گزارش بازارامروز دوشنبه 3 بهمن 1401
اسکی روی اعتماد و سرمایه مردم !
واقعا نمیدانیم چه بنویسیم بازار تازه داشت جان میگرفت و کمی امروز با فکر و تفکر گمانه زنی های صحبت های دیشب رئیس کل بانک مرکزی حساب و کتاب میکرد که ناگهان با نامه شورای رقابت همه چیز به هم ریخت و این بکش بکش ها و نامه نگاری ها نیمچه اعتماد باقی مانده به بازار را هم لگدمال کرد تا نشان دهد بازار چطور گروگان رقابت های سیاسی و دلالان است . خیلی جالب است که همین چند روز پیش بود که اماری منتشر شد و نشان میداد بازدهی بازار سرمایه از اکثر بازارها عقب است و برخی نیز از عدم ورود پول ها به این بازار و خروج جریان پول ازاین بازار و حرکت نقدینگی به سمت بازارهای غیرمولد سکه و ارز گلایه داشتند ! به واقع نیاز نیست خیلی فکر کنید ریزو درشت ارکان این مملکت جریان پولی که میتواند صحیح شفاف و درست در راستای منافع اقتصادی کشور در بازار سرمایه حضور داشته باشد را این طور با حرکات خود فراری میدهند و برخی شب از سامانه ناخدا برای کنترل جریان نرخ ارز صحبت میکنند !دزدان دریایی دلال مسلک را کنترل کنید نیازی ناخدا نیست ! باور کنید خسته شدیم انقدر در مورد این موضوع نوشتیم و گفتیم …
البته در بازار هم این به هم پیوستگی عجیب معاملاتی کمی خاص است ولی تا بوده همین بوده و همیشه لیدر محوری در بازار وجود داشته ولی مهم این نیست مهم این است که رفتار دولت سیگنال خوب و قوی به بازار ارسال نمیکند ! از شورای رقابت بگیر تا بانک مرکزی و بودجه و …
البته معتقدیم ابهام و تردید بازار از دیشب اغاز شده و نشان میداد بازار در استانه این مقاومت حساس حسابی در محاصره تردیدها و خبرها گیر افتاده است . شورای رقابت کم است نرخ نیما و ناخدا هم یکی به نعل و یکی به میخ فکر و نگرش بازار میزند .
دیشب شب خاصی برای سهامداران بود و ناخدا خورشید بانک مرکزی در حال تابش به اقتصاد کشور …فارغ از ماجرای ناخدا و کشتی که بیشتر شوخی فضای مجازی شد نکاتی در بین صحبتهای رئیس کل وجود داشت که برای بازار با اهمیت است و قبل از آن تاکید کنیم که ما نظر خود را بیان می کنیم و ممکن است درست یا غلط باشد و یا برخی به آن مخالف باشد یک دیدگاه مثبت از صحبت های ایشان برداشت شد …
بعد از صحبت های دیشب یک دیدگاه مهم در بین فعالان بازار وجود داشت که برداشت آنها از صحبت های دیشب رئیس کل احساس یک گام عقب نشینی از حرفهای قبل بود و پذیرفت که ترکیبی از نرخ توافقی و و دلار ۲۸۵۰۰ برای پتروشیمیها و برخی شرکتها اجرایی میشود ! شاید بازار در بخشی از صحبتهای ایشان که دلار را تقسیم بندی کرده و بخشی را به بازار مبادلهای و بازار آزاد میفرستاد حس مثبتی گرفته باشد اما معتقدیم عملکرد فعلی بانکمرکزی چنین حسی به بازار ها منتقل نکرده و به نظر حتی سیاستهای فعلی سفت و سخت تر و غیر منطقی تر خواهد شد
البته امیدواریم هر لحظه برگشت از این سیاست و حرکت به سمت بازار آزاد شکل بگیرد که کمک حال بیشتر خود دولت و بازار خواهد بود و جمع بندی آخر اینکه چیزی از صحبت های دیشب دست بازار ما را نمی گیرد و جز تکرار حس سردرگمی و ادامه رفتن مسیر اشتباه به بازار منتقل نمی شود
اما هر چه بود صحبت های دیشب از دید برخی یک چیز را به نظر تقویت کرد و آن هم این است که دلار ۲۸ و ۵۰۰ دوامی نداشته و به زودی تغییر سیاست های دولت را در این وادی شاهد خواهیم بود در لابلای صحبت های فرزین اشاراتی به احتمال غیر ثابت بودن و یا تغییر در مقاطع بعدی وجود داشت
این موضوع خوشبینانه ترین بخش ماجراست که اگر این اتفاق رخ دهد می تواند میانگین تسعیر ارز شرکت ها را به اعدادی حوالی ۳۲۰۰۰ برساند که رویداد بسیار مهم و اساسی برای شرکت هاست اما حقیقت امر به طور واضح و مشخص در هیچکجای صحبتهای رئیس کل چنین برداشتی وجود نداشت اما امیدواریم به همین مسیر و همین سمت عقلانیت حرکت کنیم.
آنا این ماجرا روی دیگری هم دارد …
اول از هرچیز به نظر حضور سریع و کوتاه رئیس کل بانک مرکزی در رسانه بعد از گذشت چند هفته از انتصاب بی تعارف نشان دهنده این است که سیاست هایی که در ابتدا اعلام شد کارآیی لازم را نداشته و موفقیت آمیز نبوده است
به خصوص در موضوع ارز ۲۸۵۰۰ معتقدیم هرچه زمان میگذرد بازار ها و مسئولان بیشتر متوجه ناکارامدی این نرخ شده و خود سیستم دولت نیز به بی فایده بودت آن اشراف پیدا کرده و احتمالا محدودیتهای آن بیشتر و بیشتر می شود. اجرای این سیاست روز به روز محدود تر شده و این نرخ ضعیف تر می شود همین حالا به نظر این سوال مهم مطرح است که ۳ میلیارد دلار برای تخصیص برخی کالاها داده شده اختلاف این نرخ با دلار آزاد تقریباً چیزی نزدیک به 40هزار میلیارد تومان است دقت کنید یارانه یک ساله کشور را در این چند هفته دود کرده اند
اینها مواردی است که البته خیلی دیر اما به هر حال متوجه خواهند شد که سیستم ناکارآمدی دارد
نکته بعد برخلاف بسیاری از عزیزان معتقدیم همچنان دست دولت در جیب گروه پتروشیمی و برخی شرکت ها برای دریافت ارز است و هر چه پیش می رود ممکن است سایر صنایع نیز درگیر ارز ۲۸,۵۰۰ شوند
چند نکته دیگر نیز در صحبتهای ایشان ملموس بود اول از همه خیلی جالب است که این رئیس کل نیز نمی خواهد ارز بازار را به رسمیت بشناسد و برای شکل فعلی نیز تاکید می کند بانک مرکزی باید نرخ ساز شود
جناب دکتر فرزین ،فرض کنید خانه ای دارید و میخواهید بفروشید . بنگاهی در محل آن را به قیمت مقطوع ثابت و از دید شما غیر منطقی میخرد ،بنگاه دیگر میگوید من کارم را می کنم عرضه و تقاضا خریدار و فروشنده رو به روی هم بنشینند و معامله کنند هر قیمتی که توافق کردند … شما به کدام سمت می روید ؟؟؟؟ خانه خود را چطور می فروشید ؟؟؟
مشکل بانک مرکزی از ابتدا تا به امروز این بود که میخواهد نرخی که خودش میخواهد به زور به حلقوم بازار فرو کند و این دقیقاً باعث این شده از نرخ گذاری بازار کنار گذاشته شود . پس اگر تصمیم دارید برای اینکه بانک مرکزی نرخ گذار شود نقش مهمی بازی کنی نقش بنگاه دوم را ایجاد کنید و بگذارید عرضه و تقاضا شکل بگیرد و این دست عرضه و تقاضا قیمت را مشخص کند
نکته دیگر در مورد عرضه سکه و دلار در بازار های مالی و مشتقه و مواردی از این دست معتقدیم هر چه این ابزارها بیشتر شود کارایی بازار آزاد قوی تر خواهد بود و یک توصیه هم به دوستان داریم اگر واقعاً معتقدید نرخ ارز این نیست و نرخ بازار آزاد واقعی نیست ، بی تعارف هر چه می توانید ربع سکه در بازار بفروشید چراکه دلار ربع سکه کمی کمتر از دو برابر نرخ بازار آزاد است و شما با این کار دست به تامین مالی گسترده زده و البته انگار فروشنده دلار شده اید
و در نهایت حرف آخر این بخش …
بانک مرکزی بدون در نظر گرفتن واقعیت دقت کنید بدون در نظر گرفتن یک واقعیت که ماهیت سیاسی بازار ارز است هر مسیری را برود که بخواهد به این نرخ دستور بدهد شکست میخورد شما وقتی در یک سیستم از نظر سیاسی ناآرامی های جدی را دارید، تحریم هستید ،مردم به سیستم مالی و پولی بیاعتماد هستند، تورم وجود دارد… هر سرکوب نرخ ارز و هر دستور دادن به نرخ ارز اشتباه و پشیمان کننده خواهد بود و هزینه های بسیاری را به مردم تحمیل می کند مثل همین حالا که 4۰ هزار میلیارد تومان منافع از جیب مردم و دولت و یا شرکت ها به جیب وارد کننده وارد شده که البته امیدواریم کالای اساسی مردم را وارد کرده باشند و به نرخ مصوب به فروش برسانند اما حتی اگر این وسط ۱۰ درصد هم تخلف شود رقم آن 4 هزار میلیارد تومان است
نمی دانیم چرا اینها را میگوییم ولی پنبه در گوش کردند و مشغول تبر زدن به این ریشه هستند …
و اما حرف اخر که برایند حرف های بالاست !
دیروز به نموداری نگاه میکردیم که تو گویی خود صد مرثیه در دل داشت و روضه کربلایی برای خود بود.
نمودار بازدهی تمام بازارها را نشان میداد اعم از طلا ،مسکن، سکه، خودرو و البته بورس … بازاری که از نظر دولت و بسیاری از اقتصاددانان ها جز بازارهای موثر و مولد به حساب میآیند یعنی بازار سرمایه و بازار اوراق و سپرده های بانکی کمترین بازدهی را داشته و بازارهای موازی و سفتهبازی بیشترین بازدهی!!!
به نظر شما مردم کدام را باید انتخاب کنند ؟؟! دولت از خود سوال کند که چه عملکردی داشته که این شرایط رقم خورده است؟! روزهای بعد در مورد این موضوع بیشتر صحبت می کنیم اما بحثی که می خواهیم بکنیم با دید یک نوشته و یا تحلیل نگاه نکنید فرض کنید امروز به شما بگویم مشکلات بازار سرمایه را روی کاغذ بنویسید مشکلات امروز همین ماجراهای نرخ گذاری دستوری، مطالبات شرکت ها از دولت ،دخالت دولت در بازارها، نرخ گاز ،نرخ انرژی ،عوارض های غیر منطقی، اظهار نظرهای غیر اصولی در مورد خودرو و اقتصاد و موارد دیگر، عدم توجه به بخش حاکمیت شرکتی و… که می شود لیست بلند بالایی از مشکلات را برای بازار سرمایه نوشت
حل هر یک از این مشکلات به تنهایی می تواند انرژی مضاعفی برای بازار باشد و به نظر احساس می کنیم عزم همه از سازمان، دولت ،سهامداران باید جزم شود تا یکی یکی تکلیف این مشکلات روشن شود و برای حل آن عزم بزرگی میخواهد … به نظر بازار با حل مشکلات مسیر جدیدی را آغاز میکند که جریان پول در آن به گردش افتاده و میتواند رقیب جدی بازارهای کالایی و سفته بازی باشد و یک بازی برنده برنده را برای همه رقم بزند …
آستین ها برای کمک به بازار کم کم بالا میرود؟؟؟ فعلا که با این نامه نگاری ها و شلنگ تخته خودرویی شلوار بازار را پایین کشیدند تا آستینی برای بازار بالا بزنند …
دارویی ها بر مدار صعود
در نمادهای دارویی همچنان میل به صعود در این گروه دیده می شود گزارشهای دی ماه طوفانی و به نظر می رسد همچنان فروش دارویی ها به خصوص پس از دریافت افزایش نرخ رو به بالا باشد
در این گروه کی بی سی تا صف خرید پیش رفت از دید تکنیکالی سهم مستعد یک رشد میان مدتی قوی می باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با فروش دارایی های خود در سال مالی جدیدش تنها تا اینجا سهمی 220 تومان سود غیر عملیاتی شناسایی کرده است با توجه به تحولات بنیادی و سود سازی بالای عملیاتی و غیر عملیاتی تارگت میانمدتی 1800 تومانی در این سهم هم از دید بنیادی و هم تکنیکالی مورد انتظار است
الحاوی در صف خرید قفل شده است سهم گزارش خیره کننده ای از عملکرد 9 ماهه داشته و حسابی انتظارها را بالا برده است سهمی که امسال سود 200 الی 250 تومانی و ارزش ذاتی 1250 الی 1400 تومانی خواهد داشت سهم با روند حمایتی قوی هم سو با هدف های عنوان شده در حرکت است
دبالک بر سر حمایت 860 تومانی قرار گرفته است سهم روند نوسانی را بین دو سطح قیمتی 860 الی 920 تومانی در پیش و نوسانات خوبی می دهد سهم به زودی با انتشار صورت های مالی 12 ماهه و مشخص شدن سودش و همچنین بودجه سال 1402 با روند صعودی خوبی همراه خواهد شد و به سمت اهداف 1000 و 1100 تومانی پیشروی خواهد کرد
ساختمانی های صدر نشین
امروز برخی ساختمانی ها در صفوف خرید سنگینی قرار داشتند البته فشار عرضه ها نیز دراواخر وقت بالا رفته اما همچنان روند مثبتشان حفظ شد
در ثاخت که ارزش ان ای وی بسیار بالایی در این سهم ساختمانی تخمین زده می شود شاهد رشد قیمتی و صف خرید بودیم سهم مقاومت 320 تومانی را بر سر راه خود دارد که شکسته شدن این سد قیمتی می تواند سهم را تا سطوح 360 الی 420 تومان بالا ببرد ثاخت عمدتا به دلیل ان ای وی بالای خود مورد توجه واقع شده است
ثتران به سمت قیمت های 560 تومانی در حرکت است سهمی که برای 9 ماهه باقی مانده از سال مالی خود بودجه بسیار خوبی را پیشبینی و برنامه گسترده ای در خصوص فروش واحدهای پروژه شهرک اندیشه دارد همین امر انتظارها برای سود سازی را حسابی بالا برده و اهداف قیمتی 560 الی 600 تومان پیش روی سهم قرار داده است
بلوک های جدیدی از وساخت در قیمت های محدوده 200 تومان اگهی شده است سهم همچنان با صف خرید فاز دوم رشد قیمتی خود را استارت زده است وساختی که به سمت قیمت های 200 تومانی روانه شده و به نظر می رسد به بازدهی خوبی برسد این سهم همچنان وضعیت بنیادی خوبی داشته و ارزش ان ای وی بالا اما مهمتر از همه ورود جریان پولی قوی دارد
سیمانی های سر سبز
در سیمانی ها نیز اوضاع مناسب و مثبت بود سیمانی هایی که وضعیت صعودی خوبی را طی کرده وبه سمت سطوح ارزش ذاتیشان در حرکت می باشند
در سفارس سهم به قیمت های 2300 تومان نزدیک شد سهم تارگت 2400 الی 2500 تومانی دارد سهمی که امسال سود 450 تومانی داشته و از سوی دیگر ارزش ان ای وی 2500 تومانی دارد که با 70 درصد ضریب ان ای وی ارزش ذاتیش همان سوطح قیمتی عنوان شده خواهد شد این سهم نیز بازدهی خوبی را طی یک ماهه اخیر داشته است
سیمان ساوه امسال سود بالای 1000 تومانی داشته وگزارش عملکرد 9 ماهه خیره کننده ای داشته است به نظر می سرد ساوه هم به قیمت های خوبی رسیده و سطوح 8200 تومان مقاومت قوی بر سر راه سهم باشد این سهم سیمانی یکی از بهترین عملکردها را در گروهش به ثبت رسانده است
سیمان شمال استارت خوبی زده وبا شکست قیمت های 1250 تومانی به سطوح قیمتی 1400 تومان نزدیک شده است این سهم سیمانی اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و می تواند در بازه میان مدت به رشد خود ادامه دهد سشمالی که شایعات سود 200 تومانی داشته و به همین واسطه با اقبال خوبی همراه شده است
خبرهای خوش پتروشیمی
خبرهایی در خصوص عرضه مازاد ارز صادراتی گروه پتروشیمی در سامانه توافقی با قیمت های بالاتر سبب شد تا پتروشیمی ها امروز را مهمان نوسانات مثبت باشند
در این گروه پتروشیمی شیراز یکی از بهترین وضعیت ها را دار و همچنان در مسیر صعودی قرار گرفته است این سهم شایعات سود 2200 تومانی برای سال جاری و یکی از بهترین صورت های مالی 9 ماهه را در گروه با تحقق سود محدوده 1900 تومانی داشته است با اعمال پی بر ای حداقلی 5 ارزش ذاتی سهم سطوح 11000 تومان بوده که نشان می دهد سهم همچنان جای رشد قیمتی حداقل 20 درصدی را دارا می باشد
بوعلی هم سعی در عبور ازقیمت های 3600 تومان دارد مقاومتی که شکسته شدنش سهم را تا قیمت های 4200 تومان بالا خواهد برد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و شنیده می شود امسال سود 550 تومانی را در پیش دارد سود سازی بالا و صورت های مالی 9 ماهه که نشان از تحولات بنیادی در سهم داشت بوعلی را در شرایط خوبی قرار داده است
زاگرس هم به قیمت های 14000 تومان نزدیک شده است عبور سهم از این سطوح زارش را تا قیمت های 16000 تومان بالا می برد هرگونه تغییر و تحولی در نرخ ارز بیشترین تاثیر را در این سهم خواهد گذاشت سهمی که 100 درصد محصولاتش صادراتی بوده و صورت های مالی 9 ماهه نسبتا خوبی هم داشته است
سرعت گیر معدنی ها
معدنی ها نیز در مسیر صعود قرار گرفته اند سهامی که در صورت عرضه ارز صادراتیشان در قیمت های بالاتر از قیمت های نیمایی می توانند باز به دوران اوج بازگردند
کالسیمین به سقف قیمتی خود نزدیک می شود سهمی که به واسطه رشد قیمت های جهانی روی و گزارش عالی 9 ماهه رشد خوبی را تجربه کرد سهمی که در قیمت های 2800 تومان مقاومت قوی داشته و به نظر می رسد کم کم به تعادل برسد تخمین سود 400 تومانی برای سال جاری سهم زده می شود
فملی به سمت قیمت های 820 تومانی در حرکت است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و در صورت عرضه مازاد صادراتیش با قیمت های بالاتر ازقیمت های نیمایی سهم برای سال جاری و سال اینده سود خوبی را شناسایی خواهد کرد رشد سهم ارام و مستمر دنبال و فعلا باید به سمت مقاومت 820 تومانی برود
فزر نتوانست از پس مقاومت 3600 تومانی براید سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و افزایش شدید قیمت طلا و موجودی بالای شمش انبار شده سبب شده تا سهم در موقعیت سود سازی بالایی برای نیمه دوم سال قرار داشته باشد فزری که رشدش بیشتری منوط به شکست این مقاومت قوی می باشد سهم حمایت خوبی در کف 3200 تومان ساخته است
چهارگوشه بازار
حخزر استارت خوب ازقیمت های 2000 تومان زده و با رشد حدود 50 درصدی به سطوح قیمتی 3000 تومان نزدیک شده است برنامه روسیه برای صادرات کالا از طریق ایران و افزایش حمل و نقل دریایی در خزر سبب شده تا انتظارها از حخزر بالا رفته و سهم با رشد قیمتی خوبی همراه شود حخزد مقاومت قوی فردا درقیمت های 3200 تومان دارد
در پشاهن شایعات تجدید ارزیابی از 6 میلیارد تومان به 400 میلیارد تومان را داریم سهمی که هم قیمت سهامش تجدید ارزیابی داشته و در صورت انتشار گزارش افزایش سرمایه جای رشد خوبی دارد شنیده می شود اذین خودرو شرکت قطعه سازی به دنبال خرید بلوکی سهام شرکت می باشد
وصنعت به قیمت های 220 تومان رسید سهمی که با فرض سود 40 توماین ارزش ذاتی 240 تومانی داشته و با رشد خهوبی همراه و به انتهای موج صعودی خود رسیده است سهم عمده درامدش از صندوق ها و اوراق درامد ثابت بوده و علت توجه به سهم توان سود سازی بالا بوده است


