گزارش بازار امروزچهارشنبه 10 اسفند 1401
بهانه های بی بها !
امروز چهارشنبه در آخر هفته ای نه خیلی جالب و منفی بازار را درحالی پیش بردیم که امروز بنا به هر دلیلی بهانه یا بهانه هایی برای اصلاح جورشد تا بازار زیر فشار فروش کمی افت قیمت و اصلاح را تجربه نماید .معتقدیم اخباری که امروز به گوش بازار رسید اخبار منفی که بخواهد چالش آفرین باشد نبود اما برداشت بازار در این شرایط بخصوص بعد از رشد اخیر برداشت منفی بود و عاملی جهت اصلاح بازار شد .۳ خبر امروز در طول بازار منتشر شد که تا حدودی فضای بازار را تحت تاثیر خود قرار می داد خبر اول که ابتدا رسید بحث عوارض نیم درصدی مالیات در مجلس بود که روی صادرات مواد معدنی و پتروشیمی وضع شد در اهمیت این موضوع و اثر مثبت آن همین بس که این عدد ۵ درصد بوده که به نیم درصد کاهش یافته و یک پالس مثبت برای بازار و شرکت های صادر کننده قلمداد می شد و نگرانی بازار را تا حدودی برطرف می کرد خبر دوم خبر خودرویی بود که در میانه بازار خبر رسید قرار است حجم بالایی از خودرو عرضه شود و احتمالاً با این اتفاق بورس کالا مالیده شده در مورد این خبر هم به نظر با توجه به اینکه قیمت ها قیمت های جدیدی خواهند بود که طبق برخی شنیده ها به طور میانگین ۴۰ درصد افزایش داشته است و بودجه ۱۴۰۲ بورس کالا را به رسمیت میشناسد و در کل میتواند اتفاق خوب و مثبتی حتی قلمداد شود اما بازار این موضوع را نیز منفی گرفت و خیلی به آن توجه نکرد و موضوع سوم بحث دلار بود که دلار در بازار آزاد به زیر ۵۳ هزار تومان سقوط کرد که کمی بازار را ترساند اما باید دقت کرد که دلار محاسباتی بورس که همان نیمای جدید باشد با افزایش به بیش از ۳۸ هزار تومان رسید و در واقع فاصله این دو کاهش پیدا کرد اما به هرحال بازار به واسطه در سود بودن هر سه خبر را منفی گرفت و عاملی برای فشار فروش در بازار شد
احساس میکنیم بیشترین موارد بهانه هایی برای یک اصلاح موقت است تا جذابیت دوباره قیمتی به وجود آید و حرکت جدید بازار را شاهد باشیم روزهای آتی شکل و قیافه بازار و همچنین خبرهای تکمیلی از این رویدادها میتواند تا حدودی این فشار فروش را تعدیل کند و البته افت قیمت و جذابیت قیمتها عاملی برای افزایش تقاضای دوباره در بازار خواهد شد
در این میان یک نکته دیگر هم مهم است که باعث شده بازار به سرعت به این خبرها واکنش نشان داده و آن هم این است که جریان پول مداوم و قوی از بیرون بازار به داخل بازار ورود نمی کند و این باعث شده است که پول محدود داخل بازار خیلی عاملی برای حرکت های قوی در بازار نشود
هیچ کس نمیتواند بگوید نقدینگی وجود ندارد اتفاقاً ثبت نام خودرو و سکه به خوبی نشان داد که نقدینگی هست خوب هم هست اما اتفاقات مختلف مانع از حضور آن در بازار سرمایه میشود همین امروز گفته می شد حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان برای تقاضای خودرو ثبت نام شده که بخشی از آن شاید مصرفی اما معتقدیم بخش عمده آن سفتهبازی است که می توانست صرف اقتصاد کشور شود اما نشد و در بازارهای سفته بازی پیش می رود
در سوی دیگر یکی از مهمترین اتفاقات و رویدادهایی که باعث شده بازار سرمایه نتواند نقدینگی را که به آن ورود میکند حفظ کند این است که به محض رونق گرفتن و ورود نقدینگی دست های پیدا و پنهان دولت و سیستم تصمیم گیری به شکل خودکار دست به کار شد و حرف و نقلی میتراشند تا این جریان پول که مامن و پناهگاه واقعی آن باید بازارسرمایه باشد با تصمیمات غلط و بخشنامه های غیر واقعی و غیر اقتصادی و همچنین فضای غیر معمول دوباره عقب نشینی کرده و جریان پول و اعتماد از این بازار رانده می شود
وقتی به افرادی که در بازارهای موازی مشغول فعالیت هستند بورس را توصیه میکنید یکی از دلایلی که مدام از آن دوری می کنند همین است که در عین اذعان به ارزندگی بازار سرمایه آنها معتقدند این بازار بازاری است که از متغیرهای مختلفی تبعیت کرده و بالاسری چون دولت دارد که با تصمیمات خود امنیت سرمایه گذاری را به خطر انداخته و فضای منفی را مدام تزریق می کند
مثلا این موضوع در بخشنامه های مختلف و روابط سردرگم خاص بین شرکت ها و رابطه مالی آنها با دولت و نرخ ارز شکل گرفته که باعث شده است تحلیلگران و سهامداران به سیاست های فعلی بدبین باشند و به این موضوعات منفی وزن بیشتری دهند
و همین کج خبری و خبرهای منفی باعث شده است بازار بعد از یکی دو روز جریان پولی که با آن وارد می شود دوباره عقب نشینی کرده و فضای برگشت به خود بگیرد البته این یکی از مهمترین ایرادات فعلی بازار است که جریان ورود پول بیرونی به آن کم رنگ بوده و پول خود بچه های بازار است که در مقاطع مختلف با ورود و خروج و اعتبار و غیره مسیر بازار را تغییر میدهد
بازار در عین ارزندگی هنوز شرایط خوب فضای مناسب و بستر قوی برای ورود به پول های جدید را نتوانسته آماده کند و این باعث شده است تا بازار رخدادهای قبل را تکرار نکند و هر بار با ورود پول و یک تشر دولت عقبنشینی نماید و وا برود … این محدودیت جریان پول همچنین باعث شده دوره های رشد بازار چند روزه و دوره های اصلاح آن با تعداد بیشتری تکرار شود البته تک و توک ما شاهد بیدار شدن بخشی از جریان پول باهوش و حرکت آن به سمت بازار هستیم اما این روند آنقدر کند و آهسته است که نمیتواند موج بزرگی در بازار ایجاد نماید و اینجاست که معتقدیم اگر فضای نسبی در آرامش و سیاستگذاری ها پیش آید بازار می تواند ورود جریان پول را تجربه کرده و همگام با فضای بنیادی که دارد رشد نمایند
همین حالا هم این اتفاقات و رویدادها وجود دارد و دولت همه جوره با سیاستهای منفی خود جلوی حرکت بازار را تا حدودی گرفته و آن را کند می کند که نمونه بارز آن در حال حاضر بحث ارز ۲۸۵۰۰ است که دوباره گویا مبنای بسیاری از قیمتگذاری ها قرار گرفته مشکل اینجاست که تصمیم گیران میخواهند قیمت ها را در فضای ایزوله نگه دارند
که از دو حال خارج نیست یا با علم به این موارد و البته پذیرش قاعده و قانون های خلاف اقتصاد و نرخ گذاری دستوری به این سمت روی آورده که نمونه آن را روی ۲۸۵۰۰ دیدم و یا راحت بگویم پهلوانان اقتصادی میفهمند که دارند چه می کنند و چه بلایی بر سر اقتصاد می آورند
ارز ۲۸۵۰۰ هم مثل ۴۲۰۰ به تاریخ خواهد پیوست منتهی اثرات این تصمیم در بازار سرمایه باعث میشود ایجاد موج های قوی برای بازار به وجود نیاید و اینجاست که کار تحلیلگران سخت و سخت تر میشود چرا که باید رخدادهای آینده را با این احتمالات بررسی نمایند که البته همچنان و برای بار چندمین باز تاکید میکنیم اگر صورت های مالی شرکت ها با نرخ جدید صورت بگیرد و گزارش شود ارزندگی بازار روشن تر شده و تصمیم گیری می تواند در آن بهتر صورت گیرد منتها این میان عامل زمان عاملی بازدارنده برای سهامداران است
القصه در حال حاضر دولت در ماجرای بورس کالا و نرخ گذاری های ارزی جوری رفتار می کند که تو گویی باید همه چیز ثابت باشد و قیمتها تغییر نکند اگر دست دولت بود با بخشنامه همه چیز را تغییر میداد اما رفتار دولت با بازار به خصوص بازار سرمایه دقیقاً رفتاری است که گویی در یک خانواده چهار فرزند وجود دارد و آن سه فرزند کار خود را میکنند و زور پدر به آنها نمیرسد و پدر خانواده فقط صبح توی گوش پسر کوچکتر می زند که اتفاقاً از قضا از همه مظلوم تر و کاری تر است و بیشترین منفعت را برای خانواده دارند
با این رفتار انتظار دارید بقیه به این بچه توجه کنند؟؟ بگذریم …
سرمایه گذاری های بی رقیب
در نمادهای سرمایه گذاری شاهد روند مثبت و خوبی بودیم سهامی که اوضاع و احوال بسیار خوبی از دید بنیادی داشته و ارزش ان ای وی بالا و تحولات خوبی که در شرکت های زیر مجموعه روی داده سبب روند صعودی خوبی در سهام این گروه شده است
واتی با صف خرید خوبی همراه و توانست مقاومت 1250 تومانی را در هم بشکند سهم دو شرکت نساجی زیر مجموعه خود را برای فروش اگهی کرده که در صورت توفیق در فروش سود 180 تومانی به ازای هر سهم شناسایی خواهد کرد واتی که فعلا تارگت 1400 الی 1500 تومانی را دنبال می کند
ومعادن اصلاح قیمتی خوبی داشته و در کف قیمتی 580 تومانی قرار دارد سهم ارزش ان ای وی 1000 تومانی و با ضریب 70 درصدی ارزش ذاتی 700 تومانی داشته و فاصله خوبی با ارزش ذاتیش دارد و نشان می دهد سهم با دید میان مدت ارزندگی خوبی دارد
وپترو پس از بازدهی خوبی که داشت حالا وارد فار اصلاح زده است سهم حمایت قوی 1800 تومان و همچنان تارگت های میان مدتی 2200 و 2400 تومانی را دارد سهم رشد یکسره خوبی داشته و به کمی استراحت برای شروع فار بعدی صعودش نیاز دارد
برقی های خوش نوسان
در برقی ها خبرهایی در خصوص احتمال افزایش نرخ برق صنایع برای سال اینده و تلاش بسیاری از شرکت های بزرگ برای احداث نیروگاه سبب اقبال به سهام این گروه شد
در بترانس شاهد رشد قیمتی و صف خرید بودیم سهم تارگت 250 تومانی را در پیش روی خود دارد بترانسی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند میان مدتش کماکان صعودی می باشد به خصوص این که سهم از دید تکنیکالی صعودی نداشته و جا لبرای رشد قیمتی خوبی دارد سهم اهداف میان مدتی 280 تومانی را دنبال می کند
بنیرو با خبر برنامه عرضه شرکت زیر مجموعه ارمان صنعت شیراز در فرابورس با صف خرید سنگینی همراه شده است شنیده می شود شرکت قراردادهای خوبی بسته و توان سود سازی بالایی برای سال جاری دارد هم سود شرکت اصلی و هم زیر مجموعه بنیرو جای رشد خوبی داشته و سهم تارگت 360 و 420 تومانی داشته و رشد خوبی در پیش رو دارد
در ونیرو که هلدینگ نیروگاهی می باشد شاهد روند صعودی به همراه صف خرید بودیم این صف خرید درست بر سر مقاومت 260 تومانی تشکیل و نشان می دهد سهم با قدرت توانسته سطوح 260 تومان را بشکند و به سمت سطوح قیمتی 300 الی 320 تومانی روانه شود سهمی که با ارزش ذاتی خود فاصله و در حال پرکردن گپ قیمتی خود می باشد
پتروشیمی های سود ساز
در پتروشیمی ها همچنان امید به رشد قیمتی سهام این گروه از بابت تحولات ارزی و احتمال کاهش نرخ گاز وجود داشته و سهام این گروه در موقعیت خوبی به سر می برند
شیران با روند مثبت به سمت هدف قیمتی 1250 تومانی روانه شده است سهمی که اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و روند میان مدتش صعودی می باشد شیران به زودی افزایش سرمایه جذاب خود را از تجدید ارزیابی اجرایی خواهد کرد شیرانی که تحولات بنیادی خوبی در پیش روی خود دارد
شفن به مقاومت قوی 760 تومانی رسید سهمیکه در صورت شکست این قیمت های تا محدوده 820 و 900 تومانی جای رشد داشته و بازدهی خوبی در دل سهم نهفته است شفنی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و هم احتمال کاهش نرخ خوراک و هم تعدیل مثبت ناشی از افزایش نرخ عرضه دلارهای صادراتیش سبب شده تا شفن در موقعیت خوبی قرار بگیرد
پارس در قیمت های 300 تومان ارام گرفت سهم مقاومت سرسخت 320 تومانی داشته و شکست این سد قیمتی برای سهم سخت به نظر می رسد پارسی که تحولات مثبت خوبی داشته و روند میان مدت سهم کماکان صعودی ارزیابی می شود این سهم در صورت شسکته شدن این مقاومت قوی خود هدف قیمتی 360 و 400 تومانی دارد
ساختمانی ها و نوسانات مثبت
در ساختمانی ها همچنان روند میان مدت سهام این گروه صعودی می باشد ساختمانی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و انتظارها بر افزایش قیمت مسکن همچنان رو به بالا است
در ثتران سهم وضعیت خوبی را نشان می دهد سهمی که حمایت های خوبی شده و دارایی های ارزشمندی داشته و از سوی دیگر توان بنیادی خوبی برای رشد قیمتی دارد این سهم ساختمانی هدف 520 تومانی را دنبال کرده و شرایط بنیادی بسیار خوبی را در پیش رو خود دارد
در ثاخت سهم نتوانست از سد قیمتی 320 تومانی عبور نماید این سهم ساختمانی اوضاع و احوال خوبی داشته و روند میان مدتش صعودی ارزیابی یم شود کمی اصلاح و رسیدن به کف قیمتی 280 تومانی فرصت خرید خوبی را در این سهم فراهم خواهد کرد ثاختی که روند میان مدتش صعودی و می تواند به بازدهی خوبی برسد
ثنوسا با شکست قیمت های 420 تومان به سمت قیمت های 460 تومان شده و حالا باید به جدال با قیمتهای 460 تومان بپردازد این سهم ساختمانی اوضاع و احوال خوبی داشته و اگر پروژه کیش استارت زده شود سهم جای رشد قیمتی بیشتری تا قیمت های 520 الی 550 تومان را هم دارد
معادن دو دسته
در معدنی ها شاهد دو دستگی سهام این گروه بودیم برخی مثبت بودند و برخی دیگر همچنان در روند نوسانی منفی قرار داشتند
فسوژ امروزرا مهمان صف خرید شد همانطور که روز گذشته عنوان کردیم سهم در موقعیت خوبی قرار داشته و به واسطه موجودی خوبی که دارد و عدم رشد قیمتی بالا در بازار فعلی میتواند رشد خوبی را تجربه نماید سهم به سمت قیمت های 2200 تا 2400 تومان در حرکت بوده و حمایت های خوبی را شاهد است
کچاد صف خرید سنگینی را بسته است سهمی که هم پای سایر شرکت های گروهش رشد نداشته و با دامنه نوسان محدود بازگشایی شد سهم هدف قیمتی 920 تومانی و در نهایت 1000 تومانی داشته و فعلا انتظار میرود تا گام اول یعنی قیمت های 920 تومانی با این صف خرید صعود نماید
فملی اما روندش اصلاحی بود سهم اگر حمایت 1000 تومانی را که به حمایت روانی سهم تبدیل شده است اگر این حمایت قوی از دست برود سهم تا قیمت های 920 تومان اصلاح خواهد کرد فملی که تخمین سود 150 تومانی برای امسال و سود 200 تومان به بالا برای سال اینده زده می شود
چهارگوشه بازار
غشاذر با رشد قیمتی خوبی همراه شده و به سطوح بالای 620 تومان صعود کرد سهم وضعیت تکنیکالی بسیار خوبی داشته و به عبارتی جا مانده گروه غذایی ها می باشد با دید میان مدت سهم تارگت 720 و 800 تومانی دارد و حتی نمودار سهم سطوح 1000 تومان هم نشان می دهد غشاذری که روند میان مدتی قوی دارد
در مورد انتخاب در بحث ارزندگی برخی معتقدند تا مارکت 30 هزار میلیارد تومان سهم ارزنده است ولی در کل سهم های تازه وارد بازی خاص خودشان را دارندبه نظر در قیمت های متعادل و یا منفی امروز سهم بد نیست زیر نظر باشد ولی در کل شرایط انتخاب را باید در سود تلفیقی و عملکرد زیرمجموعه ها بررسی کرد .
در گروه دارو هم شرایط خوبی را دارد . اتفاقات مهمی دراین گروه در جریان است و به نظر با دید کمی نوسانی حرکت کردن تلیسه و زبینا و زشگزا گزینه های خوبی هستند ولی با دید میان مدتی معتقدیم 3 سهم سیمرغ و زکوثر و سپید جذاب ترخواهند بود و سیمرغ را جالب می بینیم در 9ماهه به سود 2777 ریالی رسیده است و 3177 میلیارد ریال سود عملیاتی و 3601 میلیارد ریال سود خالص دارد سهم در گزارش ۱۲ماهه به سود ۳۸۸۲ ریالی رسیده است یعنی سال بعد هم 4500 ریال سود دور از دسترس نیست .
در گروه فلزات شرایط خوب است . دو نماد در این گروه مهم هستند نماد اول فزر بوده که به مجمع می رود و شاید با دید یک سهم دلاری که احتمالا فردا منفی است بد نباشد البته باید گزارش های بیشتری از سهم برسد در سوی دیگر فباهنر هم خب خوبی را گرفت مجوز افزایش سرمایه 837 درصدی فباهنر از محل مازاد تجدید ارزیابی داراییها صادر شد.سهم بنیادی خوبی دارد اگر قصد حضور بلند مدت را دارید فباهنر یکی از گزینه های خوب این گروه است
ثمسکن نوسانات خوبی می دهد سهم در رنج قیمتی 400 الی 460 تومان نوسانات بسیار خوبی میدهد این سهم ساختمانی ارزش ان ای وی بالایی داشته و از سوی دیگر با عرضه سهام مسکن گیلان همراه است زیر مجموعه های شرکت رشد و بازدهی بسیار خوبی داشته اند
وبانک هم به قیمت های بالای 1000 تومانی برگشت سهم برنامه گسترده ای در فروش سهام شرکت های زیر مجموعه خود دارد و از سوی دیگر تحولات بنیادی خوبی هم در صود عملیاتیش دارد وبانک اصلاح قوی کرده و به کف قیمتی 920 تومان رفته بود و حالا سعی در جبران این اصلاح عمیق خود داشته و اهداف قیمتی 1100 و 1250 تومانی را دنبال می کند
بعد از اتفاقات اخیر های وب از نمادهایی بود که کاهش درآمد داشت. اما توانست این کاهش را تا حدی جبران کند و ۱۱ ماهه امسال را نسبت به پارسال با ۸ درصد افزایش به پایان رساند. از نظر قیمتی از کف کانال صعودی ۱ ساله فاصله گرفته و به سمت هدف ۲۸۴ تومان میرود. اگر های وب تنها بتواند به نسبت رشد درآمد دو ماه اخیر در اسفند ماه درآمد داشته باشد، درآمد کل سال آن تقریبا برابر با سال گذشته میشود.
امروز خودرویی ها شرایط خوبی را نداشت و با خبر 500 هزار فروش صف فروش شدند .اما این چیزی که بازار نادیده میگیرد بحث افزایش نرخ است موضوع اصلی زمزمه افزایش 40تا45% قیمت شورای رقابت است که میتواند با 20% بورس کالا بودجه ترکیب خوبی از فروش این گروه را رقم بزند معتقدیم این موضوع روی سایپا اهرم خوب و قوی را دارد و جالب می شود از همین رو در عین این که بازی اصلی روی خودرو بوده همیشه این بار خساپا شاید شارپ تر حرکت کند که باید تن به اصلاح داد
دراین گروه خدیزل هم تحولات بدی را ندارد و خاور هم با این شرایو این جزئیات بد نیست گزارش ماهانه البته نداده و این چالش سهم است ولی در کل روی خاور برخی معتقدند سود امسال حدود 70 تومان و سود سال آینده حدود 100 تومان برآورد می شود که با فرض تقسیم سود 10 درصدی پی به ای 1402 در محدوده 3.8 واحد است. هر چند این اعداد کمی دست بالاست ولی ممکن است محقق شود و به سود خودرو هم خواهد بود
در گروه بانک به نظر افزایش سرمایه فولاد عقب افتاده و گویا به زودی یک بلوک از سوی تجارت اگهی می شود و خریدار دارد . دراین گروه وبملت هم شرایط خوبی را دارد روی وبصادر هم با فروش بلوک البرز شناسایی سود صورت گرفته و اتفاق خوبی است . این 3 سهم را زیر نظر بگیرید بین این 3 به ترتیب وبملت تجارت بصادر گزینه های بهتری هستند .دراین گروه بلوک وسینا نیز فروخته می شود و توسعه ملی سهامدار سهم می شود و اتفق مهمی برای این بانک است
در گروه حمل و نقل به زمان تعطیلات نزدیک میشویم و میتوان انتظار افزایش درآمد ماهانه در نمادهایی مثل حآفرین را داشت. شرکتی که از طریق سفرهای ریلی و فروش بلیط و خدمات درآمد کسب میکند.
درآمد بهمن این شرکت در حوزه فروش بلیط ۴۳٪ نسبت به دی رشد داشت. اگر مانند سال گذشته بتواند درآمد خود از فروش بلیط را بیش از ۵۰٪ افزایش دهد، رکورد فروش ماهانه خود را میزند و بیش از ۸۰ میلیارد درآمد خواهد داشت. اگر مسافران به دلیل تورم، سفرهای هوایی و خارجی را کمتر انتخاب کنند سفرهای ریلی میتواند گزینه خوبی باشد. روند صعودی سهم از ابتدای اسفند شروع شده و اگر همچنان پر قدرت بالا برود میتواند به در زمان کوتاه به اهداف حوالی ۴۲۰ تومان هم برسد.


