گزارش بازار آخرین روز بهمن 1401
دلبری دلار !
بهمن خونین هم رفت . چه بهمنی ! چه بهمنی ! در این میان هرچه بازار سرمایه از دست داد دلار و بازارهای رقیب جمع کردند و امروز هم دلبری دلار برای بازار ادامه داشت . این روزها حکایت بازار شبیه این پیرمردهایی که کافه میروند و رقاصه جلوی آنها میرقصد و انها نه اجازه دارند و نه دلشان را دارند که کاری کنند . رقص و دلبری دلار پیش چشم بازار این روزها بیش از هر چیزی به فعالان بازار فشار اورده و این فضا را رقم زده است .
چند روز قبل در یک بخش نوشتیم بازار همیشه بازدهی عقب افتاده را جبران کرده و پیش رفته و یکی دیگر هم میگفت بالاخره در کوچه بورسی ها هم عروسی می شود ولی حقیقتا فکر میکنیم ان وقتی که عروسی شود ما نه دندان خوردن داشته باشیم و نه کمر رقصیدن !
امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که در طول هفته قبل و همچنین تعطیلات و سپس بازار امروز سه رویداد و سه اتفاق بیش از همه نقش آفرینی می کرد رویداد اول دلار بود دلاری که به مرز 50 هزار رسیده و درهم دلار بالای 50 را نشان میدهد و خرد بازار هم نزدیک به 49 هزار است . البته بسیاری معتقدند به واسطه خبرها و تحولات سیاسی است که این نرخ در دلار وجود دارد اما به هر حال هر چه که هست این نرخ حداقل شجاعت خریداران را کمی افزایش داد و اطلاعیه فولاد هم باعث شد کمی این شجاعت شدت بگیرد و باعث شد فروشندگان هم کمی محافظ کارانه رفتار کنند . البته بر کسی پوشیده نیست که رقص نرخ ارز و دلار بیش از اینکه برای ما بورسی ها خوب باشد برای بقیه بازارها جذاب شده . برای ما بورسی ها انگار شبیه صحنه ای است که دست و بال یک نفر را به صندلی بسته و هیچ راه چاره ای ندارد و فقط و فقط نگاه می کند و یکی جلویش قرمیدهد و شکلک در می آورد ! رشد نرخ دلار بیش از آنکه بازار سرمایه را به حرکت درآورد رقص سایر بازارها را جلوی چشم سهامداران و بازار رقم زده و ما شاهد این اتفاق و این جریان هستیم
ولی به طور کلی طی این مدت افزایش نرخ ارز با افزایش ریسک های بازار همراه بوده که باعث شده است تا فضای بازار تغییر آنچنانی نداشته باشد سعی خواهیم کرد فردا در مورد این افزایش ریسک و عدم همراهی بازار با نرخ ارز مفصلتر صحبت کنیم چرا که معتقدیم در ابتدا و انتهای حرکت بازار باز هم بازار روی مسیر نرخ ارز حرکت خواهد کرد اما به هر حال بازی نرخ دلار امروز توانسته بود کمی امیدواری ها را بیشتر کند به خصوص این که زمزمه های تغییر نرخ شنیده شده و یک باردیگر تکرار میکنیم زمانی که نرخ ارز دیگری به جز ازاد و 28500 که بین این دوتاست برای بازار سرمایه و اقتصاد به رسمی شناخته شود رشد پرشتاب و قوی را بازار شاهد خواهد بود .
مورد دوم خبرهای رسیده از نرخ گاز و عوارض و به طور کلی بودجه بود که ما را کمی به مسیر عقلانیت امیدوارتر کرد البته با این سقوط نرخ گاز و تمام شدن زمستانی که قرار بود زمستان سختی باشد همین حالا نیز نرخ های گاز اعدادی منطقی شده را نشان میدهد و دولت دیگر بهانهای برای دست کردن در جیب شرکتها به این بهانه نرخ گاز را ندارد ولی خبرهای امیدوار کننده ای ازاین موضوع شنیده می شود که به محض قطعی شدن بیان میکنیم که گویا وضعیت روی همان روال سال 1401 است و 1402 تغییر انچنانی ندارد و تخفیفی هم به متانولی ها میدهند … البته دولت ابزاری دارد که عوارض یکی از آنها بود که شنیده میشود از ۵ به نیم کاهش یافته و همین خبرها و اتفاقات و شایعات و شنیده ها باعث شد سنس مثبت و موج بهتری را از طرف دولت برای بازار دریافت کنیم . اگر به خاطر داشته باشید در کنار تحولات نرخ ارزو خودرو، بودجه را به عنوان یکی از سه عامل موثر در وضعیت بازار بیان می کردیم که برطرف شدن این ریسک حس بزرگ و مثبتی را به بازار منتقل میکند . اما عامل سوم باز هم ماشین دودی بازار است که امروز به بازار برنگشت و حضور آن میتواند فضای متفاوتی را رقم بزند . خودرو به تنهایی قابلیت جابجا کردن برخی ستون های بازار را دارد و این خاصیت این سهم است چه ما بخواهیم چه نخواهیم و در صورتی که این سهم این گروه نیز ریسک ها را کنار بزند و خبرهای خوبی داشته باشد بازار میتواند فرصت تحول بهتری را تجربه کند .
در مجموع بازار هم از این سه رویداد سنس خوبی گرفت و امروز وضعیت بهتری را تجربه میکرد …
اما مطابق روال افتاده عقب ببینیم چه چیزی در انتظار بازار است و چه تحولی ممکن است رخ بدهد به نظر انتشار خبرهای نیمادوم و نرخ ارز و رشد آن ، تحولات و بازگشایی خودرویی ها و تحولات بودجه و همچنین ماجراهای ریز و درشت سیاسی همچنان مهمترین اتفاقات و اقدامات خبری بازار طی این مدت است . چند رویداد مهم دیگر هم در پیش است که به نظر آغاز انتشار گزارشهای ماهانه بهمن یکی از اتفاقات مهم ایست که این بار احساس می کنیم با توجه به نرخ ارز و تحولات انتهای سال فضای قوی تری در فروش شرکتها داشته و گزارش های خوبی را از بهمن ماه شرکتها خواهیم داشت
از همین رو با آغاز انتشار این گزارش ها از امروز عصر تا آخر هفته احساس میکنیم فضای خوبی در انتظار بازار خواهد بود البته ریسک های بازار هم سر جای خود باقی است و در انتظار بازار این است که فکر میکنیم در 17 روز کاری آخرین ماه سال یعنی اسفند بازار فروش برخی حقوقیها و احتمال فشار کارگزاری ها برای تسویه می تواند بازار پر عرضه ای را رقم بزند که قبل تر در مورد تبعات و عواقب آن صحبت شد اما به طور کلی امیدواریم و باز هم تاکید میکنیم امیدواریم بازار در اسفند ماه به واسطه دریافت اخبار خوب و هدایت نقدینگی به سمت بازار و حمایت های پیدا و پنهان وضعیت بهتری را تجربه نماید
در اسفند احتمالاً دست پنهان حامیان بازار هم قویتر رفتار کرده و ما شاهد بهبود رفتار معاملاتی در بازار خواهیم بود البته نیازمند رسیدن خبرهای خوب و مثبت در بازار خواهیم بود و باز هم معتقدیم که اگر اخبار مثبت نرسد در خلا اطلاعاتی پول ریختن به پای بازار بیشتر هدر کرد منابع است و این را باید مد نظر قرار داد .
