گزارش بازارامروز شنبه 9 اردیبهشت 1402
من آن موجم که آرامش ندارم …
امروز بازار سرمایه یک روز متفاوت و خاص از نظر حجم معاملات داشت که در کنار این موضوع یک پیغام متفاوت دیگر را نیز به همگان مخابره کرد و آن هم این بود که این موج جریان پول همچنان بیدار و زنده است و البته سیاست آرام و آهسته حرکت کردن بازار و کنترل شده رفتار کردن میتواند در عین استراحت های بین راهی مسیر خوبی را برای ادامه حرکت تنظیم کند و در سوی دیگر نشان داد که مصوبه حد نصاب صندوق ها همانطور که روزهای قبل بیان کردیم بیش از آنکه جنبه عملیاتی داشته باشد جنبه روانی داشته و بازار هم به خوبی توانست امروز با این حجم پول سنگین بر این موج روانی تا حدودی غلبه کند و یک روز ماندگار از ۱۴۰۱ تا کنون را ثبت کند که حجم معاملات به بالای ۲۰ هزار میلیارد رسید
یک نکته اینجا بیان کنیم حتماً وقتی میخواهیم بازار را از نظر حجم و ارزش با سال هاو ماههای قبل مقایسه کنید دو نکته را در نظر داشته باشیم این حجم بازار با دو آیتم باید سنجیده شود یک حجم نقدینگی و دو نرخ دلار یعنی نگویم که مثلاً در فلان مقطع حجم این مقدار بوده و حالا همین است
در آن مقطع نقدینگی را نیز باید در نظر گرفت و نرخ دلار را هم کنارآن قرار داد
… در واقع این دو عامل را کنار سایر موارد قرار داده و حجم بازاررا تجزیه و تحلیل کرد
در سوی دیگر نکته مهم بازار امروز چرخش نسبی جریان های خرید از سمت سهم های کوچک و به نوعی پروژه محور بازار به سمت سهم های بزرگ و بنیادی بود که تا حدودی جریان دلار و حرکت دلار آزاد نیز در آن مستتر بود
اگر به خاطر داشته باشید مدتها قبل نوشتیم که جریان پولی که از بیرون به دل بازار زده پول بچه های بازار نیست و یکی از استدلالات این جریان پول این بود که اختلاف نرخ دلار حواله که نهایت ۴۰ هزار تومان است با دلار بازار آزاد که ۵۵,۰۰۰ تومان است به عنوان پتانسیل نهفته شده در دل این بازار بوده که آنها را ترغیب به خرید می کند
یعنی دل و جراتی که بچه های بازار در وارد کردن این اعداد در اکسل ندارند آنها بدون اکسل در ذهن خود وارد میکنند و خرید می کنند و نتیجه آن شده است که این موج به بازار می آید و فریاد می زند که من آن موجم که آرامش ندارم و از ترس تورم به سمت این بازار که عقب مانده ترین و ارزنده ترین بازار در بین سایر بازار هاست حرکت می کند
امروز هفته جدید را در حالی آغاز کردیم که تقریباً بعد از مدتها بازار یک هفته تمام و کمال را در پیش دارد و فارغ از نصف و نیمه بودن و تعطیلی ها پیش میرود. مطابق روال هفتههای قبل شنبه ابتدا به آنچه که در طول هفته در انتظار ماست بپردازیم که به نظر همچنان مهمترین رویداد در این هفته انتشار گزارشهای ماهانه و همچنین گزارشهای ۱۲ ماهه شرکت هاست و پس از این دو، معتقدیم رفتار دلار در بازار و دلار حواله و نیما و همچنین واکنش های بورس کالا مهم ترین و خاص ترین اتفاقات پیش رو در این هفته خواهند بود
این هفته بازار را در حالی آغاز میکنیم که فرآیند اصلاح زمانی و قیمتی شاخص و بازار با دست به دست شدن نمادها و حجم گرفتن آنها در هفته قبل،شکل جدیدی به خود گرفته و تا حدودی بازار کف قیمتی بسیاری از سهم ها را شناسایی و برای حرکت بعد برنامهریزی میکند. اینکه حرکت بعد با چه سرعتی با چه کیفیتی در چه ابعادی و چه سهم هایی پیش می رود بحث دیگری است.
