جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزچهارشنبه 23آذر 1401

گزارش بازارامروزچهارشنبه 23آذر 1401

نوید خاندوزی
دسامبر 14, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزچهارشنبه 23آذر 1401 

رقص تلخ دلار! 

حتماً برای همه شما پیش آمده که بعضاً در مهمانی ها یکی ریتم می گیرد و یکی می خواند و یکی روی میز ضرب می‌زند و یکی هم که پایه است همیشه جو گیرمیشود و رقصی هم آن میانه میدان میکند و جمع تا حدودی حال و هوایش عوض می شود .دیشب انتظار ما از بازار این بود ولی اوضاع جور دیگری رقم خورد ! هرچند دلار بازهم  صعودی بود ولی جو  چهارشنبه ها و ریسک های آخرهفته ذهن بازار را رها نمیکرد  . رقص نرخ دلار این روزها شبیه رقص تلخ نوید محمدزاده در فیلم ابد و یک روز است که از اتاق روبرو در میان هزاران غم و درد و اندوه و مشکلات و گرفتاری ها می رقصید .شک نکنید رقص نرخ دلار رقص پروانه دور شمع است که آخر آن سوختن است اما به‌هرحال بازار سرمایه بازاری دارایی محور است که مطابق هر منطق و علم اقتصادی با رشد نرخ ارز رشد می کند

روز گذشته نوشتیم پول فعلی پول بچه های بازار است و برای همین است که طول موج های صعود کوتاه و شدت آن کم است و امروز با وجود دلایل متعدد ان انگیزه قوی برای بازار مثبت وجود نداشت  .  البته بازار در مسیر نسبتا خوبی قرار گرفته و جای نگرانی نیست …  البته همچنان معتقدیم جریان فعلی بازار جریان پول بیرونی نیست و پول بچه های بازار و خود سهامداران است که فعلاً می چرخد و از این دست به آن دست می شود…
این اصل و سناریو اگر منطقی باشد و بپذیریم احتمالاً به مانند آنچه دیروز گفتیم طول موج آن کوتاه خواهد بود اما نکاتی در این میان وجود دارد که ما را به ادامه دار بودن این روند امیدوار می‌کند قبل از هر چیز یک بار دیگر روی یک موضوع تاکید می‌کنیم که اگر امروز روی میز بازی سرمایه‌گذاری کلاس دارایی های کشور گزینه های مختلفی چیده شده باشد اعم از بانک و اوراق، سکه، دلار طلا، ملک و بازار سهام بی شک این بازار سهام سرمایه است که در حال حاضر با وجود تمامی ریسک ها و چالش ها در ارزان ترین حالت ممکن خود بوده و البته این را هم باید اذعان کنیم که به دلیل رفتار حاکمیت همیشه بازار ملک در حباب گونه ترین شکل ممکن قرار داشته و بازار سرمایه همیشه کمتر از ارزش ذاتی خود معامله شده است و این از مدتها قبل تا به امروز همراه بازار بوده و هست
اما در حال حاضر این ارزندگی بیشتر به چشم می آید و تقریباً تردیدها در مورد بازار را به حداقل ممکن خود میرساند یعنی جو خوش بینی هست ،خبرهای مثبت هم  هست ولی پول نیست !
این فضا و این اتفاقات باعث شده بسیاری از تحلیلگران که تا دیروز در غار تاریک و بدبینی به بازار قرار گرفته بودند کم کم از پیله خود بیرون زده و مفروضات خوشبینانه را نیز پیش روی بازار قرار دهند که مثلاً سود سال آینده شرکت ها چه خواهد شد دلار نیما را اگر ۳۲ بگذاریم چه میشود و مواردی از این دست
برخی از آنها ممتظر رکود بودند برخی نرخ سود را بهانه می‌کردند و برخی هم دلار…که منتظر دلار های پایین بوده و امروز دیگر حرفی از آن اکسل های قدیمی نمی زنند
به نظراین بیداری تحلیلگران به واسطه سیلی نرخ ارز یکی از اتفاقاتی است که باعث افزایش شجاعت بازار شده و میل به سهم بودن در مقابل نقد بودن را افزایش میدهد این یکی از مهمترین اتفاقاتی است که بالا ماندن نرخ ارز و افزایش نرخ دلار نیما به همراه می آورد و به قول یکی از تحلیلگران که تا دیروز بر طبل ریسک های بازار میکوبید امروز بزرگترین ریسک مجموعه ها و سهامداران خود نقد بودن است
این دیدگاهی است که کم کم باید شکل بگیرد و می گیرد منتهی یکی زودتر یکی دیرتر
به نظر کم و کیف و سرعت و رشد و کاهش این سناریو به شدت به تحولات پیرامون بازار بستگی دارد که مثلاً دولت در بودجه نرخ های عجیب و غریب جانمایی نکرده باشد و یا موارد دیگر و از همه مهمتر به جریان نرخ ارز باید توجه کرد که همواره طی این سالها موتور پیشران حرکت بازار شده و امتحان خود را در دفعات گذشته پس داده
بی تعارف به عنوان دو سناریو فرض می‌کنیم که اگر دولت بخواهد با هر رفتار غیر منطقی و غیر اقتصادی و غیرعقلانی به سرکوب نرخ ارز ادامه داده و شرکت ها را محصور به دلار نیما کند و نرخ نیما را نیز دستوری پایین نگه دارد بازار سرمایه نمی‌تواند در بین سایر دارایی ها جایگاه خود را پیدا کند چرا که بقیه دارایی ها به خوبی خود را با نرخ ارز همراه می‌کنند و حرکت می‌کنند اما بازارسرمایه جیبش توسط مشتی وارد کننده و دلال خالی میشود
در این حالت توصیه همان توصیه های قبل است که در بازی نوسانی و فضای تورمی بازار هم نوسانی حرکت می کند اما اگر منطق اقتصادی حکمفرما شود و با شیوه آرام و ملایم فاصله نرخ دلار در بازار آزاد و نیما کم شود به نظر بازار سرمایه می تواند با ثبات در قوانین بودجه و ثبات بازار‌های جهانی آماده یک رشد منطقی و میان مدتی باشد ‏
با وجود این که ریسک های ریز و درشت زیادی پیش روی بازار است اما به نظر می‌رسد نرخ نیما و گشایش آن بتواند فضای بازار را تغییر داده و مسیر ناب تری را برای حرکت بازار ریل سازی کند.

تا به امروز رفتار دولت و بانک مرکزی در نرخ دلار نیما یکی به نعل زدن و یکی به میخ است اما به نظر رگه‌هایی از عقلانیت در تصمیمات اخیر به چشم می خورد که فاصله این دو نرخ یعنی نرخ دلار آزاد و نیما رو به کاهش گذاشته و این نرخ منطقی تر شود و تاکید میکنیم هرچه این قوه عقلانیت که عقلانیت اقتصادی است سنگین تر و سریع تر تصمیم بگیرد بازار هم سرعت رشدش منطقی ترو مناسب تر خواهد بود

بگذریم و سراغ  بازار برویم که در چهارشنبه ها این موضوع برای بازار طبیعی است و برخی چارتیست ها هم این نقاط را موقتا نقاط مقاومتی شاخص و برخی نماد ها می دانند و همین عاملی برای عرضه  بیشنر در بازار شد  . معتقدیم امروز مشکل بازار سمت عرضه نبود بازار در سمت تقاضا مشکل داشت و این عاملی برای وضعیت این چنینی امروز بود  .

ترمز معدنی ها

در نمادهای معدنی ابلاغیه ای مبنی بر عرضه ارز صادراتی این گروه در سامانه نیما و عدم فروش با نرخ های توافقی سبب شد تا ترمز رشد قیمتی این گروه امروز کشیده شود

در کالسیمین سهم با فشار عرضه ها حتی منفی شد سهمی که در قیمت های 2000 تومانی قرار داشته و قصد صعود به سمت سطوح 2200 تومانی را داشت این سهم امسال سود 330 تومانی را پیشبینی و می تواند در صورت رسیدن به بودجه فروش خود به این سود برسد با این سود سهم ارزش ذاتی 2200 تومانی با اعمال پی بر ای 6 دارد

فزر هم روند مثبت خوبی داشته و به قیمت های بالای 2600 تومان رسید این تولید کننده شمش طلا در موقعیت خوبی قرارداشته و با قیمت های فعلی طلا در نیمه دوم سال سود بسیار بیشتری حاصل خواهد کرد بدین ترتیب تحقق سود بالای 500 تومانی نیز در این سهم بعید نیست این سهم توان رشد قیمتی بیشتر را تا سطوح 3200 تومان در صورت شکست سد قیمتی 2800 تومانی خواهد داشت

ملی مس هم در قیمت های 700 تومان متعادل شد این سهم امسال سود 120 الی 130 تومانی داشته و با پی بر ای 6 ارزش ذاتی سهم سطوح 720 الی 780 تومان می باشد که فاصله زیادی با ارزش ذاتیش ندارد این سهم نیز رشد خوبی داشته و برای رشد بیشتر نیاز به حمایت های قوی و رشد بیشتر قیمت دلار و ایجاد پتانسیل های لازم برای عبور ازقیمت های 720 تومانی دارد

در حوزه فلزات شاهد بهبود اوضاع هستیم و فاسمین و فملی لیدر این حرکت می شوند و این روزها مورد توجه هستند کروی هم با بحث های افزایش سرمایه گزینه جالبی می شود ولی بازهم درگروه روی اولویت اول با فاسمین و بعد کیمیاست در گروه مس نیز اول فملی و بعد فباهنر . اگر اهل ریسک هستید زوج فباهنر کیمیا و اگر ریسک گریز هستید فملی فاسمین خاص تر هستند .

پتروشیمی ها در کمند نیما

در سهام پتروشیمی همچنان این گروه هم ملزم به عرضه دلارهای صادراتی خود در سامانه نیما شدند به همین دلیل برخی پتروشیمی هایی که مزیت فروش ارز صادراتی خود را با نرخ های توافقی را داشتند به تعادل رسیدند

دراین گروه خبر میرسد که دولت در بودجه همان نرخ 5000 را پیشنهاد داده است و مجلس در پی کاهش این عدد به 4000 است و این خبرخوبی است چرا که از دید ما با رشد دلار نیما به 30 هزار این سقف از نظر دلاری کم کم به زیر 15 سنت می رسد این خبرخوبی برای اوره متانولی هاست ولی در حال حاضر اسیر جریان نرخ گاز و قطعی ان هستند . به نظر اگر اهل ریسک هستید زاگرس در این قیمتها و نرخ ها بد نیست . بعد از آن شپدیس را بهتر میبینیم . دراین گروه پارس هم دراین قیمت ها بد نیست و رفته استایرن منومر اورده و وارد کرده تا تلفیقی بفروشد !

در پتروشیمی بوعلی سهمی که امسال بالای 500 تومان سود و ارزش ذاتی 3000 تومانی دارد سهم در استانه رسیدن به تارگت خود متعادل شد سهم رشد خوبی داشته و پس از بازگشایی از افزایش سرمایه بازدهی مثبت داشته است افتتاح طرح توسعه و افزوده شدن چند محصول به سبد تولیدات شرکت زمینه را برای رشد ادامه دار میان مدتی فراهم می کند اما فعلا سقف قیمتی سهم سطوح 3000 تومان براورد می شود

شیران هم خبرهای خوبی در دل خود دارد از جهش فروش تا تعدیل مثبت این سهم هم از کف قیمتی 920 تومان رشد خود را اغاز اما در استانه قیمت های مقاومتی 1000 تومانی نتوانست از سد این قیمت ها عبور نماید جهش فروش ابان ماه انتظارها برای سود سازی بالایی را در سهم رقم زده است

سرمایه گذاری ها هم پای شاخص

در نمادهای سرمایه گذاری وضعیت خوب بازار و روند رو به رشد قیمت دلار در کنار سر سبزی شاخص همگی دست در دست هم داده تا سرمایه گذاری ها نیز همچنان اقبال را شاهد باشند

صدر تامین که شاهد رشد قیمتی خوبی در شرکت های زیر مجموعه خود بوده و ارزش ان ای ویش با رشد همراه شده توانست با صعود خوبی خود را به قیمت های بالای 1000 تومان برساند سهم در سطوح 50 درصد از ارزش ان ای وی خود در حال معامله بوده و جای صعود به سمت سطوح 1100 تومان را در صورت تثبیت قیمتی بالای 1000 تومان را دارا می باشد

شستا در استانه قیمت های 90 تومان قرار گرفته است سهمی که مقاومت 92 تومانی را در پیش رو داشته و هم وضعیت بنیادی و هم تکنیکالی خوبی دارد اگر سطوح 92 تومان شکسته شود شستا وارد موج صعودی جدید با اهداف 100 و 110 تومانی خواهد شد روند بازار و شاخص تعیین کننده توان شکست این مقاومت در سهم را دارد

فارس به قیمت های 800 تومان رسید سهمی که برای رشد بیشتر باید از سد قیمتی 820 تومانی عبور نماید این سهم وضعیت خوبی داشته و با ارزش ان ای وی بالایی همراه می باشد همچنان شرکت های زیر مجموعه فارس به دلیل خوراک مایع بودن و عدم ریسک قطعی خوراک گاز با اقبال همراه هستند فارس در صورت شکست مقاومت خود تا سطوح 900 تومان جای رشد دارند

با جمعی از شرکت های محکم و قوی و خوب بازار مواجه ایم از تاپیکو تا وصندوق و از غدیر تا شستا ولی بین این شرکت ها و بزرگان بخواهیم رتبه بندی کنیم از دید ما وغدیر و شستا و باز بین این دو اول شستا بعد غدیر و سپس تاپیکو شرایط خوبی دارند . به نظر بازی خوبی را میتوان در کوچک ترها هم دید وسکاب سهم خوبی می شود وسکاب تا آبان ۵,۰۱۹,۷۵۳ میلیون ریال سود مجمع دارد

وتوسم ومهان هم گزینه های خاص و خوب این گروه هستند دراین گروه با دید کمی نوسان وخارزم را هم جالب میخرند و به نظر با دید نوسان گزینه خوب این روزهاست .

خودرویی ها در انتظار استارت قوی

در خودرویی ها شاهد روند نوسانی مثبت ارامی بودیم خودرویی ها همچنان به واسطه عرضه محصولاتشان در بورس کالا در موقعیت خوبی قرار دارند

در نماد ایران خودرو سهم با روند مثبت همراه و سعی در شکست و عبور از مقاومت سرسخت 260 تومانی دارد این سهم در صورت شکسته شدن این سد قیمتی جای رشد خوبی خواهد داشت ایران خودرو قصد عرضه بیشتر محصولات خود در بورس کالا را داشته و تا پایان سال می تواند با کاهش زیان همراه شود

زامیاد توانست مقاومت 1450 تومانی را در هم بشکند سهم انتظارات اتی بالایی خلق کرده و بازار انتظار جهش سود شرکت هم در نیمه دوم سال جاری و هم برای سال 1402 را با فعال شدن تولیدات در ایران کاوه دارد زامیاد به زودی محصولات سبک بیشتری مانند مینی بوس را روانه بازار خواهد کرد سهمی که تخمین ها حکایت از سود 200 الی 250 تومانی برای سال جاری دارد

خبهمن با عرضه گسترده محصولاتش در بورس کالا همراه شده است محصولاتی که به نسبت قیمت پایه رقابت خوبی شده و تقاضای خوبی هم برایشان وجود دارد این سهم خودرویی در استانه مقاومت 180 تومانی قرار داشته و شکست این قیمت ها سهم را به سطوح 200 تومان خواهد رساند

در سنگین ها خدیزل اخبار خوبی دارد با توجه به رونمایی از خودرو کامیون ام پاور و خط تولید آن در تاریخ 1400/12/09طی اطلاعیه شماره 859529، نوع دیگری ازخودروی کامیون EM POWER با مدل BD300 در تاریخ 1401/09/22رونمایی گردید. پیش بینی می گردد تا پایان سال تعداد محدودی از محصول فوق تولید که درصورت تحقق فروش ، حدود یک درصد از مبلغ سود ناخالص کل سال 1401 شرکت را پوشش دهد.

دارویی ها و افزایش نرخ های جذاب

در نمادهای دارویی دریافت افزایش نرخ های جذاب در این گروه بودیم و همین افزایش نرخ های سنگین انتظارهای بالایی در این گروه ایجاد کرده است و برخی نمادهای گروه همچنان با روند صعودی همراه شده اند

در این گروه دبالک که حالا مالیات بر ارزش افزوده واردات مواد اولیه اش نیز برداشته شده است در صدد شکست مقاومت 720 تومانی می باشد این سهم  وضعیت خوبی داشته و روند صعودی خوبی را تا قیمت های 800 تومان خواهد داشت سطوح 800 الی 850 تومان قیمت های مناسبی برای این سهم تلقی می شود سهمی که افزایش نرخ های سنگینی را به خصوص در مواد اولیه انتی بیوتیکی خود دریافت کرده است

دکیمی را می توان به عنوان جامانده این گروه نامید سهمی که رشد چندانی نداشته در حالی که شرکت های زیر مجموعه اش به خصوص پخش رازی رشد بالایی داشته اند با توجه به فروش های عالی این شرکت به خصوص در ابان ماه و دریافت افزایش نرخ انتظار رشد سهم تا سطوح 2500 الی 2600 و سپس 2800 تومانی وجود دارد سود 450 تومانی امسال در انتظار این سهم بوده که با پی بر ای 6 ارزش ذاتی 2800 تومانی را رقم می زند

کاسپین رنج نوسانی خوبی ساخته است سهم با حمایت 1250 تومانی و مقاومت 1400 تومان نوسانات خوبی می دهد سهمی که با فرض سود 240 الی 250 تومانیش ارزش ذاتی 1500 تومانی داشته و در قیمت های حمایتی 1250 تومان فرصت سازی خوبی برای خرید به دست می دهد

چهارگوشه بازار

شایعات سود 150 تومانی در کپشیر و پایان انتقال کارخانه شرکت از بافت شهری شیراز تا پایان سال جاری سبب شده تا سهم با صف خرید سنگینی همراه شود سهم تا قیمت های 750 در گام اول و سپس سطوح 900 تومان جای رشد دارد سهمیکه در صورت فروش زمین هایش در بافت شهری شیراز با پتانسیل سود سازی سنگینی همراه می باشد این روزها صف خرید سنگینی به واسطه جهش سود عملیاتی و پتانسیل زمین های ارزشمند شرکت در بافت شهری شیراز قراردارد

شکربن با صف خرید سنگینی به رشد خود ادامه داده و به استانه قیمت های 360 تومانی رسیده است در صورتی که این سطوح شکسته شود سهم تا قیمت های 400 الی 420 تومان جای رشد دارد توانایی رسیدن به سود بالای 70 تومان در این سهم سبب شده تا شکربن با اقبال بسیار خوبی همراه شود

حفاری شمال هم نوسانات خوبی داشته و به قیمت های 400 تومان رسید سهم مقاومت و هدف 420 تومانی را داشته و در صورت عبور از این قیمت ها تا سطوح 460 تومان رشد خواهدکرد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و به دلیل دارا بودن تراز ارزی سنگین و توان تعدیل مثبت از این طریق هم راستای رشد قیمت دلار با اقبال همراه شده است

گروه پالایش امروز بد نبود ولی خیلی خاص هم معامله نمی شد . دراین گروه بازی خوبی را در نفت و قیمت نفت دیدیم ولی بعید است نفت پایدار باشد با این حال فضای خوبی را داریم و امروز این گروه مثبت بود . طبق معمول شپنا شبندر را بهتر میبینم ملی چند روزی است روی شراز کمی بیشتر زوم هستیم میتواند سهم جالبی بین سهم های گروه باشد ولی ریسک آن در کل بالاست . دراین گروه شپنا و شبندر بهترین های بنیادی گروه هستند و باز بین این دو  شپنا  را  بیشتر قبول داریم

در بین فولادی ها واقعا فخوز فولاد  ارزان ترین های بازار هستند و همچنان حتی با وجود رشد اخیر هم ارزان هستید ولی اگر دراین گروه سهم میخرید دید نوسان نداشته باشید . دراین گروه فولاژ فسپا هرمز فغدیر ارفع کاوه هم شرایط خوبی را دارند و جز سهم هایی بودند که در کنار گزارش خوب حرکات خوب قیمتی را نیز داشته اند . در بین این شرکت ها درست است که فولاد و فخوز منطقی تر هستند ولی شاید از نظر گزارشی فولاژ و هرمز هم جالب باشند . در فولاد  سال بعد  شایعه  2200 تا 2500  ریال سود را دارد

در مورد هردو سهم فاما و چدن که در یک گروه قرار دارند شاید از نظر ارزش بازار چدن شرایط بهتری را داشته باشد و برای رشد بهتر باشد ولی از نظر بنیادی فکر میکنیم فاما قابلیت رشد قوی تری را در بازار دارد .

امروز کرمان هم  پرحجم  بود به نظر بازی خوبی را در این سهم شاهد  باشیم و حجم های جالبی را میخورد ولی در کل سعی کنید در این گروه  سراغ  بنیادی تر ها  بروید که  ثبهساز و ثمسکن جز آنها هستند  ثامید هم امروز به 5% رسید و خوب مثبت  بود و شناسایی سود های خوبی را دارد

ولساپا هم  جز سهم های پر حجم  امروز بود  قرارد سه جانبه با پرشیان خودرو ارس و پرشیاخودرو میتواند در ماه های اتی بر روند  سهم موثر باشد  .

ولغدرهم  شرایط خوبی را دارد ولغدر در ابان 76 و مهر 39 و شهریور 56 میلیارد ریال سود تسهیلات دارد و 564 میلیارد ریال تسهیلات اعطایی شرکت است بتواند  روند ابان  را حفظ کند اتفاقات خوبی در پیش روی سهم است

در بین بانکی ها وخاور را خوب میخرند تراز وخاور مثبت است در ابان 5154 میلیارد ریال سود تسهیلات اعطایی و 3348 میلیارد ریال سود پرداختی به سپرده دارد و تراز مثبت است و اختلاف درامد و هزینه نیز بیشتر شده است

 

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم