[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزدوشنبه 7آذر 1401
مریض حالیم خوش نیست …
یاد ترانه محسن خان چاووشی می افتیم که با سوز میخواند نه خواب راحتی دارم نه مایلم به بیداری … بازار حال این چنینی دارد نه مایل به رشدو نه میل به نزول دارد و این فضا را رقم زده است که بازار نمیداند چه میخواهد و چه ابزاری برای رشد نیاز دارد . برخی معتقدند شاید دلار بتواند عامل حرکت بازار شود و برخی دیگر گروه خودرو و پالایش را جرقه این اتش بازی می دانند و در نهایت برخی هم گزارش های گذشته و پیش رو … ولی هر چه هست همه معتقدیم باید ازاین فضا خارج شویم …
طی روزهای گذشته مطالبی عنوان میشد که تغییر جهت نرخ ارز و تحولات آن می تواند در حرکت و بهبود بازار موثر باشد و به نوعی جریان پول را قلقلک داده و فضای بازار را نیز بهبود بخشد. دقیقاً حرکت قبلی بازار را اگر با هم مرور کنیم منطبق با حرکت جریان ارزی بود که این رویداد فضای بازار را تحت تاثیر خود قرار داد. اما به واقع نرخ دلار کجا می تواند در این وادی بازار اثرگذار باشد نرخ دلار قطعاً در فضای فعلی منجر به تحرک جریانات پولی مردد و پارک شده بازار شده که از ترس غول تورم، عاملی برای حضور و تشویق دوباره در بازار دارایی خواهد شد
از سوی دیگر جریان نرخ ارز در بازار همواره طوری پیش رفته که با حرکت خود روندهای مطمئن و درست و دقیقی را ایجاد کرده است
روزهای قبل نیز بیان میکردیم که جریان نرخ ارز خود را روی تابلو دو بازار به خوبی نشان میدهد یکی بازار سرمایه و دیگری بورس کالا …
اثرات دلار اما یک بعد روانی این چنینی دارد و یک بعد عملیاتی و این بعد عملیاتی است که ماندگار است و پایدار و منجر به تغییرات قوی قیمت می شود
این بعد عملیاتی نرخ ارز اولین نشانه های خود را به سهامداران در جایی به نام گزارش های ماهانه نشان داده و بروز و ظهور تغییرات نرخ ارز را در نرخ فروش و مبلغ فروش شرکت ها می بینیم به واقع بعد از انتشار گزارش های آبان شرکت ها که در این ماه نرخ ارز تحریک شده بود شاهد هستیم که دوباره جریان فروش نسبت به مهر افزایش و رشد داشته و ما شاهد بهبود وضعیت در فروش اکثر شرکت ها هستیم .
البته این قاعده برای همه نیست اما عمده شرکت ها را در بر میگیرد وقتی از تغییرات جریان نرخ ارز صحبت می کنیم یعنی تداوم روند صعودی فروش برای شرکت ها حفظ شده و آن را در گزارش ماهانه میبینیم
گزارش های ماهانه در نهایت منجر به گزارش میاندورهای و سود شرکت ها و در نظر گرفته شدن کف پی بر ای بسیاری از سهم ها در بازار میشود و اینجاست که از جریان نرخ ارز به عنوان عاملی عملیاتی در ارزندگی شرکت ها و شناسایی کف قیمت آنها یاد می شود به عبارت دیگر جریان نرخ ارز میتواند در کف سازی بازار و قدرت گرفتن مسیر چشم انداز صعودی بسیار موثر باشد
این نکته ای است که طی این روزها در بازار شاهد آن هستیم و در گزارش های ماهانه نیز ان را می بینیم
و تاکید روی دو موضوع دنبال کردن دقیق گزارش های ماهانه و همچنین پتانسیل قوی اختلاف نرخ نیما و آزاد موارد خاص این موضوع هستند
البته به دلیل ابهام و اتفاقات متعدد هنوز آن اثرگذاری قوی و مورد قبول بازار در تابلوها مشاهده نمیشود اما پتانسیل آن جمع شده و دررنهایت جایی و زمانی با فشار سریع به بازار سرایت خواهد کرد
در ادامه همین بحث یکی پرسید چرا با وجود این که اکثر سود ها و گزارش ها نشان دهنده وضعیت نرمال و بنیادی خوب بازار است باز هم جریان پول دل به دریای خریدن نمیزند و بیرون ماندن را ترجیح میدهد و یا در بازار نوسان گرفته و تک موتوره پرواز در ارتفاع پست را پیش میبر
این سوالی است که پاسخ های متعددی دارد رفتار بد دولت طی سالهای گذشته در بودجه، ابهامات سیاسی، ریسکهای فضای تحریم و جدی تر شدن چالش ها،بازارهای جهانی، همه و همه موثر هستند اما یک عامل این روزها بیش از پیش در چشم بازار قرار گرفته و آن نرخ اوراق و نرخ سود است
این که دوباره طی این چند روز در مورد این موضوع صحبت میکنیم شک نکنید که آنقدر اهمیت بالایی دارد که افراد متعدد و مراجع مختلف نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده و لازم است گام هایی در این مسیر برداشته شود
طبق برخی شنیده ها و گفته ها نرخ سود به ۳۰ درصد رسیده است و ما شاهد اعمال این نرخ در بازار هستیم ۳۰ درصد به معنی این است که حتی اگر سهمی در بازار پی به ای ۵ ۶ که نرمال است و کف تاریخی بسیاری از سهم ها تحلیلگر و سرمایه گذار می تواند صبر کرده و بگوید ممکن است با این نرخ سود اوراق فعلی بدون ریسک با نرخ ۳۰درصد قیمت ها کمتر شود فاجعه ای که در حال رخ دادن است و شش الی هشت ماه دیگر اثراتش را در اقتصاد خواهیم دید که به مانند نطفه ناخواسته ای است(شایدم با رضایت قلبی و قبلی باشد) که در دامن اقتصاد کشور می افتد که درد تبعات آن را همین دولت خواهد کشید
قبل از هر چیزی این را بیان کنیم که ریشه تمام این مسائل در یک چیز است در تحریم …هر که می گوید تحریم موثر نیست دروغ بوده و شک نکنید تحریم باعث کاهش درآمدهای دولت و به تبع آن مسیرهای جایگزین دولت برای آن شده و به جای اینکه دولت در پی صرفه جویی اقتصادی ووکاهش هزینههای غیر ضرور برآید به چاپ بی وقفه اوراق و افزایش نرخ ها روی آورده تا کسری را اینجا جبران نماید .به پیمانکار اوراق اخزا می دهد و پیمانکار بیچاره هم که تورم را ۴۰ تا ۴۵ درصد میبیند فروش با دیسکانت ۳۰ درصد را برای خود منطقی لحاظ میکند و این چرخه تا وقتی دولت بی پول ،تحریم جدی و مدیران بی تدبیر و بدون فکر وجود دارد ادامه خواهد داشت تا وقتی تحریم هست این چالش ها روی سر اقتصاد ما خواهد بود و به نوعی نشان دهنده تداوم تورم در ماه ها و سال های آتی است
اما مگر میشود دست روی دست گذاشت و کاری نکرد اوراق مختلف که امروز یقه بازار را گرفتند از طریق بازار سرمایه به رسمیت و عینیت شناخته شده و اصلاً محل و زمین بازی اصلی آن در بازار سرمایه شکل گرفت اما حالا چه شده؟! حکایت بازار و اوراق فعلی شده حکایت باغبانی که برای محافظت از باغ خود سگ آورده بود ولی سگ زبان بسته دندان تیز کرد و پاچه خودش را میگیرد
امروز اوراق پاچه بازار را گرفته و ترس مضاعفی به سهامداران وارد کرده است حل نکردن این جریان در میان مدت به شدت به بازار آسیب خواهد زد و امیدواریم عزیزان در سازمان و بورس و فرابورس این موضوع را به جد در دستور کار خود قرار داده و مانع از آسیب این چنینی به بازار و اقتصاد شوند
تکرار میکنیم این که طی چند روز گذشته این دومین بار است که در مورد اهمیت اوراق صحبت میکنیم خود نشان از نگرانی جدی فعالان بازار است که منتقل شده و اهمیت این جریان در بازار میرساند…
و اما سراغ بازار برویم که خوب آغاز کرد ولی خوب پیش نرفت و فضای خوبی را تا پایان نداشت …
سرمایه گذاری های خوش نوسان
در سرمایه گذاری ها به خصوص آن هایی که این روزها در حالانتشار گزارش 6 ماهه زیر مجموعه های خود بوده و گزارش های خوبی را روانه کدال می کنند با اقبال و رشد قیمتی خوبی همراه شده اند