گزارش های ماهانه فروردین تا به امروز گزارش های نسبتاً خوبی بوده است ببینید طبیعی است که همیشه در فروردین بازار از گزارشهای ماهانه انتظار عجیبی ندارد اما استثنا این بار فضا کمی بهتر بوده و عملکرد ها به خصوص در نرخها منطقی و افزایشی بوده است و بازار باید خود را برای گزارش های اردیبهشت آماده کند که به نوعی عملکرد واقعی شرکت ها را نشان خواهد داد
اما به طور کلی از نیمه دوم اردیبهشت ، یا بهتر است بگویم از ابتدای هفته آتی موج اصلی گزارش های ۱۲ ماه آغاز شده که میتواند اثرات بسزایی در بازار داشته باشد و تحولات خوبی را رقم بزند
و اما چند نکته…
روز چهارشنبه درصحبتهای رئیس سازمان بورس نکاتی وجود داشت که بد نیست به آنها پرداخت شود
نکته اول اینکه بیان چنین سیاستهایی و چنین کلماتی که رشد بازار شارپ نخواهد بود و یا تند آمده و کندش میکنیم و این مسائل از زبان ریاست سازمان کمی غیر منطقی است و به نظر این جایگاه باید با سیاستگذاری واقعی این موضوع را به سرمایه گذار منتقل کند نه در حرف … این انتقاد را از ما بپذیرید…
که البته اینجا یک مگر هم وجود دارد مگر اینکه احتمالاً ایشان هم از سمت مقامات دیگری برای نهیب زدن به بازار و ترس از اتفاقات ۹۸ و۹۹ تحت فشار باشد ولی ای کاش آن حساسیتی که مقامات و مدیران به هیجانی شدن بورس داشتند ،به هیجانی شدن ملک و ماشین و مرغ و تخم مرغ هم داشته باشند… بگذریم
نکته دیگر اینکه اتفاقاً به نظر چنین رویدادی که بازار آهسته و پیوسته و همگام با شرایط و فضای بنیادی پیش برود بسیار خوب و منطقی است اما مهم نحوه پیاده سازی و اجرای این مسائل است
به نظر ابزارهای زیادی در اختیار نهاد ناظر برای کند و تند کردن این پروسه وجود دارد چند مورد آن را قبل تر بیان کرده بودیم مثلاً حدنصاب صندوق های فیکس ، بازارگردان ها ،حد اعتباری ها عرضه صندوق های تثبیت و توسعه و عرضه های اولیه
به نظر استفاده از این ابزارها برای کنترل بازار می تواند رویداد مناسب و مبارکی باشد منتهی به کارگیری هر یک از این ابزار ها در زمان و مکان خود رفتاری بسیار حرفهای و خاص است که کوچکترین حرکت و اشتباه محاسباتی میتواند تبعات جبران ناپذیری برای بازار داشته باشد
قسمت سخت ماجرا که صندوق ها بود به نظر سپری شده و قسمت حساس آن یعنی بازارگردان ها و عرضه های صندوق های تثبیت و توسعه باقیمانده
در مورددعرضه های اولیه معتقدیم هر عرضه ای در این شرايط می تواند به بازار کمک کند و این کم کاری سازمان بورس و شرکت بورس و فرابورس است که در این حوزه کند عمل می کنند
هدف از گفتن این موارد این بود که در دو ابزاری که در حال حاضر بیشتر در اختیار سازمان و نهاد ناظر است یعنی بازارگردان ها و عرضه های صندوق های تثبیت و توسعه به شدت باید مراقب بود و شتابزده عمل نکرد. نفس کنترل بازار و خالی کردن هیجان از دید ما اتفاق بدی نیست چرا که تجربیات تلخ سال های قبل را به همراه داریم اما نحوه و چگونگی آن جای حرف و گفتار بسیار زیادی دارد که نشان می دهد نباید بی گدار به آب زد و نباید از رشد های اینچنینی هم ترسید عزیزان در نظر داشته باشید با بازاری مواجهیم که مدتهاست سرکوب شده از بازارهای رقیب غیر مولد خود عقب است. در این فضا جذابیت زدایی از این بازار تیشه به ریشه خود زدن است و البته در کنار همه این موارد باید همواره ابزارهایی را به کار برد که جذابیت این بازار در مقایسه با سایر بازارها وجود داشته باشد
