گزارش بازارامروزدوشنبه 8 خرداد1402
در به در دنبال حجم !!
امروز، بازار یک روز نسبتا با آرامش را سپری کرد و انگار همه دست به دست هم داده بودند تا فضا آرام دنبال شود. البته امروز، بازار بسیار آرام و بیدغدغه پیش رفت و برای اولین بار، حجم هم روند کاهشی جدیتری را به خود گرفت که این موضوع، کمی نگرانی را در بازار افزایش داده است. البته با توجه به ریزش اخیر، بحث تعطیلی پیش رو و تحولات سیاسی، طبیعی است که سیاست صبر کردن در بازار دامن زده شود.
بازار امروز را در حالی آغاز کردیم که انگیزه برای حرکت بازار همچنان در نبود نقدینگی قوی، حرکت پایداری نیست و همین موضوع باعث بروز چالشهای ریز و درشت در بازار شده است. هرچند فضای بازار امروز، فضای آرامتری نسبت به دیروز بود که البته ناشی از آرامش مرزی و حضور پادشاه عمان و انتشار برخی گزارشها است. هرچند بسیاری از فعالان بازار معتقدند که این روزها، رنگ عمامه پادشاه عمان از گزارشات کدال مهمتر و خاصتر است! اما به هر حال میتوان شاهد این موضوع بود که به زودی اخبار سیاسی هم اثرات ویژه و خاص خود را در بازار خواهد داشت؛ البته اگر داشته باشد و پادشاه نهار خوبی خورده باشد!!! چه اثر منفی و چه مثبت! هرچند به دنیای سیاست نباید دل بست! به قول یکی، ما چشممون از ایی چیا پره عامو! رفت و آمدها و نامه زیر باسنها و میانجی شدن آن خدابیامرزها را زیاد دیدیم! البته امیدواریم این بار اوضاع متفاوت باشد، اما در هر صورت اثرات و پسلرزه های این موضوع را احتمالاً بر تحولات نرخ ارز شاهد خواهیم بود. هرچند دیروز در مورد نرخ ارز صحبت کردیم و معتقدیم تحولات و تغییرات آنچنانی را شاهد نیستیم، اما بازار عاشق داستانسرایی و خیالپردازی است!
در هر صورت آنچه این روزها بازار به آن احتیاج دارد، جریان پول است؛ جریان پولی که باعث بروز اتفاقات مهم در بازار شد و به نوعی شبیه بنزین است که روی آتش میریزند و هر یک از عوامل خاص را شعلهورتر میکند. برای مثال عامل گزارشها میتوانست با وجود جریان پول، عامل مثبتی برای بازار شود، اما بدون حضور جریان پول شبیه بذر ریختن در دشت بیآبی است که شاید اگر باران بیاید، سبزی خوبی را بدهد. اما در حال حاضر نبود نقدینگی مهمترین چالش بازار است.
برخی از بدبینها به بازار و طرفداران نظریات توطئه معتقدند جریان پولی که در بازار حاضر شده بود، با دستور و فشار دولت متوقف و خارج شده و به بازارهای دیگر رفته است. حقیقت امر این است که نشانههایی از خروج این جریان پول قوی از بازار نداریم و ندیدیم، اما یک نکته را میتوان در کنار این موضوع مطرح کرد؛ آن هم این است که دولت بدش نمیآمد که با داغ کردن بازار خودرو و ثبتنام طرح های اینچنینی، حجم عظیمی از سرمایههای مردم را بلوکه کند و امروز میبینیم که گفته میشود صد هزار میلیارد تومان برای طرح ثبتنام خودرو واریز شده است. این موضوع دقیقا نتیجه سیاستی است که توی سر قیمت خودرو میزند و آن را پایین نگه میدارد تا مردم به لاتاری خودرو امیدوار شوند و این چنین پول خود را واریز نمایند. به طور حتم ممکن است این میان فشاری هم به بازار سرمایه بیاید و بخشی از نقدینگی از این بازار به آن سمت کوچ کند.
