جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازار چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱

گزارش بازار چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱

نوید خاندوزی
ژانویه 11, 2023
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازار چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱
نه جیک جیک مستانت ،
نه بودجه زمستانت

گزارش بازار امروز را در حالی آغاز میکنیم که تازه بازار داشت خیالش کمی راحت میشد که اندکی عقلانیت در تیم اقتصادی به وجود آمده و قصد کمک به بازار وجود دارد که این تغییر و خبرها رقم خورد و بازار امروز به واسطه دو جریان خبری به خاک و خون کشیده شد جریان اول خبری مربوط به خودرو بوده و جریان دوم بودجه در مورد بودجه ابتدا صحبت می‌کنیم و بعد سراغ خودرو می رویم
در شرایطی که همگان نسبت به این موضوع هشدار داده بودند که دولت باید عقلانیت را در بودجه نویسی در دستور کار قرار دهد، بی‌پولی مضاعف دولت در بودجه و اداره کشور، باعث بروز اتفاقاتی شد که دامن بلند هزینه های آن ، دامن کوتاه و قیچی شده شرکت‌های بزرگ کشور را گرفت تا چیزی پای آنها نباشد …
در حال حاضر شاهدیم که با نرخ خوراک و وضع عوارض و مواردی از این دست این شرکت ها به چالش کشیده شدند
قبل از هر چیز چند نکته در مورد کلیات بودجه بیان کنیم و بعد سراغ مواردی جزئی تر از این بخث برویم
کلیات بودجه چند چیز را به ما نشان می دهد اولین و مهمترین آن این است که وضع دولت در درآمدها آنقدر عجیب و خراب شده است که حاضر شده به هر قیمتی دست در جیب شرکت ها کرده و آنها را در هزینه های خود شریک کند و این اتفاق بدین معنی است که به زودی جریان نرخ ارز و چاپ پول رفتار دیگری داشته و به خوبی این حس را از معادلات بودجه خواهد گرفت
نکته بعد ظلم بزرگی است که بودجه در حقوق سهامداران و به خصوص شرکت‌های بزرگ داشته است. درحالی‌که دلار این شرکت‌ها ۱۰ هزار تومان زیر قیمت به واردکننده داده می شود و دولت جیب سهامداران را در درآمد شرکت ها خالی میکند در بخش هزینه ها نیز بالاترین نرخ گاز منطقه را با پتروشیمی ها حساب کرد هو همه جور سر آنها را در این ماجرا می برد
نرخ ۷ هزار تومان قطع نرخ کارشناسی نیست و بر این مبنا نوشته شده که فقط چه مقدار عدد قرار است محقق شود و به جریان درآمد بودجه برسد
البته موضوع را همین جا باز کنیم که اگر دولت بر منطق اقتصادی تکیه کند و به شرکت ها اجازه دهد دلار شان را بر مبنای واقعیت نه دستور ،و با نرخ بازار آزاد و توافقی و مبادلاتی به فروش برساند به نظر این نرخ آنقدر غیر منطقی نخواهد بود و شاید نگرانی بازار برطرف گردد اما سرمایه گذار در حال حاضر میبیند که همه جوره زیر فشار دولت در هزینه ها قرار گرفته و واکنش امروز را در به خاک و خون کشیده شدن نماد ها اولین و طبیعی ترین واکنش می‌دانست که می تواند داشته باشد

نکته بعد در مورد موج دوم جریان منفی بود که به بازار رسید… از دیروز شاهد بودیم که رنج های عجیب و غریب منفی در گروه خودرو آغاز شده و نماد خودرو و بعضاً سایپا را با فشار فروش عجیبی می فروشند
شب گذشته اخبار و اطلاعاتی بین برخی فعالان دست‌به‌دست می شد که نامه‌ای به سازمان بورس از یکی از نهادهای به اصطلاح نظارتی رسیده که عرضه خودرو در بورس متوقف گردد البته اکثر کسانی که از این خبر مطلع بودند بخش بعدی آن را خیلی پیگیری نکردند که پاسخنامه داده شده و موضوع تقریباً منتفی شده است اما موج منفی این خبر در بازار همچنان قربانی گرفت
این نامه و این خبر یک چیز را به ما می رساند که به واقع مملکت دست دلالان است و این دلالان هستند که لابی‌های قدرت و تصمیم گیری را در اختیار دارند. تا بورس کالا داشت کارکرد واقعی خود را نشان می داد و قیمت خودرو در بازار نزولی می‌شد برخی در جهت و راستای منافع دلالان وارد شده و جلوی تصمیمات را گرفتند گفته میشود البته این موضوع منتفی شده است اما موج منفی آن امروز در بازار وجود داشت و گروه خود را قربانی کرد که به نظر نیاز است وزارت صمت و سازمان بورس شفاف و روشن و آشکار در مورد این موضوع اظهار نظر نمایند

