گزارش بازارامروزشنبه 3 دی 1401
زمستان گرم ؟!!
بازار زمستان گرمی را آغاز کرده و امیدواریم در طول این فصل به مانند اولش همه چیز خوش و داغ و گرم باشد …امروز بازار یکی از پرحجم ترین روزهای خود را داشت ارزش کل معاملات امروز بازار 11.287 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 7312 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است و نکته جالب این است که بالاترین ارزش معاملات خرد را در نیمه دوم سال داشته است !
کم کم اثرات دلار جایی خود را نشان میدهد …
زمستان که آغاز میشود قدیمترها فقط زمزمه اشعار اخوان در گوش ما می پیچید که شعر زمستان است را تکرار می کرد و تاکیدی میشد که هوا بس ناجوانمردانه سرد است…
اما این روزها زمستان یادآور استراتژی های ناب و دقیق برخی افراد هم هست که مدام در گوش ما وبقیه تکرار میشود که زمستان در راه است و وینتر ایز کامینگ را نوید می دادند و امروز کارخانجات فولاد و سیمان و بخشهای مختلف با عمق وجود خود این استراتژی را درک می کنند
اما به هر حال هر چه هست زمستان است و این هفته نیز اولین روز کاری از آخرین فصل سال ۱۴۰۱ را آغاز می کنیم
به نظر می رسد زمستان بسیار داغ و پر خبری را در پیش داشته باشیم زمستانی که فضای بازار مملو از خبر های ریز و درشت موثر بر بازار است که می تواند جهت آن را تغییر دهد …
پاییز انصافاً فصل عجیبی برای بازار بود فصلی که رویدادهای خاص پس از مهسا امینی در آن دیده شد و فضای عجیبی را رقم زد البته نیمه اول فصل پاییز چنگی به دل نمیزد ولی از آبان به بعد وضعیت بهتر شد .
زمستان را در حالی آغاز می کنیم که همواره تحولات دلار به خصوص نیما نرخ بودجه و موارد سیاسی و گزارشها مهمترین اتفاقات این فصل هستند مطابق رفتار و عادت دفعات گذشته به مرور رویدادها و اتفاقات مهم هفته پیش رو میپردازیم و سعی خواهیم کرد تیتروار با آنها اشاره کنیم و سپس سراغ یک موضوع خاص و مهم این روزهای نقل محافل بازار میرویم و آن موضوع دلار نیماست و اثر گذاری دلار در بازارما…
به نظر این هفته همچنان چشم بازار به دلار نیمه و تحولات آن و همچنین فضای خاص و متفاوت دلار بازار آزاد خواهد بود که این دلار بازار آزاد نیز گوش و چشمش به تحولات هستهای دوخته شده جایی که همچنان پنجره کمی باز است و برجام ممکن است به جای در از پنجره داخل بیاید و یکی دیگر هم میگوید این پنجره همیشگی نیست و آن یکی میگوید ببندیم سوز می آید …
اما در کنار دلار نیما و تحولات سیاسی به نظر این هفته با گزارشهای ماهانه شرکت ها رویداد متفاوتی برای بازار خواهیم داشت
معتقدیم گزارش ماهانه آذر شرکت ها از دو نظر و دو نکته حائز اهمیت بسیار است نکته اول این است که اثرات نرخ دلار و افزایش آن و تحرکات مثبت بورس کالا را باید تا حدودی در گزارش آذر شرکتها مشاهده کنیم دوم اثرات قطعی گاز که تا حدودی در گزارش آذر شرکت ها نیز پدیدار است و این موضوع اتفاق خاص و مهمی برای بازار خواهد بود به خصوص اینکه در حال حاضر موضوع قطعی گاز یکی از ریسک های خاص و بزرگ شرکتها شده و واقعاً دولتمردان سهامداران و تولید کنندگان را باید روی سر خود حلوا حلوا کنند….