ونفت توانسته قیمت های 360 تومانی را بشکند و با رشد قیمت به سمت تارگت 420 تومانی حرکت کند سهمی که اوضاع و احوال بنیادی خوبی داشته و رشد سود در شرکت های زیر مجموعه اش و خبرهای مثبت از مخازن نفت قشم سبب تحرکات مثبت سهم شده است ونفتی که تا قیمت های 420 تومان می تواند رشد راحتی داشته باشد
ونیرو هم با اقبال به سهام نیروگاهی شاهد رشد قیمتی و نوسانات مثبت بود سهم ارزش جایگزینی بالایی داشته و ظرفیت خوبی از نیروگاه ها به همراه طرح های توسعه ای در زیر مجموعه خود دارد سهم کف سازی خوبی درقیمت های 220 تومان داشته و استارت خوبی برای رشد تا سطوح 250 الی 260 تومان دارد
سرمایه گذاری پتروشیمی اگر کمی اصلاح داشته باشد فرصت سازی خوبی خواهد بود سهم ارزش ان ای وی بالایی دارد و ارزش ذاتی سهم حدقل در سطوح 1250 تومان قرار دارد سهمی که امسال انتظار سود سازی بالایی از طریق شیمی بافت را دارد
ساختمانی های بالا نشین
در ساختمانی ها همچنان روند مثبت رو به رشد قیمت مسکن و رشد ارزش دارایی های شرکت های ساختمانی از یک سو و ورود پول های قوی به برخی سهام این گروه از سوی دیگر سبب شده تا ساختمانی ها بالا نشینی خود در بازار را حفظ نمایند
امروز ثمسکن با رشد خوبی همراه شده است سهم صف خرید و نشان می دهد بایگران خوبی وارد سهم شده اند سهمی که به سمت قیمت های 460 توماینحرکت ولی تارگت نهایی فعلا سطوح 500 تومان به بالا ارزیابی می شود سهم عمدتا به واسطه روند حمایتی قوی که شکل گرفته وارد مسیر صعودی قوی شده است
ثغرب هم بار دیگر صف خرید شد سهم با شکست قیمت های مقاومتی 820 تومانی راه خود را برای رشد قیمتی به سمت سطوح 920 تومان هموار کرده و در مسیر رو به رشد خوبی قرار گرفته است ثغرب این سهم ساختمانی پرپتانسیل وضعیت بنیادی خوبی داشته و شنیده می شود با پیش فروش یکی از پروژه های فرهنگی خود سود 100 تومانی شناسایی کرده است
ثالوند هم وضعیت خوبی دارد سهمی که به قیمت های 720 تومان مورد نظر رسید سهم استارت خوبی از سطوح 560 تومان داشته و بازدهی مناسبی را نصیب سهامداران خود کرد همانطور که عنوان شده بود سهم به واسطه سود سازی جذابش در کنار در پیش بودن مجمع و تقسیم سود خوبی که خواهد داشت با اقبال و رشد قیمتی همراه و طبق تحلیل ها به هدف خود دست یافت
خودرویی ها در انتظار خبر
در خودرویی ها سهام این گروه نوسانات ارامی را تجربه می کنند به نظر می رسد خودرویی ها نیاز یه محرکی قوی برای اغاز یک موج صعودی دیگر هستند تا ان زمان روند نوسانی دنبال می شود
خساپا همچنان در شکست قیمت های مقاومتی 220 تومان مشکل دارد سهم در رنج قیمتی 200 الی 220 تومان در نوسان است اگر خبر در پیش بودن معاملات درون گروهی شرکت به منظور کاهش زیانش صحت داشته باشد می توان انتظار بازدهی خوبی از سایپا را داشت و مقاومت 220 تومان شکسته و سهم به سمت قیمت های 250 تومان حرکت نماید فعلا تا ان زمان روند سهم نوسانی بین سطوح عنوان شده خواهد بود
در خبهمن سهم کف قوی در سطوح 160 تومان دارد این سهم تحولات جدی در شرکت اصلی و زیر مجموعه داشته و عرضه خودروهای تولیدیش در بورس کالا به بهبهود سود سازی سهم کمک شایانی خواهد کرد خبهمن کمی در این قیمت ها نوسان داشته و سپس خود را اماده رشد تا سطوح 180 الی 200 تومان خواهد کرد
زامیاد هم خوب عمل کرده و این دو جالب بودند در مرداد 17620 میلیارد ریال فروش داشته است و شهریور 11713 میلیارد ریال بوده و تابستان خوبی بوده است .
در 3 ماهه سوم 11666 میلیارد ریال مهر فروش داشت و در آبان با فروش 23214 میلیارد ریالی رسیده است
8 ماهه 100191 میلیاردریال فروش داشته است که در مدت مشابه سال قبل این عدد 32249 میلیارد ریال بوده است
بیش از 6800 دستگاه خودرو فروش داشته است از زامیاد خبرهای خاصی به گوش میرسد و جالب است .
در خاور امروز عرضه ها سنگین بود سهم در قیمت های 230 تومان شاهد اماج عرضه ها بود سهمی که اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و روند صعودی خوبی درفروشش ایجاد شده است و هر ماه شاهد ثبت فروش های جذابی از خاور هستیم فعلا با فرض سود 40 تومانی سقف بنیادی سهم همان سطوح 240 الی 250 تومان است
خپارس درابان 21000 و مهر 16423 میلیارد ریال فروش داشته است
در شهریور متعادل بود و با فروش 19118 میلیارد ریالی مواجه بود
سهم8 ماهه به فروش 136243 میلیارد ریالی رسیده ومدت مشابه 49122 میلیارد ریال بود سهم اگر در بازگشایی منطقی باشد با دید خرید بد نیست
در قطعه سازی ها گزارش خمحرکه خوب بود و بد نیست زیر نظر باشد ولی کماکان فکر میکنیم در منفی امروز ختوقا خریدن با دد نوسان بد نیاشد
ولی در مجموع همچنان بخواهیم منطقی نگاه کنیم وضعیت خودرو و خبهمن در این گروه خاص تر است
پتروشیمی های دلاری
در پتروشیمی ها خبرهای خوب در خصوص عدم رشد قیمت خوراک برای سال اینده و عدم افزایش نرخ خوراک از یک سو و برگشت مجدد قیمت دلار ازاد به سطوح بالای 36 هزار تومان از سوی دیگر پتروشیمی ها را در موقعیت خوبی قرار داده است پتروشیمی هایی که بخشی از دلارهای صادراتی خود را با نرخ های توافقی که بالاتر از نرخ های نیمایی است تسعیر می کنند
پتروشیمی بوعلی با وعده سود 500 تومانی برای سال جاری بازگشایی شد به زودی شاهد افتتاح طرح بازسازی یکی از واحد های شرکت خواهیم بود که تحولات خوبی درفروش ایجاد می کند سهم با رشد قیمتی خوبی در استانه قیمت های 2500 تومان بازگشایی و طی روزهای اتی در صورت عبور ازقیمت های 2600 تومان توانایی رشد تا سطوح 2800 الی 3000 تومان را دارد
شپدیس با سود جذابی که در 12 ماهه ساخته و تقسیم حداکثری این سود درقیمت های 20 هزار تومان قرار گرفته است سهمی که با دید میانمدت و سهامداری جذاب بوده و این سود تکرار شونده برای سال اینده نیز می تواند تاثیرات خوبی بر شپدیس داشته باشد سهمی کم ریسک در قیمت های خوبی برای سهامداری قرار دارد
در شازند هم سهم در انتظار مشخص شدن وضعیت بلوکش است سهمیکه در سود سازی شرایط نرمالی داشته و در گزارش 6 ماهه کمی از سود شرکت کاسته شده است سهم در صورت اگهی شدن مجدد بلوکش توانایی رشد قیمتی بسیار خوبی را خواهد داشت سهمی که حمایت 2800 و 3000 تومانی و هدف 3200 الی 3600 تومانی دارد
شیران را هم می شود زیر نظر گرفت سهمی که شهریور به فروش 8884 میلیارد ریالی رسیده است و مهر 10016 میلیارد ریال بود و ابان 7004 میلیارد ریال بوده است 11 ماهه 67617 میلیارد ریال فروش داشته است.
شگویا هم خبرهای خوب یاز گزارش دارد .سهم در شهریور 1616 میلیارد تومان فروش داشته است و مهر با رشد 1799 میلیارد تومان بود و ابان 1536 میلیارد تومان شد 8 ماهه 14464 میلیارد بوده است .8 ماهه قبل 10838 میلیارد تومان بوده است
شغدیر را هم کمی بیشتر زیر نظر بگیرید در شهریور با فروش 2133 میلیارد ریالی به عدد ۲۴۳,۴۵۹,۰۵۴ ریالی رسید
در مهر 3262 میلیارد ریال فروش داشت و نرخ فروش و نرخ ۲۴۸,۲۳۷,۳۱۵ ریال بود در ابان این عدد با کمی رشد 3882 میلیارد ریال شد و نرخ ۲۷۴,۱۹۸,۶۳۱ ریال بود
8 ماهه 26071 میلیارد ریال فروش داشت . مدت مشابه قبل 23354 میلیارد ریال بود
شاید شگویا بد نباد که کمی بیشتر زیر نظر و بررسی بازار باشد .دراین گروه زمزمه ای از عدم تغییر نرخ گاز شنیده می شود که میتواند جالب باشد و یک خبرهم از زاگرس شایعه شده که شنیده ها از موفقیت تیم زاگرس در پرونده هیزل(Hazel) حکایت دارد و منجر به محکومیت شرکت هیزل و پرداخت بالغ بر ده میلیون دلار به نفع پتروشیمی زاگرس در دادگاه امارات متحده عربی شد. بهتر است در مورد این موضوع شفاف سازی صورت گیرد
معادن فرصت ساز
در معدنی ها وضعیت ارام بازارهای جهانی و رشد قیمت دلار سبب شده تا باز معدنی ها مورد توجه واقع شوند
در فزر به واسطه رشد قیمت طلا شاهد رنج مثبت و حتی صف خرید در سهم بودیم این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود سازی خوبی در نیمه دوم سال در انتظارش است موجودی بالای شمش طلا در شرکت و شایعات سود 500 تومانی سبب شده تا سهم با اقبال به سمت سطوح 3000 تومان حرکت داشته باشد
کالسیمین هم شکارش در کف قیمتی 1600 عالی است سهمی که امسال 320 الی 350 تومان سود و ارزش ذاتی 2000 الی 2200 تومانی دارد کالسیمین فرصت خوبی را ایجاد کرده است اگر چه گزارش ابان ماهش زیاد جالب نبود اما فروش شرکت به صورت قراردادی بوده و با توجه به رشد قیمت دلار احتمالا شرکت برنامه فروش محصولاتش را با قیمت های بالاتر دارد
فتوسا امسال توانایی رسیدن به سود 150 تومانی را دارد این توان سود سازی ارزش ذاتی 900 تومانی را با اعمال پی بر ای 6 برای سهم ایجاد کرده است سهمی که در صورت شکستن قیمت های مقاومتی 720 تومان تا سطوح 800 و 900 رشد خوبی خواهد داشت سهم دلاری که تحولات بنیادی خوبی در پیش رو دارد
چهارگوشه بازار
شدوص امروز را مثبت بود سهمی که به زودی در ماه جاری طرح توسعه افزایش ظرفیت 70 درصدی محصولات دوده هارد خود را افتتاح و تحولات جدی در سود سال جاری و سال اینده خواهد داشت شنیده می شود امسال سهم به سود 240 الی 250 تومانی و برای سال اینده با احتساب طرح توسعه سهم سود 350 تومانی دارد با این توان سود سازی سهم ارزش ذاتی میان مدتی 1500 و بلند مدتی 2000 تومانی دارد
ظاهرا زور مخابرات بر شورای رقابت چربیده و اخذ ابونمان ماهانه ثابت که سبب تحول در درامد زایی و سود شرکت می شود سبب شده تا سهم با صف خرید سنگین و عرضه های قطره چکانی همراه باشد سهمی که با این ابونمان ماهانه سود بسیار خوبی شناسایی و رشد قیمتی قوی در پیش رو خواهد داشت
چخزر هم که هم شایعه افزایش سرمایه و هم سود سازی 550 الی600 تومانی دارد با رشد قیمتی خوبی همراه شده است سهم با عبور ازقیمت های 2800 تومان به سمت سطوح 3200 تومان حرکت خواهد کرد افزایش نرخ خوبی در محصولات شرکت ایجاد و سهم توانایی رشد قیمتی خوبی در میان مدت دارد فعلا تارگت اولیه سهم سطوح 3200 تومان می باشد سهمی که عمده تولیداتش ورق های ام دی اف بوده و افزایش نرخ خوبی به واسطه رشد دلار گرفته است
دشیمی هم واقعا شرایط خوبی را داشت و در بین دارویی ها یک گزارش خاص داشت در 3ماهه سوم مهر با کمی رشد این عدد 615 میلیارد ریال شد و ابان عجیبی داشت و 1856 میلیارد ریال فروش داشت
8 ماهه 5131 میلیارد ریال شد و مدت مشابه سال قبل 3066 میلیارد ریال بوده است به نظر گزارش خوبی میدهد .دراین گروه گزارش دارو هم واقعا خوب بود سهم در ابان عدد خوبی داشت و 3152 میلیار ریال فروش زد
در مهر 2465 و شهریور 3475 و مرداد 2743 میلیارد ریال بود در8 ماهه این سهم 20371 میلیارد ریال فروش داشت . مدت مشابه سال قبل 17811 میلیارد ریال بود .دالبر و دامین و ددانا واقعا گزارش های خوبی زدند و با دید نوسان اگر میخواهید دامین و دکوثر جالب هستند ولی با دید بنیادی همان دالبر و ددانا شرایط بهتری را دارند
امروز گروه لیزینگ هم خیلی جالب عمل کرد و ولبهمن و ولساپا را خوب خریدند . گویا ولبهمن با گروه بهمن و خدیزل توافقات جالبی را دارد و اکثر محصولات را در آینده به این شرکت برای لیز می دهند و این خبرخوبی برای ولبهمن است و این سهم را کمی بیشتر زیر نظر بگیرید . در سوی دیگر با رونق خساپا توجه به ولساپا هم بیشتر می شود و تراز این سهم نیز خوب بود ولساپا در ابان با رشد خوب 659 میلیارد ریال درامد داشت
مهر 585 ، شهریور 569 ، مرداد 652 و تیر 729 میلیارد ریال درامد داشته در مهر 446 و ابان 436 میلیارد ریال میلیارد ریال بوده است . هر دو سهم لیزینگی شرایط خوبی را با دید میان مدتی در بازار دارند
غپینو هم امروز خوب بود و خوب ظاهر شد . در مورد این سهم شرایط خاص است و مهم و گزارش خوبی زده است و نموداری هم فضای بدی ندارد . در تابستان خوب بود و شهریور 2386 میلیارد ریال فروش داشت در مهر با افت 1665 میلیارد ریال فروش زد و ابان با کمی رشد جبران کرد و به 2394 میلیارد ریال رسیده است
8 ماهه 14027 میلیارد ریال فروش داشته است . مشابه سال قبل 6174 میلیارد ریال بود در گروه غذایی تا به اینجای کار روی غشهداب و غدیس هم می شود حساب کرد
[/ihc-hide-content]


