گزارش بازارامروزدوشنبه 21 آذر 1401
برف دلاری و باران حجمی !
امروز بازاردر بین خبرهای خوب و خاص با کمک دلار و خبرهای خوب نیما حسابی کمربند خود را سفت کرد و خریداران شجاعانه خرید میکردند و فروشنده ها هم کمی در فروش سهم با این وضعیت مردد شده بودند . برف زیبای دلار و بارش خوب حجم که امروز از 4000 هزار گذشت شوک خوبی به کل بازار داد و فضای خوبی را رقم زده است . ارزش کل معاملات امروز بازار 191.835 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 4590 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است.
دفعه قبل که بازار در یک رالی افتاد حرکت با دلار آغاز شد و بعد هم حجم به بالای 4هزار رفت و بعد 5 هزار و بعد استراحت و حالا دوباره انگار این موارد در حال تکرار شدن است و باز نرخ دلار و باز حجم و بعد بازار … البته خبرهای ریزو درشت مثبت و منفی هم این وسط وجود دارد که امروز به ان می پردازیم ..
بازار امروز را در حالی پیش بردیم که بازار و سهامداران همچنان بین عوامل مختلف احاطه شده و تصمیم گیری برای فعالان بازار سخت و دشوار است .البته طی چند روز گذشته جریان نرخ ارز و رشد آن دوباره کمی سایه تردید را کمرنگ تر و ابر سیاه ترس را نرم تر کرده و باعت توجه بیشتر به سمت بازار و افزایش و حفظ حجم معاملات شده است. این اتفاقی است که رخ داده و در حال حاضر نیز بازار تا حدودی با آن مواجه است البته هنوز تردید های بسیاری در اطراف بازار وجود دارد که مانع از ورود قوی جریان پول به بازار می شود .طی روزهای گذشته بارها و بارها از این ابهامات و جریانات صحبت کردیم از بازارهای جهانی بگیر تا بودجه، از نرخ سود بگیر تا نرخ دلار نیما ،همگی در این وادی موثر بود و در ترغیب و تردید سهامداران نسبت به بازار اثرگذار هستند
اما در میانه و کشاکش تمامی این عوامل و ابهاماتی که در بازار موثر هستند این روزها دو عامل و دو اتفاق اثرات قوی تر و خاص تری در بازار دارند
اگر بحثی امروز می شود اکثر آن نه از روی تحلیل این موارد که از روی اطلاع بیان میشود.
گویا طی روزها و هفته های گذشته بخصوص دو هفته اخیر بحث های زیادی پیرامون دو موضوع بسیار اثرگذار در بازار در بانک مرکزی شکل گرفته که یکی نرخ سود و دیگری نرخ دلار نیما بوده
امروز سعی خواهیم کرد بیشتر در مورد این دو صحبت کنیم و اتفاقات و نتایج و شنیده ها و گزاره ها را کنار هم گذاشته تا در بازار بیشتر به ما کمک کند .
طی هفته های گذشته به جهت کنترل بازارها به خصوص دلار و همچنین کنترل تورم (که گویا دستوری از بالاتر بوده که البته این خود خنده دار است که قرار است تورم با دستور کنترل شود )جلسات پیدرپی برگزار شده و در مورد این موضوع تصمیمگیری شود و تقریباً گزینه و دستور اکثر جلسات این بوده که نرخ سود افزایش یابد یا خیر ؟؟!!
انصافاً تصمیم بسیار مهم و نیازمند کار قوی کارشناسی است بسیاری بر این عقیده اند که برای نهیب زدن به بازارها و کنترل تورم ، افزایش نرخ بهره و کاهش اختلاف بین تورم و نرخ سود اسمی لازم و ضروری است در مقابل هم بسیاری معتقدند این تصمیم ضد تولید، ضد اشتغال و در نهایت منجر به کاهش تورم نشده و رکود را دامن میزند و مشکلات را چند برابر خواهد کرد
چیزی شبیه آنچه امروز در امریکا در حال بالا و پایین شدن است اینجا هم تا حدودی بحث می شود اما فرق آن زمین تا آسمان است و بب تعارف بحث های ما اینجا شبیه کاریکاتور اصل ماجراست
اما در هر صورت و در نوعدخود جالب است که طی این جلسات آن گزاره افزایش نرخ سود کمرنگ و کمرنگ تر شده که موارد آن را عرض میکنیم
ابتدا نظر خود را بیان می کنیم که معتقدیم تا وقتی تورم انتظاری و فضای تورمی به واسطه عدم توافق و افزایش تحریم ها وجود دارد شما هر تصمیمی مبنی بر افزایش نرخ بهره بگیرید شاید موقتاً بازار را سرکوب کنید اما اثرات مخرب آن را به آینده موکول کرده و در افزایش نقدینگی موثر بوده تا وقتی دو عامل کنترل نشود هیچ اتفاقی در سمت نرخ بهره نمی تواند منجر به کنترل تورم شده و بیشتر به رکود منجر می شود اتفاق اول کنترل تورم انتظاری است که در بستر توافقات سیاسی شکل می گیرد و رویداد دوم نظم و انضباط پولی و مالی است که از بانک ها آغاز می شود و به دولت ختم می شود شما نمی توانید نرخ بهره را بالا ببرید و دولت همچنان مشغول خرج عطینا باشد یا بانک ها بی حساب و کتاب تسهیلات پرداخت کنند و جالب که دو نفر از کارشناسان و خبره های حوزه پول و بانک نیز این نظر را به شکل دیگری بیان کرده و و این موضوع نیز تا حدودی تایید شده است که افزایش نرخ بهره تبعات جبران ناپذیری را خواهد داشت
امروز دکتر رحمانی در مقاله ای در مورد این موضوع اتفاقا نکات جالبی را بیان کرد که گزیده های آن این بود که
شرایط و تورم می تواند در صورت کاهش انتظارات تورمی متاثر از پیشرفت در مذاکرات شرایطی مشابه سالهای 1393 تا 1396 تکرار شود و در غیاب پیشرفت مذاکرات وضعیت بغرنجتری فرا روی اقتصاد ایران قرار دهد.
پس عملا تعهد پرداخت سود به سپردهگذار تبدیل به عاملی برای رشد نقدینگی میشود و هرچه نرخ سود بالاتر باشد، نقدینگی بیشتری خلق میشود. اما چون تسهیلاتگیرندگان عملا تسهیلات را بازپرداخت نمیکنند، بلکه مرتب امهال میشود، عملا حساسیتی هم به نرخ سود تسهیلات ندارند و افزایش نرخ سود سپردهها و تسهیلات (تازه به شرطی که نظام تصمیمگیری حاضر به قبول آن باشد یا بانکها با تدابیری نرخ موثر تسهیلات را افزایش دهند) صرفا سبب افزایش نیروی خلق نقدینگی میشود و رشد نقدینگی را تشدید میکند.
در چنین شرایطی باید تمرکز بر رفع ناترازی و رفع کژمنشی در نظام بانکی باشد که موضوعی نظارتی است و آنگاه که این مشکل حل شد، ترمز نرخ بهره به کارکرد کنترل تورم خود برمیگردد. به عبارت دیگر، موضوع این نیست که افزایش نرخ بهره در ایران قادر به کنترل تورم نیست، بلکه موضوع این است که فقدان سلامت ترازنامه بانکها امکان کنترل پایدار تورم با استفاده از افزایش نرخ بهره را دچار تردید میکند و باید در کنار افزایش نرخ بهره از اعاده سلامت ترازنامه بانکها اطمینان حاصل شود.
هدف از گفتن این مطلب این است که ممکن است طی روزهای آتی دوباره تلاش هایی برای افزایش نرخ سود صورت گیرد و امیدواریم این نظرات کارشناسی بیشتر مورد توجه بازار قرار گیرد
اما در نگاه بازاری این را هم باید در نظر داشت که با این شنیدهها این اتفاقات و کنترل اوراق گام و همچنین اخزا و موارد دیگر کمی ترس بازار از نرخ بهره کمتر شده است اما همچنان وجود دارد
نکته دیگر در مورد نرخ دلار نیما ست
کسری تجاری تراز تجاری کشور ،مشکلات صادرات ،افزایش واردات و مواردی از این دست باعث شده تا کم کم قوه عاقله تصمیم گیری ها در مورد نرخ ارز بر قوه پوپولیستی و نظرات غیر کارشناسی غلبه کرده و شاهد تغییراتی در نرخ دلار نیما طی این روزها باشیم
دیروز خبری منتشر شد که….. به برخی صادرکنندگان اجازه می دهند نرخ ارز را به شکل اسکناس در بازار عرضه کنند و چه جالب که طنز عجیب ماجرا را نشان می دهد که بانک مرکزی هم میداند برای سیاستهای تشویقی به صادرات باید دست از سرکوب نرخ ارز بردارد اما همچنان این رویه را در پیش میگیرد و ما شاهد پایین نگه داشته شدن مصنوعی نرخ ارز اکثر شرکت ها در سامانه نیما هستیم
ما معتقدیم این رویداد دیروز جرقه برخی اتفاقات است که به زودی خود را در منطقیتر شدن نرخ دلار نیما نشان می دهد البته دولت دغدغه های بسیار بزرگ تورمی دارد و افزایش نرخ دلار نیما را عاملی برای تورم میداند اما به هر حال جایی باید این بازی مدیریت و متعادل شود و قطعاً پایین نگه داشته شدن مصنوعی نرخ دلار نیما مسائل و مشکلات مضاعفی را در آینده به کشور تحمیل می کند و به نظر این موضوع با توجه به شرایط بودجه و کسری بودجه ای که بیان شده است در مسیر متعادل شدن و منطقی شدن نرخ حرکت کرده و این هم عاملی برای کمک به بازار خواهد شد
در نهایت در جمع بندی این دو عامل باید گفت گذر زمان روشن کننده و شفاف کننده این موارد است و احساس می کنیم هرچه زمان پیش برود بازار سرمایه ریسک هایی نظیر نرخ دلار نیما ،بودجه، نرخ بهره و مواردی دیگر را کمرنگ تر شده دیده و جریان پول با حساسیت و افزایش ایجاد شده در نرخ ارز روند بهتری برای شوک به بازار می گیرد
بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که خوب آغاز کرد و هرچه پیش رفت تقاضا و جریان پول قوی تر شد که روند دلار در آن تاثیر بسزایی داشت .
بانک ها به پا خواستند
در نمادهای بانکی شاهد ادامه رونق سهام این گروه بودیم بانک هایی که جز گروه هایی هستندکه این مدت رشدی نداشته و حالا شاهد وضعیت خوبی در صعودشان هستیم
دراین گروه تغییرات نرخ نیما جدی شده و باردیگر سهم هایاین گروه سود های خوبی را شناسایی میکنند از وبملت بگیر تا وتجارت . در بازار شنیده می شود وبصادر بلوک خودرو را دوباره اگهی میکند و خریدار هم دارد و این رویداد خوبی برای وبصادر حساب می شود و صف زدن ها از همین بابت است با دید کمی صبرخوب است وتجارت هم خوب است
از دید بنیادی وپست از نظر ترازی واقعا خوب بوده وپست در 6ماهه حسابرسی شده تلفیقی636 ریال و در سود اصلی این عدد 619 ریال بوده است ناگهان 1300 1400 ریال سود ساخت نباید تعجب کرد
