گزارش بازارامروز شنبه 12آذر 1401
فنر فرصت ها،فشار ریسک ها
میگویند صبح های پاییز از خواب بیدار شدن سخت و دشوار است ! خمیازه عین غم اخبار این روزها همیشه همراه شماست و به طور کلی اول روز هفته هم که باشد بدتر ! به نظر این هوا و این اتفاقات به بازار هم سرایت کرده و بازار ابتدای هفته را کمی کسل کننده و البته پر عرضه آغاز کرد در حالی که اخر هفته انصافا خیلی وضعیت بدی را نداشتیم و خبرها بد نبود …
بسیاری معتقدند فنر بازار در حال فشرده شدن است و فرصتهای خوبی پیش روی سهامداران خواهد بود و به محض این که وزنه ریسک های مختلف از روی این فنر فشرده شده برداشته شود بازار باردیگر رشد خواهد کرد اما این فرصت ها و ریسک ها چیست ! این که پول بزرگ و حجم قوی درگیر بازار نمی شود خود نشانه همین است که هنوز مبارزه بین جریان ریسک ها و فرصت ها به سود یکی خاتمه نیافته و همچنان این جنگ در میدان بازار سرمایه ادامه دارد
اگر به خاطر داشته باشید که طی روزهای گذشته بارها از ریسکهای پیدا و پنهان بازار صحبت می شد که بودجه یکی از آنها بود و معتقد بودیم وقتی دولت در بودجه تغییرات عجیب و غریبی را لحاظ نکند و بازار سنس منفی از این رویداد نگیرد می تواند به عنوان یکی از اتفاقات و رویدادهای خوب بازار قلمداد شده و ریسک بزرگی از سر او برداشته شود اما حالا به نظر آن چیزی که در ذهن بازار بود به شکل دیگری در حال وقوع است و بودجه با آن فرمتی که بسیاری فکرش را می کردند به این زودی راهی مجلس نمی شود و گویا طبق برخی صحبت ها ابتدا قرار است کلیات برنامه تصویب شود و سپس سراغ بودجه بروند به نظر تغییرات احتمالی در برنامه و اثرات آن در بازار با توجه به حرف ها و شنیده ها خیلی منفی نیست و اگر بودجه نیز بر طبق همان اصول پیش برود یکی از مهمترین و بزرگترین ریسک های بازار از سر او برداشته شده و می تواند شرایط بهتری را تجربه نماید
به نظر میرسد از بین ریسک هایی که بر بازار مرتبط است بازارهای جهانی هم تا حدودی با چراغ سبز آخر هفته و رویدادها و تحولات امریکا و چین شکل کم ریسک تری به خود بگیرد یکی از تحلیل گران خوب در مورد این بازارها نوشته بود تقریبا یک ماه پیش بود که قیمت کامودیتی به دلیل تسهیل سیاست های کنترل کرونا توسط چین و همچنین احتمال کاهش سرعت نرخ بهره فدرال رزرو و نزدیک بودن آن به سقف برنامه در فلزات اساسی رشدی را تجربه کردند. فولاد و سنگ آهن هم در چین کمی افزایش پیدا کرده بود. البته در منطقه ما و دریای سیاه این افزایش یک ماه پیش را ندیده بودیم. حالا با صحبت های پاول رئیس فدرال رزرو مبنی بر احتمال کاهش سرعت افزایش نرخ بهره در نشست بعدی و افزایش نیم درصدی، قیمت فلزات اساسی، رنگی و زنجیره فولاد رشد کرد. از آن سود چین هم یک هفته ی سنگین را پشت سر گذاشت و تحت فشار اعتراض ها به نظر می رسد دولت های محلی به دنبال کاهش محدودیت های کرونایی هستند. اگر روند تصمیم گیری در دو اقتصاد اول و دوم دنیا به این شکل ادامه پیدا کند، انتظار ادامه رشد قیمت در فلزات و حتی برخی محصولات پتروشیمی بیراه نیست. این بازارها به شکل دیگری حرکت کرده و ریسک این موضوع نیز کمی تا حدودی از سر بازار برداشته شده است
ریسک نرخ ارز نیز کم کم شکل دیگری به خود گرفته و این احتمال که عقلانیت نسبی به واسطه دیده شدن آمار منفی تراز تجاری در تصمیمات بروز کرده باشد وجود دارد و ما شاهد حرکت منطقی وری روی دلار بازار آزاد و دلار نیما هستیم که این دو میتواند شاخک های بسیاری را فعال کرده و فضای فعلی بازار را به سمت بهبود سوق دهد
در واقع در بین ریسک و اتفاقاتی که آن را پشت سر گذاشته و مسیر جدیدی را طی میکند به نظر دو ریسک بیش از همه در حال حاضر دیده میشود یکی سیاسی و دیگری ریسک تصمیمات دولتی و به طور خاص نرخ گذاری های دستوری است
در مورد ریسک سیاسی نه میشود چیزی گفت نه می توانیم خیلی چیزی بگویم اما ریسکی است که در اختیار ما نیست و بازار فقط نظاره گر آن است واز اهمیت آن نباید غافل شد دوباره در این هفته ممکن است خبرها و اتفاقاتی از این دست بر بازار حاکم شود و این موضوع خود به خود باعث تشدید فشار روی روانی بازار شده و به نوعی سیاست کند شدن و آرام شدن تقاضا را به همراه دارد یا به معنای دیگر شاید خیلی در سمت عرضه مشکل حادی نباشد ولی خریداران را با چالش صبر و صبر کردن برای روشن شدن فضا مواجه می سازد و در آخر در مورد این ریسک باید اذعان داشت نباید بگوییم ریسک کوچکی برای بازار است به نظر تبعات این اتفاقات به زودی با شکل خاص تر و با احتمال بروز برخی تغییرات در تصمیم گیری ها و رویدادها خود را نشان خواهد داد و آن وقت است که متوجه خواهیم بود این موضوع کوچکی برای بازار و کشور نیست
اما بحث اصلی امروز ما موضوع نرخگذاری دستوری است دوباره زمزمههایی شنیده میشود که تا کمی فضا به سمت حرکت بر محور بازار و عرضه تقاصا و یا بورس کالا محور شکل گرفته، برخی دوباره فریاد وا تورما وا مردم بیچاره سر داده و بازی را به آن سمتی که دوست دارند سوق میدهند یک بار دیگر این نظر را مطرح میکنیم و عرض خواهم کرد و با قطعیت و قاطعیت می گوییم که هرکسی تاکید می کنم هرکسی از نرخ گذاری دستوری در هر صنعتی دفاع می کند از دو حال خارج نیست یا اقتصاد را نمیفهمد و یا کاسب است و از قبل این موضوع منفعت می برد
به واقع امروز دوباره برخی با بهانه مردم و حمایت از مردم در پی برپا کردن دوباره نرخ گذاری دستوری در صنایع و کالا ها هستند و اگر فرض کنیم نیت آنها خالص و برای مردم هم باشد قطعاً هزینه آن را سهامدار نباید بپردازد و این دقیقا نقطه آغاز بحث است که میخواهیم مطرح کنیم و آن هم این است که سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر که وظیفه اصلی آن تاکید می کنیم وظیفه اصلی آن حمایت از حقوق سهامداران است باید به این موضوع به طور جدی ورود کرده و همه جانبه جلوی کسانی که این سودا را در سر دارند بایستد
ریاست سازمان یک بار تا پای رفتن و استعفا پیش رفته و حتی خود را برای رفتن آماده کرده بود اما تغییر و تحولات منجر به ماندن وی شد به نظر سازمان بورس باید این بار و در راستای اصلی ترین وظیفه خود یعنی حفظ حقوق سهامداران این موضوع را برای صیانت از حقوق سهامداران با صدای بلند فریاد زده و سفت و محکم بایستد و اجازه ندهد سهامدار گاوصندوق خرج کرد اعتبار و وعده های پوپولیستی برخی سیاستمداران شود
اتفاقاً بگذاریم صدا بلند باشد تا ببینیم چه کسی میخواهد صدای مخالف این ماجرا باشد… چرا که با دو دلیل بالا میشود آنها را تحلیل کرد.