و اما حرف آخر … دیروز دوباره در اظهارنظر برخی از مسئولان شاهد بودیم که گفته میشد در طرح مولدسازی، مردم میتوانند در قالب صندوق املاک و مستغلات، واحدهای سرمایهگذاری را خریداری کنند !! به واقع نگاه کنید روی پیشانی ما بورسی ها چیزی نوشته ؟! واقعا اگر مدیران و مسئولان فکر می کنم چیزی روی پیشانی ما بورسیها می بینند به ما هم بگویند ! هنوز جای زخم هایی که دولت به بازار زده خوب نشده که چنین رفتار و چنین حرفهایی زده میشود هفته قبل هم بیان کردیم به نظر عزیزانی که اینطور فکر می کنند دچار اشتباه محاسباتی هستند اگر قرار است بازار سرمایه به شما در این حوزه کمک کند این بازی متقابل و دوطرفه است. نمی توانید در ویرانههای بازار سرمایه دنبال فروش انگشتر عقیق خود باشید اصل اولیه این بازار یعنی اعتماد، بر باد رفته و باعث و بانی آن مستقیماً خود شما هستید پس تا وقتی آن را به بازار برنگردانید این طرحها وپیشبرد آن از سمت بازار سرمایه نیز نتیجه نخواهد داشت. راهش هم مشخص است در مسیر درست اگر گام بردارید و شما یک چمشک به سرمایه گذاران بزنید آنها دست در دست شما خواهند داد ولی مشکل این است به جای چشمک مدام چاقو زدید و امروز انتظار دست دادن سهامدار با دولت را دارید ! همین امروز 500 میلیارد پول از صندوق های ثابت و شاید حجم قوی تر از بانک ها راهی بازارهای موازی شده است ! این دقیقا همان چیزی است که به نظر هنوز درک نکردید ولی اگر میخواهید از نقطه ای آغاز کنید به نظر خودرو بودجه و دلار 3 ضلع اصلی آن هستند …
سراغ بازار برویم که امروز توانسته بود با کمک خبرهای دلاری کمی اوضاع بهتری را داشته باشد و از نظر حجم پیشرفت خوب و نسبی را داشت.
پتروشیمی ها امیدوار
خبرهایی در خصوص کاهش نرخ خوراک متانولی ها به سطوح 3500 تومان باعث شد رونق نسبی در سهام این گروه شکل بگیرد شنیده می شود نرخ خوراک سایر پتروشیمی ها برای سال 1402 نیز به مانند امسال تعیین شده است
در زاگرس که بیشترین تاثیر را از کاهش نرخ خوراک می پذیرد شاهد روند مثبت و تشکیل صف خرید بودیم سهمی که در صورت شکست قیمت های 14500 تومان تا سطوح 16000 تومان هم جای رشد قیمتی را خواهد داشت زاگرسی که خوراک 3500 تومانی باعث کاهش جدی بهای تمام شده اش خواهد شد
شفن هم مثبت خوبی زد سهم از کف قیمتی 520 تومان فاصله گرفته و وارد فاز صعودی شد این سهم دو هدف قیمتی 560 و 620 تومانی را دنبال می کند شفن وضعیت تکنیکالی بسیار خوبی داشته واگر وضعیت بنیادی سهم نیز از بابت کاهش نرخ خوراک با تغییرات همراه شود سهم جای رشد قیمتی و رسیدن به تارگت بالای 600 تومان را دارد
بوعلی کف قیمتی 3200 تومانی را بسته و حسابی حمایت می شود این سهم به نظر می رسد فعلا در رنج قیمتی 3200 الی 3600 تومان در نوسان باشد گزارش عملکرد ماهانه سهم می تواند اگر بار مثبت خوبی داشته باشد زمینه ساز برگشت نوسانی سهم به سطوح 3600 تومان شود
البته پارس و بوعلی و نوری هم جالب می شوند . ولی در کل شایعات و شنیده ها اگر محقق شود و نرخ زیر 5000 درست باشد اتفاق خوبی در پتوشیمی ها رخ خواهد داد .
در این گروه اگر اهل ریسک هستید شپترو و شصفها شرایط خاص ترو بهتری را دارند و دلاری تر هم هستند ومیتوانند اهرم جالبی را داشته باشند .
ساختمانی ها و جهش قیمت مسکن
در ساختمانی ها ادامه روند رو به رشد دلار ازاد که منجر به افزایش بیش از پیش قیمت مسکن می شود سبب شده تا ساختمانی ها با اقبال و روند صعودی همراه شوند
وساخت امروز با جهش قیمتی بازگشایی شده و مجددا در استانه قیمت های 200 تومان قرار گرفت این سهم با قبضه مدیریتی سهامش توسط وپترو با اقبال خوبی همراه شده است شنیده می شود وپترو برای کسب سه کرسی هیئت مدیره نیاز به جمع اوری خرد سهام شرکت دارد که همین امر سبب اقبال به سهام وساخت شده است
در ثتران سهم به کف قیمتی 420 تومانی واکنش نشان داد سهمی که وضعیت خوبی داشته و با دید میان مدت روند صعودی قوی خواهد داشت این سهم ساختمانی تا قیمت های 460 و 520 تومان فعلا جای رشد دارد اما با توجه به تخمین سود 100 تومانی هدف میان مدتش سطوح 600 تومان ارزیابی می شود
ثمسکن هم بار دیگر از کف قیمتی 400 تومانی برگشت خوبی زد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند میان مدت صعودی قوی خواهد داشت سهمی که هدف قیمتی 460 و 500 تومانی داشته و اوضاع و احوال خوبی داشته و شنیده می شود قصد عرضه مسکن گیلان را در بازار دارد
دراین گروه با دید کمی نوسان ثاخت و کرمان و ثرود و گزینه های خاصی هستند و با دید یک سهم میان مدتی ثبهساز و ثامید را کمی بیشتر زیر نظر داشته باشید یک نوسان را احتمالا در گروه ساختمان داریم
سرمایه گذاری های خاص
در نمادهای سرمایه گذاری ها امروز برخی سهام این گروه با روند مثبت همراه بودند سرمایه گذاری های خاصی که اوضاع متفاوتی دارند
در سرمایه گذاری پتروشیمی شاهد صف خرید خوبی بودیم فردا سهم به استقبال قیمت های 1800 تومانی مصادف با مقاومت قوی خود خواهد رفت سهمی که امسال 300 تا 350 تومان سود عملیاتی و بالای 100 تومان هم سود غیر عملیاتی داشته و وضعیتش بسیار خوب دنبال می شود
شستا واکنش مثبتی به حمایت 92 تومانی داشت انتظار برگشت روند در این سهم و رشد تا قیمت های 100 تومان را داریم شستایی که به نظر می رسد یک نوسان مثبت بدهد و از بابت رشد ارزش ان ای وی و انتظار برای سود سازی جذاب با اقبال مجدد همراه شود
ومعادن امروز مهمان نوسانات مثبت بود جو روانی این سهم خوب بوده و به نظر می رسد از بابت انتظار برای تحولات بنیادی مثبت در این سهم به خصوص رشد سود سازی با اقبال و رشد قیمتی همراه شود ومعادنی که تارگت 560 تومانی را دنبال می کند
دراین گروه همچنان منفی شستا گزینه کم ریسک گروه است و بد نیست زیر نظرباشد وغدیر هم 28 اسفند به مجمع می رود و با این دید که سود خوبی تقسیم می شود گزینه خوبی است وصنا در این گروه افزایش سرمایه دارد و گزینه خاصی است . فعلا هر چه پیش می رویم شستا و غدیر شرایط خوب و خاص و بهتری دارند . فردا اطلاعات دقیقی از سود غدیر و پارسان در اختیار شما خواهیم گذاشت تا دید بهتری را داشته باشید .
دارویی ها و گزارش های مثبت
در نمادهای دارویی شاهد روند نوسانی بودیم برخی دارویی ها مثبت و برخی دیگر منفی بودند سهامی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با گزارش های ماهانه مثبتی که در پیش رودارند می توانند به فاز مثبت بازگردند
در این گروه دکوثر از کف قیمتی 650 تومان مجددا برگشت زد سهم نوسانات بسیار عالی در قیمت های 650 الی 720 تومان می دهد سهمی که براورد ها حاکی از توان سود سازی 150 تومانی برای امسال و سود 220 الی 240 تومانی برای سال اینده دارد برایند میان مدت سهم نیز صعودی می باشد
دبالک با جهش سود 50 درصدی در گزارش 12 ماهه همراه شد سهمی که به کف قیمتی 760 تومانی رسیده و موقعیت خوبی ساخته است این سهم از قیمت های 1000 تومان اصلاح داشته و به موقعیت جذابی وارد شده است براورد ها از سود 200 تومانی سهم برای سال جاری حکایت دارد با چنین سودس ارزش ذاتی سهم سطوح 1200 تومان و سهم بیش از 50 درصد با ارزش ذاتی خود فاصله دارد
دشیمی هم مثبت شده و با صف خرید همراه شد سهم مجددا به قیمت های 2000 تومان باز خواهد گشت تثبیت سهم درقیمت های فوق در کنار یک گزارش عالی ماهانه می تواند زمینه رشد نوسانی سهم تا سطوح 2400 الی 2500 تومان را فراهم اورد شرکتی که افزایش نرخ خوبی در مواد اولیه دارویی خود به خصوص انتی بیوتیک ها گرفته است
معدنی ها خوشبین به نرخ دلار
خبرهایی در خصوص تسعیر ارز معدنی هایی که زیر مجموعه ایمیدرو نیستند سبب شده تا نمادهای این گروه نیز میل به صعود داشته باشند
در باما سهم برگشت خوبی زده است سهمی که شنیده می شود دلارهای صادراتیش را با نرخ محدوده 38 الی 40 هزار تومان به فروش می رساند این سهم توان رشد قیمتی بالایی در میان مدت داشته و قفیمت های 800 الی 900 تومانی را به عنوان هدف در پیش دارد
در نماد فزر که تولید کننده خاص طلا بوده و با این نرخ های طلا جهش سنگینی در سود سال اینده دارد با اقبال از کف قیمتی 3000 تومان برگشت زده و تاقیمت های 3600 تومان جای رشد دارد سهمی که تارگت میان مدتیش سطوح 4200 تومان است و شنیده می شود سود 550 الی 600 تومان برای سال جاری و سود 800 تومانی برای سال اینده دارد
اگر جه نرخ های صادراتی فملی سرکوب شده است اما نرخ فروش داخلی محصولات شرکت در حال حاضر با نرخ های بالاتر از نیمایی در حال معامله بوده و شرکت فروش داخلی محصولاتش متحول شده است این سهم تا سطوح قیمتی 820 و در صورت شکست این قیمت ها تا سطوح 900 تومانجای رشد دارد برای سال اینده سود 150 تومانی در فملی محتمل است
چهارگوشه بازار
شفاف سازی خوبی در فولاد شاهد بودیم فولاد مبارکه مازاد ارزی خود را با نرخ های بالاتر از دلار 28500 تومانی در سامانه نیما به فروش می رساند این سهم تا قیمت های 720 الی 760 تومان جای صعود دارد سهمی که اوضاع و احوال بنیادی خوبی داشته و شنیده می شود سود 100 تومان به بالا امسال نصیب سهامداران فولاد مبارکه می شود
کالسیمین هم برگشت خوبی را تجربه کرد سهم تا صف خرید هم پیشروی کرد به نظر می رسد مقاومت 2400 تومانی در حال شکست بوده این غول تولید کننده سرب و روئی بار دیگر تا قیمت های 2600 الی 2800 تومانی رشد خوبی را تجربه خواهد کرد
در فملی و فباهنر یکی با دید میان مدت دیگری کمی بلند مدت تر بد نیستند در فملی بررسی های معاملات این شرکت نشان میدهد که در سال 1401 و تا 27 بهمن ماه 1401، مجموعا 301,396 تن محصول به ارزش 63,420 میلیارد تومان به فروش رسیده است. میانگین حجم ماهانه معاملات این شرکت در بورس کالا 27,400 تن بوده و میانگین نرخ فروش این شرکت 210.4 میلیون تومان بوده است. به نظر فملی اتفاق خوب و مهمی در کل صنعت است و با دید میان مدت جذاب است .
بترانس هم سعی دارد تا به سمت سطوح قیمتی بالای 200 تومان بازگردد سهم رشد قیمتی طی ماه های اخیر نداشته و یک بار صعود سهم از قیمت های 180 تا 250 تومان دنبال شد و سهم مجددا وارد فاز اصلاحی شد این بار هم به نظر می رسد سیکل گذشته تکرار و سهم به بازدهی خوبی برسد
معاملات پررونق محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا امروز تاثیر خود را در بازار سهام گذاشت و منجر به افزایش تقاضا در نمادهای این گروه شد.
فولاد با بالاترین ارزش معاملات در بین فلزی ها، امروز با P/E ۵، بیشتراز حجم متوسط خود حجم خورد و مقاومت ۷۱۰ تا ۷۴۰ تومان را فولاد در نظر گرفت.
ذوبی که در دی ماه رکورد فروش ماهانه را در بورس کالا شکست، از نیمه های بازار امروز صف خرید شد و مقاومت پیش روی سهم در گام اول ۳۲۰ تومان هست. ذوب فروش خود را تا پایان سال ۱۴۰۱ معادل ۴۵۲۵۹ میلیارد تومان پیش بینی کرده بود که توانسته به حدود ۷۸٪ آن برسد.
سهم های پرتقاضای دیگر این گروه مثل فخوز، ارفع، کویر و فاسمین در حال حرکت در کانال صعودی میان مدتی هستند.
همچنین هرمز از جمله سهام پرتراکنش امروز در این گروه است با توجه به واگرایی مشاهده شده در آن احتمال ریزش قیمت سهم در آن وجود دارد و قیمت حوالی۱۰۰۰ تومان را میتوان به عنوان حمایت سهم در نظر گرفت.
کسرام دیگر نماد پرتقاضای امروز در ماه اخیر توانست مجوز تغییر بیش از ۱۰ درصد نرخ محصولات خود را بگیرد و با توجه به گزارش ۳ ماهه منتهی به آذر ۶ میلیارد تومان سود خالص شناسایی کند. در حالی که در مدت مشابه قبل این شرکت زیان ده بوده است. این سهم بعد از برخودرد به کف کانال صعودی میان مدت خود، امروز دومین روزی بود که صف خرید بود و مقاومت بعدی این سهم در این کانال را میتوان ۶۲۵ تومان در نظر گرفت.
گروه روانکار هم زمزمه افزایش نرخ دارد . بارها در این گروه بر ارزندگی شرانل و همچنین بازی خوب شسپا و شبهرن تاکید داشتیم و حالا شرایط کمی فرق کرده و خبر میرسد که یک افزایش نرخ را این گروه ممکن است داشته باشد که اگر درست باشد خبرخوبی برای این گروه است و بازهم توصیه می شود بین این 3 شرکت گزینه خوب را در نظر داشته باشید شرانل شبهرن و شسپا گزینه های خوب این گروه هستند
نمی شود دلار رشد کند و بانکی ها درجا بزنند به نظر با بازگشایی وبملت کم کم تحولات بهتری را در این گروه شاهد خواهیم بود و وبصادر و تجارت را هم در کنار ونوین زیر نظر داشته باشید
گروه سیمان هم بعد از گزارش ها میتواند بهتر باشد . در این گروه بلوک ها و جباجایی ها جالب شده ولی در کل سفانو در قیمت خوبی قرار گرفته و 5500 تومان سهم قیمت خوبی است در سوی دیگر ستران سخوز ساوه هم گزینه های خوب گروه هستند با دید کمی ریسگ پذیری بالاتر زیر 16000 اردستان جذاب است . سپاهان هم بد نیست ولی اگر کمی اهل ریسک هستید سشرق و هگمتان و ستران را کمی بیشتر و قوی تر زیر نطر داشته باشید .
به نظر تحولات ارز 28500 و شرایط تغییر نرخ ها میتواند بازار را بهبود بخشد . در بین غذایی ها به نظر غپینو پر جچم است و غکوروش و غبشهر هم در گروه روغن مورد توجه هستند و جز گزینه های خوب به شمار می روند با دید سهم لبنیاتی غگلپا بهترین گروه است و میتواند خاص تر هم باشد . میتوان روی غبشهر با دید نوسان بیشتعر کار کرد سهم منتظر 12ماه است
کاشی ها هم امروز پر حجم بودند کلوند کحافظ و کساوه سهم های خوب این گروه هستند . در گروه کاشی به نظر کساوه و کلوند با این خبرها و این شایعات و بلوک بازی ها مورد توجه باشند و بد نیست هردو را کمی بیشتر زیر نظر داشته باشید . به خصوص معتقدیم کساوه گزینه خاص تری در این گروه است


