گزارش بازارامروز دوشنبه 22 اسفند 1401
نفس پول به شماره افتاده …
هم نفس بازار و هم نفس سال به شماره افتاده و روزهای آخر خود را سپری میکند و البته همین موضوع در کم حجمی و بی تفاوتی بازار هم موثر بوده است .
بازار را در حالی پیش بردیم که فقط ۴ روز کاری دیگر تا پایان سال باقی است و اگر به عواملی که دیروز در منفی شدن بازار عرض کردیم دقت کنید میبینید که احتمالاً با گذر زمان بسیاری از آنها مرتفع شده و رفع میشود و برخی دیگر باقی میماند آنچه این روزها به نظر همراه بازار باقی می ماند و به سال بعد هم منتقل میشود ترس ارزی است که بازار را فرا گرفته و از آن واهمه دارد که البته معتقدیم گذر زمان این موضوع را کم کم، کم رنگ تر و شفاف تر خواهد کرد اما در حال حاضر این درخت ترس به جون بازار کرده ریشه !! و ریش خریدار بازار سرمایه را گرو گرفته است البته گذر زمان قاضی و داور خوبی برای این ماجراست که آیا تحولات و اتفاقات ارزی واقعی است یا دوباره خبر درمانی در پیش است
اظهار نظر های وزیر خارجه ما و سخنگوی وزارت خارجه امریکا نشان میداد که رگه هایی از خبر درمانی نرخ ارز به چشم می خورد اگر این طور باشد و دولت مشغول بلوف زدن به بازار ارز باشد این بلوف شاید یکی دو دست او را برنده بازی نماید و آرامش مقطعی را رقم بزند اما گذر زمان و رو شدن دست طرفین در این بازی عواقب سختی را دارد و نقطه عطف ماجرا است که میتواند موجب شود دوباره حتی با تحرک بیشتر بازار ارز حرکت نماید.
بی تعارف اگر دست دولت در این ماجرا خالی باشد و چیزی نداشته باشد برای رو کردن ، موج بعدی ارز قوی تر حرکت میکند و مخرب تر خواهد بود .
البته گذر زمان و پریدن از این چهار روز اخر سال ما را در سال بعدی قرار میدهد که معتقدیم ابتدای روزهای کاری آن با کاهش فشار فروش و انتشار گزارشهای ماهانه می تواند وضعیت بهتری را داشته باشد البته تحولات سیاسی در این چند روز بسیار مهم است اما در مجموع آن طرف سال را با توجه به گزارش هایی که فکر میکنیم گزارش های جالب و جذابی باشند برای بازار و شرکت ها جذاب تر و بهتر می بینیم و فقط کافیست این غلبه کردن بر استرس ارزی قوی تر و محکم تر رخ داده و بازار با قدرت بیشتری آن را بفهمد و در چشم انداز آتی بازار و قیمت ها لحاظ کنند
و اما در مورد یک حاشیه … دیروز در خبرها داشتیم که اوراق نفتی به عنوان یک ابزار خاص منتشر میشود و سهامداران میتوانند از آن در راستای پوشش ریسک های خود و یا سرمایه گذاری استفاده نمایند در ظاهر قضیه بسیار خوب و به نوعی اضافه شدن ابزار های متعدد در بازار سرمایه میتواند اتفاق مثبت و منطقی و خوبی باشد
اما این سکه یک روی دیگر هم دارد شفاف و روشن عرض میکنیم به نظر ایجاد چنین ابزارهایی از اوراق نفت گرفته تا صندوق های مس و فولاد و طلا نمیتواند آن هدف را برآورده کرده و منجر به جذب نقدینگی گردد
برای این موضوع دلایل واضح و روشنی داریم که این طرح ها شکست خواهد خورد و آن هم این است که کسانی که خود زمانی قاتل صنایع بودند یعنی وزارت نفت در نرخ خوراک و بحث پالایشی ها و همچنین وزارت صمت در خودرو و عوارض گذاری و حتی اتفاقات اخیر در بورس کالا ،بعد از زدن جیب شرکت ها حالا در شکل منجی ظاهر شده و می خواهند جذب نقدینگی کنند!!! این عزیزان یکبار با تصمیمات اشتباه و غلط خود چه برای پر کردن جیب خود یا دولت، این صنایع و سهامداران را قربانی کردند و حالا گذر پوست به دباغخانه افتاده و بازار سرمایه را اهرم و ابزار این ماجرا می دانند
به نظر این موضوع اگر پیش زمینه و مقدمه ای نداشته باشد و یک چرخش اساسی در سمت نگاه این مجموعه ها به بازار سرمایه رخ ندهد با شکست مواجه می شود
ابتدا باید این دو بزرگوار!!! و این دو مجموعه اعتماد از دست رفته را بازیابی کرده و دوباره با تصمیمات درست و عقلانی و منطقی اعتماد را به سهامداران بازگردانند تا سپس سهامداران به آنها اعتماد کرده و وارد بازی آنها شوند
چند روز پیش در خبر ها می خواندیم که برنامه هفتم توسعه نوشته خواهد شد و نوشتن قوانین آن آغاز شده… بسم الله صحنه فعلی اولین آزمون شما برای کسب این اعتماد است که حاکمیت و دولت اگر می خواهد جریان نقدینگی به درستی به سمتدرست ماجرا هدایت شود و مولد ظاهر شده و مخرب نباشد باید در قوانین خود تجدید نظر کرده و برنامه هفتم توسعه را با محوریت کمک به تشکیل سرمایه ها و سرمایهگذاری و ایجاد عقلانیت و منطق اقتصادی باشد
در غیر این صورت گول این دو سه روز آرامش ارزی را نخورید با این نقدینگی و با این سیاستهای فعلی سر برگردانید سیلی بعدی را دوباره از نرخ ارز و نقدینگی خواهید خورد به واقع دیگر نمی دانیم با چه زبانی باید بیان کنیم که به مسیر عقلانیت اقتصادی بازگردید هشدار خودرو یک هشدار بزرگ و قوی برای سیاستگذاران است وقتی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در عرض چند روز به این شکل وارد چرخه خرید یک کالا می شود شک نکنید میتواند هر بازاری را تحت تاثیر خود قرار دهد و حالا این شما هستید و سیاستهای شما که بازتاب آن را در نرخ ارز و رویدادهای دیگر می توان به زودی مشاهده کرد…
امروز میخواستم در مورد یک اتفاق تکنیکالی صحبت کنیم و از یک رویداد خاص که در نمودار ها و چارت ها رخ داده حرف بزنیم و آن هم نسبت شاخص به دلار بود که اتفاق مهمی را رقم زده بود اما چه کنیم که زمان کوتاه و مطلب طولانی است و آن را به فردا موکول خواهیم کرد اما آن قدر بدانید که نمودارها و رویدادهای تکنیکالی امیدواری ها به بازار را بیشتر کرده و ما را به روزهای پیش رو امیدوار تر می سازند فردا سعی خواهیم کرد این موضوع و سناریوهای آن را بیان کنیم
و اما در بازار چه خبر است …
دارویی های خوش اقبال
در نمادهای دارویی شاهد روند نوسانی ارامی بودیم برخی منفی و برخی سهام بنیادی این گروه در مسیر رو به رشد قرار داشتند
در این گروه شاهد روند مثبت دارویی فارابی هستیم این سهم در کف قیمتی 2000 تومانی معرفی این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و به هدف قیمتی 2500 تومانی نزدیک می شود سهم در میان مدت تارگت بالاتری داشته و قیمت های 2800 الی 3200 تومانی دارد سهمی که تحولات بنیادی را هم در شرکت اصلی و هم زیر مجموعه های خود شاهد می باشد
دشیمی نیز نوسانات ارام و مثبتی داشت سهم در کف قیمتی 2000 تومانی واکنش خوبی نشان داده و در انتظاریک محرک قیمتی برای صعود به سمت اهداف وعده داده شده خود می باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شنیده می شودسود سازی بالایی دارد این سهم تا قیمت های 2400 الی 2500 تومان جای رشد داشته و درگام بعدی با توجه به توان سود سازی 500 تومانی برای سال اینده تا قیمت های 3000 تومان صعود خواهد کرد
ریشمک تمام تولیداتش را صادر کرده و با توجه به افزایش نرخ دلار در سامانه دوم نیمایی سهم توانایی تعدیل مثبت سنگینی برای سال مالی جدیدش دارد سهمی که هم مطالبات ارزی بالایی داشته و قادر به شناسایی سود تسعیر ارز است و هم با رشد قیمتی خوبی در فروش صادراتی محصولاتش همراه شده است سهم کف قیمتی 2000 تومانی و هدف 2400 تومانی دارد
به نظر گروه دارو را هم زیر نظر داشته باشید میتواند در بین سهم های خاص بازار یکی از گروه های جالب باشد . گزارش اسفند این گروه مهم است و البته می شود چند سهم خاص را بررسی کرد . دراین گروه می شود سهم های خاص گروه را نشانه رفت ولی به نظر در حال حاضر عمومی ترهای گروه حال بهترو گزارش های بهتری دارند در این گروه 4 سهم دارو دتماد دفارا دپارس گزینه های بنیادی و بهتر گروه هستند و قابلیت های بنیادی و نوسانی خوبی را در بازار میتوانند داشته باشند در هلدینگ ها هم تیپیکو را با این گزارش تلفیقی جالب می بینیم و میتواند مورد توجه باشد
معدنی ها و نیم نگاهی به دلار
در نمادهای معدنی تحرکات مثبت ارامی همراه بودی تثبیت قیمت دلار ازاد و دلار سامانه دوم نیمایی خیال سهامداران معدنی را تا حدود زیادی اسوده می کند
باما که پس ازافزایش سرمایه با ادامه حمایت ها همراه شده است در مسیر رو به رشد تا صف خرید هم پیشروی کرد اما فشار عرضه ها باعث تعادل در روند سهم شد باما مقاومت 460 تومانی داشته و رشد بیشتر منوط به شکسته شدن این سد قیمتی قوی در سهم می باشد
فزر هم که اصلاح مناسبی داشت و به کف قیمتی رسیده بود مجددا با روند صعودی به قیمت های بالای 3200 تومان بازگشت سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و شایعات خوبی در خصوص میزان سود سازی برای سال مالی جاری دارد اگر دلار ازاد و قیمت طلا افت نکند سهم تا قیمت های 3600 تومان نوسان مثبت خواهد داشت
کچاد باید قیمت های مقاومتی 860 تومانی را بشکند تا بتواند در گام بعدی تا سطوح 920 تومان رشد داشته باشد فعلا قیمت فروش کنسانتره رشد زیادی نداشته و سنگاهنی ها از این بابت تحت فشار هستند کچادی که فولادی سنگ اهنی محسوب شده و باید دید طی روزهای اتی ایا توان عبور از این مقاومت را دارد
خودرویی های خاص
در نمادهای خودرویی شاهد روند نوسانی بالایی هستیم خودرویی هایی که وضعیت خوبی داشته و برخی ازان ها با تحولات خاصی همراه می باشد
پارس خودرو هر طور که بود خود را به قیمت های 160 تومان رساند سهم امروز اماج عرضه های سنگینی قرار گرفته و به نظر می رسد کار سختی در عبور از این سد قیمتی دارد خپارسی که 7 الی 8 ماهی با توقف نماد همراه و بازگشایی نسبتا خوبی داشت سهم در صورت قطعی شدن عرضه بلوکش توسط سایپا جای رشد بیشتر را دارد
در زامیاد هم شاهد نوسانات مثبت خوبی بودیم این سهم تا قیمت های480 تومان رشد داشته و فعلا زیر فشار عرضه ها می باشد زامیادیکه تحولات اساسی در فروش محصولاتش هم از نظر رشد مقداری و هم افزایش نرخ های فروش داشته و امسال و سال اینده بازار انتظار سود سازی قابل توجهی را از این سهم دارد
خساپا تا وضعیت فروش سهام تو دلیش یا عرضه سهام قطعه سازان زیر مجموعه و سهام پارس خودرو مشخص نشود در قیمت های 220 تومان نوسانات ارامی خواهد داشت سهمی که روند اتی سهم بسته به تحولات عنوان شده داشته و تحولات بالا هر یک به تنهایی می تواند سبب رشد قیمتی خوبی در خساپا شود
غذایی های خوش نوسان
در نمادهای غذایی شاهد نوسانات خوب و مثبتی بودیم غذایی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و اکثرا با افزایش نرخ محصولاتشان برای عملکرد 12 ماهه و سال اینده سود سازی های جذابی دارند
غپینو نشان می دهد کف قیمتی 320 تومانی را بسته است سهم با توان سود سازی 70 تومانی و اعمال پی بر ای 6 ارزش ذاتی 420 تومانی دارد سهمی که در گروه خود مستعد رشد قیمتی خوبی بوده و شرایط بنیادی مناسبی دارد این سهم غذایی اهداف قیمتی 360 و 420 تومانی داشته و جز کم ریسکهای بازار می باشد
غسالم فردا به حمایت قوی 420 تومانی خواهد رسیدکه این حمایت می تواند سبب برگشت خوبی در روند سهم شود سهمی که در رنج قیمتی 420 الی 460 تومان بارها نوسان داده است این سهم غذایی بار دیگر فردا درقیمت های منفی می تواند مورد توجه واقع شود هم صورت های مالی 12 ماهه و هم سود سال اینده در این سهم رویایی خواهد بود
غشصفا به زودی صورت های مالی 12 ماهه خود را با سود 400 تومانی منتشر خواهد کرد فروش 3 ماهه اخر سال شرکت متحول شده است و سهم توانایی سود سازی بالایی دارد سهمیکه فاصله زیادی با ارزش ذاتیش داشته و یک رشد عالی را در پیش دارد این سهم ارزش ذاتی 2400 تومانی داشته و ازقیمت های 1600 تومانی حمایتی فعلی جای صعود قوی دارد
سرمایه گذاری های پر عرضه
در نمادهای سرمایه گذاری شرایط ارام و نوسانات اندک بود سرمایه گذاری هایی که اوضاع و احوال خوبی داشته و روند میان مدت خوبی داشته و پس از این اصلاح مجددا وارد فاز صعود خواهند شد
شستا به قیمت های 110تومانی بازگشته است این غول سرمایه گذاری ها وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند میان مدتش کماکان صعودی ارزیابی می شود فعلا سهم حمایت های 110 و 100 تومانی و مقاومت اصلی 125 تومانی داشته و در صورت مثبت شدن جو کلی بازار مجددا به سمت هدف خود پیشروی خواهد کرد
وغدیر به زودی هلدینگ صنایع معدنی خود را عرضه خواهد کرد به نظر می رسد با توجه به قیمت های جذاب عرضه استقبال خوبی از وکغدیر شود به نظر می رسد وغدیر هم بتواند رشد نوسانی را از این بابت تجربه نماید وغدیری که به زودی مجمع خود را برگزار و سود خوبی هم تقسیم خواهد کرد
ومعادن به حمایت 540 تومانی برگشته و نشان می دهد حمایت قوی در این سطوح تشکیل داده است سهمی که ارزش ان ای وی و ارزش ذاتی بالایی داشته و فاصله حداقل 20 تا 25 درصدی تا سطوح ارزش ذاتی خود دارد ومعادن جز سهامکم ریسک اما کم نوسان بازار است
چهارگوشه بازار
این روزها پول قوی وارد ونفت شده است به طوری که سهم با حجم معاملات سنگینی همراه و وضعیت خوبی دارد ظاهرا بازیگران قوی در سهم فعال شده اند ونفت هدف قیمتی 520 الی560 تومانی داشته و شنیده می شود تعدیل مثبت خوبی در انتظار این سهم خواهد بود
شیران خود را به قیمت های بالای 1200 تومان رساند سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شناسایی سود 158 تومانی در 12 ماهه سال مالی اخیر و شایعات سود 220 تومانی در سال مالی جدید سبب شده تا سهم با اقبال همراه شود همچنین در پیش بودن معامله بلوک 70 درصدی در این سهم نیز مزید بر علت اقبال به این سهم شده است
حفاری شمال دارایی های ارزی خوبی داشته و شنیده می شود تعدیل مثبت بالایی به واسطه تسعیر ارز با نرخ های سامانه دوم نیمایی خواهد داشت سهم رشد خوبی تا استانه مقاومت 460 تومانی داشته و در صورتی که بتواند این مقاومت را بشکند تا قیمت های 540 تومان گام دوم صعودش را بر خواهد داشت
چند روز است که رمپنا در بازار بهتر میخرند و میتواند مورد توجه بازار باشد به نظر رمپنا در بین برقی ها شرایط خوبی را دارد و در این شرایط می تواند مورد اقبال بازار قرار گیرد . در گروه برق بازی این گروه در جریان پول کمی جدی تر شده و گویا خبرهایی از عرضه برق در بورس کالا شنیده خواهد شد . در مورد این گروه منفی های ونیرو با دید نوسان بد نیست منفی بترانس هم همینطور گزینه خوبی است . ولی احساس میکنیم بیش از هر چیز منفی های رمپنا میتواند دراین قیمت ها گزینه خوبی برای بازار باشد . با دید کمی صبر به نظر برقی ها شرایط خوبی را دارند و میتوانند گروه های قوی تری در بازار شوند .
در بین فولادی ها هنوز در منفی های این گروه میتوان گزینه های خوب را دید به نظر منفی فخوز فسپا فولاد گزینه خوبی برای بازار است فنورد را هم کمی بیشتر زیرنظر داشته باشید با دید کمی صبر و یک اتفاق خوب در فروش و سود فنورد قابلیت های سود سازی بالای 4000 ریالی را دارد و سهم جالبی است فنورد را هم زیر نظر داشته باشید . اگر اهل نوسان های پر ریسک تر هستید به نظر فسدید و فوکا هم گزینه های خوبی دراین گروه میتوانند باشند و البته فلوله و چدن هم نوسانی هستند.
در بین بانکی ها شرایط این گروه امروز با خبرهای خاص دارایکم کمی بهتر شد و تجارت و ملت را خوب خریدند ولی دقت کنید با ثبت افزایش سرمایه وبملت سهم یک فشار فروش جدی را میگیرد . دراین گروه تجارت به زودی یکی از نیروگاه ها را راهی بازار میکند و این اتفاق مهمی برای سهم است و اثرات خوبی در سود دارد .در کنار وتجارت و ملت بانک سینا هم شرایط خوبی دارد دیروز ۳۳ درصد سهام بانک سینا توسط صندوق توسعه ملی خریداری شد و از این به بعد تمام فعالیت صندوق توسعه ملی در بانک سینا انجام میشود منابع حاصل از فروش بلوک صرف بازپرداخت بدهی بنیاد به بانک سینا خواهد شد بانک سینا برای ایجاد کفایت سرمایه کافی برای عاملیت صندوق توسعه نیاز به افزایش سرمایه سنگین خواهد داشت که میتواند از محل فروش املاک، سهام توسعه اعتماد مبین، تجدید ارزیابی دارایی ها در مرحله اول سرمایه خود را به ۲۰ هزار میلیارد افزایش دهد وام گیرندگان از صندوق توسعه ملی باید حداقل ۱۰ درصد مبلغ وام رو در بانک سپرده کنن که این منابع در بانک سینا انباشت خواهد شد. به نظر اتفاق مهمی برای وسیناست ولی سهم باید کمی استراحت کرده و دوباره حرکت کند
در گروه حمل و نقل دریایی، حخزر از نظر گزارشی از جمله نمادهای خوب محسوب میشود که در ۱۱ ماهه موفق به ایجاد ۱،۱۶۷ میلیارد تومان درآمد نموده که نسبت به سال گذشته رشد ۶۱ درصدی داشته. با اینکه فروش این سهم در دی ماه صعودی نبود اما توانست این افت را در بهمن جبران کند و به فروش ۱۲۲ میلیاردی برسد. حخزر بعد از رسیدن به قیمت ۳۱۰۰، وارد فاز اصلاحی شده و به حوالی حمایت داینامیک خود برخورد کرده و در صورت برگشت تا قیمت ۳۲۰۰ تومان میتواند صعود کند.
حکشتی سهم دیگر این گروه با دید میان مدت و بلند مدت گزینه خوبی برای سرمایه گذاری است که در صورت اصلاح قیمت، میتوان به این سهم ورود کرد. شرکت در ۶ ماهه امسال، زیان ۹۰۰ میلیاردی ۶ ماهه سال گذشته را به سودی حدود ۱۰ همتی تبدیل کرد و به ازا هر سهم ۴۵۸۰ ریال سود گزارش کرده.
حپارسا سهم کم ریسک این گروه است که در سطح حمایت ۵۰۰۰ تومانی نوسان میکند و در صورت ادامه روند نزولی به قیمت ۴۷۲۰ تومان خواهد رسید. درآمد ۵ ماهه شرکت نسبت به سال گذشته ۵۱٪ بیشتر شده است .
حگهر را نیز از منظر بنیادی میتوان سهم خوبی در این گروه معرفی کرد. سهم در حال حاضر در سطح حمایت داینامیک خود قرار دارد که اگر موفق به صعود شود حداقل ۱۰٪بازده به سهام داران خود میدهد.
حآفرین که در ۱۱ ماهه امسال ۴۱٪ بیشتر از سال قبل فروش داشته است، اگر در مسیر اصلاحی خود به قیمت ۳۳۰ تومان واکنش نشان دهد میتواند تا حوالی ۴۰۰ تومان رشد کند.
در گروه مخابرات، همراه را به عنوان گزینه اول و اخابر را به عنوان گزینه دوم میتوان برای سرمایه گذاری انتخاب کرد.
همراه در صورت عبور از قیمت ۹۰۰ تومان روند صعودی خود را شروع کرده و امکان رشد تا حوالی ۱۰۵۰ تومان را دارد.
درآمد همراه در ۱۱ ماهه ۱۳٪ نسبت به سال گذشته رشد داشته و در بهمن ماه توانسته بیش از ۳ همت درآمد ایجاد کند.
تپسی در گروه رایانه در ۱۱ ماهه منتهی به بهمن ماه بیشتر از ۵۴۷ میلیارد درآمد ایجاد کرده که نسبت به سال گذشته ۱۰۵٪ رشد درآمد داشته.
۹۶٪ درآمد تپسی از کمیسیون دریافتی از سفیران هست. از نظر نموداری روند صعودی شرکت از اوایل دی ماه شروع شده و تا به امروز بیش از ۷۰ درصد بازدهی داشته. اگر قیمت سهم بعد از فاز اصلاحی به حوالی ۵۱۰ تومان واکنش نشان دهد و دوباره صعود کند، حداقل تا سقف قبلی رشد خواهد کرد.
سپیدار با P/E ۱۲ واحدی را نیز میتوان جذاب دید که در ۱۱ ماهه ۲۰۹ میلیارد تومان درآمد ایجاد کرده و در حال حاضر در سقف قیمتی خود معامله میشود. در صورت اصلاح، حوالی ۲۲۲۰ تومان را میتوان نقطه ورود مناسبی برای سهم در نظر گرفت.
در بین سیمانی ها که عموما در اسفند ماه افزایش رقابت را در بورس کالا تجربه میکنند، نمادهای خوب زیادی پیدا میشود.
برای مثال سیمان ساوه رقابت خوبی را در بورس کالا را تجربه کرد. از جمله نمادهای نوسانی این گروه میتوان به سشرق، ستران، سیلام و هگمتان اشاره کرد. از طرفی سصفها پی بر ای محور نیست اما با رشد فروش بازدهی خوبی هم داشته است.
در میان هلدینگ های سیمانی سفارس هم بازدهی خوبی داشته است.
از نمادهای بنیادی این گروه میتوان به سخوز، سفانو، سمازن، سپاها و سشرق اشاره کرد.
اردستان را میتوان به عنوان گزینه خاص این گروه در نظر گرفت که در ۱۱ ماهه ۷۶۷ میلیارد تومان فروش داشته و توانسته ۱۱۵٪ افزایش درآمد را ثبت کند. شرکت سیمان و کلینکر تولید میکند که کلینکر را به صادرات میرساند. در نتیجه اهرم دلاری هم دارد. به صورت کلی سیمانی های غرب و جنوب غرب اهرم دلاری دارند.
به صورت کلی سیمان اردستان هم از منظر بنیادی و نوسانی قابل توجه است.
از نظر نموداری احتمال افت قیمت سهم تا حوالی ۲۰۲۰ تومان وجود دارد. بعد از رسیدن به این قیمت باید ادامه روند صعودی سهم بررسی شود.
سیمان آبیک نیز از سهام جذاب این گروه است که به تازگی از سقف قیمتی خود برگشته و به سمت حمایت ۱۵۳۰ تومان در حال حرکت است. درآمد ۱۱ ماهه شرکت نسبت به سال گذشته ۴۸٪رشد داشته که به دلیل رشد قیمت سیمان پاکتی است.
در گروه پلیمر و آروماتیک با اینکه گزارش پاییزی خوبی نداشتند اما با توجه به رقابت در بورس کالا و گزارش دی و بهمن ماه، احتمالا گزارش ۳ ماهه خوبی خواهند داشت. در این گروه نمادهای شاراک، شگویا در بورس کالا معاملات خوبی داشته اند
شاراک در بهمن ۱۰٪ و شگویا ۱۸٪ بیشتر از دی فروش داشته اند.
همچنین نمادهای شغدیر،جم پیلن، بوعلی از جمله نمادهای خوب این گروه هستند.
در مورد شرایط خاص گروه پالایش باید گفت این گروه روی حمایت خوبی است و به نظر منفی های امروز با دید کمی صبر میتواند جالب باشد دیروز هم شپنا مجمع موفقی را داشت . شنیده می شود از ابتدای سال جدید نرخ ارز نیمای 2 مبنای محاسبات کلیه داد و ستد های این گروه است اگر با دید میان مدت دنبال خرید سهم هستید سراغ این گروه بروید در کوتاه مدت ممکن است اتفاقی رخ ندهد
و در اخر در مورد وکغدیر که فردا روز خوبی را آغاز میکند و معتقدیم تجربه خوبی است . فردا وکغدیر راهی بازار می شود در بدبینانه ترین حالت وکغدیر 3800 تومان ارزش ذاتی دارد و در خوش بینانه بالای 4100 تومان است و این یعنی قابلیت رشد خوبی در انتظار سهم است برای خود وغدیر هم این ارزش ذاتی یعنی بیش از نیمی از ارزش بازار فعلی سهم میتواند ناشی از وکغدیر باشد و ارزندگی این سهم را نشان میدهد . به نظر روزهای بعد وکغدیر صف خرید سنگینی را خواهد داشت


