گزارش بازارامروزیکشنبه 11 دی 1401
کریسمس سرخ !
امروز یکشنبه 11 دی آغاز رسمی سال میلادی است و امیدواریم در سال جدید اتفاقات خوبی برای دنیا و ایران رخ دهد و هرچه رخ داد به سود مردم باشد .
بازار امروز به واسطه فشار فروش دیروز طبیعی بود که آغاز خوبی نداشته باشد ولی در نیمه دوم خود با بهبود نسبی دلار و کمی بحث ها و حرفها از احتمال تغییر سیاست های ارز تثبیتی اوضاع جور دیگری شد و جو کمی بهتر پیش رفت و برخلاف دیروز امروز نیم ساعت اخر بسیار خوب و بهتر پیش رفت .
حس و حال بازار چهارشنبه تا امروز درست شبیه کسی است که در عروسی مشغول رقص و شادی و میگساری است که ناگهان از سمت داماد به صورت او سیلی محکمی نواخته می شود و شما تصور کنید واکنش فرد چه میتواند باشد !!! ابتدا قطعاً شوک شده و بهت زده فقط فکر میکند که گناه او چیست و چه کرده و بعد از گذشت چند ساعت خود را کم کم پیدا کرد و به فکر شرایط بعد از آن و چرایی و جبران میافتد… حالا هم بازار تقریباً از آقای شاه داماد جدید اقتصاد کشور یعنی فرزین سیلی محکمی خورده و کمی دیروز گیج و ویج این جریان بود. البته امیدواریم سیلی دوم که نرخ بهره باشد را نخورد اما به هر حال پس از گذشت کمی زمان بازار کم کم به ابعاد و اتفاقات نرخ تثبیتی ۲۸,۵۰۰ فکر می کند و مهمتر از همه این است که بتواند بعد از گذشت مدت زمانی آن را درست تجزیه و تحلیل کند
قطعاً نرخ ۲۸,۵۰۰ کار منطقی و عقلانی نیست و از فضای اقتصادی به دور است و این دقیقا چیزی بود که دیروز رئیس کل پیشین بانک مرکزی سیف هم به آن اشاره میکرد . یک نکته مهم این میان وجود دارد که بسیاری تعجب کردند که چرا فرزین با این پیشینه اقتصادی حاضر شد با وجود دیدن ماجرای ارز ۴۲۰۰ نرخ بدهد و اینقدر واضح و آشکار حیثیت کاری و برنامه عملی خود را به گرو بگذارد . به نظر اگرئ گفته های دیروز سیف و نرخ فرزین را کنار هم بگذاریم می بینیم که فشار از بیرون برای این موضوع بسیار زیاد است و از آنچه ما فکر میکنیم بیشتر است و این باعث خواهد شد هر شخصی که روی صندلی ریاست بانک مرکزی می نشیند به جای اینکه مستقل و علمی فکر کند بخواهد به تفکرات دولتی و هیئت دولت و مواردی از این دست وزن بدهد که البته نتیجه آن هم کاملاً مشخص است اما در حال حاضر دولت به شدت از سمت تمامی ارکان نظام و مراجع و حتی مردم زیر فشار است
روز اولی که نرخ 4200 حذف شد و نیما جای آن را گرفت نوشتیم و چه جالب که اگر متن آن روزها را بخوانیم به واقع فقط کافی است اعداد را تغییر دهیم و همه چیز همان است … آن مقطع عرض شد :
دولت ارز ۴۲۰۰ را حذف کرد اما مشکل جدیدی به وجود آمد و آن هم این است که سفره و معیشت مردم را به دلار نیما گره زده و دولت پوپولیست فعلی که در تصمیمات اقتصادی رعایت این موارد را دارد به نظر از دایره منطق خارج شده و این جایی خود را نشان داده و به اصطلاح در کاسه بازار خواهد گذاشت
و این دقیقا نشانه همین رفتار است و همین هم شد … ارزنیما اتفاقی است که باعث می شود این ارز هر افزایش یا رشد آن با حساسیت بالای دولت دنبال شده و ریسک بازار را افزایش دهد و دقیقا همین اتفاق رخ داد و امروز نرخ ۲۸,۵۰۰ نرخی است که قرار است اقلام ضروری با آن تامین گردد اما نکته اصلی اینجاست که چرا این موضوع باید از جیب سهامداران پرداخت شود !! مگر شرکت ها مادرخرج کم کاری های دولت هستند !! البته سوالات دیگر نظیر اینکه آینده چه خواهد شد نیز وجود دارد ولی برای اینکه بتوانیم به این سوالات پاسخ دهیم ابتدا یک نکته را بیان کنیم
شاید منطقی ترین و عاقلانه ترین کار پیشنهادی بود که دیروز سیف امروز هم پور ابراهیمی بیان کرد و مجلس هم به نوعی روی آن تاکید کرده که دولت با منابع در اختیار خود از صادرات نفت و گاز و برق و غیره نرخ دلار تثبیتی را تامین کرده که همان28500 باشد و آن را در بودجه قرار داده و باقی دلار صادراتی هر آنچه غیر دولتی است در سامانه نیما مبادله ای و یا هر اسم دیگری شهرام و بهرام !مبادله کند …
تمام سعی بانک مرکزی باید این باشد که گام هایی در راستای شفافیت نرخ ارز و نزدیک شدن این دو نرخ و افزایش انگیزه صادرات بردارد صد البته این ماجرا نیز در کوتاه مدت فقط جوابگوست و در بلند مدت بلای 4200 برای بازار تکرار می شود و دیر یا زود شاهد این موضوع خواهیم بود که اختلاف بین 28500 و ارز آزاد دوباره افزایش چشمگیری خواهد داشت اما منطقی ترین کار در کوتاه مدت به نظر این است که البته برخی هم معتقدند در نهایت به همین سمت خواهیم رفت…
اما چه در انتظار بازار است ؟! ریسک شوک نرخ بهره را فعلا فراموش کنیم البته فکر می کنیم این موضوع نیز چالش برانگیز است و به زودی باید در مورد آن صحبت کرد اما فرض کنیم فعلاً این ریسک وجود ندارد اگر بخواهیم در مورد بازار صحبت کنیم و دوباره اثرات نرخ ارز در بازار را بررسی نماییم دو ارز در حال حاضر پیش روی بازار است یکی دلار نیما که حرکت دیروز بانک مرکزی به دستور به تغییر نرخ آن نشان داد شامل همه ارز اکثر صادرکنندگان می شود که پتروشیمی ها بیشتر و فولادی و فلزی و غیره کمتر میشود و دو دلار بازار آزاد …
در دلار آزاد ابتدا صحبت کنیم و شک نکنید با توجه به نرخ تورم و جریان نقدینگی رفتار اقتصادی خود را داشته و هیچ وقت دستور پذیر نبوده و هر کسی تاکید می کنیم هر کسی مقابل اقتصاد آزاد و بازار قرار گرفته شکست خورده است و این دست بازار است که در نهایت تعیین کننده همه چیز خواهد بود به نظر این نرخ در خوشبینانه ترین حالت ممکن تاکید میکنیم در خوشبینانه ترین حالت ممکن جایی حوالی ۳۵ و ۳۶ آرام گیرد تازه به طور موقت و کوتاه مدت
اما نرخ اقتصادی بنا به محاسبه بسیاری از افراد حوالی ۴۰ هزار تومان است که اگر این نرخ طی روزهای آتی کم نشد و همان حوالی چهل هزار تومان دست و پا زد به نظر رفتار منطقی را داشته و این را هم بگویم سرکوب این نرخ منجر به هدر رفت منابع ارزی و تکرار اتفاقات قبل می شود
در مورد نرخ ارز انتظار داریم آرامش نسبی بر بازار حکمفرما شود و البته این بع معنی کاهش نیست و بیشتر ثبات است … اما … ماجرای تثبیت ارز و نرخ تثبیتی ۲۸,۵۰۰ چیز دیگری است و اگر کسی فکر میکند این نرخ میتواند جلوی جهش های ارزی را بگیرد به نظر سخت در اشتباه است همانطور که با افزایش نرخ سود نمی توان جلوی تورم را گرفت چرا که ما چیزی در اقتصاد داریم به نام تورم انتظاری که در ایران به شدت ناشی از تحولات سیاسی است. تا اصل ماجرا درست نشود این موارد فرعیات است و اصلاح نمیشود و تازه برجام بخش اول آن است بخش دوم اصلاح رویه های بودجه و نظام بانکداری است و … و تا وقتی این نقایص را در سیستم داریم هرگونه سیاست تثبیتی شکست خواهد خورد و منجر به ثبات تورم نخواهد شد شاید در کوتاه مدت اثراتی موقت را داشته باشد اما تجربه به خوبی نشان داده چه بلایی بر سر نرخ ها می آید
نرخ تثبیتی ۲۸,۵۰۰ به نظر سرنوشتی شبیه ۴۲۰۰ خواهد داشت و حتی فکر می کنیم سریع تر از آن هم از رده خارج شود اتفاقاتی که پیش روست خیلی غیر قابل پیش بینی نیست و عجیب نخواهد بود چرا که تاریخ قبل تر این را عینا به ما نشان داده که به زودی تقاضا برای ارز تثبیتی ۲۸۵۰۰ یا ارز فرزینی افزایش یافته و چند برابر تقاضا می شود ، دولت شروع به اعمال گزینشی تخصیص ارز میکند، پرونده های فساد و سوء استفاده از این نرخ یکی یکی ایجاد می گردد سیستم صادردات ارز مختل میشود و صادر کننده تمایلی به بازگشت نرخ ارز خود نخواهد داشت تراز تجاری رفتهرفته زیر فشار بیشتری قرار میگیرد و منفی تر می شود و جایی که این موضوع بحرانی شد دولت تصمیم میگیرد این ارز تعطیل و یا به طور کلی حذف نماید … منتهی فقط زمان از بازار میگیرد و هزینه های زیادی به کشور تحمیل میکند و صد البته جیب برخی این وسط پرپول می شود … مثل روز روشن است که این میان فقط دولت یکبار دیگر سیاستهای غلط را آزمون خطا کرده نه تورم را کنترل میکند و در سوی دیگر پرونده های فساد اقتصادی را بیشتر کرده و از همه مهم تر منافع و دارایی ۵۰ میلیون سهامدار در بازار سرمایه را به سخره گرفته و به سمت وارد کننده و دلال سوق داده است این سرنوشت ارز ۲۸,۵۰۰ است
البته در فضای فعلی موجود تحلیل میشود و قطعا اگر توافقی در کار باشد ماجرا چیز دیگریست اما خیلی تفاوتی با شرایط فعلی ندارد
به طور کلی این چهره ماجرای ارز دو نرخی است که پیش روی بازار قرار دارد و اما واکنش بازار چه باید باشد
به نظر بازار هوشمند تر از آن است که بخواهد تصمیمات عجولانه در این حوزه بگیره بازار کمکم بورس کالا را نگاه می کند و آن را محور خود قرار می دهد به بسیاری از صنایع که به این نرخ خیلی ارتباطی ندارند وزن بیشتری می دهد کمی به سراغ گزارش خوانی و گزارشها میرود البته زیر چشمی نرخ دلار بازار آزادرا نیز دنبال می کند و کم کم خود را برای حرکات این نرخ آماده می سازد و این دقیقا همان چیزی است که احتمالاً ما از هفته بعد شاهد خواهیم بود و به واقع بورس کالا اهمیتش نزد سهامداران از این به بعد بسیار بسیار بیشتر خواهد بود چرا که نرخ شفاف کالاها و دلار در آنجا کشف می شود مگر اینکه آنجا نیز دولت بخواهد دست کاری کند که در واقع دست به خودکشی زده است با سر بازار سرمایه رابریده
در نهایت فکر می کنی بازار با سختی فراوان و فراز و نشیب های زیاد البته با سرعت بسیار کم از این بحران ۲۸,۵۰۰ عبور کرده و سعی میکند به سمت اعداد بالاتر حرکت نماید و نکته مهم این است که در طی روزهای آتی نقش گزارش شرکت ها و گزارشات میان دوره دوباره افزایش یافته و بازار با پتانسیل گزارش های خوب و در نظر گرفتن این شرایط ارزی سعی در تثبیت مسیر خود خواهد داشت و باز هم تکرار میکنیم با این تحولات ارزی ممکن است آن هیجان قبل را نداشته و بازار با سرعت کمتری این تحولات را طی نماید
میتوان معتقد بود عدم ریزش نرخ دلار آزاد در بازار منجر به حفظ بازار می شود و نرخ تثبیتی منجر به سرکوب شدن قیمت ها و این یعنی بازار روی دور کند تحولات پیش میرود و نه افزایش آن افزایش عجیبی خواهد بود و نه کاهش آن کاهش جدی …
در مورد تکنیکال شاخص و بازار برخی پرسیده بودند به نظر فعلا نمیتوان چیزی کمتر از 1520 دید و بازار به این نقاط میتواند واکنش خوبی را شاهد باشد .
خودرویی ها و شروعی طوفانی
در نمادهای خودرویی شاهد شروعی طوفانی بودیم خودرویی هایی که موفقیتشان در فروش محصولات بورس کالا از یک سو و انتشار گزارش های فروش اذرماه بسیار عالی از سوی دیگر حسابی انتظارها را بالا برده است
امروز یک خبرخوب امد و میتواند جالب باشد صبح امروز در جلسه هیات پذیرش بورس کالای ایران ۱۹هزار دستگاه از محصولات چانگان از سوی خودروسازی سایپا و ۲هزار و ۱۴۰دستگاه از محصولات کیا از سوی شرکت کوشا خودرو نگین به عنوان نخستین خودروهای وارداتی در بورس کالا پذیرش شدند؛ همچنین محصولات گروه «دنا» از سوی شرکت ایران خودرو برای عرضه در بورس کالا پذیرش شد.
در ایران خودرو سهم همچنان تلاش دارد تا سد قیمتی 290 تومانی را پشت سر گذاشته و به سمت سطوح قیمتی 320 الی 360 تومان حرکت کند سهمی که وضعیت بسیار خوبی داشته و صورت های مالی 9 ماهه خوبی در پیش رودارد احتمال خروج از زیان در عملکرد 9 ماهه با ثبت این فروشهای عالی بعید نمی باشد
دراین گروه از خدیزل صحبت کردیم دیروز که گزارش خوب او سهم را به صف برد . در خبهمن هم کمی اصلاح میکند و جو بهتر می شود در این گروه به نظر تمام توجه به خساپا و خودروست که هر دو گزارش های خوبی را داشتند ولی واقعا خودرو عالی عمل کرد خودرو آذر متفاوت و خوبی داشت تا اثرات بورس کالا کم کم روشن شود
در آذر با فروش 276458 میلیارد ریالی مواجه بود و از 65 هزار دستگاه فروش گذشته است
ابان 137572 میلیارد ریال فروش داشت
سهم مهر ۸۸۷۵۲ میلیارد ریال فروش داشت و ۴۲ هزار دستگاه فروش داشت در آبان 52 هزار دستگاه فروش داشت
9ماهه 1281 هزار میلیارد ریال فروش داشته و مدت مشابه قبل 447 هزار میلیارد ریال است با این فروش و این گزارش ها منفی خودرو خریدن امروز اتفاق بسیار مهم و خوبی است و فکر میکنیم ازاین محدوده قادر به گذر کردن باشد . به نظر خودرویی ها خود را کمی ازاین بازی ارز بیرون می کشند و وضعیت بهتری را داشته باشند .
در سایپا شنیده می شود تا اخر این هفته شاهد عرضه بلوکی سهام پارس خودرو خواهیم بود ظاهرا چند خریدار داخلی و یک خریدار خارجی برای خرید این بلوک اعلان امادگی کرده اند سایپایی که در صورت فروش بلوکی سهام پارس خودرو سود بالایی نصیبش شده و با رشد خوبی همراه می شود سایپا تارگت های میان مدتی بالایی در محدوده 280 تومانی داشته و اصلاح قیمتی فرصت خرید خوبی تلقی می شود
خبهمن 180 تومانی نیز ریسک کمی دارد این سهم تا قیمت های 200 الی 220 تومان جای رشد داشته و با توجه به تحولات بنیادی شرکت های زیر مجموعه خود از یک سو و توان رشد عایدی از سوی دیگر می تواند از قیمت های 180 تومان با افزایش حمایت ها برگشت خوبی داشته باشد
غذایی های تورمی
در نمادهای غذایی روند نوسانی و بعضا مثبت خوبی را شاهد بودیم غذایی ها کماکان فرصت خوبی برای رشد داشته و به واسطه روند صعودی در قیمت مواد غذایی اینده خوبی دارند
غبشهر گزارش فروش بسیار خوبی در اذر ماه داشت رشد فروش که به واسطه ازاد سازی قیمتی صورت گرفته سبب شد تا غبشهر امروز با نوسانات مثبت سعی در شکست قیمت های 260 تومانی داشته باشد سهمی که اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و روند میان مدتش تا تارگت 300 الی 320 تومان صعودی ارزیابی می شود