تابستان را با قطعی برق و زمستان را با قطعی گاز پیش میبرند و همچنان در پی تولید هستند و برخی دیگر با سیاست های خود از افزایش نرخ سود بگیر تا موارد دیگر چند برابر این سود را با دلالی به دست می آورند و چه پارادوکس عجیبی است که دولت جیب تولیدکنندگان و شرکتها را می زند اما دلالان راست راست راه میروند و به ریش مالیات دهنده ها و کارمند ها و میخندند
در جمع بندی رویدادهای مهم هفته باید گفت که گزارشهای ماهانه به واسطه انعکاس دو حوزه افزایش نرخ ارز و جریان اثرات قطعی گاز در شرکت ها می توانند حائز اهمیت فراوانی باشد اما یک موضوع دیگر وجود دارد و آن هم این است که اگر به تاریخ بازار و اتفاقات دلار نیما و آزاد نگاه کنیم می بینیم که همواره در مقاطعی خود دولت هم برای جبران بخشی از درآمد های از دست رفته و کسری بودجه تن به تحولات و جراحیهای اقتصادی می دهد که اجرای آن اجتناب ناپذیر است
به نظر چند رویداد طی روزهای گذشته رخ داده که احتمالاً بازار ما و دیگر بازار را با تحولاتی مواجه میکند که تحلیلگران باید آن را با چشم و گوش های باز مورد بررسی و تحلیل قرار دهند
طی روزهای گذشته نرخ دلار از روی درهم در سامانه نیما به ۳۳ هزار تومان رسیده و این یعنی در بدترین شرایط نرخ دلار توافقی و آزاد هم کمتر از ۳۶ نخواهد بود انا سوال همه این است این تحولات کی در بازار خود را نشان می دهد؟؟
به نظر دولت ته این فیلم را میداند اما آن را با دور کند گذاشته که حوصله همه سر برود و کسی پای این رویداد هیجانی ننشیند احتمالا خیلی زود ما شاهده رسیدن نرخ دلار نیما به دلار درهم خواهیم بود و اعدادی بین ۳۲ و ۳۳ برای نرخ دلار و نیما در دو ماه آخر سال قرار می گیرد البته بسیاری معتقدند آرامش ارزی در ۴۵ روز بعد از نیمه دوم دی برقرار خواهد بود
به طور کلی این موضوع بسیار مهم و حیاتی است و احتمالاً نرخ ۳۲۰۰۰ نرخ آغازین ساله ۱۴۰۲ خواهد شد با این نرخ تحولات بازار می تواند مورد توجه قرار گیرد به نظر تحلیلگران از همین حالا در چشمانداز سود شرکت ها موارد را باید مورد توجه قرار دهند.
صد البته ریسک های متفاوتی پیش روی بازار قرار دارد که این افزایش نرخ دلار نیما را کم رنگ می کند و یا حتی اثر مثبت آن را از بین می برد اما میتوان از این نرخ و کم شدن احتمالی اختلاف بین دلار نیما و آزاد به عنوان یکی از اهرم های قوی بازار برای رشد در سال ۱۴۰۲ و یا حتی در ماه های پیش رو یاد کرد
بگذریم سراغ بازار امروز برویم که به واسطه اتفاقات خوب و بازارهای جهانی و تحولات دلار نیما و دلار بازار آزاد جذب خوبی را داشته و شرایط نسبتاً خوبی را رقم زد . به نظر مواجه شدن بازار با شاخص یک و نیم و یا حتی یک و ششصدجو روانی قوی را برای گذر از آن می خواهد که در یک و نیم خیلی مشکلی نیست اما گذر از سد یک و ششصد را با چالش ها و مشکلات فراوانی مواجه می سازند که این موضوع نه در این چند روز بلکه احتمالاً تا آخر هفته بیشتر مورد توجه سهامداران خواهد بود.