این دو موضوع امروز چالش بازار بود و اوضاع را به هم ریخت و فضای بازار را تحت تاثیر قرار داد معمولاً رسیدن به چنین اخباری که البته هر دو با هم رسید و اثر نهایی در بازار داشت یک شوک منفی به بازار وارد می‌کند و یک اثر هیجانی اولیه دارد که بخشی از آن امروز تخلیه شد و بخشی به روز شنبه موکول می شود .البته این اخبار یک اثر تحلیلی و میان مدت و بلند مدتی دارد که این موضوع به عهده تحلیلگران بازار است تا در مورد بودجه و اثرات آن در بازار بررسی کنند
همینجا یک نظر را با توجه به شمای کلی صورتهای مالی شرکت ها عرض کنیم به واقع اگر دولت از ظلم سیاست‌های ارزی به سهامداران و شرکت ها دست بردارد نرخ ۲۸۵۰۰ را از جیب شرکت ها تامین نکند و بار منفی بودجه بر بازار سرمایه با همین عددهای غیر منطقی همین امروز تخلیه شده و جای نگرانی چندانی وجود ندارد

منتها بازار همیشه چوب عدم عقلانیت سیستم تصمیم گیر را خورده
یک نکته نیز به سازمان بورس بگوییم کارکرد واقعی سازمان در دفاع از منافع سهامداران اینجا مشخص میشود باید استدلالات قوی خود را در مورد نرخ گذاری ها در بودجه و همچنین فشار به شرکت ها جهت اعتراض به این مورد را بیش از پیش از خود نشان دهد و شرکت ها نیز که حاکمیتی شرکتی را قبول کردند باید در جهت و راستای منافع سهامداران حرکت کنند
به نظر این آزمون سخت و مهم سازمان بورس در این فضا و شرایط است

و نکته پایانی این بخش این است که یکبار دیگر شاخص در تنگه ۱.۶۰۰ گیر افتاد و بازار با چالش های متعددی مواجه شده است همچنان معتقدیم اگر کمی عقلانیت در سیستم حاکمیت تصمیم گیری وجود داشته باشد موضوع فشار زیادی به بازار نیاورد و از آن عبور می کند اما تنگه یک میلیون و ششصد و سنگرهای ان آنقدر قوی و محکم شده که بار دیگر با این خبرها با چالش‌های آن مواجه شدیم
به نظر می رسد فضای فعلی بازار همچنان درگیر این عدد باشد و برای گذر از آن به شوک های بعد از اینکه منفی نیاز داریم.
حرف آخر …خیلی دلمان میخواست چیزی نگوییم، حرفی نزنیم و گزارش بازار این چهار شنبه را تمام کنیم اما هر چه کردیم نشد… به راستی چرا این روزها کسی از زمستان سخت صحبت نمی کند البته که سخت است منتهی برای ما !!! چرا کسی نمی گوید وینتر ایز کامینگ، زمستان نزدیک است، چرا کسی شعار نمیدهد، چرا کسی طرف مقابل را تهدید به زمستان نمی کند…
به واقع اگر آنهایی که آن طرف میز نشسته بودند امروز به ما بخندند رواست که یکی را تهدید به زمستان کنی و خودت این طرف نصف مملکت را تعطیل کرده باشی که گاز قطع شده و گاز نداریم و زمستان سرد است مردم صرفه جویی کنید…
هدف از گفتن این نوشته این بود که دنیای سیاست و دنیای اقتصاد قواعد و بازی خودش را دارد با حرف و شعار و دستور کار پیش نمیرود عقل و تدبیر نیاز است.با حوزه سیاست کاری نداریم اما در حوزه اقتصاد هنوز انگار برخی فکر می کنند حکایت وینتر ایز کامینگ برای اقتصاد هم وجود دارد
برادر خیالبافی ات بد نیست… این نفکرات خام در حوزه مسائل اقتصادی آفت چندین و چندسال این مملکت بوده و همچنان ادامه دارد
رویاپردازی و خیالبافی ما در نرخ ارز و خوش بینی سیاست گذاران در نرخ دستوری و مسائل اقتصادی درست شبیه این ماجرای وینتر ایز کامینگ است که بدون تفکر و تعقل تصمیماتی گرفته می شود و گذر زمان نشان می دهد که چقدر برخی از این تصمیمات خام و پوچ و بی معنی بوده است
جریان نرخ ارز ۲۸۵۰۰ یا نرخ ارز تثبیتی کمتر از وینتر ایز کامینگ نیست منتها آن یکی در زمستان خود را نشان می دهد و این یکی ممکن است بهار به گوش سیاستمداران سیلی بزند و فصل مشترک هر دو این است که فرصت های زیادی از دست رفته و هزینه زیادی به همه تحمیل شده است… بگذریم.

دارویی های یکه تاز

در دارویی ها کماکان یکه تازی و صدر نشینی سهام این گروه را شاهد هستیم دارویی هایی که پتانسیل های بنیادی بالایی داشته و با فروش جهشی 3 ماهه سوم سال صورت های مالی 9 ماهه خوبی هم در راه دارند

دراین گروه کی بی سی به بازدهی 50 درصدی رسید و سطوح قیمتی 1200 تومان هم درنوردید از یک سو قراردادهای جدید و از سوی دیگر فروش ساختمان و شناسایی سود غیر عملیاتی سهم را با اقبال خوبی همراه ساخته است به نظر می رسد کی بی سی اگر بتواند سد قیمتی 1250 تومانی را بشکند تا سطوح 1400 تومان رشد خواهد داشت

در دتماد هم تحولات خوبی را شاهد هستیم تخمین سود 800 تومان برای سال جاری و سود 1000 تومانی برای سال اینده سبب شده تا سهم با اقبال همراه شو سهمی که در دارویی ها رشد زیادی نداشته و مستعد صعود قیمتی خوبی می باشد شنیده می شود شرکت قصد افزایش اجرای افزایش سرمایه سنگینی را از تجدید ارزیابی دارد دو سطح قیمتی 4600 و 5200 تومان اهداف اولیه سهم بوده و با دید میان مدت قیمت های 6000 تومان در پیش رو می باشد

دبالک مجددا به قیمت های بالای 900 تومان برگشت زد سهمی که به زودی صورت های مالی 12 ماهه خود را با احتمال تحقق سود 80 تا 100 تومانی منتشر می کند اما جهش فروش های ماهانه پتانسیل اصلی را برای سال مالی جدید شرکت رقم زده است که می تواند شرکت را به سود بالای 200 تومان و قیمت های خوبی رشد دهد

ساختمانی های در اوج

در نمادهای ساختمانی نیز شاهد اوج گیری سهام این گروه بودیم ساختمانی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند میان مدت صعودی خوبی دارند رشد ارزش دارایی های ساختمانی این گروه سبب اقبال خاصی به نمادهای ساختمانی شده است

در وساخت سهم با صف خرید سنگینی همراه شده و به سمت هدف 140 تومانی می رود سهم براحتی توانست قیمت های 120 تومان را در هم بشکند رسیدن به قیمت های 140 الی 150 تومان که برابر با قیمت عرضه بلوک های خرد شرکت بوده محتمل به نظر می رسد

ثپردیس هم به قیمت های بالای 600 تومان رسیده و متعادل شد قیمت های 620 و 650 تومان مصادف با مقاومت قوی سهم بوده و در صورت شکست این مقاومت ها سهم جای رشد قیمتی بیشتری تا هدف 720 تومانی خواهد داشت فعلا به نظر می رسد به دلیل رشد قیمتی اخیر رشد بیشتر منوط به حمایت های جدی تری می باشد

ثاخت بودجه خوبی برای سال 1402 پیشبینی کرده است سهمی که به قیمت های بالای 260 تومان رسیده و در حال کف سازی می باشد سهمی که به نظر می رسد در صورت شکست این سطوح قیمتی تا قیمت های 280 الی 300 تومان پیشروی داشته باشد ثاخت ارزش ان ای وی بالایی داشته و در موقعیت خوبی قرار دارد

معادن سر سبز

در نمادهای معدنی شاهد روند صعودی خوبی در برخی نمادهای گروه بودیم معدنی هایی که پتانسیل بنیادی خوبی داشته و با توان سود سازی بالایی همراه می باشد

