گزارش بازارامروز دوشنبه 5 دی 1401
سودای سود ، سنگر شاخص !
امروز بازار خوب بود و خوب پیش رفت تا دلار فعلا چراغ راه او باشد و البته سنگر 1.6 هم مهم ترین هدف برای شکستن . امروز هم حجم خوبی داشتیم و هم مثبت های قوی ولی عرضه های نصفو نیمه هم در بازار بود . به طور کلی امروز بازار را در حالی پیش بردیم که طبیعی بود در آستانه تعطیلی پیش رو و بین و التعطیلی قرار داشتن چهارشنبه فشار فروش بازار کمی افزایش پیدا کند البته این میان بهانه های نزدیک شدن به مقاومت تاریخی بازار یعنی ۱.۶ که از بعد روانی اثرات بسزایی در بازار دارد باعث شده بود تا فضای بازار امروز کمی پر عرضه تر نسبت به دیروز دنبال شود
در حال حاضر در شطرنج اتفاقات ریز و درشت بازار نرخ دلار نیمایی و آزاد و حرکت آن ها و همچنین گزارش های نسبتا خوب و اوضاع خوب بورس کالا فضای مثبتی را ایجاد کرد و در مقابل آن شاید سه عامل شکننده روند فعلی وجود داشته باشد که یکی بودجه دومی بازارهای جهانی و ترس کرونا و سومی درگیر شدن با سطح روانی همین عدد است
چند نکته در مورد این عدد بگوییم از دید ما تکنیکالیست ها از این نظر برای بازار با اهمیت و نظرات انها حائز نکات خاص است که طیف وسیعی از افراد در بازار از آنها تبعیت میکنند و در واقع به نقاط حمایت و مقاومت و فیبو و سایر خطوط وزن می دهند
از همینرو مقاومت خودساخته ۱.۶ چه از بعد روانی و چه از بعد نموداری می تواند عدد مهمی برای بازار باشد
اما در کنار این موضوع نظر خود را نیز بیان میکنیم به نظر عدد ۱.۶ شاید بتواند بازار را چند روزی درگیر خود سازد یا در مرحله نزدیک شدن به آن کمی فضا را پر عرضه تر کند و خریداران را محافظهکار اما در نهایت با این فضای دلار و این شرایط گذر از این عدد اجتناب ناپذیر است و بازار چاره ای جز گذشتن از یک و ششصد با این نرخ ارز ندارد…
این دقیقاً به این معنی است که به این اعداد باید وزن بدهیم اما اثر آنچنانی را شاید در میان مدت بازار نداشته و همین هفته های ابتدایی این مقاومت هم شکسته می شود البته این را هم بیان کنیم که شکسته شدن مقاومت یاد شده از بعد روانی اثرات بسیار خاص و بسزایی در بازار دارد و میتواند به حضور بیشتر و دوباره جریان پول در بازار کمک کند
این محدوده روانی محدوده ای است که بارها و بارها بازار با آن درگیر بوده و تلفات زیادی داده و فتح این سنگر فتح ارزش های از دست رفته بازار است که زمانی ما را با آن به گروگان گرفته بودند…
اما آیا همینطور خالی خالی از این محدوده گذر خواهیم کرد ؟؟به نظر برای گذر از این محدوده به الزاماتی هم نیاز داریم که نشان میدهد فتح این سنگر و سنگرهای بعد منوط به فراهم شدن الزامات آن است که البته ما اهداف را یک و ششصد نمی بینیم و هدف را بالاتر می بینیم و حتی به نظر بازار می تواند در این زمستان خیز ۱.۸ میلیون را نیز بر دارد که هدف آنچنان خاص و بزرگی هم نیست…
اما برای گذر از این هدف الزاماتی نیاز است که سعی می کنیم به طور کوتاه آن را مورد بررسی قرار دهیم
یکی از مهمترین پیشران های بازار تا به اینجا ارز بوده و به نظر برای گذر از دو سنگری ۱.۶ و ۱.۸ هم ارز حرف اول را میزند منتهی تا به امروز این دلار آزاد بود که میزد و می کوبید و می رقصید به نظر برای گذر از این دو سنگر نیاز به تغییرات جدی دلار نیما داریم
عامل دوم عدم تغییر سیاستهای پولی است نمی شود پیش برویم و ناگهان وسط کار نرخ بهره را دوباره افزایش دهند
بودجه یکی دیگر از الزامات آن است که از دل آن خنجری بر سینه بازار فرود نیاید بازارهای جهانی هم عامل و اتفاق دیگری است که ثبات آن به فتح آسان تر این دو سنگر کمک می کند و از همه مهمتر از دید ما برآیند اتفاقات باید جایی در گزارش ها خود را نشان دهد از همینرو اخبار شرکت ها بخصوص در ۵ هفته پیش رو یعنی گزارشات ماهانه آذر و دی و گزارشات ۹ ماهه میتواند آتشبار قوی و خوبی برای حمله به این دو هدف باشد
وقتی این اتفاقات رخ داد که البته اتفاقات خیلی عجیب و بعیدی هم نیست فتح قله های بالاترین شاخص نیز ممکن است.