اتفاق مهم بازار امروز این بود که خوب آغاز کرد و رفته بهتر شد و رنج ها را شاهد بودیم ولی جایی فکر میکردیم عرضه ها زیاد می شود ولی با وجود افزایش عرضه جریان پول به خوبی از پس عرضه ها برامد و بازار را مثبت کرد و چند باری مچ عرضه ها را خواباند و فضای مثبتی را رقم زده بود
و اما سراغ بازار امروز برویم
پرواز پالایشی ها
در نمادهای پالایشی از یک سو نوسان مثبت قیمت های جهانی نفت و از سوی دیگر روند صعودی قیمت دلار نیمایی سبب شده تا انتظارها در نمادهای پالایشی نیز بالا برود
امروز گروه پالایش یکی از صدرنشین های جدی بازار بود . با چشم انداز دلار نیما و تحولات خاص نفت این گروه دراین شرایط بازهم مورد توجه خواهد بود و بین این گروه بارها و بارها سهم نوشتیم و 3 سهم شپنا شراز شبندر به واسطه اتفاقات مختلف مورد توجه هستند و میتوانند بازهم مورد توجه بازار باشند . کمی این گروه را باید بیشتر زیر نظر گرفت و خرید یک سهم ازاین 3 سهم بد نیست
شبندر با صف خرید و صعود خوبی همراه شد سهم تا قیمت های 1000 تومان بالا رفته و در صورت شکسته شدن این سطوح قیمت های 1100 الی 1200 تومانی را به عنوان هدفش در پیش رو دارد این سهم پالایشی شایعات سود سازی 180 تومانی را به ازای هر سهم داشته و رونق خوبی را به واسطه توان سود سازی بالای خود شاهد است
در نماد شتران هم صف خرید سنگینی را شاهد بودیم این سهم با شکسته شدن سد قیمتی 360 تومانی به سمت سطوح 400 الی 420 تومان رهسپار شد سهمی که شایعات سود 80 تومانی داشته و ارزش ذاتی میان مدتی 480 تومانی دارد بازار در انتظار مشخص شدن خرید سهام شازند توسط این پالایشی می باشد
در شپنا هم شایعات خرید سهام شیران توسط این شرکت جریان دارد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و تا قیمت های 820 تومان صعود خواهد کرد انتظارها از شپنا به خصوص با افتتاح طرح توسعه اش بالا بوده و سهم هدف قیمتی 900 تومان را در بازه میان مدت خواهد داشت شایعات سود 160 الی 170 تومانی در سهم جریان داشته و گزارش مهمی از عملکرد 9 ماهه در انتظار سهم می باشد
معدنی های تک نواز
معدنی ها هم به واسطه روند صعودی کامودیتی ها و هم رشد قیمت دلار با اقبال ادامه داری همراه و همچنان صعود خوبی را تجربه می کنند
در نماد باما سهم با رشد قیمتی خوبی همراه و به سمت سطوح 650 تومان در حرکت است وضعیت بنیادی خوبی در باما شاهد بوده و سهم اوضاع و احوال خوبی دارد بامایی که به نظر می رسد هم سود شرکت اصلی و هم سود شرکت های زیر مجموعه اش صعود خوبی داشته و شاهد تحولات سود سازی شرکت در نیمه دوم سال باشیم
فاسمین بار دیگر توانست به قیمت های بالای 2000 تومان صعود نماید سهم تا قیمت های 2200 تومان رشد خواهد کرد فاسمینی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شایعات تعدیل مثبت عایدی و سود سازی 330 الی 350 تومانی دارد با این توان سود سازی ارزش سهم سطوح 2200 الی 2400 تومان ارزیابی و سهم دوگام دیگر تا رسیدن به هدف خود فاصله دارد
فملی هم با نوسانات مثبت سعی در شکست قیمت های 720 تومانی دارد رشد سهم تا سطوح 800 تومان می تواند دوام داشته باشد به خصوص این که خبرهای خوبی از تعدیل مثبت و سود سازی 120 الی 130 تومانی و احتمال رشد بیشتر این سود تا سطوح 140 تومان به گوش می رسد سهمی که همچنان شاهد رشد قیمت فروش محصولاتش هم پای رشد قیمتی دلار می باشد
سرمایه گذاری های شاخص سوار
در نمادهای سرمایه گذاری شاهد نوسانات مثبت سهام این گروه هم پای رشد شاخص بودیم سرمایه گذاری ها در این جو مثبت بازار هم توانایی شناسایی سود بالایی از خرید و فروش سهام دارند و هم با رشد خوبی در ارزش ان ای وی خود همراه شده اند
در وصندوق سهم با رشد خوبی به سمت هدف 1400 تومانی در حرکت است شنیده می شودهم سود وصندوق هم ارزش ان ای وی سهم رشد بالایی داشته و قرار است به زودی شاهد عرضه یکی از زیر مجموعه های شرکت در بازار باشیم این سهم در صورت تثبیت در قیمت های بالای 1400 تومان به سمت تارگت های 1600 الی 1800 تومانی روانه می شود
شستا هم با صعود خوبی همراه شده و به سمت قیمت های اسمی 100 تومانی روانه شده است این سهم حتی توان شکست قیمت های 100 تومان و رشد تا سطوح 110 تومان را خواهد داشت اگر بازار همچنان به روند مثبت خود ادامه دهد شاهد رشد قیمت سهام شرکت تا سطوح 110 تومان نیز خواهیم بود روز های اتی برای شستا مهم ارزیابی شده و سهم وضعیت خوبی خواهد داشت
واتی هم شنیده می شود به زودی بلوک شیران را اگهی می کند واتی که قصد دارد این بلوک را به همراه بانک صنعت و معدن در قیمت های 1800 تومان برای فروش عرضه نماید در صورتی که این بلوک به فروش برسد واتی سود سنگینی شناسایی و شنیده می شود بانک صنعت و معدن نیز قصد تقسیم عمده این سود را دارد واتی هدف قیمتی 1200 و 1500 تومانی را دنبال می کند
دراین گروه ومهان در این قیمت ها جذاب است با دید کمی صبر تاصیکو هم میتواند جبران کننده روند ریزشی اخیر خود شود . وغدیر هم کمی تکلیف پردیس و پارسان روشن شود شرایط متفاوتی را تجربه میکند .
اما رویداد مهم این گروه این است که ستاره خلیج فارس دلار نیما را رقابتی با نرخ 30 تا 33 می فروشد و این موضوع موجب رشد سود این سهم و سپس تاپیکو و سپس شستا می شود از همین رو در این گروه شستا و تاپیکو را نیز زیر نظر بگیرید از دید ما شستا شرایط خاص تری را دارد .
بانک های صعودی
در نمادهای بانکی هم شاهد صعود قوی بودیم بانک ها هم تراز ارزی خوبی دارند و هم این روزها خبرهایی در خصوص احتمال افزایش نرخ سود بانکی دارندکه می تواند منجر به جذب منابع بیشتر در بانک ها شود
بانک ملت صعود خوب و قوی را شاهد بود سهم به سمت هدف 320 تومانی رفته و فردا کار سختی با این سطوح قیمتی قوی دارد شکست سطوح 320 تومان سهم را روانه قیمت های 360 تومانی خواهد کرد بانک ملتی که اوضاع و احوال خوبی داشته و روندش کماکان صعودی ارزیابی می شود
بانک صادرات در حال شکست قیمت های مقاومتی 160 تومانی و هموار ساختن راه صعود به سمت قیمت های 180 تومان است سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با فروش سهام شرکت های زیر مجموعه اش سود های خوبی هم شناسایی خواهد کرد امسال سرمایه گذاری های بانک سود بالایی را نصیب وبصادر خواهد کرد
پست بانک که شایعات سود 140 تومانی دارد با پی بر ای 6 ارزش ذاتی بالای 700 تومان خواهد داشت سهم به سمت قیمت های 560 تومانی حرکت و در صورت شکست این سطوح مهمان قیمت های 620 تومان خواهد بود سهمی که جای رشد تا سطوح بالاتر هم دارد صورت های مالی 9 ماهه و مشخص شدن توان سود سازی وپست کمک شایانی به روند سهم خواهد کرد
وپارس هم گزارش های جالبی را داده است گروه مالي پارسيان از زیرمجموعه های وپارس در 6ماهه به سود 13575 میلیارد ریالی رسیده است
پتروشیمی ها و خوشی دلار
در نمادهای پتروشیمی سهام این گروه سرمست از رشد قیمت دلار همچنان به مسیر صعودی خود ادامه داده و اکثرا امروز روند مثبت را تجربه کردند
در اینگروه نیز اثر افزایش نرخ دلار نیما و رشد نفت کم کم ظاهر می شود و صد البته این گروه نیز با قطعی گاز مواجه است . در بین اعضای این گروه شیراز شپدیس در بین اوره ای ها زاگرس در بین متانولی ها با دید یک سهم با نوسان خاص . شگویا و بوعلی در بین سهم های خاص این گروه مورد توجه هستند
پارس 9 ماهه جذابی ندارد امروز خبرراه اندازی خط را اعلام کرد از بامداد روز گذشته تولید تجاری و با ظرفیت ۱۰۰ درصدی روزانه یکهزار و ۷۸۰ هزار تن «استارین منومر» در پتروشیمی پارس ازسرگرفته شد ولی در کل پارس 9 ماهه خوبی ندارد قاعدتا .
پارس مجددا با صف خرید همراه شد خبر مهم راه اندازی مجدد خط تولید استایرن مونومر شرکت که ماده اصلی تولید یونیلیت می باشد باعث اقبال به سهم شده است قیمت استایرن مونومر به شدت بالا رفته و باعث رشد 10 برابری قیمت یونولیت های سقفی در ساخت و ساز شده است پارس هدف قیمتی 250 تومان داشته و در صورت عبور از این سطوح تارگت 280 تومانی خواهد داشت
پتروشیمی بوعلی هم به قیمت های 3200 تومان رسید سهم در صورت عبور از این سد قیمتی هدف 3500 تومان خواهد داشت سهمی که شایعات سود سازی بالای 500 تومانی داشته و روند صعودی میان مدتی را طی می کند بوعلی وضعیت بنیادی خوبی داشته و افتتاح طرح توسعه واحد 300 می تواند تحولات چشمگیری در سهم ایجاد نماید
شازند هم به شدت از روند صعودی قیمت ارز سود می برد سهم با عبور ازقیمت های 3200 تومان تا قیمت های 3600 تومان تارگت دارد شازندی که فرای وضعیت بنیادی خود با پتانسیل عرضه بلوک مدیریتیش توسط وبانک نیز همراه بوده که می تواند به شدت تاثیرات مثبت بر سهم داشته باشد
شغدیرو جم پیلن را هم باید زیر نظر گرفت ولی این دو مقطعی این 9 ماهه خوب هستند و دوره های بعد حاشیه سود انها کم می شود دراین گروه فارس گویا دعوای سیت ها روی تابلو امده و این موضوع باعث توجه بازار به این سهم شده است چند کد هم سنگین در فارس خرید کرده و با دید نوسان شرایط بدی را ندارد دراین گروه پترول هم خاص حرکت میکند ولی واقعا سهم خاصی در بین اعضای گروه است .
چهارگوشه بازار
سشرق با انتشار صورت های مالی 3 ماهه سیمان سفید شرق و جهش سود سازی این شرکت با صف خرید همراه شد امسال سشرق با احتساب سود شرکت های زیر مجموعه سود سازی 200 تومانی داشته و توان رشد قیمتی خوبی با اهداف 900 الی 1000 تومان در گام اول را خواهد داشت سشرقی که از رشد بازار جا مانده و استارت خوبی از کف قیمتی 720 تومان زده است.سيمان سفيد شرق از زیرمجموعه های سشرق در 3ماهه 667 میلیارد ریال سود خالص داشته است
در بین سیمانی ها طبق معمول سخوز سفانو و کمی هم سپاهان را زیرنظر بگیرید یک گزارش ضعیف از سدور همه را نکران کرده که نکند اوضاع این طور باشد سدور آذر خوبی نداشت و ۱۹۱ میلیارد ریال فروش داشت
در شهریور در یک فروش خوب ۷۴۴ میلیارد ریال فروش داشته است در مهر 523 میلیارد ریال و ابان 559 میلیارد ریال فروش داشته است
۹ماهه ۴۰۰۸ میلیارد ریال فروش داشته است مدت مشابه قبل این عدد ۲۷۱۲ میلیارد ریال بود
افزایش سرمایه جذاب مس باهنر از تجدید ارزیابی از یک سو و شایعات سود 600 تومانی از سوی دیگر همچنان این سهم را در مدار صعودی حفظ کرده است فباهنر هدف قیمتی 3600 تومانی داشته و اگر بتواند از این سد قیمتی عبور نماید تارگت 4000 الی 4200 تومانی خواهد داشت سهم رشد قیمتی 50 درصدی را طی 2 ماهه اخیر تجربه کرده است
صنعتی بهشهر هم به استقبال صف خرید رفت همانطور که اشاره شده بود سهم توانست با موفقیت قیمت های 260 تومانی را پشت سر بگذارد سهمی که تارگت 300 الی 320 تومانی دارد غبشهر هم به واسطه افت شدید قیمت مواد اولیه اش و جهش فروش توان سود سازی بالایی به دلیل رشد حاشیه سود محصولاتش دارد و انتظارات را حسابی بالا برده است
گروه خودرو اخر وقت کمی بهتر عمل کرد ولی در خودرو و خساپا …
تودلی اسم رمز جدید بلوک بازی در خودرویی هاست که 3 سهم ورنا وساپا و خگستر را نشانه گرفته است و اگر اهل ریسک هستید منفی های خگستر دراین قیمت ها میتواند جالب باشد .سپس ورنا و بعد وساپا مورد توجه هستند و باز بین خودرو خساپا معتقدیم خودرو نه به واسطه این بلوک بازی هاکه به واسطه خبرهای بورس کالا و رشد احتمالی فروش میتواند بهتر از خساپا باشد . در کل خودرویی ها همچنان روی دور نوسان های خاص دراین گروه هستند در خبهمن هم 1650 و 1600 ریال قیمت های خوبی برای سهم است
در بورس کالا تحولات خوبی در جریان است از دید ما با این قیمت شمش کم کم سنگ آهنی ها مورد توجه قرار میگیرند و بنیادی بخواهی نگاه کنی کچاد گزینه اول است . بخواهی کمی خاص تر نگاه کنی کگهر هم بد نیست کگهر در آبان 25139 ، مهر با فروش 3540 میلیارد ریالی مواجه بود و نرخ فروش گندله در مهر ۲۷,۶۲۸,۳۳۳ ریال و ابان ۲۸,۵۸۸,۹۱۱ ریال بوده و11 ماهه به 260697 میلیارد ریال رسیده است. مشابه سال قبل 196422 میلیاردریال بود در 9ماهه به سود 4334 ریالی رسیده است و 118957 میلیارد ریال سود عملیاتی و 108362 میلیارد ریال سود خالص دارد دراین گروه معتقدیم واحیا در قیمت های ارزان ترو حق ومعادن 2900 ریالی قیمت های خوبی است
در بین غذایی ها به نظر هردو سهم با دید کمی گزارش های خوب ماهانه مورد توجه هستند و هم غشهداب و هم غدیس میتوانند فضای خوبی را تجربه کنند به نظرگزارش غشهداب و حرکت او خاص تر باشد ولی غدیس را هم در وهله دوم زیر نظر داشته باشید . هردو سهم گزارش های خوب و خاصی خواهند داشت
کسرا و کرازی دراین گروه چشم به گزارش ماهانه دارند به خصوص کرازی که میتواند با اعلام اخبار مهم صادرات مورد توجه بیشتر بازار باشد در سوی دیگر چند سهم خاص با گزارش های خاص را داریم مثلا کقزوی شرایط فروش بدی ندارد کقزوی در آبان با فروش ۱۷۷۴ میلیارد ریالی به عدد ۹۰۵۴ میلیارد ریالی رسیده و عدد نرمال و خوبی را ثبت کرد مدت مشابه قبل این عدد ۴۳۸۷میلیارد ریال بود
تا ابان ۱۹۸,۹۳۹ میلیون ریال مصرف انرژی داشته است کفراور هم خاص است شرکت فرآورده هاي سيمان شرق کفرآور در ۳ماهه ۳۴۲ ریال سود به ازای هرسهم محقق کرده است و در سود عملیاتی ۷۱ میلیارد ریال و سود خالص ۶۱ میلیارد ریال بوده است
کفپارس هم خوب پیش می رود و میتواند جالب باشد . شرکت فرآورده های نسوز پارس در آبان ماه 31 میلیارد تومان درآمد کسب کرده که 26 درصد نسبت به مهرماه رشد دارد و 23 درصد بیش از میانگین ماههای گذشته است. مقدار تولید و فروش شرکت در آبان 8 درصد بیش از مهر ماه بوده است. نرخ آجر منیزیت کرومیتی 11 درصد و آجر منیزیت اسپینل 5 درصد بیش از ماه قبل گزارش شده است. مجموع فروش شرکت در یازده ماه سال مالی بالغ بر 283 میلیارد تومان است که 28 درصد نسبت به دورۀ مشابه سال مالی قبل رشد یافته است. طی این مدت مقدار تولید 1 درصد و مقدار فروش 3 درصد کاهش یافته است
بین ساختمانی ها فضای سهم هایی مانند ثبهساز و ثامید بسیار خوب و خاص است و میتواند جالب باشد در سوی دیگر ثرود هم شرایط خوبی را دارد و گزینه خوبی برای بازار دراین گروه خواهد بود در این سهم در خصوص واگذاری تعداد محدود واحد های پروژه فیروزه مبلغ 2.382.610میلیون ریال می باشد که با توجه به قدرالسهم این شرکت در پروژه مرکز خرید فیروزه به میزان 29.2% ، ارزش واگذاری سهم شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رود بالغ بر 695.722 میلیون ریال برآورد می گردد .دراین گروه ثاخت با دید نوسان و کرمان و ووساخت هم با دید فوق نوسان جالب هستند ولی در کل بین این گروه ثبهساز و ثامید را بیشتر می پسندیم .
در بین فولادی ها فعلا فولاژ گزارش داده است و شرایط بدی نداشته فولاژ در آبان و اذر کمی رشد داشت و آذر 11429 و آبان 10980 میلیارد ریال فروش زد سهم مهر 9675 میلیارد ریال رسیده بود. در شهریور این عدد 9681 میلیارد ریال بود . حالا 9 ماهه 95144 میلیارد ریال بوده و نسبت به مدت مشابه قبل 68113 میلیارد ریال بوده است بیشتر است.