غمینو پس از تاچ نمودن قیمت های 800 تومانی و بازدهی خوب خود با اصلاح قیمتی همراه شده است با انتشار گزارش فروش اذرماه شرکت امسال به فروش 900 میلیاردی دست خواهد یافت این سهم با توجه به سود سازی 170 تومانی که دارد توان صعود میان مدتی خوبی تا قیمت های 900 الی 1000 تومان داشته و رسیدن سهم به قیمت های حمایتی 720 تومان می تواند زمینه خرید خوبی را ایجاد نماید
سیمرغ که این روزها شاهد افزایش قیمت تخم مرغ می باشد و شایعات سود بالای 400 تومانی دارد پس از رشد اخیر وارد فاز اصلاحی شده و به سمت کف قیمتی 2200 تومان باز میگردد این سهم وضعیت خوبی از دید بنیادی داشته و در قیمت های 2200 تومان با هدف 2500 الی 2600 تومان مجددا مورد توجه واقع خواهد شد
غکوروش را هم بسیار خوب میخریدند در مهر به 9661 میلیارد ریال رسیده و ابان 14261 میلیارد ریال شد و آذر به 20010 میلیارد ریالی رسید
9 ماهه 126070 میلیارد ریال فروش زد
مدت مشابه قبل 48033 میلیارد ریال بود
قطعه سازان طلایی
در نمادهای قطعه سازان همچنان رشد و صعود خوبی را شاهد بودیم سهامی که افزایش نرخ های خوبی را دریافت و تحولاتشان در قالب گزارش های اذرماه شاهد هستیم
خمهر که تحولات بنیادی اساسی داشته و فروش 9 ماهه اش بیش از 100 درصد رشد را نشان می دهد و در ابان و اذر فروش های خوبی را به همراه داشته است با روند صعودی به سمت قیمت های بالای 300 تومان رفت سهم از دید نموداری تا قیمت های 360 الی 380 تومان جای رشد داشت اما فشار عرضه ها سبب شد تا سهم صف خریدش را از دست بدهد فردا روز مهمی برای سهم به منظور تثبیت در قیمت های بالای 300 تومان است
خمحرکه فاز مثبت خود را حفظ کرد گزارش سهم در اذر ماه جذاب بود و از سوی دیگر اصلاح شدید سهم از قیمت های 2000 تومان به سوطح فعلی سبب شده تا سهم همچنان از دید تکنیکالی جذابیت بالایی داشته باشد سهم اهداف قیمتی 520 و 580 تومانی داشته و با دید میان مدت با انتشار صورت های مالی 9 و 12 ماهه به سمت قیمت های 700 تومان حرکت خواهد کرد
خکار پس از افزایش سرمایه و خبرهای مثبت مجمع و انتشار صورت های مالی شرکت های زیر مجموعه با اقبال و رشد خوبی همراه شده بود سهم به تارگت 320 تومانی خود رسیده و متعادل شد از این جا به بعد رشد بیشتر منوط به افزایش حمایت ها از این سهم و شکست مقاومت 320 تومانی دارد
دارویی های خوش اتیه
در نمادهای دارویی شاهد روند نوسانی بعضا مثبتی بودیم دارویی ها همچنان جز سهام خوش اتیه بازار طبقه بندی و پتانسیل رشد خوبی خواهند داشت
دلقما همچنان با روند مثبت به کار خود ادامه می دهد این سهم به سمت سطوح قیمتی 280 تومان پیش می رود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی پیدا کرده و گزارش اذر ماه تحولات جدی را در سهم نشان داد بنا بر گزارش عالی که سهم منتشر کرده است صورت های مالی بسیار خوبی در 9 و 12 ماهه انتظار سهم را می کشد سهم فردا به مصاف مقاومت قوی خواهد رفت
دارویی کوثر هم گزارش بسیار خوبی از عملکرد اذر ماه خود داشت گزارشی که نشان می دهد دکوثر به واسطه تحولات بازار انتی بیوتیک حسابی متحول شده و جای سود سازی خوبی دارد سهم از نظر قیمتی با رشد 100 درصدی همراه و قه مقاومت های قوی رسیده است و برای شکست این سطوح حساس نیازمند حمایت و یا گزارش 9 ماهه بسیار جذاب است
ریشمک که دارویی تمام صادراتی می باشد در گزارش اذرماه که مصادف با اخرین ماه سال مالیش می باشد کولاک کرده و با فروش سنگینی همراه شد این فروش نشان می دهد باید در انتظار صورت های مالی جذاب12 ماهه سهم باشیم ریشمکی که به واسطه افزایش قیمت ارز توان سود سازی بالایی داشته و به نظر می رسد تثبیت در قیمت های 2200 تومان روند نزولیش را شکسته و سهم را در مدارصعود قرار می دهد. ریشمک هم بالاخره فروش خوب را رو کرد و گزارش خوبی زده و میتواند مورد توجه بازار باشد ریشمک که کل 11 ماهه اخیر خود 520 میلیارد ریال فروش زده بود در آذر در اخرین ماه سال مالی با فروش 802 میلیارد ریالی به عدد 12ماهه 1323 میلیارد ریالی رسیده است
دراین گروه دیروز گزارش دفارا و دشیمی رسید وهر دو واقعا در گزارش دهی خوب عمل کردند و فکر میکنیم خرید یکی ازاین دو ویا دپارس که گزارش خوبی زد منجر به سود و گزارش خوبی شود 9 ماهه های این گروه نیز گزارش های خوبی را دارد
داسوه نیز واقعا بهتر شده است داسوه در آذر 1024 ، ابان 727 ، مهر 571 و شهریور 747 میلیارد ریال فروش داشت
9 ماهه 5512 میلیارد ریال بوده است
4120 میلیارد ریال مدت فروش مشابه سال قبل است
پتروشیمی ها حمایت می شوند
روند پتروشیمی ها امروز منفی اما حمایت خوبی شکل گرفته بود سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و حمایت های خوبی را تجربه و سعی در متعادل شدن دارند
در پیش بودن مجمع شپدیس باعث شده تا سهم میلی به اصلاح زیاد نداشته باشد در همین شرایط هم شپدیس سود محدوده 4000 تومانی برای سال جاری خواهد داشت و احتمال تقسیم سود 2800 تومانی در مجمع پیش رو بالا می باشد شپدیسی که با دید شرکت در مجمع گزینه خوبی ارزیابی می شود
شلرد هم با صف خرید سنگین به سمت قیمت های 920 تومانی در حرکت است سهمی که اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته وبه دلیل توقف نماد نتوانسته رشد باید و شاید داشته باشد این سهم در صورت شکست قیمت های 920 تومان تا سطوح 1000 تومان جای رشد خواهد داشت
شیران هم به حمایت 1000 تومانی رسید سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و در همین سطوح حمایت شده و متعادل می شود شیران هم صورت های مالی 12 ماهه خوبی خواهد داشت و هم شایعات جذابی برای سال مالی جدید این سهم تا قیمت های 1100 الی 1200 تومان جای برگشت دارد به خصوص این که احتمال اگهی شدن بلوک مدیریتش نیز در جریان است
چهارگوشه بازار
لکما به واسطه شایعاتی در خصوص برنامه واگذاری سهم 33 درصدی خود در ایران خودرو فارس به ایران خودرو با اقبال و صف خرید خوبی همراه شده است سهم بتواند قیمت های 100 تومان را پشت سر بگذارد تا سطوح 110 الی 120 تومان رشد خواهد کرد لکمایی که تحولات خوبی از سهامداری در ایران خودرو فارس تجربه میکند
کالسیمین هم در قیمت های 2000 الی 2200 تومان روند نوسانی دارد با این قیمت های فروش سهم همچنان مستعد شناسایی سود 330 الی 350 تومانی به ازای هر سهم می باشد سهمی که مقاومت قوی 2200 تومانی داشته و شکست این سد قیمتی سهم را تا سطوح 2500 تومان بالا خواهد برد
ذوب اهن رشد قیمتی خوبی داشت و به سطوح 300 تومان رسید سهم بازدهی مناسبی را نصیب سهامداران خود کرد سهمی که حمایت های قوی را تجربه و روند صعودیش بیشتر حمایتی و تحت تاثیر شایعات تجدید ارزیابی در سهم شبود سهم مقاومت قوی در رنج 300 الی 320 تومانی دارد طرح سیمرغ به نظر خبرخوبی برای سهم بوده ولی نمیتوان وزن خاصی به سهم داد .
امروز پالایشی ها منفی بودند . نرخ 28500 باقی بماندو تسعیر پالایشی ها همین شود ان وقت تسعیر ارز مهم نمی شود و کرک ها میتواند جالب باشد . دراین شرایط حرکت بازار روی گروه کند تر می شود ولی در مورد 9 ماهه پیش رو فکر میکنیم گزارش 2 سهم شپنا و شراز به واسطه گازوئیل محور بودن خوب است و از همین رو توصیه میکنیم منفی امروز شپنا را زیر نظر داشته باشید میتواند واقعا سهم خوبی باشد ولی باید تا گزارش ها صبر کنید حداقل 3 هفته …در گروه نفتیها شرانل واقعا شرایط خوبی در گزارش دهی دارد در مهر با فروش 9264 میلیارد ریالی مواجه بود و ابان 10716 میلیارد ریالو آذر 11148 میلیارد ریال شد 9ماهه به عدد فروش 97817 میلیارد ریالی رسیده است . مشابه سال قبل نیز 62772 میلیارد ریال فروش زده است .
گروه بانک با این تصمیمات کمی شاید بهتر و جالب تر باشد . دراین گروه تراز بانکی ها منتشر می شود و اگر از روی تراز بخواهیم بحث کنیم به نظر وبملت یکی از گزینه های خوب است و واقعا خوب بوده تسعیرش هم می رسد و این هم خبرخوب بعدی است وبملت در آبان 86795 میلیارد ریال سود تسهیلات اعطایی و 48044 میلیارد ریال سود سپرده داشت در آذر 86026 میلیارد ریال سود اعطایی و 43572 میلیارد ریال سود پرداختی دارد و تراز مثبت است .
9ماهه میلیارد ریال 315281 تراز مثبت است . 6 ماهه 166727 میلیارد ریال 3 ماهه 73593 میلیارد ریال تراز مثبت بود . ونوین و وپست هم پشت سراو در تراز حرکت میکنند و فکر میکنیم گزارش های 9 ماهه خوبی را در این 3 بانک شاهد باشیم وپست و وبملت واقعا در تراز خوب عمل کردند .
گروه فولاد هم شرایط خوبی را دارد . دراین گروه ارفع و فخوز با دید کمی بنیادی و هرمز هم بد نیست . فجر را هم زیر نظر بگیرید رقابت برای ورق و خرید مواد اولیه بدون رقابت اتفاق خوبی برای فجر رقم می زند این سهم را نیز زیر نظر بگیرید
به نظر گزارش خوبی را در شکام شاهد بودیم و میتواند جالب باشد سهم در شهریور 3823 میلیارد ریال بود و مهر به 1253 میلیارد ریالی رسید و آبان 2219 میلیارد ریال و آذر 3201 میلیارد ریال بوده
9 ماهه 20070 میلیارد ریال فروش داشت به نظر زمزمه 6000 ریال سود برای شکام اگر درست باشد سهم در قیمت های خوبی دراین نقاط قرار داردو میتواند در کل جالب عمل کند .
گروه سیمان هم شرایط خوبی را گرفته است . در بازار به نظر گزارش ها رسیده و سهم های خوبی را داریم منفی های سفانهو را زیر نظر بگیرید شایعه سود 1500 تومانی در سهم میتواند محقق شود در این گروه سخوز سهگمت سشرق هم جالب هستند حتی سپاها نیز گزارش های خوبی را دارد . در بین سیمانی ها سرود و سصوفی هم گزارش های خوبی می زنند و فکر میکنیم با رسیدن 9 ماهه ها بازار کمی به این گروه وزن بیشتری بدهد .
ساوه نیز گزارش خوبی روانه کدال کرده است. از آنجا که ساوه بخشی از محصولات خود را به صورت صادراتی به فروش میرساند، افزایش نرخ دلار نیز میتواند به نفع شرکت باشد. موردی که میتواند برای ساوه مشکل ساز شود قطعی گاز در زمستان است که موجب کاهش تولیدات شرکت میشود.


