[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز شنبه 5 آذر 1401
های و هوی تازه ؟!
امروز شنبه 5 آذر بعد از فرازو نشیب های مختلف و اتفاقات ریز و درشت اخر هفته بازار را در حالی آغاز کردیم که انگار همه چشمها معطوف به خودرو بود و همه انرژی ها به این گروه میرسد و به قول ساده تر انگار همه هزینه ها برای خودرو می شود ! این یکدست بودن و یکرنگ بودن بازار نشان از همان سناریو و تئوری دارد که هنوز پول قوی درگیر بازار نیست و این اندک پول فعلی هم مشغول نوسان و بازی روی سهم های کوچک و یا برخی گروه های خاص نظیر خودرویی هاست خیلی دوست داشتیم بحث روزهای قبل به عنوان گران اداره شدن کشور و اثرات آن را روی دلار و بازار بحث کنیم که درخواست بسیاری از عزیزان توضیح این موضوع بود ولی اجازه بدهید در روزهای آینده با تکمیل کردن این توضیحات مواردی را عرض میکنیم ولی فقط همین یک قلم را داشته باشید که در توضیحات ذکر کردیم عامل سیاست میتواند کاتالیزور یا سرعت گیر این جریان شود … به نظر فضای برخی صحبت ها و اظهار نظرها بیشتر به کاتالیزور میخورد تا سرعتگیر …
بگذریم …
آذر ماه از راه رسیده و به نظر یکی از ماه های مهم و خاص بازار را در پیش داریم. معمولاً مطابق روال هر ماه سعی کنیم رویدادهای مهم و اثرگذار هر ماه را در ابتدا بیان کنیم و بدانیم و ببینیم چه چیزی در انتظار بازار است که البته همیشه اتفاقات عجیب و غریب از آستین آسمان و فلک و تقدیر بیرون زده و فضا را تغییر می دهد .به نظر آذر و همین روزهای خاص و به طور خاص همین هفته بیشتر درگیر گزارشهای ماهانه خواهد بود و پس از آن به نظر رویدادهای بودجهای اعم از رقص نرخ های مختلف میتواند اثرات بسزایی در بازار داشته باشد
در سوی دیگر در کنار این دو تحول مهم اتفاقات دیگری نظیر رویدادهای سیاسی، هستهای، بازارهای جهانی، نرخ دلار نیما و مواردی از این دست به چشم میخورد که میتواند اهمیت این ماه را افزایش دهد اما احساس می کنیم دو رویداد اصلی و مهم بازار همان دو بخشی است که بیان شد یعنی گزارش های ماهانه و شرایط بودجه
در مورد بودجه مفصل صحبت کردیم و قبل تر حرفها را زده حالا باید دید واکنش دولت چیست
آیا مسیر عقلانیت و منطق را پیش می گیرد یا خیر. روز گذشته کاری یعنی چهارشنبه عنوان شد که پس از استعفای رئیس سازمان بورس حس خوبی نسبت به بودجه نداریم اما امیدواریم این موضوع مورد تغییر و تعدیل قرار گیرد.
اما در مورد گزارش ها به نظر اهمیت فراوانی دارد که گزارش های ماه آبان را با دقت مرور کنیم چرا که یک جهش ۱۰ درصدی در نرخ ارز در این ماه رخ داده که باید خود را در بورس کالا و صادرات شرکت ها و درآمد تسعیر نشان دهد که به نظر گزارش برخی شرکتها هم نشان دهنده همین امر است
شاید گزارشهای ماهانه نتواند عاملی برای حرکت و جنبش بازار شود اما به نظر در کف سازی و ثبات قیمتها در این نقاط کمک شایانی خواهد کرد.
اما امروز در مورد دو موضوع میخواهیم مفصل تر صحبت کنیم که اثرات بسزایی هم در بازار دارند
موضوع اول بحث نرخ گذاری دستوری بوده که همواره و همیشه به عنوان پاشنه آشیل بازار سرمایه مطرح شده است و بسیاری معتقدند فقط اگر همین یک قلم برای بازار حل شود اتفاقات بزرگ و شگفتی در بازار سرمایه رخ خواهد داد که نمونه آن را از استقبال خودرویی ها از عرضه خودرو در بورس کالا میبینیم
اما قاعده نرخ گذاری دستوری به قول یکی از دولتیها دفع افسد به فاسد است یعنی با اینکه دولت می داند نرخ گذاری دستوری مشکلات بسیار زیادی را دارد و چالش برانگیز است و در میان مدت و بلند مدت موجب بیکاری و کاهش تولید خواهد شد باز هم دل و جرات لغو آن را ندارد چرا که خود را گره زده است به تصمیمات پوپولیستی و از دید مردم این موضوع نمره منفی در کارنامه سراسر صفر او به شمار میرود و از همین روست که شاهد همین جریان هستیم.
البته در بلندمدت قطعاً نرخ گذاری دستوری خود را در بحران های تولید و ورشکستگی و بیکاری شرکت ها نشان خواهد داد اما دولتی که فقط پیش پای خود را در اداره مسائل میبیند قطعاً به چنین چیزهایی فکر نکرده و در آن وقت بحران نیست به مانند موضوع آنتی بیوتیک ها فقط به شکل فوری و انقلابی به فکر بحران درمانی خواهد بود به واقع نمونه دارو نمونه بارز و کامل از این موضوع بود که به زودی احتمالاً سر سایر صنایع نیز پیاده خواهد شد
اما به نظرم اگر دولت بتواند عاقلانه به موضوع نگاه کرده و در یک برنامه زمانبندی درست بدون ایجاد شوک به سمت لغو نرخ گذاری دستوری حرکت کند اولین ثمرات آن را در خود تولید و شرکتها خواهد دید و قطعاً بازار سرمایه نیز از این موضوع استقبال خواهد کرد
حرکت خودروساز ها برای عرضه خودرو در بورس کالا شاید آرام آرام رها شدن از پیله این نرخ گذاری دستوری است که صد البته همه معتقدند جای خودرو عرضه در بورس کالا نیست و بازار باید آن را میزبانی و پشتیبانی کند اما شاید ذره ذره و گام به گام پیشرفت مبارکی برای این موضوع باشد و بورس کالا بتواند فضای بهتری را رقم بزند و به این موضوع کمک کند و معتقدیم هر چه وزن عرضه خودروها در بورس کالا قویتر شود حال بازار ما نیز بهتر خواهد شد که نمونه آن را همین امروز در گروه خود رو شاهد بودیم که به کل بازار نیز سرایت می کرد
و حرف آخر یک هشدار است این هشدار جدی که چراغ های قرمز پررنگ و چشمک زن آن از چند روز پیش آغاز شده و اگر دیر اقدام کنیم ماجرا بیخ پیدا کرده و دوباره باید به فکر بحران درمانی باشیم اوراق گام، گام به گام روی سر بازار لگد کرده و نرخش بالاتر میرود و به پیبه ای های بازارپوزخند میزند
پول های سرگردان در بازار که ریسک های فعلی آن را با سود انتظاری مقایسه می کنند لحظه به لحظه در مقابل این اوراق قابل شکست تر می شوند و همین چند روز پیش نمونه آن را به عینه دیدیم که بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان از منابع یک شخص حقوقی در مقایسه با سهام کم آورد و راهی اوراق گام شد این پولی بود که می شد حداقل در همین بازار ترکیبی از سهام و اوراق را داشته باشد اما نرخ ۲۷ و ۲۸% آنقدر
جذاب بود که لحظهای تردید را برای او باقی نگذاشت
بازار سرمایه بازار مهربانیست، در خانه باز و مهمان پذیر است. اما گاهی اوقات همین مهمان ها حرمت این سفره را نداشته و نمک خورد و نمکدان می شکنند و فضای بازار را با این اتفاقات برهم میزنند. حکایت میزبانی از اوراق گام همین است که بانکها نمک بازار را می خورند و اینطور با نرخ شکنی نمکدان می شکنند و البته بانک مرکزی هم انگار بدش نمیآید در این ضیافت بازار سرمایه و خانهای که باید مامن و جایگاه سرمایهها باشد کمی آسیب ببیند
در سخنرانی ها و جدول ها از نرخ ۲۰ و ۲۱ حرف میزنند و اینجا نرخ ۲۹ را به هم تعارف می کنند
