گزارش بازار امروز یکشنبه 7 اسفند 1401
آتشفشان بازار !
هیجان ، قدرت پول ،حجم معاملات ،عرضه صفوف خرید و دوباره صف شدن و اتشفشانی از اتفاقات و رویدادهای مختلف امروز در جریان بود تا یک روز خاص دیگر برای بازار ثبت شود و مشخصه مهم بازار امروز حجم قوی معاملات بود که از 15 هزار میلیارد تومان گذشت و پر حجم ترین روز سال را ثبت کرد . معاملات این دو روز به اندازه 20 روز روزهای رکود بازار بوده و این یک رکورد و پیام خاص دارد . نوع عرضه های بازار امروز بسیاری را نگران کرده که نکند دوباره فشار داریم ؟! به نظر در پاسخ به این نگرانی باید گفت همه چیز را در ارزندگی باید جست اگر فکر میکنید بازار هنوز ارزنده است و هنوز در مقابل بازارهای رقیب و رفیق جایی نرفته به نظر عرضه ها فرصت دست به دست شدن و به جریان افتادن پول است ولی قطعا این عرضه ها اگر از بازار خارج نشود و یا جایی منتظر بماند و یا صرف خرید سهم دیگری شود نگرانی ندارد ولی اگر به هر دلیلی جریان خروج پول از بازار شود میتواند آغاز برخی نگرانی ها باشد … سازمان بورس به نظر روی این موضوع باید کمی حساس تر باشد …
برخی هم معتقدند این کوچه انقدر رنگ عروسی به خود ندیده هنوز این صدای ساز و اواز را باور ندارد . چشم سهامداران هنوز به بازدهی ها و حرکات بزرگ عادت نکرده البته اخرین باری که بازار این رشد و بازدهی ها را رقم زد خاطرات خوبی ایجاد نشد هر چند بازهم میگوییم اگر حرکت بازار بر مدار ارزندگی باشد جای نگرانی ندارد که امروز در مورد آن صحبت میکنیم
اما به واقع ازاین عرضه ها باید ترسید یا خیر …
معتقدیم از عرضه ها در بازار نباید ترسید بازار باید طی این روزها و این مدت با حجم خوب و دست به دست شدن مختلف و فراز و فرود های متفاوت پیش برود و به نظر انتظار اینکه مدام بازار مثبت باشد و هر روز جریان مثبت را لمس کنیم خیلی هم شاید در دسترس نباشد و البته معتقدیم آنقدر عقب افتادگی بازار زیاد است که حالاحالاها بدهکار ماست اما در مجموع از عرضه های این چنینی نباید ترسید چرا که معتقدیم تا وقتی شرایط بنیادی بازار بر مدار ارزندگی می چرخد این عرضه ها ذات بازار بوده و طبیعی است و اتفاقاً به بازار کمک خواهد کرد اما این کار سهامداران را سخت تر خواهد کرد چرا که به نظر بعد از یک دوره رشد هیجانی بازار سراغ گزینههای تحلیلی تر و انتخاب دقیق تر سهم خواهد رفت و هر شرکتی به هر بهانه و با هر دلیلی رشد نخواهد کرد
بازار امروز در ادامه وضعیت خاص روزهای گذشته و اسفند طلایی که آغاز کرده باز هم خوب پیش رفت و در مواجه با یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد شرایط نسبتاً خوبی را رقم زد و باعث شد یک روز خوب دیگر در بازار ثبت شود البته طبیعت بازار این است که احتمالاً عرضه های نیز این میان وجود داشته باشند چرا که برخی شناسایی سود و برخی دیگر حس زودگذر بودن و اینکه ممکن است قیمت ها در فضای متفاوتی قرار داشته باشند همچنان عرضه کننده بازار باشند اما نکته مهم این است که معتقدیم بازار سرمایه در بین تمامی بازار ها هنوز با سطوح قابل قبول از نظر ارزندگی فاصله داشته و هنوز حتی دلار نیمای 37100 که خود بانک مرکزی اعلام میکند هم در قیمتها و سود ها لحاظ نشده از همین رو ما اگر اتفاق عجیبی را تجربه نکنیم و یکی دوباره از جایی بازار را انگولک نکند روند خوب صعودی را در پیش خواهیم داشت که البته این شرایط و این اتفاقات یک بار دیگر قبل تر هم تکرار شده و در یکی از گزارش های بازار هم با آن اشاره کردیم که در واقع برای همین چند روز پیش بود. بد نیست یک بار رویداد های آن مقطع را مرور کنیم و به امروز بپردازیم و بازهم تاکید میکنیم این متن برای گزارش بازار چند روز قبل است که ازاین رشدو ازاین نرخ های دلار خبری نبود و یکسره ناامیدی بود و یاس …
تقریباً در فروردین ۹۷ بود که با اعلام دلار جهانگیری یعنی دلار ۴۲۰۰ و قاچاق اعلام شدن هر نرخی به غیر از آن(باز صد رحمت به فرزین که ارز به غیر ۲۸۵۰۰ را قاچاق اعلام نکرد ) مقدمه سقوط بازار زده شد و طی دو ماه شاخص بورس نزدیک به ۱۱ درصد افت داشت که شرکت های بزرگ بازار در صدر این افت و سقوط بودند در این مدت هم دلار بازار آزاد مسیر صعودی گرفته و اختلاف این دو دلار روز به روز بیشتر می شد و حتی از دو برابر هم گذر کرده بود.درست شبیه همین روزها و هفته ها وچه عجیب و تاسف بار که تمام این فیلم و سریال هایی که امروز شاهد آن هستیم آن روزها نیز رخ داده بود و چرخش امروز سابقه تاریخی و دقیقی مشابه آنچه در آن مقطع گذاشته بود دارد
در آن روزها هم بازار با افزایش نرخ ارز واکنش نشان نمی داد و همراه نمیشد درست شبیه امروز اما آرام آرام جایی بازار به این نتیجه رسید که این نرخ پایدار نیست و درست در همان جا ریزش متوقف شد و سپس رویداد اصلی جایی است که با چرخش از سیاست ۴۲۰۰ و ایجاد سامانه نیما بازار در یک مقطع سه ماهه از محدوده نزدیک به ۹۹ هزار به ۱۸۰ هزار رسید و رشد عجیب را تا ابتدای بازار رقم زد رشدی که سرعت آن هم عجیب و بسیار بالا بود چرا این سرعت ایجاد شد دقیقا به این دلیل که یک پتانسیل خاص ارزی که در دل شرکت ها باید به وجود میآمد سرکوب شده بود و با آزاد شدن فنر آن سرعت برگشت نیز بیشتر شد نمیگویم در حال حاضر فضا شبیه آن فضا است اما قابلیت یک رشد هیجانی و خوب در بازار وجود دارد که نمونه آن را در معاملات دو روز گذشته شاهد بودیم البته این را هم باید بیان کرد که این اتفاق ارزی تحول بسیار مهم است اثرات بنیادی و قوی در سود شرکت ها دارد که به زودی آن را در گزارش های میان دورهای و ماهانه شرکت ها خواهیم دید و یک نکته دیگر را بیان کنیم آن هم این است که این اثر از این جهت پرقدرت و قوی خواهد بود که یک رویداد مهم یعنی رویداد اثر گذار در سود شرکت ها را ساپورت میکند قبلا بیان کرده بودیم هر چیزی که بتواند در کیفیت سود شرکت ها موثر باشد اثرات قوی و ماندگاری در بازار خواهد داشت
در کنار این معتقدیم مسیر حرکت بازار به واقع نخ تسبیح و ضامن این بازی نیز در اختیار دولت و تصمیمات دولت است به نظر اگر دولت بخواهد بازی را ادامه داده کافی است کمی سیاستهای منطقی و اقتصادی را پیش بگیرد حتی یکی میگفت دولت و به طور کلی حاکمیت حتی اگر ساکت هم باشد بازار رشد خواهد داشت. دیروز هم بیان شد و باز هم میگویم در فضای فعلی و با رشد بازار سرمایه آن که بیش از همه سود می کند قطعاً دولت است . شاید کمی دیر شده باشد اما می توان از همین حالا نیز سنگبنای یک سری سلسله اتفاقات خوب و مثبت را پایه گذاری کرد تا اعتماد جریان پول به بازار بیشتر شده و بخشی از نقدینگی که دولت می خواهد با خالی فروشی در خودرو و فروش سکه و این موارد کنترل کند به شکل کاملاً مفید و هدایت شده راهی بازار شود و صد البته اگر برنامه داشته باشید می توانید به راحتی با ایجاد شرکت های ریز و درشت اعم از پذیره نویسی شرکت ها ،ایجاد صندوق های متعدد و مواردی از این دست کمک حال اقتصاد هم باشید
و البته دوستان و دانشمندان در دولت بای بدانند این اصولی است که همه جای دنیا دارد اجرا می شودو شما نیاز نیست این چرخ را اختراع کنید و خیلی نبوغ عجیب و غریب به خرج دهید، فقط کافیست اصول اقتصادی، اصول بازارو سرمایه گذاری، جلوگیری از نرخ گذاری دستوری و موارد این چنینی را رعایت کرده و باز هم تکرار می کنیم که این وظیفه وزارت اقتصاد و سازمان بورس است که به نوابغ و دانشمندان در دولت خط بدهد
آدمی که قبله او اظهارات افراد معلوم الحال و خاص است،لازم است تا روشن شود و فضای اقتصادی درست را درک کند تا تصمیم گیری نماید
این بازار طی این مدت قطعاً سعی خواهد کرد عقب افتادگی خود را از سایر بازارها جبران نماید و این فرصت دولت خواهد بود که با برنامه های مدون و مشخصی نقدینگی را در بازار حفظ کرده و آن را بال و پر ببخشد البته نه مانند آنچه در سال ۹۹ رخ داد بلکه یک بازی ادامه دار و مفید برای اقتصاد..
اما بخش دوم گزارش …
باز رسیدیم به نقطه ای که به نوعی نقطه پرگار بازار است و همه چیز از آنجا آغاز می شود و حول آن میچرخد و آن نرخ ارز است
در مورد نرخ ارز امروز دو موضوع را بیان میکنیم که سعی خواهیم کرد متفاوت باشد. موضوع اول تحولات نیماست
نرخ دلار نیما در سامانه بانک مرکزی تقریباً هر روز به مانند آنچه قبل تر بود اعلام میشود و ثابت نیست یک روز ۳۶۱۰۰ روز دیگر ۳۶۳۰۰ امروز هم 37300 بود !!
دو بعد مهم در نیما باید مورد توجه باشد اول اینکه سرمایه گذار در بازار باید ابعاد دقیق این نرخ را و اثرات آن بر صنایع و شرکت ها را بداند و مطلع باشد به عنوان مثال مبنای اقتصاد ما از این پس در بازار در بورس کالا ، در محاسبات ،در نرخ تسعیر شرکت ها و بانک ها، در محاسبه پالایشیها چه خواهد بود و نقش این نرخ نیما چیست و لازم است که شفافیت در این موضوع در دستور کار سازمان بورس و دولت قرار گرفته و به اطلاع سهامداران برسد
بعد دوم بعد رقابت پذیری نیماست به نظر اتفاق مهم می تواند این باشد که نرخ نیما احتمالاً با دامنهای از نرخ دلار آزاد حرکت کرده و همراه شده و ما شاهد تغییر روزانه آن خواهیم بود برای چه این موضوع را بیان میکنیم… همیشه تحلیلگران ما یک فاز و یک گام عقب تر بودند… به این جمله دقت کنید برای همین چند وقت پیش است و باز در اوج ناامیدی بازار …
در مجموع اگر ارز۴۲۰۰ ماندگار بود ۲۸۵۰۰ هم ماندگار خواهد شد که البته معتقدیم این ارز حتی اندک گرمای سال ۱۴۰۲ را هم نخواهد دید وظیفه تحلیلگران این است که اگر به این جریان وزن می دهند تحلیل های خود را نیز تا حدودی به روز کرد و به این جریان و پیش بینی و احتمالات وزن بدهند و قیمت ها را در تابلو با این شکل و فرم بررسی کنند. به بورس کالا باید وزن بیشتری داد به تحولات آن باید وزن قویتری داد و همه اینها مواردی است که باید در تحلیل ها و ارزش گذاری قیمت ها لحاظ گردد و امیدواریم این طوری نشود که چند ماه بعد دوباره تکرار کنیم به مانند روزهای آخر مهر و اول آبان بازار دچار اشتباه تاریخی تحلیلی شده باشد
فراموش نکنید کسانی که در آن مقطع ریسک کردند و در بازار حضور داشتند برندگان بزرگ سه ماه اخیر بازار بودند …
این نشان میدهد حتی حقوقی های ما چقدر عقب هستند …
عمده بحث ما این است که تحلیلگران باید جلوتر از افراد حرکت کرده و در نرخ گذاری ها و همچنین تحلیل ها و موارد این چنینی پیش رو باشند نه دنباله رو و تحلیل های خود را با نرخ های مختلف از دلار نیما قرار داده و در بازار حرکت کنند این رویداد مهمی خواهد بود که می تواند بخشی از جریان پول را با شکل دقیق و هدفمند در بازار هدایت نماید
اما این موارد را گفتیم یک ترس و یک حس عدم خوشایندی در این تحولات نرخ دلار وجود دارد بخشی از آن که طبیعی است برای همه است که هر روز فقیرتر میشویم، ارزش پول ملی کاهش پیدا میکند، فقر گسترش پیدا میکند، امنیت کاهش خواهد یافت ،اختلاف طبقاتی بیشتر میشود و مواردی از این دست
اما یک نکته دیگر هم وجود دارد که این حس ترس را بیشتر میکند سرعت رشد دلار طی این مدت سرعت عجیبی بوده که کمتر سابقه داشته
درست است که بی تدبیری دولت و تحولات سیاسی هم در اوج خود قرار داشته و با سرعت بالایی پیشرفته اما این سرعت بالای افزایش نرخ ارز می تواند در آینده ریسک های متعدد دیگری را روی سر بازار خراب کند که ریسک های داخلی و بیرونی را شاملمیشود
این دقیقا همان حس تردید و نقطه ترسی است که امیدواریم سراغ بازار نیاید و ما شاهد آن نباشیم
اما به هر حال وجود دارد و ممکن است هر روز و هر لحظه اتفاقی متفاوت برهم زننده نظم بازی پیش رو باشد البته جنس این اتفاقات بیشتر سیاسی و متاسفانه از کنترل و حیطه سهامداران خارج است بگذریم خوب نیست در این جشن پر شکوه فتح ۱.۸۰۰ حرفهای اینچنینی زده شود اما این موارد بیان می شود تا در آینده به آن بیشتر فکر شود…
عرضه های سرسام اور در پتروشیمی ها
در نمادهای پتروشیمی شاهد روند پرعرضه ای بودیم پتروشیمی هایی که عرضه دلارهایشان در سامانه رقابتی نیمایی می تواند سبب تحولات بنیادی خوبی در سال 1402 این شرکت ها شود اما بازدهی جذاب کوتاه مدتی سبب افزایش عرضه ها شد
زاگرس به استانه قیمت های 18000 تومانی رسیده است سهم بازدهی بسیار خوبی داده و به قیمت های خوبی رسیده است این سهم هم تمام محصولاتش را عرضه و بیشترین دلار را در اختیار دارد و هم احتمال کاهش نرخ خوراک را دنبال می کند این سهم به مقاومت سرسختی رسیده و شکست این مقاومت فعلا دشوار است
