جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزیکشنبه 13آذر 1401

گزارش بازارامروزیکشنبه 13آذر 1401

نوید خاندوزی
دسامبر 4, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروزیکشنبه 13آذر 1401

 تک بعدی اما موثر  ! 

امروز بازار را در حالی اغاز کردیم که به نظر اگر معاملات خودرویی را از آن بگیریم تقریبا  لخت بود و انگار هیچ  لباسی بر تن نداشت و البته این اتفاقی است که بازار مدت هاست به ان دچار شده و خیلی توجه خاصی به کلیت  بازار نمی شود و حرکت خودرویی و برخی روزها پالایشی و برخی تک سهمها در بازار فقط دیده می شود و اتفاق خاصی در جریان نیست . جریان پول کم شده وحرکت تک بعدی روی خودرویی ها باعث شده بازار ان شکل و شمایل قوی را نداشته باشد اما این  طور هم نیست که راضی کننده نباشد و جو  بدی هم ندارد  …

دیروز از فشرده شدن فنری صحبت کردیم که به واسطه ریسک های متعدد هر روز جمع تر و جمع تر می شود و انگیزه و عاملی برای رهاشدن پیدا نمیکند .برخی از خود می‌پرسند این روند تا کجا ممکن است ادامه داشته باشد به واقع باید گفت نمی توان پاسخ دقیق و درست و زمان بندی دقیقی برای این موضوع بیان کردن اما هر احتمالی مبنی بر اینکه زمان بر شدن این جریان ادامه دار خواهد بود وجود دارد و این چیزی است که در حال حاضر نیز شاهد آن هستیم و می بینیم که بازار ریسک های متعدد را با وجود شرایط بنیادی شرکت ها در قیمت و شرایط بازار لحاظ کرده و عدم رشد جدی را مشاهده می کنیم
سوال بعد این است چه عواملی میتواند این فنر را آزاد کند و فضای بهبود و رشد را به بازار هدیه کند …
به نظر از دید ما مهمترین عامل تغییر رفتار دولت و سیگنال روشن این موضوع بازار است که خود را در مسائلی مانند دلار نیما و نرخ گذاری دستوری نشان می دهد
در سوی دیگر جهش های احتمالی ارزی هم در این موضوع بی تاثیر نیست و ممکن است بازار با حرکت های ارزی فنرش آزاد شود
شاید بخواهیم کمی لیست کنیم باید گفت آرامش سیاسی، رشد بازارهای جهانی، افسار زدن به نرخ اوراق ، تحولات گزارش های ماهانه و ۹ ماه پیش رو و دیگر موارد می‌تواند باعث این آزاد شدن فنر باشد . برخی هم معتقدند که بازار و پول حاضر در بازار بند دو جریان خودرو و پالایش است و هر آزاد شدن فنری با آزاد شدن اخبار و پتانسیل‌های این دو  صنعت است که ایجاد می گردد و حلقه انفجار و رشد بازار را این دو صنعت میدانند و به قولی بدون آنها  بازار جایی نمی رود  .
اتفاقا هر دو صنعت تحولات خوبی را نیز در دل خود دارند اما قدرت ظهور و بروز آن را پیدا نمی‌کنند که اگر این موضوع بتواند خود را نشان دهد کمک بزرگی برای بازار است
به نظر بازدید ریاست سازمان بورس از ایران خودرو نیز در همین راستا بود که بتوانند کمی به جریان حرکت این صنعت و اثرات آن در بازار کمک نماید
اما به هرحال زمان خاصی را نمی‌توان برای این موارد بیان کرد و احتمالاً سناریو ساید شدن بازار و طی کردن سیکل نوسانی که دو روز مثبت و دو روز منفی باشد و حوالی ۱.۴ این نوسان رخ بدهد محتمل و در حال وقوع است و این فنر آنقدر جمع می‌شود تا جایی دوباره برای فتح ۱.۶ با تکیه و چنگ زدن بر یکی از این اتفاقات حرکت خود را آغاز نمایند
کار سهامداران همین است که طی این مدت سعی کنند حداقل در بازار حضور داشته باشند و برای هر سناریویی اعم از ارزی، خودروی ،پالایشی برنامه پلان و چینش پرتو را انجام داده و آماده و مهیا حرکت باشند
به جد معتقدیم این موضوع رخ می‌دهد اما زمان آن ممکن است کمی عقب و جلو شده و متفاوت باشد .بسیاری آن را در انتهای آذر و برخی دیگر حرکت بازار را حرکت بهمنی و بهمن ماهی بیان می کنند اما هر چه که هست همه به یک موضوع اذعان دارند که این فنر در حال جمع شدن بوده و جایی پتانسیل‌های آن آزاد خواهد شد
البته بازار هم آنقدر بی دست و پا نبوده که در این مدت بازدهی خاصی نداشته باشد برخی صنایع به واسطه اخبار و گزارش های خوب، بازی های خوبی را هم ثبت کردند و این نشان می‌دهد گزارش های ماهانه و کدال آنقدرها هم بی‌خاصیت نشده و می‌تواند اثرات بسزایی در بازار داشته باشد

این روزها و در این شلوغی ها سراغ یک حاشیه خبری و اتفاق می رویم که خبر مهمی بود اما انگار خیلی دیده نشد سامانه ای در سازمان بورس راه‌اندازی شده به نام سامانه تخلفات که قرار است به تخلفات مدیران رسیدگی شده و سهامداران بتوانند تخلفات شرکت ها و مدیران را از این سامانه به اطلاع نهاد ناظر برسانند و احتمالا عواقب و جریمه هایی در انتظار افراد حقیقی حاضر در هیئت مدیره و مدیریت شرکتها باشد. سامانه فعلی هرچه که هست به نظر اگر دو نکته را در دل خود نتواند ایجاد کند خیلی کارایی نخواهد داشت
نکته اول این است که اسیر نشود !!
چه اسیر سیاست‌بازی فلان مدیریت که به فلان جا وصل است و یا فلان مدیر را فلان مجموعه معرفی کرده و مواردی از این دست البته در نظر گرفتن جریمه های واقعی و بازدارنده نه صوری هم به واقع نوعی اسیر این موارد نشدن است
این موضوع یکی از مهم‌ترین اصولی است که می تواند این سامانه را موفق کند تا مدیران شرکت‌ها به جای آنکه جلوی دولت خم شوند خود را به سهامداران پاسخگو ببیند و از منافع سهامدار دفاع کنند البته کسی انتظار معجزه را ندارد اما آغاز این سامانه می تواند به اجرای قوانین و مقررات این حوزه و بحث حاکمیت شرکتی منجر گردد

یکی دیگر از نکات موفقیت این سامانه افزایش شفافیت است.رتبه و عملکرد شفافیت شرکت ها باید چند مرتبه افزایش پیدا کند .پاسخگو بودن آنها به سهامداران باید جدی‌تر و خاص تر شود صورتهای مالی آنها باید مورد کنکاش و بررسی بیشتری قرار گیرد و به طور کلی شفافیت و حرف زدن و بمباران اطلاعاتی سهامداران باید با قدرت و شفافیت بیشتری صورت گیرد

چند روز قبل شنیدیم که طرح هایی در این حوزه در دست اقدام است. طرحهای نظیر برگزاری کنفرانس‌های پاسخ به سوالات سهامداران در هر ۶ ماه و یا احیای شرکت های مشاور سرمایه گذاری در کنار شرکت ها برای پاسخگو کردن آنها در اطلاعات منتشر شده و مواردی از این دست که به نظر هر چه سریعتر در این مسیرحرکت کنیم به سود همه است
سازمان بورس و سهامداران از شفافیت و پاسخگویی استقبال می‌کنند باید ناشر یعنی شرکت و اعضای هیئت مدیره نیز این را متوجه باشند و بپذیرند حضور در بازار سرمایه و استفاده از مزیت های آن هزینه هایی دارد که شفافیت اصلی ترین و مهمترین آن است
و در آخر اگر برخی شعار مبارزه با فَسسساد را می دهند اصل اول مبارزه با فساد شفافیت و اصل بعدی آزادی بیان و پس از بیان است که در آن این شفافیت و آزادی بیان خودکنترلی جدی را در این حوزه به همراه خواهد داشت اگر قصد عمل کردن به شعار است بسم الله بورس می تواند اولین گام برای شفافیت ویژه و خاص در شرکت ها شود اگر تمرین تغییر را می خواهید تست کنید این موضوع میتواند دست گرمی خوبی  برای مدیران شما باشد…

بگذریم و سراغ  بازار امروز برویم که شرایط خوبی داشت منتهی فقط در خودرویی ها و بقیه بازار خیلی حال و روز هیجانی و مثبتی نداشت ولی در مجموع حجم از دیروز کمی بهتر شد و باید دید فردا  و روزهای آتی تحولات و ریسک های سیاسی میتواند در بازار موثر باشد یا خیر …