و ۲ موضوع دیگر که مدتها پیش قرار بود در مورد آن صحبت کنیم امروز در انتهای این گزارش بازار بیان می کنیم…
یکی بحث توقف نماد ها برای ۵۰ درصد است که اخیراً انتقادات زیادی را به وجود آورده ببینید رشد ۵۰ درصد در یک مدت زمان کوتاه درست یا غلط از دید نهاد ناظر رویدادی است که نیاز به شفاف سازی دارد تا به اینجای کار به نظر خیلی اتفاق عجیب و غیرمنتظره رخ نداده به نظر پروسه توقف و بازگشایی نیز نباید رویداد خاص و غیر منتظره ای باشد و به نظر تمام تلاش سازمان بورس باید این باشد که در کوتاهترین زمان ممکن شرکت به سوالات پاسخ داده و نماد بازگشایی شود
اما بحثمان جای دیگری است بحث ما آنجاست که چرا شرکت های مشاور سرمایه گذاری ما و یا نهادهای مالی مت این پتانسیل را ندارند که این کنفرانس را در مقاطع مختلف و حتی بدون افزایش قیمت خاصی از شرکت ها سوال کنند ؟چرا بعد ۵۰درصد رشد ؟؟به نظر الزام شرکتها به پاسخگویی به سوالات سهامداران اتفاقی است که میتواند شفافیت را افزایش داده و فضای پاسخگویی قوی را برای شرکت ها به وجود آورد الزام پاسخگوی هر سه ماه یک بار شرکت ها بعد از انتشار گزارش های میان دوره ای بدون فرایند باز و بسته شدن نماد ها می تواند رویداد جایگزین این ماجرا باشد اما به طور کلی نباید نقد شوندگی را قربانی پاسخگویی به سوالات کرد و در سوی دیگر باید همیشه شفافیت را در اولویت قرار داد و نشر اطلاعات در بازار از سوی شرکت هرچه بیشتر باشد کارایی بازار نیز بیشتر خواهد بود
فقط تعادل بین این دو است که باید برقرار شود و البته سهامداران هم باید توجه کنند بخش عمدهای از این اتفاقات روی دوش شرکت ها و ناشران است که هنوز در دوره ابتدایی این مسیر هستند و مشکل این است که در بسیاری از اوقات سهامداران سطح علمی بسیار بالاتری از از شرکتها دارند و این دقیقاً مشکل و ایراد ماجرا است…
نکته بعد که بسیاری از سهامداران درگیر آن هستند موضوع شرکتهای سرمایه گذاری استانی و سهام عدالت است نمی دانیم از کجا شروع کنیم و چه بگویم که این قصه چطور پیش رفته …
اما هر چه که هست بی شک بی لیاقتی بی عرضگی و بی تدبیری تمامی دست اندرکاران در این حوزه بوده که امروز شاهد توقف نماد های این گروه و محروم کردن برخی از سهامداران از حقوق قانونی خود است
مشکل اینجاست که دولت دارایی را واگذار کرده و درست شبیه مستاجر پررویی است که ملک خود را که قبلاً صاحب آن بود فروخته و حالا آن را ترک نمی کند و هر کسی هم که می خواهد با او سرشاخ شود این چنین نقره داغ می کند به نظر پذیرفتن یک فرایند درست و پرهیز از شعارزدگی و اینکه ما می خواهیم خصوصی سازی کنیم و این حرفها شعار است اگر شعار نیست بسم الله… همین یک قلم مهمترین و بهترین آزمون است