شفن هم به مقاومت 700 تومانی رسیده است سهم استارت رشد خود را از کف قیمتی 520 تومان زده و 40 درصدی بازدهی داد این سهم پتروشیمی اوضاع و احوال خوبی داشته و در موقعیت خوبی به سر می برد شفنی که اگر نرخ خوراکش به 3500 تومان برسد با جهش سنگینی در سود سازی خوبی همراه می شود
پتروشیمی پارس هم به قیمت های 280 تومان رسید این سهم نیز رشد قیمتی خوبی داشته است و امروز با فشار عرضه ها همراه شد سد قیمتی 280 تومان به نظر می رسد مانع از رشد قیمتی بیشتر در این غول پتروشیمی شود پارسی که تحولات بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی مناسبی را از این بابت تجربه کرده است اگر سهم بتواند از سطوح 280 تومان بگذرد به هدف نهایی 320 تومانی خواهد رسید
معدنی ها به مقاومت خوردند
در نمادهای معدنی شاهد برخورد سهام این گروه به مقاومت های قوی بوده و سبب تعادل در روند سهام معدنی شد
فزر به قیمت های 3800 تومان رسیده و به نظر می رسد متعادل شود سهمی که در قیمت های 3800 و 4200 تومان مقاومت قوی دارد سهم همچنان با دید میان مدت و بلند مدت با توجه به وضعیت بنیادی عالی خود به خصوص تحولات قیمت طلا جای رشد قیمتی خوبی دارد این سهم معدنی سود سازی بالا و اهداف میان مدتی بالاتری دارد اما اگر یک فرصت اصلاح بدهد خرید مجددا بهتر خواهد بود
کنور امروز بازگشایی شد سهم تحولات بنیادی خوبی به خصوص برای سال اینده دارد در گزارش بهمن ماه فروش شرکت جهشی بوده و 11ماهه شرکت رشد خوبی داشته است این سهم سنگ اهنی از بازار عقب مانده و با هدف 2200 تومان جای رشد قیمتی خوبی دارد این سهم تحولات خوبی را برای سال اینده داشته که سبب جهش فروش و سودش می شود
ملی مس امروز به قیمت های بالای 1000 تومان رسیده و با عرضه های سنگین متعادل شد سهمی که هم برای امسال و هم سال اینده سود سازی بالایی در پیش خواهد داشت و رشد قیمت فروش دلارهای صادراتی این شرکت تاثیرات بسزایی بر روند سهم خواهد گذاشت سهمی که در نهایت به تارگت میان مدتی 1200 تومان هم خواهد رسید
فولاد سازان بی رقیب
در نمادهای فولادی شاهد روند مثبت ادامه داری بودیم فولادی ها توان بنیادی خوبی داشته و روند میان مدتی قوی دارند به خصوص این که شاهد رشد قیمت فروش صادراتی و داخلی محصولات خود نیز می باشند
فولاد کاوه که دو سوم محصولاتش صادراتی می باشد در صف خرید قفل شده است این سهم فولاد ساز به سمت قیمت های 1200 الی 1400 تومان در حرکت است کاوه ای که توان بنیادی بالایی داشته و روند میان مدت صعودی قوی دارد این سهم فولادی تا قیمت های فوق جای رشد داشته و شایعات سود سازی بالایی به خصوص برای سال اینده دارد تخمین سود 200 الی 250 تومان برای سال اینده در این شرکت زده می شود
فولاد مبارکه با روند صعودی قوی به قیمت های 850 تومانی رسید سهم رشد قیمت بسیار بالایی را تجربه کرده و این مدت کوتاه بازدهی خوبی داده است با نزدیک شدن سهم به قیمت های 900 تومان انتظار فشار عرضه ها به خصوص از سوی حقوقی ها و متعادل شدن روند فولاد مبارکه مورد انتظار است سهمی که برای امسال سود 100 تومانی و برای سال دیگر سود محدوده 150 تومان خواهد داشت