از همین رو این موضوع را بیان کردیم و نوشتیم تا بگوییم به محدوده روانی ۱.۶ اهمیت می دهیم و آن را به عنوان یک سطح روانی خاص قبول داریم و می شناسیم و حتی ممکن است بازار هم چند روزی درگیر آن باشد اما چشم بازار به افق های بلندتر و بالاتر است.
حرف آخر…
دیروز در همین بخش بیان کردیم که وقتی بازار سرمایه را ناامن می کنید نتیجه آن را نیز خواهید دید زمانی که بودجه مینوشتید و از منابع نرخ گاز و مالیات و … شادمان بودید نوشتیم که گذر پوست به دباغخانه می افتد و همیشه اوضاع به همین شکل پیش نمیرود …امروز دولتمردان سیاسی و اقتصادی به این نتیجه رسیدند که ای داد چرا باید نقدینگی در بازار سکه و ارز حضور داشته باشند چرا جذب بازارهای دلالی می شود اما جذب بازارهای سرمایه گذاری نمی شود .
دیروز وزیر بهداشت بدون این که خنده اش بگیرد بیان کرده بود که مردم به جای سکه و ارز در طرح های دارویی سرمایه گذاری کنند به واقع در دنیای واقعی این یکی از منطقی ترین و محبوب ترین حرف هایی است که میتواند زده شود به خصوص از زبان یک دولتمردد
اما با کدام ابزار ؟؟با کدام اعتماد ؟؟؟
سر بازار سرمایه و شرکت های آن را بیخ تا بیخ بریده اید و امروز سهامداران، زخم خورده قانون گذاری ها و تغییرات شما هستند و حرف از اعتماد و سرمایهگذاری میزنید ؟؟؟البته هدف مدام انتقاد نیست چند باری هم نوشتیم از مشاوران کمک بگیرید و مسیر را از همین امروز آغاز کنید پله پله آجر روی هم بگذارید و دیوار اعتماد به بازار سرمایه را بالا ببرید جریان پول در این بازار بچرخد تماما بازی برد برد برای همه است
د شاید بیش از ۳۰ بار و بیشتر در گزارش بازار ها از اهمیت بازار اولیه و بازار ثانویه صحبت کردیم این چرخی نیست که شما بخواهید اختراع کنید کل دنیا بر همین مدار میرود
منتهی سیستم اقتصاد کشور طوری شده هر کس حرف دفاع از بوس می زند به چیزی متهم می شود
۴۳ سال بر سیاستهای غلط و اشتباه اقتصادی حرکت کردید چند سال مسیر را جور دیگری طی کنید شاید جواب بهتری گرفتید و شک نکنید مسیر اشتغال و کاهش و کنترل تورم از تشکیل سرمایه و بازار سرمایه میگذرد این را ما نمیگوییم کل اقتصاد دنیا بیان می کند. با سیاست های بانک محور و دولت محور و کنترل های دولتی،هیچ اقتصادی به جایی نرسیده اسبه قول آن پیرمرد … خودتان دانید و مملکت خودتان …
میگویند در روزهای مثبت منفی حرف نزنید ولی مگر می شود برخی چیزها را دید و چیزی نگفت …
غذایی های تورمی
روند رو به رشد قیمت دلار سبب رشد قیمت کالاها شده است به خصوص مواد غذایی که شاهد رشد روز افزون قیمت ان ها هستیم غذایی ها همچنان با دید میان مدت جذابیت خوبی دارند
در نماد غشهداب سهم به قیمت های بالای 200 تومان صعود کرد این سهم اوضاع بنیادی خوبی داشته و تارگت 220 و 240 تومانی دارد شهدابی که ازاد سازی قیمت محصولاتش از مشمولیت نرخ گذاری دستوری می تواند سبب تحولات مثبت خوبی در سهم شود این سهم امسال و سال اینده روند رو به رشد سود سازی خوبی خواهد داشت
غمینو در کف قیمتی 700 تومانی معرفی و امروز سهم به قیمت های بالای 800 تومان رسید همچنان فروش اذرماه شرکت نیز مناسب و امسال شرکت توانایی رسیدن به فروش 900 میلیاردی را دارا می باشد با این فروش سود 170 الی 180 تومانی تخمین زده شده در سهم می تواند همچنان رشد بیشتر قیمتی تا سطوح 900 الی 1000 تومان را در این سهم فراهم اورد
افزایش یک باره قیمت تخم مرغ و رسیدن هر شانه تخم مرغ از 76 هزار تومان به 85 هزار تومان سبب شد تا سیمرغ بزرگترین تولید کننده تخم مرغ کشور با روند مثبت همراه و بتواند با شکست قیمت های 2400 تومانی راه خود را برای صعود تا سطوح 2800 تومان هموار سازد سهمی که امسال سود سازی 400 تومانی داشته و با این رشد قیمت تخممرغ تا سوطح 450 تومان همسودش بالغ خواهد شد
خودرویی های خوش خبر
در نمادهای خودرویی همچنان خبرهای خوب از افزایش 2 برابری تیراژ عرضه خودرو در بورس کالا و پذیرش خودروهای جدید در بورس کالا سبب شده تا خودرویی ها روند صعودی خوبی به خود بگیرند
ایران خودرو همچنان در مسیر رو به رشد خود تا قیمت های 280 تومان بالا رفت و با فشار عرضه ها مواجه شد سهمی که عرضه های موفقیت امیزی در بورس کالا داشته و شنیده می شود تا اخر سال احتمالا به سود نیز برسد قرار است عرضه هقتگی 2 هزار دستگاه خودرو توسط این شرکت به 4 هزار دستگاه افزایش داشته باشد که تحولات خوبی را در این سهم رقم خواهد زد
خاور با فروش سنگین و عالی 5 هزار میلیاردی در اذر ماه نشان داد همچنان بر مدار صعود خوبی قرار دارد این سهم خودرویی تحولات بنیادی خوبی را شاهد بوده و با این فروش ها سود سازی بالای 50 تومانی خواهد داشت خاوری که هدف قیمتی 320 تومانی داشته و با توجه به عرضه های سنگین امروز احتمالا در این سطوح متعادل خواهد شد. گزارش خاور در گروه خودرو بسیار خاص بود و به نظر 9 ماهه خوبی را بدهد . خاور پاییز متفاوتی دارد
سهم در آذر 50082 و ابان 40637 ، مهر 35744 و شهریور 47817 میلیارد ریال فروش داشته است و جمع فروش 9 ماهه 240563 میلیارد ریال شده است .مدت مشابه قبل 55049 میلیارد ریال بود .
خبهمن هم عالی بود هم عرضه موفقیت امیز محصولات شرکت در بورس کالا را شاهد هستیم و هم تحولات خوبی در شرکت های زیر مجموعه خبهمن را به نظر می رسد این سهم امسال تحولات خوبی هم در سود سازی داشته باشد سهمی که هدف قیمتی 220 الی 250 تومانی را دنبال می کند
ساختمانی های قد کشیده
در نمادهای ساختمانی شاهد رونق خوبی بودیم ساختمانی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند صعودی مناسبی را در پیش گرفتند علت این اقبال بسیار خوب رشد قیمت مسکن در راستای افزایش نرخ دلار است
وساخت خود را به قیمت های بالای 100 تومان رساند سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمت ثنوسا و قرار گیری در کف قیمتی و اصلاح سبب جذابیت این سهم شده است وساخت تا قیمت های 110 تومان هم در صورت تثبیت در سطوح بالای 100 تومان جای رشد خواهد داشت
ثامید که تا اینجا به سود 40 تومانی رسیده است و ارزش ذاتی 180 الی 200 تومانی دارد با رشد قیمتی توانست در گام اول از سد 160 تومان عبور نماید وضعیت فروش شرکت بهبهود جدی داشته و سود خوبی تا اینجا حاصل شده است سهم می تواند به تارگت های اعلامی دست یابد و بازدهی خوبی داشته باشد
ثاخت هم به قیمت های مقاومتی قوی 260 تومانی نزدیک شده است در صورت شکست این قیمت ها سهم تا سطوح 300 تومان جای رشد خواهد داشت ثاخت با رشد خوبی در ارزش ان ای وی همراه اما همچنان سود سازی پایین مانع از رشد قیمتی بالای سهم شده است
قدرت دلاری پتروشیمی ها
در پتروشیمی ها همچنان قدرت دلار سبب رشد قیمتی خوبی در سهام این گروه شده است به نظر می رسد دلار نیمایی هم کم کم خود را بالا کشیده و به سمت سطوح 32 هزار تومان رشد داشته باشد و همچنان توان سود سازی پتروشیمی ها بالاتر برود
رشد نرخ نیما و حرکت دلار ازاد اتفاق مهمی برای بازار است در این گروه نیز مهم ترین گروهی است که از دلار تاثیر میگیرد مثلا زاگرس تاثیر مستقیم خوبی میگیرد یا شپدیس از همین رو بد نیست زیر نظر باشند .
دراین گروه پارس گزارشی خوب در نمی آید ولی با چشم انداز سود 400 ریالی سال بعد قیمت های 2800 2900 ریال فعلا هدف سهم است
در بین اوره ای ها منتظر گزارش حسابرسی شده شپدیس هستیم ولی زمزمه های تقسیم سود کم شنیده می شود ولی در کل دراین گروه توجه بازار به کرمایا با 200% افزایش سرمایه جذب شده است پیشنهادافزایش سرمایه از مبلغ 3,529,200,000,000 ریال به مبلغ 10,587,600,000,000 ریال از محل سود انباشته به نظر کمی بازار بیشتر به سه توجه میکند. نوری و بوعلی همیشه مورد توجه بودند و بازهم باید به انها توجه کرد و گزارش های خوبی می توانند بدهند . در بوعلی در مهر با فروش 36117 میلیارد ریالی کمی کاهشی پاییز را پیش برد و ابان با رشد 46769 میلیارد ریال و اذر 35643 میلیارد ریال بود
9 ماهه 362133 میلیارد ریال فروش داشت
مدت مشابه قبل 193663 میلیارد ریال بود .شگویا هم گزارش خوبی زد و شبصیر هم خبرخوبی از افزایش سرمایه داشت . مجوز افزایش سرمایه 400 درصدی شبصیر از محل سود انباشته صادر شد.
در شازند سهم توانست قیمت های 3200 تومانی را شکسته و به سمت هدف قیمتی 3600 تومان روانه شود این سهم پتروشیمی سود سازی جذابی با این نرخ های دلار پیدا خواهد کرد همچنین پتانسیل معامله بلوکی هم در جریان است سهم جدال سختی در قیمت های 3600 تومان در بازار فردا خواهد داشت
پارس به قیمت های 260 تومان نزدیک و متعادل اما مثبت بود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و راه اندازی مجدد خط تولید استایرن مونومر شرکت تحولات خوبی را در فروش و سود سازیش ایجاد خواهد کرد پارس تا قیمت های 280 الی 300 تومان در صورت ادامه صعود و شکسته شدن مقاومتش جای رشد خواهد داشت
در بوعلی سهم پرتوان این گروه شاهدذ نزدیک شدن سهم به قیمت های 3600 تومانی بودیم این سهم از قیمت های 2500 تومان و زمان بازگشایی استارت خود را زده و همان زمان نیز بر سود بالای 500 تومانیش تاکید داشتیم و همین امر سبب رشد قیمتی خوبی در بوعلی شد بوعلی که فردا باید به مصاف مقاومت قوی 3600 تومانی خود برود
سرمایه گذاری های یاری رسان
سرمایه گذاری ها همچنان با روند مثبت خوبی همراه و در مسیر شاخص گام برداشته اند و به صعود خود ادامه می دهند
پارسان با رشد عالی به استانه قیمت های 4000 تومانی رسید سهمی که با تحولات خوبی از طریق پتروپالایشی ها همراه و همزمان شاهد رشد ارزش ان ای وی و قابلیت رشد عایدی می باشد سهم مقاومت قوی در سطوح 4000 الی 4200 تومانی دارد
فارس هم به سمت قیمت های 920 تومان حرکت داشت و امروز به این تارگت خود نزدیک شده است قیمت های 920 تومان برای سهم سطوح سرسختی بوده و به نظر می رسد سهم در صورت شکست این قیمت ها تا سطوح 1000 تومان بالا برود فارسی که با توان رشد عایدی خوبی به واسطه رشد سود شرکت های زیر مجموعه هم بورسی و هم غیر بورسی مواجه شده است
تاپیکو هم به هدف قیمتی 1400 تومان نزدیک می شود سطوح 1400 الی 1450 تومان مصادف با سد قیمتی قوی در سهم بوده و در صورت شکست و عبور سهم از این قیمت ها می توان به رشد تاپیکو تا قیمت های 1600 تومان هم خوشبین بود خبرهای خوبی از پالایشگاه ستاره خلیج فارس به گوش می رسد جو خوبی در تاپیکو شکل گرفته است
چهارگوشه بازار
در بورس کالا عرضه خودرو و خبرهایی در خصوص برنامه افزایش تیراژ عرضه خودرو تحولات جدی را در بورس کالا رقم خواهد زد با این فروش های سنگین بورس کالا هم کارمزد های خوبی را شناسایی خواهد کرد شنیده می شود گزارش های خوبی در انتظار کالا بوده و سهم تحولات بنیادی خوبی دارد سهمیکه تارگت 2000 الی 2200 و در میان مدت هدف 2600 الی 2800 تومانی دارد
همانطور که انتظار میرفت کگل به قیمت های 860 تومان رسیده و با فشار عرضه ها همراه شد اگر فردا هم سهم مثبت باشد قیمت های 920 الی 1000 تومانی هممی توان برای این غول سنگ اهنی را انتظار داشت کگلی که با انتشار صورت های مالی زیر مجموعه های خود نشان داد امسال توان سود سازی خوبی هم دارد و سود سرمایه گذاریهایش جهش خوبی خواهد داشت
در پالایشی ها شبندر در قیمت های 960 تومان متعادل شد اجازه رشد بیشتر قیمتی به سهم داده نشد و سهم با عرضه های سنگینی همراه شد این سهم پالایشی ارزش ذاتی 1000 تومان به بالا را داشته و با توجه به تخمین سود 180 تومانی ارزش ذاتی 1100 الی 1200 تومانی خواهد داشت
در گروه پالایش شرایط کمی فرق میکند به نظر نرخ 29 هزار برای نیما در 3 ماهه چهارم نشان میدهد اگر کمی کرک اسپرد ها جابجا شود سود اوری خوبی در انتظار این گروه است به نظر فعلا با این اسپرد ها همچنان شرکت هایی که گازوئیل بیشتری دارند مورد توجه هستند که شپنا و شراز و سپس شبندر جز اولویت ها هستند
در گروه فولاد گزارش ها میرسد و هنوز نمی شود چیزی گفت ولی بد هم نیست مثلا در فخوز بد نبود فخوز آذر خوبی داشت
در 3ماهه سوم در مهر 40014 میلیارد ریال فروش داشت و نرخ بلوم صادرات ۱۲۱,۱۳۸,۴۱۳ ریال است
در ابان 41410 میلیارد ریال فروش داشته است و نرخ صادراتی ۱۲۹,۷۶۸,۰۸۱ ریال بوده است .
در آذر با فروش 47586 میلیارد ریالی مواجه بود و نرخ ۱۲۷,۹۷۵,۶۵۶ ریال است
9 ماهه 366866 میلیاردریال فروش و9 ماهه مشابه قبل 330590 میلیارد ریال بوده است ببنید فخوز در پاییز 13 هزار میلیارد تومان فروش داشت که حدود 2 هزار میلیارد تومان از تابستان بیشتر است و این خوب است
گروه دارو هم خوب بود و امروز بد نبودند دراین گروه گزارش های ماهانه میرسد و تا به اینجای کار از دید ما گروه دارو بهترین گزارش ها را داشتند و چراغ خاموش توجه بازار را جلب میکنند دکوثر واقعا عالی بود به اندازه کل دوره های قبل در یک ماه فروش زد تا اینجای کار دکوثر و دتوزیع از نظر گزارشی خاص تر بودند
در بین سیمانی ها سفانو واقعا خاص بود سفانو ابان و اذر بسیار خوبی داشت آبان 1225 میلیارد ریال و اذر 1267 میلیارد ریال فروش زد
سهم مهر 638 میلیارد ریال فروش و درامد داشت
در9ماهه 7123 میلیارد ریال شده و مدت مشابه قبل 3636 میلیارد ریال بود سخوز هم گزارش خوبی زد در آذر با فروش 2140 میلیارد ریالی مواجه بود و جمعا 9 ماهه 13849 میلیارد ریال فروش داشته است . مدت مشابه سال قبل 9430 میلیارد ریال بوده
حکشتی هم خبرهای خوبی از افزایش سرمایه داشت و صف شد . گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از مبلغ 21,560,000,000,000 ریال به مبلغ 62,000,000,000,000 ریال از محل سود انباشته داشته و میتواند جالب باشد
لخزر هم شرایط خوبی را داشت و به نظر با دید سود و و حضور در افزایش سرمایه جالب است . لخزر پاییز خوبی داشت
در 3ماهه سوم در مهر 1170 میلیارد ریال و ابان هم با رشد 1547 میلیارد ریال و اذر 1567 میلیارد ریال فروش داشته
9 ماهه به 11872 میلیارد ریال رسیده است مدت مشابه قبل 8764 میلیارد ریال بود
در بین تجهیزاتی ها خود تایرا واقعا جالب عمل میکند ختراک و خموتور هم شرایط خوبی دارند . سهم گزارش خوبی در فروش ماهانه زد و به نظر باید منتظر گزارش خوب شرکت بود در 3ماهه دوم در تیر 1420 میلیارد و مرداد 1697 میلیارد ریال فروش داشت و شهریور با رشد خوب 2114 میلیارد ریال بود
در مهر با کمی افت 1672 میلیارد ریال و آبان ۱۴۹۷ میلیارد ریال بود و اذر به 2288 میلیارد ریال برگشت 9 ماهه 15042 میلیارد ریال فروش داشت . مشابه سال قبل 6618 میلیارد ریال بود.
امروز شاملا هم خوب صف خرید شده بود به نظر در بازار همه منتظر گزارش شاملا هستند اگر گزارش اذر این سهم نیز شبیه ماه قبل خوب و قوی باشد به نظر توجه بازار به سمت شاملا جذب می شود و میتواندمورد توجه قرار گیرد از همین رو عمده توجه بازار فعلا از سهم به گزارش سهم رفته است


