع نرخ ارز و اتفاقات رخ داده در روزهای گذشته به خوبی نشان دهنده این است که این بار کمی فضای سیاست و تحولات نرخ ارز با دفعات دیگر تفاوت دارد و متفاوت است و این می تواند آغاز یک مرحله جدید در سیستم اقتصادی سیاسی کشور باشد .
شاید این حس تماشاچی بودن و نگاه کردن بازار از همین جا می آید که واقعا شاید این بارکمی اوضاع متفاوت باشد ؟!
بسیاری بر این عقیده اند که بازار در روزهای پیش رو باید با کمک عوامل و اتفاقات مختلف یک مسیر متفاوتی را در پیش بگیرد برخی این تغییر و عوامل مختلف را تحولات سیاسی دانسته که توافق حتی نصف و نیمه را مهمترین دقیق ترین و خاص ترینان میدانند و برخی دیگر تحولات نرخ ارز و یا اتفاقات دیگر نظیر خبر های تجدید ارزیابی خودرویی ها و رویدادهای شبیه آن را عاملی برای حرکت بعدی بازار می داند.
برخی هم معتقدند دولت به زودی به دنبال برخی تغییر سیاستهای اقتصادی خواهد بود که دو تغییر یعنی تغییر سیاست ارزی و دلاری و همچنین بحث بنزین مهمترین آن است یک نکته در مورد نرخ ارز و به خصوص دلار نیما عرض کنیم که خود نشان دهنده فضای بسیار خاص و پیچیده این ماجراست. یکی از عزیزان که اطلاعات دقیقی از عرضه و تقاضای دلار نیما و این سامانه داشت میگفت که تقاضا برای ارز و دلار حواله شاید بیش از چند برابر عرضه است و دست کسی به این نرخ ها نمی رسد … و این مشکلات عدیده ای را به وجود آورده و نشان دهنده این است که این فضا نمی تواند به این شکل باقی بماند و باید شکسته شود. از سوی دیگر این اتفاق باعث شده پشت ماجرای عرضه ارز شرکت ها یک سری اتفاقات و رویدادهای غیرقانونی رخ دهد که باعث شود دلار این شرکت ها از مسیر غیر قانونی با دریافت اختلافی بیشتر به دست وارد کننده برسد !یعنی درست پولی که باید دست سهامدار و شرکت و در نهایت مردم و دولت برسد به دست واسطه میرسد و این دقیقاً اتفاق رویدادی است که نشان دهنده عمق ناکارآمدی و عدم کارایی سامانه ارز نیما و به خصوص نرخ آن است … از صمیم قلب میگوییمامیدوارم این موضوع صحت نداشته باشد اما اگر صحت و فرض صحت آن اطمینان حاصل شود نشان دهنده این است که این موضوع نمیتواند دائم و پایدار باقی بماند و این یک موضوع خاص و مهم برای بازار است …
موضوع مهم دیگری هم این روزها وجود دارد که به نظر تمام فکر و ذکر بازار را فرا گرفته و حتی به زودی فراگیرتر میشود
اگر به خاطر داشته باشید روزهای قبل اذعان داشتیم که بعد از جنبش اعتراضی مهسا حاکمان و سیاستمداران به این جمع بندی و نتیجه رسیدند که زمینه برخی تغییرات باید در کشور رخ دهد که مهمترین آن تغییرات اقتصادی است و با این دست فرمان و در این شرایط نمی توان کشور را به سر منزل مقصود رساند و آن را اداره کرد و باید هر لحظه نگران اتفاق و رویداد های مختلف در این حوزه بود. بر همین اساس زمزمه برگشت دوباره به برجام و توافق در فضایی که کمی آرام تر شده بود شکل گرفت به نظر این موضوع وقتی جدی تر شد که زمزمه ها و حرف ها بعد از دیدار مسئولین سیاست خارجی با رهبری رخداد و بسیاری هم معتقدند نشانه های بعدی آن در سخنرانی پیش روی تعطیلات خرداد گفته می شود اما چه چیزی در انتظار ما و چه چیزی در انتظار اقتصاد است ؟! حتی اگر توافقی حاصل نشود ! حتی اگر این توافق نصف و نیم بند باشد و فقط به ازادسازی برخی پول ها بیانجامد و خلاصه حتی اگر در خوش بینانه ترین شرایط هم قرار بگیریم بازهم بازار سرمایه باید اخرین بازاری باشد که ازاین خبر بترسد ! نکته ای که این روزها نقل تمام محافل و اکثر فعالان اقتصادی شده این است که خب حالا بعدش چه می شود !! یک بار توصیه کردیم سرگذشت بازارها در سال 92 و 93 را ببینید و بخوانید … حقیقت امر بخواهیم در ابتدا و به صورت خلاصه نکته ای را بگویم باید گفت که بازار سرمایه در شکل و ظاهر فعلی باید از این موضوع استقبال کند آنچه لرزه بر تن سایر بازارها میاندازد این تحولات است در واقع این سایر بازارها نظیر بازار مسکن و خودرو ارز و سکه و سایر بازارها هستند که باید از این ماجرا که حتی اگر منجر به ثبات نرخ ارز شود فضای تیره و تاری برای آنها رقم میخورد بترسند و بازار سرمایه از کاهش ریسک افزایش پی به ای و ثبات اقتصادی استقبال کند . این که چرا بازار این چنین فکر میکند به نظر بازهم نشان از کمی ترس و کمی هم اشتباه تحلیلی است …
بگذریم که اطراف بازار اخبار و حاشیه هاو جریان هایی فارغ از این دو رویداد در جریان است که مثلا با بحث تجدید و یا مطرح شدن دوباره عرضه خودرو در بورس کالا و همچنین در ذات خود بازار مجامع پیش رو و گزارش های خوب انگیزه قوی و کافی برای ارزنده بودن و رشد اهسته و پیوسته بازار را دارد …
به هر حال فعلا بازار در فاز تعطیلات و یک شنبه نصف و نیمه و یک فضای خاص و مبهم خبری است و سعی میکند بیشتر فعلا تماشاچی باشد تا فعال …
حساب شارژ بانک ها
در نمادهای بانکی شاهد روند نوسانی هستیم بانک هایی که صورت های مالی 12 ماهه عالی داشتند و برای امسال هم سود سازی سنگینی خواهند داشت
در این گروه ونوین شایعاتی در خصوص سود سازی بالا در گزارش 12 ماهه دارد این سهم تقسیم سود بهتری در گروه خود داشته و به نظر می رسد در صورت انتشار صورت های مالی مثبت و شکست قیمت های 520 تومانی تا سطوح 600 الی 650 تومان صعود نماید .شنیده می شود 121 تومان سود محقق کرده است .
در بانک ملت این سهم به زودی به مجمع می رود نتایج مجمع تا حدود زیادی مشخص است 20 تومان سود تقسیم و مابقی به حساب انباشته بانک رفته و صرف افزایش سرمایه از سود انباشته می شود بانک ملت با افزایش سرمایه توان تسهیلات دهی بالاتر و رشد سود سازی بهتری برای سال جاری خواهد داشت. در گروه بانکی وبملت که از نمادهای بنیادی گروه محسوب میشود در اردیبهشت ماه امسال معادل ۵۳۰۷۱ میلیارد ریال ثبت شد که این رقم برای سال گذشته برابر با ۲۴۲۰۰ میلیارد ریال بود که نشان دهنده رشد ۱۱۹ درصدی آن است. همچنین تراز سهم در فروردین برابر با 45519 میلیارد ریال مثبت بوده و 2 ماهه تراز 107290 میلیارد ریال مثبت محاسبه میشود. بانک در سال ۱۴۰۱ به سود ۱۲۱۵ ریالی رسیده که نسبت به سال قبل رشد ۲۴۷ درصدی داشته است. بانک ملت احتمالا در سال ۱۴۰۲ سودی حوالی ۱۵۰۰ ریالی میسازد.
بانک تجارت علی رغم انتشار گزارش بسیار عالی خود با روند نوسانی در قیمت های 300 تومان همراه شده است سهم با این سود سازی و چشم انداز سود 70 تومانی برای امسال جای افتی ندارد اما رشد بیشتر بسته به حمایت های خوب از سهم و جو مثبت بازار دارد.بانک تجارت در سال ۱۴۰۱ افزایش ۳۰۸ درصدی در سود تلفیقی را تجربه کرده و به سود ۷۰ تومانی رسیده و از طرفی سود شرکت ۱۸۰ درصد بیشتر شده و سودی معادل ۵۷۵ ریال را شناسایی کرده است.
بانک در سال ۱۴۰۲ در اردیبهشت 56252 میلیارد ریال سود تسهیلات اعطایی و 39539 میلیارد ریال سود پرداختی به سپرده دارد و 2ماهه 29687 تراز مثبت است
تراز بانک در اردیبهشت نسبت به سال گذشته رشد ۳۲۰ درصدی که معادل ۱۲۷۳۹ میلیارد ریال مثبت را تجربه کرده است
سد سیمانی
سیمانی ها اکثرا به سدهای مقاومتی برخورد کردند سیمانی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود سازی بالا باعث توجه بازار به نمادهای این گروه شده است
سیمان بهبهان که شایعات سود 500 تومانی در 3 ماهه دارد از قیمت های 10 هزار تومان هم عبور کرد سهم در شرایط خوبی قرار داشته و به نظر می رسد ارام ارام تا قیمت های 12 هزار تومان بنا به شایعات سود سازی بالا برای امسال رشد داشته باشد
سیمان ایلام در صف خرید سنگین قفل شده است این سهم سیمانی صادراتی نیز به واسطه جهش نرخ های فروش صادراتیش با اقبال همراه شده است سهم پول قوی را نیز در معاملاتش شاهد می باشد سیلام تا قیمت های 3200 الی 3500 فعلا جای صعود دارد
اگر شایعات سود 1000 تومانی در سخوز صحت داشته باشد سهم تا قیمت های 6000 الی 6500 تومان جای رشد دارد سهمی که یکی از بهترین گزارش ها را داشته و در بین سیمانی ها به دلیل صادرات عمده محصولاتش به عراق موقعیت بسیار خوبی دارد
پالایشی نگران سود امسال
پالایشی علی رغم سودهای بالای اعلانی برای سال 1401 اما به دلیل پایین بودن کرک اسپرد با شروع سال جاری در تحقق سود بالا به مانند سال گذشته برای امسال تردید دارند
شپنا با روند منفی همراه شده است سهمی که نتوانست در قیمت های بالای 1000 تومان تثبیت شود این سهم وضعیت خوبی داشته و سود سازی بهتری به واسطه افتتاح طرح توسعه برای سال جاری دارد این سهم فعلا در قیمت های 920 الی 1000 تومان روند نوسانی دارد
در شبندر هم وضعیت نوسانی را شاهد هستیم این سهم فعلا با مقاومت 1450 تومانی همراه و فعلا نتوانسته این سد قیمتی را در هم بشکند شبندری که وضعیت خوبی از دید بنیادی داشته در بین پالایشی ها سود سازی بهتری دارد این سهم با که قیمتی 1250 تومانی و سد قیمتی 1450 تومانی همراه است
شتران هم حمایت قوی داشته و سطوح 560 تومان به عنوان حمایت قوی سهم شناخته می شود شترانی که در قیمت های 560 الی 620 تومان فعلا روندش نوسانی دنبال می شود این سهم پالایشی اوضاع و احوال خوبی داشته و به نظر می رسد با توجه به توان سود سازی 110 الی 120 تومانی امسال بتواند در صورت انتشار صورت های مالی 3 ماهه مثبت وارد فاز صعودی شود
در این گروه کاهش کرک کم بود افت نفت هم دوباره به ان اضافه شد تا فشار روی پالایشی ها بیشتر شود ولی در کل این گروه را فعلا بازار از خود دور کرده و با این که در قیمت های خوب و نقاط خوب و قشنگی قرار گرفته ولی بازار توجهی به ان نمیکند کمی روی این گروه باید مراقب بود نمی گوییم ارزنده نیست ولی ممکن است معطلی زیادی را جریان پول دراین نقاط داشته باشد
قطعه سازان نوسانی
در نمادهای قطعه سازی شاهد روند نوسانی خوب و قوی در سهام این گروه هستیم قطعه سازانی که وضعیت خوبی داشته و افزایش نرخ های دریافتی سبب شده تا قطعه سازان در موقعیت بنیادی و سود سازی خوبی برای سال جاری قرار داشته باشند
خکمک با روند مثبت و صف خرید سنگینی همراه شده است این سهم با صعود ادامه داری به سمت قیمت های 520 تومان در حرکت است این سهم که حمایت قوی را تجربه کرده است استارت رشد قیمتیش را از سطوح 270 تومان زده و سهم با رشد قیمتی خوبی همراه شده است دریافت افزایش نرخ 31 درصدی در محصولات شرکت سبب انتشار عملکردهای ماهانه قوی در این سهم قطعه سازی شده است
خمحرکه عقب گردی به سمت کف قیمتی 1000 تومان دارد سهمی که انتظار می رود در این کف قیمتی متعادل شود وضعیت بنیادی سهم بهبهود خوبی یافته که به افزایش نرخ دریافتی برای سال جاری شاهد فروش های بالا و سود سازی بهتری از این سهم هستیم خمحرکه از دید تکنیکالی نیز جای رشد قیمتی خوبی دارد
خریخت هم شایعات خوب سود 80 تومانی برای سال جاری دارد شرکتی که هم رشد تولید و فروش مقداری به گروه بهمن و هم افزایش نرخ خوبی داشته است به نظر می رسد با توجه به حم فروش بالا و تحولات بنیادی خریخت بتواند موفق به سود سازی 80 تومانی برای سال جاری شود
چهارگوشه بازار
الحاوی با صف خرید به روند مثبت خود ادامه می دهد سهمی که امسال 300 تومان سود و 500 درصد افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارد سهمی که تا قیمت های 2000 تومان فعلا جای رشد داشته و در صورت تثبیت در قیمت های بالای 2000 تومان هدف 2400 تومانی دارد
در وسدید امروز هم حجم های معاملاتی بالایی ثبت شد سهمی که تا قیمت های 500 الی 560 تومان فعلا جای رشد داشته و خبرهای مثبت قوی از برگشت 33 درصد سهام فراب تا افزایش سرمایه 1000 درصدی از این طریق در سهم وجود دارد فسدید هم در حال تصفیه و فروش زمین هایش است که نصف داراییها به وسدید خواهد رسید
پاسا رشد خوبی داشته و با توجه به شایعات سود 250 الی 300 تومانی برای سال جاری اهداف 1800 الی 2000 تومانی دارد سهمی که وضعیت بنیادی خوی در بین تایر ساز ها داشته و روند صعودی میان مدتی قوی را در این سهم انتظار داریم
در بین دارویی ها واقعا دپارس میتواند شرایط خوبی را داشته باشد . شرکت در اردیبهشت ماه به فروش 115 میلیارد تومانی رسید که نسبت به فروردین 55 درصد رشد داشته است. به این ترتیب در دو ماه ابتدایی سال جاری درآمد فروش شرکت 190 میلیارد تومان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 128 درصد بیشتر بوده است.شرکت در هفته های اخیر بر روی حدود 33 درصد از محصولات خود افزایش نرخی به 30 درصد داده است.
دپارس سهامدار 51 درصد از دفارا و 15 درصد از هجرت می باشد که از محل سود این دو شرکت، سود 478 میلیارد تومانی برای سال 1402 نصیب دپارس خواهد شد. پیش بینی می شود این سهم، که گزینه جذابی نیز برای سرمایه گذاری میان مدت می باشد، موفق به شناسایی سود حدود 723 میلیارد تومانی (761 تومان به ازای هر سهم) در سال مالی جاری شود.
در گروه زراعت، سیمرغ نماد بنیادی گروه محسوب میشود. شرکت در سال ۱۴۰۱ به سود ۳۹۱۴ریال رسیده و میزان eps سهم در سال ۱۴۰۰ نیز به همین میزان بوده و برای سال ۱۴۰۲ احتمال سودسازی بیش از ۵۰۰۰ ریال به ازا هر سهم وجود دارد. در بازه ماهانه، شرکت در اردیبهشت ماه به فروش ۳۵۳ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته رشد ۳۷ درصدی داشته است. ولی در عین حال سپید واقعا بد بود و زیان شناسایی کرد
در گروه روغن خوراکی، غکورش فروش و درآمد خوبی را ثبت کرد. سود سال ۱۴۰۱ شرکت معادل ۲۰۵۵ ریال است و با توجه به رشد فروش و درآمد شرکت میتوان سودی بیش از ۳۰۰۰ ریال را برای شرکت در نظر گرفت.
غکورش در اردیبهشت درآمد خود را ۸۲ درصد افزایش داده و به فروش ۱۶۸۵ میلیارد تومان رسیده و از طرفی در بازه فصلی شرکت رشد سود ۲۱۳ درصدی را تجربه کرده است.
این روزها ختراک جز سهم های خوب بازار است . ختراک از سهام نوسانی بازار است که احتمالا در سال ۱۴۰۲ سودی معادل ۲۲۰۰ ریال شناسایی میکند. سهم در اردیبهشت نسبت به فروردین رشد فروش ۳۸ درصدی را تجربه کرد و به فروش ۲۷۲ میلیارد تومانی رسید. شرکت eps خود را ۱۹۴ درصد افزایش داده و از سود ۷۴۴ ریالی به ۲۱۹۰ ریالی رسیده. همچنین این رشد سود در بازه فصلی هم اتفاق افتاده و سود سهم در پاییز برابر ۴۸۰ ریال و در زمستان برابر با ۸۵۶ ریال بوده است.
در گروه خودرو خبهمن گزارش های خوبی را داریم سيباموتور از زیرمجموعه های خبهمن در 12ماهه به سود 6847 میلیارد ریال رسید که 77% بیشتر از مدت مشابه قبل است . باید منتظر گزارش بهمن موتور باشیم ولی قاعدتا او نیز گزارش خوبی می زند که امروز این طور میخریدند
امروز شستا هم خوب بود . در بین شرکت ها شایعاتی مطرح است که ستاره خلیج فارس 30 همت سود خالص محقق کرده و این خبرخوب و مهمی برای سهم است و شستا و تاپیکو را به حرکت وا میدارد به خصوص شستا که میتواند اثرات خوبی از این خبربگیرد و قاعدتا سود های قوی را خواهد داشت در سوی دیگر تاصیکو هم شرایط خوبی را گرفته و با دید کمی صبر تاصیکو گزینه خوب دیگر گروه است . ومهان وسپه هم بد نیستند و میتوانند جالب باشند