درست شبیه کسی که تبلیغ ورزش دشمن اعتیاد را کرده و در سوی ساقی محل است …و این دقیقا سیاستی است که اجرا شده .نمی دانیم با چه ابزاری و چطور و چگونه اما هر چه سریعتر باید جلوی این موضوع گرفته شود و اوراق هم باید در یک بازار منطقی و عقلانی پیش برود . به نظر بانک مرکزی که تنظیم کننده نرخ ها در یک کانال مشخص است میتواند نقش بازارگردانی را در این حوزه ایفا کرد و آن را به سمت قیمت ها و نرخ های روال منطقی پیش ببرد اما اگر ماجرایی غیر از این باشد به نظر احتمالاً سیاست خود دولت خواهد بود که با این نرخ گذاری ها سیاست سفت و سخت انقباضی در پیش گرفته و به سمت سودای کنترل تورم از این مسیر پیش برود
نمیخواهیم منفیبافی کنیم ولی قطعاً چنین سیاستی خوشایند بازار نخواهد بود …بگذریم و سراغ بازار برویم
ساختمانی ها بر فراز بازار
در نمادهای ساختمانی شاهد ادامه اقبال به سهام این گروه بودیم رشد متدام قیمت ساختمان از یک سو و قرار گیری در کف های حمایتی تکنیکالی سبب شد تا ساختمانی ها شاهد ورود پول های قوی به معاملات خود باشند
در ثالوند سهمی که در کف قیمتی 560 تومان توصیه به خرید شده بود شاهد ادامه صعودش بودیم همانطور که در این سهم اشاره داشتیم تحقق سود 90 تومانی در 12 ماهه سال مالی اخیر و پیشبینی سود 120 تومانی برای سال مالی جاری سبب اقبال خوبی به سهم شده است سهمی که به تارگت 650 تومانی خود نزدیک می شود
ثتران هم که همچنان برنامه فروش زمین های شهریار خود را داشته و شنیده می شود از این فروش سهمی 100 تومان سود شناسایی خواهد کرد با قدرت بالایی توانسته قیمت های 320 تومان را در هم شکسته و به سمت قیمت های 360 تومانی در حرکت باشد سهمی که با حمایت های خوب و قوی همراه و معاملات مثبت امروزش و شکسته شدن مقاومت سهم نشانه مثبتی ارزیابی می شود
ثمسکن هم با یک جهش 7 درصدی خود را به قیمت های 400 تومانی رساند سهمی که اوضاع خوبی از دید بنیادی داشته و در موقعیت مناسبی قرار دارد پول قوی وارد سهم شده و سهم را با رشد خوبی از قیمت های 260 تومان به اینجا رساند ثمسکن همچنان به واسطه ارزش ان ای وی بالای خود مورد توجه بازار قرار گرفته است
سرمایه گذاری های خوش اتیه
در نمادهای سرمایه گذاری شاهد روند مثبت در برخی سرمایه گذاری ها بودیم سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و خبرهای خوبی در دل خود دارند این روزها انتظارات بازار از این دسته از سرمایه گذاری ها حسابی بالا رفته است ولی در نظر بگیرید کلیت بازار نمیتواند منفی باشد و این گروه مثبت . دراین گروه معتقدیم وغدیر و شستا همچنان گزینه های اول و دوم و کم ریسک این گروه هستند به خصوص که حالا با این سود شپدیس و احتمالا سود های بالای 7000 ریال پارسان غدیر قادر به شناسایی 3200 3300 ریال سود را دارد در شستا نیز معتقدیم کمی ستاره خلیج فارس و برخی دیگر از اعضا گزارش بدهند کار شستا راحت تر می شود .وصندوق هم از نظر بنیادی انصافا خوب است ولی سهم بازی خوبی ندارد و خوب بازی نمیکند. در کنار این گروه وبانک هم با اگهی فروش بلوک شااراک مواجه می شود با این که همه فکر میکنند شتران خریدار است ولی گویا این طور نیست و شتران مشتری این بلوک نیست . کمی این را لحاظ کنید
وپترو خود را به قیمت های 1100 تومانی رساند این سهم که امسال تحول سود سازی بالایی را از طریق جهش سود شیمی بافت داشته و به زودی با انتشار صورت های مالی 6 ماهه شرکت های زیر مجموعه این تحولات را نشان خواهد داد با رشد قیمتی خوبی همراه شده است هم اکنون سهم در سطوح 50 درصد ان ای وی خود در حال معامله بوده و جای رشد تا قیمت های بالای 1200 تومان را دارد
وتوصا با نوسانات منفی همراه بود سهمی که کف قیمتی 700 تومانی داشته و مهمترین خبر در دل سهم نیز افزایش سرمایه از مازاد سرمایه گذاری هایش می باشد شنیده می شود رقم بالایی از افزایش سرمایه در انتظار سهم است وتوصایی که در این خصوص نیز در کدال شفاف سازی داشته است
سرآخر سراغ ومهان میرویم که گزینه خوبی شده و شرایط خوبی دارد ومهان در آبان 3894 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته و تا آبان ۱۶,۳۳۹,۶۶۷ میلیون ریال سود مجمع دارد . سود وز یانی سهم بیش از 1300 ریال سود را میتواند داشته باشد و قیمت های 4100 4200 ریال واقعا برای سهم کم ریسک است
تحولات دارویی
در نمادهای دارویی شاهد تحولات خوبی هستیم کمبود دارو سبب شده تا قیمت داروها اصلاح شده و افزایش نرخ های قابل توجهی در این صنعت را شاهد باشیم افزایش نرخ هایی که سود نیمه دوم سال دارویی ها را افزایش خوبی خواهد داد
دراین گروه هنوز گزارش دارویی که بتواند خاص باشد و چشم ما را بگیرد ندیدیم ولی معتقدیم در گروه پخش دو شرکت هجرت و دتوزیع هردو گزارش های بسیار خوبی را راهی بازار کرده اند . هجرت آبان متفاوتی داشت سهم
در تیر 7704 میلیارد ریال و مرداد8003 میلیارد ریال و شهریور 8676 میلیارد ریال شده در مهر 8483 میلیارد ریال بوده و حالا ابان به 11949 میلیارد ریال رسید و 8 ماهه 62082 میلیارد ریال فروش داشت وکل عدد سال مالی شرکت 62393 میلیارد ریال بوده در دتوزیع نیز واقعا خوب بود دتوزیع در تابستان خوب بود پاییز بهتر شده است . در تیر به 10291 میلیارد ریال و مرداد 11553 میلیارد ریال و شهریور 11378 میلیارد ریال
و در 3ماهه سوم در مهر 12162 میلیارد ریال و ابان با رشد فروش 15309 میلیارد ریال رسید که8 ماهه 85507 میلیارد ریال فروش داشت .کل درامد شرکت در سال مالی قبل 90064 میلیارد ریال بود
دارویی فارابی که یکی از برند های معتبر انتی بیوتیک سازی می باشد با صف خرید به سمت قیمت های 1600 تومان در حرکت است سود شرکت های زیر مجموعه و اصلی این داروساز امسال متحول خواهد شد دفارایی که اگر بتواند قیمت های 1600 را بشکند تا سطوح 1800 الی 2000 تومان هم رشد خواهد داشت
دبالک که تولید کننده مواد اولیه دارویی به خصوص انتی بیوتیک ها می باشد به نظر می رسد گزارش ماهانه بسیار خوبی در پیش رو داشته باشد افزایش نرخ بالایی در این سهم مورد انتظار بازار است و گزارش ماهانه نشان دهنده میزان افزایش نرخ مواد اولیه دارویی تولیدی این شرکت خواهد بود سهم فعلا مقاومت 720 تومانی دارد
دقاضی هم به عنوان بزرگترین تولید کننده سرم در کشور و کمبود شدید سرم و افزایش نرخ های جذاب و سنگین برای این گروه و تولید در 3 شیفت کاری با اقبال همراه شده است سهم به سمت قیمت های 1800 تومانی در حرکت بوده و حمایت 1600 تومان بسته شده است دقاضی که سود سازی بالایی داشته و توان سود سازی بالایی دارد
خودرویهای خبر ساز
امروز خودرویی ها روند متعادلی داشتند این روزها خبرهایی باز در خصوص عرضه بلوک این گروه شنیده می شود و این بلوک بازی همچنان به پاشنه آشیلی برای این گروه تبدیل شده است اما تحول دیگر روند خوب عرضه محصولات خودروسازان در بورس کالا می باشد که توانسته نرخ هایی کمتر از 10 درصد فاصله با نرخ بازار را به همراه و بتواند فروش خودرویی ها را در صورت افزایش تیراژ عرضه با رشد چشمگیری همراه سازد
بازی خودرویی ها بسیار خاص و خوب پیش رفته و امروز هم به نظر با این خبرها از جمله بلوک بازی دوباره کار خاص تر پیش رفت ولی صف عرضه شد . ولی 2 نکته این موضوع بلوک به این راحتی حل نمی شود و بیش از یک ماه زمان می برد نکته بعد زمزمه هایی شنیده می شود که مثلا در سایپا با برخی معاملات درون گروهی کمی زیان انباشته کمتر شود و این نکته خوب ماجرای نوسان گیری ها در این جریان است . در بین خودرویی ها به نظر با خبرهای خودرو و بورس کالا شاید این سهم فضای بهتری را داشته باشد . خودرو خبهمن خساپا هر 3 گزینه های خوبی هستند .
در نمادهای خودرویی شاهد روند نوسانی مثبت این گروه هستیم سایپایی که کف قیمتی 200 تومانی قرار داشته و با مقاومت 220 تومانی مواجه می باشد این سهم خودرویی هم در صدد عرضه خودروهای خود در بورس کالا می باشد و اگر بتواند خودروهای پر تیراژ خود را به بورس کالا برساند زیان شرکت به حداقل می رسد البته سایپا قصد دارد با معاملات درون گروهی به خصوص واگذاری برخی قطعه سازان زیان خود را به حداقل برساند
در ایران خودرو اوضاع بهتر است تولیدات شرکت با سرعت بیشتری به بورس کالا رسیده است و قرار است بخش زیادی از این محصولات کم کم در بورس کالا عرضه شود ایران خودرویی که امروز هم معاملات مثبت را در پیش داشته و توانسته خود را در قیمت های بالای 240 تومان تثبیت نماید سهم اماده صعود تا قیمت های 260 الی 280 تومان می شود
خاور در استانه قیمت های 220 تومان قرار دارد سود سازی عالی از یک سو و گزارش های مثبت ماهانه از سوی دیگر کاملا تحولات قوی را در سهم نشان می دهد خاوری که با شکست قیمت های 220 تومان راه خود را به سمت قیمت های 250 الی 260 تومان هموار می سازد این سهم که شایعات سود 40 تومانی دارد با پی بر ای 6 ارزش ذاتی 240 الی 250 تومان پیدا می کند
در بین سایرین زامیاد و خاور هم بد نیستند و باید خبرهای بهتری را از این گروه دید . خکاوه هم امروز با فروش خوب خود شرایط را تغییر داد در ابان متفاوت ظاهر شد و 5393 میلیارد ریال فروش زد سهم در مهر 2659 و شهریور 3526 میلیارد ریال فروش داشت و رشد خوبی داشت و 20513 میلیارد ریال فروش 8 ماهه داشته است .مدت مشابه این عدد 5683 میلیارد ریال بود
بازه میگوییم اگر اهل ریسک نیستید شاید خبهمن شرایط بهتری را داشته باشد .
پالایشی های خوش نوسان
در پالایشی ها میتوان به این موضوع دل بست که کرک هنوز حفظ شده و این خبرخوبی است و اگر در گروه پالایش این کرک به همین شکل حفظ شده و پیش برود و در سوی دیگر نرخ نیما نیز به همین شکل باقی بماند اتفاقات خوبی داریم البته نوسانات منفی اخیر قیمت های جهانی نفت و رسیدن به حمایت های قوی باعث فشار عرضه ها در این گروه شده است
امروز بازار روی پالایشی ها کمی پر چالش عمل میکرد و منفی بود . در پالایشی ها میتوان به این موضوع دل بست که کرک هنوز حفظ شده و این خبرخوبی است و اگر در گروه پالایش این کرک به همین شکل حفظ شده و پیش برود و در سوی دیگر نرخ نیما نیز به همین شکل باقی بماند اتفاقات خوبی داریم که میتواند گزارش های 9 ماهه خوبی را بدهدو پی به ای فعلی را تثبیت کند . مشکل مهم بازار این است که به سود های فعلی وزن نمیدهد و گزارش 9 ماهه شاید بتواند کمک کند .
در این گروه شپنا به قیمت های کمتر از 700 تومان رسید البته انتظار اصلاح بالایی از سهم نرفته و نهایتا قیمت های 680 تومان سبب حمایت از شپنا می شوند سهمی که شایعات سود 170 تومانی داشته و به همراه گزارش عالی 6 ماهه شاهد تحولات خوبی به واسطه افتتاح طرح توسعه نیز می باشد
شبندر هم اگر به قیمت های 860 تومان برسد فرصت خوبی ایجاد می کند سهم جای نوسان تا سطوح 920 تومان را دارا می باشد شبندری که تعدیل مثبت خوبی داشته و هم در رنج 860 تومان الی 920 جای نوسانات کوتاه مدتی خوبی دارد سهمی با توانایی رسیدن به سود 180 تومانی و اعمال پی بر ای 5 الی 6 ارزش ذاتی 1000 الی 1200 تومان را در بازه میان مدت دارد
شاوان هم در کف قیمتی 1900 تومانی خوب حمایت می شود سهمی که سود سازی جذابی داشته و از سوی دیگر توان رشد قیمتی میان مدتی خوبی دارد سهم گزارش 6 ماهه عالی با تحقق سود بالا را دارد این سهم به نظر می رسد صورت های مالی 9 ماهه خوبی هم داشته باشد و در صورت رسیدن به سود محدوده 500 الی 600 تومانی یک استارت رشد قوی را تجربه می کند
چهارگوشه بازار
شدوص با روند نوسانی همراه بود سهمی که شنیده می شود طرح توسعه دوده های صنعتی هاردش در ماه جاری به بهره برداری می رسد و 70 درصد بر ظرفیت شرکت خواهد افزود سهم برای سال جاری توان سود 240 الی 250 تومانی و برای سال اینده توان سود 350 تومانی را دارا می باشد سود شرکت تحولات خاصی داشته و سهم با کف 1100 و اهداف 1250 و 1500 تومان در موقعیت خوبی قرار دارد
غچین هم به قیمت های بالای 1000 تومان رسید سهمی که افزایش سرمایه خوبی داشته و هم با توجه به ماهیت گزارش 3 ماهه خوبی که داشت می تواند به سود 200 تومانی برسد با اعمال پی بر ای متوسط 6 به سود شرکت سهم ارزش ذاتی 1200 تومانی داشته و نشان می دهد یک سود 15 تا 20 درصدی در انتظار سهامداران غچین است
پست بانک نیز همچنان تراز مثبت خوبی دارد نباید فراموش کرد نیمی از منابع بانک قرض الحسنه و با هزینه اندک می باشد که این حساب ها همچنان در حال رشد هستند از سوی دیگر وضعیت تسهیلات دهی بانک نیز روند مثبت داشته و پست بانک با توجه به سود سازی مناسب بالای 60 تومانی 6 ماهه نشان داده امسال توانایی رسیدن به سود خوبی را دارد سهم در صورت شکست قیمت های 460 تومان تا سطوح 520 تومان جای نوسان مثبت را دارد
در بین سهم های فلزی گزارش فملی هم بد نبود سهمی که در شهریور فروش به 68416 میلیارد ریال رسید و در 3 ماهه گذشته بی سابقه بوده و 4400 تن به نرخ ۲,۵۵۴,۴۲۸,۱۴۸ ریال صادر کرده است در مهر 52839 میلیارد ریال فروش داشته و نرخ صادرات ۲,۲۹۰,۹۰۲,۸۱۱ ریال و 25% فروش صادراتی بوده است .در ابان با رشد فروش 63498 میلیارد ریال شده و نرخ ۲,۳۸۳,۵۹۹,۲۶۵ ریال بود و 8500 تن صادر کرده است
جمع فروش 8 ماهه 513600 میلیارد ریال بوده و مدت مشابه قبل 479027 میلیارد ریال بود تا آبان بیش از 2500 میلیارد تومان هزینه انرژی دارد