بخواهیم یا نخواهیم، این موضوع میتواند عامل موثری باشد. البته باز هم تاکید میکنیم جریان پولهای بزرگ، چنین بازی را نداشته و ندارند. اما فشار پولهای خرد هم کم نیست. در مورد این ماجرای لاتاری خودرو، نکته دیگری که میتوان بیان کرد این است که هوشمندی بازار نسبت به این ماجرا نیز افزایش خواهد یافت و از این پس هرگاه اسم ثبتنام به میان آید، بازار گارد تدافعی خواهد گرفت و احتمالاً اتمام قرعهکشی و مشخص شدن شرایط، بخشی از پولها را به این سمت حرکت دهد.
نکته مهم دیگر این است که این اتفاق به خوبی نشان میدهد که جریان پول پرپتانسیلی بیرون بازار وجود دارد که حتی با بخشی از آن میتوان این بازار را متحول کرد. به نظر میرسد سازمان بورس باید جذابیتهای بازار سرمایه را چندین و چند برابر کند که دم دستترین آن، عرضههای اولیه بزرگ بوده که یکی از عادیترین و اولیهترین مسیرها برای هوشیار کردن و جذب کردن این پول به بازار است. اما نکته آخر در این موضوع؛ ببینید به کجا گرفتار شدیم که برای نهیب زدن و افسار بستن به نقدینگی، مردم را به لاتاری خودرو دعوت میکنند. شک نکنید این ابزار موقتی است که در حال حاضر کارایی و کاربرد دارد و با گذر زمان این چاقو نیز کند خواهد شد، اما هزینه این موضوع را ابتدا خودروسازها و بعد بازار سرمایه میدهد و فقط و فقط یک بازی کوتاه مدت برای کنترل موقت جریان نقدینگی است که به سایر بازارهای موازی نظیر ارز و سکه نرود و کمی در آرامش باشند. پولی که میتوانست در مسیر تولید قرار بگیرد و در مسیر واقعی سرمایهگذاری پیش برود، با سیاستهای دولت به این سمت رفته است و انگار خود دولت هم میخواهد مردم سفتهباز، دلال و نوسانگیر باشند.
اما همینجا که بحث خودرو، نقدینگی و لاتاری مطرح شد، گریزی به جریانات اخیر خودرویی میزنیم و این موارد را بررسی میکنیم؛ همه میدانند که چه بخواهیم و چه نخواهیم و چه زشت و چه زیبا، گروه خودرو لیدر روانی بازار است و اثرات بسزایی در جریانات خرید و فروش کل بازار دارد. به نحوی که بارها و بارها این موضوع باعث شده است که با رونق این گروه، بازار هم حرکت کند. باز هم تاکید میکنیم چه درست و چه غلط، ما وضع فعلی را میبینیم…
در روزهای گذشته، حرف و شایعاتی مطرح شد که این دو خودروساز به واسطه زیانهای سنگین احتمالی و عدم رعایت برخی الزامات، راهی بازار پایه میشوند، اما ماجرا چیست؟! ماجرای بازار پایه رفتن خودروییها، موضوع جدیدی نیست. پیش از این سازمان بورس این شرکتها را مجاب و ملزم کرده است که در جهت حفظ حقوق سهامداران، راهکارها برای جلوگیری از تکرار زیان را پیش بگیرند و اگر این اتفاق رخ ندهد، تنبیهات اینچنینی در انتظار این شرکتها خواهد بود که از هیئت مدیره آغاز و به بازار پایه ختم میشود. این یک بعد ماجرا است. بعد دیگر ماجرا این است که خودروسازها هم به واسطه این نامه و این حرفها، به دولت نوشتند که آقاجان شما میخواهی جیب مردم را به واسطه لاتاری خودرو بزنی، چرا هزینهاش را ما و سهامداران باید بدهیم؟ بیاید و تکلیف ما را روشن کنید و چند راهکار برای جبران ماجرا نوشتند که در نهایت، دولت نیز به این موضوع تن داد و راهکارهایی برای نجات خودروسازان از این وضعیت خواهد داشت. اما زمانی که بازار به دنبال بهانه میگردد، تنها بخش منفی ماجرا را نگاه میکند و بعد مثبت آن به حاشیه میرود. هرچند با توجه به فضای فعلی بعید است که دولت، زمین بازی جذاب و شیرین لاتاری و ثبتنام خودرو را رها کند و به دنبال منافع سهامداران باشد. اما باید قبول کند که هزینه ماجرا را نیز بپردازد؛ هزینهای که امروز به بهای گزافی برای این دو شرکت و حتی بازار سرمایه تمام شده است.
در مورد خودروها و خودروسازیها یک دنیا حرف وجود دارد. چند باری است که قصد داریم در مورد عملکرد صندوقهای تثبیت و توسعه روی این دو سهم و روی گروه خودرو صحبت کنیم، اما هربار به دلیلی بحث باز نمیشود. سعی میکنیم با هماهنگیهای بیشتری وارد این ماجرا شویم و این موضوع را نیز کم کم شفافسازی کنیم. در هر صورت، بازار فعلی باید در فضای خودروسازیها نیز نکات منفی و مثبت را باهم ببیند. نکاتی مثل اینکه مارکت کل زیرمجموعه خودروسازیها از این دو بیشتر میشود و بازار توجه زیادی به این ماجرا ندارد. در هر صورت بازی خودرو، بازی بازار است و در یک شکل و فرمت پیش میرود.
اما سراغ بازار امروز برویم که خیلی وضعیت خاصی را نداشتیم ولی گزارش شرکت ها نسبتا توفانی بود …
بانک های خوش اتیه
بانک ها با انتشار صورت های مالی 12 ماهه خود فراتر از انتظارات ظاهر شدند حالا هم پتانسیل های بالایی برای سال جاری داشته و همین امر سبب توجهات خاصی به سهام این گروه شده است
در بانک ملت شاهد معاملات مثبت و برگشت سهم به قیمت های بالای 500 تومان بودیم شنیده می شود امسال سهم تقسیم سود 20 تومانی و افزایش سرمایه 100 درصدی از انباشته را داشته و سود 150 تومانی هم برای سال جاری در انتظارش است وبملت هدف قیمتی 560 الی 650 تومانی دارد
وپست هم در رنج قیمتی 920 الی 1000 تومان فعلا روندش نوسانی دنبال می شود سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و برای سال جاری سود 220 تومانی را پیشبینی کرده است و افزایش سرمایه جذابی دارد هدف میان مدت سهم سطوح 1200 تومان ارزیابی می شود
به طور کلی در گروه بانک تحولات خوبی را شاهدیم زمزمه اعلام سود 510 ریالی از وتجارت میتواند کف محکمی امروز برای سهم ساخت .وبملت تراز خوبی داد و وتجارت هم خوب عمل کرده است . در وبملت در فروردین مثبت بود و 99737 میلیارد ریال سود تسهیلات اعطایی و 45519 میلیارد ریال سود پرداختی به سپرده دارد و تراز ماه اول 45519 میلیارد ریال مثبت است . در اردیبهشت سود تسهیلات اعطایی 100890 و سود پرداختی 47818 میلیارد ریال است . 2 ماهه تراز 107290 میلیارد ریال مثبت است عملیاتی با این فرمان پیش برود 3ماهه 400 ریال سود را دارد .
در این گروه ونوین را زیرنطر بگیرید و ایضا وپارس که جالب بوده است 12ماهه به سود رسید . سهم در 6ماهه 306 ریال به ازای هرسهم زیان محقق کرده بود در گزارش ۹ماهه این عدد ۴۹۴ ریال زیان بود در 12ماهه زیان به 33 ریال سود رسیده است با دید کمی صبر به نظر وپارس و ونوین بد نیست ولی وپاسار را معتقدیم کمی وارد حاشیه شده است .