در باما سهم با صف خرید سنگینی را شاهد بودیم بامایی که عرضه های سنگینی هم تجربه کرد سهمی که توانست مقاومت 720 تومانی را در هم بشکند و راه خود برای رسیدن به قیمت های 800 تومان را هموار نماید این سهم نیز وضعیت خوبی داشته و بیشتر به واسطه ورود جریان های قوی پولی با اقبال همراه شده است

فزر که قیمت طلایش سر به فلک زده است و شایعات سود بالای 500 تومانی برای سال جاری دارد با فشار عرضه ها منفی شد سهم به حمایت 2800 تومانی برگشت سهمی که به نظر می رسد با این قیمت های طلا در نیمه دوم سال درخشش خوبی داشته و روند میان مدت سهم کماکان صعودی ارزیابی می شود

ملی مس هم عقب گرد کرده و نتوانست از قیمت های مقاومتی 760 تومان عبور نماید سهمی که وضعیت فروش  محصولاتش ایده ال بوده و ماهیت گزارش 9 ماهه می تواند اینده سهم را ترسیم نماید فملی که در صورت شکست سد قیمتی فعلی تا سطوح 800 الی 820 تومان جای رشد داشت

 

قطعه سازان برتر

در نمادهای قطعه سازان برخی سهام این گروه که صورت های مالی 9 ماهه و گزارش های فروش دی ماه عالی دارند در کانون توجهات همچنان مثبت بودند

خریخت تا صف خرید سنگینی پیش رفت سهم کف قیمتی 420 تومانی را بسته و وضعیت بسیار خوبی دارد شنیده می شود سود شرکت در 9 ماهه به دلیل جهش فروش 3 ماهه سوم سال با رشد خوبی همراه و همین امر در کنار فروش جهشی دی ماه سیگنال صعود خوبی را صادر خواهد کرد خریخت هدف قیمتی 520 الی 560 تومانی دارد

خمهر اصلاحی بود سهم از دید تکنیکالی تارگت میان مدتی 380 تومانی دارد اما به دلیل رشد ازقیمت های 220 تومانی و بازدهی 50 درصدی نیاز به اصلاح دارد سهم فعلا تا حمایت 280 تومانی پایین امده و اصلاح بعدیش تا سطوح 250 الی 260 تومان خواهد بود سهم تحولات جدی در 9 ماهه داشته و رشد جهشی 100 درصدی فروش را تجربه کرده است

خموتور انتظارهای بالایی را ایجاد کرده است ظاهرا باز محصولات شرکت افزایش نرخ خوبی گرفته و به نظر می رسد بتوان به رشد قیمتی ادامه دار تا سطوح 820 تومان خوشبین بود این سهم نیز بازدهی 100 درصدی را پیش رو داشته و به نظر می رسد قیمت های 800 تومان مصادف با سقف قیمتی سهم شود

چهارگوشه بازار

در کخاک طرح توسعه بلوک های سبک گازی افتتاح شده است که فروش و سود شرکت را متحول خواهد کرد از سوی دیگر شنیده می شود افزایش سرمایه سنگینی از تجدید ارزیابی در انتظار سهم است ظاهرا سرمایه شرکت به 2000 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت و این افزایش سرمایه از سمت تاصیکو سهامدار عمده شرکت نیز ابلاغ شده است

سمگا را در قیمت های 560 تومان معرفی کرده بودیم سهم صورت های مالی تلفیقی بسیار جذابی ارائه داده بود امروز سهم به مقاومت 720 تومانی رسیده و پس از بازدهی خوبی که داشت با فشار عرضه ها متعادل شد سمگا در صورت شکست این سطوح قیمتی هدف 800 تومانی خواهد داشت در غیر این صورت سیو سود می تواند گزینه مناسبی باشد

غمینو هم صعود خوبی را تجربه کرد سهمی که تحلیلش را عنوان و وعده سود 150 الی 170 تومانی داده بودیم تارگت اول سهم سطوح 900 تومان بوده و سهم با بازدهی خوبی به این سطح قیمتی نزدیک شده است غمینویی  که همچنان با دید میان مدت در صورت انتشار صورت های مالی با تحقق سود بالا می تواند به صعود خود ادامه دهد

فعلا نمی شود تحلیل درستی از شرایطو فضا و اخبار داشت و اطلاعات ضد و نقیض زیاد است  اجازه بدهید اخبار برسد  به شنبه  برسیم وببنیم چه چیزی در انتظار بازار است …

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم