گزارش بازارامروز دوشنبه 25 اردیبهشت 1402
جنگ برای بقا !
جنگ بین خریداران و فروشنده ها ،جنگ بین خوش بین ها و بدبین ها ،جنگ بین بقا و نجات بازار امروز هم به وضوح روشن و مشخص بود …
امروز دوشنبه در آستانه یک تعطیلی و در حالی که یک روز نیمه تعطیل را نیز در چهارشنبه پیش رو در پیش داشت بازهم نسبتاً خوب عمل کرد و توانست خود را کمی محکم نشان دهد البته این طبیعی بود که با توجه به تعطیلی پیشرو و فاز فشار فروش برخی نوسان گیران ، شدت عرضه ها در بازار امروز کمی بیشتر از انتظار باشد البته همین امروز هم همه نمادها باهم و مثل هم رفتار نمی کردند و رفتار آنها پرو خالی بود برخی که دستشان از گزارشها پر بود رفتار بهتری داشتند و آنها که دستشان خالی است و جریان پول قوی و دیوانه واری که خرید میکرد را نمی دیدند کمی فضای پر عرضه تری را دنبال کردند.
این روزها حرف و حدیث و سناریو نویسی برای بازار زیاد شده برخی معتقدند بازار جایی نمی رود چرا که آنقدر او را محکم و سنگین زمین زدند و عجیب ترساندند که حالا حالا ها برای بازیابی انرژی خود به زمان احتیاج دارد و این زمان خود را در یک روز منفی یک روز مثبت بازار نشان خواهد داد برخی ازافراد پا را فراتر از این گذاشته و معتقدند یک واکنش موقت بود و بازار به زودی دوباره یک موج کاهش هر چند کوتاه و موقت را خواهد دید و در سوی دیگر برخی خوشبین ها هم معتقدند که جریان نقدینگی دیوانه واری که تحلیلش از قدرت ما خارج است دیر یا زود و به زودی در بازار فعال شده فرمان بازار را در دست میگیرد و خیلی زود تر از آنچه فکرش را میکنیم شاخص را به سقف های قبلی که لمس کرده می رساند … هر چه که بود امروز نه خوش بین ها پیروز بازار بودند و نه بدبین ها …
بازار امروز هرچه می توانست خود را سفت و محکم گرفت تا در فضای عرضه و موجهای اول و دوم عرضه مقاوم بماند که البته این موج ها کمی هم در گروهی مانند خودرو و برخی سهم های کوچک بازار را زمین گیر کرد ولی همه گیر نشد … امروز بازار با دو موج عرضه طرف بود و باید از پس آن ها بر می آمد موج اول عرضه موجی بود که به مرددین و چارتیست ها و خلاصه کسانی که به مثبت شدن اخیر فیک نگاه می کردند و اعتقادی نداشتند بر میگشت که باید آنها را خنثی می کرد و از سر خود باز می کرد و موج دوم موج کسانی بود که در این چند وقت ریسک کرده و در منفی ها خریده بودند و حالا در کوتاه مدت با اندک شناسایی سود مواجه بودند انصافاً بازار امروز با وجود تعطیلی پیشرو تا حدودی نسبتا موفق از پس عرضه ها برآمد و جریان پول بیرونی که در بازار نظاره گر بود و نگاه میکرد هم آرام آرام ترغیب شد تا دوباره به میدان بیاید …
البته این طبیعی است که بازار یکدست و یکپارچه مثبت نباشد و آن جریان پول وقتی نیست بازار هم گزیده کار می شود …
نقش گزارش ها و جریان پول در این روزهای بازار مهم است …
در مورد اثرات این گزارشها و این حمایت ها و جمع و جور شدن ها در بازار که احتمالا اثرات آن را در هفته های بعد میبینیم می توان بازار را به سه بخش تقسیم کرد که از این گزارشات و تحولات امروز اثرات مثبت و منفی ریز و درشت بسیاری می گیرند
معتقدیم بخش اول و دسته اول نمادها و سهم هایی هستند که در همین چند روز هم متعادل بودند و به نظر به واسطه خرید های قوی حقوقی و حقیقی گزارشهای پیش رو اولین گروهی هستند که متعادل شده و اولین گروهی بودند برگشت قیمت را تجربه کردند که ۳۰ نماد بزرگ بازار و شاخص ساز عمدتا در این دسته هستند البته که خودرویی ها را فعلا از دل آنها بیرون بکشید …
دسته دوم لیدر های بازار هستند که با حمایت ها و دستور و هزار سلام و صلوات طی روزهای گذشته سعی در جمع آوری آنها بود و هست و به نظر با کمک بزرگان حقوقی و حتی صندوق های تثبیت و توسعه این نمادها هدایت و حمایت می شوند که گروه خودرو و شاید کمی بانک بخش های اصلی آن هستند
اما ماجرای گروه سوم کمی متفاوت است گروه سوم سهم های کوچک و خاص بازار هستند که طی این مدت بازدهی های عجیبی را به ارمغان آورده بودند در این دسته آنها که گزارش های خوبی میدهند متعادل و حتی مثبت شده اما شاید بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ نماد وارد اصلاح زمانی و قیمتی شده و در فاز بعدی حرکت بازار همچنان در میزند این شاید مهم ترین پیش بینی باشد که برای این هفته و هفته بعد بتوان داشت و قطعا بازار دوباره میتواند فضای بهتر از این چند روز را تجربه کند … این یعنی به بازار دیگر نمی شود یکپارچه مثبت و یکپارچه منفی نگریست مگر دست قوی جریان پول بیاید و فضا را تغییر دهد !
و اما دو موضوع اخر …
اگر این بحران فعلی را پایانیافته تلقی کنیم به نظر می توان نتایج و رخداد های بسیار زیادی را از دل آن بیرون کشید و برایِ روزها و هفتههای آتی به کار بست که یکی از مهمترین آنها این است که دخالت های بیرونی و درونی در بازار کمتر می شود. این به چه معناست؟! یعنی هم سیاسیون به خود کمتر اجازه میدهند که در روند بازار دخالت کنند و نظر بدهند و هم سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر در استفاده از ابزارهای خود جهت کنترل بازار محافظه کارانه تر رفتار می کند و این موضوع اتفاقی است که به نظر رخ داده و از دید ما یک امتیاز مثبت برای آینده بازار محسوب می شود
نکته دیگر در مورد درسهای این بحران این است که سازمان بورس احتمالاً با تقویت سمت عرضه در بازار حرکت خواهد کرد و عرضه های اولیه و اتفاقات خاص رویدادهای این چنینی را در روزهای پیش رو با شدت و سرعت بیشتری پیش خواهد برد که اتفاقاً معتقدیم عرضه های اولیه پذیره نویسی شرکت ها پذیره نویسی سهام پروژه ها می تواند هم از بعد روانی و هم از بعد عملیاتی و هم از این فضا که کارکرد های درست بازار سرمایه را نشان می دهد مورد توجه باشد.
و حرف آخر …
دوباره دلار کم شده نمی دانیم چرا برخی تا کمی دلار کم میشود فیلشان یاد هندوستان برجام و توافق این موارد می افتد و خود به خود ناخودآگاه کشورهایی مثل قطر و عمان پایشان به صفحه اخبار باز میشود دیروز در خبرها داشتیم عمان قرار است میانجیگری کند هرچند که در لابلای همین خبر ها چنین چیزی پیدا نشد اما دلار با همین شایعه و خبر افت قیمت را داشت .دیروز شایعه شده بود گویا قرار است پیشنهادی برای ایران آورده شود …
هرگاه یاد میانجی و پیشنهاد میافتیم خدابیامرز شینزو آبه یادم می آید که نامه به دست به ایران آمده بود و بعد از اینکه مواضع را دید و شنید نامه را زیرش گذاشت و بیخیال شد …
صد البته که معتقدیم برجام به سود همه و مهمترین اتفاقی است که می تواند برای بازار و اقتصاد ایران رقم بخورد چند باری در همین ستون و همین بخش در مورد برجام و سیاست و دلار صحبت کردیم و باز هم این را میگویم که اگر برجام صورت گرفت و افت دلار در آن تاریخ رخ دهد،این سایر بازارهای موازی هستند که باید بترسند و بلرزند نه بازار سرمایه ! سایر بازارهایی که به واسطه انتظارات تورمی عجیب ،دلار بالای 60 و 70 را لحاظ کردند و معامله می شوند . در حال حاضر بازار سرمایه که با تمام حرف و حدیث و فراز و فرودش با دلار حوالی چهل معامله میشود میتواند فضای منطقیتری را لمس کند از همین رو خیلی به فضای تحولات سیاسی آنچنان عجیب وزن نمی دهیم و دوم از همه فکر میکنیم خطر آن برای بازار سرمایه کم و اثرات مثبت آن برای بازار بیشتر است . به نظر خیلی ذهنتان را درگیر این ماجرا نکنید و بیشتر به این فکر کنید که 320 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دولت به زودی احتمالا دلار 28500 را نیز به حاشیه می برد …
سیمانی های توانا
در نمادهای سیمانی شاهد رشد قیمتی و بازدهی خوبی در نمادهایاین گروه هستیم برخی سیمانی ها همچنان صدر نشین بازار هستند
در این گروه سیمان شرق که تحولات خوبی در شرکت های زیر مجموعه شاهد و از سوی دیگر با پتانسیل های بنیادی قوی همراه شده است و سود سازی شرکت های زیر مجموعه به خصوص سیمان سفید شرق سبب افزایش انتظارات اتی در سشرق شده و سهم را با رشد قیمتی به سمت سطوح 1500 الی 1600 تومان روانه ساخته است
سیمان خوزستان هم صورت های مالی 12 ماهه قوی داشته و شایعات سود بالای 1000 تومان برای امسال دارد افزایش شدید نرخ کلینکر صادراتی به عراق از دلایل جهش سود سازی در این شرکت شده است سخوزی که تا قیمت های 6000 الی 6500 تومان هم جای رشد داشته و وضعیت بنیادی خوبی دارد
سیمان ساوه هم با روند مثبت قوی همراه و به سمت قیمت های 16000 الی 17000 تومان حرکت می کند سهم وضعیت بنیادی بسیار خوب و قوی داشته و روند میان مدتی صعودی خوبی دارد این سهم سیمانی به واسطه ارزیابی سود 2500 تومانی برای امسال و تقسیم سود 1200 تومانی در مجمع با اقبال همراه شده است
به زودی اثرات مجمع سیمانی ها بر سیتا و سفارس را صحبت میکنیم که به نظر میتواند این دو را تحت تاثیر خود قرار دهد .
هلدینگ های توانا
در نمادهای هلدینگی شاهد وضعیت خوبی در سهام این گروه بودیم برخی هلدینگ ها با وضعیت بنیادی خوبی همراه و می تواند رشد خوبی داشته باشد
پترول که سهامدار سه پتروشیمی ممسنی و کازرون و دهدشت بوده و این سه شرکت نیز مالکیت خوبی در پتروشیمی گچساران دارند با افتتاح قریب الوقوع این پتروشیمی پترول به صورت غیر مستقیم تاثیرات خوبی خواهد پذیرفت پترولی که تا قیمت های 300 الی 320 تومان در صورت شکست و عبور از قیمت های 260 تومان جای صعود دارد
وتوسم سعی در شکست قیمت های 600 تومان دارد سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و با دید میان مدت رشد قیمتی بالایی دارد سهم به واسطه سود سازی بالای خود عمدتا مورد توجه می باشد اما برای رشد قیمتی مناسب از دید تکنیکالی مستلزم تثبیت در قیمت های بالای 600 تومان می باشد
سرمایه گذاری سبحان هم وضعیت خوبی دارد و از طریق جم پیلن سود بالایی را شناسیی خواهد کرد سهم بر سر حمایت 280 تومانی مهمان نوسان ارام است سهم توان رشد قیمتی تا سطوح 320 تومان را داشته و شنیده می شود امسال سود 60 تومانی خواهد داشت
خودرویی و گام اصلاح
در نمادهای خودرویی شاهد روند منفی و اصلاحی بودیم خودرویی هایی که در سطوح حمایتی قوی قرار گرفته و بعید است اصلاح بیشتری داشته باشند
در ایران خودرو حمایت مستحکم 360 تومانی در پیش است سهمی که وضعیت خوبی داشته و میتواند برگشت مناسبی داشته باشد برای سال جاری تخمین سود در این سهم زده شده و اگر بتواند باز محصولاتش را در بورس کالا عرضه نماید انتظارات اتی بالای ایجاد خواهد کرد
در نماد سایپا هم حمایت قوی 320 تومانی بر سر راه این سهم قرار دارد سایپایی که اوضاع و احوال خوبی داشته و روند قوی در میان مدت دارد این سهم که برنامه فروش دارایی ها به خصوص فروش سهام قطعه ساز را در دستور کار داشته و از سوی دیگر برنامه عرضه مجدد شاهین را در بورس کالا دارد می تواند از حمایت قوی عنوان شده به سمت سطوح 360 تومان برگشت داشته باشد
برای خاور سود های خوبی تخمین زده می شود هم برای سال 1401 و هم برای امسال شایعات سود سازی بالایی در این سهم جریان دارد خاوری که اهداف قیمتی 700 تومانی در میان مدت با توجه به شایعات سود 90 تومانی برای امسال را دنبال می کند
دارویی های خوش اتیه
در نمادهای دارویی شاهد وضعیت خوبی هستیم برخی دارویی ها که پتانسیل های بنیادی و خبرهای قوی دارند همچنان روندشان مثبت دنبال می شود
در دارویی کوثر سهم با رشد قیمتی 12 درصدی بازگشایی شد حسابی انتظارها ازاین سهم به خصوص با توجه به گزارش فروردین ماه و فروش های بسیار بالا افزایش یافته است این سهم تا قیمت های 1450 الی 1500 تومان جای نوسان مثبت دارد سهمی که رشد بالایی داشته و انتظار می رود در قیمت های مورد نظر متعادل شود
الحاوی در حال رشد به سمت قیمت های 1800 الی 2000 تومان است شایعات سود 300 تومانی برای سال جاری از یک سو و افزایش سرمایه 500 درصدی از تجدید ارزیابی که رسما در کدال اعلان شده از سوی دیگر سبب شده تا این سهم با روند مثبت همراه شود الحاوی که ارزش ذاتی 2400 تومانی در میان مدت دارد
دالبر بار دیگر پس از اصلاح در کف قیمتی 900 تومانی قرار گرفته و انتظار یک رشد 20 درصدی دیگر از ای سهم می رود سهمی که بار قبل هم از همین قیمت ها استارت زده و تا سطوح 1100 تومان بالا امده تحول در سود سال قبل و در پیش بودن صورت های مالی 12 ماهه قوی و سود سازی بالا برای سال جاری سهم اوضاع خوبی دارد
بانک ها و انتظارات بالا
در نمادهای بانکی شاهد تحولات مثبت هستیم از یک سو در پیش بودن صورت های مالی 12 ماهه مثبت 1401 و از سوی دیگر انتظارات بالا برای سال جاری باعث نوسانات مثبت خوبی در سهام این گروه شده است
در بانک ملت سهم با رشد قیمتی به سمت سطوح 460 تومانی در حرکت است این سهم وضعیت و اوضاع و احوال خوبی داشته و به نظر می رسد تا قیمت های 500 تومان هم در میان مدت جای رشد داشته باشد هم سود عملیاتی و هم سود تسعیر ارز گزارشات خوبی برای اینس هم به همراه خواهد داشت
در بانک صادرات هم شاهد نوسانات مثبت هستیم سهم با شکست قیمت های 260 تومان به سمت قیمت های 300 الی 320 تومان روانه می شود انتظارها به خصوص از شرکت های زیر مجموعه این سهم بانکی به شدت بالا و سهم توان رشد تا سطوح قیمتی عنوان شده را خواهد داشت
وپست هم با نوسانات مثبت همراه شده است و به نظر می رسد بار دیگر قصد شکست قیمت های 920 تومانی و رشد تا سطوح 1000 تومان را دارد سهمی که امسال 220 تومان سود و ارزش ذاتی بالایی دارد این سهم بانکی می تواند تا قیمت های 1200 تومان در میان مدت صعود داشته باشد
چهارگوشه بازار
شدوص سم بنیادی و بسیار خوب بازار که سود 400 تومانی را برای امسال خواهد داشت در قیمت های محدوده 1800 تومان فرصت خرید خوبی را ایجاد کرده است افتتاح طرح توسعه و جهش فروش در این شرکت سبب شده تا سهم برای امسال سود سازی بالایی داشته باشد با فرض سود 400 تومانی و اعمال پی بر ای 6 تا 7 سهم ارزش ذاتی 2400 الی 2800 تومانی دارد
سهام مدیریتی فجر توسط فولاد مبارکه عرضه و ظاهرا شستان خریدارش بوده است فجری که با اقبال و رشد قیمتی خوبی با صف خرید به قیمت های هدف 920 تومانی می رسد فجر در اختیار فولاد بود وضعیت بهتری داشته و باید دید با مدیریت جدید چه خواهد کرد در مورد سهم گزارش های خوبی از سود شنیده می شود
کپشیر با صف خرید مجددا به سمت قیمت های 1250 تومانی در حرکت است سهمی که به کف حمایتی خود واکنش خوبی داشته و ارزش ذاتی بالایی دارد سهم هم توان سود سازی بالا برای امسال و هم خبرهای انتقال کارخانه را دارد دارایی های سنگینی در دل کپشیر قرار دارد
امروز خیلی در مورد بازار نمی شود چیزی گفت سعی میکنیم در چشم انداز بازار روز چهارشنبه و گزارش بازار بیشتر صحبت کنیم . نکته مهم این است که بازار تمرکزش باید روی گزارش های 12ماهه باشد که تا جمعه روی کدال می اید .


