گزارش بازارامروزچهارشنبه 13 اردیبهشت 1402
ویراژ در جاده ابهام !
امروز بازار یک چرخش ناگهانی به سمت خودرویی و بانکی داشت و کمی فضا متفاوت برای یک آخر هفته ظاهر شدد ولی در کل عرضه های بازار امروز در اکثر گروه ها زیاد بود و 2 گروه بانک و خودرو شرایط متفاونی را تجربه کردند …
بازار امروز در واقع نقطه تلاقی برخی تصمیمات و اتفاقات بود که منجر به این شد کمی فشار عرضه در بازار امروز بیشتر شود ولی نیمه دوم با چرخش خودرویی و بانک کمی این شکاف و ابهام را پر کرد … البته ماهیت چهارشنبه ها و ترس از رخدادهای مختلف و تمایل به شناسایی سود در برخی سهامداران نیز در این موضوع موثر بوده است
اما شاید بتوان گفت که رسیدن شاخص به مرز روانی دو میلیون و پانصد و بغض فروخفته برخی از سهامداران در شناسایی سود و عادت تلخ و تکراری تردید وارد کردن به بازار باعث شد تا کمی تلنگر بازارهای جهانی و همچنین صبر برای گزارش های ۱۲ ماهه عاملی برای افزایش فشار عرضه در بازار باشد، اتفاقی که طی این چند هفته بارها و بارها شاهدش بودیم و البته روزهای شنبه نشان داده که این موضوع تا حدودی نگرانی اش برطرف شده و در مسیر تازه ای قرار دارد
البته نمی توان نادیده گرفت که در آستانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد و در این محدوده شاخص، نقش گزارش ها پررنگ تر و خاص تر است و فکر میکنیم از هفته آتی این موضوع وارد فاز جدیدی شده که تحولات متفاوتی را می تواند برای بازار ما را رقم بزند
اهمیت گزارش ها از این جهت برای بازار بالاست که میتواند بخشی از جریان پولی که معتقد است بازار برای رشد جدید به یک محرک احتیاج دارد را با گزارش های خوب قانع کرده و به سمت بهبود تقاضا سوق دهد
البته به خاطر داشته باشید که عکس آن نیز صادق است و گزارشات خارج از انتظار بازار و در جهت جو منفی احتمالی می تواند یک فشار و فروش موقت را ایجاد نماید
اما این روزها بسیاری سمت عرضه در بازار را بیش از حد دستوری و فشاری میبینند و آن را برای بازار فعلی مفید نمیدانند .یک نکته عرض کنیم . طبق چیزی که از عزیزان در سازمان بورس متوجه شدیم تمایل به افزایش عرضه در برخی سهم ها بوده ولی در نحوه فروش هیچ دخالت و دستور و حتی توصیه ای نمی شود .
اگر به خاطر داشته باشید وقتی داشتیم در مورد ابزارهایی که نهاد ناظر برای کنترل بازار و گرفتن هیجان آن ،در اختیار داشت، صحبت میکردیم عوامل متعددی را ذکر کردیم از حد مجاز اعتباری ها ،کاهش حد نصاب صندوق های فیکس، عرضه های اولیه ،عرضه های صندوق های تثبیت و توسعه و بازارگردان ها تقریباً این پنج ابزاری بود که نهاد ناظر در اختیار دارد تا با بازی با آنها مسیر هیجان بازار را کنترل کنند
قبل از هر چیز یک نکته را بگویم در حال حاضر هیجان آنچنانی در بازار دیده نمی شود که بخواهیم دوباره یکی از این موارد را سر بازار خراب کنیم اما در هر صورت بد نیست که یک شمای کلی به هر یک از آنها در شرایط فعلی داشته باشیم
در در مورد حد نصاب صندوق ها و اعتبار کارگزاری ها تصمیم انجام شده و نمی توان تغییری در آن ایجاد کرد
اما در مورد سه عامل بعدی ابتدا در مورد عرضه های صندوق های تثبیت و توسعه که طبق شنیدهها این عرضه ها نیز تا حدودی صورت گرفته و البته با شیب کم تر ادامه دارد صندوق های تثبیت و توسعه هر روز هم در سمت خرید و هم در سمت فروش بازار فعال هستند که البته این روزها و هفتههای گذشته بیشتر در سمت فروش بودند و طبیعی است که اگر برای یک صندوق نقش حمایتی تعریف میشود باید در مقطعی فروخته باشد که در بد بازار با نقدینگی آن دوباره خریدار شود. و هنوز هم معتقدیم این دو صندوق مفید ترین فروشنده های بازار هستند…
اما جریان فروش این صندوق ها نیز تا حدودی کنترل شده یک نکته را در این میان بگوییم شنیدیم که برخی کارگزاریها درخواست وجه و دریافت مبلغ یونیت خود را دارند شاید همه مدافع این ماجرا باشند اما اعتقاد داریم برگشت این پول به کارگزاری ها اگر در چیزی غیر از افزایش سرمایه این شرکت ها باشد منطقی نخواهد بود و به نظر این تنها اتفاقی است که برگشت پول از صندوق توسعه را به کارگزاریها منطقی می کند و معتقدیم این پول در همین صندوق ها در حال حاضر بماند وضعیت بهتری خواهد داشت تا صرف امور جاری کارگزاری ها شود …
اما در مورد عرضه های اولیه باز هم معتقدیم کم کاری جدی شرکت بورس و فرابورس و سازمان بورس در این حوزه روشن و مشخص است
البته که ناشران و شرکتهای بزرگ متمایل به شفافیت و حضور در بازار نیستند اما میشود برخی سخت گیری ها را کمی نادیده گرفت و مسیر عرضه های اولیه را هموارتر کردعلی الخصوص در مورد عرضه اولیه شرکت های بزرگ که می توانند نقش مثبتی در کنترل هیجان بازار و همچنین مشارکت جدی مردم داشته باشند
و نکته آخر بازارگردان ها هستند که این روزها دوباره حرف آنها نقل محافل شده است
این روزها انتقاد جدی از عملکرد بازارگردان ها در فروش بسیاری از نمادها وجود دارد قبل از هر چیز یک نکته را تاکید کنیم با یک نماد و دو نماد و ده نماد و عملکرد بازارگردان روی تعداد کمی از نماد ها کل این عملیات را زیر سوال نبرید شاید بازارگردانی تخلفی را مرتکب شده دلیل نمیشود اصل موضوع و کل ماجرا را زیر سوال برد
این ماجرا حواستان باشد که حکایت الگوریتم ها نشود که برخی بدون علم و دانش کافی اظهار نظر می کردند اما در مورد بازارگردان ها ذکر یک نکته ضروری است که این شرکتها در مقطعی مجبور به فعالیت در بازار شدند که فشار فروش حداکثری در بازار وجود داشت و ضربه این فشار باید جایی گرفته میشد بازارگردان ها عمدتاً با این فکر و با این شکل در آن مقطع آغاز به کار کرده و بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع از ناشرین راهی بازارگردان ها شد اینکه چه میزان این خریدها موثر بود یا نه کاری نداریم… اما در حال حاضر بازارگردان ها اقدام به فروش در بازار کرده و بیشتر در سمت فروش هستند اما به هر حال قطعاً ممکن است فروش آنها خیلی با توجه به حجم فعلی بازار به چشم نیاید اما لازم است که این صندوق ها نیز به مانند صندوق های روان کننده و حمایتی وقتی بازار مثبت است در سمت فروش و وقتی بازار منفی است در سمت خرید ظاهر باشند نکته ای که برای ما مهم است و روی آن تاکید میکنیم این است که به هیچ وجه، به هیچ وجهو با هیچ بهانهای نباید اجازه خروج این پول از بازار را داد
صندوق های بازارگردانی میتوانند این منابع را نگه داشته و در مقطعی دوباره در بازار تزریق کنند نکته بعد عملیات بازارگردانی برای آن مقطع با آن حجم و آن جذب دیده شده بود لازم است که یک بازنگری در این موضوع صورت گیرد و شاید یک پله دست این شرکت ها برای حرکت در بازار باز تر شود اما یک قید را کنار این قرار میدهیم که به نظر باید خط قرمز باشدو آن هم این که اجازه ندهیم نهاد ناظر اعم از ناظر بازار یا مدیریت یا هر کس دیگری به شکل سلیقهای و با توجه به جو بازار روی بازارگردان اعمال نظر کند.حتی اگر نیتش خیر است
یعنی اگر قانون است برای همه باشد و همه یک جور اجرا کنند میدانیم برخی اوقات با برخی زمانها لازم است تا مثلاً صف خریدی بیشتر داده شود اما اگر از نرم قانونی خود و نرمال تصمیم خود خارج گردد دچار هرج و مرج می شود که بعدها دامن خود بازار را خواهد گرفت اولین و بهترین کار این است که به جای سلیقه ای رفتار کردن در بازارگردان ها ، با توجه به جو بازار کمی قوانین را در مورد آنها تغییر دهیم
امروز میخواستم در مورد نکات زیادی از شاخص و تحلیل و مواردی از این دست صحبت کنیم اما کمی طولانی شد و در روزها و هفته های آتی در مورد آن بحث خواهیم کرد بگذاریم و سراغ بازار برویم
پتروشیمی ها به رنگ دلار
در نمادهای پتروشیمی همچنان روند معاملاتی خوبی را شاهد هستیم و برخی سهام مستعد این گروه فاز صعودی قوی به خود گرفته اند
شیران به قیمت های 2000 تومانی رسید سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شایعات سود 280 تومانی دارد سهم به سطوح ارزش ذاتی خود نزدیک شده و مقاومت های 2200 و 2400 تومانی دارد این سهم تحولات خوبی را شاهد که در 3 ماهه با تحقق سود 50 تومانی بخشی را نشان داده است
شاراک منفی و در قیمت های 4800 تومان در حال معامله بود سهم تا زمانی که این حمایت قوی را از دست نداده جای نگرانی ندارد شاراک وضعیت بنیادی خوبی داشته و امسال شایعات سود 700 الی 800 تومانی دارد اما بازار بیشتر در این سهم در انتظار اگهی مجدد بلوکی این سهم است
شلرد با عرضه های سنگین متعادل شد سهمی که مدت ها با صف خرید بالا امده و امسال با افزایش ظرفیت تولید و فروش بازار انتظار سود سازی بالایی از سهم را دارد برخی تخمین ها حاکی از سود 200 الی 250 تومانی در این سهم دارد شلرد ارزش ذاتی 1600 الی 1800 تومانی دارد
ساختمانی های جذاب
در نمادهای ساختمانی شاهد جذابیت خوبی در سهام این گروه بودیم ساختمانی ها پتانسیل های خوبی داشته و به خصوص نمادهای سود ساز این گروه مورد توجه هستند
ثاخت به قیمت های 520 تومان رسید و در حال عبور از این سطوح می باشد سهمی که دارایی های ارزشمندی داشته وتا قیمت های 560 الی 620 تومان بالا خواهد رفت اگر ارزش دارایی های شرکت را 900 تومان در نظر بگیرید 70 درصد ضریب ان ای وی ارزش ذاتی سهم همان 620 تومان خواهد شد
ثمسکن هم به قیمت های 900 تومان رسید رشد شدید قیمت سهام شرکت های زیر مجموعه سبب افزایش خوبی در ارزش ان ای وی این سهم شده است ثمسکن هم به سمت قیمت های 920 و در صورت عبور از این محدوده مهمان قیمت های 1000 تومان خواهد شد
ثرود که در 6 ماهه کولاک کرده و سود سازی بالایی را به همراه داشت و تخمین ها حاکی از توان سود سازی 400 تومانی سهم دارد با رشد قیمتی توانست به سطوح 2000 تومان نزدیک شود ارزش ذاتی و بنیادی سهم با فرض سود 400 تومانی در گام اول قیمت های2400 ودر گام نهایی سطوح 2800 تومان ارزیابی می شود
دارویی های پر فشار
در نمادهای دارویی شاهد افزایش عرضه ها بودیم به طوری که سهام این گروه با فشار عرضه ها به تعادل رسیدند البته برخی نمادهای گروه همچنان میل به نوسانات مثبت دارند
دجابر با رشد قیمتی توانست به سطوح بالای 2200 تومان برسد سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و تا قیمت های 2400 الی 2500 تومان هم جای نوسان مثبت را خواهد داشت دجابری که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شنیده می شود عرضه راموفارمین را در سال جاری در دستور کار دارد
دشیمی رشد بالایی را داشت سهم استارت خود را از قیمت های 2200 تومان زده و امروز به استانه قیمت های 3600 تومان رسیده است تخمین سود 500 تومانی برای سال جاری سهم زده و هم پی بر ای فوروارد 7 داشته و که نسبت مناسبی می باشد این سهم نیز به سقف بنیادی خود رسیده است
دکوثر همچنان با شیب بالایی به رشد خود ادامه و توانست سطوح 1200 تومان را در هم بشکند سهم تا قیمت های 1400 الی 1500 تومان رشد خواهد کرد گزارش 1 ماهه فروردین شرکت بسیار عالی و نشان از توان بالای بنیادی سهم دارد دکوثری که برای سال جاری تخمین سود بالای 200 تومان را به همراه دارد
تکاپوی خودرویی ها
نمادهای خودرویی امروز را حسابی سبز بودند و توانستند صدر نشین بازار شوند سهام خودرویی وضعیت خوبی داشته و روند میانمدت صعودی قوی دارند
ایران خودرو در حال شکست مقاومت قوی و تاریخی 420 تومان است این سهم بتواند از سد قیمت های 420 تومان عبور نماید مهمان سطوح 460 الی 500 تومان خواهد شد ایران خودرویی که وضعیت خوبی داشته و برخی انتظار دارند سود امسال سهم متحول شود
سایپا هم به قیمت های 360 تومان رسید عبور سهم از این سطوح قیمتی باعث رشد سهم تا قیمت های 420 تومان خواهد شد سایپایی که اوضاع و احوال خوبی داشته و حمایت قوی را شاهد می باشد حمایت ها از سایپا هم بالا بوده و این سهم به واسطه برنامه فروش دارایی ها در موقعیت خوبی قرار گرفته است
خپارس همچنان به رشد خود ادامه داده و به قیمت های 220 تومان رسید و در حال عبور از این سطوح می باشد هدف بعدی خپارس قیمت های 240 الی 250 تومان است سهمی که اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی ندارد و تنها امیدش به فروش بلوک مدیریتش توسط سایپا می باشد
بانک ها با جیب پر پول
در نمادهای بانکی شاهد ادامه روند مثبت در این گروه بودیم بانکها همچنان شاهد گردش پول قوی در معاملات خود هستند
روزهای قبل هم نوشتیم بازی بازار روی دو صنعت بانک و خودرو جدی تر و خاص تر شده است . در بین بانکی ها از وبملت سود 112 تومانی از ونوین سود بالای 100 تومان در 12ماهه شنیده می شود و نشان میدهد این دو قابلیت های بنیادی قوی را دارند . وبصادر خوش نوسان و تجارت در رتبه بعدی قرار دارد و این دو نیز از دید نوسانی و بازاری بسیار خوب ظاهر شدند در سوی دیگر وپارس هم پر حجم است و شنیده می شود یک شناسایی سود منطقی و خوب را هم در سال 1401 و هم 1402 در بازار دارد این سهم را نیز زیر نظر داشته باشید .
با دید ریسک پذیری وگردش وشهر دی جالب هستند ولی اگر اهل ریسک نیستید با دید کمی پر ریسک تر وبصادر وتجارت وپارس و با دید کم ریسک وبملت ونوین را توصیه میکنیم .
در پست بانک سهم سود ساز و مورد توجه گروه همچنان روند صعودی قوی به سمت سطوح 1000 تومان ادامه دارد اگر سود سال جاری را حداقل 200 تومان در نظر بگیریم سهم ارزش ذاتی 1200 الی 1400 تومانی داشته و همین امر نشان می دهد فعلا روند صعودی سهم ادامه دارد
بانک صادرات 300 تومانی شد سهم امروز اماج عرضه های قوی قرار گرفت و صفش بارها عرضه شد این سهم مقاومت 320 تومانی را در پیش رو داشته و باید دید ایا قادر به شکست این مقاومت و رشد بیشتر در هفته اینده می باشد یا خیر صادراتی که خوب بالا امده و بازدهی بسیار مناسبی داده است
بانک ملت ابر بانک دارای دارایی های ارزی هم با روند مثبت خوبی همراه شده است این سهم تا قیمت های 420 تومان بالا امده و تثبیت در سطوح بالای 420 تومان سهم را به سمت قیمت های 460 تومان پیش خواهد برد این سهم نیز وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و سود تسعیر ارز و سود عملیاتی بالایی خواهد داشت
چهارگوشه بازار
پاسا شایعات سود 300 تومانی برای سال جاری دارد این سود سازی بالا در صورت های مالی 12 ماهه 1401 نیز منعکس و در گزارش 12 ماهه سال 1401 هم انتظار سود سازی بالایی از سهم را داریم پاسا هدف قیمتی 2000 تومانی داشته و روند صعودی خوبی با تثبیت درقیمت های بالای 1600 تومان خواهد داشت
بیمه سینا متحول شده و برای سال 1401 به سود بالای 50 تومانی رسیده است سهم ارزش ذاتی 350 تومانی داشته و با این گزارش عالی خود مهمان صف خرید سنگینی شده است این سهم بیمه ای از زیان خارج و به سود دهی خوبی برای سال 1401 رسیده و انتظار تکرار این سود سازی برای سال جاری را داریم
در بین بیمه ها آسیا هم امروز صف خرید خوبی داشت کوثرهم مثبت بود .
کوثر بالای 1100 ریال با سرمایه قدیم سود اعلام میکند و با تقسیم بیش از 350 و 400 ریالی مواجه است و همین یعنی سهم بالای 4000 ریال خواهد بود و کم کم بازی روی حق هم شکل میگیرد که خرید حق تقدم و تبدیل ان به سهم با دید میان مدت خوب است .
دراین گروه صف زدن اسیا را هم می شود یکی از گزینه ها دید و بد نیست زیر نظر باشد
اتیه دماوند با صف خرید سنگینی همراه و به سمت قیمت های 2200 تومان روانه شده است این سهم وضعیت خوبی داشته و با توجه به رشد قیمت و سود سازی بالای شیران که وزن اصلی سبد بورسیش را تشکیل می دهد با روند مثبت خوبی همراه شده است سهم بتواند قیمت های 2200 تومان را بشکند تا سطوح 2400 تومان پیش خواهد رفت
در بین دلاری ها فولادی ها امروز خوب نبودند . در گروه فولاد با دید کمی صبر فخوز و فولاد را در منفی این روزها خریدن بد نیست معاملات شمش خوب و قوی پیش می رود و ورق هم بد نیست . با دید سهم های میان مدتی و کم ریسک فسبزوا فغدیر کاوه هرمز فولاژ گزینه های خوبی هستند و ما بین این شرکت ها فولاژ را جالب می بینیم . در بی ریسکی ترها هم فسازان فلوله و حتی فجر به عنوان یک گزینه خاص مطرح است . زمزمه هایی از بلوک فجر شنیده می شود که اگر انجام شود میتواند اتفاق مهمی برای سهم باشد . این گروه را نیز در نظر بگیرید و زیر نظر داشته باشید به خصوص فجر را با دید نوسان
پی پاد از ابتدای بازار با صف خرید همراه بوده و سهم معاملات خود را با صف بیش از ۱۲۴ میلیون تومان به پایان رساند و این درحالی است که حقوقی ها بیشتر در سمت فروش ظاهر شدند. در فروردین ماه شرکت به درآمد ۴۰۱ میلیارد تومانی رسیده که تقریبا به میزان فروش اسفند ماه بوده است. از طرفی شرکت نسبت به سال گذشته درآمد خود را ۵۸ درصد افزایش داده. بازدهی هفتگی سهم بعد از معالات اخیر خود به ۲۳ درصد رسیده و این در حالی است که این عدد ۳ برابر بازدهی صنعت است.دراین صنعت زمزمه صحبت های افزایش نرخ خدمات به گوش میرسد
امروز ۶۰ درصد فروش خودرو توسط حقوقی ها انجام گرفت و در نتیجه معاملات امروز بازدهی ماهانه خودرو از ۱۱ درصد در روز گذشته به ۱۴ درصد در روز جاری رسید.
خزامیا هم با وجود اینکه در روزهای اخیر به سقف قیمتی خود رسیده و در بین نمادهای خودروساز تقریبا بیشترین بازدهی را دارد، از ابتدای بازار امروز با صف خرید همراه بود
همچنین خگستر در بازه ماهانه ۳۵ درصد بازدهی داده و این در حالی است که ارزش پورتفوی سهم هم نسبت به اسفند ماه ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است. خگستر اگر بتواند روند صعودی خود را ادامه دهد امکان رسیدن به سقف ۹۹ را دارد اما سهم نسبت به صنعت که بازده ۲۰ درصدی داشته، رشد بیشتری را تجربه کرده است.
شستا که در حال حاضر در قیمت ۱۵۱۰ ریال معامله میشود و در صورت ادامه روند صعودی امکان رسیدن به سقف ۹۹ را دارد.
شرکت امروز ۲۳ میلیارد تومان خروج سرمایه را تجربه کرده و حقوقی ها ۲۳ درصد فروش شرکت را انجام داده اند. بازدهی ماهانه سهم به ۱۱ درصد رسیده و این در حالی است که ارزش پورتفوی بورسی شستا نسبت به اسفند ماه ۲۱ درصد افزایش داشته و همچنین بازدهی ماهانه سهم نصف بازدهی ماهانه دیگر سرمایه گذاری هاست.برای شستا احتمال شناسایی سود تلفیقی ۳۵ تومانی در سال ۱۴۰۲ وجود دارد.
وکغدیر امروز روند معاملاتی برخلاف گروه کانی های فلزی داشته و در نتیجه معاملات امروز که با حمایت حقوقی های بازار همراه بود، ۲۱ میلیارد تومان خروج سرمایه حقیقی را تجربه کرد. سهم نسبت به هم گروهی های خود و صنعت بازدهی ماهانه خوبی را به ثبت رسانده وامکان رسیدن به بازدهی بیشتر در سهم باید مورد بررسی قرار بگیرد. این در حالی است که در سال جاری وکغدیر امکان سود سازی ۳۸۰ تومانی دارد و احتمالا ۳۴۰ تومان آن را تقسیم میکند.
اخابر که روز گذشته در بازه ۱۵ تا ۲۰ درصد مثبت معامله شد، امروز ۲۶ میلیارد تومان ورود سرمایه حقیقی تجربه کرد و در نتیجه معاملات روزهای گذشته، بازده سهم به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.
. قیمت فعلی اخابر که در حوالی ۱۵۵۰ تومان است برای سهم بازه مهمی محسوب شده و عبور از این قیمت ها میتواند برای سهم مهم باشد. شرکت در فروردین ماه تقریبا به میزان اسفند فروش داشته و این در حالی است فروش فروردین شرکت نسبت به فروردین سال گذشته ۷۰ درصد رشد داشته است.
شبریز که با بیشترین قیمت خود بیش از ۱۰ درصد فاصله دارد، امروز حدود ۴ برابر میانگین ۳۰ روزه خود حجم خورد و سهام داران حقوقی سهم در سمت فروش و به میزان ۴۲ درصد ظاهر شدند.از شبریز شایعه فرو پتروشیمی تبریز و عرضه اولیه آن در سال 1402 شنیده می شود
پترول که از جمله سرمایه گذاری های پتروشیمی محسوب میشود و در نمادهایی مثل شلرد و کرماشا بیشترین سرمایه گذاری بورسی خود را انجام داده، امروز در حوالی ۳۱۷ تومان معامله شد که با قیمت مهم ۴۵۰ تومان بیش از ۳۰ درصد فاصله دارد.
پترول در نتیجه معاملات امروز خود، بازدهی هفتگی خود را به حوالی زیر صفر رسانده و در ماه هم بازده سهم به ۵۷ درصد رسیده است. ارزش پورتفوی بورسی شرکت در فروردین ماه معادل ۲۳ همت بوده که نسبت به اسفند ماه رشد ۱۸ درصدی داشته.
بازدهی ۵۷ درصدی پترول نسبت به گروه سرمایه گذاری و همچنین شاخص گروه تولید کود بازدهی خوبی محسوب میشود و ادامه رشد بازدهی باید مورد توجه قرار بگیرد.


