گزارش بازارامروز یکشنبه 4 دی 1401
صندلی بازی صنایع !
انگار جریان پولی در بین صنایع مختلف در حال چرخش و گردش است و یک روز پالایش یک روزدیگر خودرو و روز دیگر بانک را میخرد و خلاصه پیش می رود ولی نکته مثبت این است که با این عدد دلار فعلا شجاعت جریان پول قوی ترو خاص ترو بهتر حرکت میکند و یک گام از روزهای قبل که بازار کم حجم بود پیش افتادیم و در روزهای این چنینی حداقل بقیه صنایع که نوبتشان نیست منفی نمی شوند ! امروز از نظر حجم هم یک تغییر عمده و خاص را داشتیم . ارزش معاملات خرد امروز بازار مبلغ 7372 میلیارد تومان بود که از مهر به این طرف بی سابقه بوده است…
امروز بازار روز خاصی را داشت و در بین تمامی اخباری که رسیده بود خوب ایستادگی کرد و عملکرد خوبی داشت هر چند هنوز با قدرت پیش نمی رود ولی بعد از روزهای مثبت هیجانی این معاملات طبیعی است
بازار امروز بعد از جو خوب مثبت شدن در روز گذشته دوباره زیر فشار اتفاقات و تحولات و خبر های ریز و درشت قرار گرفته و کمی عرضه شد و مثل دیروز پیش نرفت … بخشی از این اخبار ناشی از تحولات خاص چشم انداز بازار و بخشی دیگر به واسطه جریان نرخ سود بود . موضوع جریان نرخ سود موضوع خاص و عجیبی ایست که از ابتدای مطرح شدن آن تا انتهای آن موضوع جالبی بوده است و معتقدیم شورای پول و اعتبار با پیشنهادهای بانک مرکزی موافقت نکرده و بانک مرکزی از ابزار خود یعنی گواهی سپرده استفاده کرده و به سمت این افزایش حرکت کرد. اما واکنش بازار به عدد ۲۳ درصد جالب بود!! معتقدیم بخشی از حرکت بازار دیروز به واسطه اطلاع از این نرخ بوده که میداند نرخ ۲۳ تاثیر آنچنانی در روند بازار نخواهد داشت چرا که همین حالا بسیاری از صندوقهای فیکس اعداد ۲۴ را پیشنهاد میدهند و در سوی دیگر اوراق گام با نرخ بالای ۲۷ و ۲۸ در دسترس است.
در ثانی اوراق گواهی سپرده ۲۳ درصد اگر فقط روی باجه بانک ها باشد و وارد بازار نشود و به کسر معامله نگردد به نظراوراق بی خطری برای بازار سرمایه است در ثانی در بخش مهمی از شرایط این اوراق آورده شده که اگر زودتر از سررسید کسی بخواهد اوراق را نقد کند به او نرخ ۱۳ درصد تعلق میگیرد و این خود نشان دهنده فضای اوراق است که نمی تواند اثرات منفی سنگینی در بازار داشته باشد
این بدین معنی است که اگر سیاست افزایش نرخ سود و تمام حرف ها و زمزمه ها به همین یک نقطه ختم شود و ما شاهد بازنگری و یا افزایش بیش از این نباشیم به نظر ریسک بزرگی از سر بازار برداشته شده و می تواند تحولات خوبی را برای بازار رقم بزند البته تاکید میکنیم جریان نرخ سود اوراق اگر روی کانتر بانکها قرار گیرد و به بازار نیاید نمی تواند اثرات آنچنانی در بازار داشته باشد و اینجاست که دقیقاً هوشیاری و زیرکی مدیران سازمان را می طلبد و باید مدیران بورس به این نکته توجه کنند و به راحتی اجازه حضور این اوراق در بازار داده نشود البته طبق آنچه شنیده می شود نه تنها این اوراق به بازار نمی آید بلکه برای اوراق گام نیز ساز و کاری مشخص خواهد شد تا از این شرایط فاصله بگیرد…