امیدوارم پیغام را رسانده باشیم و باز هم تاکید می کنیم عاقبت بخیری چیزی جز حمایت از حقوق مردم نیست و نخواهد بود. در این بزنگاه ها باید در سمت درست ایستاد …
امروز حرکت نمادین بازدید از ایران خودرو میتواند سراغاز این موضوع باشد و نقطع اتکای قوی برای بازار باشد و فراموش نکنید سهامدار و ریس سازمان و … چیز غیرقانونی نمیخواهد نص صریح قانون است که ماده ۹۰ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی میگوید چنانچه دولت به هردلیل قیمت فروش کالاها یا خدمات بنگاههای مشمول واگذاری و یا سایر بنگاههای بخش غیردولتی را به قیمتی کمتر از قیمت بازار تکلیف کند، دولت مکلف است مابه التفاوت قیمت تکلیفی و هزینه تمام شده را تعیین و از محل اعتبارات و منابع دولت در سال اجراء پرداخت کند و یا از بدهی این بنگاهها به سازمان امور مالیاتی کسر نماید.
مشکل اینجاست همه برای حفظ خود حتی تن به اجرای قانون هم نمیدهند و امیدواریم سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر آغاز گر این مطالبه گری باشد
بگذریم و سراغ بازار برویم …
دارویی های مستعد
همچنان دارویی ها مستعد روند های صعودی بیشتری هستند کمی اصلاح بعد از رشد یک الی دو ماهه اخیر در دارویی ها لازم است و سهام این گروه را مجددا به مدار صعود بازخواهد گرداند
گروه دارو نیزحجم خوبی دارد . گزینه های خوب این گروه کم نیستند از دشیمی بگیر تا دابور و دارو و دالبرو دامین و … ولی دو سهم خاص با توجهبه قیمت میتوانند بیشتر مورد توجه باشن یکی دپارس و دیگری دفارا که البته دفارا بازاری تر و دپارس بنیادی تر است.دراین گروه دکیمی هم گزارش خوبی را زده است بد نیست مور توجه باشد دکیمی در آبان 1193 و مهر 882 میلیارد ریال فروش داشت سهمی که در اغاز 3ماهه دوم در تیر 496 میلیارد ریال و مرداد688 میلیارد ریال وشهریور 674 میلیارد ریال فروش زد و8 ماهه 5488 میلیارد ریال فروش داشته و مدت مشابه سال قبل این عدد 2939 میلیاردریال بود
در دارویی فارابی سهم امروز مثبت بود فارابی برای رشد بیشتر نیاز به شکست پرحجم قیمت های 1600 تومانی دارد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شایعات خوبی از جهش سودش شنیده می شود هم سود شرکت های زیر مجموعه فارابی دکپسول و پخش هجرت رشد خوبی داشته و هم سود عملیاتی این سهم نیز با جهش همراه خواهد شد فعلا دفارا نیاز به محرک های قوی برای رشد دارد
انتظار گزارش 6 ماهه راموفارمین از شرکت های زیر مجموعه دجابر و سود سازی مناسب این شرکت سبب شد تا دارویی جابر هم با اقبال خوبی همراه شود سهم در بین قیمت های 920 الی 1000 تومان نوسانات دلچسبی می دهد این سهم دارویی به واسطه رشد سود عملیاتش از بابت افزایش نرخ انتی بیوتیک ها و رشد سود شرکت های زیر مجموعه اینده خوبی خواهد داشت
دلقما هم به واسطه این که عمده سبدش را انتی بیوتیک ها تشکیل می دهند وضعیت خوبی دارد سهم با اصلاح و رسیدن به کف قیمتی 180 تومانی فرصت خرید خوبی را فراهم خواهد کرد و بازدهی نوسانی 10 درصدی را در پیش رو دارد خرید سهم در رنج قیمتی 180 با هدف 200 تومان ارزنده است
غذایی ها و خبرهای خوب
