گزارش بازارامروزیکشنبه آخرین روز سال 1401
دفتر 1401 هم بسته شد !
بازار خوب بسته شد تا خاطره خوبی از روزهای تلخ و شیرین سال 1401 در اذهان بماند . شاخص در استانه 2 میلیون و بازار در اوج خود 1401 را تمام کرد ولی دقت کنید که کل سال 1401 به این شیرینی چند روز اخیر نبود
۱۴۰۱ هم تمام شد آنچه با سرعت می گذرد عمر است و آنچه باقی می ماند خاطرات عمری که گذشته…
افسوس از روزهایی که رفته دیگر برنمیگردد . نمیدانیم قدرشان را دانستیم یا ندانستیم ولی امروز که در این نقطه ایستاده ایم به نظر سال ۱۴۰۱ شاید عمق شاد و خوبی را پشت سر نگذاشت و روزهای غم و غصه اش بیش از روزهای شیرینش بود ولی هر چه بود در این چند هفته و چند روز آخر خوب تمام شد تا خنده بر لب سهامداران بنشیند
هرچند سالی پر از غم و غصه برای بسیاری از خانواده ها بود
سال ۱۴۰۱ سال پر فراز و نشیبی هم برای کشور و هم بازار سرمایه بود .اقتصاد سال متفاوتی را آغاز کرد و به نظر متفاوت هم به پایان رسید . اگر به ابتدای سال نگاه کنید هیچکس فکرش را نمیکرد در مدت کوتاهی آن تحولات و گردباد عجیب سیاست به وقوع بپیوندد و سپس خیلی زود قیمت ها سر به فلک بکشند. قیمت همه چیز داشت بالا میرفت و گران می شد از دلار و خانه و ماشین و سکه و اجناس بگیر تا مواد غذایی
این میان دو چیز بود که ارزان میشد یکی جان و حرمت انسان و دیگری قیمت سهام در بازار سرمایه …
بازار در سال ۱۴۰۱ تنش پر از زخم ها و نیشتر ها چاقو هایی بود که از دولت خورده هر کجای تن اورا بالا بزنی جای یک زخم پیداست از خودرو بگیر تا پالایش از نرخ خوراک تا ۱۰۰۰ بحث دیگر همه عواملی بودند که باعث شد سال۱۴۰۱ سال جذابی برای بازار سرمایه نباشد برخی میگویند اینطور نگویید اتفاقاً سال بدی نبوده اما اگر نگاهی به بقیه بازارها بیندازید می بینید که عقبیم …خیلی هم عقبیم و با این دو روز و چند صباح رشد مثبت شدن دردی دوا نمیشود و حکایت شکلاتی است که دست بازار دادند تا آخر سال به یاد روزهای تلخ گذشته نیفتد
بگذریم آنچه که در سال ۱۴۰۱ بر بازار گذشت را اگر با هم مرور کنیم میبینیم که چیزی جز رفتار غیرعقلانی دولت به واسطه جبر شرایط نبوده است. سال ۱۴۰۱ شاید ابتدایش خوب و زیبا پیشرفت اما هر چه جلوتر آمد به واسطه ریسک های متعدد که روی سر بازار خراب شد وضعیت متفاوتتری دنبال شد به طوری که سخت ترین روزهای بازار را در مهر پشت سر گذاشتیم آبان هم روزهای جالبی را نداشت دی و بهمن هم بازار وضعیت خوبی را تجربه نکرد و به طور کلی شش ماهه دوم سختی را داشتیم اما اسفند وضعیت بهتر بود بخشی از این وضعیت منفی را به واسطه تحولات سیاسی باید دید و بخشی دیگر به واسطه رفتار عجیب و غیر منطقی و بزن در رویی دولت و نکته مهم این است که هر جا تاکید میکنیم هر جا حاکمیت و دولت تصمیم گرفت در مدار عقلانیت حرکت کند بازار فضای بهتری را تجربه کرد و این نشان می دهد که ما در ۱۴۰۱ در مدار درستی از عقلانیت اقتصادی و سیاسی قرار نداشتیم و رگه هایی از برگشت از این سیاست را میتوان در این روزها دید که باعث بروز بازاری خوب در این شرایط شده است.
۱۴۰۱ را با تمام فراز و نشیب ها پشت سر گذاشتیم و همه منتظر آغاز ۱۴۰۲ هستند نکات مهمی در سال ۱۴۰۲ وجود دارد و می تواند برای بازار شکل بگیرد
مهمترین چیز این است که ما شاهدیم که در روزهای اخیر و هفته های گذشته یک چرخش واضح و آشکار در منطق سیاسی و اقتصادی کشور رخ داده و این منطق به بازار سرمایه نیز سرایت کرده و بهبود این بازار را رقم زده
دقت کنید هر جا منطق اقتصادی و سیاسی بر اساس عقلانیت پیش برود بازار سرمایه مهمترین برنده این بازی و سایر بازارهای موازی و دلالی بازنده آن خواهند بود.