با برطرف شدن جریان نرخ سود حالا موضوع مهم برای بازار دوباره بحث دلار و نیما و بازارهای جهانی است که اثرات مهمی در بازار خواهد داشت به خصوص دلار ولی به طور کلی اگر این چینی های همه چیز خور دوباره چالشی ایجاد نکنند، با روند فعلی بازارهای جهانی و عدم افزایش جدی نرخ سود می توان به حرکت بازار همراه با دلار و کاور کردن دلار امیدوار بود البته هنوز بودجه و تحولات بودجه برای بازار باقی مانده و اگر این موضوع نیز برای بازار تا حدودی حل و فصل شود بسیاری از ریسک هایی که افراد نقد بازار برای خود ذکر می کنند برداشته شده و می تواند عامل مهمی برای حضور دوباره جریان پول در بازار گردد
امروز در مورد این موضوع صحبت می کنیم که از اثرات افزایش نرخ ارز در بازار بحث میکند. ببینید جریان نرخ ارز در تمام دارایی ها با سرعت بسیار بالایی خود را بروز و ظهور میدهد و حتی حباب ایجاد می کند شما به بازار سکه دلار و سایر داریی های خاص نگاه کنید و حتی لوازم خانگی ، ماشین ،مسکن و… به صورت ثانیه ای نرخ ها تغییر میکند ودر واقع تنها بازاری که از هر نظر چه از نظر ارزش و چه از نظر دارایی و… هنوز نرخ ارز 30 هزار تومانی را نیز لحاظ نکرده و از نظر ارزندگی و تحلیلی هنوز هیچ جای دلار رانگرفته و نچسبیده بازار سرمایه است
چیزی که این روزها مورد توجه همه قرار گرفته و از بازار سرمایه به عنوان بازاری عقب افتاده و جامانده از دلار یاد میکنند که به نظر ابزار کاملاً درستی را برای مقایسه انتخاب کرده و میتوان به این موضوع وزن دارد اما چرا بازار چنین رفتاری را ندارد و افراد حاضر نمی شوند در این بازار به اب و اتش بزنند ! بخشی از آن برمی گردد به روحیه و رفتار بورسی ها و به طور کلی متولیان بازار که همیشه به این بازار بد بینانه نگاه کرده و شرایط تلخی را در اکثر اوقات رقم می زنند آنها در واقع باور دلار آزاد قرار گرفتن بازار همراه او را کشته و وزن و اعتبار بازار را کمتر می بینند . اعتماد کشی دولتی ها در بازار سرمایه نیز بی تاثیر نبوده و در نهایت
نقدشوندگی بسیار خوب و خاص بازار هم موثر بوده و باعث شده تا سرعت فروش دارایی و جریان نقدی اثرات بسزایی در حرکت بازار داشته باشد اما به طور کلی می توان یک نکته را به عنوان نکته تکمیل کننده این موضوع قرارداد. مقایسه ارزش بازار دلاری با دورههای گذشته ابزار خوبی برای نشان دادن جاماندگی بازار است ولی نمیتواند مقیاس خوبی برای حضور و یا عدم حضور در بازار باشد . بازار ریسک های آتی را هم نگاه میکند و قطعاً این عقب افتادگی دلار به عنوان چراغ راه مورد توجه است و مطرح میشود اما وزن اثرات قوی دلار در بورس کالا و گزارش مالی شرکت ها بیشتر است و از همین روست که زمان خواهد برد تا بازار سرمایه نرخ دلار را در محاسبات خود لحاظ کند.