در غذایی ها همچنان شاهد روند مثبت ادامه داری هستیم خبرهای خوبی از سهام این گروه شنیده و به نظر می رسد رشد غذایی ها کماکان ادامه دار باشد سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و همچنان افزایش نرخ محصولاتشان سبب رشد قیمتیشان می شود
در گروه تولید کننده رب خبرهایی در خصوص ابلاغ دستورالعمل ازاد سازی قیمت این محصول سصبب رشد قیمتی در غچین شد این سهم با شکست روند نزولی خود از دید تکنیکالی و حالا تحولات بنیادی در مسیر رو به رشد خوبی قرار گرفته و به سمت اهداف قیمتی 1250 و 1400 تومانی می رود غچین امسال سود 250 الی 300 تومانی داشته و با ازاد سازی قیمت محصولاتش توان سود سازی قابل توجهی خواهد داشت
غشان هم شایعات سود 100 تومانی دارد سهم رشد خوبی کرده و به قیمت های 650 تومان مصادف با ارزش ذاتی خود دست یافته است این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و با صورت های مالی 6 ماهه و گزارش فروش آبان ماه در موقعیت بسیار خوبی قرار گرفته است
غمهرا به سمت قیمت های هدف 1200 تومانی روانه و به این هدف قیمتی رسیده است شکسته شدن این سد قیمتی سهم را به سمت هدف دوم خود یعنی قیمت های 1400 تومان روانه می کند غمهرا هم افزایش سرمایه خوبی از سود انباشته دارد و هم در گزارش توجیهی خود سود 260 تومانی را برای امسال پیشبینی کرده است
قطعه سازان و افزایش نرخ های جذاب
در ختوقا سهم همچنان سعی دارد تا قیمت های 360 تومانی را شکسته و مهمان هدف 420 تومانی شود این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و زیر مجموعه هایش به خصوص مبدل خودروی پاک در 6 ماهه به سوددهی خوبی رسیده است به نظر می رسد سهم در صورت شکست قیمت های مقاومتی فوق بتواند تا هدف عنوان شده رشد داشته باشد
خمهر هم که به تازگی افزایش نرخ خوبی دریافت کرده نوسانات خوبی را در کف قیمتی 180 تومان تجربه می کند وند سهم فعلا نوسانی دنبال شده و انتظار افت و خیز چندانی نمی رود این سهم برای رشد قیمتی قوی نیازمند پتانسیل ها و افزایش حمایت ها دارد تا بتواند مقاومت 200 تومانی را در هم شکسته و وارد موج صعودی جدیدی شود
ختراک با سود سازی 150 تومانی توان صعود تا قیمت های 900 تومان را دارد این سهم را در قیمت های 760 تومان معرفی کرده بودیم سهم به قیمت های 840 تومانی رسیده و راه زیادی تا رشد به سمت تارگت خود ندارد سهمی که یکی از بهترین گزارش های عملکردی 6 ماهه را به همراه داشت
معدنی های امیدوار
در نمادهای معدنی رشد قیمت های جهانی کامودیتی ها از یک سو و بالا ماندن قیمت دلار از سوی دیگر و گزارش های فروش مناسب را در این گروه رقم و سبب افزایش انتظارهای اتی نیز شده است
کگل با جهش قیمت های جهانی سنگ اهن و انتظار برای رشد قیمت های داخلی با اقبال و رشد چندروزی است کگل را نیز خوب میخرند و گویا برخی از گزارش های زیرمجموعه مطلع بودند مثلا شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر از زیرمجموعه های کگل در 6ماهه به سود 43168 میلیارد ریالی رسیده است. در بین سنگ آهنی ها توصیه ما به صیر و باز شدن واحیا و خرید این سهم است ولی در این بین خرید کچاد هم بد نیست معتقدیم سهم شرایط خوبی را دارد . کچاد در 2ماه گذشته بهتر شد .
سهم در تیر 34771 میلیارد ریال شد و مرداد 25334 میلیارد ریال و شهریور 31430 میلیارد ریال بوده است
در مهر به 31298 میلیارد ریال و ابان 37511 میلیارد ریال رسید رشد کرد
8 ماهه 276384 میلیارد ریال فروش داشت و مدت مشابه قبل 291628 میلیارد ریال بود
در فزر سهم تلاش داشت تا در قیمت های بالای 2500 تومان تثبیت و راه خود را برای رسیدن به سطوح 2600 تومان هموار سازد سهمی که امسال توانایی رسیدن به سود 500 تومانی را داشته و ارزش ذاتی 3000 تومانی دارد نکته مهم این که رشد قیمت طلا ادامه داشته و سهم همچنان در مسیر صعود قرار دارد
کنور تحت تاثیر شایعات افزایش سرمایه با اقبال و صف خرید همراه شده است سهم به سمت هدف 1600 تومانی در حرکت است هدف قیمتی نهایی سهم سطوح 1800 تومان می باشد کنوری که عمدتا افزایش سرمایه سنگین و جذابش سبب اقبال به سهم شده است
بانک های خوش اتیه
برخی بانک ها که توان سود سازی بالایی دارند همچنان گزینه های ارزنده ای می باشند به خصوص این که تراز 8 ماهه این بانک ها نیز مثبت و همچنان سود سازی خوبی در انتظارشان است
بانک سامان با رشد قیمتی خوبی به صف خرید رسید این سهم بانکی که در قیمت های جذابی قرار دارد با رشد به سمت سطوح 250 الی 260 تومان در حرکت می باشد سهمی که پس از اصلاح قیمتی اخیرش مورد توجه واقع شده و بار دیگر شاهد حضور پول های قوی در معاملات سهم هستیم
بانک ملت به قیمتهای 260 تومان برسد فرصت شکار خوبی را ایجاد می کند این سهم بانکی هم به صورت های مالی خوبی داشته و هم گزارش عملکرد بسیار خوبی از ابان به همراه داشت سهم در موقعیت خوبی به سر برده و به نظر می رسد توان بازدهی مناسبی داشته باشد فعلا روند نوسانی سهم با کف قیمتی 260 و سطوح 280 و 300 تومان ادامه دارد
وپست هم اوضاع خوبی دارد سهم در استانه مقاومت 460 تومانی قرار گرفته است سهمی که هم سود سازی بالایی داشته و شایعات سود 140 تومانی دارد و هم تراز عملیاتیش همچنان مثبت است و این تراز مثبت با رشد همراه می باشد وپستی که ارزش ذاتی بالایی داشته و انتظار می رود قیمت های 460 تومانی را شکسته و به سمت قیمت های 520 تومانی روانه شود
چهارگوشه بازار
وبانک در قیمت های 1100 تومان با افزایش عرضه ها متعادل شد سهمی که شنیده می شود عرضه شازند قطعی و به زودی عرضه می شود شازندی که خریدارش احتمالا سرمایه گذاری اهداف از زیر مجموعه های شرکت نفت بوده و به نظر می رسد وبانک با این عرضه تحولات خوبی را تجربه خواهد کرد
غشهداب امروز حجم معاملات خیره کننده 110 میلیونی داشت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با ازاد سازی قیمت رب توان جهش سود سازی را دارد شهدابی که هدف قیمتی 200 الی 220 تومانی داشته و رشد قیمتی خوبی را در پیش روی خود خواهد داشت
خاور با صف خرید همراه شد سهمی که خبر تولید محصول جدید را داده و انتظار استقبال خوبی هم از این محصولش دارد سهمی که همچنان در حال رکورد شکنی فروش در گزارش های ماهانه بوده و انتظارهای بالایی را خلق کرده است سهم هدف 250 الی 260 تومان در پیش رو دارد
امروز بازار در خورد و بسیار پر هیجان عمل کرد و بعد از بازار هم مصاحبه های مثبتی رسید خطیبی مدیرعامل ایران خودرو در جریان بازدید رئیس سازمان بورس از کارخانه ایران خودرو، خبر داد: عرضه قریب الوقوع دنا، سورن و رانا در بورس کالا جدی است و این خبرخوبی برای خودرو بود .
دراین گروه با کمی صبر و بهتر شدن معاملات اوضاع این گروه بهتر هم می شود و فکر میکنیم بازهم این خودرو باشد که لیدر است البته با دید صبر کردن و ریسک کم خبهمن را هم زیر نظر بگیرید که شایعاتی از سود های جالب تلفیقی در سهم شنیده می شود
دراین گروه در بین سایر شرکت ها خزامیا و خاور را هم همچنان زیر نظر داشته باشید خاور انگار موتور تحولاتش تازه روشن شده در بین قطعه سازی ها نیز خمهر خکار و به خصوص ختوقا شرایط خوبی دارند و میتوانند مورد توجه بازار باشند.
در گروه پتروشیمی از یک سو قطعی گاز واز سوی دیگر رشد دلار نیما خبرهای خوبی برای این گروه بوده است . گزارشی بخواهیم بررسی کنیم نوری بوعلی شپدیس جالب بودند و با دید گزارش خوب عمل کردند . بخواهیم کمی بنیادی تر نگاه کنیم شگویا و شبصیر هم در بین نوسانی ها بد عمل نکردند و اگر بخواهیم ریز شویم و با دید نوسان دنبال سهم باشیم شیراز زاگرس شپترو و به خصوص حق شپترو در این قیمت ها فضای خوبی را دارد . هر چند واقعا ریسک زاگرس را کمی بالا می بینیم
در گروه فولادی ها فخوز همچنان مورد توجه است بعد از فخوز سراغ ارفع می رویم که خوب بوده و در فروش موفق عمل کرد . فسپا بد نبود و جالب بود . برخی مخالف هستند ولی هرمز هم انصافا فروش های خوبی را ثبت کرده است هرمز مهر و ابان خوبی داشت
در 3ماهه دوم در تیر با 24055 میلیارد ریال آغاز کرده است و مرداد 8375 میلیارد ریال بوده و و شهریور 9012 میلیارد ریال
در مهر با رشد فروش 19955 میلیارد ریال فروش داشت و 45 هزار تن اسلب با نرخ ۱۷۴,۷۴۶,۷۶۱ ریال صادر کرده است
در ابان این عدد 15806 میلیارد ریال شده و نرخ فروش داخلی ۱۲۷,۴۴۲,۳۰۳ ریال بود و به جمع فروش 125726 میلیارد ریالی رسید
مبلغ فروش مشابه سال مالی قبل 141763 میلیارد ریال بود.
برخی از کاوه می گویند ولی فروش اخیر او چنگی به دل نمی زد و در نهایت بازهم معتقدیم ارزان ترین و بهترین های این گروه فولاد و فخوز هستند البته فولاژ هم گزینه خوبی است و با دید تحلیلی و میان مدت گزینه خوبی برای بازار است
امروز جو گروه فلزات بد نبود . دراین گروه با این رشد مس در بازارهای جهانی خود فملی و به خصوص فباهنر هم میتوانند مورد توجه بازار باشند و اتفاقات خوبی را رقم بزنند . با کمی طعم صبر فاسمین و سپس کمیا هم گزینه های خوبی هستند . فایرا هم به این جمع اضافه می شود و میتواند جالب باشد ولی روتین تیرین و خاص ترین سهم های گروه فملی و فاسمین هستد و توصیه ما بیشتر خرید و نگهداری و کمی صبر روی این سهم هاست . امروز فملی خوب بود ولی فاسمین و کیمیا شارپ تر حرکت میکنند
امروز سیمانی ها خوب عمل کردند . درمورد گزارش این گروه مفصل صحبت شد که 2 سهم سخوز سفانو سرامد بودند در بین برخی دیگر سهگمت بد نبودشرکت سیمان هگمتان در آبان ماه به درآمد فروش 99 میلیارد تومانی دست یافته که نسبت به ماه قبل 47% رشد و نسبت به میانگین ماه های گذشته رشد 6.9% را نشان می دهد. جمع مبلغ فروش سهگمت در دوره 10 ماهه به 933 میلیارد تومانی رسیده است که تغییر95.6% نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان می دهد. سهگمت در این ماه 93678تن سیمان داخلی را به فروش (داخلی) رساند که تغییر 11.79%- نسبت به ماه گذشته نشان می دهد همچنین نرخ فروش این محصول نسبت به ماه قبل 2.62%- تغییر داشته است.سشرق هم بااین گزارش ها خوب عمل کرده است دراین گروه سکرما هم بد نبوده و گزارش های خوبی در کنار حجم خوب قیمتی دارد . ساربیل هم بد عمل نکرده و میتواند جالب باشد .
و در اخر نیم نگاهی به رمپنا داشته باشید . مهندسي و ساخت توربين مپنا توگا از زیرمجموعه های مپنا در 12ماهه به سود 9673 میلیارد ریالی رسیده که 61% بیشتر از مدت مشابه قبل است