چه اشکالی دارد اگر کنار دست هیئت مدیره های دولتی برخی افراد باسواد بازار و مالی قرار بگیرند که در صورت وقوع قطعاً مشکلات این چنینی پیش نمی آید و دقیقا مشکل از همین جا آغاز می شود که دولت و نهادهای مختلف از این موضوع واهمه داشته و سر این میز با هم دعوا گرفته و سهامداران قربانی شدند
باز هم تنهام مامن و پناهگاه سهامداران سازمان بورس است که به نظر باید با تمام قوا وارد شده و این موضوع را حل و فصل کند…
بگذریم و سراغ بازار برویم …
سیگنال دلاری فولادی ها
در نمادهای فولادی شاهد معاملات محصولات این شرکت ها در بورس کالا و دلار 43 هزار تومانی بودیم همین امر سبب شد سهام فولادی با اقبال و رشد قیمتی بسیار خوبی همراه شوند
فولاد مبارکه با روند صعودی به سمت قیمت های 720 تومانی می رود این سهم در صورت شسکته شدن این قیمت ها سطوح 760 تومان را هم خواهد دید با این نرخ های فروش داخلی امسال سود فولاد با تحولات خوبی همراه می شود
در فخوز که جامپ قیمتی شمش در بازارهای داخلی سبب شده تا فخوز با اقبال خوبی همراه و انتظارها در این سهم برای سال جاری بالا برود فخوزی که تارگت 500 و 560 تومانی داشته و شنیده می شود امسال سود سازی 80 تومانی خواهد داشت این شایعه اگر تایید شود فخوز تا قیمت های 600 تومان هم در بازه میان مدت صعود خواهد کرد
فولاژ که ظاهد افتتاح طرح توسعه یزد خود بوده است با اقبال توانست قیمت های 1800 تومانی را در هم شکسته و به سمت سطوح قیمتی 2000 الی 2200 تومان روانه شود این سهم فولاد ساز اوضاع و احوال بسیار خوبی داشته و روند میان مدت قوی دارد به خصوص این که امسال سود سهم با تحولات خوبی هم در شرکت اصلی هم سرمایه گذاری های زیر مجموعه همراه می شود
فسبزوا هم در کنار هرمز گزینه های قابل بررسی هستند در سبزوار بهمن و اسفند جبران کرد سهم در بهمن با فروش 1578 میلیارد ریالی به جمع 2 ماهه 1940 میلیارد ریال رسیده است در اسفند با فروشی خوب 5351 میلیارد ریال و فروردین 5889 میلیارد ریال بود و 4 ماهه به عدد 13180 میلیارد ریالی رسید.
اگر اهل ریسک هستید فجر و فسپا هم میتوانند گزینه های خوبی برای بازار باشند
فولاد که امروز در فلزی ها بیشترین حجم معاملات را تجربه کرد، بیش از ۳ برابر حجم میانگین ۳۰ روزه خود حجم خورد. سهم بازده ماهانه ۸ درصدی دارد که نسبت به هم گروهی های خود جزو پایینترین بازدهی های ماهانه محسوب میشود. سهم در انتهای روز، بازار را با صف خرید ۸۲ میلیونی به اتمام رساند. فولاد که در اسفند ماه ۱۴۰۱ از سقف ۹۹ عبور کرد و در حال حاضر در بازه قیمتی ۶۸۰ تومان معامله میشود.
در این گروه، فخوز تنها چند قدم با سقف قیمتی خود فاصله دارد. سهم با حجم معاملات ۷۸۵ میلیونی، ۸ برابر میانگین ماهانه معامله شد و بازار را با صف ۷۵ میلیونی و ورود پول حقیقی ۲۲۰ میلیون تومانی به پایان رساند. شرکت در فروردین ماه، هم فروش داخلی و هم فروش صادراتی خود را افزایش داده و فروش ۲۷۰۰ میلیارد تومانی خود را به ۴۷۰۰ میلیارد تومان رسانده و این در حالی است روند فروش ماهیانه شرکت نزولی بوده است.
فملی هم مانند فولاد در اسفند ۱۴۰۱ از سقف سال ۹۹ خود عبور کرد و هم اکنون در بازه قیمتی ۸۶۰ تومان معامله میشود. با وجود اینکه ۴۰ درصد خریداران سهم حقوقی ها بودند، شرکت با ورود سرمایه ۶۰ میلیاردی حقیقی ها روبه رو شد. در نتیجه معاملات امروز بازده ماهانه فملی به ۶ درصد رسیده است که کمترین بازدهی ماهانه در میان گروه فلزات اساسی محسوب میشود و این در حالی است که فباهنر بازدهی ۵۶ درصدی دارد. فملی در فروردین ماه امسال بیش از ۶ همت فروش داشته که این رقم برای فروردین سال گذشته معادل ۴ همت بوده است. تعداد فروش داخلی و صادراتی شرکت کاهشی بوده ولی افزایش نرخ محصولات شرکت منجر به رشد ۴۸ درصدی درآمد شده.
معادن و دلار مثبت
در نمادهای معدنی شاهد روند مثبت قیمت سهام این گروه بودیم معادنی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند میان مدتشان صعودی می باشد
در این گروه فملی با روند مثبت همراه و به قیمتهای 850 تومان رسید سهم با مقاومت قوی 860 تومانی همراه بوده که در صورت شکستش تا سطوح قیمتی 920 تومان رشد خواهد داشت برای سال 1401 انتظارهای بالایی از فملی نمی رود اما برای سال جاری سهم توان سود سازی بالایی دارد
فزر طلا ساز بازار هم با روند مثبت تا صف خرید رفت رشد قیمت دلار و طلا تاثیر بسزایی بر روند این سهم دارد فزری که تا قیمت های 5000 الی 6000 تومان در میان مدت رشد خواهد کرد پیشبینی سود 800 الی 900 تومانی در قالب گزارش تفسیری این سهم باعث شده تا بازار به فزر اقبال خوبی نشان داده و توجهات به این سهم جلب شود
کنور هم توانست به قیمت های 2500 تومان برسد ارزش ذاتی سهم سطوح 2800 تومان می باشد کنوری که وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند میان مدتش کماکان رو به رشد ارزیابی می شود این سهم سنگ اهنی برای سال جاری با افزایش ظرفیت شرکت های زیر مجموعه اش توان سود سازی بالایی دارد
فاسمین نسبت به فروردین ۱۴۰۱، ۲۶۰ درصد بهتر فروخته و فروش ریالی و ارزی خود را در فروردین ۱۴۰۲ به ۴۰۰ میلیارد تومان رسانده اما در بازه ماهانه فروش شرکت روند نزولی داشته و در اسفند ۱۴۰۱ فروش شرکت ۲۵۰ میلیارد بیشتر بوده است.
فاسیمن در سال گذشته فقط فروش داخلی شمش روی و سرب داشته و امسال ۷۵ درصد فروش شرکت حاصل از صادرات آن بوده. بازدهی فاسمین در یک ماهه معادل ۸ درصد بوده که بعد از فملی کمترین بازدهی را در گروه خود دارد. سهم بازار امروز را با ۲ میلیون صف خرید به پایان رساند و حدود ۲۰ میلیارد تومان ورود سرمایه حقیقی را تجربه کرد.
پتروشیمی های دلاری
در نمادهای پتروشیمی هم روند خوبی را شاهد بودیم با این نرخ های فروش در بورس کالا پتروشیمی ها نیز امسال تحولات خوبی را شاهد خواهند بود سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند میان مدت قوی دارند
شیران با صف خرید به رشد خود ادامه داد سهمی که امروز به واسطه رشد 50 درصدی و شفاف سازی در این خصوص متوقف شد سهم در صورت تثبیت در قیمت های بالای 1800 تومان مهمان سطوح 2000 و 2200 تومان خواهد بود با فرض سود 280 تومانی سهم ارزش ذاتی 2200 الی 2400 تومانی دارد
شاراک به قیمت های بالای 5000 تومان صعود کرد سهم سقف تکنیکالی خود را شکسته و تا قیمت های 5600 الی 6200 تومان جای رشد دارد از سوی دیگر خبرهایی در خصوص در پیش بودن معامله بلوکی و اگهی این سهم با قیمت های جذاب تر سبب شده تا شاراک با اقبال خوبی همراه شود
شپدیس توانست بالاخره از سد قیمتی 20 هزار تومان عبور نماید سهمی که ارزش ذاتی 24 هزار تومانی داشته و با سود 4000 تومانی برای امسال جای رشد قیمتی خوبی دارد سهم فعلا تا قیمت های 22 هزار تومان بالا خواهد رفت با شکسته شدن این قیمت ها سهم تا سطوح قیمتی 24 هزار تومان نیز رشد را تجربه می کند
زاگرس هم فروش خوبی را ثبت کرده و نشان میدهد هر تغییری در نرخ دلار اثرات مستقیم در سود او دارد زاگرس در فروردین فروش خوبی را داشت و 23540 میلیارد ریال فروش داشت و نرخ فروش ۱۱۴,۴۰۳,۶۸۲ و 194 هزار تن صادر کرده است
شگویا هم گزینه خوبی است و منتظر گزارش های سهم هستیم ولی در کل فروش ماهانه خبی داشت
در بین پر ریسک ها صف زدن شصفها و خرید شپترو و شفارا هم بد نیست در دستور کار نوسانی ها باشد شپلی هم دیگر گزینه مورد توجه است شپلی امروز باز شد و ابطال شد به نظر محدود باز می شود و شاید رفتن در صف با دامنه بد نباشد
فکر میکنیم در گروه شوینده گزارش ها از نظر نرخ خوب است و باید به فکر گزینه بنیادی گروه بود که قرن یکی از انهاست شرکت پدیده شیمی قرن در فروردین ماه به درآمد فروش 236 میلیارد تومانی دست یافته که نسبت به ماه قبل کاهش 36 درصدی را نشان میدهد. مبلغ فروش قرن در فروردین ماه نسبت به فروردین سال گذشته 116 درصد افزایش داشته است. قرن در این ماه 10.000 تن محصولات بهداشتی را به صورت داخلی به فروش رسانده که افت 34% را نسبت به ماه گذشته نشان می دهد. نرخ فروش محصولات بهداشت شخصی نسبت به ماه قبل 16% رشد داشته است.بد نیست سهم را کمی بیشتر زیر نظر بگیریم
شاخص سواری سرمایه گذاری ها
در نمادهای سرمایه گذاری شاهد شاخص سواری سهام این گروه بودیم سرمایه گذاری هایی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و شاهد رشد قوی در قیمت معاملاتشان هستیم
شستا با صف خرید به قیمت های بالای 150 تومان رسید سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و روند میان مدتی قوی را دنبال می کند این سهم به سمت قیمت های 180 تومان در حرکت و ارزش ان ای وی بالا و سود سازی های خوبی که در گزارش های ماهانه منعکس شده است باعث اقبال بازار به شستا می شود
وکغدیر با روند مثبت مجدد همراه و به قیمت های بالای 3000 تومان رسید سهمی که تا قیمت های 3200 و 3500 تومان هم جای رشد داشته و افزایش ارزش ان ای وی سهم جا برای رشد بیشتر را فراهم کرده است وکغدیری که وضعیت بنیادی بسیار مناسبی داشته و روندمیان مدتش همچنان صعودی ارزیابی می شود
ومعادن درقیمت های جذابی قرار دارد سهم تا سطوح 820 تومانجای رشد خواهد داشت ارزش ان ای وی سهم سطوح 1100 تومان و سهم ارزش ذاتی 800 تومانی دارد این هلدینگ معدنی عمدتا تحولات خوبی در ارزش ان ای وی خود را شاهد و برای امسال می تواند به سود سازی خوبی هم از طریق زیر مجموعه هایش شاهد باشد
در این گروه با این که وصندوق رشد کرده ولی معتقدیم زمزمه عرضه فولاد صبا روی این سهم اثرات خوبی دارد و میتواند او را در بازار مورد توجه قرار دهد سهم را در نظر داشته باشید
رونق پالایشی ها
در نمادهای پالایشی شاهد روند مثبت قوی بودیم پالایشی ها هم انتظارهای بالایی را ایجاد کرده و روند میان مدت صعودی خوبی خواهند داشت
در این گروه شتران به قیمت های بالای 600 تومان رسید سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و امسال شایعات سود 90 تا 100 تومانی دارد شتران در صورت رشد بیشتر اهداف 650 الی 720 تومانی داشته و شنیده می شود رقابت بر سر محصولات فرعی شرکت سبب سود سازی خوبی در این شرکت خواهد شد
شپنا هم با روند میان مدتی خوبی همراه شده است سهم به سمت قیمت های 1000 تومان در حرکت بوده و می تواند بازدهی خوبی بدهد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و شایعات سود 150 تومانی برای سال قبل و سود 170 الی 180 تومانی برای امسال دارد در صورت صحت سود سازی امسال سهم توان رشد قیمتی تا سطوح 1200 تومان هم خواهد داشت
شبندر رشد قیمتی بالایی داشته است و به سطوح قیمتی 1300 تومان رسیده سهم مقاومت قوی در قیمت های 1450 تومانی دارد شایعات سود 200 تومانی و صورت های مالی جذابی 12 ماهه بسیار داغ است سهمی که در سود سازی عملکرد خوبی داشته و انتظارات بازار از این سهم بسیار بالا می باشد
در کل به نظر با دید کمی صبر خرید شپنا شبندر بد نیست اگر اهل ریسک هستید شاوان و اگر اهل دید بلندمدت هستید شبریز گزینه های قوی تر این گروه هستند
چهارگوشه بازار
وتوسم سهمی که امسال سود سازی 160 تومانی برایش تخمین زده و می شود وس ال قبل به سود 125 تومانی رسیده بود با روند مثبت و صف خرید به سمت اهداف 720 تومانی در حرکت است این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و روندمیان مدتش کماکان صعودی ارزیابی می شود سهم تارگت 800 تومانی را در میان مدت دارد
کپشیر رنج شده و مهمان صف خرید شد سهمی که با شکست قیمت های مقاومتی 1250 تومان به سمت سطوح 1400 تومان روانه شده است هدف میان مدت سهم سطوح 1400 الی 1500 و هدف بلند مدتش قیمت های 1800 الی 2000 تومانی می باشد کپشیری که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته علاوه بر سود سازی بالا بحث انتقال کارخانه را نیز دارد
شدوص با رشد قیمتی در صدد شکست قیمت های 2000 تومانی می باشد شدوصی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و برای سال جاری سود 300 الی 350 تومانی را پیشبینی نموده است این سهم تا قیمت های 2200 الی 2400 تومان جای رشد داشته و تحولات بنیادی خوبی برای سال جاری دارد
دراین گروه شنیده می شود به زودی بخشنامه ای ابلاغ شده و این شرکت ها یک افزایش نرخ و درامد را میگیرند که معتقدیم برای سهم هایی نظیر پی پیاد و پرداخت و رتاپ و … اتفاق خوبی است صف زدن پی پاد در روزهای اتی را همچنان توصیه می شود و در این گروه پرداخت هم با دید کمی صبر گزینه خوبی است
پکویر در ۴ ماهه توانسته درآمد خود را ۷۰ درصد افزایش دهد و از ۶۵۰ میلیارد تومان به ۱۱۰۰ میلیارد تومان برساند. سهم همچنین روند ماهانه خود را صعودی نگه داشته و در فروردین ماه به درآمد ۳۲۷ میلیارد تومانی رسیده که این افزایش درآمد پکویر ناشی از افزایش نرخ و فروش مقداری آن بوده است. ۵۰ درصد معاملات فروش امروز مربوط به حقوقی های بازار بوده که در نتیجه آن نماد ۶ میلیارد ورود سرمایه حقیقی را تجربه کرده است. سهم با بازدهی ماهانه ۴۲ درصدی در رده بیشترین بازدهی های ماهانه گروه خود قرار دارد.
داسوه در فروردین امسال نسبت به سال گذشته افزایش نرخ خوبی گرفته که این رشد نرخ منجر به افزایش ۷۰ درصدی درآمد ماهانه شرکت در فروردین ماه شده و فروش شرکت را از ۲۷ میلیارد در سال گذشته به ۴۷ میلیارد در امسال رسانده. همچنین روند رشد فروش ماهانه شرکت هم نسبت به اسفند مثبت دیده میشود. حقوقی های بازار امروز صرفا در سمت خرید سهم ظاهر شدند و ۲۰ درصد خرید سهم از سمت این گروه بوده است.
کزغال هم امروز گزارش خوبی زد . از رشد درآمد ۷۷ درصدی در فروردین امسال نسبت به سال گذشته خبر داد که این افزایش ناشی از رشد تعداد و نرخ فروش بوده است. این درحالی است که میزان تولید شرکت نسبت به سال گذشته با کاهش کمی همراه بوده. فروش شرکت در فروردین معادل ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به اسفند ماه هم رشد درآمد داشته است. در مقایسه با کطبس، کشرق و کپرور، کزغال کمترین بازدهی ماهانه را داشته که برابر با ۲۰ درصد است.
پی پاد امروز را با صف ۲۶۹ میلیونی به پایان رساند و این در حالی است که کل تایم معاملاتی امروز را با صف خرید طی کرد.
عمده خریداران سهم را حقیقی های بازار تشکیل دادند که این امر منجر به ورود پول ۱ میلیاردی به سهم شده. شرکت به تازگی اقدام به برگزاری مجمع عادی کرده که طی آن از سود ۷۲ تومانی، ۳۰ تومان آن را تقسیم کرده و با توجه به صورت های مالی ۳ ماهه شرکت، ای پی اس زمستان ۱۴۰۱ رشد ۳۶ درصدی نسبت به زمستان ۱۴۰۰ داشته و به ۲۷ تومان رسیده.
شرکت بهپاک که در مجمع عادی خود از ۶۰ تومان سود، به ازا هر سهم ۲۵ تومان سود تقسیم کرد در صورت ادامه روند صعودی میتواند به سقف قیمتی خود دست یابد. بیش از ۲۵ درصد فروشندگان سهم حقوقی های بازار بودند و شرکت ۹ میلیارد ورود سرمایه خرد را تجربه کرد. بازده ماهانه بهپاک در قیاس با دیگر هم گروهی های خود در سطح متعادل است که بعد از معاملات امروز به ۲۷ درصد رسیده.
در بین غذایی ها گزینه خوب را در گزارش های ماهانه و 12ماهه باید جستجو کرد که مثلا غمهرا گزارش خوبی زد یا غشصفا و غشاذر غگلپا خوب بودند
غدانه را هم باید زیرنظر گرفت سهم بدی نیست غدانه در فروردین با فروش 1606 میلیارد ریالی مواجه بود و 4818 میلیارد ریال فروش 4 ماهه بوده است و 1156 میلیارد ریال فروش مدت مشابه قبل بوده است سهم میتواند در این شرایط جالب باشد .غزر هم بد نیست ولی رشد زیادی را داشته است
سبزوا که تا حوالی ۶۵۰ تومان احتمال اصلاح دارد امروز تا ۹۹ درصد خریداران آن را حقیقی ها تشکیل دادند و شرکت با ورود ۱۱ میلیارد تومان سرمایه حقیقی رو به رو شد. سهم امروز از بازه صفر تا منفی ۷ معامله شد و بازار را در قیمت ۷۵۶ تومان به پایان رساند. براساس گزارش ۶ ماهه منتهی به اسفند شرکت ای پی اسی معادل ۲۶ ریال ساخته که این رقم برای دوران مشابه سال گذشته رقم ۲۹ ریال بوده است. دراین دوره زمانی درآمد عملیاتی شرکت با رشد ۴۰ درصدی نسبت به قبل، به ۱۴۵ میلیارد تومان رسیده. از طرفی بهای تمام شده شرکت به میزان ۷۰ درصد بیشتر شده که عمده آن ناشی از منفی شدن خالص موجودی کالا نسبت به سال گذشته است.


