گزارش بازارامروز دوشنبه 21فروردین 1402
ضیافت پول !
امروز بازار یک روز هم ترسناک و هم شیرین را داشت . برخی از یک سو به چهره بازار نگاه میکردند و سمت شادمان او را می دیدند و برخی دیگر با چشم بدبینی سمت ترسناک آن را … امروز بازار از دید بسیاری با رنج ها و اتفاقات تلخ از مثبت به منفی آمد و برخی را نسبت به اتفاقات پیش رو نگران کرده و بحث های حاشیه های بازار از نرخ ارز و بورس کالا و موارد دیگر هم باعث شده این نگرانی تشدید شود و چه جالب که امروز بیشتر بر و بچه های دی ترید و قدیمی و فعال بازار در سایر فروش بودند !!! و درست قسمت امیدوار کننده ماجرا انجاست که بخشی این بازی را امیدوار کننده و شادمان میدیدند . یعنی به اصلاح بازار و این منفی به عنوان یک فرصت خرید نگاه کرده و در کنار آن این منفی را برای ادامه حرکت بازار بسیار موثر می دانند . این بدان معنی است که بخش هایی از بازار معتقدند این اتفاق امروز و دست به دست شدن و حجم خوردن ها کمک بزرگی به ادامه روند منطقی بازار کمک کرده و جای نگرانی ندارد و حتی نیم ساعت اخر بازار نیز موید همین مطلب بود و صد البته از همه مهم تر توفان جریان پول و حجم معاملات هم همین را نشان میداد . ارزش کل معاملات امروز بازار 126.155 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 19.563 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است. و از ابدای سال 1401 تا امروز بی سابقه بوده است
به نظر بازار این روزها بر مدار عقلانیت و حرکات عاقلانهتری حرکت میکند و همین موضوع باعث شده امیدواری به جریانات بازار و شکلگیری روند منطقی در بازار بیشتر شود و این دقیقا همان چیزی است که همه انتظارش را دارند البته اگر تحولات دولت و اتفاقات ریز و درشت دولتی بگذارد و چوب لای چرخ بازار نکند.
اما دیروز در مورد کلیت بازار مطالبی عنوان شد که برخی از آن باقی ماند و برخی را سعی میکنیم روزهای آینده صحبت کنیم یکی از مهمترین مواردی که در حال حاضر به عنوان یک سوال مهم پیش روی فعالان بازار قرار دارد این است که آیا رفتار خاص سال ۹۹ برای بازار تکرار می شود؟؟ به نظر پاسخ این سوال هم نه و هم آری است. به نظر میرسد از برخی ابعاد و شکلها اتفاقات طوفانی سال ۹۸ و ۹۹ در حال تکرار شدن است به عنوان مثال به آماری که اخیراً به دست ما رسیده دقت کنید در این آمار عنوان میشود که در رالی انتهای تیر و مرداد بازار سال ۹۹ جریان ورودی خالص پولی معادل ۴۰ هزار میلیارد تومان به بازار تزریق شد با آن نقدینگی آن زمان اقتصاد به نظر عدد بزرگی است و آن موج قوی و بزرگ آخر را رقم زد و طبق برخی شنیده ها و اخبار در حال حاضر نیز طی چند ماه گذشته بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان جریان پولی جدید وارد بازار شده که البته این را باید اذعات داشت که همه آن صرف سهام نشده و بخشی سراغ فیکس ها و در آمد ثابت ها رفته است. اما به هر حال نشان می دهد جریان پولی نسبتا هوشمند و درشتی وارد بازار شده است که این اولین ورود جریان قوی پول بعد از مدت هاست . دقت کنید در سال ۹۸ و ۹۹ دو مرحله یکی در دی و دیگری در اردیبهشت جریان های پولی قوی را داشتیم . اما امروز نکته مهم این است که رگه های این جریان ورود پول را میشود از دو موضوع دریافت کرد اول بزرگ شدن ابعاد صندوق ها و شلوغی دوباره سبدگردان ها و کارگزاریها و دوم رفتار بازار که قابل پیش بینی نیست و بسیاری از فعالان را آچمز می کند