در ۱۴۰۲ امیدواریم این موضوع ادامه داشته باشد و اتفاقاً این سیاست در پیش گرفتن عقلانیت و آرامش منجر میشود که سایر بازارها به رکود و ریزش احتمالی فرورفته و جریان پولی که باید به عنوان جریان پول مولد در اقتصاد به کار گرفته شود به سمت بازارهای مفید و مولد هدایت خواهد شد و اینجاست که دقیقاً نقش دولت و حرفهای بودن آن را می توانیم ببینیم
دولت میتواند با فراهم کردن بسترهای منطقی و مناسب سال رویایی برای اقتصاد رقم بزند نرخ تشکیل سرمایه و کسب و کارهای متعدد را بالا برد و شفافیت را به اوج برساند و در این بازی برنده اصلی خود او باشد
البته نمی دانیم یکی می گفت اگر دولت عقلانیت درستی داشت امروز نماینده رهبری مذاکره را بر عهده نمیگرفت!!! اما امیدواریم و واقعاً امیدواریم که سال ۱۴۰۲سال متفاوتی برای اقتصاد کشور و تغییر سیاست ها باشد
و اما به بازار سرمایه برسیم دو دیدگاه در مورد بازار وجود دارد یک دیدگاه کوتاه مدت است …در دیدگاه کوتاه مدت بازار و سهامداران نیاز دارند تا چشم آنها به رشد قیمت ها عادی شده و در واقع آنها به افزایش قیمت عادت کرده و برای آنها رشد قیمت امری عادی تلقی شود
در حرکت غیر عادی دلار در یک بازه زمانی چند ماهه ۵۰ درصد رشد میکند صدای کسی در نمی آید اما بازار سرمایه با رشد چند درصدی ناگهان محل تاخت و تاز نظرهای متفاوت می شود از همین رو معتقدیم چشم بازار و سهامداران کم کم باید به این تغییر فضا عادت کند
در دیدگاه کوتاه مدت اتفاق مهم دیگری که رخ میدهد این است که از ان وسواس بنیادی و تحلیلی که خریداران در خرید داشتند فاصله میگیریم آن دورانی که میشد با تور چندین و چند سهم مختلف را شکار کرد سپری شده و دیگر سهم ارزان و ارزنده به وفور نیست
باید با تعدیل در پی به ای و ارزندگی سهام ها بازار را دنبال کرد .هر روز نباید فکر کنیم بازار گران شده و در بازار حرکت نکنیم فعلا موج جریان پول به دنبال جایی برای حضور است که بازار میتواند آن آشیانه امن باشد
چند وقت قبل در همین ستون نوشتیم که حقوقی و حقیقی ها دچار اشتباه تحلیلی تاریخی نشوید… حقوقی های ما که هیچ دوباره این اشتباه را مرتکب شدند و حقیقی ها هم به تبع آن طبق همیشه رفتار جوزده را داشته و در روزهای منفی بدون توجه به ساختار فعلی شرکت ها و اقتصاد فروشنده بازار بودند
به نظر می رسد درست در همان فضا که هیجان فروش وجود داشت بازار دچار هیجان خرید می شود و نه در آن سمتش منطقی وجود دارد و نه در این سمتش .
در کوتاه مدت در عین هوشیار بودن خیلی دنبال فضای منطقی و پیروی کردن از اصول و قواعد نباشید بازار مدتهاست این اصول را دور ریخته و بر اساس اصول روزمره خود پیش میرود.
