گزارش بازارامروز سه شنبه 2 خرداد 1402
دورخیز یا عقب گرد ؟!
امروز بازارسعی کرد بر مسیر روزهای قبل خود حرکت کند و همچنان برمدار خوش بینی استوار بماند که البته کمی فقط کمی در برخی سهم ها به خصوص بازهم خودرویی ها فشار فروش افزایش داشت ولی در مجموع بازار از حالت غیرطبیعی خود خارج نشد و شاید به شدت مثبت دیروز نبوده باشد اما جو خوبی را تا حدودی حفظ کرد . البته هنوز بازار با انچه به عنوان یک فکت خاص و روشن برای حرکت فاصله دارد ولی در حداکثر حالت خود فکر میکنیم با کمی دل دل کردن و حجم خوردن و اصلاح زمانی بازار پتانسیل خود برای رشد را بیشتر میکند .
روزهای قبل بیان کردیم که کافیست بازار کمی حجم بگیرد و چند روز متوالی افت نداشته باشد و برخی مطمن شوند کف بازار بسته شده آنگاه است که مطابق روال معمول حرکت گروهی و دسته جمعی حقیقی و حقوقی های بازار پشت استدلالات متفاوت و مختلف برای خرید شکل گرفته و بازار در مدار خوبی قرار می گیرد . با این نقطه کمی فاصله داریم ولی دور نیست !
آنها که به قول خودشان تابلو خان هستند سرانه خرید و کندل های منفی به مثبت را گواه آتش بس و پایان بحران میدانند چارتیست ها از میانگین ها و آر اس آی و استوکستیک کمک گرفته و ده ها مدل و ابزار دیگر را بهانه کرده و معتقد میشوند که شاخص بالای2.300 برگشت و باقیمانده روزها مسیر جدیدی را پیش میگیرد
بنیادی ها هم که تا دیروز پای بازار نبودند و حس پنیک را دلیل عدم خرید میدانستند کم کم وارد گود می شوند . البته این کم لطفی ادامه دار برخی است که با وجود این همه اتفاق و تفاوت بازار را با سال ۹۹ مقایسه میکنند ولی احساس میکنیم این دسته نیز کم کم با ثبات دلار و رسیدن گزارش ها به بازار،همچون عاشقان قدیمی فیلشان یاد هندوستان کرده و حس قدیم را دوباره پیدا میکنند و شعار دوباره میسازمت سر میدهند و در بازار حاضر پیدا میشوند هرچه که باشد این تغییر فاز در حال حاضر تا حدودی خود را در بازار نشان داده اما همچنان با آن نقطه قوی و رویایی فاصله داریم.این موضوع در حجم ها خود را بیشتر نشان میدهد و هنوز کمی با این نقطه خاص فاصله داریم …
همین دیروز بود که با آغاز ماه خرداد عنوان کردیم که در ابتدای ماه و به خصوص در نیمه اول خردا بازار تحت تاثیر گزارشهای ۱۲ماهه ،میاندورهای و ماهانه خواهد بود .جو موجود این گزارش ها می تواند در ثبات بازار به خصوص در فضای فعلی که بازار به کف سازی جدید و قوی احتیاج دارد کمک شایانی کند .گزارش های ماهانه اردیبهشت یک تفاوت جدی با فروردین داشته که واقعیت واقعی تولید و فروش را نشان داده و نرخ ها نیز در آن اکثراً لحاظ شده و این میتواند نقطه اتکای بسیاری از تحلیلگران بنیادی بازار باشد تا با تکیه بر جریان فروش و رسیدن به عملیات سودآوری ارزندگی نمادها را محک زده و به نظر بازار هم رسیدن به کف قیمتی بسیاری از سهم ها نزدیک تر شود . از همین رو طی هفته جاری و هفته پیش رو انتشار گزارش ۱۲ ماهه و ماهانه شرکت ها می تواند کمک حال و ابزار خوبی برای ثبات قیمت و کف سازی جدید شود و صد البته بازاری که بتواند از آن بحران فاصله گرفته و با کف سازی چند روزه خیال همگان راحت کند دوباره جریان پول در آن حضور پیدا کرده و آرام آرام به مسیر خوش بینی باز می گردد به خصوص اینکه امروز روز در سایر بازارهای موازی هم خبری نیست و میتوان به بازار اطمینان بیشتری داشت.
