جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز شنبه 23 اردیبهشت 1402

گزارش بازارامروز شنبه 23 اردیبهشت 1402

نوید خاندوزی
می 13, 2023
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروز شنبه 23 اردیبهشت 1402 

نیم ساعت امیدواری ! 

امروز بازار باز هم با هزار امید و آرزو کار خود را آغاز کرد تا زهر فشار فروش را بگیرد و منفی ها جمع و جور شوند و فضای متفاوتی برای روزهای آتی رقم بخورد. چند دقیقه اول طبق معمول امیدوارکننده بود اما صفوف فروش به هم پیوسته خودرو و سایپا به عنوان لیدرهای روانی بازار جو فروش را تشدید کرده و تا ساعت ۱۱:۳۰ و حتی ۱۲ بازار زیر سنگین ترین ضربات فروشنده ها قرار گرفت .اما تقریباً از ساعت ۱۱:۴۵ و حوالی ۱۲ به بعد ناگهان دست قوی خریدار چه حقیقی و حقوقی پدیدار شد و بازار را به شکل توفانی تا حدودی حمایت کرد اما این حمایت برای بسیاری شبیه روزهای قبل بود و آن را موقتی می دانست.اما برخی دیگر معتقدند دست خرید امروز با روزهای قبل متفاوت بود و حقیقی ها با اندازه بزرگتر و درشت تری در بازار حضور پیدا کردند و این دقیقاً مقطعی است که شاخص هم به نقاط حساسی برای واکنش رسید و بسیاری این لحظات و این‌نقاط را نقاط جالب و جذابی برای بررسی می دانند.
یک نکته مهم در مورد بازار و سهم ها و شاخص وجود دارد .برخی حرکت بازار را بر اساس روند تکنیکالی شاخص بررسی می‌کنند و معتقدند نقطه ای به نام نقطه ۲.۱۰۰ جای خوبی برای برگشت نمادهاست که بازار از این نقطه حرکت محکمی را آغاز میکند
این که این تحلیل به وقوع می پیوندد یا خیر به نظر انتشار گزارش های ۱۲ ماهه و جمع و جور شدن بزرگان بازار به این ماجرا کمک خواهد کرد اما این را هم به عنوان یک سناریو در نظر بگیرید که هر تغییری و هر اتفاق منفی روی گزارش های ۱۲ ماهه که خارج از انتظار بازار باشد می تواند فضای منفی را رقم بزند اما تا به امروز و با این دست فرمان به نظر محدوده ۲.۱۰۰ می تواند محدوده محکم و قوی برای برگشت اولیه بازار شود که طی دو روز آتی با آن مواجه خواهیم بود
و اما در مورد اثرات این گزارش‌ها و این حمایت ها و جمع و جور شدن ها در بازار که احتمالا اثرات آن را در هفته های بعد میبینیم می توان بازار را به سه بخش تقسیم کرد که از این گزارشات و تحولات امروز اثرات مثبت و منفی ریز و درشت بسیاری می گیرند
معتقدیم بخش اول و دسته اول نمادها و سهم هایی هستند که در همین چند روز هم متعادل بودند اما منفی و به نظر به واسطه خرید های قوی حقوقی و گزارشهای پیش رو اولین گروهی هستند که متعادل شده و برگشت قیمت را تجربه می‌کند ۳۰ نماد بزرگ بازار و شاخص ساز عمدتا در این دسته هستند
دسته دوم لیدر های بازار هستند که با حمایت ها و دستور و هزار سلام و صلوات طی روزهای آتی سعی در جمع آوری آنها خواهد شد و به نظر با کمک بزرگان حقوقی و حتی صندوق های تثبیت و توسعه این نمادها در مرحله بعد جمع آوری می شوند که گروه خودرو بانک و پالایش بخش های اصلی آن هستند
اما ماجرای گروه سوم کمی متفاوت است گروه سوم سهم های کوچک و خاص بازار هستند که طی این مدت بازدهی های عجیبی را به ارمغان آورده بودند در این دسته آنها که گزارش های خوبی میدهند متعادل و حتی مثبت شده اما شاید بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ نماد وارد اصلاح زمانی و قیمتی شده و در فاز بعدی حرکت بازار همچنان در میزند این شاید مهم ترین پیش بینی باشد که برای این هفته و هفته بعد بتوان داشت و قطعا بازار دوباره می‌تواند فضای بهتر از این چند روز را تجربه کند …
و اما امروز…
امروز آغاز یک هفته نصفه و نیمه و نسبتا سرنوشت ساز برای بازار است که بسیاری بر این عقیده اند که کف قیمت بسیاری از سهم ها این هفته شکل گرفته و شناسایی شده و مسیر بعدی بازار روشن خواهد شد البته طبیعی و واضح است که ممکن است مسیر بعدی بازار و حرکت بعدی بازار با شتاب و شرایط قوی نباشد اما متوقف شدن این موج ریزش و از بین رفتن حس ترسی که وجود دارد کمک بزرگ و شایانی برای بازار خواهد بود که امروز شاید با این فضا بخشی از آن شکل گرفت وبازار بهتری را داشتیم
روزهای گذشته نیز تاکید کردیم که نوسان ذات بازار است و اصلاح و ریزش ها طبیعی است بازار باید بتواند هر طور شده براین حس ترسی که ایجاد شده غلبه کند که امروز رگه‌هایی از این غلبه بر ترس در تابلو و چهره بازار دیده می‌شد.
اما مطابق روال همیشه شنبه ها مروری بر اتفاقات و حوادث این هفته داشته باشیم که سه روز ابتدای آن را تمام و کمال داریم اما با تعطیلی سه شنبه روز بین تعطیلی چهارشنبه را تا حدودی نصفه و نیمه خواهیم داشت
شاید مهم ترین و خاص ترین رویداد بازار در این هفته این باشد که گزارش های ۱۲ ماهه شرکت ها راهی بازار می شوند و این موضوع اتفاق مهم و اثر گذاری برای بازار خواهد بود که دلایل آن را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

تمام آنچه طی این مدت روی آن تاکید می کردیم و باور ما بود این بوده که افت قیمت‌های فعلی چیزی جز یک اصلاح در یک روند صعودی نیست و این افت نیز فرصتی برای اصلاح پرتفوی و خرید سهم و حضور دوباره جریان پول خواهد بود منتهی ضربه ای که این روزها وارد شده کمی پروسه برگشت را خاص تر‌می‌کند. دلیل محکم ما برای این موضوع هم این بود که بازار بر مدار ارزندگی و شرایط منطقی بنیادی قرار داشت این شرایط منطقی و ارزندگی خود را در چند بعد نشان می داد و چند نشانه و آدرس برای این موضوع وجود داشت که مهمترین آن وضعیت فروش و عملیاتی و بنیادی شرکت هاست که خود را در سود و در نهایت پی به ای تحلیلی بازار نشان می دهد
گزارش های دوازده ماه فعلی دو نکته را در موضوع تحلیل بازار رقم میزند نکته اول این است که این گزارش ها به نوعی بستر اصلی تقسیم سود مجامع برج ۳ و ۴ خواهد بود و اتفاق مهم و حیاتی این است که این بار با توجه به زمانبندی چهارماهه تقسیم سود می تواند جذابیت های ویژه تری را داشته باشد
و نکته دیگر سه ماهه چهارم در شرکت ها می تواند با توجه به نرخ ها و فضا، آینه خوبی برای سود ۱۴۰۲ باشد و از همین رو در محاسبه پی به ای فوروارد بازار کمک شایانی خواهد کرد
از همین روست که معتقدیم این دو موضوع و این دو اتفاق و این دو رویداد با گزارش های دوازده ماه رقم می‌خورد و بازار می تواند یک کف قیمتی محکم در بسیاری از سهم هایی که گزارش های خوب و نرمالی دارند شناسایی کنند
البته اینجا وظیفه تحلیلگران بازار است که به بازار خط دهند و جهت بازار را شناسایی کنند
پیدا کردن قیمت منطقی و نقطه بهینه ورود و کف کار بسیاری از سهم ها با این گزارش ها آسانتر شده و می‌تواند نقطه برگشت و اتکای خوبی برای فعالان باشد امیدواریم این بار دوباره بازار تحت تاثیر جو نباشد و منطقی و تحلیلی نگاه کند
به خصوص پول های بزرگ بازار می توانند فرصت های خوبی را در مقطع فعلی در قیمت های منطقی و مناسب و بنیادی شکار کنند و در دور بعدی حضور جریان پول در بازار فروشنده باشند.

و نکته آخر این روزها کلا حاشیه‌های بازار حول این موضوع است که ریزش بورس دستوری بوده یا غیر دستوری !؟
یادبرنامه نود می افتیم که البته اسم آن فرد را فراموش کردیم یکی از اعضای فدراسیون فوتسال در مسابقه سیلی راروانه گوش یکی از بازیکنان کرده بود و بعد که تصویر او در آمد گفت من او را هدایت کردم سیلی نزدم!! حالا سیلی زده یا هدایت کرده ،دستور داده یا حقوقی ها این کار را کردند به وقتش با این موضوع کار خواهیم داشت اما در حال حاضر به نظر تمرکز فعالان و تحلیلگران بازار باید روی این موضوع باشد که کدام سمت بازار قرار گیرند که با توجه به فضای فعلی اقتصاد وعوامل متعدد مالی و اقتصادی می تواند ریسک کمتری را در مقابل بازده قوی تر داشته باشد.
گذاشتن انرژی برای اینکه حالا دستور داده شده ،ریختاندند و یا خودش ریخته نه اینکه منطقی نباشد اما بازار و تحلیل گران را از مسائل دیگر دور می کند
به نظر این موضوع را به روزها و هفته‌های آتی بسپاریم امروز کار اکثر مدیران صندوق ها و تحلیل گران و مدیریت دارایی باید این باشد که شناسایی سهم را با توجه به گزارش ها در دستور کار قرار دهند
یکبار هم که شده بزرگان بازار حداقل تحت تاثیر جو نباشند و سعی کنند حرف ها و تصمیمات منطقی در بازار اخذ نمایند

بگذریم و سراغ بازار امروز برویم …

بازی روی خودرو خساپا امروز جذاب بودوصندوق های تثبیت و توسعه امروز تمام قد در سمت خرید  ظاهر شدند  .  ببنید به این دو  سهم تا پایان مهر برای تصمیم  گیری در مورد زیان فرصت داده شده و این  شرکت ها برنامه تحولی برای خروج از زیان را دارند و این نکته مثبت ماجراست . به  زودی سایپا برنامه های این موضوع را اعلام میکند و خودرو نیز پشت  سر ان . هردو  برای افزایش سرمایه از تجدید  نامه نگاری کرده اند و این اخبار مثبت این دو سهم است   . در مورد  سایپا گفته می شود  بحث بورس کالا جدی تر شده و هفته گذشته در نامه ای به سیاستگذار صنعت خودرو تقاضای ایفای تعهدات قبلی عرضه خودرو در بورس را داشته ایم.

در گروه خودرو، خدیزل در سال ۱۴۰۱خبر از رشد ۷۶ درصدی سود هر سهم خود نسبت به سال گذشته داد که این رقم معادل ۱۰۴ تومان بوده است. شرکت در سال ۱۴۰۱ درآمد عملیاتی خود را ۲۳۱ درصد افزایش داده و این در حالی است که بهای تمام شده شرکت با ۳۲۴ درصد رشد و همچنین هزینه مالی آن با ۱۶۸ درصد رشد مواجه شده است. با وجود معاملات روزهای اخیر، خدیزل همچنان بالاترین بازدهی ماهانه را میان شرکت های خودروساز دارد که معادل ۳۶ درصد میباشد و این در حالی است که بازدهی ماهانه این گروه برابر با ۸ درصد است.

بانکی ها امروز شرایط خوبی داشتند و در منفی خوب حجم خوردند  . دراین گروه با دید  میان مدتی و کمی صبر وبملت در منفی امروز جذاب بود و فردا نیز زیر 400  سهم خوب است  . در سوی دیگر با دید  یک سهم خاص وشهر همچنان می تازد در بین  گزینه های مختلف وبصادر در منفی وتجارت در منفی هردو جذاب هستند . وتجارت حوالی 300  ریال و وبملت حوالی 1200 ریال سود دارد . وبصادر عرضه  نیشکر و تحولات وسپهر را دارد . به نظر این گروه نیز در منفی جای اصلاح  بیشتر نداشته و میتواند جالب باشد  .  در بین  بانکی ها  ونوین هم  با چشم انداز 900 ریال سود اعلامی در این  قمیت ها قابل بررسی است

در بین هلدینگ ها  شستا امروز خوب معامله شد  . از نظر بنیادی حتی با  سود 6 ماهه تلفیقی هم  شستا در قیمت های 1300ریال واقعا خوب است  وغدیر زیر 24000 ریال  قیمت خوبی دارد  .در بین خاص ترها ومهان  صبا وسپه وسکاب اصلاح خوبی کردند و میتوانند جالب باشند و ونیکی هم در فضای خوبی قرار دارد  . وکغدیر هم  شرایط بدی را ندارد و در این  قیمت ها  با چشم  انداز 4000 ریال سود بدنیست  .

امروز فلزات و فولاد  را نیزخوب خریدند  . دراین گروه  سراغ  ریسک گریز ها بخواهید  بروید مثلا فولاد در منفی امروز حوالی 6200 6300  ریال خوب بود . فخوز با چشم  انداز 800 ریال سود و 300 ریال  تقسیم در منفی امروز فملی و فاسمین و فباهنر  گزینهه ای بسیار جذاب و کم  ریسکی بودند و فردا نیز شرایط خوبی دارند در بین خاص تر ها  چدن  با اصلاح امروز  و فردا میتواند جذاب باشد سهم  قابلیت های خوبی را  برای رشد میتواند داشته  باشد  به خصوص بعد از گزارش فسازان  فجر را هم  زیر نظر بگیرید میتواند  سهم جالب و جذابی در بازار باشد

در سهم های خاص بترانس امروز منفی بود و به نظر بد نیست روزهای اتی زیر نظر باشد . سهم  اصلاح خوبی را دراین مدت داشت و حالا گزارش 12ماهه زده است  بترانس ۶ماهه در سود اصلی این عدد  70 ریال و 9ماهه 102 ریال و ۱۲ماهه ۳۲۰ ریال است.
در ۹ماهه 6677 میلیارد ریال سود عملیاتی و 3718 میلیارد ریال سود خالص دارد
در ۱۲ماهه با سود زیرمجموعه ها ۱۷۳۸۳ میلیارد ریال سود عملیاتی و ۱۱۶۵۸ میلیارد ریال سود خالص دارد.به واقع اگر فرض کنیم  سال  1402 بترانس فقط 400 ریال سود دارد  و 200 ریال  تقسیم میکند با دید  میان مدت  2400 2500  ریال سهم  واقعا قیمت خوب و جذابی برای بازار است

حکشتی این روزها هم نموداری هم  بنیادی خوب است هم  حکشتی هم حخزر و هم حتاید و حسینا جتلب هستند  . اما حجم قوی روی حکشتی است . بارها و بارها روی این سهم  صحبت شد به نظر شفاف شدن اطلاعات مالی سهم و اتفاقات رخ داده در ان میتواند منجر به تغییر فاز سهم  شود  با دید  یک  سهم نوسانی خاص به نظر حکشتی یکی از ان  گزینه های خوب و خاص و قوی بازار می شود

در گروه دارویی،‌ دسبحان که به بازه قیمتی مهم ۹۵۰ تومان رسیده، امروز از بازه منفی ۵ تا مثبت ۳ نوسان کرد و بیش از ۷۰ درصد خرید سهم توسط حقوقی ها انجام گرفت. روند ماهانه درآمدی سهم رو به رشد بوده و شرکت نسبت به فروردین رشد درآمد ۹۰ درصدی را تجربه کرده. دسبحان در فروردین ماه به فروش ۹۷ میلیاردی رسیده که این رقم برای سال گذشته معادل ۵۰ میلیارد تومان بوده است. دراین گروه سراغ دفارا  در منفی ها هم می شود  رفت تقسیم  سود این  شرکت ها نیز بالاست

گروه  سیمان  با این  تقسیم سود ها میتواند مورد توجه  بازار باشد  . یکی از بهترین  گزارش ها  برای ساوه  بود ساوه در 3ماهه به سود 2608 ریالی  و 6ماهه  6520 ریالی  و 9ماهه 10980 ریالی و ۱۲ماهه ۱۶۲۱۵ ریالی رسیده و رشد خوبی در ۳ماهه آخر داشته است
سهم در 6ماهه  سود عملیاتی 4560 و سود خالص 4265 میلیارد ریال است
در 9ماهه 7772 میلیارد سود عملیاتی و سود خالص 7137 میلیارد ریال دارد
در ۱۲ماهه سود عملیاتی ۱۰۸۶۶ میلیارد ریال و سود خالص ۱۰۵۳۹ میلیارد ریال بوده است

به نظر ساوه با این گزارش اصلاحش متوقف می شود و به سمت 16000 تومان میتواند حرکت کند   سفانو  سخوز سمازن ساربیل و سکرما هم جالب هستند

سفانو که در سال مالی ۱۴۰۱، به ازا هر سهم سود ۱۱۷۸ تومان شناسایی کرده، برای امسال می‌توان انتظار سود ۱۳۲۵ تومانی را برای هر سهم شرکت داشت. سود سال ۱۴۰۱ سفانو نسبت به سال ،۱۴۰۰ رشد ۱۱۷ درصدی داشته است.
شرکت در فروردین ماه موفق به فروش ۷۲ میلیارد تومانی شده که نسبت به ماه قبل ۵۵ درصد کاهش داشته و با توجه به فروردین ماه سال ۱۴۰۱ حدود ۱۴ درصد رشد را تجربه کرده. همچنین متوسط نرخ های شرکت نسبت به ماه قبل ۲۰ درصد افزایش داشته است. اگر شرکت در سال جاری ۹۰ درصد سود خود را تقسیم نماید pe شرکت به رقم ۷.۴ خواهد رسید.

در بین  سهم های خاص گلدیرا در دوران خوش بینی بازار خوب حرکت کرد هم  گلدیرا هم  انتخاب خوب بودند در این بین در 3ماهه با سرمایه جدید 234 ریال سود محقق کرده است رشد 75% را نسبت به مدت مشابه قبل دارد که 3294 میلیارد ریال سود عملیاتی و 1959 میلیارد ریال سود خالص دارد این  یعنی احتمالا گلدیرا  1000 و انتخاب 5000 ریال  سود دارد 6800  6900  ریال گلدیرا و 27000  26000 ریال  انتخاب واقعا  قیمت های خوبی برای برگشت و خرید هستند

نماد سپیدار در روز جاری در بازه صف فروش تا صف خرید نوسان کرد و در نهایت بازار را با صف خرید به پایان رساند و ۶ برابر میانگین ۳۰ روزه حجم خورد. در حالی که بازده هفتگی رایانه معادل منفی ۱۱ درصد است، بازدهی هفتگی سیپدار به رقم مثبت ۳ درصد رسیده و در یک ماه اخیر ۲۳ درصد رشد را ثبت کرده.
شرکت براساس گزارش سالیانه ۶۰ درصد رشد در سود به ازا هر سهم داشته که رقم آن معادل ۳۱۱ تومان است. همچنین شرکت در فروردین امسال رشد درآمد ۱۴۱ درصدی نسبت به فروردین سال گذشته داشته و به فروش ۶۸ میلیارد تومانی رسیده است.

در گروه غذایی هر دو شرکت شیر پاستوریزه آذربایجان شرقی و غربی گزارش سالانه خوبی منتشر کردند و هر دو خبر از رشد بیش از ۷۰ درصدی در سود به ازا هر سهم خود دادند.
غپاذر در سال ۱۴۰۱ موفق به شناسایی سود ۳۰۲۷ ریالی به ازا هر سهم شده و به درآمد عملیاتی ۱۹۷۳ میلیارد تومانی رسیده است. قیمت سهم در حال حاضر به محدوده های پراهمیتی رسیده و در صورت رشد میتواند حداقل تا سقف قبلی رشد کند.
از طرف دیگر غشاذر هم به ازا هم سهم ۵۲ تومان سود ساخته که ۷۶ درصد نسبت به سال گذشته این رقم بیشتر شده. همچنین درآمد عملیاتی شرکت هم حدود ۹۰ درصد رشد داشته که معادل ۱۲۴۰ میلیارد تومان بوده است. میزان رشد قیمتی ماهانه هر دو سهم نسبت به محصولات لبنی کمتر بوده و در صورت برگشت جهت حرکت میتوان انتظار رشد از هر دو نماد را داشت

دراین گروه غبشهر و غکوروش را هم  کمی بیشتر زیر نظر داشته  باشید

سراخر سراغ پالایشی ها  برویم که  طبق شنیده ها و خبرها  شتران 109 و شبندر 258  تومان  گزارش 12ماهه  روی کدال می گذارند و اگر این اعداد درست  باشد میتواند  شوک خوبی برای کل بازار شود  .

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم