گزارش بازارامروزیکشنبه 21 اسفند 1401
چرا نمیخرند ؟!
امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که به نظر میرسد بهانه برای نخریدن و دلایلی برای منفی شدن بازار زیاد بود ولی گویا همه روزمره شدند و کسی به افق بازار و روزها و هفته های آتی نگاه نمیکند ولی در هر صورت امروز 5 دلیل برای منفی شدن بازار وجود داشت که هر یک از آنها اثرات متفاوتی در بازار داشتند
دلیل اول که یکی از دلایل ماجرا منفی امروز بود این بوده که برخی معتقدند فشار کارگزاری ها برای تسویه اعتبار ها جدی تر شده و این موضوع به انتهای سال کشیده و فشار فروش را در بازار افزایش داده است . البته طبق پرسش از برخی افراد به نظر موضوع آن چنان جدی نیست اما این موضوع در برخی کارگزاری ها نیز وجود دارد و ممکن است بابت این فشار فروش شده باشد . عامل دیگر شناسایی سود برخی حقوقی های کوچک و بزرگ است که به واسطه سال مالی و شناسایی سود اقدام به چنین موردی می کنند البته بخش عمده این ماجرا نیز به اتمام رسیده و ممکن است تهمانده هایی از عملکرد برخی حقوقیها باقی مانده باشد که این عرضه را رقم بزنند شاید این دو عامل خیلی جز عوامل قوی و موثر برای منفی شدن بازار نباشد اما سه عامل دیگر عواملی هستند که می توانند اثرات قوی تری از منفی در بازار داشته و البته معتقدیم این عوامل با گذر زمان تغییر خواهند کرد و شرایط طور دیگری خواهد شد.
همیشه در انتهای سال بازار با این چالش مواجه بود که برخی از حقیقی ها برای مصارف قبل عید و شب عید و دوران عین کمی نقدینگی جور می کنند که البته ممکن است شدت آن بالا نباشد اما رویه ای است که هر سال رخ داده و ما شاهد آن خواهیم بود از همین رو فکر میکنیم تا روز سه شنبه این ماجرا را داریم و بعد از آن از شدت آن کاسته خواهد شد اما عاملی است که تا این وقت نمیتوان به سادگی از کنار آن گذر کرد . عامل بعدی که بسیاری معتقدند این موضوع یکی از دلایل ریزش بازار امروز است خبر عرضه وکغدیر بوده که به بازار میآید و عرضه ۷ درصدی آن حجم گسترده از پول را درگیر کرده و به هر حال طبیعی است که بخشی از افراد به واسطه خرید این عرضه اولیه که احساس میکنیم عرضه شیرین و جذابی هم باشد دل به بازار زده و سهم فروخته تا این شرکت را بخرند که به نظر این اثر امروز و نهایت فردا در بازار وجود دارد و خیلی زود کم رنگ خواهد شد و این را هم بگویم که احساس میکنیم باردیگر مشارکت در عرضه های اولیه به بالای یک میلیون کد خواهد رسید که اتفاق مهم و بزرگی خواهد بود و اما دلیل آخر که شاید عمده ترین و مهمترین دلیل برای فشار فروش و منفی بازار باشد دلار و در واقع افت دلار بود که بازار را به گوشه رینگ برد و بسیاری را از نظر روانی در شرایطی قرارداد که بخواهند صبر کرده و بیشتر تماشاچی بازار باشند
اما به طور کلی فضای فعلی معاملات امروز دلار تا این لحظه و همچنین رویدادهای دلار حواله و نیما به خوبی نشان دهنده این است که موضوع نگرانکنندهای از سمت دلار برای بازار وجود ندارد و این نرخ به زودی در ثبات قرار می گیرد که معتقد ایم ثبات نرخ ارز بیش از هر چیز برای بازار مفید است و می تواند به بازار سرمایه کمک کنند . در هر صورت بازار باید به دلایل افت نرخ دلار نیز نگاه کرده و آن را در محاسبات بازار لحاظ کند وقتی از کاهش نرخ ارز به واسطه کاهش ریسک های سیاسی صحبت می کنیم قاعدتاً پی به ای بازار هم باید افزایش پیدا کند و نباید شلاق این دو ریسک را بر تن خود احساس کند و هم کاهش دلار را ببیند و هم چوب افت پی به ای به واسطه تحولات سیاسی را بخورد . البته بخشی از این دید منفی سهامداران ناشی از همین رویدادهای محافظه کارانه است که به نظر برخی از فعالان بازار کاتولیک تر از پاپ به این رویداد ها نگاه کرده و وزن منفی به آن میدهد البته همیشه دلیل برای نخریدن سهم در بازار زیاد است اما تحلیلگران ما باید یاد بگیرند که در روزهای منفی با محاسبه درست از چشم انداز به رویدادها و اتفاقات ،حرکات خود را تنظیم کرده و در بازار حرکت نماید و صرف یکی دو روز سردی و گرمی نرخ ارز در ساید صبرو فروش و منفی بافی نروند !
این 5 دلیل شاید دلایلی برای نخریدن در کوتاه مدت باشد ولی در میان مدت و بلند مدت به نظر باید بررسی بیشتری راداشت این عوامل خیلی نمیتوانند عوامل موثری در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های میان مدتی بازار باشند البته موضوع دلار فرق میکند …
وقتی درمورد افت دلار صحبت میکنیم به نظر یک مینی برجام یا سایه برجام رخ داده که کارکرد های آن تا حدودی شبیه برجام است ولی به شکلی موقت دارد بازار ارز را هدایت میکند . دولت موقتا به برخی منابع ارزی خود دست یافته و این یعنی قابلیت های کنترل کردن خوبی را دارد
بازار این روزها چشم و گوشش به دلار است و تا حدودی احساس میکنیم آن هیجان و انرژی اخبار مثبت و تحولات سیاسی خالی شده و چشم به دلار دوخته است برخی معتقدند حتی اگر توافق هم میشد سرعت ریزش دلار آنقدر عجیب و بالا نبود اما به هر حال تجربه خاصی را در کاهش نرخ ارز تجربه کردیم و در مدت کوتاهی دلار بیش از ۱۵ هزار تومان افت قیمت را تجربه کرد . با نگاهی به بازار سرمایه و سایر بازارها میبینیم که اتفاقاً بازار سرمایه تا حدودی مقاومت نسبتا خوبی را در مقابل این افت داشته و عقلانی تر و منطقی تر رفتار کرد و البته انتظار ما از ریزش سایر بازارها بیشتر است چرا که معتقدیم اکثر بازارها با دلارهای بیش از ۶۰ هزار تومان پرایس می شد و هنوز مقاومت ها در مقابل کاهش قیمت جدید زیاد است . بسیاری بر این عقیده اند که این خبرها ادامه دار است و با آزادی زندانیان آمریکایی و سپس آزادسازی منابع ایران در کره و مواردی از این دست ادامه پیدا خواهد کرد
اکثر نظر فعالان اقتصادی و بچه های بازار و تحلیل گران این است که نرخ های فعلی به نظر خیلی غیر منطقی نباشد که با توجه به شرایط نقدینگی بحث خروج سرمایه و مواردی از این دست دلار در کف خود احتمالا جایی حوالی 44 43 آرام گیرد و تا حدودی چشم به اخبار و تحولات داشته باشد برخی البته معتقدند دلار اعداد زیر ۴۰ را نیز خواهد دید اما با توجه به شرایط و محاسبات اقتصادی نرخ ارز و تحولات اقتصادی و سیاسی جامعه این نرخ پایدار و ماندگار نخواهد بود و با کوچکترین جرقه سیاسی دوباره ماجرا تغییر خواهد کرد
بسیاری بر این عقیده این که طی روزهای آتی انرژی منفی افت دلار نیز تا حدودی تخلیه شده و بازار با ثبات ارز در مسیر عقلانیت و تصمیمات بهتر قرار خواهد گرفت که به نظر می رسد از این پس چشم بازار به بورس کالا و سامانه حواله نیمای ۲ خواهد بود و فضای منطقی تری را در این بازارها شاهد خواهیم بود و همچنان هم معتقدیم حتی با دلار نیما 37 هم بازار جای رشد دارد منطقی است و و معتقدیم اگر دولت بتواند با کمک اخبار و مدیریت بازار ارز این نرخ را برای مدتی با ثبات نگه دارد رکود عمیق بسیاری از بازارها و مرگ بسیاری از نوسان گیری ها را در بازارهای رقیب رقم زده منتهی مرگ ان بازارها و رکود رفتن آنها دلیلی بر حرکت بازار سرمایه نیست حرکت این بازار نیازمند اعمال سیاست های تشویقی و ایجاد اتفاقات مثبت است که تاکنون دولت چنین چیزی را از خود نشان نداده اما شاید با آرامش نسبی ارزی تصمیمات غیر منطقی هم کمتر شود
این موضوع را دست کم نگیریم اگر دولت بتواند ثبات نرخ ارز را رقم زده و سیاستهای بازار را به سمت ثبات و فرار جریان پول از سفتهبازی و نوسان گیری روی سایر بازارها کنترل نماید و همچنین اگر بازار سرمایه بتواند باثبات و مسیر درست و عدم کاهش های هیجانی فضای فعلی را حفظ نماید میتوان در روزهای اتی و وقتی اثرات نرخ دلار در بورس کالا و گزارش ها نشست بیشتر به بازار و آینده و بیدار شدن تحلیل گران امیدوار بود …
و اما یک نکته حاشیه ای در آخر گزارش …
طی روزهای گذشته اخباری فضای مجازی را پر کرده بود که فلان بانک در آمریکا ورشکست شد و فلان بحران پیش میآید و احتمالاً خطرناک است حسن و بازار باید به هوش باشد و به گوش باشد … اول اینکه چقدر خوب است که همه تحلیلگران بازار انقدر خوب و قوی و حرفهای به همه مسائل پیدا و پنهان و درون و بیرون توجه می کند اما به نظر میرسد بزرگنمایی این رویداد در حال حاضر برای بازار خوشایند نباشد چرا که بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این بحران را با ۲۰۰۸ نباید مقایسه کرد چرا که از نظر ابعاد بحران، این اتفاق یک قطرهست در برابر دریای بحران ۲۰۰۸!
اصلاً قابل مقایسه نیست. این اتفاق حتی «بحران» هم نیست. در آمریکا هر چند وقت یک بار از این اتفاقات رخ میده و سیستم بانکی آن را هضم میکند از همین رو نه این که جریان اخیر را دنبال نکنیم و به آن بی توجه باشیم اما به نظر میرسد ابعاد این اتفاق چیزی نیست که بسیاری اسمش را بحران میگذارند و معتقدند یک تغییر و تحول در راستای شرکت هاست و نمی تواند آنچنان بازار ما را تحت تاثیر قرار دهد اما به هر حال باید آن را دنبال کرد و زیر نظر گرفت
نمیدانیم چرا در یک روند مدام دنبال دلایل زیربغل ماری میگردند تا عیب و نقصی روی این بازار بگذارند تا او را به عقد در نیاورند و گردن نگیرند ! نترسید انقدرهم وحشتناک نیست !
بگذریم و سراغ بازار برویم …
غذایی ها در تکاپو
در نمادهای غذایی شاهد تکاپوی نمادهای این گروه برای تغییر روند بودیم غذایی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند میان مدت سود سازی و قیمتشان صعودی ارزیابی می شود
در غویتا وضعیت خوبی را شاهد بودیم این سهم که حالا تبدیل به هلدینگ سرمایه گذاری شده است مدتی است با اقبال خوبی همراه شده است این سهم تا قیمت های 700 تومان جای نوسان مثبت را دارا می باشد
غسالم اگر به حمایت 420 تومانی برسد برای خرید عالی خواهد بود این سهم بنیادی امسال 80 تومان و برای سال اینده 120 تومان سود خواهد داشت با چنین توان سود سازی و جهش فروشش و رسیدن به بودجه فروش 1300 میلیاردی در سال جاری و بودجه 1600 الی 1800 میلیاردی فروش برای سال اینده چشم انداز سود سازی بالایی را خلق کرده است
غشصفا که شایعات سود 400 تومانی برای سال اینده داشته و فروشش متحول شده است به نظر می رسد در قیمت های 1600 تومان به عنوان حمایتی قوی بتواند وضعیت برگشتی را طی روزهای اتی تجربه نماید این سهم وضعیت خوبی داشته و با دید میان مدت روندش صعودی ارزیابی می شود
اصلاح دلاری
در نمادهای پتروشیمی شاهد روند نوسانی اصلاحی هستیم پتروشیمی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و همچنان نرخ حواله دلاریشان در سامانه دوم نیمایی بالا می باشد و به نظر نمی رسد جای افت زیادی داشته باشند
شیران که در فروردین ماه بلوک 70 درصدیش توسط سهامداران عمده عرضه می شود با روند مثبت همراه شده است این سهم از کف قیمتی 1100 تومان فاصله گرفته است سهمیکه اهداف 1250 و 1400 تومانی داشته و در موقعیت خوبی قرار دارد
زاگرس اما مسیرش اصلاحی می باشد و همچنان رو به پایین حرکت می کند سهم بازدهی بیش از 50 درصدی را در دور اخیر رشد قیمتی خود داد زاگرسی که وضعیت بنیادی خوبی به واسطه رشد قیمت ارز صادراتیش از یک سو و احتمال کاهش نرخ خوراکش از سوی دیگر دارد فعلا سهم دو حمایت معتبر 16000 و 14500 تومانی بر سر راهش دارد
شفن حمایت قوی در سطوح 650 تومان داشته و به همین واسهط میلی به اصلاح قیمتی سنگینی ندارد سهمی که انتظارهای بالایی را ایجاد و از سوی دیگر از نظر تکنیکالی نیز شرایط خوبی دارد روندمیان مدت شفن کماکان صعودی ارزیابی می شود
در شاراک به نظر اگر بحث بلوک و بلوک بازی درست باشد سهم میتواند شرایط بهتری را نیز تجربه کند در کل این سهم با حاشیه و چالش های زیادی همراه است .
دارویی ها و فرصت
در برخی دارویی ها اصلاح قیمتی فرصت خرید خوبی به وجود اورده است دارویی هایی که به حمایت های قوی رسیده و در وضعیت خوبی قرار دارند
دکوثر بار دیگر به قیمت های 650 تومان باز می گردد این سهم همواره در قیمت های 650 الی 720 تومان در نوسان است سهمی که وضعیت بنیادی و سود سازی خوبی داشته و روند میان مدتش صعودی ارزیابی می شود افزایش شدید نرخ انتی بیوتیک سبب شده تحولات بنیادی خوبی در این شرکت حادث شود و سود سازی بالایی برای امسال و سال اینده انتظار سهم را بکشد
دفارا هم با روند مثبت همراه شد و به قیمت های 2300 تومانی رسید سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند میان مدت سهم صعودی ارزیابی می شود فعلا فاز اول قیمتی سهم سطوح 2400 الی 2500 تومان بوده و سهم در میان مدت توان رشد تا قیمت های 2800 تومان را هم دارا می باشد
در کنار دفارا معتقدیم دپارس هم گزینه خوب و جالبی برای بازار می شود و میتواند مورد توجه بازار باشد دپارس در دی و بهمن نسبتا خوب بود
در دی 1369 میلیارد ریال و بهمن 1125 میلیارد ریال فروش داشت
آذر با یک عدد خوب 1278 میلیارد ریال شده بود
در11 ماهه 9599 میلیارد ریال فروش زدو مدت مشابه قبل این عدد 5550 میلیارد ریال بود
دشیمی در کف قیمتی قرار دارد سهمی که حمایت مستحکم 2000 تومانی داشته و روند میان مدت صعودی خوبی دارد سهم که تولید کننده مواد اولیه دارویی عمدتا انتی بیوتیکی می باشد به واسطه دریافت افزایش نرخ های سنگین فروش های ماهانه اش متحول شده و سهم جای رشد سود سازی و قیمتی خوبی را با دید میان مدت دارد
بانک ها نرفته برگشتند
در بانک ها روند منفی ادامه داشت به طوری که اکثر بانک ها امروز با فشار عرضه ها همراه و در مسیر اصلاحی قرار داشتند
در این گروه وسینا که شاهد معامله شدن بلوک 33 درصدیش در همان قیمت های پایه و خریداری یک سوم سهامش توسط صندوق توسعه ملی بود با روند منفی همراه شد سهم از کف قیمتی 280 تومانی بالا امده و بازدهی خوبی داده و به نظر می رسد کم کم زمان سیو سودش فرا رسیده باشد
وپارس امروز بر خلاف روند گروه مثبت بود و نوسانات ارامی داشت سهمی که تا قیمت های 200 و 220 تومان جای رشد داشته و از کف حمایتی قوی 180 تومانی برگشت زده است وپارسی که شایعات خوبی در خصوص تعدیل مثبت داشته و به نظر می رسد روند سهم در میان مدت صعودی باشد و اهداف بالایی داشته باشد سهم عمدتا از دید تکنیکالی در شرایط خوبی به سر می برد
بانک سامان نتوانسته مقاومت خود را بشکند و سهم تا قیمت های 260 تومان رشد کرد و فعلا عبور از این سد قیمتی برای سهم مشکل است سهمی که در صورت شکسته شدن قیمت های 260 تومانی تا قیمت های 300 الی 320 تومان جای نوسان مثبت خواهد داشت اما فعلا در عبور از این قیمت ها ناکام بوده است
چهارگوشه بازار
وبانک معاملات متفاوت و خاصی داشت سهمی که وضعیت خوبی از دید بنیادی داشته و در مسیر برگشتی از کف 920 تومانی امروز توانست به قیمت های بالای 1100 تومان صعود نماید سهم در گام بعدی مهمان سطوح قیمتی 1200 الی 1250 تومانی خواهد بود وبانکی که بازار چشم به راه فروش سهام برخی شرکت های زیر مجموعه اش می باشد
دراین گروه چند باری روی گزینه های مختلف تاکید شد به نظر منفی روزهای اتی سهم هایی مانند ثبهساز و ثامید و ثاخت میتواند برای میان مدت و حتی نوسان منطقی و مناسب باشد با دید نوسان ثاخت و با دید میان مدت خرید ثمسکن ثبهساز و ثامید گزینه های خوبی هستند .
پارس خودرو این روزها متفاوت ظاهر شده است سهم با حجم معاملات میلیاردی همراه بوده و توانسته با رشد قیمتی خود را به استانه اولین هدف قیمتی خود یعنی سطوح 160 تومان برساند سهمی که وضعیت خوبی داشته و روند میان مدتش کماکان مثبت ارزیابی می شود این سهم خودرویی عمدتا به واسطه در پیش بودن واگذاری سهام مدیریتش از سوی سایپا مورد توجه واقع شده است
ختوقا این هلدینگ قطعه سازی به قیمت های 460 تومان برگشت سهمی که وضعیت خوبی در گروهش دارد و اصلاح خوبی هم تجربه کرده است این سهم در صورتی که فردا حمایت 460 تومانی را از دست بدهد تا قیمت های 420 تومان اصلاح خواهد داشت اما در صورت واکنش مثبت فردا سهم تا قیمت های 520 تومان جای برگشت دارد
وکغدیر 3 شنبه به بازار می آید سهمی با 3600 تومان ان ای وی که 1550 عرضه می شود و به نظر ارزنده است وکغدیر اگر موفق راهی بازار شود اثرات بسزایی در وغدیر دارد این عرضه 260 ریال سود به ازای هرسهم در وغدیر موثر است به نظر برای هردو خبرخوبی است .
در بین سرمایه گذاری و هلدینگ ها خرید درمنفی شستا گزینه خوبی است در سوی دیگر وامید هم با دیدیک سهم مان مدت بنیادی گزینه خوب و جالبی برای سهم است . اگر دنبال سهم خاص هستید به نظر ونفت هم شرایط خوبی را دارد
از گروه کانی های غیرفلزی در بازار امروز کسرام و کاذر، جزو نمادهای پرتقاضا بودند. گروه کانی غیرفلزی از جمله گروه های مورد توجه نوسان گیران بوده و گروهی است که نمادهای آن به راحتی افزایش نرخ میگیرند.
کاذر جزو نمادهای خوب این گروه است که در ۱۱ ماهه امسال ۳۵٪ بیشتر از سال گذشته فروش داشته و از نظر نموداری در میان مدت در یک کانال صعودی قرار گرفته که هدف آن را میتوان ۶۵۰ تومان در نظر گرفت.
کسرام توانسته در ۱۱ ماهه ۸۰٪ بیشتر از سال قبل بفروشد و اگر بتواند از حوالی ۶۸۰ تومان عبور کند، امکان صعود تا ۷۸۰ تومان را دارد.
در این گروه کقزوی که در ۶ ماهه امسال توانسته ۱۵۴ تومان به ازا هر سهم سود شناسایی کند، اگر گزارش خوبی منتشر کند، میتواند جزو نمادهای خوب این گروه باشد. با توجه به روند صعودی سهم در روزهای اخیر و نوسان در منطقه اشباع خرید، احتمال اصلاح سهم تا سطح ۱۹۸۰۰ تومان برای سهم وجود دارد.
از دیگر نمادهای خوب این گروه میتوان به کهمدا، کگاز، کپشیر و کفپارس اشاره کرد.
کمینا هم دیگر سهم دارایی محور این گروه است که در حال حاضر به سطح حمایت داینامیک خود برخورد کرده است و در صورت صعود میتواند به اهداف ۱۰۵۰ و ۱۲۵۰ تومان برخورد کند.
در بین فولادی ها به نظر یک موج فروش را داریم و این طبیعی است که قیمت ها با این نرخ ارز دستخوش تغییر شود ولی معتقدیم موج فروش این دو روز پیش رو یعنی امروز فردا موج موقتی بوده و تمام می شود و بازی جور دیگری پیش خواهد رفت در گروه فولاد منفی های فولاد و برخی دیگر از سهم های گروه میتواند جالب باشد ولی با دید میان مدت منفی های فولاد را جالب تر و جذاب تر می بینیم .
در بین گروه سیمان هلدینگ های کم توجه تر گروه نظیر سیدکو و سغدیر را زیر نظر داشته باشید سیدکو امسال بیش از 2200 ریال را دارد و این نشانه خوبی است در سوی دیگر سغدیر هم گزینه خوب وئمنطقی گروه است با دید کمی ریسک گردن سهگمت با این گزارش زیرمجموعه ها جذاب است شرکت صنايع سيمان نهاوند از زیر مجموعه های سهگمت در ۱۲ماهه به سود ۱۴۰۶ میلیارد ریالی رسیده است که رشد۷۳ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است در مورد این گروه سفانو و ساوه و همچنین سکرمان هم گزینه های خوب این گروه هستند .