در این گروه بانک صادرات با اگهی فروش سهام پالایشی قدرت بیشتری گرفته و در مسیر رو به رشد قوی قرار دارد این سهم بانکی امروز متوقف شده و انتظار بازگشایی خوبی از سهم را داریم وبصادری که تا قیمت های 160 الی 180 تومان پیشروی خواهد کرد
در بانک ملت هم روند مثبت اما مقاومت 280 تومانی زمینه ساز عرضه های سنگینی در سهم شد بانک ملت اگر فردا هم مثبت بماند می توان امیدوار به صعودی تا قیمت های 320 تومان بود این سهم بانکی وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و تراز ارزی سنگینش سبب شناسایی سود های تسعیر ارز بالایی شده است 5 میلیارد از 7 میلیارد دلار تراز ارزی این بانک قابلیت تسعیر ارز را دارد
ونوین توانست به راحتی سطوح 320 تومان را در هم بشکند سهم تا قیمت های 360 تومان بالا خواهد رفت سهمی که تراز عملیاتی خوبی در 8 ماهه داشته و امید ها به سود سازی بالا در 9 ماهه را افزایش داده است به نظر می رسد بازار انتظار صورت های مالی 9 ماهه با تحقق سود مناسبی را از این سهم داشته باشد در نهایت در ونوین زمزمه بلوک و شرایط بلوک این سهم شنیده می شود و با دید نوسان ونوین در این قیمت ها فضای خوبی را دارد و میتواند مورد توجه بازار باشد به نظر سخت است گفتنش ولی صف زدن امروز هم بد نیست . سامان هم جز همین دسته است و بنیادی او بد نیست
سرمایه گذاری های شاخص شکن
سرمایه گذاری ها امروز در راستای جهش شاخص با رشد خوبی همراه و بعضا در صفوف خرید سنگینی قرار داشتند و نشان دادند پتانسیل های بنیادی قوی دارند
در این گروه وبانک تا استانه صف خرید رفت سهمی که همچنان تحت تاثیر فروش بلوک 49 درصدی پتروشیمی شازند مستعد رشد قیمتی می باشد سهم هدف قیمتی 1250 تومان داشته و بازدهی خوبی تاکنون داده و به نظر می رسد به هدف تعیین شده برسد این سهم سرمایه گذاری اوضاع خوبی داشته و به نظر می رسد با رسیدن به هدف قیمتی 1250 تومان متعادل شود
در ونفت سهم توانست شاخ مقاومت 360 تومانی را بشکند سود سرمایه گذاری های زیر مجموعه ونفت رشد بالایی داشته است و سهم در موقعیت صعودی خوبی قرار دارد این سهم به سمت هدف 400 الی 420 تومانی رفته و با توجه به سود سازی خوبی که داشته و تخمین سود 70 تومانی برای سال جاری به هدف عنوان شده دست خواهد ریافت
سرمایه گذاری خوارزمی هم توانست به قیمت های 360 تومان بازگردد سهمی که ارزش ان ای وی بالایی داشته و با توجه به بهبود وضعیت سودسازی شرکت های زیر مجموعه خود و در پیش بودن افتتاح معدن طلای شرکت می تواند حتی فراتر ازقیمت های فعلی تا سطوح 400 تومان هم رشد داشته باشد
خودرویی های خوش شانس
در نمادهای خودرویی هم رونق خوبی را شاهد بودیم این روزها خودرویی ها بورس کالا را در قرق خود دراورده و اگر همین روند با شدت بیشتری ادامه داشته باشد خودرویی ها می توانند با رشد مضاعفی همراه شوند
یکی از زیرمجموعه های ورنا فروخته می شود و این موضوع شفاف سازی شده و خساپا خریدار این بلوک از ورنا بوده و گویا وساپا و ورنا هزار میلیارد تومان سود شناسایی میکنند که سهم ورنا نزدیک به 800 و وساپا 200 میلیارد تومان است . ملک وساپا نیز گویا جابجا خواهد شد پس در اصلاح دو سهم ورنا وساپا را زیر نظر داشته باشید . طبق انچه گوش میرسد ورنا روز سه شنبه در یک شفاف سازی نتیجه مزایده را اعلام میکند .
در وساپا نیز خبر هفته بعد اعلام می شود . مجموعه های خپارس و برخی دیگر نظیر خکاوه نیز در حال پروسه واگذاری هستند و این موارد نشانمیدهد بازهم ابتدا وساپا ورنا و بعد خساپا و خودرو قابلیت های خوبی برای رشد دارند . با دید کمی صبر این گزینه ها را زیر نظر داشته باشید
در خبهمن سهم همچنان در حال عرضه محصولات خود و شرکت های زیر مجموعه در بورس کالا می باشد سهم کف سازی بسیار خوبی در سطوح 160 تومان داشته و امروز توانست با رشد قیمتی از این کف فاصله بگیرد سهم تا قیمت های 180 الی 200 تومان صعود و بازدهی خوبی را به همراه خواهد داشت عرضه گسترده محصولات گروه بهمن در بورس کالا سود عملیاتی و سرمایه گذاری های خوبی برای این سهم به ارمغان خواهد داشت
زامیاد هم با رشد قیمتی بار دیگر سعی به مصاف با قیمت های 1450 تومان دارد سهمیکه می تواند با شکست این سطوح تا قیمت های 1600 تومان صعود داشته باشد زامیادی که تعدیل مثبت خوبی برای سال جاری داشته و در سال اینده با امدن محصولات ایران کاوه به بازار قادر به شناسایی سود های خوب و بالاتری خواهد بود زامیاد در صورت عبور از مقاومت خود هدف 1600 الی 1800 تومانی دارد
در نماد ایران خودرو سهم در دو سطح قیمتی 240 الی 260 تومان در نوسان است سهمی که وضعیت خوبی داشته اگر عرضه محصولاتش در بورس کالا شدت بگیرد و تیراژ عرضه ها بالا برود سهم توان شکست مقاومتش و رشد تا هدف 300 تومانی را خواهد داشت
معادن پر عیار
در نمادهای معدنی نیز رشد خوبی را شاهد بودیم معدنی هایی که عمدتا با نرخ های توافقی دلارهای صادراتی خود را تسعیر و همین امر در شرایط فعلی صعود قیمت ارز باعث اقبال ویژه ای به سهام این گروه شده است
در نماد کالسیمین سهم با رشد قیمتی به سطوح بالای 1800 تومان صعود کرد تایید افزایش سرمایه شرکت توسط حسابرس و پتانسیل دست یابی به سود 330 الی 350 تومانی در این سهم سبب شده تا کالسیمین با اقبال و رشد قیمتی خوبی همراه شود سهمیکه ارزش ذاتی 2200 تومانی داشته و برای رسیدن به این قیمت ها باید از سد 2000 تومانی عبور نماید
در فملی که شاهد تغییر قیمت گذاری کاتد شرکت در بورس کالا هستیم حالا با رشد قیمت دلار موقعیت سهم تقویت و رشد خوبی را تا سطوح 650 تومان شاهد بودیم این سهم در صورت عبور از این قیمت ها مهمان سطوح 700 تومان خواهد بود شایعات سود 120 الی 130 تومانی در سهم جریان داشته و سهم تارگت میان مدتی 800 تومانی دارد
کزغال هم توانایی رسیدن به سود 300 تومانی دارد استارت رشد خوبی زده است سهمی که صادرات محصولاتش ازاد و برنامه صادراتی خوبی دارد در نیمه دوم سال اگر فروش شرکت صعود خوبی داشته باشد توان رسیدن به سود محدوده 350 تومانی و رسیدن سهم به ارزش ذاتی 2000 تومانی نیز وجود خواهد داشت
در گروه فلزات بخواهیم کمی ریسکی تر عمل کنیم فباهنر کیمیا و فنوال را باید انتخاب کرد که به نظر آنها نیز با دید کمی ریسک گزینه های خوبی در بازار حساب می شوند .هردو دسته را زیرنظر داشته باشید میتوانند با توجه به ریسک شما جالب باشند در فباهنر زمزمه افزایش سرمایه 800% شنیده می شود و میتواند جالب باشد
ساختمانی هایی بر فراز بازار
در نمادهای ساختمانی امروز هم روند مثبت این گروه ادامه داشت سهامی که وضعیت خوبی را این روزها طی کرده و موقعیت های خوبی را ایجاد کرده اند
ثغرب همچنان در مسیر رو به رشد خوب خود با حمایت های قوی که از سمت جریان های پولی قوی خود شاهد است به رشد خود ادامه داده و امروز به قیمت های 820 تومانی رسیده است سهمی که انتظارات از ان بالا بوده و همین امر سبب اقبال به این سهم شده است ثغرب در ادامه رشدش دو هدف قیمتی 860 و 920 تومانی را در پیش دارد
ثاخت برای بار چندم از کف حمایتی 220 تومان برگشت زده و به سمت سطوح 240 الی 250 تومان می رود سهم نوسانات بسیار جذابی در این قیمت ها می دهد سهمی که پروژه های اماده فروش خوبی هم خود و هم شرکت های زیر مجموعه اش داشته و اوضاع و احوال خوبی را برای سال مالی جاری دارد به خصوص اینکه افزایش قیمت مسکن هم به رشد ارزش دارایی های سهم کمک کرده است
ثتران بر سر مقاومت 320 تومان گیر کرده است سهمی که در صورت شکسته شدن این مقاومت جای رشد تا سطوح 360 تومان را خواهد داشت ثترانی که دارایی های خوبی داشته و مهمترین اقدامش برنامه فروش زمین های شهریار بوده که در صورت موفقیت سود خوبی شناسایی خواهد کرد
چهارگوشه بازار
این روزها پشم و شیشه ایران پس از مجمع افزایش سرمایه و انتشار خبرهای جذاب در خصوص انتقال کارخانه از بافت شهری شیراز و فروش زمین های فعلیش با صف خرید سنگین و بدون عرضه همراه شده اما حق تقدم های سهم متعادل و می تواند فرصت خرید خوبی با توجه به صف خرید سنگین خود سهم باشد انتظار رشد قیمتی حق تقدم های سهم هم پای خود سهم کپشیر می رود و بازدهی مناسبی در دل ااین سهم با اهداف 560 الی 650 تومان نهفته است
بورس کالا با صف خرید خوبی همراه شد و به سمت هدف 1850 و 2000 تومانی در حرکت است این سهم خبرهای خوبی در خصوص تحول در درامدش به واسطه عرضه خودرو در بورس کالا شاهد می باشد به نظر می رسد کالا با توجه به عرضه های سنگین خودروسازان در این بازار تحولات بنیادی خوبی داشته و روند میان مدتش کماکان صعودی باشد
شکربن که بارها توصیه به خرید شده بود امروز سد قیمتی 320 تومان را شکسته و به سمت قیمت های 360 تومانی در حرکت است امسال با احتساب سود سرمایه گذاری شکربن جای سود سازی 70 تومانی را به ازای هر سهم داشته که با پی بر ای 6 ارزش ذاتی 420 تومانی خواهد گرفت این سهم همچنان جای رشد قیمتی خوبی در بازه میان مدت دارد
دیروز برخی حقیقی ها و ابتدا با حمایت حقوقی ها خریدار گروه بودند که امروز هم بد معامله نمی شد . رشد دلار نیما شاید اصلی ترین انگیزه این گروه بود با دید کمی صبر خرید پالایشی ها خوب است ولی نه با این قیمتها و باید کمی صبر کرد اصلاح بیشتری در انتظار این گروه باشد . روی شتران عرضه کننده زیاد است و حقوقی سهم را فروخت ولی در شپنا و شبندر به خصوص شپنا وضعیت را کمی بهتر می بینیم و فکر میکنیم شپنا در منفی ها برای کم ریسک ترها نیز منطقی باشد .
در بین اعضای گروه سرمایه گذاری رشد دلار میتواند شستا را کم کم حرکت دهد در سوی دیگر وبانک هم با قوت گرفتن شایعات مورد توجه است و میتواند جالب باشد . شنیده می شود بلوک وبانک هم انجام می شود و این شایعه خیلی قوت گرفته است در سوی دیگر ومهان هم با دید کمی صبر گزینه خوب در قیمت خوب است در کنار این سهم پارسان و غدیر هم جای خوبی هستند در پارسان شایعه 7000 ریال سود با تقسیم سود 3600 تومانی شپدیس شنیده می شود در سوی دیگر وغدیر هم بالای 3000 ریال امسال می سازد و این دو میتوانند قابلیت های خوبی را برای رشد میان مدتی داشته باشند .
جو گروه فولاد هم خاص پیش می رود کم ریسک ترین و کم نوسان ترین گروه فخوز است . دراین گروه رشد نرخ ارز میتواند فضای این گروه را تغییر دهد مثلا یکی از سهم های خاص و مورد توجه ما فخوز است در مهر 40014 میلیارد ریال فروش داشت و نرخ بلوک صادرات ۱۲۱,۱۳۸,۴۱۳ ریال است
در ابان 41410 میلیارد ریال فروش داشته است و نرخ صادراتی ۱۲۹,۷۶۸,۰۸۱ ریال بوده است .
8 ماهه 319280 میلیاردریال فروش و8 ماهه مشابه قبل 276511 میلیارد ریال بوده است قابلیت های خوبی برای سود سازی دارد سود شادگان هم 1200 میلیارد تومان می شود و این یعنی کمک خوبی برای فخوز است . با دید بنیادی خرید سهم بد نیست و در کنار او فولاژ هم قابل بررسی است .
در اخابر از دید نوسانی به نظر قیمت های 5500 5600 ریال قیمت های خوبی است و با دید نوسان میتواند جالب باشد سهم را کمی نوسانی تر بخواهیم نگاه کنیم ممکن است ازاین نقاط برگشت بزند ولی دید بنیادی و … نمیتوان خیلی برای سهم در نظر گرفت .
در بین قندی ها سهم های خوب گروه را میتوان زیرنظر گرفت احتمال این که یک رشد مقطعی را با توجه به شرایط فصلی داشته باشیم وجود دارد . قزوین قصفها قشهد قپیرا گزینه های خوبی هستند و قابلیت های خوبی برای سود سازی و رشد قیمت دارند . نکته برجسته این گروه اهرم قوی سود به افزایش نرخ است .
بین شیشه ای ها باید دنبال شرکت خوب گشت . در این گروه همه چیز خوب پیش می رفت ولی کمی مشگل فروش این شرکت ها به خصوص انها که در حوزه شیشه غذایی فعال بودند رقم خورد . کهمدا:
شرکت علارغم بهرهبرداری از خط تولید جدید و افزایش میزان تولید محصولات در سال جاری، به دلیل عدم توانایی در فروش محصولات و کشف بازارهای جدید، نتوانسته گزارشهای چندان متفاوتی با گذشته ارائه دهد، با این وجود موجودی انبار شرکت که هر ماه نیز به مقدار آن افزوده میگردد در صورت یافتن بازار مناسب در آینده میتواند شرکت را به عنوان یکی از گزینههای قابل توجه برای سرمایهگذاری تبدیل کند. شاید کرازی و البته کقزوی فضای بهتری دراین گروه داشته باشند
امروز های وب هم شرایط خوبی را داشت و سهم مثبت بود ولی درامد شرکت افت داشته و گزارش 9 ماهه خوبی نمیدهد و همین باعث نگرانی می شود مگر گزارش اذر جبران کند
امروز فراکابی ها هم مثبت بودند بخشی از بازی این شرکت ها بنیادی و بخشی دیگر نوسانی است ولی در کل دراین گروه از نظر بنیادی کالا و بورس شرایط خاص تری را دارند
مادیرا هم شرایط خوبی را دارد و میتواند با توجه به خبر هلدینگ بودن شرایط خاصی را تجربه کند به نظر مادیرا شرایط خاصی به خصوص در بعد نوسانی دارد
امروز بترانس هم صف خرید شده بود بارها در مورد سهم صحبت کردیم به نظر با این سود تلفیقی و این ارزش بازار سهم باید قابلیت های قوی تری را داشته باشد
ونیکی امروز در صدر بود رشد قیمت ها و رشد سود اوری در ونیکی شرایطخاصی را برای سهم رقم زده و میتواند جالب باشد ونیکی در آبان 1356 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته و تا آبان ۲۴,۷۰۰,۸۷۵ میلیون ریال سود مجمع دارد .
در بین دارویی ها کی بی سی با فروش دارایی مواجه بود فروش یک قطعه زمین با بنای احداثی به پلاک ثبتی 312 فرعی از 117 اصلی به مساحت 675 متر مربع عرصه و 676 متر اعیانی واقع در تهران ، شهرک غرب فاز چهارم خیابان زرافشان خیابان دوم پلاک 20 را دارد که میتواند جالب باشد
حق شپترو را امروز خوب صف زدند به نظر با دید کمی صبر حق این سهم و خرید ان در صف فردا خوب است
امروز کحافظ در بین کاشی ها پرحجم بود کحافظ فروشش همچنان بالای 100 است
در تیر با رشد فروش 1041 میلیارد ریال شد و مرداد 1062 میلیارد ریال و شهریور 1051 میلیارد ریال بود
در 3ماهه سوم در مهر 1071 میلیارد ریال و ابان 1021 میلیاردریال فروش داشته و 8 ماهه 7106 میلیارد ریال فروش داشته و مدت مشابه سال قبل 2646 میلیارد ریال بود سهم یک افزایش سرمایه از محل انباشته دارد