یعنی به زبان ساده تر چوبی به نام ریسک های متعدد که آینده بازار را تیره و تار میکنند همیشه برسر بازار خورده تا این نرخ دلار را به روز و به لحظه کاور نکند و در هرمقطعی وقتی این ریسک ها کمتر می شود سرعت رشد بازار نیز بیشترخواهد شد …
تاکید چندباره ما در اثر پذیری دلار در بازار در مدت زمان مشخص بر همین اساس استوار است و به نظر میرسد طی ماههای پیش رو با برطرف شدن ریسک های متعددی که یکی یکی از سر بازار برداشته میشود این موضوع خود را بروز داده و شاهد رشد بازار خواهیم بود و صد البته همین حالا نیز جریان حجم معاملات به خوبی نشان دهنده این است که بخشی از جریان پول که شاید همان پول هوشمند نیز باشد به این موضوع اشراف داشته و از حالا در حال خرید در بازار است از دید ما سرعت این تحولات با سرعت پر شدن گپ دلار نیما آزاد همراه خواهد بود و هرچه سرعت این پر شدن گپ بیشتر باشد سرعت تحولات بازار نیز قوی تر و بیشتر خواهد شد . اگر پرحرفی نکنیم اگر می خواهید یک بار در تاریخ بازار سرمایه نمونه این موضوع را ببینید به سال ۹۷ اگر اشتباه نکنم مرداد ۹۷ برگردید و ببینید که بازار در مقطعی با چه فضایی مواجه شد و چه شرایطی را در پیش گرفت . دقیقا رفتار دلار بازار آزاد و سپس دلار نیما اتفاقات برای بازار تکرار خواهد شد
حرف اخر … این دقایقی که برای شما مینویسیم دلار از 41 عبور کرده امیدواریم آن زمانی که شما میخوانید اعداد دیگری نباشد ولی یک نکته را امروز در بین صحبت های نمایندگان و وکیلان و وزیران میدیدیم که همه از وضع موجود ناراحت بودند و گویا ما به وجود آورنده این وضع هستیم ! و چه جالب که همه با صدای بلند فریاد می زدند چرا کاری نمیکنید نقدینگی راهی بازار سفته بازی ارزو طلا نشود !! لازم است بگوییم آن روزکه فریاد می زدیم اعتمادمردم را در بازار سرمایه قربانی بودجه 1 ساله و دو ساله نکنید گوش کسی بدهکار نبود … شما زمین بازار سرمایه را با تمام توان اتش زدید و سوزاندید و اعتماد مردم را به این بازار خاکمال کردید و حالا انتظار دارید نقدینگی به سمت این بازار بیاید ؟!
بگذریم …
رنج خودرویی ها
در نمادهای خودرویی شاهد معاملات مثبت ادامه داری بودیم عرضه موفق خودرو در بورس کالا سبب شده تا این روزها انتظارات خوبی از این گروه شکل بگیرد
در ایران خودرو شاهد شناسایی افزایش درآمد فروش نزدیک 2 هزار میلیارد تومانی با عرضه های اخیر این شرکت در بورس کالا بودیم احتمال خروج این غول خودرویی از زیان تا پایان امسال و رسیدن به سود بعید نیست ادامه عرضه ها در بورس کالا می تواند سهم را با اقبال به سمت سطوح 290 الی 300 تومان روانه سازد
سایپا هم قصد دارد تا قیمت های 220 تومان را بشکند این سهم در عرضه محصولاتش در بورس کالا عقب تر از ایران خودرو قرار گرفته و بیشتر سهم به واسطه معامله بلوکی سهام تو دلی توسط وساپا و ورنا مورد توجه می باشد همچنین بازار در این سهم انتظار سرانجام فروش بلوکی سهام پارس خودرو می باشد پارس خودرویی که اگر فروش برود سایپا را متحول می کند
خاور هم به قیمت های 290 تومان رسیده و متعادل شد سهمی که به نظر می رسد به انتهای موج صعودی خود رسیده باشد حتی با فرض سود 50 تومانی هم سهم به ارزش ذاتی خود رسیده است خاوری که صورت های مالی 9 ماهه مهمی دارد و از سوی دیگر پیشبینی می شود ماهیت گزارش عملکرد اذر ماه شرکت نیز مثبت باشد
پتروشیمی ها هم سو با دلار
در نمادهای پتروشیمی شاهد هم سویی سهام این گروه با دلار هستیم همچنان روند صعودی قیمت دلار چه در بازار ازاد و چه نیمایی سبب شده تا پتروشیمی ها نیز به روند مثبت خود ادامه دهند
در بین شرکت ها بوعلی و پارس مورد توجه هستند در پارس خبر راه اندازی رو شد و تولید و فروش ماه دی بهتر می شود توصیه میکنیم پارس رابعد از گزارش 9 ماهه بخرید و اصلاح احتمالی را انجا دارد .
دراین گروه یعنی پتروشیمی تحولات شپدیس مهم شده سهم به زودی به مجمع می رود صحبت از تقسیم سود 2هزار تومانی است و البته سودی که سریع پرداخت می شود ولی به نظر همه چیز به گزارش حسابرسی شده بستگی دارد . شپدیس در این گروه موثر است و روی غدیر و پارسان هم اثرگذار است
در پارس سهم به قیمت های 250 تومان رسیده و اماج عرضه های سنگین قرار گرفت راه اندازی مجدد خط تولید یکی از محصولات اصلی شرکت و افزایش نرخ دلار انتظار سودسازی بالایی را برای پارس ایجاد کرده است به نظر می رسد سهم جدال سختی فردا با مقاومت 260 تومانی داشته باشد
شیران هم شفاف سازی خوبی در خصوص تعیین و تکلیف مالیات 4 ساله خود داشت این سهم به زودی شاهد عرضه بلوک مدیریتیش خواهد بود همچنین گزارش 12 ماهه خوبی هم در پیش رو دارد به طوری کلی تحولات مثبتی در سهم شکل گرفته و شیران جای رشد تا قیمت های 1200 الی 1250 تومان را به شرط عبور از سد قیمتی 1100 تومان خواهد داشت
شپدیس هم به زودی مجمع خود را برگزار و قرار است در بهمن ماه نیز سود خود را توزیع نماید تقسیم سود بالای 70 درصدی در شپدیس و پرداخت سریع سود و تخمین سود بالای 4000 تومانی برای سال مالی جدید شرکت سبب شده تا اقبال به سهم بالا برود سهمی که در استانه مقاومت 20 هزار تومانی قرار گرفته و شکست این مقاومت برایش سخت شده است
هلدینگ های شاخص شکن
در نمادهای سرمایه گذاری ها و هلدینگ ها شاهد روند نوسانی مثبت هستیم همچنان رشد بازار سبب شده تا شرکت های سرمایه گذاری هم با جذابیت همچنان به رشد خود ادامه دهند
در نماد تاپیکو سهم با صف خرید خوبی همراه شده است سهمی که در مسیر صعودی به سمت قیمت های 1400 تومان حرکت می کند هم رشد ارزش ان ای وی و هم توان رشد عایدی به خصوص جهش سودی که از طریق پالایشگاه ستاره خلیج فارس حاصل می شود سبب اقبال و رشد قیمتی این غول سرمایه گذاری شده است
وغدیر به قیمت های 2000 تومان نزدیک شده است سهم رشد قیمتی خوبی را تجربه کرده و از قیمت های 1400 تومان تا سطوح فعلی بالا امده است شکسته شدن این سد قیمتی سهم را تا قیمت های 2200 تومان بالا خواهد برد غدیری که رشد خوبی در ارزش ان ای وی خود را شاهد و از طرف دیگر امسال سود سازی 250 تومانی دارد
شستا اما در قیمت های 96 تومان زمین گیر شد سهمی که برای عبور از این قیمت ها نیاز به حمایت های قوی دارد تارگت 100 و 110 تومانی تارگت های بعدی سهم بوده و فردا روز مهمی برای شستا می باشد اگر سهم نتواند از سد قیمت های فعلی عبور نماید تا سوح 92 و 86 تومان باز اصلاح خواهد داشت
این روزها شستا مورد توجه بازار است و میتواند جالب باشد در نماد شستا با دید کمی صبر فضای خوبی را خواهیم داشت و میتواند یکی از سهم های بی دردسر بازار شود . گزارش سود ستاره خلیج فارس اگر به بازار برسد و خوب باشد میتواند برای شستا و تاپیکو خبرخوبی به حساب آید د
دراین گروه وسکاب پردیس وسپه نیز گزینه های خوبی هستند و البته بارها روی ومهان هم تاکید کرده بودیم و خوب رشد کرد و هنوز هم خوب است
سرمایه گذاری پردیس هم دراین قیمت ها ریسک خاصی ندارد و میتواند جالب باشد
معادن سرفراز
در نمادهای معدنی صعود ادامه داری را شاهد هستیم معادنی که وضعیت خوبی داشته و روند میان مدتشان کماکان صعودی می باشد این گروه بازدهی خوبی را نصیب سهامداران خودکرده و فردا به مقاومت های خود می رسند
دیروز سنگ دانه بندی معامله و بعد باطل شد اگر این درست باشد به نظر کگهر و کگل جذاب می شوند و به طور کلی با این نرخ شمش گروه سنگ آهن جالب اند دراین گروه با این بلوک بازی روی واحیا این سهم را نیز باید کمی بیشتر زیر نظر گرفت . فکر میکنیم واحیا قابلیت های خوبی برای نوسان و حرکت قوی دارد
کگل هم به قیمت های بالای 800 تومان رسید سهمی که تا قیمت های 860 تومان جای رشد داشته و در قیمت های فوق مقاومت قوی دارد کگل هم با انتظار در رشد قیمت فروش سنگ اهن خود به واسطه رشد قیمت محصولاتش همراه شده است همچنین انتشار صورت های مالی شرکت های زیر مجموعه و جهش عایدی این شرکت ها سود سازی خوبی را در کگل ارمغان می دهد
در این گروه فزر معدن دار طلای بازار با رشد قیمتی خود را به سطوح بالای 2800 تومان رساند اگر این روند ادامه داشته باشد هدف قیمتی 3200 تومان هم قابل دسترسی می باشد شنیده می شود امسال سهم 500 تومان سود خواهد داشت که با موجودی قابل توجه شمش طلایی که شرکت دارد رسیدن به این سود محتمل است
کالسیمین در قیمت های بالای 2000 تومان متعادل شده است و عرضه های سنگین مانع از رشد بیشتر قیمتی سهام شرکت شده است کالسیمینی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند میان مدتی صعودی خوبی دارد این سهم تا قیمت های 2200 تومان تارگت داشته و فعلا در رسیدن به هدف خود باز مانده است شایعات سود 230 تومان به بالا در سهم همچنان قوی می باشد
سیمانی های پیشرو
در نمادهای سیمانی نیز صعود خوبی را شاهد هستیم اکثر سیمانی ها پی بر ای فوروارد های جذابی داشته و با رشد قیمت ارز فروش صادراتیشان بهبهود خوبی داشته است و انتظارات برای سود سازی بالا در این گروه وجود دارد
سیمان شرق که با انتشار صورت های مالی سیمان سفیدش نشان داد امسال سود بالای 200 تومانی دارد با صف خرید همراه شد سهم بتواند سطوح 920 تومان را بشکند مهمان قیمت های 1000 تومان خواهد بود همچنان سهم با ارزش ذاتی خود فاصله داشته و سطوح قیمتی 1100 الی 1200 تومان با فرض پی بر ای 6 به سود 200 تومانی سطوح ارزش ذاتی سهم محسوب می شود
سیمان سپاهان هم به قیمت های بالای 1000 تومان رسید سهم همچنان در مسیر صعودی قرار داشته و به دلیل پیشبینی سود 180 تومانی برای سال مالی جدید خود با اقبال همراه می باشد سهم ارزش ذاتی 1100 تومانی داشته و اگر به رشد خود ادامه دهد به زودی به این ارزش ذاتی رسیده و متعادل خواهد شد
سفارس هم قیمت های 2000 تومانی را تاچ کرد سهمی که امسال هم سود فروش سهام داشته و هم با رشد سود شرکت های زیر مجموعه توان شناسایی سود سرمایه گذاری های خوبی دارد این سهم سیمانی در ثورت تثبیت در قیمت های بالای 2000 تومان مهمان قیمت های 2200 الی 2400 تومان خواهد شد شایعات سود سازی 350 تومانی در سهم جریان دارد که البته بخشی از ان مربوط به سود فروش سهام سیمان ابیک است
چهارگوشه بازار
بترانس با رنج مثبت خوبی همراه شده و به قیمت های 220 تومان رسید سهم از کف قیمتی 180 تومان با توجه به وضعیت بنیادی و تکنیکالی مثبت خود شروع خوبی را اغاز کرده و به مقاومت خود رسید سهم در صورت عبور از این سطوح مهمان قیمت های 250 تومانی خواهد شد سهمی که این مدت رشدی در بازار نداشته و در حال جبران عقب ماندگی خود می باشد
واحیا که شایعات سود 300 تومانی داشته و شرکت های معدنی زیر مجموعه اش رشد خوبی داشته اند و از سوی دیگر شنیده می شود امسال هم روند سود سازی سنگ اهنی زیر مجموعه واحیا که تاثیرات زیادی بر سود سازی شرکت دارد با رشد سود همراه شده است باعث صف خرید و رشد قیمتی خوبی در سهم شده است سهمی که تارگت 1600 و 1800 تومانی دارد
جنرال مکانیک که تراز ارزی مثبت سنگینی به صورت درهمی داشته و قراردادهای خارجی خوبی به خصوص در کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد با اقبال خوبی همراه شده است سهم تارگت 1450 و 1600 تومانی دارد و رشد قیمتی مدامی در انتظار سهم است
در بین دارویی ها دکوثر فعلا گزارش داد . دکوثر واقعا گزارش خوبی زد سهم در مهر با رشد 681 میلیارد ریال شد و ابان به 1474 میلیارد ریالی رسیده بود و اذر هم 1458 میلیارد ریال شده 2ماه اخیر جالبی داشت و9 ماهه 5242 میلیارد ریال بود که از مدت مشابه قبل که 1828 میلیارد ریال بود بیشتر است
امروز گروه پالایش خیلی روی دور نبود و خوب مثبت نبود . نرخ نیما خوب پیش می رود و شرایط خوبی را می زند در این گروه اما نگرانی فقط و فقط بابت نفت است از نظر بازاری شاید شتران شرایط خاصی را داشته باشد ولی از نظر بنیادی شپنا و شراز به خاطر تولید گازوئیل و شبندر به واسطه پی به ای کم مورد توجه هستند .
در گروه فولاد هرمز و فخوز فولاژ را زیر نظر بگیرید البته فجر را هم بد نخریدند ولی در کل شرایط فولاژ در گزارش دهی بهتر بود . دراین گروه قطعی گاز چالش جدید گروه است ولی گزارش برخی از انها بد نبوده مثلا فولاژ به عنوان اولین گزارش واقعا خوب بود و میتواند مورد توجه قرار گیرد فولاژ در آبان و اذر کمی رشد داشت و آذر 11429 و آبان 10980 میلیارد ریال فروش زد سهم مهر 9675 میلیارد ریال رسیده بود
در شهریور این عدد 9681 میلیارد ریال بود حالا 9 ماهه 95144 میلیارد ریال بوده و نسبت به مدت مشابه قبل 68113 میلیارد ریال بوده است بیشتر است
در بین برخی تجهیزاتی ها تایرا شرایط خوبی را داشته است . تایرا هم فروش بسیار خوبی را در اذر داشت و به نظر فصل پاییز خوبی را سپری کرد سهمی که در 3ماهه دوم در تیر 11744 میلیارد ریال بوده است
در مرداد به 8580 میلیارد ریال و شهریور 14348 میلیارد ریال بوده است
در مهر به 10437 میلیارد ریال رسیده و ابان 12801 میلیارد ریال و اذر 11691 میلیارد ریال بوده است و 94645 میلیارد ریال جمع فروش9 ماهه است و مدت مشابه قبل 37135 میلیارد ریال بود به نظر تایرا را زیر نظر داشته باشید
در بین گروه شوینده فعالیت بیشتر شده است مثلا پاکشو یا شوینده ولی به نظر قرن و ساینا بد نبستند قرن تحولات خوبی را دارد و میتواند مورد توجه بازار باشد اگر بالای 400 میلیارد تومان فروش اذر سهم باشد به نظر گزارش خوبی در انتظار قرن خواهد بود و میتواند مورد توجه باشد این سهم را کمی بیشتر و خاص تر زیر نظر داشته باشید