این دو دقیقاً نشانه های حضور یک جریان پول قوی در بازار است که البته معتقدیم این بار این جریان پول حرفه ای تر در بازار عمل می کند و به مانند قبل از هر دری سراغ هر دری وری در بازار نمی رود و در سبد خود سهم بد نمی گذارد
نکته دیگر هم اینکه بیشتر سراغ صندوق ها و سرمایه گذاری های غیر مستقیم و هلدینگها و سهم های خاص رفته و این بار کمتر به سمت پروژه بازی حرکت کرده است
سوال دیگر این است که آیا این جریان پول هوشمند است یا خیر
اول باید گفت هوشمند به چه معنا؟؟
پول هوشمند را به دو شکل و دو فرم تعریف میکنیم جریان پول هوشمندی که دارای اطلاعات نهانی و تحلیل های خاصی است که وارد بازار می شود و نوع دوم پولی که بزرگ است و تحلیل های متفاوتی دارد و معمولاً به عنوان یک جریان اقتصادی پیشرو حرکت میکند و زیرک است و یا شاید هم هر دو اما هرچه هست جریان ورودی پول به بازار روشن و مشخص است
دوستی آماری میداد که با بررسی نزدیک به چند هزار کد آنلاین به این نتیجه رسیده بود که بیش از ۷۰۰ کد از فروردین ۱۴۰۱ تا انتهای ۱۴۰۱ فقط در عرضه های اولیه شرکت کرد و هیچ سهمی در بازار نمی خریدند اما از فروردین ۱۴۰۲ نزدیک به هزار کد دوباره فعال شده و به طور تجمیعی این کد ها بیش از ۸۰ میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار کردند از همین روست که معتقدیم جریان پول هوشمند چه تحلیلی چه اطلاعاتی و با دیتای موثر اطلاعات نهانی راهی بازار شده و هنوز دو موج باقی مانده . یک موج حضور جدی فعالان قدیمی و جدید بازار با اعتبار و تمام سرمایه و موج سوم… موج حضور مردم در بازار است یعنی تب بازار دوباره داغ شود و مردم حضور پیدا کنند در حال حاضر این جریان پولی بیشتر به واسطه تحلیل خود و یا اطلاعاتی که دارد دل به دریای بازار سرمایه زده است و بسیاری معتقدند اتفاقات و رویدادهای دلار و حرکات دولت در به رسمیت شناختن نرخ نیمای حواله یا همان ۳۷ هزار تومان و اتفاقات احتمالی سیاسی موتورهای قوی پیشران این جریان حاضر در بازار شده که می تواند آنها را به سر منزل مقصود برساند
و باز این موارد را گفتیم تا به این جمع بندی و این نتیجه برسیم دولتمردان فرصت تاریخی را برای اجرای الگوهای صحیح اقتصادی دارند. اگر می خواهند در یک الگوی درست و صحیح اقتصادی هم در مهار تورم و نهیب زدن به بازارهای سفتهبازی موفق باشند و هم تولید را رونق بخشیده و اندک اشتغال ایجاد کنند به نظر راهی جز هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه ندارد و البته هیچ کس نمیگوید این نقدینگی باید بیاید و آنها را چند برابر کند خیر این نقدینگی باید صرف تجهیز سرمایه و ایجاد شرکت های بزرگ و کوچک ،طرح های توسعه ،افزایش سرمایه شرکتهای بزرگ و مواردی از این دست شود که البته دولت هم میتواند در کنار این هدایت نقدینگی به بخشی از کسری بودجه خود برسد و درآمد را داشته باشد.
فقط کافیست کمی عاقل باشند و تصمیمات دوزاری را از افراد دوزاری دور کنند.!! سیاست های پوپولیستی را فراموش کرده و به سمت عقلانیت حرکت کنند
به نظر وظیفه سازمان بورس این میان از همه برجسته تر است یکی حضور این جریان پول را به فال نیک گرفته و در دو مسیر گام بردارد یک عاقلانه تصمیم گرفتن را به دولتمردان مدام و مدام و مدام گوشزد کند و دو در سمت بازار سرمایه بستر حضور شرکت های متعدد و همچنین تامین سرمایه از طریق سهام پروژه و به طور کلی بستر بازار سرمایه را فراهم آورد
بگذریم و سراغ بازار برویم و بازهم تاکید میکنیم در این ضیافت حجم و گردش پول اگر دولت کمی منطقی عمل کند روزهای خوب و شیرینی در انتظار بازار است
دارویی ها و مسیر پر پیچ و خم
در دارویی ها روند صعودی قوی در سهام این گروه شکل گرفته بود اما فشار عرضه ها سبب متعادل شدن روند این گروه شد
در دکوثر صف خرید سنگینی را شاهد بودیم این سهم در حال شکست قیمت های 860 تومان و رشد به سمت سطوح 920 تومان بود که عرضه ها امانش نداده و سهم متعادل شد سهمی که توان سود سازی بالا در صورت های مالی 12 ماهه و ادامه این رشد سود سازی برای سال جاری سبب اقبال به این سهم شده است
دشیمی هم به استانه قیمت های 2800 تومان رسیده بود که با عرضه های سنگینی همراه شد این سهم دارویی وضعیت بنیادی خوبی داشته و بازدهی خوبی از کف 2200 تومان را تجربه کرد دشیمی که اگر بار دیگر اصلاح داشته باشد با این پتانسیل های بنیادی که دارد می تواند فاز صعودی خوبی به خود بگیرد
کاسپین که شایعات سود 250 تومانی برای سال 1401 و سود 320 الی 350 تومانی برای امسال را دنبال می کند با روند مثبت به قیمت های بالای 1800 تومان رسید سهم در صورت تثبیت در این سطوح میتواند در گام بعدی مهمان قیمت های 2000 الی 2200 تومانی باشد سهمی که با رشد فروش خوب ماهانه اش نشان داده توانایی های بنیادی خوبی دارد
خودرویی ها بی تفاوت به افزایش نرخ
در نمادهای خودرویی فشار فروش را شاهد بودیم علی رغم افزایش نرخ این گروه در برابر عرضه ها تاب نیاورده و وارد مدار اصلاحی شد
در ایران خودرو انتظار می رفت سهم بتواند به قیمت های 420 تومانی رسیده و حتی این مقاومت را بشکند این سهم توانایی های بنیادی خوبی داشته و با این افزایش نرخ می تواند وضعیت بهتری داشته باشد ایران خودرویی که البته انتظار می رفت افزایش نرخ ها بیشتر اما فعلا رشد بیشتر نرخ ها با مخالفت همراه شده است
خاور در قیمت های 420 تومان در بازار دوم فرابورس پس از ارتقا نماد بازگشایی شد سهم از بازار پایه خداحافظی کرده و در بازار دوم فرابورس بر سر مقاومت 420 تومانی بازگشایی شد شکسته شدن این مقاومت خاور را تا قیمت های 460 تومان بالا خواهد برد در غیر این صورت سهم سهم فعلا در رنج 380 الی 420 تومان در نوسان خواهد بود
خپارس هم که فعلا خبری از سوداور شدن و عرضه بلوک مدیریتیش نیست با فشار عرضه ها در روند منفی قرار گرفت این سهم حمایت قوی در سطوح 145 تومان داشته و انتظار می رود به تعادل برسد سهمی که اینده اش بسته به معامله بلوکی یا بهبهود وضعیت عملیاتیش دارد
در سایپا سهم قبل از معامله متوقف شد ولی فروش های جالبی را میتواند ثبت کند طبق برخی امار ها 33 هزار میلیارد تومان به فروش سایپا اضافه می شود و این اتفاق مهمی است هر چند این عدد نمیتواند زیان انباشته را کاور کند و فقط امسال او را به سود میرساند .
ساختمانی ها هم لرزیدند
در ساختمانیها فشار فروش و عرضه ها را شاهد بودیم علی رغم رشد ادامه دار قیمت مسکن باز هم فشار عرضه ها بالا بوده و ساختمانی ها پس از رشد بسیار خوبی که داشتند امروز را متعادل شدند
ثاخت که به قیمت های 400 تومانی رسیده بود امروز با فشار فروش منفی شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته داشته و داراییهای ارزشمند و ارزش ان ای وی بالایی دارد این سهم ساختمانی اوضاع و احوال خوبی داشته و پس از اصلاح می تواند باز مورد توجه بازار واقع شود سهم دو حمایت قوی 360 و 320 تومانی دارد
ثتران هم با رسیدن به هدف 650 تومان با عرضه های سنگینی همراه شد سهمی که به تارگت نهایی خود رسیده و با توجه به براورد سود 100 تومانی برای این شرکت در سال مالی جاری با اقبال خوبی همراه شد و رشد قیمتی مناسبی را تجربه کرد سهم در سطوح 420 تومان به واسطه برنامه فروش پروژه های شهرک اندیشه معرفی و تاکنون بازدهی 50 درصدی داد
ثرود هم با روند منفی همراه شد سهم رشد بالایی را تجربه کرد سهمی که بنا به دارایی هایش با رشد قیمتی خوب و قوی همراه شد این سهم ساختمانی حمایت معتبر 1450 و 1250 تومانی داشته و یکی از این دو سطح باعث حمایت و متعادل شدن سهم خواهد شد
سرمایه گذاری ها هم کم اوردند
در بازار پرعرضه امروز صفوف خرید عرضه شد و سرمایه گذاری ها هم با منفی شدن شاخص با روند اصلاحی همراه شدند
در وکغدیر که شاهد بازدهی بسیار خوب سهم بودیم و سهم به اهداف 2600 الی 2800 تومانیخود نزدیک شده بود عرضه های فوق سنگین را شاهد بودیم وکغدیری که به نظر نمی رسد اصلاح چندانی داشته باشد اما روند صعودی و رشد تا قیمت های 2800 تومان بسته به مثبت شدن شرایط بازار خواهد داشت
شستا تا صف فروش عقب نشست سهمی که حجم معاملاتش به نزدیک 2 میلیارد سهم رسید این غول بازار سرمایه به نظر می رسد به کمی اصلاح و استراحت نیاز داشته باشد حمایت 125 تومان حمایت مستحکم سهم بوده و شستا را می تواند در قیمت های فوق مورد توجه قرار دهد
وبانک برگشت زده و به هدف 1400 تومانی نرسید سهمی که با ارزش ان ای وی بالایی همراه اما عدم فروش سهام شرکت های زیر مجموعه اش باعث شده تا در روند های اصلاحی فشار فروش بیشتری را شاهد باشد سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و پس از اصلاح و در صورت رسیدن به حمایت 1100 تومانی می تواند مورد توجه واقع شود
عقب نشینی پتروشیمی ها
پتروشیمی ها هم بعد یک رشد عالی عقب نشینی کردند پتروشیمی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته اما اصلاح قیمت دلار در بازار ازاد سبب ترس سهامداران و عرضه های سنگین شد البته سهام این گروه به مقاومت های قوی نیز رسیده بودند
در شفن سهم با فشار عرضه ها تا صف فروش عقب نشست سهمیکه رشد بالایی را تجربه و بارها در خصوص این سهم عنوان شد به مقاومت های قوی نزدیک شده است این سهم تا حمایت 720 الی 760 تومانی داشته و انتظار حمایت ها در این سطوح از سهم می رود
در پتروشیمی بوعلی روند پرعرضه ای را شاهد بودیم این سهم زیر بار عرضه ها قرار داشته و با توجه به رشد قیمتی بالایی که تجربه کرده است فعلا مقاومت 5600 تومانی مانع از رشد قیمتی جدی در این سهم می شود بوعلی که تعدیل مثبت خوبی داشته و شنیده می شود سود امسال به 600 الی 700 تومان خواهد رسید
شیران را براورد سود 250 الی 280 تومانی برای سال جاری دارد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و با سود سازی بالایی مواجه است این سهم با حمایت های 1200 و 1100 تومانی در کف قیمتی قرار می گیرد و گزینه مناسبی با دید سهامداری و اهداف 1600 الی 1800 تومان تلقی می شود
چهارگوشه بازار
بیمه دانا هم خوب بالا امد سهم 30 درصدی رشد کرده و به بازدهی خوبی رسید این سهم بیمه ای مقاومت 420 تومانی داشته و برای شکست این مقاومت و رشد بیشتر نیاز به حمایت های قوی تری دارد بیمه دانا هم سود عملیاتی و هم سود غیر عملیاتی بالایی را برای سال 1401 به دست اورده و جای رشد میان مدتی بیشتری تا سطوح 500 تومان را دارد
در چخزر شاهد رنج مثبت و صف خرید سهم بودیم شنیده می شود شرکت قصد افزایش سرمایه از 20 میلیارد به 200 میلیارد از تجدید ارزیابی را دارد همچنین به واسطه حذف دلار 28500 تومانی برای واردات ورق های ام دی اف شرکت با افزایش نرخ سنگینی همراه و سود امسال با جهش همراه خواهد شد سهم تا قیمت های 5600 الی 6200 تومان تارگت دارد
فزر در حال اصلاح بوده و افت قیمت دلار ازاد سبب کاهش قیمت طلا و افت قیمت محصولات شرکت می شود فزر حمایت قوی در سطوح 3600 تومانی داشته و در صورت برگشت به این حمایت قوی می تواند بار دیگر مورد توجه قرار بگیرد فزری که تعدیل مثبت خوبی داشته و برای سال جدید هم توان سود سازی مناسبی دارد
از فلزاتی ها خبرمیرسد که مثلا کیمیا شرایط خوبی را دارد و با دید نوسان و حتی نگهداری گزینه خوبی است.در بازار فملی هم با معامله خوب کاتد هر هفته مواجه شده و احساس میکنیم منفی امروز و این روزهای فملی هم جالب است .
بازار امروز شتران را به خاطر سهام خزانه خوب خرید و بعد رها شد . بازار روی این گروه زیادی درجا زده و کمی منتظر است و بهنظر با این شرایط نفت و این مختصات گروه و این تحولات داشتن یکی دو سهم پالایشی در گروه و پرتفوی بد نیست و فکر میکنیم شتران و شپنا شرایط خوبی دارند . در شتران شنیده می شود خرید سهام خزانه از دیروز اغاز شده و شدت میگیرد ولی در مجموع دراین گروه خود شپنا را با این نرخ ها جذاب تر می بینیم .
در بین سهم های پتروشیمی دنبال گزینه رفتن سخت شده ولی به نظر شاراک شگویا گزینه های بدی نیستند در سوی دیگر شخارک شیراز را هم می توان زیر نظر گرفت در کنار این 4 سهم نوری و پارس را هم برخی بنیادی می بینند و فضای خوبی دارند ولی در کل این گروه با انتشار 12ماهه و گزارش فروردین می تواند جذب پول قوی و خوبی را برای بازار داشته باشد
در میان هلدینگ ها و معدنی ها، بازار امروز از وکغدیر استقبال خوبی کرد. سهم از زمان عرضه اولیه تا کنون بیش از ۶۰ درصد به سهام داران خود بازده داده و همچنان در بازه های مثبت قیمتی معامله میشود. کگهر بیشترین سهم از ارزش پورتفوی بورسی این شرکت را دارد که شرکتی با گزارش عملکرد خوب است. ما از وکغدیر انتظار سودسازی ۳۵۰ تومانی برای امسال داریم و احتمال اصلاح در قیمت های بین ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان برای سهم وجود دارد.
در گروه پالایشی، شتران با وجود رشد درآمد خطی و سودآوری خوبی که دارد، میتواند گزینه نوسانی خوبی هم در بازار محسوب شود. با توجه به روند قیمتی سهم، میتوان بازده قیمتی خوبی را برای شتران در نظر گرفت. سقف قیمتی سهم در سال ۹۹، معادل ۸۰۰ تومان است که در صورت ادامه روند شارپی سهم، رسیدن به آن دور از انتظار نیست.
غدیس از جمله نمادهایی است که بررسی آن میتواند مفید باشد. شرکت در سال ۱۴۰۱ هم توانسته فروش مقداری و هم فروش ریالی خود را بهبود دهد و در نهایت به فروش ۱۳۸۰ میلیارد تومانی برسد که این رقم برای ۱۴۰۰ برابر با ۱ همت بوده است.
غدیس در هفته اخیر حجم معمالات خیلی خوبی را به ثبت رسانده و باید مسیر رشد قیمت آن را در روزهای آتی مدنظر قرار داد.
خاور در گزارش ۹ ماهه خود سوددهی خوبی را اعلام کرد که در ازا هر سهم ۵۰۳ ریال سود ساخته و این رقم برای ۹ ماهه سال قبل معادل ۶۳ ریال بوده. با توجه به روند قیمتی نماد، خاور از جمله سهام خودرویی است که بازده خوبی داده و در صورت اصلاح قیمت میتواند گزینه بنیادی خوبی باشد. درآمد این شرکت درسال ۱۴۰۱ برابر با ۳۵۳۴۴ میلیارد تومان بوده که برای سال گذشته این رقم معادل ۱۱۱۰۶ شناسایی شده


