گزارش بازارامروز شنبه 26 آذر 1401
گیج و خوابالو !
امروز بازار انگار گیج بود و خواب آلود نمیخواست از رخت خواب تعطیلات بیدار شود و کار را آغاز کند . انگار رمقی برای حرکت نداشت و آن جریان پول محدود هم طبق استراتژی ازاین شاخه به آن شاخه پریدن های خود امروز در گروه بانک و برخی تک سهم ها میپرید و نشان میداد کار آسانی را برای ادامه مسیر ندارد !
قبل از آغاز گزارش بازار بهتر است مطابق روال هر هفته به این موضوع بپردازیم که چه اتفاقات و رویدادهایی در انتظار این هفته بازار است و بازار باید برای چه چیزی خود را آماده سازد
به نظر توپخانه کدال این هفته خاموش اما در حالت آماده باش خواهد بود چرا که هفته بعد و به طور کلی ماه دی، ماه پر خبری از نظر کدال برای بازار خواهد بود. رویدادهای نرخ دلار نیما و تحولات دلار و بازار های جهانی هم مطابق روال رویدادهای مهمی خواهند بود به خصوص در حوزه دلار نیما و دلار آزاد که صحبت های دیشب رئیس کل بانک مرکزی نشان می دهد احتمالاً تحولات جدید در راه این هفته بازار باشد اما شاید مهم ترین رویداد این هفته را بتوان تحولات بودجه و روشن شدن ابعاد آن برای بازار دانست که می تواند یکی از پیچ های حساس بازار و نگاه خاص سهامداران را در پی داشته باشد از همین رو شاید تا بدین جای کار می توان گفت نرخ دلار نیما و بودجه مهمترین رویدادهای این هفته بازار خواهند بود که البته باید آغاز کنیم و ببینیم چه چیزی در انتظار سهامداران است
این هفته هم بازار مطابق رویداد های شنبه، گنگ و کمی سردرگم و خوابآلود آغاز به کار کرد و خیلی روند را نمی دانست اما همین که حجم بازار امروز همچنان بالای ۴۰۰۰ را نشان میداد خود نوید بخش این است که امیدها هنوز به رشد احتمالی بازار بیشتر از کاهش است و همچنان اینجا امید و امیدواری حرف اول را میزند…
تداوم حجم بالای چهار هزار و رسیدن اخبار مثبت هفته می تواند امید بازار به آغاز حرکت جدید را بیشتر کند حرکتی که با نرخ دلار آغاز شده و همچنان نشان می دهد بازار سرمایه در کنار سایر بازارها اگر قرار گیرد در ارزنده ترین و حداقل ترین قیمت های ممکن قرار دارد
اما امروز می خواهیم با کمک تکنیکال و برخی سناریوهای بازاری یک نکته را مطرح کنیم که شاید نوشتن آن در این فضا و این رویداد سخت اما محتمل و امکان پذیر باشد و بیان آن به عنوان یک سناریو بیان خاص و پرچالشی قلمداد گردد…
در مورد بازارچارتیستها نظرات متفاوتی را از بازار و سناریوهای پیش روی آن مطرح می کنند اما اکثر آنها یک موضوع را واقفند و اشراف دارند و تاکید میکنند که با این نرخ ارز سناریوهای نزول بازار کمرنگ تر شده و آنچه که پیش روی بازار قرار دارد یا سناریو حرکت آرام و آهسته و سکون وار و مثبت نرم بازار است که این فنر را فشرده تر و جمع تر میکند و جایی حرکت را اغاز میکنند و برخی دیگر هم این پیشبینی را دارند که مسیر صعودی بازار با رشد نرخ ارز نیمایی و آزاد آغاز شده و به زودی شاخص با کمک اخبار مختلف و تحولات متفاوت اعداد بالاتری را لمس خواهند کرد
مهمترین نتیجه گیری این موضوع و تحلیل های تکنیکال بر این اصل استوار است که در شرایط فعلی قیمت ها می تواند در نقاطی قرار گیرد که ریسک به ریوارد منطقی و جذابی داشته و شرایط خوبی را در مقابل سایر بازارها دارد
به طوری که با فرض اینکه دلار ۱۰ درصد رشد کند نرخ به ۴۲ یا ۴۴ هزار تومان برسد بازار سرمایه قطعاً میتواند بازدهی بیش از ۱۰ درصدی را داشته و حرکت قویتری را بگیرد از همین رو شاید این پیشنهادها و سناریو برای کوتاه مدت بازار بدنباشد که تبدیل برخی دارایی ها نظیر سکه و دلار به بازار در کوتاه مدت شاید جذاب تر و جالب تر باشد صد البته کسی در مورد تبدیل بلند مدت این دارایی فعلاً نمی تواند با توجه به وجود ریسک های متفاوت حرفی بزند اما در حال حاضر این تبدیل در کوتاه مدت برای بازار نکات مثبت و قوی تری را خواهد داشت
از بازارهای رقیب گفتیم نکته ای که طی این چند روز در لابلای خبر ها دیده میشد که ذهن بسیاری را به خود درگیر کرده نرخ سود بالا و اوراق گام ۳۱ و ۳۲ درصد بود که این خبر چیزی نیست که بازار به سادگی از کنار آن بگذرد و نشان می دهد بازار در ریسک های متفاوتی قرار گرفته که نرخ بهره یکی از مهمترین آنهاست وقتی هم راجع به این موضوع و اثرات زیان بار آن صحبت می کنیم و یا مطلب چند روز پیش را نوشتیم که افزایش نرخ بهره در چنین شرایطی منطقی نیست گارد برخی افراد و حرفها آنها آغاز می شود که برای حرکت بازار سرمایه همه چیز را قربانی می کنید!!!!
اما فارغ از تمام این موارد آنها که این حرف را میزنند و به قول خودشان اهل اقتصاد هستند چرا یقه بانکها را نمی گیرند… از دو حال خارج نیست یا زورشان نمی رسد و تمایلی ندارند و یا علمش را ندارند که بفهمند ماجرا چیست!!! بانک ها حجم زیادی از املاک کشور را در اختیار خود دارند بخشنامهای چند روز گذشته در مورد سرمایهگذاری بانکها منتشر شد که نشان میدهد حتی سیاستگذار هم درک درستی از این ماجرا ندارد اگر قرار است بانک ها ناترازی و کمبود منابع خود را حل کنند و یا در جریان درستی از سرمایهگذاری قرار گیرند به نظر باید سیاستهای تشویقی و تنبیهی قوی برای فروش املاک و دارایی های سمی برای آنها اتخاذ گردد
برخی میگویند مشتری نیست!! نمی توان فروخت!! چطور وقتی سهام مشتری نیست چند بار قیمت را کم می کنید و یا رنج می کشید و می فروشید
هر بلایی دلتان میخواهد سر بازار ما در مورد می آورید به بازار ملک که می رسد بهانه نبود مشتری را می آورید؟؟!! اگر مشتری نیست قیمت را کم کنید نقد و اقساط کنید اگر هدف فروش این دارایی باشد مشتری پیدا میشود امامشکل همینجاست کسانی که در راس تصمیم گیری ها هستند تمایلی به برهم زدن بازی ملک وملک بازی که بازی اصلی آنهاست ندارند … دلال محوری شغل و پیشه اصلی بسیاری از این سیاست گذاران است والا به نظر بهترین رویداد و اتفاق حضور قوی بانک ها در انواع و اقسام صندوق ها و ابزارهای مالی است نه اینکه آنهابرای حضور در این ابزارها محدود شوند و دارایی های سمی و ملکی آنها بچرخد و هوا بخورد
نمی دانیم پای این موارد که به میان میآید کمی عصبانی میشویم به ما حق بدهید که برای این جهنم اقتصاد ایران چنین لحنی هم کم است
بانک ها و میل به صعود
در نمادهای بانکی شاهد روند نوسانی مثبت در این گروه بودیم بانک ها میل به صعود داشته و روند نوسانی خوبی را در پیش گرفته اند خبرهایی در خصوص برنامه بانک ها برای فروش دارایی های مازاد به منظور عدم مشمول شدن مالیات های سنگین سبب اقبال به این گروه شده است
بانک ملت با نوسانات مثبت همراه و راه خود را برای صعود به سمت قیمت های 320 تومان هموار می کند رشد قیمت ارز به خصوص دلار نیمایی سبب شده تا بانک ملت بار دیگر در معرض شناسایی سود تسعیر ارز خوبی قرار داشته باشد
پست بانک با روند مثبت همراه شد سهمی که در وضعیت بنیادی بسیار خوبی قرار داشته و توانسته صعود خوبی را تجربه نماید سهم تاکنون از کف قیمتی خود 30 درصدی بالا امده و در صورت عبور از قیمت های 520 تومانی تا قیمت های 560 و 620 تومان رشد می کند
بانک صادرات که برنامه خروج از سهام پالایشی را دنبال و بلوک های خود در این شرکت ها را برای فروش اگهی کرده است سعی دارد تا مقاومت 160 تومانی را شکسته و با ورود به موج صعودی جدیدی تا قیمت های 180 الی 200 تومان بالا برود سهمی که در صورت موفقبت در فروش سهام پالایشی رشد قیمتی خوبی را تجربه خواهد کرد و به اهداف عنوان شده خواهد رسید
امروز وپارس را هم خوب خریدند و به نظر یک نوسان را در سهم شاهد هستیم .
دراین گروه بانک دی با اعلام اینرکه گویا دوباره میخواهد نیروگاه خود را اگهی کند باردیگرمورد توجه نوسان گیران خواهد بود و باید ان را زیر نظر داشت دراین گروه وبملت به واسطه شفاف سازی های ارزی و همچنین ونوین هم به واسطه برخی بلوک ها و گزارش خوب میتواند مورد توجه باشد در سوی دیگر وبصادر را داریم .
برخی سهامداران این سناریو را مطرح کردند که برخی بلوک های پالایشی یکجا ونقد به وسپهر منتقل شده و این شرکت در افزایش سرمایه وسپهر شرکت میکند این خبرمهمی در صورت صحت است و از نظر ساختاری برای وبصادر سود سازی خاصی را دارد
غذایی های جذاب
در نمادهای غذایی شاهد رونق خوبی در معاملات این سهم بودیم غذایی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به واسطه افزایش نرخ محصولاتشان در راستای رشد تورم و فروش های خوبی که دارند مورد توجه قرار گرفته اند
غسالم که شایعات سود 70 تومانی دارد با روند صعودی به سمت هدف 420 تومان در حرکت است سهمی که در قیمت های 300 تومان معرفی شده و رشد قیمتی خوبی را تجربه میکند این سهم صورت های مالی 6 ماهه بسیار خوبی داشته و از سوی دیگر توان سود سازی خوبی را برای نیمه دوم سال با این فروش های خوبش دارد
غمینو هم شایعات سود 180 تومانی دارد سهم در 6 ماهه به سود محدوده 7 تومان رسیده و فروش 8 ماهه اش رشد بسیار خوبی داشته است سهم به نظر می رسد صورت های مالی بسیار خوبی در 9 ماهه با توجه به جهش فروشش در 3 ماهه سوم سال داشته باشد این سهم روند صعودی تا قیمت های 800 الی 900 تومان را در پیش دارد
صنعتی بهشهر هم با رونق خوبی توانست حجم معاملات بالایی را به ثبت رسانده و تا قیمت های 300 تومان رشد خواهد کرد سهمی که امروز تلاش خوبی برای عبور ازقیمت های 260 تومانی را نشان داده و شنیده می شود با افت شدید قیمت مواد اولیه شرکت وضعیت فروش و حاشیه سود این شرکت تولید کننده روعن خوراکی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد
ساختمانی ها برج ساز
در ساختمانی ها رشد قیمت دلار و افزایش قیمت مسکن همچنان دست در دست هم داده تا نمادهای ساختمانی در وضعیت خوبی به سر برده و همچنان میل به صعود داشته باشند
ثفارس به قیمت های بالای 800 تومان رسید شایعات برنامه فروش یکی از پروژه های ساختمانی شرکت به نام دلگشا از یک سو و افزایش سرمایه و افتتاح طرح های توسعه ای از سوی دیگر سبب شده تا این سهم با روند صعودی همراه شود قیمت های بالاتر در محدوده 860 الی 920 تومان در انتظار ثفارس می باشد
ثنوسا همچنان در مسیر رو به رشد قرار داشته و به سمت قیمت های 420 تومان در حرکت خواهد بود سهمی که وضعیت مناسبی را دنبال کرده و شانس صعود خوبی دارد این سهم ساختمانی اگر خبر مثبتی از پروژه کیش خود دریافت نماید می تواند با رشد قیمتی ادامه داری تا سقف قیمتی قبلی یعنی سطوح بالای 500 تومان صعود نماید
دراین گروه معتقدیم از نظر بنیادی ثبهساز و ثامید جلوتر از بقیه هستند از نظر ارزش دارایی ثمسکن را باید زیر نظر گرفت و به نظر این سهم سهم خاص نوسانی گروه است
در سوی دیگر ثاخت هم خوب است شرکت تيسا کيش از زیرمجموعه های ثاخت در گزارش 12 ماهه به سود ۱۰۳۶ میلیارد ریالی رسیده است به نظر در بین ساختمانی ها فعلا ثبهساز و ثامید شرایط خاص تر و ویژه تری را دارند ثمسکن گزالش های جالبی را دارد .
به خصوص در زیرمجموعه ها . سرمايه گذاري مسکن شمال از زیر مجموعه های ثمسکن در 12ماهه 429 میلیارد ریال سود خالص و سرمايه گذاري مسکن گيلان نیز در 12ماهه به سود 240 میلیارد ریالی رسیده است . ثمسکن که با حمایت جریان های پولی قوی همراه می باشند با صعود خوبی مواجه و به سمت قیمت های 460 تومان رفته تا با شکست این سطوح بار دیگر مهمان قیمت های بالای 500 تومان شود این سهم نیز ارزش ان ای وی خوبی داشته اما در مقطع فعلی روندش عمدتا حمایتی می باشد
سرمایه گذاری های تحول گرا
در سرمایه گذاری ها به خصوص سهامی که تحولات خوبی در دل خود دارند همچنان شاهد رونق معاملاتی و صدر نشینی سهام این گروه هستیم
سرمایه گذاری پتروشیمی با روند مثبت خوبی همراه شده است امسال شیمی بافت به سود بسیار خوبی رسیده و وپترو تا قیمت های 1600 الی 1800 تومان جای رشد دارد شایعات سود 300 تومانی وپترو به نظر می رسد واقعی و سهم به همین واسطه بازدهی خوبی داشته باشد سهم بر سر راه خود مقاومت هایی را دارد اما سرانجام به هدفخود خواهد رسید
در صدر تامین شاهد روند صعودی خوبی بودیم سهم در صورت تثبیت در قیمت های بالای 1050 تومان روند صعودی خوبی را تا قیمت های 1200 تومان در پیش خواهد گرفت صدر تامین به واسطه رشد قیمت سهام شرکت های زیر مجموعه خود با اقبال ویژه ای همراه شده و توانسته تا اینجای کار صعود خوبی را تجربه نماید
در فارس سهم بر سر مقاومت 820 تومانی قرار دارد این مفاومت اگر شکسته شود فارس رشد قیمتی خوبی را تجربه خواهد کرد شنیده می شود فارس قصد سرمایه گذاری بیشتر در شرکت های بازار سرمایه را دارد سهمی که رشد قیمت دلار هم شدیدا به نفعش بوده و سود شرکت های زیر مجموعه اش را بیش از پیش افزایش خواهد داد نکته مهم در فارس عدم اسیب پذیری از قطعی خوراک گاز به دلیل مایع بودن خوراک شرکت های زیر مجموعه اش می باشد
پتروشیمی های دلاری
در نمادهای پتروشیمی صعود قیمت دلار ازاد به سطوح 39 هزار تومان از یک سو و رشد قیمت دلار نیمایی به سمت سطوح 30 هزار تومان سبب شده تا پتروشیمی ها همچنان به مانند اتش زیر خاکستر در فکر صعود باشند
پتروشیمی بوعلی خود را به قیمت های 2900 تومان رساند سهم تارگت 3200 تومانی داشته و با قیمت های فعلی دلار حتی توان رسیدن به سود بالای 500 تومان را دارد این سهم پتروشیمی با افتتاح طرح توسعه خود می تواند برای سال اینده سود محدوده 600 الی 650 تومانی را حاصل نماید
در شیران شایعات برنامه فروش بلوک مدیریتی این سهم توسط بانک صنعت و معدن را شاهد می باشیم ظاهرا چند شرکت و هلدینگ نیز امادگی خود را برای خرید شیران اعلامکرده اند نرخ هایی بالایی برای فروش این بلوک عنوان شده است به نظر می رسد شیران کم کم استارت رشد خود را زده و اگهی شدن بلوکش زمینه رشد قیمتی تا سطوح 1100 در گام اول و سپس 1250 تومان در گام دوم را فراهم خواهد کرد
زاگرس که با کاهش ظرفیت تولید متانول به دلیل مشکلات خوراک همراه است فعلا نوسانات ارامی داشته و همچنان با کف حمایتی 11000 تومانی و مقاومت 12500 تومانی مواجه می باشد این سهم پتروشیمی علی رغم رشد قیمت دلار به واسطه ترس از کاهش و یا توقف تولید واکنش در خور توجهی نشان نمی دهد
دراین گروه بین پتروشیمی ها شگویا شرایط خوبی را گرفته است شرکت پتروشیمی شهید تندگویان در آبان ماه به درآمد فروش 1536 میلیارد تومانی دست یافته است که نسبت به ماه قبل و میانگین ماه های گذشته به ترتیب 14.6%- و 16.8%- تغییر را نشان می دهد.مجموع تولید شرکت در آبان ماه 89568 تن می باشد که نسبت به مهر ماه که 85924 تن بوده است رشد 4% داشته است.جمع مبلغ فروش شگویا در دوره 8 ماهه به 14465 میلیارد تومان رسیده است که تغییر33.5% را نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان می دهد.شگویا در این ماه 27934 تن گرید الیاف را به فروش (داخلی) رساند که تغییر 22.24%- را نسبت به ماه گذشته نشان می دهد همچنین نرخ فروش این محصول نسبت به ماه قبل 1.44%- تغییر داشته است. دراین گروه با دید کمی صبر به نظر شپدیس و زاگرس هم گزینه های جالبی هستند و این هفته نرخ دلار و گاز در بودجه مشخص می شوند و هر دو برای این گروه خبرخوبی است .
چهارگوشه بازار
زامیاد در خودرویی ها روند صعودی خوبی داشت سهمی که اگر بتواند قیمت های مقاومتی 1600 تومان را بشکند موج صعودی تازه ای را اغاز خواهد کرد شنیده های خوبی از افزایش نرخ تا تولید مینی بوس در این شرکت شنیده می شود تحولات خوبی در زامیاد شکل گرفته و البته سهم رشد خوبی هم تجربه کرده است
در نماد کپشیر سهم با صف خرید به رشد خود ادامه می دهد شایعات سود 150 تومانی ارزش ذاتی 750 الی 900 تومانی را با پی بر ای 5 الی 6 در سهم ایجاد کرده است همچنین پتانسیل فروش زمین های شرکت نیز در جریان است این سهم در دل خود به ازای هر سهم 500 تومان پتانسیل فروش زمین دارد کپشیری که خود سهم در صف خرید قفل و حق تقدمش فرصت خوبی را ایجاد کرده است
نفت سپاهان نیز حجم صادرات بالایی داشته و بیش از نیمی از محصولات شرکت صادر می شود این سهم نیز از بابت افزایش نرخ دلار سود خوبی برده و مهمان روند صعودی شده است سهم توان صعود تا قیمت های 420 در گام اول را دارا می باشد شنیده ها حاکی از سود 50 الی 60 تومانی می باشد
ولساپا افزایش سرمایه میدهد ولی نکاتجالب گزارش توجیهی افزایش سرمایه است . اگر قرار بر این باشد سود سال بعد ولساپا 3 برابر فعلی است و این یعنی اگر 2 برابرش هم درست باشد یک تحول است و سهم میتواند دراین نقاط کمی خاص ترو بهتر باشد .
در این گروه وساپا نیز باخبرهای زمین پلاسکو خوش است و البته این بار کمی جدی تر است . هردو سهم ورنا وساپا را با دید نوسان زیر نظر بگیرید . دراین گروه خبهمن در 1800 1850 ریال کمی گیر است ولی با رسیدن خبرهای بهتر رد میکند
در بین سهم ها شپلی را زیرنظر داشته باشید شپلی در ابان با رشد مواجه بود
سهم با فروش 2719میلیارد ریالی شهریور خود را به پایان برد و مهر 2114 میلیارد ریال و ابان با رشد 3152 میلیارد ریال بود و 11 ماهه 23220 میلیارد ریال فروش داشت و مدت مشابه قبل این عدد 15917 میلیارد ریال بوده است
امروز گروه فلزات بیشتر فشار فروش بود . در بین فلزات قیمت جهانی روی و مس کمی فروکش کرد ولی همچنان سهم های این گروه را جالب میبینیم . روزهای قبل از اخبار افزایش سرمایه فباهنر صحبت کرده بودیمو سهم افزایش سرمایه را روی کدال گذاشت . پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت صنایع مس شهید باهنر
درصد افزایش سرمایه: 837% محل تامین افزایش سرمایه: مازاد تجدید ارزیابی دارایی هااین خبرخوبی برای سهم ات هر چند قیمت در سقف خود است ولی به نظر این نقاط را با کمک این خبرها رد میکند . تا کنون دو سهم بلند مدتی را بارها و بارها گفتیم یکی لخزر و حالا فباهنر هردو با دید رفتن به افزایش سرمایه جالب هستند و رشد خوبی طی این مدت داشتند دراین گروه اگر اهل سرمایه گذاری میان مدتی هستید فاسمین و کروی و سپس فملی شرایط خوبی دارند
وملی هم با زمزمه های افزایش سرمایه امروز خوب بود و مثبت بود .
قاسم را هم سهم خوبی میبینیم و خوب میخرند . قاسم رو به بهبود است سهم
در مهر به 9457 میلیارد ریال و ابان به 10251 میلیارد ریالی در فروش رسیده است
8 ماهه 70136 میلیارد ریال درامد داشت کل عدد سال قبل 64788 میلیارد ریال بوده است
سخوز سخوز در گزارش ۶ماهه حسابرسی نشده تلفیقی به سود ۲۶۲۷ ریالی رسیده است و به نظر 5000 ریال سود داشته باشد
در گروه فولاد فسپا هم شرایط خوبی را دارد فسپا در ابان افت مهر را جبران کرد
سهمی که شهریور با فروش 3531 میلیارد ریالی و نرخ ۲۲۲,۷۳۴,۸۳۳ ریالی مواجه بود
در مهر به 2558 میلیارد ریال رسید و کم شد و آبان با رشد 3137 میلیارد ریال شد و به جمع فروش 8 ماهه 21353 میلیارد ریالی رسیده است