و حرف آخر اگر بپذیریم که با معاملات روزهای گذشته و امروز تا حدود سوت پایان اصلاح اخیر زده شده به نظر در حال حاضر بازار ممکن است کمی از نظر زمانی در جا بزند و بعد آرام آرام پتانسیل های خود را برای مسیر بهتر جمع کند اما یک نکته این میان وجود دارد روزهای گذشته از درسهای بحران اخیر نوشتیم که مثلاً سیاسیون چه درسی گرفتند حداقل میکروفون را موقع رشد اینچنینی بازار قورت ندهند و مدام صحبت نکنند یا سازمان این درس را گرفته در مداخله در بازار به ابزارهای در اختیار خود بسنده کرده و سراغ موارد دیگر نرود اما این طرف ماجرا فعالان بازار هم باید درسهایی را از بحران اخیر بگیرند به خصوص حقوقی های ما … حقوقی هایی که بسیاری از آنها در مقطع ریزش بازار ، دقت کنید نوشتیم در مقطع ریزش بازار ، فروشنده سهام شدند و پول خارج کردند هر کسی اختیار دارایی و مال خود را دارد اما کسانی که داعیه دار پیشتازی بازار و حرکت لیدری بازار سرمایه را دارند نباید اسیر این اشتباهات شوند و بازاری که فرسنگ ها با فضای ۹۹ فاصله داشت فقط به واسطه اینکه ممکن است شبیه ان سال ها شود آتش به خرمن فروش انداخته و پول را نیز خارج کنند . دقت کنید این را برای حقوقی هایی که در مثبت فروختند عرض نمیکنیم در منفی فروش ها را میگوییم که کم نبودند !
برخی دوستان از گفته های ما دلگیر میشوند اما ای کاش در روند های مثبت صندوق های تثبیت و توسعه در سمت فروش بازار فعال تر باشند و حداقل باعث میشود در روزهای منفی نیز پای بازار آمده و فعال باشند و پول داشته باشند …
این که به مانند سایر حقوقی ها آنها نیز در روزهای منفی فعال شود در روزهای مثبت تماشاچی یا حجم کم این اتفاق خوبی نیست … پشت عملکر صندوق های تثبیت و توسعه حرف زیاد هست که یک روز به طور مجزا به آن می پردازیم اما بحران اخیر بازار درس بزرگی برای تحلیلگران هم داشت امیدواریم درس بگیرند و به هر قیمتی با هرخبری سهم نفروشند ! البته بازهم بازار ثابت کرد در مسیر تحلیل بنیادی قرار داشتن و بررسی و ارزندگی بازار با سنجه تحلیل و سود شرکت ها همیشه جواب داده و نباید تحت تاثیر جو خرید و فروش کرد بدین معنی که تا بازار گر گرفت و مثبت بود دوران بخر بخر باشد و همین که منفی شد آنها زودتر در صف فروش باشند.. بگذریم و سراغ بازار برویم که برخی مثبت امروز را یک عقبگرد موقت و برخی دیگر یک دورخیز برای حرکت رو به جلوی بعد می دانند …
قطعه سازان طلایی
در نمادهای قطعه سازان شاهد روند معاملاتی خوبی بودیم اکثر قطعه سازان با روند صعودی قوی همراه شدند
در قطعه سازی ها خپویش واقعا خوب است 12ماهه خوبی زد و 2889 ریال سود محقق کرد
سهم در 3ماهه 52 ریال و ۶ماهه ۳۲۶ ریال 9ماهه 1207 ریال سود محقق کرده بود به نظر 4000 ریال سود را دارد و این یعنی قیمت جای خوبی است
خفنر را هم باید دید در 3 ماهه به سود 218 ریالی رسیده و ۶ماهه ۴۸۹ ریال
9ماهه 869 ریال سود محقق کرده بود و 12ماهه 1536 ریال سود محقق کرد و عدد خوبی داشت .
خمحرکه با جهش قیمتی 12 درصدی بازگشایی شد سهمی که وضعیت خوبی داشته به خصوص از دید تکنیکالی اصلاح خوبی داشته و به نظر می رسد به سقف قیمتی قبلی بازگردد سهم در صورت عبور و شکست قیمت های 1250 تومان تا سطوح 1400 الی 1500 تومان جای رشد داشت
در خکمک که افزایش نرخ بالای 30 درصدی نصیبش شده و انتظارها را به شدت بالا برده است شاهد بازگشایی سهم با جهش قیمتی 15 درصدی بودیم سهمی که مقاومت 360 تومانی را بر سر راه خود داشته و در صورت شکست و عبور از این سطوح قیمتی تا قیمت های 400 الی 420 تومان جای رشد دارد
خرینگ هم صورت های مالی بسیار خوبی برای سال 1401 داشت و پیشبینی فروش و سود سازی بالایی برای سال جاری دارد شنیده می شود شرکت برای سال جاری به سود 600 تومانی خواهد رسید سهمی که ارزش ذاتی 5200 الی 5600 تومانی داشته و در حال رسیدن به این اهداف خود می باشد
سیمانی های سر سخت
در سیمانی ها شاهد روند مثبت قوی بودیم این گروه مستعد رشد قیمتی در برابر رشد سود سازی خود بوده و انتظارها برای سود سازی امسالشان بالا می باشد
سشرق با روند مثبت به قیمت های نزدیک 1600 تومان رسید این سطوح برابر با مقاومت قوی و سرسخت این سهم می باشد سشرقی که ارزش ذاتی 1600 الی 1800 تومانی داشته و با توجه به توان سود سازی 240 تومان سطوح قیمتی عنوان شده سطوح مناسبی برای سهم تلقی می شود
سفارس به سطوح قیمتی 4000 تومانی رسید سهم به هدف 4200 تومان نزدیک و فردا احتمالا بر سر این مقاومت قوی برخورد و متعادل خواهد شد سهم سود سازی خوبی داشته و هم راستای رشد قیمت سهام شرکت های زیر مجموعه اش با رشد ارزش ان ای وی همراه شده است
سهرمز با روند مثبت به قیمت های 2400 تومان رسید سهم تا قیمت های 2800 تومانهم جای صعود دارد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و امسال سود سازی 450 تومانی به ازای هر سهمدارد با پی بر ای 6 ارزش ذاتی سهم همان محدوده 2800 تومان خواهد بود
در این گروه از بعد نوسانی و پر ریسک بخواهیم شاید سکرد بنیادی خوب نباشد ولی نموداری جالب است از بعد نوسانی خاص سشرق هم بد نیست زیر نظر باشد . دراین گروه از نظر بنیادی همچنان سهگمت را یکی از بهترین ها می بینیم با این نرخ ها هگمتان 1000 تومان سود را دارد و قیمت میتواند تا 8 هزار تومان رشد کند . سفارس و سیتا هم با رشد سود زیرمجموعه ها رشد میکنند . این موضوع بر سفارس و سیتا اثرات خوب مثبتی را دارد
غذایی های خوش نوسان
در غذایی ها بر خی نمادهای این گروه صدر نشین بازار بوده و شرایط خوبی را دنبال کردند همچنان تورم در مواد غذایی و دریافت افزایش نرخ ها سبب توجهات خاص به این گروه شده است
غبشهر وارد فاز صعودی خوبی شد این سهم در صورت شکسته شدن مقاومت قوی 460 تومانی جای رشد تا سطوح 520 تومان را دارد امروز سهم حجم معاملات بالایی را زد و امید ها به شکست این مقاومت وجود دارد غبشهری که وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند میان مدتش صعودی ارزیابی می شود
غویتا هم به سمت قیمت های 1000 تومان در حرکت است سهمی که رشد خوبی داشته و به واسطه تحولاتی که امسال هم در شرکت اصلی و هم زیر مجموعه ها دارد با اقبال و رشد قیمتی خوبی همراه شده است سهم به نظر می رسد در قیمت های 1000 تومانی کار سختی برای عبور داشته باشد
در نماد غگلستا که در قیمت های 1600 تومان معرفی شده بود سهم امروز به قیمت های 3000 تومان رسید سهم رشد بالایی داشته و به قیمت های هدف خود رسیده و باید کمکم متعادل شود سود سهم نیز باید بتواند هم راستای رشد قیمتیش رشد داشته باشد
غپاک هم بد نیست . کمی سهم فضای خاص و متفاوتی را دارد ولی با دید هم بنیادی هم نموداری و هم خبرهای تجدید به نظر غپاک یکی از گزینه های خوب گروه است و میتواند جالب باشد غگلپا غپاک و غکوروش را در گروه غذایی کمی بیشتر دنبال کرده و هر 3 سهم را کمی بیشتر در نظر بگیرید
ساختمانی های رشدی
در ساختمانی ها برخی نمادهای گروه اصلاحی و برخی دیگر فاز صعودی خود را ادامه دادند ساختمانی هایی که دارای های ارزشمندی دارند
ثاخت با صف خرید سنگینی توانست با موفقیت از سد قیمتی 520 تومانی عبور و راه خود را برای رسیدن به قیمت های 600 تومان هموار سازد سهمیکه دارایی های ارزشمندی داشته و تنها دو فقره پروژه نارنجستان و مگا پروژه پارس به شدت ارزش دارایی های این شرکت را بالا برده اند سهم تا قیمت های 600 الی 650 تومان که برابر با سطوح ارزش ذاتیش است جای رشد دارد
ثرود هم با نوسانات مثبت همراه شد سهم یک رشد شارپی به بازار بدهکار است انتشار گزارش های ماهانه می تواند در صورت فروش خوب روند رو به رشد سهم را تسریع نماید سهمی که برای نیمه دوم سال مالی خود به مانند نیمه اول انتظار فصلی پرفروش و سود سازی بالا را دارد
ثتران به قیمت های 700 تومان رسید سطوح قیمتی فعلی تا 720 تومان سطوح تعادلی که برابر با مقاومت قوی سهم می باشد این سهم که برنامه فروش گسترده تمامی پروژه های خود در شهرک اندیشه را دارد با اقبال خوبی همراه و رشد خوبی داشته است
دارویی های خاص
دارویی ها با روند مثبت خوبی همراه شدند سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و افزایش نرخ های مکرر سبب شده تا سهام این گروه در وضعیت خوبی قرار داشته باشند
در دارویی داوه سهم با جهش دوم 7 درصدی امروز همراه و شاهد رشد سهم تا سطوح قیمتی 1500 الی 1600 تومان خواهیم بود داوه ای که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و با سود سازی بالایی برای سال جاری همراه است اما مهمتر از ان عرضه بلوک 55 درصدی شرکت در پایان این ماه است که سبب شکل گیری روند صعودی سهم شده است
الحاوی امروز عرضه شد سهم همچنان پتانسیل های بنیادی بالایی دارد الحاوی که تخمین سود 300 تومانی برای سال جاری داشته و افزایش سرمایه جذاب 500 درصید از تجدید ارزیابی دارد ارزش بنیادی سهم سطوح 2400 تومان بوده سهم 20 تا 30 درصد دیگر جای رشد و بازدهی دارد
دسبحا با روند نوسانی مثبت همراه شده و به مقاومت 1250 تومان رسیده است تثبیت سهم در سطوح بالای 1250 تومان سهم را تا قیممت های 1400 الی 1500 تومان بالا خواهد برد این هلدینگ دارویی هم با رشد ارزش ان ای وی همراه و تا قیمت های عنوان شده جای رشد دارد
چهارگوشه بازار
زامیاد نتوانست از مقاومت 920 تومانی عبور کند و متعادل شد این خودرویی سود سازی بالایی برای سال جاری پیشبینی و طبق تحلیل ها توان رسیدن به سود 200 تومانی را دارد افزایش تولید محصولات شرکت و افزایش نرخ های جذاب در کنار افزوده شدن محصولات سنگین و نیمه سنگین به سبد زامیاد سبب شده تا انتظارهای بالایی برای سال جاری شکل بگیرد
فولاژ به قیمت های 2200 تومان رسید سهمی که امسال هم افتتاح پروژه یزد 1 و هم جهش سود شرکت های زیر مجموعه سبب رشد خوبی در سود سازی و افزایش قیمتش خواهد شد فولاژ وضعیت خوبی داشته و روندش صعودی ارزیابی می شود
وکغدیر با روند صعودی و صف خرید همراه شد سهمی که ارزش ان ای وی بالایی داشته و توان سود سازی بسیار خوبی هم دارد این سهم تا قیمت های 3200 و 3600 تومان جای رشد خواهد داشت وکغدیری که افزایش سرمایه جذابی هم داشته و سود سازی بلند مدت خود را در سطوح بالایی پیشبینی کرده است
دراین بین روی دو شرکت تاکید داریم به نظر کچاد و کگل خوب هستند ولی با دید خرید نه خیلی . در این گروه خرید واحیا جالب است و ومعادن هم با دید یک سهم نوسانی اگر میخواهید از ریسک دور باشید وامید را بخرید به نظر این 3 سهم قابلیت های خاص تر بهتری در بازار دارند
صنعت پتروشیمی بعد از ماهانه ها بهتر می شود شیران را هم زیر نظر بگیرید زمزمه های افزایش سرمایه در شیران جدی شده است شپلی را هم اگر سهم پر ریسک گروه پتروشیمیایی حساب کنیم بی شک با دید نوسان خوب است . شپلی در فروردین 3494 میلیارد ریال و اردیبهشت 3068 میلیارد ریال فروش داشته و 5 ماهه 15601 میلیارد ریال فروش داشته است که 2 برابر مدت مشابه است
زاگرس هم ماهانه خوبی داشت و این مایه امیدواری بازار می شود در فروردین فروش خوبی را داشت و 23540 میلیارد ریال فروش داشت و نرخ فروش ۱۱۴,۴۰۳,۶۸۲ و 194 هزار تن صادر کرده است
در اردیبهشت با عدد خوبی در فروش مواجه بود و 30788میلیارد ریال فروش داشت و 260 هزار تن با نرخ ۱۱۳,۱۰۱,۷۹۱ ریالی فروخته است
2ماهه 54132 میلیارد ریال فروش داشته است
در گروه ساختمان به نظر ثامید دوباره مسیر جالبی را میرود ثبهساز ثاخت ثجنوب و ثپردیس هم گزینه های خوب و منطقی هستند ولی بین این شرکت ها ثاخت و ثامید را بهتر و خاص تر می بینیم .