در بین سیمانی ها واقعا 3 سهم گزارش های خاصی داشتند که یکی از آنها سخوز بود سهم در شهریور بسیار خوب عمل کرد و 1909 میلیارد ریال فروش داشت ولی مهر با کمی افت 1663 میلیارد ریال و ابان 2261 میلیارد ریال شد . در تیر 1206 میلیارد ریال شد و مرداد 1124 میلیارد ریال شده و 8 ماهه 11708 میلیارد ریال فروش داشته است مشابه قبل 7752 میلیارد ریال بود . . در سفانو ابان بسیار خوبی داشت 1225 میلیارد ریال فروش زد
سهم مهر 638 میلیارد ریال فروش و درامد داشت در تیر فروش با رشد 706 میلیارد ریال شده و رشد داشته است مرداد هم 631 میلیارد ریالی بود
در شهریور با رشد 862 میلیارد ریال شده و 8 ماهه 5856 میلیارد ریال شده و مدت مشابه قبل 3138 میلیارد ریال بود . دراین گروه سمتاز سخوز سمازن را هم زیر نظر بگیرید و باید انها را قوی تر و خاص تر زیر نظر گرفت
در بازار اخابر حسابی درگیر ماجرای ابونمان شده ولی دو ماه اخیر عالی ظاهر شده است . مهر این عدد به 8014 میلیارد ریال رسید و ابان هم 8142 میلیارد ریال بوده است تا 2 ماه اخیر متفاوت باشد
8 ماهه 52239 میلیارد ریال بود کل عدد سال قبل 69504 میلیارد ریال است
برخی تک سهم ها در بازار امروز بد نبود مثلا فاما را زیر نظر بگیرید . سهم خبرهای خوبی داشت از افزایش سرمایه بگیر تا گزارش ماهانه خوب . فاما در مهر ابان جالب بود و هردو ماه با درامد جالب 1200 میلیارد ریالی 8 ماهه 8065 میلیارد ریال فروش داشت
مدت مشابه سال قبل 5159 این عدد میلیارد ریال بود. به نظر قابلیت های رسیدن به 1300 1400 ریالسود را در فاما داریم و این یعنی قیمت هم میتواند حرکت خوبی را آغاز کند .
تایراهم دیگر سهم خوب بازار بود و میتواند جالب باشد تایرا سهم خوب ولی بی تفاوتی نسبت به بازار است و سهامداران هم خیلی قوی در این سهم فعال نیستند . در تایرا با دید کمی صبر گزینه خوبی می شود در این سهم هم از نظر فروش و هم سود سازی زیرمجموعه ها خوب بوده است . سهمی که در 3ماهه دوم در تیر 11744 میلیارد ریال بوده است
در مرداد به 8580 میلیارد ریال و شهریور 14348 میلیارد ریال بوده است
در مهر به 10437 میلیارد ریال رسیده و ابان 12801 میلیارد ریال بوده است و 82954 میلیارد ریال جمع فروش8 ماهه است و مدت مشابه قبل 33437 میلیارد ریال بود
در بین قندی ها 3 شرکت گزارش های بسیار خوبی را زدند و قزوین و قصفها و قشهد شرایط خوبی را دارند به نظر هر 3 سهم شرایط خوبی داشته و میتوانند در بازار جالب باشند . داشتن یک سهم قندی را بد نمیبینیم و بین این 3 اگر اهل ریسک هستید قشهد و اگر ریسک گریز هستید اصفهان بهتر هستند
در بین سهم های خاص کقزوی و کهمدا جالب هستند . کقزوی در آبان با فروش 1087 میلیارد ریالی به عدد 7280 میلیارد ریالی رسیده و عدد نرمال و خوبی را ثبت کرد مدت مشابه قبل این عدد 3666 میلیارد ریال بود و تا ابان ۱۰۴,۳۲۷ میلیون ریال مصرف انرژی داشته است . کهمدا هم میتواند با این فضا و این سود جالب باشد کهمدا در شهریور به درامد 805 میلیارد ریال رسیدو مهر به عدد 686 میلیارد ریالی رسیده بود در آبان این عدد 729 میلیارد ریال بود
5 ماهه 3758 میلیارد ریال فروش داشت ومدت مشابه قبل 2186 میلیارد ریال بوده است کهمدا را کمی بیشتر زیر نظر بگیرید
[/ihc-hide-content]


