گزارش بازارامروز شنبه 27 اسفند 1401
آخرش قشنگه … !
یاد آن آهنگ می افتیم که میگفت اولش قشنگه …ولی گویا اینجا در بازار ما برعکس شده و آخرش قشنگ شده است !!
امروز بازار یک روز باور نکردنی را برای سهامداران پشت سر گذاشته و وضعیت بسیار مثبتی را ثبت کرد بازاری که انگار کمی دیر یادش افتاده از همه ابعاد اقتصاد و بازار ها عقب تر است و از سایر بازارها جا مانده و باید جبران کند …امسال که گذشت بازار نهایت بتواند در یک روز باقیمانده کار یک ۵ یا ۷ را بکند ولی به نظر می رسد تحولات و اتفاقات طوری پیش برود که این عقب افتادگی جبران شود به خاطر داشته باشید بارها و بارها قبل تر هم بیان کرده بودیم که بازارها بازدهی های نزدیک به هم را ثبت میکنند منتها یکی زودتر یکی دیرتر و شاید چرخش سیاسی فعلی ،آغاز جرقه ثبات و سکون و ایستادن بقیه بازارها و حرکت بازار سرمایه باشد…
یک نکته دیگر …
طی روزهای گذشته در گزارش بازار بارها روی موضوع شکسته روند نسبت شاخص کل به دلار صحبت کردیم و از آن به عنوان یک سیگنال مهم و اساسی برای بازار یاد کردیم و حتی چرخش های سیاسی را هم تا حدودی به آن اضافه نموده ایم… حرکت فعلی بازار و جریان نقدینگی که با وجود ابهامات و اتفاقات در مسیر بازار قرار گرفته به خوبی این را نشان میدهد که یک تغییر اساسی می تواند رخ دهد که فضای بازار سرمایه و سرمایه گذاری در این حوزه را متحول نماید همانطور که در بالا نوشتیم شاید تازه یاد بسیاری از جریان های پولی و مالی افتاده که بازار سرمایه از رقبای خود عقب است این فراموشکاری جایی جبران میشود و بسیاری معتقدند بهار۱۴۰۱ اگر اتفاق عجیبی رخ ندهد جبران عقب ماندگی و کم کاری بازار سرمایه خواهد بود
البته امروز کمی روند بازار های جهانی باعث نگرانی برخی از سهامداران و فعالان بازار شده بود اما در هر صورت این هم جزو اتفاقات و رویدادهایی است که رخ می دهد. تازه ایننگرانی ها وجود داشت و بازار این طور بود …
بازار نمیتوانددیک دم آسایش و آرامش داشته باشد و نمی تواند آزاد و رها بیندیشد که خیال خاطرجمع و روانش آرام باشد
هنوز چالش های قبلی تمام نشده بود که چالش نفت از راه رسید البته بازار امروز تا حدودی با کمک تحولات مختلف اقتصادی و بازاری و همچنین فضای خوب خرید ها با افزایش فشار خرید و کاهش فشار فروش این موضوع را تا حدودی در دل خود هضم کرد
البته ماجرای کاهش قیمت نفت ماجرایی نیست که به راحتی بتوان از کنار آن گذشت به طور کلی بازار امروز بیشتر تحت تاثیر سه رویداد بود رویداد اول تردید افت قیمت های جهانی به خصوص در نفت بود که شاید برخی از بچه های وسواسی بازار را درگیر میکرد و بخشی از بازار را با تردید مواجه کرد…ولی با تمام این اتفاقات در این شرایط شاهد بودیم که گروه پالایش و یا گروه پتروشیمی و برخی دیگر بازهم خوب ظاهر شدند البته در مورد نفت و افت آن یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن هم این است که همیشه جریان قیمت نفت یک سرش در اثر گذاری در بازار خلاصه شده اما سر دیگرش به بودجه ربط دارد جایی که نفت ۸۰ دلاری در آن بسته شده و حالا حوالی ۶۵ را تحویل گرفته و این خود به خود کار بودجه را سخت و از همین حالا تغییر تسعیر را نوید می دهد اما یک راه فرار برای دولت وجود دارد و احتمالا دیر یا زود ما شاهد این اتفاق در بازار خواهیم بود و آن هم رویداد دوم است که شاه بیت حرکت بازار امروز و چیزی بود که معتقدیم باید از آن صحبت می کنیم و بازار تحت تاثیر آن رویداد بود و آن نرخ ارز است…
اگر به خاطر داشته باشید در روزهای گذشته عرض کردیم که درست نقطهای که تکلیف دولت و بازار سرمایه با نرخ ارز و روابط بین بورس کالا و نرخها مشخص شود یک رالی صعودی محکم را بازار می تواند تجربه کند چرا که با رسمی شدن نرخ های بالای ۳۶ و ۳۵ انگار رابطه ای که بین عقد وصیغه بود رسمی شده و حالا زندگی جدیدی را آغاز میکند
بازار بار دیگر ارزندگی خود را به رخ کشید و می تواند جذابیت های ویژه برای سهامداران داشته باشند
روز چهارشنبه بود که دولت اعلام کرد نرخ ۲۸۵۰۰ تا انتهای اسفند و تا پایان سال ۱۴۰۱ به عنوان نرخ تسعیر و ارز و مواردی از این دست مورد توجه است و از آن به بعد نرخ توسط بانک مرکزی اعلام می شود که احتمالاً نرخ های بالای ۳۶ و ۳۵ و نرخ حواله دو است که یک اتفاق بسیار مهم برای بازار خواهد بود که اثرات آن را به زودی روی تابلو نیز مشاهده خواهیم کرد
باید اذعان داشت با این قیمت نفت این شرايط نه تنها به زودی دلار ۲۸۵۰۰ به حاشیه رانده خواهد شد بلکه نرخ ۳۶ فعلی نیز افزایش خواهد یافت و دولت هم کمی بدش نمیآید درآمدهای خود را با دلار بانک مرکزی تسعیر کند و در واقع همان حکایت ۴۲۰۰ این بار در ۲۸۵۰۰ تکرار خواهد شد همین اتفاقات را کنار هم بگذارید میبنید و متوجه میشوید چرا امروز جریان بازار نسبت به گروه های مختلف تحولات قوی تر و بهتری را داشته باشد
اما عامل سوم در شرایط فعلی بازار که کمک شایانی به او کرد کاهش ریسک های سیاسی است این موضوع را دست کم نگیرید چرا که ذهنیت بازار را نسبت به بسیاری از موارد آرامتر کرد و از سوی دیگر ثبات نسبی را در بازار سرمایه و مرگ نسبی را در سایر بازارها را رقم زده است. اتفاقی که می تواند در صورت ادامه دار بودن منجر به قویتر شدن حضور جریان پول در بازار شده و فضای متفاوتی را رقم بزند البته در کشاکش بین تحولات مختلف سیاسی همه چشم بازار به جریان نرخ ارز است که در شرایط فعلی با رونق نسبی بازار سرمایه ثبات بقیه بازارها و کاهش ریسک، سال ۱۴۰۲ راسال بازار سرمایه نماید
باز هم این میان تاکید میکنیم اگر شیرین کاری و ندانم کاری های برخی وزارتخانهها و به طور کلی دولت نباشد و همه چیز بر مبنای عقلانیت اقتصادی پیش برود بهار چشمگیر و گرمی را برای بازار خواهیم داشت
بگذریم و سراغ بازار برویم …
غذایی های دوپینگی
در نمادهای غذایی شاهد روند مثبت و خوبی بودیم سهامی که وضعیت بنیادی مناسبی ازبابت رشد قیمت محصولاتشان داشته و بازار انتظار تعدیلات خوبی از این گروه دارد
در این گروه غسالم که برای امسال شایعات سود بالای 80 تومانی و برای سال اینده سود 120 تومانی دارد با صف خرید خود را به قیمت های 480 تومان رسانده است سهمی که تا قیمت های 560 تومان و حتی تارگت نهایی 600 الی 700 تومان جای رشد دارد سال اینده سود شرکت تحولات خوبی را تجربه خواهد کرد
بارها بر غگلستا تاکید داشتیم سهمی که امروز صف خرید قفلی را به خود دید این سهم لبنی در فروش متحول و صورت های مالی 9ماهه قوی داشته است این سهم تا قیمت های 2000 تومان جای رشد را داشته و بازدهی خوبی را در دل خود خواهد داشت این سهم لبنی سود سازی بالایی داشته و انتظارهای خوبی را ایجاد کرده است
غبشهر که شایعات دریافت افزایش نرخ را دارد با روند مثبت خود را به قیمت های بالای 300 تومان رساند سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شایعات سود 50 تومانی را برای سال مالی جدید خود دارد سهمی که برای سال مالی قبل به سود 38 تومانی رسیده و فروش های ماهانه اش نشان می دهد توان رسیدن به سود 50 تومانی را برای سال جاری خواهد داشت
پتروشیمی ها قفل شدند
معاملات پتروشیمی ها مثبت و صعودی دنبال شد به طوری که اکثر سهام این گروه روند ثعودی قوی به خود گرفتند و به نظر می رسد بالا ماندن دلار در بازار ازاد سهام پتروشیی را به رشد قیمت حواله در سامانه دوم نیمایی خوشبین کرده است
زاگرس مجددا قیمت های 18 هزار تومان را ثبت کرد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند صعودی قوی در پیش گرفته است البته سهم بازدهی 50 درصدی داشته و اوضاعش خوب دنبال می شود زاگرسی که حمایت های قوی این روزها تجربه کرده و هم از بابت تحولات ارزی و هم احتمال کاهش نرخ خوراکش در سال اینده مورد توجه واقع شده است
شیراز عالی است سهمی با پی بر ای فوروارد کانال 4 که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و تقسیم سود بالایی هم دارد این سهم تا قیمت های 3200 تومان رشد و سپس در صورت شکست این سطوح قیمتی مهمان قیمت های 3500 الی 3600 تومانی خواهد شد شیراز تنها نکته منفیش افت شدید قیمت های جهانی اوره است
خراسان امسال 2500 تومان سود دارد سهمی که به قیمت های خوبی رسیده و در صورت تثبیت در سطوح بالای 12500 تومان تا قیمت های 14000 تومان جای رشد خواهد داشت این سهم پتروشیمی اوضاع و احوال خوبی داشته و رشد زیادی هم در بازار تجربه نکرده است
بانک های خوش حساب
در بانک ها هم روند مثبت خوبی طی شد برای سال 1401 نرخ تسعیر ارز بر مبنای دلار 25 هزار تومانی ابلاغ شده است شنیده می شود برای سال 1402 این رقم به بالای 30 هزار تومان افزایش خواهد داشت بانک ها در وضعیت خوبی به سر می برند
در مورد این گروه برای اولین بار فردا اعداد دقیقی از ترازها را میگوییم وی میتواند کمک شایانی برای شما باشد ولی تقریبا سود 150 160 تومانی برای وبملت جدی تر شده است
در بانک ملت سهم با روند ثعودی و رشد بیش از 6 درصدی قیمت همراه شد سهمی که در صورت شکست قیمت های 320 تومان رشد خوبی را تا سطوح 360 تومان تجربه خواهد کرد این سهم بانکی وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند میان مدتی قوی دارد وبملت تا سطوح 360 تومان تارگت اولیه اما در میان مدت سطوح 420 تومان را در پیش روی خود خواهد داشت
در ونوین سهم در کف قیمتی 320 تومانی به واسطه شایعات سود سازی 70 تومانیش معرفی شده بود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند سهم تا رسیدن به قیمت های 400 تومان صعودی می باشد سهم فردا به تارگت های عنوان شده خواهد رسید و بازدهی بیش از 20 درصدی خواهد داد به نظر می رسد رنج قیمتی 400 الی 420 تومان سطوح تعادلی خوبی برای ونوین باشد
وبصادر 200 تومانی شد سهمی که رشد قیمتی خوبی را در پیش گرفته و وضعیت مناسبی دارد این سهم بانکی تا قیمت های 220 تومان صعود را تجربه و بازدهی خوبی خواهد داشت هدف نهایی سهم قیمت های 240 الی 250 تومان ارزیابی و خبر قوی سهم در پیش بودن عرضه سهام توسعه نیشکر است که در صورت وقوع سبب تحولات خاصی در این سهم می شود
سرمایه گذاری ها بر فراز شاخص
امروز کلیت بازار با روند مثبت همراه و شاخص و سرمایه گذاری ها نیز هم سو با هم روند صعودی قوی را پشت سر گذاشتند
امروز واتی با روند صعودی تحت تاثیر خبر خوب تقسیم سود بالا در مجمع شیران به رشد خود ادامه داد سهم در گزارش پیشبینی افزایش سرمایه خود سود 220 تومانی را برای سال جاری و سود 300 تومانی را برای سال 1402 مد نظر قرار دارد واتی که فردا به مقاوتش رسیده و انتظار داریم پس از بازدهی خوبی که داشته است به تعادل برسد
پارسان هم با صفغ خرید خوبی همراه و در مسیر صعود مناسبی قرار گرفت سهم به قیمت های 3600 تومان رسیده و در صورت شکست این سطوح تا قیمت های 4200 تومان رشد خواهد داشت هم وضعیت پتروشیمی ها و هم پالایشی های زیر مجموعه پارسان در وضعیت خوبی قرار داشته و ان ای وی پارسان حسابی بالا رفته است
فارس هم شیب صعودی قوی به خود گرفته است سهمی که در گام بعدی مهمان قیمت های 1200 الی 1250 تومان خواهد بود فردا سهم جدال سختی با مقاومت 1100 تومانی خواهد داشت فارس هم صعود خوبی را تجربه و انتظار می رود این روند رو به رشد ادامه دار باشد
فولادی ها و انتظارهای 1402
در نمادهای فولادی روند صعودی دنبال شد فولاد سازان وضعیت خوبی داشته و افزایش خوبی که در نرخ های صادراتیشان داشته اند در کنار رشد قیمت داخلی محصولاتشان انتظارها برای سال 1402 را حسابی افزایش داده است
فخوز با صف خرید همراه و روند برگشتی خوبی را تجربه کرد این سهم فردا به اولین هدف خود یعنی قیمت های 420 تومان می رسد فخوز با حمایت 360 تومانی و اهداف 420 الی 460 تومان در این سطوح در حال نوسان بوده و روند نوسانی خوبی را در پیش رو دارد
فولاژ در حال راه اندازی واحد جدید یزد خود می باشد واحدی که می تواند تحولات اساسی در فولاژ را رقم بزند سهم امروز با صف خرید توانست از سد قیمتی 1600 تومان عبور نماید دو هدف قیمتی 1800 و 2000 تومانی بر سر راه این غول فولاد ساز قرار دارد سود سال اینده این سهم رشد خوبی خواهد داشت
در فولاد کاوه هم وضعیت خوبی را شاهد بودیم سهمی که دو سوم تولیداتش صادر و حالا طرح توسعه اش نیز در حال افزایش ظرفیت است این سهم برای سال اینده تخمین هایی از سود 170 الی 200 تومانی دارد سهم تارگت 1250 تومانی داشته و با رسیدن به این سطوح انتظار داریم روند سهم متعادل شود
چهارگوشه بازار
باید اسپرد ها را دنبال کرد از سوی دیگر رشد قیمت تسعیر و محاسبه نفت یک خبرمثبت برای این گروه است . شپنا امروز با رشد قیمتی 10 درصدی به همراه صف خرید بازگشایی شد شپنایی که به نظر می رسد تعدیل مثبت خوبی داشته و پتانسیل رشد قیمتی خوبی داشته باشد سهم تا قیمت های 1000 تومان حداقل جای رشد را دارد به خصوص اینکه از رشد اخیر بازار جا مانده و توان رشد عایدی خوبی هم دارد. برخی معتقدند بنیادی شبندر و شپنا بهتر هستند ولی به نظر شتران و شپنا عقب افتاده های بازار دراین گروه خواهند بود
شتران که نماد نوسانی این گروه است ۲ روز معاملاتی خیلی خوبی را پشت سر گذاشته. اگر بتواند از قیمت های فعلی با همین قدرت عبور کند، رشد خوبی خواهد داشت.شاوان هم میتوان نوسانی نگاه کرد. فعلا به سمت ۲۵۰۰ تومان در حال حرکت است.
ملی مس هم با رشد قیمتی 7 درصدی بازگشایی شد سهمی که افزایش سرمایه داشته و حالا بعد افزایش سرمایه هم به واسطه رشد قیمت محصولاتش در بورس کالا با اقبال همراه شده است شنیده می شود برای امسال و سال اینده سود سازی خوبی در انتظار فملی بوده و سود سال اینده حداقل 30 درصدی بالاتر از امسال قرار خواهد گرفت تحولات خوبی در ملی سم رخ داده و سهم فردا بتواند در قیمت های بالای 720 تومان تثبیت شود تا قیمت های 800 تومان رشد خواهد داشت
حفاری شمال هم با جهش قیمتی 7 درصدی و صف خرید خود را به قیمت های 500 تومانی رساند این سهم تاقیمت های 560 تومان جای رشد خواهد داشت شنیده می شود سود تسعیر ارز خوبی در انتظار سهم بوده و حفاری توانسته هم قراردادهای جدیدی ببندد و هم توانسته بخش مهمی از مطالباتش را به صورت ارزی دریافت کند تحولات خوبی در این سهم شکل گرفته است
در گروه خودرو وضعیت بد نیست خبرها داشتیم که بازهم تاکید شد قیمت ها بین 30تا70% بیشتر شدند به نظر خبرخوبی برای این گروه است ولی این گروه با این خبرها بیشتر سردرگم شده و نمیتواند رفتار دقیق و درستی را بروز دهد ولی فکر میکنیم امروز البته اکثر این گروه صف بود ولی شرایط خاصی را دارند در بین شرکت ها بازهم نگاه ها به خساپا و خودروست و شاید این بارخساپا کمی سریعتر حرکت کند . خپارس هم در قیمت های 1400 1350 ریال بازی جالبی را میتواند آغاز کند
در بین قطعاتی ها خپویش را این خبرها و اتفاقات مثبت احاطه کرده و یکی از سهم های خوب بازار است در خپویش معادل 5.110.581 میلیون ریال به مبلغ فروش آخرین گزارش عملکرد فروش ارسالی منتشره در تارنمای کدال افزوده خواهد شد که آثار ناشی از آن بالغ بر 650 میلیارد ریال پیش بینی می گردد که به مبلغ پیش بینی درآمد سال مالی منتهی به 29/12/1401 اضافه خواهد شد
در سوی دیگر خفنر هم گزارش خوبی زد سهم در زمستان در دی 687 میلیارد ریال فروش داشت و بهمن 683 میلیارد ریال بوده است و اسفند با رشد به ۷۵۲ میلیارد ریال رسید ۱۲ ماهه ۶۷۴۰ میلیارد ریال درامد داشت مدت مشابه این عدد ۳۰۹۰ میلیارد ریال بود
در خودرویی ها خبنیان تقریبا ۱۳ برابر بیشتر از میانگین ۹۰ روزه معامله شد. این حجم معاملات برای این سهم بازار پایه ای شاید نشان از شروع یک روند مثبت داشته باشد.خودرو امروز به هدف حدود ۳۶۰ تومان نزدیک تر شد.
خساپا هم به مقاومت ۲۴۰ تومانی برخورد کرد. از میان خودروهای سنگین، خدیزل اگر همچنان رشد کند به سقف قیمتی میرسد. سهم امسال فروش خوبی داشت و برای سال بعد هم برآورد تولید ۳۹ هزار خودرو داشته.
در بین قطعاتی ها خپویش در قیمت های خوبی معامله میشود و اگر شروع به افزایش کند تا قیمت های خوبی بالا میرود. شرکت در ۱۱ماهه تقریبا به اندازه سال گذشته فروش داشته.خکار هم که در اسفند مجوز افزایش نرخ بیش از ۱۰٪ گرفت، میتواند گزینه خوبی باشد. قیمت سهم در صورت رشد تا ۴۲۰ تومان جای رشد دارد. خکار در ۱۱ ماهه امسال ۸۷٪ بیشتر از پارسال فروخته است.
وکغدیر شرایط خاصی را دارد طبق برخی شنیده ها تا قیمت های بالای 2000 تومان هیچ قصدی برای متعادل شدن سهم وجود ندارد و اگر حتی عرضه شد خرید خوب است به نظر این خبرخوبی برای وکغدیر است وغدیر هم با این تحولات اهداف خوبی را خواهد داشت
پترول مجوز افزایش سرمایه را گرفت با دید یک سهم خاص نوسانی و کوتاه مدت به نظر پترول را می توان کمی بیشتر زیر نظر گرفت سهم خاص و خوبی است و بازی خوبی را نیز میتواند داشته باشد . پترول را زیر نظر داشته باشید
در گروه سیمان تحولات بورس کالا اخبار خوبی را برای این گروه رقم زده است سابیک ساوه سفانو سخوز گزینه های روتین این صنعت هستند سشرق سرود هم بد نیستند و در بین هلدینگ ها سیتا و سفارس هم مورد توجه خواهند بود . با دید یک سهم خاص هگمتان را هم زیر نظر داشته باشید و اردستان را هم همچنان توصیه میکیم سرود را هم زیر نظر بگیرید سهم کم حاشیه و کم دردسر گروه است.سشرق هم گزارش خوبی در زیر مجموعه ها داشت سيمان سفيد شرق از زیرمجموعه های سشرق در 6ماهه به سود 1171 میلیارد ریالی رسیده است که معادل کل سود سال قبل است
فروش سیمان در بورس کالا برای سیمانی ها فضای خوبی را رقم زده است. سیتا و سفارس که هلدینگ های این گروه هستند را بیشتر بررسی کنید.
عمده سهام پورتفوی بورسی سیتا را سهام سفارس، سیمان ارومیه و صوفیان تشکیل میدهد
سفارس هم در بورس بیشتر در سیمان خوزستان، فارس نو و آبیک سرمایه گذاری کرده. سابیک، سفانو، سرود سخوز همه از گزینه های بنیادی سیمانی هستند.
انتخاب امروز باز شد و به نظر گزینه خوبی برای بازار است و با توجه به شرایط فعلی سهم و سود 4500 ریالی یکی از گزینه های خوب بازار میتواند باشد و صف خوبی را زده است
در گروه دارویی دکوثر نماد بنیادی گروه، امروز گزارش اسفند خود را منتشر کرد. درآمد ۱ ساله دکوثر نسبت به سال پیش ۱۶۳٪ بیشتر شده. شرکت فروش صادراتی هم دارد در نتیجه افزایش قیمت دلار، هم روی فروش داخلی و هم روی فروش صادراتی آن تاثیر میگذارد. دکوثر در گروه خود امروز بیشترین حجم معامله را داشت و در صورت عبور از حوالی ۸۰۰ تومان، میتواند تا حداقل تا ۹۲۰ تومان صعود کند.
دفارا دیگر سهمی که باید بررسی کرد در ۱۱ ماه ۱۳۴٪ رشد درآمد داشته و از نظر نموداری میتوان اهداف خیلی خوبی را برای آن در نظر گرفت.
در فولادی ها، فخوز اگر همچنان به مسیر صعودی خود ادامه دهد، رسیدن به ۴۵۰ تومان برایش سخت نیست. فخوزی که برنامه دارد تا سال ۱۴۰۴ ظرفیت تولید خود را به ۶ میلیون تن برساند. مسیر فلوله برای سرمایه گذاری نوسانی تا ۳۰۰ تومان و بعد از آن ۳۲۰ تومان باز است.
فنورد هم برای یک بازده حدود ۲۰ درصدی میتواند روند صعودی خود را ادامه دهد.
در گروه ساخت محصولات فلزی، فاذرو فاراک همچنان سرمایه جذب میکنند. در نمودار فاذر از نظر تکنیکالی واگرایی منفی دیده میشود که احتمال اصلاح را زیاد میکند اما فاراک در میان مدت روند صعودی شروع کرده که مقاومت بعدی آن ۲۳۰ تومان است.
فارس هم که در شرکت های پتروشیمی سرمایه گذاری میکند، میتواند گزینه جذابی باشد. عمده پورتفوی بورسی فارس را پتروشیمی های پارس، نوری و مبین تشکیل میدهند که بعد یک اصلاح کوتاه مدت، ادامه روند صعودی خود را طی میکند.
شمواد اگر در اسفند هم بتواند مانند بهمن، محصول دی ام تی بفروشد باید منتظر یک گزارش خوب زمستانی از این نماد باشیم.