اما این بحث کوتاه مدت است در میان مدت قطعاً بازار دوباره برمداری به نام مدار ارزندگی و عقلانیت حرکت خواهد کرد . معتقدیم اتفاقاتی می تواند رخ دهد که میان مدت بازار را تا حدودی تضمین نماید. به واقع اگر فضای فعلی ایجاد شده در حوزه سیاست ادامه پیدا کرده و آرامش نسبی سیاسی را در حوزه سیاست خارجی و داخلی داشته باشیم که به تبع آن نتیجه آن ثبات نرخ ارز خواهد بود بازار ارز آرامتر پیش میرود و این موضوع باعث بروز ثبات در بازار های دلالی و موازی شده و جریان پول بیشتری را به سمت بازار سرمایه هدایت می کند نقدینگی همچون اسب شتابانی از روی همه چیز رد می شود و اگر قابلیت هدایت و نهیب زدن به این اسب وجود نداشته باشد در مسابقه جریان پول بازنده اصلی دولت خواهد بود و آبرویی که از او می رود
از همین روست که میبینیم آستینها بالا رفته و همه برای ایجاد آرامش سیاسی تلاش می کنند آرامش سیاسی در کنار عقل و منطق ارزی و اقتصادی دو لازم و ملزوم برای بازار و حرکت آن هستند یعنی دولت دست از سر اقتصاد و بازار ها برداشته و با منطق درست اقتصادی با آنها برخورد کند
به خاطر دارید چند وقت قبل در همین ستون نوشتیم جایی که دولت نرخ نیمای دو و حواله را بپذیرد حرکت رشد بازار آغاز میشود و دقیقا همین هم شد و حالا نیز همین است هر چه دولت در یک فضای آرام سیاسی که ریسک ها کم است و چالش ها ضعیف ،فضای اقتصاد منطقی را بپذیرد و به سمت کاهش ریسک پیش برود بازار حرکت قویتر خواهد داشت و همچنان معتقدم هنوز نرخ ۳۵، ۳۶ در قیمتهای روی تابلو لحاظ نشده و به مرور با بروز گزارشها این اتفاق رخ خواهد داد
در واقع مثلث آرامش ارزی، ورود جریان بیرونی پول به بازار و عقلانیت اقتصادی می تواند مثلث پیروزی بازار سرمایه باشد و همه باید برای رسیدن به آن و قرار گرفتن در این شرایط تلاش کنیم حرف آخر ما همین است که سال ۱۴۰۲ باید سال جنگیدن و احترام قائل شدن برای کسب و کار خودمان باشد. هیچ کس جز خودمان به دادمان نمیرسد باید برای جایی که مشغول هستیم ارزش و احترام قائل باشیم، برای آن بجنگیم برای آن تلاش کنیم و قطعاً هرچه زمین بازی گسترده تر و سرسبز و پربار تر باشد نتایج آن برای بازار و همه ما بهتر و عالی تر خواهد بود و قطعاً در چنین فضای اقتصاد کشور هم سود خواهد برد و منفعت آن را همه می برند
دفتر ۱۴۰۱ را هم می بندیم و به پایان می رسانیم و امیدواریم بازار ۱۴۰۲ برای همه سهامداران بازاری پر از خوبی و خوشی و فارغ از حرص و جوش و اتفاقات عجیب و غریب باشد و مهمتر از همه امیدواریم سال ۱۴۰۲ سال خوبی برای همه مردم کشور و سالی پر از شادی و سلامتی و رزق و روزی برای همگان باشد.
بانک های تسعیری
در نمادهای بانکی افزایش نرخ تسعیر ارز از دلاری 22 هزار تومان به 25 هزار تومان از یک سو و افزایش درامدهای عملیاتی بانک ها از سوی دیگر سبب اقبال خوبی به این گروه شد
احساس میکنیم در بین بانکی ها تجارت و ملت اثرات خوبی از نرخ تسعیر دریافت کنند ….
بانک اقتصاد نوین به قیمت های 400 تومان نزدیک شده است سهم به هدف خود دست یافته و استارت رشد قیمتی خوبی را از سوطح قیمتی 320 تومان زده است این سهم مقاونت قوی در سطوح 420 تومانی دارد بنا به شایعات سود 70 تومانی وپی بر ای 6 ارزش ذاتی سهم برابر است با قیمت های محدوده 420 تومان که سهم به ان نزدیک شده است
بانک سامان اما به پیشتازی خود ادامه می دهد این سهم بانکی تا قیمت های 320 تومان فعلا در این مرحله جای رشد دارد اما گام های بعدی با توجه به توان سود سازی بالا از طریف تسعیر ارز و سود عملیاتی سهم هدف قیمتی 360 الی 420 تومامی را دنبال می کند
بانک صادرات هم اعلان کرد تراز ارزی مثبت داشته و از طریق افزایش نرخ تسعیر ارز سود می برد فعلا سهم بر سر قیمت های 200 تومان با اماج عرضه ها همراه شده است سهمی که وضعیت خوبی داشته و بازدهی خوبی هم داده است تثبیت سهم در قیمت های بالای 200 تومان می تواند زمینه ساز رشد های بعدی وبصادر باشد
دارویی های قوی
در نمادهای دارویی نیز روندی قوی را شاهد بودیم دارویی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و اکثرا برای سال 1402 نیز تحولات بنیادی خوبی خواهند داشت
در دارویی کثئر شاهد شکسته شدن سد مقاومتی 720 تومانی بودیم شایعات سود سازی 140 الی 150 تومانی برای سال جاری و سود 220 تومانی برای سال اینده سهم را با اقبال خوبی همراه ساخته است سهم اهداف قیمتی 820 الی 900 تومانی داشته و در میان مدت قیمت های بالای 1000 تومان را با توجه به وضعیت بنیادیش تجربه خواهد کرد
در دشیمی سهم سعی در شکست قیمت های 2200 تومانی دارد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و اوضاع و احوالش نشان می دهد روند میان مدت قوی تا قیمت های 2500 و سپس 2800 تومان خواهد داشت این سهم تولید کننده مواد اولیه دارویی به واسطه جهش فروش سنگینش توانسته در موقعیت خوبی قرار بگیرد این سهم امسال و سال اینده از سودهای سنگینی رونمایی خواهد کردو شایعات سود 500 تومانی برای سال اینده دارد
کی بی سی که در کف قیمتی 1200 تومان معرفی شده بود امروز با روندی قوی همراه و توانست به قیمت های 1450 تومان برسد سهم در گام بعدی مهمان قیمت های 1600 و 1800 تومانی خواهد بود تارگت 1800 تومانی با روند تکنیکالی سهم نیز همخوانی دارد سهم توانسته بخشی از سهام در اختیار خود را به فروش برساند همچنین یک ساختمان را نیز فروخته و سهمی 200 تومان سود غیر عملیاتی تا اینجا شناسایی کرده است با سود عملیاتی سهم امسال 400 تومان سود خواهد داشت
در سایر دارویی ها دامین در ۱۴۰۱، ۱ همت فروش داشته که حدودا بیش از ۹۰ درصد سال گذشته است و با توجه به روند اخیر سهم رسیدن به بازه ۴۵۰ تومان برای سهم دور از ذهن نیست.
دتولید هم در این یک سال اخیر رشد فروش ۸۰ درصدی تجربه کرده و در چند روز گذشته سهم مورد توجه بازار بوده. قیمت سهم به سمت مقاومت ۱۲۰۰ تومان در حال حرکت است و پس از آن میتواند صعود نسبتا خوبی داشته باشد.
دلقما را نیز میتوان بررسی کرد. سهم در روزهای اخیر ورود سرمایه را تجربه کرده و هدف آن را میتوان حوالی ۳۸۰ تومان در نظر گرفت. سهم در بین دارویی ها رشد درآمد خوبی هم تجربه کرده.
دراین گروه فکر میکنیم دتماد و دارو هنوز با توجه به قیمت و شرایط سود اوری قابلیت های رشد خوبی دارند ددانا دالبر هم مورد توجه هستند
معادن زر ساز
در نمادهای معدنی روند خوبی را شاهد بودیم رشد قیمت دلار و اذفزایش نرخ محصولات شرکت های معدنی در بازارهای داخلی سبب شده تا انتظارات 1402 ای در این گروه به شدت بالا برود
فزر پس از تقسیم سود دوره 9 ماهه خود و خبرهای مثبت در مجمع در حالی بازگشایی شد که قیمت طلا باز هم گارد صعودی و رشد خوبی را در پیش گرفته است فزر با رشد قیمتی بیش از 11 درصدی بازگشایی و به سمت قیمت های 3600 تومان روانه خواهد شد انتظار های بالایی با این قیمت های طلا برای سال مالی اینده سهم نیز از نظر سود سازی ایجاد شده است
کالسیمین با دامنه نوسان محدود پس از افزایش سرمایه بازگشایی و قفل صف خرید شده است این سهم نیز با این تحولات ارزی وضعیت خوبی پیدا کرده و به نظر می رسد تا قیمت های 860 و 920 تومان فعلا بالا برود سهمی که برای امسال و سال اینده تخمین ها حکایت از سود سازی بالایی داشته و امسال شنیده می شود سهم سود 120 تومانی خواهد داشت
فملی صف خرید شد این سهم نیز پس از افزایش سرمایه و خبرهای مثبتی که در مجمع شاهدش بود با اقبال همراه شده است ادامه روند صعودی قیمت کاتد داخلی و توان تعدیل مثبت خوبی که این سهم دارد سبب شده تا اقبال خاصی در این سهم را علی رغم عرضه های سنگین شاهد باشیم فملی تا قیمت ای 820 الی 860 تومان در صورت شکست قیمت های 760 تومانجای صعود خواهد داشت
فولادسازان قدر
در نمادهای فولادی شاهد روند صعودی خوبی بودیم فولادی هایی که وضعیت بنیادی خوبی که فولادی ها دارند به خصوص افزایش نرخ محصولاتشان در بعد صادراتی سبب شده تا بازار اشتیاق خوبی به این گروه از خود نشان دهد
فولاد مبارکه هم بازگشایی خوبی داشت سهم جهش قیمتی بالای 11 درصدی را تجربه کرد سهمی که مقاومت 650 تومانی را به عنوان سد قیمتی قوی بر سر راه رشد خود دارد این سهم فولاد ساز وضعیت خوبی داشته و افزایش صادرات محصولات شرکت سبب شده تا انتظار برای سود سازی برای سال اینده به خصوص بالا برود فولاد مبارکه باید به سمت قیمت های مقاومتی خود رفته و جدال سختی را در این قیمت ها شاهد باشد
کاوه ترمز رشد خود را درقیمت های 1200 تومان کشید سهم رشد بالایی را تجربه کرده است البته اگر شایعات سود سازی 200 تومانی برای سال اینده صحت داشته باشد سهم تا قیمت های 1400 الی 1500 تومان هم رشد خواهد داشت اما فعلا سهم درگیر مقاومتی قوی بوده و باید دید ایا قادر به عبور از این سد قیمتی می باشد
ذوب هم 400 تومانی شد سهم یک رشد پیوسته قوی حمایتی را تجربه و شایعات تجدید ارزیابی سبب شکل گیری روند حمایتی قوی در این سهم فولاد ساز شد ذوبی که تا قیمت های 420 تومان هم نوسان اما به مقاومتی قوی رسیده است و انتظار افزایش عرضه ها و متعادل شدن در این غول فولاد ساز وجود دارد
در بین سایر گزینه ها فغدیر هم قابل بررسی است فجهان را هم زیر نظر بگیرید میتواند جالب باشد در سوی دیگر فخوز و فسپا هم بد نیستند و فنورد هم خوب رشد کرده است .
پالایشی ها و انتظارهای بالا
در نمادهای پالایشی روند مثبت خوبی را شاهد بودین انتظارها از ماهیت صورت های مالی 12 ماهه پالایشی ها سبب شده تا قیمت سهام این شرکت ها به خصوص سهامی که وضعیت سود سازی بهتری دارند با رشد همراه شود
دیروز شپنا باز شد و یک اتفاق خوب در بازگشایی منطقی رقم خورد و حجم خوبی وارد سهم شده است به نظر با دید کمی صبر شپنا با این نرخ های جدید تسعیر اگر اسپرد عجیبی نداشته باشد گزارش 12ماهه خوب و سپس گزارش 3 ماهه قوی را خواهد زد . ابتدا شپنا در قیمت های 8000 و سپس شبندر و شتران در این گروه مورد توجه هستند
شبندر به قیمت های بالای 1100 تومان رسید سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و شایعات سود سازی 200 تومانی دارد با این سود سهم تا قیمت های 1200 الی 1250 تومان هم جای نوسان مثبت را خواهد داشت شبندری که رشد قیمتی خوبی را اخیرا تجربه و به سطوح خوبی رسیده است
شپنا بعد از افزایش سرمایه بازدهی خوبی داد سهم بازگشایی خوبی داشته و حالا هم تلاش دارد تا قیمت های 820 تومان را بشکند سهم در صورت عبور از این قیمت ها تا سطوح 900 تومان جای نوسان مثبت را خواهد داشت شپنایی که شایعات سود سازی 140 تومانی با سرمایه جدید خود داشته و با این سود ارزش ذاتی 900 تومانی دارد
شاوان برای رشد قیمتی و شکست قیمت های 2400 تومان نیاز به خبرهای قوی دارد سود سازی بالا در گزارش 12 ماهه و شایعات سود بالای 500 تومانی می تواند سبب جهش قیمتی در این سهم تاقیمت های 2800 الی 3000 تومانی شود سهمی که از رشد گروه پالایشی جا مانده و نیاز به یک گزارش مثبت برای صعود قوی دارد
چهارگوشه بازار
درازی امروز تا صف خرید رفت سهمی که فروش های ماهانه اش به بالای 700 میلیارد رسیده و شنیده می شود برای سال اینده فروش 10 همتی و سود سازی 500 تومانی به ازای هر سهم دارد سهمی که رشد قیمتی خوبی را در پیش خواهد داشت و از کف قیمتی حمایتی 2200 تومان تا سطوح 2800 الی 3200 تومان بازدهی قابل توجهی را در پیش روی خود دارد
در گروه ماشین آلات در بترانس تحرکات مثبتی دیده میشود. سهم همچنان جای رشد تا حوالی ۳۰۰ تومان را دارد. شرکت فروش صادراتی هم دارد و توانسته تا بهمن امسال ۲۶۰۰ میلیارد تومان بفروشد. قیمت بموتو دیگر سهم این گروه به مقاومت سقف قیمتی رسیده. ادامه روند سهم میتواند تعیین کننده باشد. این درحالی است که درآمد شرکت در ۵ ماه سال مالی خود بیش از ۱۰۰٪ رشد داشته.
در قندی ها قثابت را میتوان بیشتر بررسی کرد. سهم توانست سود ۶ ماهه تلفیقی خود را مثبت کند و زیان گذشته را به سود تبدیل کند. همچنین در ۷ ماهه منتهی به بهمن بیش از ۸۰٪ رشد فروش ثبت کرده. بعد عبور قیمت سهم از ۳۰۰ و ۳۴۰ تومان میتوان روند سهم را بررسی کرد. قثابت همچنین فروش دارایی را در دستور کار خود دارد.
در این گروه همچنین نمادهای قپینا و قمرو را با دید بنیادی میتوان بررسی کرد.
در خرده فروشی، افق کوروش به حوالی سقف قیمتی خود رسیده. شرکت در ۱۱ ماهه حدود ۳۱ همت فروش داشته و
با توجه به رشد درآمدی که میتوان برای افق در نظر گرفت و همچنین احتمال انتشار کالا برگ، قیمت های جدید سهم را میتوان بررسی کرد.
قاسم دیگر سهم این گروه امروز بین حقوقی ها رد و بدل شد. شرکت که عملکرد خوبی داشته و به اندازه نصف پارسال بیشتر فروخته برای طی کردن مسیر صعودی نیاز به گذر از قیمت های فعلی دارد.
در گروه زراعت تلیسه را میتوان به عنوان یک گزینه بازاری بررسی کرد. شرکت توانسته در ۹ ماهه ۱۹۴ ریال سود خالص ایجاد کند و افزایش ۷۴٪ برای سود خالص داشته باشد. سهم احتمالا به قیمت ۵۰۰ تومان برسد. زقیام عملکردی بهتر داشته ودر ۹ ماهه سود به ازا هر سهم خود را ۱۲۰ برابر کرده و فروش ۴۶۰ میلیاردی پارسال را به ۸۵۰ میلیارد تومان رسانده. سهم اگر گارد صعودی به خود بگیرد میتواند تا ۴۰۰ تومان همم افزایش یابد.
در هتل رستوران قیمت گدنا به اوایل سال ۱۴۰۰ رسیده و با توجه به اصلاح اخیر میتوان احتمال رشد قیمت را برای آن در نظر گرفت. سهم فروش دارایی داشته و رشد درآمد حاصل از پروژه های شرکت بیش از ۱۶۰ درصد بوده.
به عنوان دیگر سهم این گروه میتوان نماد سمگا را بررسی کرد. سمگا بیشترین پورتفوی بورسی خود را به شرکت گنین تخصیص داده.
گنگین در ۹ ماهه منتهی به شهریور توانسته سود خالص به ازا هر سهم خود را ۲۳۰٪ نسبت به پارسال افزایش دهد و از نظر نموداری میتواند تا حوالی ۳۹۰۰ تومان رشد قیمت داشته باشد.
در گروه زغال سنگ کزغال که بنیادی ترین نماد محسوب میشود بازده قیمتی بسیار خوبی داشته و باید منتظر اصلاح سهم باشیم.
کطبس دیگر نماد این گروه بازده قیمتی کمتری داشته و بعد از عبور مقاومت ۲۱۰۰ تومان میتوان اهداف بعدی آن بررسی کرد.
در گروه برق بجهرم اخیرا مورد استقبال بازار بوده و میتوان گفت جزو سهام خوب این گروه است. سهم که ۷۰۰ میلیون فروش داشته به مقاومت استاتیک خود رسیده و میتوان در روزهای آتی با توجه به معاملات اخیر، روند آن را بررسی کرد.
وهور، بمپنا و بپوند هم میتوان در این گروه مدنظر قرار داد. در این میان وهور سه طرح توسعه در دست اجرا دارد. دراین گروه بجهرم دقایقی پیش شفاف سازی افزایش نرخ برق را زد و توضیح داده است نرخ سقف بازار برق از 803 ریال به ازای هر کیلووات ساعت به 1060 ریال به ازای هر کیلووات ساعت افزایش داشته است. نرخ پایه آمادگی کماکان 185 ریال به ازای هر کیلووات ساعت ثابت مانده است. مقررات جدید از تاریخ 1402/01/01 نافذ خواهد شد. افزایش سقف نرخ بازار برق منجر به افزایش درآمد انرژی نیروگاه در بازار و متناسب با آن افزایش نرخ در فروش مستقیم به صنایع در قالب قراردادهای دوجانبه و بورس انرژی خواهد شد. البته میزان نهایی افزایش درآمد انرژی متناسب با سایر شرایط تأثیرگذار نظیر نرخ سوخت نیروگاهی و شرایط عرضه و تقاضا محقق میشود
اتیه دماوند با احتساب سود تقسیمی شیران به سود سازی بالای 280 تومانی رسیده است سهمی که فراتر از انتظار ها بوده و همین امر سبب ادامه یافتن روند صعودی سهم شده است واتی که هدف قیمتی 1600 الی 1800 تومانی داشته و با این بازدهی عالی که داشته است انتظار می رود کم کم به تعادل برسد
همچنان تقسیم بالای سود از دلایل اصلی اقبال به پتروشیمی شیراز است سهمی که امسال برنامه تقسیم سود بالای 70 درصدی را دارد و رشد زیادی هم تجربه نکرده است بازار ترس دارد تا به دلیل افت قیمت های جهانی اوره در سال اینده سهم قابلیت تکرار سودش را نداشته باشد فعلا شیراز به رشد قیمتی خوبی دست یافته و به مقاومت 3200 تومان رسیده است
در کانه های فلزی کچاد، کگل و کگهر مورد استقبال بازار قرار گرفتند و در نتیجه آن ومعادن و تجلی و وکغدیر هم مورد توجه بودند. از نظر قیمتی ومعادن و تجلی و کچاد هر سه از سقف خود عبور کردند. در بین هلدینگ های این گروه وکغدیر امروز هم با صف خرید همراه بود. کگهر که بیشترین سهم از پورتفوی بورسی وکغدیر را دارد
کچاد که از نظر سود آوری میتواند خوب باشد و کمترین پی بر ای رو دارد. کگل هم طرح توسعه تولید ورق دارد که میتواند روی سود آوری سهم تاثیرگذار باشد.
در بین سرمایه گذاری ها واتی ارزش بررسی بیشتر را دارد و به سمت قله سال ۹۹ حرکت میکند. شیران که سهم اصلی پورتفوی واتی بوده، سود تلفیقی خوبی نسبت به پارسال ساخته و حدود ۳۰٪ رشد داشته. واتی فروش دارایی هم خواهد داشت که در درآمدهای غیرعملیاتی آن تاثیرگذار است.
وتوشه را هم در نظر بگیرید. بشهاب و پارس خزر در پورتفوی بورسی سهم دیده میشود. در میان مدت اگر بتواند از حوالی ۶۶۰ تومان عبور کند، بازدهی خوبی خواهد داشت.ونیکی رفتاری شبیه شاخص دارد اگر تحلیل مثبتی از روند آتی شاخص دارید، ونیکی میتواند گزینه خوبی باشد.
در بین روانکارها شسپا به عنوان گزینه نوسانی در ۱۱ ماهه بیشتر از ۱۷ همت فروش داشته که ۳۸٪ بیشتر از سال قبل است.
سهم روند صعودی شارپی را طی میکند و در صورت اصلاح سهم میتوان آن را بررسی کرد.
شتران هم به عنوان گزینه نوسانی همچنان مسیر صعودی خوبی را طی میکند. هدف سهم را میتوان در تایم فریم هفتگی اعداد بالایی قرار داد.
در بین شیمیایی ها نوری به عنوان گزینه بنیادی و شصفها را به عنوان گزینه نوسانی میتوان بررسی کرد. هر دو سهم از سقف قیمیتی خود عبور کرده اند.
شصفها که هنوز گزارش بهمن خود را منتشر نکرده، در ماه های قبل عملکرد خوبی داشته . پتروشیمی نوری هم توانسته درآمدزایی خود را امسال حدود ۴۵٪ بهتر کند.
در بین اوره های شیراز که در بورس کالا هم افزایش نرخ گرفته از گزینه های خوب هست. سهم به حوالی حمایت داینامیک و ۷۵۰۰ تومان برسد، میتوان بیشتر آن را مورد بررسی قرار داد.
در بین فلزی ها فملی از سقف قیمت بیشتر معامله میشود. فروش ۱۱ماهه آن تقریبا اندازه سال گذشته بود و گزارش خوبی محسوب میشد. در بورس کالا برای محصولاتش رقابت صورت گرفته در نتیجه گزارش اسفندش باید گزارش خوبی باشد .
ذوب از نظر نموداری جای رشد بیشتری دارد و امکان رشد تا قیمت های ۵۲۰ تومان برای آن هست. در ۱۱ ماهه هم گزارش خوبی نسبت به پارسال منتشر کرد.
در گروه بانک و بیمه، وسینا را میتوان بیشتر بررسی کرد. سهم اهداف قیمتی خوبی پیش رو دارد و همچنین گزارش خوبی هم در ۱۱ ماهه منتشر کرده.
ونوین بعد از رشدهای اخیر به قیمت های مهم رسیده. ادامه روند صعودی سهم ممکن هست با چالش همراه باشد. از طرفی عملکرد خوبی را در بهمن ماه به ثبت رساند.
در گروه کانی غیر فلزی، کاذر همچنان روند صعودی خود را طی میکند مقاومت سر راه کاذر را میتوان ۷۰۰ تومان در نظر گرفت .
کرازی هم میتوان مورد توجه قرار داد. این شرکت صادرات هم دارد اگر از سطوح فعلی عبور کند میتواند در میان مدت تا ۱۹۰ تومان هم افزایش قیمت داشته باشد.
کخاک دیگر سهم این گروه است که از فروش سهام درآمد غیرعملیاتی خواهد داشت و درآمد آن تا بهمن ماه برابر با ۷۵۰ میلیارد تومان بوده است.
فسپا بعد از رشد اخیر، ممکن است یک اصلاح را تجربه کند با این حال هدف بعدی سهم سقف قیمتی است. سهم از نظر عملکردی هم شرایط خوبی را تجربه کرده و میتوان آن را یک گزینه بنیادی در نظر گرفت.
در قطعاتی ها ختور توانسته در بازه ۱ ساله ۱۵۰۰ میلیارد تومان فروش داشته باشد که نسبت به سال گذشته ۶۰٪ رشد درآمد داشته است. ختور بعد از گذر قیمت فعلی میتواند تا ۸۲۰ تومان رشد کند.
در این گروه خکار هم گزینه خوبی است هم نسبت به پارسال رشد درآمد خوبی داشته و هم از نظر نموداری در سطح حمایتی خوبی قرار دارد.
در گروه بیمه، آسیا علاوه بر گزارش خوب ۱۱ماهه، در تایم فریم هفتگی هم در سطح حمایتی خوبی قرار گرفته و اگر موفق به رشد شود میتواند بازده خوبی به سهام داران دهد. سهم رشد ۸۰٪ درآمد را نیز تجربه کرده. در روند روزانه، بعد از کندل امروز ممکن است اصلاح قیمتی را در کوتاه مدت تجربه کند.اسیا یک فروش دارایی خوب را زده و میتواند مورد توجه بازار باشد به نظر حرکت خوبی را اسیا بزند
وپترو را هم زیر نظر بگیرید سهم گزارش جالبی زده است وپترو با سایر درامد های غیرعملیاتی که شناسایی کرده است 9ماهه به سود 1317 ریالی رسیده به نظر با دید کمی صبر وپترو میتواند در قیمت های فعلی مورد توجه باشد با دید یک سهم خاص وپترو گزینه خوبی است
دیروز یک بلوک را در قرن شاهد بودیم و فضای خوبی را ترسیم کرده است به نظر هم نوسانیو هم بنیادی و به واسطه تحولات عملیاتی میتواند مورد توجه بازار باشد قرن را هم در گروه زیر نظر بگیرید البته ساینا نیز خاص بود ساینا در اسفند با فروش 594 میلیارد ریالی مواجه بود و 3 ماهه به 1697 میلیارد ریالی رسیده است فکر میکنیم خود قرن بهتر باشد
در انتخاب دیروز تلاش شد تا محدود باز شود به نظر با این نرخ ها و این شرایط و خبرهای تجدید و سود سال بعد انتخاب دراین قیمت ها شرایط خوبی دارد و با دید کمی صبر و میان مدتی سهم قابلیت رسیدن به 3100 3200 تومان را دارد گلدیران هم فعلا تا سرمایه ثبت نشده سهم می تازد ولی در کل انتخا کم ریسک تر است
در بین سهم های خاص تایرا هم گزینه خوبی شده و میان مدت جالبی دارد . مجوز افزایش سرمایه در تایرا نیز صادر شد .مجوز افزایش سرمایه 300 درصدی تایرا از محل سود انباشته صادر شد. به زودی سهم به مجمع می رود شاید در گل بازار سهم متوقف داشتن خوب نباشد ولی در کل با دید میان مدت واقعا گزینه خوب و جذابی برای بازار است .
در سیمنی ها سهرمز گزارش خوبی را دزو این گزارش به سهم کمک میکند سهرمز در 3ماهه به عدد 1129 ریالی رسیده است و عدد خوبی را محقق کرد و رشد 123% را دارد . سهم 2393 میلیارد ریال سود عملیاتی و 2058 میلیارد ریال سود خالص دارد
تمام شد …
دوستان و عزیزان و همراهان بتاسهم خوشحال بودیم که یک سال دیگر را کنار شما پشت سرگذاشتیم و امیدواریم سال بعد سال خوبی برای همه ما باشد
در مورد ایام عید و تعطیلات مطالب سایت در قالب یک مطلب عمدتا چشم انداز بازار فردا ارائه می شود و سعی میکنیم در این یک مطلب موارد متعدد را ذکر کنیم .این 5 روز جز اشتراک شما عزیزان محاسبه نخواهد شد .