خودرویی ها و استارت نیمه کاره

در خودرویی ها خبر برنامه واگذاری سهام تو دلی متعلق به سرمایه گذاری های خودرویی باعث شد تا شاهد نوسانات مثبت باشیم او به نظر می رسد خودرویی ها حالا بار دیگر با خبر بلوک بازی روند متفاوتی را در پیش بگیرند

در این گروه ایران خودرو که بلوک 3 درصدیش توسط بانک صادرات در قیمت های 500 تومان اگهی شده است با نوسانات مثبت قصد تشکیل صف خرید را داشت اما فشار عرضه ها بالا بود ولی سرانجام خودرو در اواخر بازار با صف خرید نیز همراه شدخودرویی که مقاومت 260 تومانی داشته و از نظر تکنیکالی شکسته شدن این سد قیمتی سهم را به سمت سطوح 300 تومان رهسپار خواهد کرد در مورد  بلوک  وبصاد  به نظر مشتری نداشته  باشد

زمزمه عرضه 6هزار دستگاه از ایران خودرو در بورس کالا یکی از مهم ترین انها بود و یک خبرهم  میرسد که خودروی 207 از این  به بعد با نرخ بورس کالا فروخته می شود و خبرمهمی است

سایپا که شنیده می شود برای خرید پارس خودرو خریدار پیدا شده است با روند مثبت همراه شده است ظاهرا سایپا به زودی توسط سرمایه گذاری سایپا و رنا برای فروش بلوکش عرضه می شود به نظر می رسد سایپا همچنان سعی در زمینه برای شکست مقاومت 220 تومانی را داشته باشد سایپایی که از وضعیت بلوک بازی فعلی نفع بیشتری می برد

خاور هم صف خرید خوبی شده و با این صف خرید سنگین از سد قیمتی 240 تومان عبور کرد سهمی که اوضاع خوبی داشته و با تولیدات جدید انتظارات بازار را بالا برده است به نظر می رسد با این گزارش های فروش ماهانه حتی شاهد تحقق سود بالای 40 تومانی برای سال جاری و رشد ادامه دار خاور باشیم سهمی که فعلا تارگت 260 تومانی دارد

غذایی ها یک بام و دو هوا

غذایی ها امروز برخی در فاز مثبت قرار داشته و برخی دیگر روندشان منفی دنبال شد غذایی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و همچنان فروش های عالی را به همراه دارند و همین فروش ها سبب سود سازی های جذابی می شود

امروز غزر پس از افزایش سرمایه اقبال خوبی را شاهد بود خبرهای مثبتی در مجمع افزایش سرمایه شرکت به خصوص تلاش برای راه اندازی زودتر خودروسازی ماهور شنیده می شد غزری که رشد قیمتی تا سطوح 360 تومان داشته و صف خرید خوبی را تشکیل داده است

غچین برگشت خوبی به مقاومت شکسته شده داشت از دید تکنیکالی سهم موفق به شکست روند نزولی خود شده است و از دید بنیادی قیمت گذاری رب گوجه از شمولیت نرخ گذاری خارج شده است به نظر می رسد این سهم بالای خوبی داشته باشد و با توجه به توان سود سازی بالایی که از ازاد سازی قیمتی نصیبش می شود تا سطوح 1250 تومان در گام اول و سپس سطوح 1400 تومان صعودکند

قطعه های صدر نشین

امروز قطعه سازان با حمایت های شکل گرفته مثبت و صدر نشین بازار شدند قطعه ای هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد مناسبی در پیش رو دارند افزایش نرخ های دریافتی که در گزارش های فروش ماهانه سبب تحول شده است نشان می دهد قطعه سازان رشدشان مبنای بنیادی دارد

خمهر صف خرید خوبی را تشکیل داد اما عرضه ها در سهم سنگین می باشد خمهر را همین روز گذشته در کف قیمتی 180 تومانیش معرفی کردیم سهمی که بازه نوسانی 180 الی 200 تومانی داشته و با توجه به افزایش نرخ 15 درصدی محصولاتش و گزارش مثبت ابان ماه شرایط خوبی دارد این سهم تا قیمت های 200 تومان صعود و در صورت شکسته شدن این سد قیمتی وارد موج صعودی جدید و قوی می شود

ختوقا این هلدینگ قطعه سازان هم موفق به شکست قیمت های 360 تومانی شده و به سمت سطوح 400 تومان در حرکت است این سهم با تحولات شرکت های زیر مجموعه خود سود سازی بالایی را امسال رونمایی خواهد کرد و همین امر سبب اقبال خوبی به این سهم شده است

ختور هم مهمان صف خرید خوبی  شده و به سمت قیمت های 560 تومانی در حرکت است این سهم در صورت شکسته شدن این سد قیمتی تا سطوح 620 تومان هم صعود میکند جریان نقدینگی قوی وارد سهم شده و به نظر می رسد بازدهی خوبی را از این سهم شاهد باشیم

خمحرکه را هم باید زیر نظر داشت  خمحرکه در 2ماه گذشته خوب ظاهر شده
سهم در ابان 3486 و مهر 3202 و شهریور 2482 میلیارد ریال فروش داشت و8 ماهه 21399 میلیارد ریال بود. مدت مشابه سال قبل 12833 میلیارد ریال بود

خچرخش هم  بد نبود و خوش نوسان است  شهریور هم 1227 میلیارد ریال و مهر 1284 میلیارد ریال و آبان 1242 میلیارد ریال بود و8 ماهه 8876 میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه قبل این عدد4108 میلیارد ریال بود

سرمایه گذاری های خوش نوسان

سرمایه گذاری ها در موقعیت های خوبی قرار دارند سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و برخی تحولات بنیادی داخلی سبب اقبال خاصی به سهام این گروه شده است

وبانک که باز هم بلوک شازند را این بار به صورت اقساطی با شرایط 60 درصد نقد و 40 درصد اقساط و قیمت های بالای 8400 تومان اگهی کرد بر خلاف انتظارها روند منفی در پیش گرفت تکنیکالیست ها اعتقاد دارند سهم برگشتی به مقاومت تازه شکسته شده خود داشته و مجددا در فاز صعودی قرار و تا قیمت های 1250 تومان رشد خواهد داشت

وساپا روند مثبت را در پیش و سعی در عبور از مقاومت 480 تومانی دارد این سهم پرچم دار عرضه سهام خودرویی ها بوده و سایپا را به زودی اگهی خواهد کرد بیشترین سود هم ازفروش سهام خودرویی نصیب این شرکت می شود وساپایی که تا قیمت های 520 الی 560 تومان جای رشد را خواهد داشت

شستا در قیمت های مقاومتی 86 تومان گیر افتاده است سهمی که اگر بتواند از این سطوح عبور نماید مهمان قیمت های 92 تومانی خواهد بود شستا هم سود سازی خوبی دارد و هم ان ای وی بالایی و به نظر می رسد تنها به دلیل نبود نقدینگی قوی فعلا در حال درجا زدن باشد

ساختمانی های و گرای بانک مرکزی

خبرهایی در خصوص امار بانک مرکزی و رشد 7 درصدی قیمت مسکن تنها طی یک ماهه گذشته سهام ساختمانی ها را در معرض تحولات جدی قرار می دهد همانطور که اشاره شده بود ساختمانی ها دارای پروژه های ارزشمندی بوده که هر ماه شاهد افزایش قیمت ان ها می باشند

ثمسکن که رشد قیمتی بالایی داشت در حال اصلاح قیمتی و رسیدن به حمایت های خوبی می باشد سهم باز می تواند درقیمت های 400 تومانی مورد توجه واقع شود سهمی که حمایت های خوبی را شاهد بوده و به نظر می رسد با دید میان مدت همچنان تارگت هایش با هدف های 460 و 500 تومان صعودی باشد

ثاخت بار دیگر به سمت حمایت 220 تومانی بازمی گردد تا دوباره شاهد تشکیل حمایت خوبی در این سهم ان هم در کف قیمتی باشیم ثاختی که خریدش در قیمت های 220 تومان با دید نوسان 10 درصدی مناسب است سهمی که ارزش ان ای وی بالایی داشته و فاصله زیادی با ان ای وی و ارزش ذاتی خود دارد

ثتران هم خوب بالا امده است سهمی که دارایی های ارزشمندی من جمله زمین های خوبی در شهریار دارد سهم استارت صعود قوی را زده و حالا به مقاومت 360 تومانی رسیده است به نظر می رسد در این سطوح سهم به تعادل رسیده و ارام شود ثترانی که در صورت فروش زمین هایش سودی  معادل 100 تومان به ازای هر سهم شناسایی می کند

ثامید هم امروز این موضوع را خوب پشت سرگذاشت و اخبار خوبی رسید شرکت توسعه و عمران امید پروژه های خود را به صورت نقد از طریق برگزاری مزایده عمومی واگذار می نماید. شایان ذکر است حجم ریالی فروش پیش بینی شده در آگهی به میزان حداقل 261 میلیارد تومان برآورد شده است که عملکرد آن در گزارشات آتی منعکس می گردد.

ثبهساز را هم  زیر نظر داشته  باشید میتواند جالب باشد و شرایط خوبی را  رقم  بزند  .

چهارگوشه بازار

شکام با نوسانات مثبت خوبی از کف قیمتی 600 تومان برگشت زد سهمی  که امسال شایعات سود 140 الی 150 تومانی داشته و افزایش نرخ خوبی در سبد دارویی خود دریافت کرده است شکامی که فروش ابان ماه خوبی داشته و نشان می دهد شایعاتش صحت داشته باشد سهم اهداف میان  مدتی بالایی داشته و در کف قیمتی از نظر بنیادی قرار دارد

بانک شهر نوسانات خوبی را تجربه می کند استارت صعودسهم از کف قیمتی 420 تومان زده شد سهمی که به قیمت های 460 تومان رسیده است و به نظر می رسدو باید با قدرت بالایی این مقاومت را بشکند روند فروش دارایی ها باعث سود سازی خوبی البته غیر عملیاتی در این سهم شده و برنامه بانک فروش دارایی ها و کاهش زیان انباشته و سپس افزایش سرمایه به منظور خروج از ماده 141 می باشد

غشهداب که به زودی محصولاتش از شمول قیمت گذاری دستوری خارج می شود با تثبیت در قیمت های بالای 180 تومان سعی در رشد قیمتی به سمت سطوح 200 تومان دارد ارزش ذاتی سهم محدوده 220 الی 240 تومان بوده و سهم جای نوسان خوبی خواهد داشت سهمی که امسال سودش نیز دستخوش تغییرات مثبت خوبی  می شود

لخزر و بشهاب این روزها مورد توجه بازار اند و در کنار آنها وتوشه هم میتواند با دید میان مدت و نوسان حرکت خوبی را داشته باشد البته در بین این شرکت ها لخزر با دید بلند مدت یکی از بهترین های فعلی بازار است و توصیه ما این است که این سهم را بیشتر زیر نظر داشته باشید .

فخوز با شرایط خوبی مواجه است و میتواند جالب باشد دراین گروه فولاژ فخوز هرمز و فولاد در کنار ارفع از نظر گزارشی جذاب و جالب بوده . فغدیر را رهم  کمی بیشتر زیر نظر داشته  باشید فغدیر مهر و آبان خوبی را ثبت کرد
در 3 ماهه دوم تیر به عدد 4140 میلیارد ریال بوده و مرداد 3227 میلیارد ریال و شهریور با رشد خوب 10293 میلیارد ریال بوده است
در مهر به 7811 میلیارد ریال رسیده و عدد بدی نبود آبان هم 12464 میلیارد ریال شد و رشد خوبی داشت
در 8 ماهه 50190 میلیارد ریال فروش داشت و مدت مشابه قبل این عدد 48700 میلیارد ریال بود

در مورد پتروشیمی ها هم حرف  و حدیث های جدید مطرح می شود که گویا در برنامه قرار است  این موضوع گنجانده  شود  . راهکار جدیدی پیشنهاد شده این است که قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها براساس هاب اروپا تعیین نشود و 75 درصد میانگین مصرف داخل به علاوه صادرات و واردات و 25 درصد هاب آمریکا باشد و هاب اروپا حذف شود زیرا اروپا تولید کننده انرژی نیست.

در بین فلزاتی ها  شرایط بدی نیست  . دراین گروه به نظر فباهنر بد نیست سهمی که 5500 5600 ریال را امسال دارد و یا فاسمین و فملی با دید کم ریسک تر بودن سهم های خوبی هستند . این گروه اگر افت عجیبی را در این ماه نداته باش با رشد دلار نیما میتواند فرصت خوبی در سود سازی داشته باشد

در سنگ آهنی ها فضا  بد نیست  . بارها در مورد وامید صحبت کردیم و برخی از سود 1900 ریالی در سهم صحبت میکنند و سال بعد هم همین حوالی است و قیمت 1200 قیمت نرمالی است در سوی دیگر شاهد رشد قیمت سهم کگل در بازار هستیم دیروز از کچاد گفتیم امروز سراغ کگل برویم که گزارش خوبی هم در زیرمجموعه ها دارد شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر از زیرمجموعه های کگل در 6ماهه به سود 43168 میلیارد ریالی رسیده است همین یک قلم اگر تکرار شونده پیش برود بازی خوبی را در کگل میتواند رقم بزند . خیلی خود کگل را توصیه نمیکنیم ولی کچاد و وامید و ومعادن جالب می شوند

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم