[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز چهارشنبه 16 آذر 1401
وزن کشی خودرویی ها و بازار !
امروز و به طور کلی این هفته اگر کسانی که پرتفوی خودرویی نداشتند بپرسید بازار چطور بود میگویند افتضاح ! ولی سهامداران برخی سهم های کوچک و خودرویی وضعیت خوبی را در این هفته داشتند . از همین رو از دید برخی بازار خوب نبود و از دید برخی دووشواری نداشتیم و خیلی هم خوب پیش می رود
به نظر آخر هفته بررسی ریسک های متفاوت بازار جهانی و نفت و خبرهای قطعی گاز مهم ترین اخبار و اتفاقات هستند و نقش کدال فعلا کمی کم رنگ شده است
بازار در این آخر هفته در وزنکشی رویدادها و اتفاقات مختلف قرار داشت و سعی میکرد خود را در فضای منطقی قرار دهد .در بازار از یک سو با خبر های منفی چون ریسک های سیاسی، ریزش قیمت نفت و قطعی گاز مواجه ایم و البته ریسک های دیگری نظیر بازارهای جهانی و چشم انداز آن و نرخ سود و مواردی از این دست را فعلاً کنار میزاریم اما در طرف مقابل خبرهای خوب خودرویی و بلوک بازی ها و جریانات خبری قرار داشت که در وزن کشی مقابل این رویدادها و اتفاقات قرار گرفته بود نمیگویم گروه خودرو وزن بیشتری داشت اما توانست تا حدودی بازار ا از این شرایط نجات دهد و وارد فاز دیگری نماید . این فاز میتواند نتیجه مهمی چون حرکت پول های بازار به سمت مسیر خاص را در پیش داشته باشد که امروز سعی میکنیم در مورد آن صحبت کنیم اما قبل از آن یک نکته بیان کنیم که دو ریسک بزرگ این روزها برای بازار به وجود آمده که بخشی از صنایع و شرکت های ما را تحت تاثیر قرار می دهد یکی ریسک قطعی گاز که به شکل جدی این روزها شنیده می شود و دنبال می شود و دیگری ریسک بزرگتری است کهد برای بخشی از صنایع بزرگ بازار نظیر پالایشی هاست و آن افت قیمت نفت است البته ریسک بزرگ تر برای همه ما مدیران کم دانش و بی فکری هستند که منافع کشور را به واسطه زمستان سخت و حرفهای روسیه اینطور اسیر زمستان داخلی کردند که نه قیمت نفت بالایی را داشتیم و نه گازش به درد کسی خورد …دیشب داشتم با خود فکر می کردم اگر یکی از تحلیلگران بازار در کانال و یا اینستاگرام خود به طور متوالی روی یک موضوع تاکید میکرد و فریاد می زد و کار تبلیغاتی انجام میداد چه بلایی سر آن فرد می آوردند .سازمان بورس شلوار تحلیل گر بینوا را سرش میکشید!! و از حرف زدن پشیمانش میکرد افرادی در این کشور با بی دانشی تمام منافع یک کشور را به سخره میگیرند و کسی با آنها کاری ندارد به واقع اگر قرار بود رفتار برخورد چکشی سازمان بورس با همین افراد سیگنال دهنده سیاسی صورت میگرفت امروز جای هیچکدام در این فضا و این هوا نبود که اینطور دوباره به ریش نداشته و نمانده فعالان اقتصادی بخندند بگذریم .آنقدر دل ها پر است که هرچه میگویم خالی نمیشود..
اما در مورد بازار این نکته بیش از پیش به چشم می آید که با اتفاقات فعلی افت قیمت نفت و قطعی گاز بخش بزرگی از بازیگران اصلی بازار از مدار خارج شدند یعنی ما به سختی گروه پالایش را بتوانیم دوباره با این شرایط و این فضا در بازار حفظ و جذب نماییم و یا در گروه هایی نظیر پتروشیمی فولاد سیمان که با گاز مرتبط هستند در این فضا احتمالاً جریان پول قوی را جذب خود نخواهند دید و این باعث میشود که حرکت روی گروه خودرو و از آن مهمتر برخی تک سهم ها و شرکت های کوچک مهمترین استراتژی احتمالی جریان پول بعد از این رویداد ها باشد
این موضوع یک مزیت را به همراه دارد .مزیت فعلی مهم این است که باعث پویایی نسبی بازار شده و میتواند حتی باقی گروه ها و سهم ها را نیز در وضعیت نرمال خوبی قرار دهد
البته حجم را نیز ثابت نگه داشته و بازار را به فشار فروش و کما نبرد اما این موضوع از بعدی دیگر نیز خطرناک است و باید آن را مد نظر قرار داد چرا که احتمالاً احتمال ایجاد قیمتهای عجیب و بدون پشتوانه بنیادی در بازار وجود دارد و این در میان مدت و بلند مدت به سود بازار نخواهد بود اما چاره چیست بارها این جمله را در گزارش بازار نوشتیم که اندازه مهم نیست و کارایی مهم است
کارایی شرکت ها در گزارش دهی و سود سازی و مواردی از این دست است که میتواند برای بازار مهم باشد به نظر باید در بازار به دنبال چابک هاو بنیادی ترها گشت و احتمالاً از همین حالا نیز جریان پول مسیر خود را به این سمت تست می کند و امتحان می کند تا ببیند در چه وضعیتی قرار میگیرد
صد البته موضوع صرفاً یک پیشبینی است و ممکن است محقق نشود ممکن است فردا تغییرات نرخ دلار نیما آنقدر جدی و خاص باشد که اتفاقاً سهم های صادرات محور بزرگ حرکت کنند اما در هر صورت میتوان به عنوان یک جریان معاملاتی در بازار مدنظر قرار گیرد و همت و کار تحلیلگران را میرساند که بررسی و تحلیل با دقت شرکت های کوچک را نیز مد نظر قرار دهند
حرف آخر در مورد دلار نیما اینکه در هفتهای که گذشت کمی سرعت رشد نرخ پایه دلار نیما افزایش یافته و این نشان می دهد که جریان فکری بانک مرکزی هم به خوبی متوجه زیانهای زیانبار مصنوعی نگه داشته شدن نرخ ارز بوده و کمی به سمت سیاستهای معتدل تری حرکت می کند. طی روزهای گذشته نرخ پایه از ۲۸۱۰۰ به ۲۸۵۰۰ رسیده و این در حالی است که هنوز اختلاف زیادی بین دلار نیما و دلار توافقی وجود دارد.اختلاف بین نیما و آزاد که بماند …
ساید شدن بازار به مدت طولانی تر احتمالا با این نرخ نفت و قطعی گاز ها کمی طولانی تر و محتمل تر میشود .
در مجموع بازار امروز با خودرویی ها حرکت میکرد و کل تمرکز بازار روی این گروه بود . البته افزایش حجم رویداد خوبی بوده ولی عمده این حجم در چند سهم درج شد و این هم نشان از توجه بیشتر جریان پول به این گروه دارد
بلوک بازی خودرویی ها
در نمادهای خودرویی ها خبرهایی در خصوص در پیش بودن عرضه بلوکی سهام این گروه سبب شده تا سهام خودرویی صدر نشین شده و با اقبال همراه شوند البته فشار فروش و عرضه هم در این گروه به شدت بالا است
بسیاری فکر میکنند اخبار بلوک بازی مثل قبل است و قرار است مثلا بلوک خودرو و خساپا اگهی شودولی گویا این طور نیست و این برای مرحله بعد است . در این مرحله شاهد اگهی شدن برخی زیرمجموعه های این دو شرکت هستیم مثلا یکی از زیرمجموعه های ورنا امروز اگهی شد و یا زمین وساپا احتمالا مشتری دارد و این یعنی یک رویداد خاص تر و همین باعث توجه بیشتر بازار به ورنا و وساپا می شود .
گویا در مرحله بعد خپارس و خکاوه نیز واگذار می شوند و این اخباری است که نشان میدهد شاید دراین مرحله حرکت گروه سایپا قوی تر و خاص تر باشد . توصیه ما این باراین شکلی خواهد بود که اول ورنا وساپا بعد خساپا و شاید بعد حرکت در خودرو باشد . البته خبرهای بورس کالای خودرو هم خبر خاصی است
دراین گروه خبهمن هم با این سود تلفیق میتواند جالب باشد و شنیده می شود 600 ریال سود تلفیقی در گزارش 12ماهه خواهد داشت و باید کمی صبر کرد فضای سهم بهتر شود
در نماد سایپا شاهد نوسانات مثبت و صف خرید این سهم بودیم اما حجم معاملات سایپا امروز به بالای 1 میلیارد رسید سهمی که با این عرضه های سنگین باید دید ایا توان رشد تا قیمت های هدف 240 الی250 تومان را دارد سایپایی که شنیده می شود بلوکش از سوی سرمایه گذاری سایپا و رنا به زودی عرضه می شود
در ایران خودرو هم سهم تلاش داشت تا قیمت های 260 تومان را در هم بشکند این غول خودرویی هم جو مثبتی را شاهد و عمدتا به واسطه عرضه محصولاتش در بورس کالا مورد اقبال واقع شده است اگر تیراژ محصولات شرکت در بورس کالا بالا برود سهم توان عبور از مقاومت خود و صعود تا سطوح 300 تومان را پیدا خواهد کرد
خاور به نظر می رسد به هدف خود رسیده باشد سهمی که سطوح 250 الی 260 تومان قیمت های خوبی برای سهم بوده و با توجه به توان سود سازی بالای 40 تومانی و اعمال پی بر ای متوسط 6 سهم به سطوح ارزش ذاتی خود رسیده است البته خاور با خبرهایی در خصوص تولید محصولات جدید و ادامه رکورد شکنی فروش و احتمال دست یابی به سودهای بالاتر نیز مواجه است
دارویی های زیر پوستی
در نمادهای دارویی شاهد روند خوبی هستیم همچنان امید به دارویی ها بالا و وضعیت این گروه در نیمه اول سال مثبت و در نیمه دوم سال بسیار بهتر دنبال خواهد شد
در این گروه داسوه به قیمت های بالای 3600تومان رسیده و متعادل شد نوسانات بسیار خوبی در این سهم رقم زده می شود سهم با کف قیمتی 3200 تومان و هدف 3600 تومان در موقعیت نوسانی بسیار خوبی قرار دارد این سهم دارویی شایعات تعدیل مثبت خوبی داشته و وضعیت فروش ماهانه خوبی هم دارد
دقاضی هم باید زیر نظر داشت امسال فروش و سود سازی سهم متحول خواهد شد سهم حمایت قوی در رنج 1400 الی 1450 تومانی داشته و با توجه به افزایش نرخ های خوبی که این شرکت داشته و کمبود سرم در بازار دارو سهم اینده خوبی با تارگت 1800 تومانی خواهد داشت
کاسپین هم به سمت حمایت 1250 تومانی در حال برگشت است سهمی که امسال سود 240 تومانی داشته و با فروش های خوبی که در دو ماهه مهر و ابان داشته در کنار صورت های مالی خوب خود در 6 ماهه به نظر می رسد سهم بار دیگر از قیمت های 1250 تومان یک برگشت به سطوح 1400 توان داشته باشد
قطعه های طلایی
در نمادهای قطعه ساز پول قوی وارد شده است و به نظر می رسد این پول های قوی فاز صعودی خوبی را در این گروه ایجاد کرده است قطعه سازان با دریافت افزایش نرخ و انتشار گزارش های ماهانه خوب ابان ماه متحول شده اند
مهرکام پارس با اقبال بسیار خوبی همراه و همچنان صف خرید سنگینی دارد سهم به سمت سطوح قیمتی 225 تومانی در حرکت است شنبه سهم به مقاومت قوی خواهد رسید و جدال سختی با این قیمت ها خواهد داشت خمهر در صورت شکست این سطوح تا قیمت های 240 الی 250 تومان رشد خواهد داشت دریافت افزایش نرخ و گزارش بسیار عالی از فروش ابان ماه محرک قوی در این سهم شده است
خمحرکه هم در قیمت های 480 تومان با عرضه های سنگینی همراه شد سهمی که به نظر می رسد کار سختی در شکست قیمت های فعلی داشته است این سهم هم تحولات خوبی داشته و ایمد به رشد سودش در نیمه دوم سال می رود خمحرکه ای که از دید تکنیکالی هم می تواند در صورت تثبیت در قیمت های بالای 480 تومان تا سطوح 560 و 620 تومان صعود نماید
خکمک هم با رشد قیمتی سطوح 2000 تومان را پشت سر گذاشت سهم امروز عرضه هایش بیشتر شد و به نظر می رسد سهم در قیمت های 2200 تومانی متعادل شود سهمی که افزایش سرمایه جذابی داشته و تجدید ارزیابی که رونمایی کرده است باعث اقبال به سهم شده است
بانک های فراموش شده
بانک ها اکثرا به کف های قیمتی قوی رسیده و مستعد رشد قیمتی خوبی هستند به خصوص بانک هایی که گزارش های عملکردی ابان ماه مثبتی داشته و در موقعیت رشد قیمتی مناسبی قرار دارند
در این گروه بانک اقتصاد نوین از کف قیمتی خود برگشت زده و در مسیر صعودی قرار گرفته است سهم به سطوح بالای 300 تومان رسیده و در صورت ادامه صعودش هدف قیمتی 320 الی 360 تومانی خواهد داشت این سهم از دید تکنیکالی در موقعیت خوبی قرار داشته و می تواند با صعود خوبی همراه شود
بانک شهر با رشد قیمتی خوی همراه وبه سطوح بالای 480 تومان رسید سهم همچنان صف خرید بوده و جای صعود تا سطوح 520 تومان را دارا می باشد این سهم بانکی با فروش دارایی های ملکی خود توانسته وضعیت خوبی را در صورت های مالی خود شاهد باشد این سهم شایعاتی نیز در خصوص افزایش سرمایه داشته و فعلا شرایط ایده الی دارد
پست بانک همچنان تراز های خوبی را ارائه می دهد این سهم تا قیمت های 520 تومان در صورت شکست و تثبیت ر قیمت های بالای 460 تومان را خواهد داشت این سهم بانکی سود سازی بالایی داشته و امسال 120 الی 140 تومان سود و بدین واسطه ارزش ذاتی بالا و ریسک کمی دارد
دراین گروه دو شرکت گزارش های حسابرسی متفاوتی را داشته و کمی بازار میتواند به آنها بیشتر توجه کند . یکی وبملت بود وبملت در 6ماهه حسابرسی شده تلفیقی 558 ریال و در سود اصلی این عدد 449 ریال بوده است به نظر ادامه روند خوب سود سازی در وبملت کار را برای حرکت روی سهم بهتر میکند
یکی ونوین ونوین در ۶ماهه تلفیقی به سود ۴۹۰ ریالی رسیده است در سود اصلی این عدد ۳۱۲ ریال است
هردو سهم را زیر نظر بگیرید البته سامان و وپست و وپارس هم گزینه های قابل بررسی این گروه هستند
سرمایه گذاری های خاص اما پرعرضه
در نمادهای سرمایه گذاری ها برخی نمادهای گروه به دلیل تحولات درونی با اقبال همراه اما فشار سنگین عرضه را شاهد بودیمپ
در سرمایه گذاری سایپا که خبرهایی در خصوص عرضه سهام سایپا متعلق به این شرکت را شاهد هستیم صف خرید و رشد قیمتی خوبی را شاهد بودیم اما فشار عرضه ها نیز بالا بود علاوه بر سایپا این شرکت قصد فروش املاک خود با اگایه کردن فروش ملک پلاسکوکار را هم دارد سهم بر سر مقاومت قوی قرار دارد شکسته شدن این سطوح سهم را تا قیمت های 560 و در صورت عبور از قیمت های فوق تا سطوح 620 تومان بالا خواهد برد
در بازار تلفیقی هلدینگ ها میرسد و میتواند مورد توجه باشد مثلا وخارزم خوب است و یا خاص ترین گزارش را وصندوق زد و 6 ماهه زندیک به 1800 ریال سود تلفیقی دارد و این اتفاق مهمی برای سهم است . وصندوق را در بازار کمی بیشتر زیر نظر داشته باشید وامید و وصندوق از نظر سود سازی و بنیادی خوب هستند ولی انقدر بد عمل کردند که بازار به انها توجهی نمی کند .در این گروه وبانک هم خبرهای خوبی را دارد و گویا بلوک به طور جدی این بار برای سهم معامله میشود و خبرخوبی برای سهم است وبانک هم پس از پول بک و برگشت به مقاومت شکسته شدن 1040 تومانی مجددا وارد فاز صعودی شده و امروز تا صف خرید و قیمت های بالای 1100 تومان پیش روی کرد سهمی که برنامه فروش بلوکی سهام پتروشیمی شازند را داشته و از دو شرکت سرمایه گذاری اهداف و شتران به عنوان خریداران احتمالی این بلوک یاد می شود البته اهداف به واسطه خرید بلوک فارس به نظر میرسد قصد جدی نداشته و بیشتر خریدار محور شتران می گردد
فارس هم امروز با نوسانات مثبت همراه شد سهمی که کف قیمتی 700 تومانی را بسته و هدف قیمتی760 و بعد از ان قیمت های 820 تومانی دارد این سهم به واسطه این که عمده شرکت های زیر مجموعه اش خوراک مایع هستند ریسک قطع گاز و خوراک را ندارد فارسی که ریسک کمی داشته و با نوسانات ارامی همراه می باشد
چهارگوشه بازار
سمگا به قیمت های 560 تومانی رسید از دید تکنیکالی سهم وارد مسیر صعودی خوبی شده است سهمی که هدف قیمتی میان مدتیش کماکان صعودی است این سهم تا قیمت های 620 تومان جای نوسان مثبت را داشته اوضاع خوبی دارد این سهم از نظر بنیادی هم با افتتاح پروژه های هتل هایش با اقبال همراه شده است
شکلر به سود بالای 400 تومانی در 12 ماهه رسیده سهم به زودی مجمع خود را برگزار و تقسیم سود بالایی خواهد داشت سود محدوده 560 الی 600 تومانی برای سال جدید پشبینی و با این سود سازی جذاب سهم اهداف میان مدتی بالایی دارد سهمی که در کف قیمتی در حال نوسان بوده و یک استارت رشد قیمتی بالا دارد سهم هم جذابیت دریافت سود مجمع را داشته و هم سود سال مالی جدید شرکت که به تازگی اغاز شده هم در سطوح بالایی پیشبینی شده است
شیشه همدان با توجه به گزارش عالی سود سازی اخیر خود و شایعات سود سازی 200 تومانی با نوسانات مثبت همراه شده است سهم توان رشد قیمتی در بازه میان مدت تا سطوح 1200 تومان را داشته و کف قیمتی قوی در سطوح 920 تومان ساختهاست کهمدایی که طرح توسعه اش تحولات خوبی در سهم ایجاد خواهد کرد
در بین شرکت ها قطعی گاز به اوره و متانولی ها رسیده و کمی روی این دو حوزه صبر کنید . در سایرین هم بوعلی و نوری هم جذاب و جالب هستند به خصوص در گزارش های حسابرسی شده که تاکید روی سود های بالاتر است .نوری در گزارش 6ماهه حسابرسی شده تلفیقی ۸۰۰۶ ریال و در سود اصلی این عدد ۸۰۴۶ ریال است
در پارس خیلی توصیه خاصی نداریم ولی قیمت های زیر 2100 ریال قیمت خوبی برای سهم است در این گروه جم پیلن امسال 1700 1800 سود دارد و قیمت بد نیست شگویا هم یکی دیگر از سهم های خوب در این گروه است و بد نیست زیر نظر باشد .
در گروه سنگ اهن اوضاع فرق میکند و با این اتفاقات و تحولات و رشد فولاد و رشد قیمت های جهانی کمی توجه به این گروه بیشتر شده است کگل واقعا افت بدی در مدت کوتاهی داشت و حالا خوب ایستاده است . با دید کمی صبر کردن به نظر کچاد و کگل گزینه های خوبی هستند و بین این دو کچاد را بهتر می بینیم در کچاد کچاد در ۶ماهه تلفیقی ۹۸۵ ریال ۶ماهه سود محقق کرده است در سود اصلی این عدد ۸۰۷ ریال است .
واقعا کچاد یکی از خوب های گروه دراین قیمت هاست و منتظر بازگشایی واحیا هم هستیم این سهم نیز نوسان خوبی می دهد .
تایرا هم گزارش 6 ماهه تلفیقی داشته است و سهم 770 میلیارد تومان و بیش از 200 تومان سود تلفیقی در 6 ماهه داشته است و به نظر سود 400 تومانی که گفته می شود بی راه نیست با این شرایطو این قیمت ها به نظر خرید میان مدت و حتی نوسانی تایرا هم بد نیست و خوب است که این سهم نیز زیر نظر باشد .
در نماد قرن گزارش های خوبی را این سهم داشته و این مدت بد عمل نکرده است شرکت پدیده شیمی قرن در آبان ماه به درآمد فروش 387 میلیارد تومانی دست یافته که نسبت به ماه قبل 37.4% و نسبت به میانگین ماههای گذشته نیز رشد 50.9% را نشان میدهد. در مهر به 2822 میلیارد ریال رسید و ابان با رشد 3878 میلیارد ریال شده و
8 ماهه 21870 میلیارد ریال فروش داشته و مدت مشابه سال قبل 14410 میلیارد ریال بوده است سهم را کمی قوی ترو خاص تر زیر نظر بگیرید قابلیت های خوب و جالبی را میتواند داشته باشد
ونیرو در این گروه گزارش تلفیقی بد نداشت سهم در 6 ماهه 200 میلیارد تومان سود تلفیقی دارد و به 500 میلیارد برای کل سال هم میتواند برسد به نظر قیمت سهم کمی اصلاح کرده و در سطو 2050 و 2000 ریال قرار گیرد با دید نوسان بد نیست در سوی دیگر بترانس هم تلفیقی خوبی داشت .بترانس در گزارش 6ماهه حسابرسی شده تلفیقی 152 ریال و در سود اصلی این عدد 70 ریال است با فرضد 300 ریال سود تلفیقی قیمت سهم نباید این نقاط باشد و محدوده 1600 1500 ریال واقعا کف جدی سهم است
و سر اخر سراغ گروه پالایش میرویم که امروز هم با این نرخ نفت منفی بودند ولی در کل اگر نرخ همینجاها بماند و کرک ها تغییر نکند گزارش 3ماهه چهامر سال 1400 تکرار می شود و این اتفاق خوب و مهمی برای بازار است ولی فعلا با خبرهای منفی نفت این گروه رنج منفی می خورند .
[/ihc-hide-content]