فخوز در قیمت های 400 تومان ترمز رشد شتابان خود را کشید و متعادل شد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند میان مدتش صعودی ارزیابی می شود فخوزی که توان بالایی داشته و یکی از بهترین وضعیت های بنیادی را دارد اگر قیمت فروش داخلی محصولات شرکت بتواند با نرخ های رقابتی به فروش برسد سهم جای رشد قیمتی بالایی خواهد داشت
ساختمانی ها و گام های مثبت
در ساختمانی ها همچنان گام های رو به بالا در سهام این گروه ادامه داشت ساختمانی هایی که اوضاع و احوال خوبی داشته و روند میان مدت صعودی دارند ساختمانی هایی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و روند میان مدتشان کماکان صعودی می باشد این گروه در شرایط خوبی به سر برده و شاهد رشد روز افزون قیمت مسکن هستند
در این گروه ثفارس به قیمت های بالای 1000 تومان صعود کرد صعود جانانه ای که هم سو با تحولات بنیادی در این سم می باشد از فروش برخی دارایی ها تا افزایش سرمایه و طرح های توسعه ای همگی سبب شده تا سهم در موقعیت خوبی قرار داشته باشد این سهم تا قیمت های 1100 و 1200 تومان جای نوسان مثبت را داشته و موقعیت بسیار خوبی دارد
ثمسکن یک نوسان خوب داد و باز در مسیر اصلاحی قرار گرفت سهمی که تا قیمت های 400 تومان جای اصلاح داشته و مجددا توان یک بازدهی 10 الی 15 درصدی خواهد داشت سهم هم با رشد خوبی در ارزش ان ای وی خود همراه شده و هم در صدد عرضه سهام مسکن گیلان از شرکت های زیر مجموعه خود می باشد
ثاخت خود را به قیمت های 320 تومانی رساند سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی در گروه خود داشته و دو پروژه مگا پارس و تارنجستان که جز دارایی های اصلی این شرکت می باشد ارزش بالایی دارند ثاخت در صدد است تا شروع به فروش پروژه نارنجستان نموده که از این طریق سود بسیار بالایی نصیبش می شود
خودرویی ها و سد عرضه
در نمادهای خودرویی روند مثبت خوبی را شاهد بودیم اما سد عرضه ها امروز سبب متعادل شدن روند اکثر سهام این گروه شد
زامیاد پس از افزایش سرمایه مورد اقبال خوبی قرار گرفت به خصوص این که فروش های ماهانه شرکت بسیار عالی بوده و در بهمن ماه 5000 دستگاه خودرو فروخته و همچنان فروش های بالا را به ثبت می رساند این سهم تا قیمت های 460 تومان رشد و احتمالا فردا با سیل عرضه ها متعادل خواهد شد
خساپا فعلا توان شکست قیمت های 220 تومانی را ندارد سهم همچنان مهمان نوسانات ارام بوده و در انتظار خبر است اگر وضعیت عرضه سهام تو دلی خودرویی ها مشخص شود سهم توان صعود خوبی پیدا خواهد کرد این سهم فعلا تا ایجاد پتانسیل و یا خبری برای صعود به همین روند نوسانی ارام خود ادامه می دهد
خبهمن پرونده جریمه سنگینی دارد به همین واسطه فشار فروش در سهم بالاتر است امروز سهم حمایت 200 تومانی را از دست داده و بعید نیست تا قیمت های 180 تومان با افت همراه شود سهمی که فعلا از دید بنیادی با ریسک همراه و فشار عرضه هایش بالا می باشد
چهارگوشه بازار
شبندر در قیمت های بالای 1000 تومان عرضه های بسیار سنگینی را تجربه کرد سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و روند میان مدتش صعودی می باشد امسال اگر سهم به سود 200 تومانی برسد شاهد قیمت های 1200 تومانی در سهم خواهیم بود شبندری که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت روندش کماکان صعودی خواهد بود
تاپیکو این غول پترو پالایشی با صف خرید سنگینی از سد قیمت های 1450 تومان به راحتی عبور کرد سهمی که تارگت بعدیش سطوح 1600 و 1800 تومان خواهد بود این سهم وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و روند میان مدت سهم کماکان صعودی ارزیابی می شود هم سود شرکت و هم ارزش ان ای ویش جهش بالایی داشته است و رشد سهم کاملا بنیادی است
شدوص امروز هدف 1600 تومانی را تاچ و وضعیت بسیار خوبی دارد این سهم شایعات سود 300 تومانی برای سال اینده داشته و در قیمت های 1100 تومان از سوی ما معرفی شد و تاکنون بازدهی 50 درصدی داده است شدوصی که تحولات بنیادیش سبب بازدهی خوبش شده است
در بین سهم های خاص بازار شکام شرایط خوبی را داشت . شکام بهمن قوی داشت سهم در مهر به 1253 میلیارد ریالی رسید و آبان 2219 میلیارد ریال و آذر 3201 میلیارد ریال بوده در زمستان و در دی 1833 میلیارد ریال و بهمن 2560 میلیارد ریال فروش داشته است
11 ماهه 24464 میلیارد ریال فروش داشت
در روغنی ها بهپاک خاص است و این سهم نیز خوب بود در بهمن با فروش خوب 4225 میلیارد ریالی مواجه بود و فروش بالای 400 میلیارد تومان خود را تکرار کرد و 2 ماهه 9045 میلیارد ریال فروش داشته که مدت مشابه قبل 1601 میلیارد ریال بود در گروه روغنی ها غکوروش را قوی تر و بهتر می بینیم . دراین گروه البته گزارش غبشهر هم انصافا خوب ظاهر شد و شرایط خوبی را داشت
گروه سیمان این روزها شرایط خاصی را دارد گزارش برخی سیمان و دارویی ها خیلی جذاب نبود . یکی از خاص ترین و خوب های گزارشی در گروه سیمان برای سخوز بود . سیمان خوزستان در بهمن ماه 225 میلیارد تومان درآمد کسب کرده است که نسبت به ماه قبل 21 درصد رشد داشته است. میانگین نرخ های فروش داخلی تقریبا افت 3 درصدی داشته است. از طرفی متوسط نرخ های سیمان صادراتی به طور متوسط 55 درصد نسبت به ماه قبل رشد داشته است. از طرفی مقدار فروش به طور میانگین 6 درصد رشد داشته است. گاز را نیز در مفروضات 20 سنت لحاظ کرده ایم.
سود سال جاری شرکت 600 تومان و با فرض دلار 40 هزار تومانی سال 1402 انتظار میرود سود سال 1402 حدود 668 تومان مورد انتظار خواهد بود. که با توجه به نرخ 3770 تومانی امروز سهم pe سال جاری 6.3 و pe سال آینده 4.8 خواهد بود.
گروه کاشی هم شرایط خوبی را دارد . بنیادی بخواهیم نگاه کنیم قطعا کلوند و کساوه گزینه های خاص تری هستند و کحافظ هم شرایط خوبی دارد که اوراق منتشر کرده است در سوی دیگر با دید نوسان کسعدی را زیر نظر بگیرید کسعدی مهر به 190 میلیارد ریال رسید کساوه امروز گزارش خوبی زد سهم در دی به 1085 میلیارد ریال رسید و بهمن 1101 میلیارد ریال بوده است
جمع فروش به عدد 11 ماهه 10681 میلیارد ریال رسیده 11 ماهه قبل 7447 میلیارد ریال بود
گروه لاستیک هم شرایط خاصی را دارد و میتواند جالب باشد . . دراین گروه به نظر میتوان سراغ گزینه های خوب رفت و پکویر و پتایر یکی از انهاست که نوسانی ترهستند ولی از نظر بنیادی گزارش پکرمان واقعا خوب بود پکرمان در بهمن 6562 ، دی با کمی افت 5973 میلیارد ریال فروش داشت در آبان 6775 میلیارد و آذر 6176 میلیارد ریال رسیده بود 11 ماهه به 63476 میلیارد ریال رسیده است مدت مشابه سال قبل 45278 میلیارد ریال بود این سهم را کمی بیشتر زیر نظر داشته باشید
در گروه سنگ آهن کچاد بازشد و به نظر کگل هم میتواند باا ین گزارش ها بد نباشد . گزارش کگل بهتر بود این ماه کگل گزارش های اصلاحی میدهد ولی در هر صورت در بهمن با عدد بهتر 24099 میلیارد ریالی مواجه بود و رشد نرخ داشت . دی با فروش 15999 میلیارد ریالی مواجه بود و در 11 ماهه به عدد 336963 میلیارد ریال رسیده است
در بین فولادی ها فجهان خوب بود . فجهان در دی به فروش 13148 میلیارد ریالی رسیده است در بهمن این عدد 21508 میلیارد ریال بود
11 ماهه 118781 میلیارد ریال فروش داشته است و مدت مشابه سال قبل این عدد 92668 میلیارد ریال بود
شگل از جمله نمادهای شوینده است که فروش شرکت نسبت به دی ماه ۲۱٪ افزایش داشته است. شگل هم افزایش نرخ و هم افزایش فروش مقداری تجربه کرده و علاوه بر این فروش صادراتی آن حدود ۷۰۰٪ افزایش داشته که ناشی از صادارت خمیردندان هست. از طرفی فروش ۲ ماهه اخیر این سهم نسبت به سال قبل ۱۱۸٪ رشد داشته است . در تایم فریم هفتگی سهم در آذر ماه سهم از سقف کانال نزولی خود خارج شده است و با توجه به روند درآمدی میتوان ادامه صعود را برای قیمت سهم مدنظر داشت. اولین مقاومت سهم در قیمت ۸۷۰ تومان است.
کگاز از سهام جذاب امروز که گزارش خوبی هم در بهمن ماه منتشر کرد. درآمد آن نسبت به ماه گذشته ۱۲۵٪ افزایش داشته که این افزایش فروش ناشی افزایش فروش مقداری محصولات از جمله بطر سبک داخلی است که ۲۸۷٪ بیشتر شده. درآمد ۵۴۰ میلیاردی ۱۱ ماهه این سهم نسبت به سال گذشته ۱۲۵٪ افزایشی بوده است. شرکت از آبان پارسال در یک روند رنج بوده و در حال حاضر به سمت قیمت ۱۶۱۰ تومان و سقف این کانال در حال حرکت است. در صورت عبور از این قیمت میتوان شروع روند مثبت سهم را متصور شد.
درآمد ۱۱ ماهه ارفع بعد از گزارش بهمن ماه با ٪۴۴ افزایش همراه بوده است. شرکت در این بازه ۲ ماهه فروش صادراتی نداشته است اما توانسته شمش فولاد را با نرخی معادل ۱۶،۳۸۴هزارتومان به فروش برساند. این نرخ در دی ماه برای هر تن برابر با ۱۴،۵۷۰ هزار تومان بوده است. ارفع از آبان تا حال حاضر بیش از ۱۰۰٪ بازده به سهامداران خود داده است و در صورت ادامه روند صعودی به قیمت ۲۵۰۰ خواهد رسید.
حقوقی ها امروز فغدیر را خوب خریدند. سهم ۲۰ برابر میانگین حجم خورد و بازار را با ۲ میلیون حجم صف خرید به پایان برد. گزارش بهمن ماه این سهم هنوز منتشر نشده است اما در سال آینده شرکت ۲ طرح توسعه را به مرحله بهره برداری خواهد برد که به پروژه گندله سازی بهاباد با ظرفیت ۴ میلیون تن و افزايش ظرفيت کارخانه اردکان از ۱ به ۱.۲ ميليون تن میتوان اشاره کرد. فغدیر هم از آذر ماه با رشد سریع خود ۵۵٪ بازده داشته است و در صورت ادامه صعود میتواند به سقف قیمتی خود در بازه ۸۰۰ تا ۸۴۰ تومان برسد.