سیمانی های جذاب
سیمانی ها اکثرا تقسیم سود بالای 80 درصد را داشتند همچنین چشم انداز سود سازی امسالشان نیز بسیار بالا می باشد همین امر سبب توجه به سهام سیمانی شده است
سیمان ساوه با رشد قیمتی به سمت هدف 16000 تومانی در حرکت است با فرض سود 2200 الی 2500 تومانی برای امسال و پی بر ای متوسط 6 الی 7 سطوح 16000 تومان قیمت های تعادلی خوبی برای این سهم سیمانی ارزیابی می شود
سیمان بهبهان امسال سود 1800 تومانی خواهد داشت جهش فروش صادراتی کلینکر به عراق که 40 درصد از فروش شرکت را تشکیل می شدهد سبب رشد بالایی در فروش ماهانه سال جاری شده است به طوری که شایعات سود 450 الی 500 تومانی سهم در گزارش 3 ماهه وجود دارد سبهان هدف قیمتی 10000 تومانی را دنبال می کند
سهرمز را می توان ارزانترین سهم سیمانی بازار نامید سهمی که به سود بالای 110 تومانی در 3 ماهه رسیده و براورد سود 450 تومانی برای سال جاری دارد با پی بر ای فوروارد 6 الی 7 ارزش ذاتی سهم سطوح 2800 الی 3200 تومان بوده که با قیمت های فعلی سهم فاصله زیادی دارد
امروز در بین سیمانی ها سقاین خبر تجدید را رو کرد و دیروز بلوک بی دلیل نبوده است !! از سوی دیگر ستران هم بد معامله نمی شد و ساوه و سفانو هم خوب بودند سشرق و سهگمت هم از سهم های جالب گروه بودند . در کل گزارش سیمانی ها می رسد و 12ماهه و مجامع نیز برگزار می شود به نظر اکثرا گزارش های خوبی را راهی کدال کردند سفانو ساوه سپاها ولی 2 سهم سشرق و سهگمت به واسطه اتفاقات و تحولات زیرمجموعه ها می توانند جالب تر باشند . سهگمت در منفی امروز خاص است گزارش خوبی هم زد سهگمت در اردیبهشت با فروش خوب 1295 میلیارد ریالی مواجه بود و 5ماهه به عدد 4314 میلیارد ریالی رسیده است مدت مشابه قبل 2725 میلیارد ریال است
سرمایه گذاری های توانمند
در سرمایه گذاری ها بازگشت بازار به روند مثبت سبب شد تا سرمایه گذاری ها به خصوص ان هایی که وضعیت بنیادی خوبی دارند با روند صعودی همراه شوند
وسپهر که مالکیت 40 درصدی سهام توسعه نیشکر را در اختیار داشته و قراراست به زودی شاهد درج نماد و عرضه سهام توسعه نیشکر باشیم با صف خرید همراه شد مالکیت 40 درصدی وسپهر در توسعه نیشکر حداقل 50 هزار میلیارد تومان ارزش دارد یعنی برابر با ارزش فعلی بازار سهم که سبب تحولات خوبی در وسپهر خواهد شد
وسبحان سود سازی بالایی از طریق تقسیم سود پتروشیمی اریا ساتسول نصیبش می شود برای سال جاری نیز رسیدن به سود 50 الی 60 تومان برای این سهم بعید نیست وسبحان در صورت توان شکست قیمت های مقاومتی 320 تومان تا سطوح 360 تومانجای رشد دارد
ومعادن با ضریب ان ای وی 60 درصدی در حال معامله می باشد و جای رشد خوبی دارد این سهم ارزش ذاتی 700 الی 750 تومانی داشته و فاصله خوبی با ارزش ذاتی خود دارد ومعادنی که شاهد رشد خوبی در ارزش پرتفوی بورسی خود بوده و تحولات خوبی را در زیر مجموعه هاش شاهد می باشد
وکغدیر هم در قیمت های 2800 تومان فعلا گیر افتاده است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و در بین سهام سرمایه گذاری هم توان سود سازی و هم ارزش ذاتی بالایی دارد سهم از همین سطوح جای رشد 20 درصدی قیمت را تا رسیدن به سطوح ارزش ذاتی 3500 تومانی خود خواهد داشت
در مجموع در بین سرمایه گذاری ها در بازار شستا و اختیارهای شستا در نقاط جذابی هستند و میتوانند مورد توجه باشند روی وکغدیر در منفی ها با دید میان مدت و بلند مدت خوب است و جالب پیش می رود با این سود فغدیر به نظر شستا بالای 300 قطعی است . در این گروه تاصیکو ومهان وسپه هم جالب هستند . یکی دیگر از همیشه خوب ها و به قیمت های بازار ونیکی است ونیکی در اردیبهشت 3492 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته و تا اردیبهشت ۹,۱۱۴,۳۶۱ میلیون ریال سود محقق کرده است .
بیمه ای ها به پا خواستند
بیمه ای ها که شاهد رشد ارزش پرتفوی خود بوده و وضعیت بسیار خوبی را شاهد هستند با اقبال امروز اکثرا در مسیر رو به رشد قیمتی قرار گرفتند
بیمه البرز با صف خرید سنگینی همراه شده و به سمت قیمت های 320 تومان در حرکت است این سهم بیمه ای رشد زیادی نداشته و به عنوان یکی از جا مانده های بازار مطرح است سهمی که پرتفوی غنی بورسی را در اختیار دارد
بیمه دانا صعود قوی را تجربه می کند سهم به استانه قیمت های 500 تومان رسیده است هم فروش زمین به ارتش و شناسایی سود غیر عملیاتی سنگین و هم افزایش سود عملیاتی در این سهم سبب اقبال و رشد سهم شده است سهمی که به سمت هدف 560 و سپس 620 تومانی گام بر خواهد داشت
بیمه ما در صورت شکست قیمت های 420 تومان مهمان قیمت های 460 و 500 تومانی خواهد شد این سهم بیمه ای وضعیت خوبی داشته و روند میان مدت صعودی خواهد داشت به خصوص این که خبرهایی در خصوص مشارکت با بانک ملت در خصوص قراردادهای جدید بیمه ای برای مشتریان این بانک را نیز دارد
داین گروه معتقدیم به ترتیب کوثر البرز آسیا بنیادی ترین های گروه هستند
ساختمانی های مستعد
ساختمانی ها اکثرا پتانسیل سود سازی بالا و رشد قیمتی خوبی را دارند سهامی که وضعیت خوبی را شاهد و به نظر می رسد با دید میان مدت رشد قیمتی بالایی داشته باشند در ساختمانی ها رشد شدید و 100 درصدی قیمت مسکن طی یک سال اخیر سبب شده تا ارزش دارایی های این شرکت ها حسابی رشد داشته باشد
ثبهساز که امسال هم سود سازی بالای دارد و در 3 ماهه شاهد جهش سود خودمی باشد با روند متعادل همراه شد سهم حمایت بسیار قوی در کف 320 تومانی داشته و با توجه به توان رسیدن به سود 60 تومانی برای سال جاری هدف قیمتی میان مدتی 420 تومانی دارد ثبهساز یکی از بنیادی ترین سهام ساختمانی می باشد
در ساختمان اصفهان شاهد اصلاح سهم به قیمت های 2000 تومانی هستیم شایعات واگذاری یک از پروژه های شرکت و شناسایی سود خوب از این طریق و افزایش سرمایه سنگین از تجدید ارزیابی سبب جمع اوری صف فروش این ساختمانی شد این سهم جای برگشت روند خوبی با اهداف 2600 الی 2800 تومانی دارد
ثرود هم وضعیت خوبی دارد و به قیمت های مثبت برگشت زد سهم ارزش ذاتی 2400 تومانی داشته و ازقیمت های 1600 تومانی فعلی فاصله زیادی دارد ثرود گزارش 6 ماهه بسیار خوبی را ارائه داده و برای صعود بیشتر نیازمند گزارشات و اخبار مثبت است
چهارگوشه بازار
بترانس پس از اصلاح خوبی که داشت با برگشت روند همراه شد سهمی که شنیده می شود برای سال جاری سود 60 تومانی داشته و بدین ترتیب با این سود و پی بر ای 6 الی 7 سهم ارزش ذاتی 360 الی 420 تومانی دارد پس سهم یک موج صعودی خوب به بازار بدهکار است
در وسدید شاهد روند مثبت خوبی بودیم این سهم که خبر گرفتن 33 درصد سهام فراب به عنوان بزرگترین پیمانکار کشور را دارد با اقبال خوبی از این بابت همراه شده است ارزش 33 درصد فراب حدود 30 همت بوده در حالی که ارزش بازار وسدید حدود 12 همت می باشد بدین ترتیب فراب می تواند تحولات گسترده ای را در وسدید رقم بزند
گروه فولاد را امروز خوب خریدند . دراین گروه فولاژ و فولاد واقعا گزینه های خاصی هستند و کم ریسک بودند . فجر و فسپا و فوکا هم کمی پر ریسک تر
در این بین خود فولاد هم گزینه خوبی است . یکی از بهترین گزارش ها برای فولادی ها بود و خود فواد اولین آن در اردیبهشت در یک گزارش خاص و خوب 229876 میلیارد ریال فروش داشت !! نرخ فروش ۲۷۵,۴۰۰ ریال شده
فروردین 172609 میلیارد ریال فروش داشت و نرخ ورق ۲۵۸,۹۲۶ ریال بود 2ماهه 402485 میلیارد ریال فروش داشت
مدت مشابه قبل 294291 میلیارد ریال بود . با این سود و این فروش به نظر امسال حداقل 1250 1300 ریال را دارد و فکر میکنیم زیر 6100 ریال سهم یکی از ارزان ترین گزینه های بازار است
در بین شوینده ها قرن خوب بود و بد نیست زیرنظر باشد . شرکت قرن فروش خوبی در اردیبهشت داشت و درآمد خود را ۸۱ درصد افزایش داده است. سهم در اردیبهشت فروشی معادل ۴۲۸ میلیارد داشته و این عدد در فروردین معادل ۲۳۶ میلیارد تومان بوده است. این رشد درآمد در بازه فصلی مشهود تر است به طوری که سود به ازا هر سهم شرکت در پاییز معادل ۲۰ تومان و در زمستان برابر با ۸۶ تومان بوده که نشان دهنده رشد ۳۲۵ درصدی سود شرکت است.
در بین خاص ها تپسی جالب است تپسی همچنان روند صعودی درآمد و سود خود را ادامه میدهد. شرکت در اردیبهشت با رشد درآمد ۴۷ درصدی مواجه شده درآمد شرکت در این ماه معادل ۷۳ میلیادر تومان است. تپسی همچنین در بازه فصلی رشد سود به ازا هر سهم تجربه کرده وeps شرکت در تابستان برابر با ۳۵ ریال، در پاییز برابر با ۹۷ ریال و در زمستان ۱۴۰۱ معادل ۱۷۳ ریال بوده است.
اما دارویی ها به نظر دکوثر را زیرنظر بگیرید سهم اتفاقات خاصی در پیش دارد در سوی دیگر دفارا دپارس دجابر هم جالب هستند . در گروه دارویی دجابر در بازه ماهانه ۲۷ درصد رشد درآمد را تجربه کرده و شرکت در اردیبهشت به فروش ۱۴۲ میلیارد تومانی رسیده است. همچنین در بازه یک ساله به سود به ازا هر سهم ۱۷۱ تومانی رسید که در سال ۱۴۰۰ این عدد معادل ۱۱۲ تومان بوده است. از طرفی سود تلفیقی شرکت به سود ۱۹۳ تومان در سال ۱۴۰۱ رسید که این رقم برای سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۵۱ تومان بوده است. دجابر بعد از مجمع سالانه خود سود ۱۲۰ تومانی تقسیم کرد که بعد از این dps به شفا ۶۱ تومان به ازا هر سهم میرسد.
تقسیم سود ها زنجیر وار دراین گرو موثر است . هجرت، بعد از برگزاری مجمع خود ۳۸۸ تومان سود تقسیم کرد که این سود برای دفارا به عنوان سهامدارعمده شرکت به ازا هر سهم ۹۹ تومان سود خواهد داشت. همچنین دشیمی هم به ازا هر سهم خود ۱۶۰ تومان از این تقسیم سود منتفع خواهد شد.
هجرت در بازه ماهانه در اردیبهشت ماه به میزان فروردین فروش داشته که این رقم معادل ۱۴۲۷ میلیارد تومان است. در بازه سالانه eps شرکت روند صعودی داشته و از ۲۶۲ تومان در سال ۱۴۰۰ به ۴۰۶ تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده است.
کگهر فروش و سود خوبی را اخیرا داشته است . شرکت در اردیبهشت ماه فروش خود را ۱۸۸ درصد افزایش داده و به فروش ۴۱۳۴ میلیارد تومان رسیده و این رقم برای فروردین معادل ۱۴۳۷ میلیارد تومان و در اسفند برابر با ۹۸۸ میلیارد تومان بوده است.
همچنین سهم در بازه فصلی شرکت افزایش eps خوبی را داشته و از سود به ازا هر سهم ۳۶ تومان به ۱۶۲ تومان رسیده است.
یکی دیگر از شرکت های جالب دلر بود دلر در فروردین 2090 میلیارد ریال و اردیبهشت 2910 میلیارد ریال فروش و درامد داشت و 2ماهه 5000 میلیارد ریال بود و مدت مشابه قبل 3629 میلیاردریال بود
در نهایت دشیمی هم خوب عمل کرده و بد نیست زیرنظر باشد دشیمی در فروردین با فروش 891 میلیارد ریالی مواجه بود اردیبهشت این عدد 1478 میلیارد ریال شده و 2 ماهه 2369 میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه این عدد 759 میلیارد ریال بود
فلوله امروز در بین نوسانی ها جالب بود .
سهم فروش های خوبی را داشته است فلوله در فروردین با فروش 1328 میلیارد ریالی و اردیبهشت 1818 میلیارد ریال بوده و 2ماهه با عدد 3147 میلیارد ریال مواجه بود و مدت مشابه سال قبل این عدد 1194 میلیارد ریال شده بود با دید یک سهم خاص نوسانی بد نیز این سهم زیر نظر باشد
شاید فاما را هم بخواهیم کنار این سهم بگذاریم با دید نوسان یکی از خاص ترین هاست
انتخاب هم خوب پیش رفته ولی گلدیرا نه خیلی . در بین سهم ها به نظر انتخاب یک گزارش ویژه و خاص را ثبت کرد تازه وارد بازار در فروردین با فروش 7863 میلیارد ریالی و اردیبهشت با رشدی چشم گیر با فروش 16527 میلیارد ریالی مواجه بود به عدد 63636 میلیارد ریال رسید که البته سهم را باید در تلفیق و با سود زیرمجموعه ها دید .
گلدیرا را هم اگر با فرض سود 900 تا 1100 ریالی دنبال کنیم به نظر این قیمت ها قمیت های خوبی برای سهم است ولی انتخاب ویژه تر عمل کرد
و سر اخر خودویی ها
اگر خودرویی ها را چند بخش کنیم به نظر انقدر خودروهای کار خوب و زیبا پیش می روند که همه در سایه آنها قرار گرفتند . مثلا خزامیا که فروش خاصی را ثبت کرد در اردیبهشت ثبت کرد و 48686 میلیارد ریال فروش داشت بیش از 10 هزار دستگاه فروخته است
سهم در فروردین 6302 میلیارد ریال فروش داشت و 2750 دستگاه تولید داشت و 1750 دستگاه فروش
2ماهه به فروش 54989 میلیارد ریالی رسیده و مدت مشابه 12506 میلیارد ریال بود به نظر زامیاد کف سود 1300 1400 را با این فروش ها خواهد داشت
خاور همینطور سهم 70 تومان سود محقق کرد فروش خوبی هم داشت . اردیبهشت 40067 میلیارد ریال فروش داشت و 2ماهه به 42294 میلیارد ریال رسید که مدت مشابه سال قبل 14168 میلیارد ریال بود خاور اگر 1300 1400 ریال سود را در 1402 کسب کرد نباید تعجب نمود .
در بین خودرویی ها جو روی خود خساپا و خودرو نه منفی و نه مثبت بود ببینید زامیاد و خکاوه زیرمجموعه خساپا هستند . خاور و خگستر زیرمجموعه خودرو … مارکت و حرکت این زیرمموعه ها دارد از شرکت های اصلی جلو می روند و این دقیقا نشان دهنده این است که این نسبت نباید به این نقطه ختم شودو مارکت این دو شرکت زیادی کاهشی شده و وقت برگشت انها هم فرا رسیده .


