گزارش بازارامروز چهارشنبه 26 بهمن 1401
هوشیار شو !
حال و روز بازار این روزها شبیه ادم های مستی شده که چون کشتی بی لنگر کژ میشد و مژ میشد با این حس و حالش برخی هم انتظار دارند پشت فرمان بنشیند و ما را به سر منزل مقصود برساند . قبل از هر چیز یک سیلی محکم به گوش بازار باید نواخته شود تا از این شرایط و این فضا فاصله بگیرد و هوشیار تر شود و این سیلی یا باید جریان سنگین نقدینگی باشد و یا جریان خبری … قدیم ترها خاطره ای را به یاد داریم که یکی میگفت وسط دعوا بوده و اشتیاهی سیلی را خورده و خلاصه از دعوایی که به او ربط نداشته سیلی محکمی نصیبش شده است … امیدواریم دولت سیلی دیگری را اشتباهی راهی صورت بازار نکند !
بازار امروز در این آخر هفته طبیعی بود که رفتار اینچنینی را داشته باشد و نه در حجم و نه در قیمت تغییر و تحول خاصی را شاهد نباشیم. بازار در روزهای عادی چه گلی به سر سهامداران زده بود که در این روز آخر قبل از تعطیلات بزند از همین رو انتظار وضعیت خاص و متفاوتی را نداشتیم و همین طور هم شد و بازار میرا و بی هدف پیشرفت تا همچنان منتظر شوک درمانی و اتفاقات مثبت برای خود باقی بمانند . در این بین تکنیکالیست ها هم میان الگوها و مدل ها و خط و خطوط نقاشی ها، پیشبینیهای جالبی دارند برخی از آنها معتقدند از مسیر F فراری نیست و دولت دوباره نیش خود را به بازار فرو کرده و یک فشار فروش دیگر را ممکن است داشته باشیم و درست در نقطه مقابل برخی از آنها معتقدند با این تحولات دلار و اتفاقات رخ داده اصلاح و ریزش بازار به پایان رسیده و از نیمه های اسفند با رسیدن گزارش های ماهانه بهمن و همچنین تحولات مختلف دیگر و احتمالاً روشن شدن بودجه و تغییرات ارزی و ماجرای خودرو بازار آرام آرام از لاک دفاعی بیرون آمده و فضای بهتری را احساس خواهیم کرد .
بین این دو سناریو کدام به وقوع می پیوندد به نظر واقعا مبهم است و دست دولت … البته معتقدیم با توجه به شرایط فعلی بازار سناریوهای منفی تا حدودی در دلِ قیمتها دیده شده و باید آرام آرام منتظر خبرهای بهتر باشیم
واما بازار که در میان لوندی های بازارهای رقیب در روزهای گذشته و دیروز تنها بود و به آینده می اندیشید به جایی که قرار بود همه هزینه ها برای او باشد اما امروز خسته و تنها گوشهای کز کرد و کسی سراغی از اونمی گیرد درد این ماجرا میدانید چه زمانی بیشتر است وقتی می بینید که رقم سنگینی برای لاتاری خودرو را مردم با جان و دل می پردازند اما به بازار سرمایه اعتماد نمی کنند، سکه را با دلار 60 و ربع سکه را با دلار ۸۰ میخرند اما به بازار سرمایه اعتماد نمی کنند، خانه های متری ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون را فرصت میدانند که قیمتش با امریکا و اروپابرابری میکند و آنها را میخرند اما به بازار سرمایه اعتماد نمی کنند و این دقیقا همان چیزی است که روزهای قبل هم عرض کردیم…
سبب دولت است و رفتار او
که باعث بروز این بیاعتمادی شده و کسی غیر از این هم نمیتواند این بازی را تغییر دهد اگر قرار است جایی تغییر ایجاد شود ابتدا باید از سمت دولت وبه طور کلی تغییر نگرش حاکمیت و نظام به اقتصاد و سیستم تصمیم گیری ها باشد
شرایط کشور و آمارها نشان میدهد نقدینگی هست خوب هم هست و اتفاقا انگیزه سرمایه گذاری هم وجود دارد افراد برای لاتاری خودرو و کسب سود خودرویی سر و دست می شکنند چرا چون بازدهی خودرو از ۶ ماه قبل تا به امروز بیش از ۴۰ درصد بوده و بازدهی سکه از ابتدای سال تا به امروز بیش از ۶۰ درصد ، بازدهی دلار از شهریور تا امروز نزدیک به ۵۰ درصد بوده و این رفتار سرمایه درست و منطقی است که امروز از بازار سرمایه بیزار و عاشق چشم و ابروی این بازارها باشد
سرمایه گذاران و سهامداران حق دارند به بازاری که هر روزش یک چالش و یک داستان دارد اعتماد نکرده و سراغ بازارهای سفتهبازی برود .یک روز فلان شورا بازار را مورد تجاوز قرار می دهد روز دیگر فلان وزیر متلک میپراند یک روز نماینده ها برای او نقشه میکشند و وعده میدهند طوطی دارند که روپایی میزند و خلاصه هر کس هر روز برنامه ای برای این بازار فلک زده دارد و بعد انتظار دارند مردم به بازار اعتماد کنند تا وقتی این رفتار اصلاح نشود ما در بازار سرمایه اگر هم حرکتی داشته باشیم حرکت های موقت و از سر فرار از تورم خواهد بود و احتمالاً وقتی که این دیدگاه وجود داشته باشد جریان خروج پول هم در آن مقطع شدت خواهد گرفت به نظر حاکمیت و سیستم باید تصمیم بگیرد…او تکلیف خود را با بازارهای غیرمولد موازی و سفتهبازی روشن کرده به خوبی روشن است که در زمین این بازار ها بازی می کند از سکه و دلار و خودرو بگیر تا بقیه … اتفاقاً حرف ما این است که تکلیف خود را با بازار سرمایه هم روشن سازد نمی توان صبح شعار اولویت اول و بازار سرمایه و ویترین اقتصاد را داد و از آن سو شب جیب شرکت ها را خالی کرد و برای زدن جیب بیشتر آنها نقشه کشید به نظر چیزی که بازار به ان احتیاج دارد شفافیت در تصمیمات و بازگرداندن اعتماد است و شک نداریم با اخذ برخی تصمیمات درست و منطقی در حوزه اقتصاد براحتی می توان نقدینگی را در جهت مفید بودن اقتصاد ،اشتغالزایی، ایجاد پروژه های متعدد هدایت کرد نمی دانیم خودمان هم خسته شدیم انگار هر روز در حال خواندن یاسین به …
بگذاریم
و اما حرف آخر در موضوع بازار…
با شروع اسفند یک نکته بیش از پیش جلب توجه خواهد کرد و آن هم تمایلات و رویدادهای متعدد حقوقی ها در شناسایی سود و فروش سهم و یا حرکات کارگزاری ها در کم کردن اعتبار مشتری هاست که اسفند را به ماه پر زد و خورد و پر حاشیه برای بازار تبدیل می کنند اسفندی که شاید ۱۵ روز کاری بیشتر نداشته باشد اما اگر این اتفاقات و رویدادها در آن ساری و جاری باشد ۱۵روز جهنمی و سخت را برای بازار رقم میزند که هر روز آرزوی تمام شدن سال را بکشیم… همین حالا نیز بازار مشکلات متعدد و زیادی دارد که وقوع هر یک از این ها برای عدم موفقیت بازار کافیست و به نظر این موارد بیشتر موارد داخلی است که با مدیریت سازمان بورس می تواند شکل قوی تری به خود بگیرد هدایت حقوقی ها به بازار تهاتری و بلوکی و عدم عرضه خرد سهام و همچنین موضوع اعتبار مشتریان مواردی است که دیگر دست دولت و مجلس و قوای دیگر نیست و بیشتر به نوعی تحولات داخلی است که باید از طریق خود بازار حل و فصل گردد و معتقدیم با شروع اسفند که البته یک اتفاق خاص دیگر هم افتاده و وضعیت گزارش های ماهانه به بازار میرسد این تحولات و اتفاقات نباید بازار را تحت تاثیر جدی خود قرار داده به خصوص در نیمه دوم اسفند که فشار فروش اعتباری ها شدت گرفته و فضای بازار از این نظر خاص تر است
امیدی از جنس ساختمان
در ساختمانی ها معاملات خوبی را شاهد هستیم ساختمانی ها عمدتا وضعیت بهتری به نسبت سایر گروه ها در بازار داشته و بعضا نمادهای مثبت خوبی دارند
ثپردیس بیشتر میل به صعود دارد تارگت سهم در قیمت های 620 الی 650 تومان قرار داشته و رنج تعادلی قیمت سهم نیز سطوح قیمتی عنوان شده می باشد ثپردیسی که برای سال جاری پیشبینی فروش خوبی از پروژه های تکمیل شده خود دارد
ثمسکن هم که شاهد رشد بالایی در ارزش ان ای وی خود می باشد با روند نوسانی خوبی همراه و سعی دارد تا قیمت های 400 تومان را حفظ نماید این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت جای رشد قیمتی خوبی دارد به خصوص این که سهم با عرضه مسکن جنوب موفق به شناسایی سود خوبی نیز شده است
ثتران در حال رسیدن به کف قیمتی قوی می باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و می تواند از همین قیمت ها برگشت داشته باشد سهمی که حمایت قوی 400الی 420 تومانی داشته و می تواند برگشت خوبی از همین قیمت ها داشته باشد ثترانی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و پیشرفت فیزیکی بالای پروژه های شهرک اندیشه شرکت و افزایش نرخ خوب مسکن سبب شده تا در صورت فروش این پروژه ها سود خوبی نصیب شرکت شود
بانک های نوسانی
در بانک ها شاهد روند نوسانی بودیم بانک هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته اما برخی از ان ها وارد فاز اصلاحی شده اند
بانک صادرات با افت قیمتی به سطوح 160 تومان نزدیک می شود کف حمایتی که می تواند زمینه ساز واکنش های مثبت در این سهم شود شنیده می شود توسعه نیشکر مستعد ورود به بازار سرمایه بوده و اگر شرایط بازار مساعد شود این شرکت بزرگ در بازار عرضه خواهد شد
در بانک سینا شرایط فرق می کند سهم برای دومین روز متوالی رشد 7 درصدی داشت علت این امر در پیش بودن معامله بلوکی و گمانه زنی در خصوص خرید این بلوک توسط صندوق توسعه ملی می باشد به نظر می رسد بانک سینا در کنار معامله بلوکی فروش سهام مخابراتش نیز قطعی و با رفع نواقص مدارک خریدار به سرانجام برسد
پست بانک عالی معامله می شود سهم میلی به افت قیمتی از سطوح 560تومان ندارد وضعیت سود سازی جذاب و بهره بالا از افزایش نرخ سود بانکی و نرخ سود تسهیلات سبب شده تا وپست در موقعیت عالی قرار بگیرد این سهم بانکی اینده خوبی داشته و رشد قیمتی تا سطوح بالای 700 تومان با توجه به شایعات سود 140 توماین محتمل است
سرمایه گذاری ها زیر بار شاخص
سرمایه گذاری ها نیز با روند منفی و اصلاحی همراه شدند شاخص منفی سبب شده تا سرمایه گذاری ها نیز با جو روانی منفی و اصلاحی همراه شوند
واتی راهی تا رسیدن به کف قیمتی 920 تومانی ندارد سهمی که اصلاح قیمتی بالایی داشته و در کف قرار گرفته است این سهم شایعاتی در خصوص برنامه عرضه سهام شیران داشته و حتی در این خصوص وکالتی را به بانک صنعت و معدن داده بود اما همچنان از این عرضه خبری نبوده و واتی نیز همسو با بازار با روند اصلاحی همراه شده است
وغدیر هم با اصلاح قیمتی به سمت سطوح حمایتی 1450 تومان عقب گرد می کند سهمی که بازدهی و رشد خوبی را تا قیمت های 2000 تومان تجربه کرده بود این سهم وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و هم سود سازی بالا و هم ان ای وی مناسبی دارد سهمی که ارزش ذاتیش سطوح 1800 تومان قرار داشته و توان برگت روند خوبی دارد
سرمایه گذاری خوارزمی بار دیگر با اصلاح قیمتی به سمت سطوح 360 تومانی در حال برگشت است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و ارزش ان ای وی بالا و تحولات خوبی را دنبال میکند اما شرایط بازار اجازه رسیدن به ارزش ذاتی این سهم یعنی قیمت های 460 تومان را نداده است
ریزش معادن
در معدنی ها هم شاهد روند منفی بودیم علی رغم وضعیت خوب بازارهای جهانی و جهش نرخ فروش داخلی محصولات معدنی ها باز فشار فروش بالا بود
فزر که رابطه مستقیمی با طلا داشته و توان مندی بالایی با قیمت های فعلی طلا دارد با روند منفی به قیمت های کف 3000 تومان نزدیک می شود سهمی که اوضاع بنیادی بسیار خوبی داشته و سود سازی بالایی امسال انتظارش را می کشد سهم 20 درصدی با ارزش ذاتیش فاصله گرفته است
به نظر هم سود و زیانی هم میان مدتی فملی و فاسمین جذاب تر هستند . دقت کنید که در بهمن ماه
10493 میلیارد تومان تو بورس کالا فروش داشته و فملی این عدد را رو کند اتفاقات بزرگی برای سهم رخ میدهد . فباهنر را هم زیر نظر داشته باشید ولی در مجموع این 3 شرکت شرایط خاص ترو بهتری در کل گروه دارند .
ملی مس نتوانست به قیمت های بالای 800 تومان صعود و با روند منفی و اصلاحی به سمت کف قیمتی 760 تومان عقب نشینی کرده است سهم حمایت قوی در سطوح 720 الی 760 تومانی دارد فملی که اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و قیمت محصولاتش در بورس کالا با دلار فراتر از نیمایی در حال عرضه و معامله است
کالسیمین اصلاح قیمتی بالایی داشته و به کف قیمتی 2200 تومان رسید سطوح قیمتی 2200 و 2000 تومان دوحمایت اصلی این سهم محسوب می شوند فاسمینی که وضعیت بنیادی خوبیداشته و سود 400 تومانی برای سهم تخمین زده می شود اصلاح بیشتر تا قیمت های 2000 تومان سهم را برای خرید جذاب می کند
چهارگوشه بازار
کی بی سی امروز را با معاملات مثبت به پایان برد سهم کف قیمتی 1100 تومان را بسته و مقاومت 1320 تومانی دارد سهمی که بالای 200 تومان سود غیر عملیاتی برای سال مالی جدید خود شناسایی کرده است این سهم دارویی برای سال مالی جدیدش با احتساب سود عملیاتی و غیر عملیاتی 450 تومان سود و جای رشد قیمتی قابل توجهی دارد
سایپا امروز پس از افت قیمتی 5 درصدی در حمایت قوی 200 تومان بازگشایی شد فشار فروش در سهم بالا اما خرید های حمایتی خوبی هم صورت گرفت هفته اینده برای سهم بسیار مهم است اگر حمایت 200 تومانی حفظ شود می توان امید به برگشت روند خوبی از سایپا را داشت در غیر این صورت اصلاح سهم تا قیمت های 180 تومان ادامه خواهد یافت
وضعیت اسپرد ها خاص پیش می رود اگر یک تغییر کوچک در دلار نیما رقم بخور وضعیت سود اوری این گروه نیز بسیار خاص می شود و از همین رو معتقدیم گروه پالایش قابلیت های سود سازی خوب و قوی را خواهد داشت . کمی روی این گروه بخواهیم بیشتر صبر کنیم اهل ریسک هستید شراز و شاوان و اهل میان مدتی هستید شبندرو شپنا در پرتفوی خود داشته باشید .
گروه روانکار هم وضعیت خوبی را دارد . در گروه روانکارهابه نظر شبهرن و شسپا شرایط خوبی را دارند و میتوانند مورد نظر بازار باشند . به نظر شبهرن و شسپا را هردو زیرنظر گرفته و البته اگر اهل خرید بنیادی هستید توصیه داریم شرانل را در نظر داشته باشید گزینه خاص ترو بهتری برای بازار است .
دراین گروه بین سهم های بنیادی قوی تر به نظر سیمرغ و زکوثر شرایط خاصی دارند سپید خوب است ولی فشار فروش حقوقی را دارد بین این سهم ها این دو گزینه شاید خاص تر باشند و بد نیست زیر نظر باشند
گفته می شود به شرکت های فولادی ابلاغ شده است که عرضه هفته بعد را 3 برابر این هفته عرضه کنند و برای خریدار محدودیت خواهد بود تا رقابت نشود با این حال قیمت ها منطقی است در گروه فولاد بخواهیم با سود اوری پیش برویم و گزارش ماهانه قطعا به ترتیب شرکت های فولاد کاوه فجر هرمز فولاژ ارفع گزینه های خاص ترو بهتری هستند که به ترتیب نوشتیم ولی با دید بازاری تر از دید ما فولاد فخوز فولاژ خاص بوده و میتوانند جالب باشند
شاخص گروه غذایی امروز کندلی منفی را ثبت کرد. غدیس پرمعامله که هم جهت با شاخص گروه خود حرکت کرد، مانند ۲ روز گذشته در ابتدای بازار جزو نمادهای با صف فروش بود که رفته رفته قیمت آن در طول بازار افزایش یافت. مبلغ فروش این شرکت در بازه ۱۰ ماهه نسبت به مدت مشابه گذشته ۳۶٪ رشد کرده است. حمایت سهم در قیمت های ۱۹۰۰ و ۱۶۰۰ ریال است.
غدانه که به تازگی عرضه شده جزو پرمعامله ترین نمادهای گروه غذایی امروز است همچنین دیگر نماد روغنی که از ابتدای صف خرید بوده، غناب است
اولین روز کاری هفته آینده عرضه اولیه انتخاب با قیمت ۲۳,۷۲۳ ریال است. گروه انتخاب آرمان بعد از عرضه اولیه تصمیم دارد ۹۰٪سرمایه حاصل از عرضه اولیه را در صندوق ها سرمایه گذاری کند و مابقی را به بازارگردانی اختصاص دهد.
از جمله خبرهای مرتبط با انتخاب میتوان به اعلام عدم افزایش قیمت لوازم خانگی در آینده توسط رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اشاره کرد. البته پیش از این قیمت لوازم خانگی ۶۰٪ افزایش قیمت داشته است
ارزش معاملات سیمانی ها در بورس کالا نسبت به هفته گذشته ۱۲٪ رشد داشته است. از جمله سهام پرطرفدار امروز این گروه میتوان به اردستان تازه عرضه شده و سصفها اشاره کرد. سصفها به مدت ۴ روز صف خرید بوده و امروز متعادل رو به منفی معامله میشود. با توجه به گزارش ۹ ماهه، سود این شرکت۶۱٪ رشد داشته است. سیمان اردستان که ۲۸ دی با قیمت ۱۰۰۰ تومان عرضه شد امروز در حوالی ۱۷۰۰ تومان و P/E ۵.۶ معامله میشود.
بازدهی ۱ ماهه گروه رایانه و فعالیت های وابسته به آن برابر ۳.۹- ٪ و بیشترین بازدهی ها را نمادهای مرقام با ۲۰ ٪ بازدهی و تپسی با ۱۸٪بازدهی تشکیل میدهند. این شرکت در ۹ ماهه حدود ۴۵ میلیارد سود خالص شناسایی کرد و جهش ۱۶۷۸ درصدی داشت.
مرقام به تازگی پس از ۱۷ سال از بورس اخراج شده و به بازار پایه منتقل شده است از طرفی در مجمع سالیانه آن اعلام شد شرکت به کسب و کار صندوق های فروشگاهی وارد نمیشود.
تپسی به عنوان اولین و تنها استارت اپ بورسی طرح توسعه خود را در زمینه BNPL اعلام کرده. این در حالی است که بعد از توسعه این سرویس در آبان، سفرهای کاربران ۴۱٪ افزایش یافته است.


