[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزچهارشنبه 2 آذر 1401
آذر زار و نزار !
امروز بازار باردیگر با حال زارو نزار خود کم حجمی و بی رمقی را به رخ همه کشید تا نشان دهد جریان پول فعلا ترجیح میدهد تماشاچی باشد و این موضوع امروز بیشتر خود را نشان داد . افت حجم معاملات یکی از چالش های بازار است که در روزهای چهارشنبه به دلیل ماهیت اخر هفته های پر حادثه و پر خبر طبیعی است و امروز هم به واسطه در پیش بودن تحولات مختلف کمی پرعرضه تر ظاهر شد .
به طور کلی کمبود جریان پول و نقدینگی در بازار باعث شده است تا دست به دست شدن نمادها و چرخش پول بین برخی نمادهای محدود در بازار رونق گرفته و ما شاهدیم که به عنوان مثال در چند روز گذشته چند سهم محدود نظیر شتران خگستر خودرو خساپا فضای جذب پول بیشتری را داشته و هر یک در یک دوره مورد توجه بازار بودند این دقیقاً همان فضایی است که نشان میدهد هنوز جریان پول قوی و درشتی که موج آفرین باشد راهی بازار نشده و کمی این موضوع برای بازار احتمالاً زمان می برد اما به واقع ترس جریان پول از چیست؟! برخیها معتقدند ترس از قیمت ، اینجاها زیاد نیست و عوامل دیگر دخیل است و ترس معنی و مفهوم خاصی برای سهامدار ندارد اما به واقع ما رفتار هیجانی و غلبه وحشت بر عقلانیت را در چشم بسیاری از تحلیلگران و سهامداران دیده ایم و به عینه آن را همین چند وقت پیش هم مشاهده کردیم… هنوز یک ماه از آن روزهای کذایی نگذشته است
کم و بیش یک ماه قبل در چنین روزهایی چنان ترسی بر بازار حاکم بود که شاهد رنج های عجیب و فشار فروش در بازار بودیم رنج هایی که نه از سوی حقوقی و نه از سوی سهامداران آماتور که از سوی بسیاری از تحلیلگران و استخوان خرد کرده های بازار صورت گرفت و امروز که یک ماه گذشته اگر به آن رفتار نگاه کنیم میبینیم چیزی شبیه خودکشی بوده که در آن محدوده و نمودار و قیمت اقدام به فروش سهم کردند اما ان فروش در آن وقت و با آن شکل عجیب ، دقیقاً استرسی بود که بر بازار غلبه کرده و همین حس ترس امروز در بین سهامداران مانع از ورود جریان پول قوی به بازار می شود این موضوع را بارها و بارها دیده ایم تجربه کردیم و بسیاری باید از خود سوال کنند که چرا این جریان پول منطقی عمل نمی کند؟!
ولی این را هم دقت کنید هرچیزی را باید در ظرف زمان خود دید فشار روانی و ترس ناشی از اتفاقات بد تر در آن مقطع چنین چیزی را به بازار دیکته کرد و حالا هم این حس ترس وجود دارد منتهی در شکل دیگر …
اما برای فرار از این شرایط و بهبود بخشیدن بازار یک نکته وجود دارد زمانی که بسیاری از پول های بیرون و درون بازار و جریان پولی که مشغول استراحت است بپذیرد که محدوده هایی که در آن روزها دیدیم و چشیدیم کف بازار بود و ریسک بازار هرچه باشد از آن کمتر نخواهد شد . با گذر زمان پول هایی که بیرون بازار قرار گرفتند آرامآرام وقتی ببینند در قیمتها نهایت به آن محدوده نزدیک شده و کمتر نمی شود، راهی بازار شده و اقدام به خرید میکنند
اما چه عاملی این افراد را به سمت بازار هل میدهد و یا آن انگیزه و قلقلک و احساس بهتر به بازار از کجا آغاز میشود
خیلی رابطه ها از چشم و نگاه آغاز میشود .حافظ میگفت به تیر غمزه صیدش کرد ، چشم آن کمان ابرو !! چه شعر ها در وصف نگاه و غمزه و عشوه و نازها گفته شده . دقیقا سوال ما همین است که این احساس داغ شدن درونی و عشق و به زبان دیگر جریان پول و وا دادن از چه زمان و از کجا آغاز میشود
این سوالی است که ما باید از خود بپرسیم و پاسخ آن زمان برگشت و حرکت بازار را نشان می دهد
میتوان عوامل متعددی را برای این موضوع اسم برد مثلا زمانی که بازار حس کند از سمت بودجه به او ضربه وارد نمی شود و یا حس کند در بازارهای جهانی اتفاق عجیبی رخ نخواهد داد و یا احساس کند امور سیاسی کمی رو به اصلاح و آرامش است و یا احساس کند گزارش های خوبی که در بازار منتشر می شود به زودی اثرات خود را در سود و قیمت خواهد گذاشت (مثل انچه در دتوزیع و غمینو و برخی دیگر با گزارش ها رخ داد ) همه این ها را گفتیم ،اما هیچ چيز آن نگاه پرنفوذ خاص نبود…
یک احساس مهم و قوی برای بازار وجود دارد که تا بوده عامل اصلی حرکت و جرقه های رشد بازار بوده است و آن نرخ ارز است… نرخ ارز همان چشم کمان ابرویی است که همیشه پای بازار با دیدن او شل شده !
امروز می خواهیم در مورد این موضوع کمی مفصل تر و بیشتر صحبت کنیم و قبل از هرچیز بیان کنیم بحث سیاسی نداریم و بحث ما صرفا اقتصادی و بازاری است…
یک نظر داریم که معتقدیم تجربیات سال ۹۸ و شرایط فعلی تا حدودی آن را اثبات می کند و آن هم این است که بعد از اعتراضات اخیر و به واقع اگر بخواهیم به زبان واضح تر بگویم پس از فوت مهسا اداره کشور دیگر نحوه اداره قبل نیست و اعتقاد داریم مسائل روز کشور و به طور کلی اقتصاد کشور گران اداره خواهد شد و و هزینه های زیادی به حاکمیت و دولت برای اداره کشور تحمیل میشود .می توان تا صبح دلایل این موضوع را توضیح داد اما به همین مقدار بسنده کنیم که اگر فرض کنیم حاکمیت از دلِ این بحران بیرون بیاید قطعاً دست به اصلاحات خواهد زد که افزایش درآمدها و حقوق ها بخش مهمی از آن است و این اصلاحات چون ظاهری و زودگذر و اساسی نیست لاجرم منجر به گران اداره شدن کشور میشود و ما شاهد خواهیم بود هزینه های جاری ماه به ماه و روز به روز بیشتر شده و شرایط دشوار تر می شود و اگر هم فضا باز همچنان استخوان لای زخم پیش برود این هزینه ممکن است بیشتر هم باشد ،چرا که به هر حال قوای نظامی و انتظامی با انرژی جریان پول پیش می رود…
در سوی دیگر معتقدیم انتشار برخی اطلاعات نظیر کسری تراز تجاری کاهش فروش نفت و مواردی از این دست نشان می دهد که جریان عرضه ارز در بازار ممکن است با چالشهایی مواجه شود در نقطه مقابل تقاضا برای ارز به واسطه سرکوب قیمت و جذابیت آن کم نیست
تمام موارد به همراه بسیاری از مسائل دیگر از جمله تورم احتمالی، چاپ پول، کسری جدی بودجه، عدم اجرای افزایش نرخ بنزین و فشار به سایر بخش های بودجه نشان میدهد که:
احتمالاً سرعت رشد دلار نیما افزایش خواهد یافت و این نرخ آرام آرام طی روزها و هفتهها و ماههای پیش رو سعی می کند خود را به اعداد بالاتر نزدیک کرده و معتقدیم تا پایان سال این عدد به ۳۰ هزار خواهد رسید و سال بعد به سمت اهداف بالاتر حرکت خواهد کرد
در بازار آزاد در دلار شاید هر طور شده امسال مانع از ۴۰هزاری شدن دلار شوند اما شرایط تورمی و فضای ایجاد شده احتمالاً دلار بازار آزاد نیز به سمت بالا حرکت میدهد
این میان یک موضوع به عنوان عامل بیرونی فضای اقتصادی نقش کاتالیزور یا سرعت گیراوضاع را بازی میکند و آن جریانات سیاسی است… به خصوص در حوزه تحریمها و مذاکرات معتقدیم اگر سرعت تحولات منفی سیاسی ناگهان شتاب گرفته و اوضاع بدتر شود (چیزی که این روزها شاهدیم ) کاتالیزور سیاست و فشار تقاضا روی دلار افزایش یافته و ممکن است این موضوع با سرعت بسیار بالایی به وقوع بپیوندد و در سوی دیگر توافق و برگشت به برجام می تواند سرعت این تحولات را کم کرده و اهداف مورد اشاره را به زمان بیشتری موکول کند و این خود نشان می دهد با تحولات بسیار خاص و متفاوتی مواجه هستیم که میتواند در بازار اثرگذار باشد و در نهایت باید گفت آن جریان پولی که بیرون نشسته و ایستاده و نظاره گر است با تحرکات ارزی رابطه عجیبی دارد و هر گاه شاهد این تحرکات در بازار بودیم این جریان پول نیز از ترس از دست رفتن ارزش واقعی دل به دریای هر دارایی میزند که سهام در دسترس ترین آن است
این موارد را گفتیم تا شطرنج فعلی بازار را بیشتر شناخته و بیشتر درک کنیم و همچنان به این موضوع اعتقاد داریم که سناریو دست به دست شدن و روزهای درجا زدن طی هفته های پیش رو طی می شود و یک مسیر رشد دیگر با توجه به ابعاد مواردی که گفته شد پیش روی بازار خواهد بود که بارها در مورد طول موج و کیفیت و کمیت آن صحبت کردیم
امروز میخواستیم در مورد موارد مختلف دیگری هم بحث کنیم که فرصت نشد و سعی می کنیم روزهای آتی در مورد آن صحبت را داشته باشیم… ولی نرخ دستوری و نرخ اوراق گام را برای روزهای آتی سعی میکنیم بیشتر صحبت کنیم که چالش های قوی بازار هستند
بگذریم وسراغ بازار برویم …
ساختمانی ها بی رقیب
در ساختمانی ها شدت روند مثبت امروز قوی تر شده و ساختمانی ها صدر نشینی خود را با قدرت بیشتری ادامه دادند
در این گروه ثنوسا با صف خرید خوبی همراه و رشد قیمتی قوی را در پیش گرفت سهمی که هدف قیمتی 360 و 400 تومانی داشته و شفاف سازی در خصوص پروژه کیش خود مبنی بر عدم مشخص شدن تکلیف این پروژه اما ادامه مکاتبات داشته است ظاهرا بازار انتظار خبرهای خوبی از این پروژه ثنوسا دارد
در سرمایه گذاری مسکن صف خرید سنگینی را شاهد بودیم شنبه باید سهم به مصاف قیمت های 360 تومانی رفته تا در صورت شکسته شدن این سد قیمتی شاهد رشد سهم تا قیمت های 420 تومان باشیم روند میان مدت سهم همچنان صعودی ارزیابی شده و سهم جای صعود خوبی به واسطه رشد ارزش ان ای وی از بابت رشد قیمت سهام شرکت های زیر مجموعه خود دارد
در ثالوند هم سهم به قیمت های بالای 600 تومان صعود کرد سهمی که هدف قیمتی 650 و 720 تومانی داشته و یک رالی صعودی 20 درصدی به بازار بدهکار است سهمی با ارزش بازار پایین و شایعات سود 120 تومانی برای سال جاری و تقسیم سود مجمع سال مالی گذشته که سهم را حسابی جذاب کرده است
تکان بانکی ها
در بانک ها نیز شاهد تکانه های مثبتی بودیم و به نظر می رسد این گروه نیز مورد توجه واقع شده است بانک هایی که رشدی در این بازار نداشته و سعی دارند با نوساناتی همراه شوند
پست بانک از سطوح حمایتی 420 تومان برگشت خوبی زده وبه سمت قیمت های 460 تومان در حرکت است سهمی با توان سود سازی 120 الی 140 تومانی که ارزش ذاتی بالایی داشته و با ارزش ذاتی خود فاصله زیادی دارد حداقل در گام اول سهم باید تا قیمت های 500 تومان صعود داشته باشد
بانک تجارت هم نوسانات مثبت را در پیش گرفته و به سمت قیمت های 160 تومان در حرکت است تثبیت سهم در قیمت های بالای 145 تومان الارم رشد قیمتی خوبی خواهد بود وتجارتی که اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و رشد قیمتی میان مدتی خوبی در پیش رو دارد
در بانک ملت سهم به مصاف قیمت های 280 تومانی می رود سطوح قیمتی مقاومتی قوی که اگر شکسته شود بار دیگر بانک ملت توان برگشت به قیمت های 320 تومان را خواهد داشت بانک ملتی که گزارش عملکرد 6 ماهه بسیار خوبی داشته و همچنین با رشد قیمت ارز باز در گزارش 12 ماهه می تواند سود بیشتری از طریق تسعیر ارز حاصل نماید
دراین گروه هم ونوین و هم وپارس میتوانند در بین پر ریسک ها بهتر باشند
پالایشی ها هم پای نفت
در نمادهای پالایشی شاهد رشد و نوسانات مثبت قیمتی بودیم و نوسانات مثبن نفت و تمایل رشد مجدد قیمت های جهانی نفت به سطوح بالای 90 دلار سبب تحرکات مثبت در پالایشی ها شد نفت بتواند اخرهفته را خوب پیش ببرد هفته بعد پالایشی ها بهترمی شوند امروز هم صفر و منفی پالایشی ها خریداران خوبی داشت و رفاه گویا خریدار این چند روز بود و میتواند مورد توجه باشد و بازهم شپنا و بعد شبندر را جالب می بینیم . خود صندوق پالایش و همچنین سهم هایی مانند شاوان و شتران قابلیت های خوبی برای یک رشد و نوسان را دارند . هفته بعد و اخر هفته تحولات نفت میتواند کل هفته بعد این گروه را بسازد و نکته مهم این است اگر کرک در اذر هم همینطور باقی بماند اوضاع این گروه در گزارش 9 ماهه نیز نمیتواند بد باشد .
شبندر بار دیگر سعی دارد تا با شکست قیمت های 920 تومان تا سطوح 1000 تومان صعود داشته باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شایعات سود 180 تومانی دارد با دید میان مدت سهم ارزش ذاتی 1200 تومانی داشته و بازدهی خوبی در دل سهم نهفته است
شپنا هم در صورت شکسته شدن قیمت های 720 تومان می تواند تا قیمت های 760 و 820 تومان صعود داشته باشد شپنا وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و روند میان مدت صعودی قوی دارد این سهم پالایشی شایعات سود 170 تومانی داشته و پی بر ای فوروارد بسیار جذابی دارد به خصوص این که در نیمه دوم سال افزایش ظرفیت تولید گازوییل با کیفیت بالا به رشد حاشیه سود شرکت کمک می کند
شتران تحت تاثیر شایعات سود 80 تومانی همچنان میل به صعود تا قیمت های بالای 400 تومان دارد فعلا سهم در قیمت های 360 تومانی در حال کف سازی می باشد شترانی که وضعیت نوسانی خوبی پیدا کرده و به دنبال محرکی برای رشد قیمتی بوده و اوضاع خوبی را دنبال می کند
سرمایه گذاری های قدر
در نمادهای سرمایه گذاری شاهد رونق خوبی بودیم سرمایه گذاری ها بعضا خبرهای داغی داشته و به همین واسطه همچنان جای رشد قیمتی خوبی دارند
در ونفت شاهد رنج مثبت و تمایل سهم به رشد قیمتی بودیم شکسته شدن قیمت های 360 تومانی سهم را تا سطوح 400 الی 420 تومان بالا خواهد برد ونفتی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و با انتشار صورت های مالی 6 ماهه شرکت های زیر مجموعه نشان داد امسال سود سازی مناسبی دارد استارت رشد قیمتی سهم زده شده و هدف قیمتی 420 تومان فعلا در دسترس است
سرمایه گذاری پتروشیمی نیز روند مثبت خود را ادامه داده و به سمت قیمت های 1100 تومان در حرکت است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و ارزش ان ای وی بالایی دارد همچنین شنیده می شود امسال سود شرکت های زیر مجموعه نیز رشد بالایی داشته و سود سازی مناسبی نیز در انتظار سهم است ارزش ذاتی این سهم در سطوح 1200 الی 1250 تومان ارزیابی می شود
در وبانک سهم امروز با صف خرید سنگینی بازگشایی می شود سهمی که اوضاع خوبی داشته به نظر می رسد عرضه پتروشیمی شازند به صورت اقساطی جدی شده باشد سهمبا حمایت و خریداران خوبی همراه شده جای رشد قیمتی تا هدف۱۲۰۰ تومان را دارا می باشد در صورت عرضه و فروش سهامپتروشیمی شازند سهم تحولات بسیار خوبی دارد
در بین سرمایه گذاری ها واقعا ومهان شرایط خوبی دارد . ومهان در آبان 3894 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته و تا آبان ۱۶,۳۳۹,۶۶۷ میلیون ریال سود مجمع دارد . به نظر 1100 1200 ریال سود برای سهم جدی و قطعی است
خودرویی ها و پول های قوی
در نمادهای خودرویی شاهد ورود پول های قوی به معاملات سهام این گروه بوده و به نظر اگر وضعیت فعلی و حمایت ها تدام داشته باشد این گروه جای رشد قیمتی خوبی دارند
سایپا همچنان در حال کف سازی در قیمت های 200 تومانی می باشد این سهم خودرویی اوضاع و احوال خوبی داشته و پول قوی وارد معاملات سهم شده است سایپایی که اگر بتواند همچنان قیمت های 200 تومانی را حفظ نماید تا سطوح 220 تومان جای نوسان را خواهد داشت
زامیاد در قیمت های 1300 تومان بازگشایی شد سهمی که تا سطوح قیمتی 1450 تومان جای نوسان مثبت را داشته و در موقعیت خوبی قرار دارد این سهم خودرویی وضعیت خوبی پیدا کرده و افزایش نرخ اخیر سود نیمه دوم سال شرکت را با رشد خوبی همراه خواهد ساخت زامیادی که اهداف میان مدتی 1600 و 2000 تومانی را دارد
خودرو اما نتوانست از قیمت های 240 تومان عبور نماید همچنان رشد بیشتر سهم منوط به افزایش حمایت ها با فعال شدن پتانسیل های قوی می باشد ایران خودرویی که عرضه خودروهای تولیدیش در بورس کالا اگر با تیراژ بالایی صورت پذیرد زمینه برای رشد قیمتی خوبی را در این سهم فراهم خواهد کرد
همچنان دراین گروه خودرو و خبهمن و در قطعه سازی ها ختوقا را بهتر میبینیم .
چهارگوشه بازار
دارویی فارابی به قیمت های 1500 تومان رسید با فرض سود 250 تومانی و پی بر ای 6 سطوح ارزش ذاتی سهم همین قیمت های فعلی می باشد سهمی که مقاومت قوی در سطوح 1600 تومان داشته و عبور سهم از این مقاومت قوی سخت به نظر می رسد
در بازار دتوزیع واقعا گزارش خوبی داشت سهمی که پاییز بهتر شده است
در تیر به 10291 میلیارد ریال و مرداد 11553 میلیارد ریال و شهریور 11378 میلیارد ریال
و در 3ماهه سوم در مهر 12162 میلیارد ریال و ابان با رشد فروش 15309 میلیارد ریال رسید که8 ماهه 85507 میلیارد ریال فروش داشت .کل درامد شرکت در سال مالی قبل 90064 میلیارد ریال بود
در گروه پتروشیمی مشکلات مبین کمی دامن گیر بازار شده است .شنیده می شود و بازهم تاکید می شود شنیده می شود گزارش ماهانه برخی پتروشیمی ها خیلی جذاب نیست و فاز قوی را ندارد این ممکن است به قیمت سهم ها نیز سرایت کند و با این که با تین رشد نرخ ارز نیما طی این مدت معتقدیم اوضاع این گروه خوب می شود ولی در کل کمی روی گروه محافظه کارانه باشید . در پتروشیمی ها شپدیس فضای خوبی را دارد و شاید در گزارش ماهانه بد ظاهر نشود . شگویا هم جالب است و شرایط خوبی را گرفته است . شگویا در 6ماهه حسابرسی شده به سود 835 ریالی رسیده است و رشد تولید و فروش در این ماه را داشته است
شلرد هم با صف خرید خوبی همراه شده است انتظار می رود در نیمه دوم سال با افزایش فروش مقداری و رسیدن ظرفیت تولید شرکت به 100 درصد سهم توان سود سازی بالاتری به نسبت نیمه اول سال داشته باشد سهمی که تا قیمت های 920 تومان فعلا تارگت داشته و با دید میان مدت توان برگشت به قیمت های 1000 و حتی 1100 تومان را خواهد داشت
شیران همچنان روند نوسانی ارامی را دنبال می کند این سهم حمایت 920 تومانی داشته و با توجه به دریافت مطالبات ارزی خود توان سود سازی بالایی دارد تعدیل خوبی در دل سهم قرار دارد شیرانی که تا قیمت های 1000 الی 1050 تومان جای رشد داشته و با رسیدن به قیمت های 920 تومانی با واکنش مثبت همراه خواهد شد
کهمدا هم با این گزارش خوب افزایش سرمایه زده است گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از مبلغ 2,880,000,000,000 ریال به مبلغ 7,500,000,000,000 ریال از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالي جهت جلوگيري از خروج وجه نقد و بهره مندي از معافيت بند ف تبصره (2) احکام مالياتي بودجه سال 1401 کل کشور مي باشد که در تاریخ 1401/09/02 به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده
در بین غذایی ها غمینو هم خوب بود و به نظر گزارش های جالبی می زند شهریور 742 میلیارد ریال شده و مهر با کمی افت 662 میلیارد ریال شد و آبان 784 میلیارد ریال شده است 8 ماهه 5001 میلیارد ریال بود و مشابه سال قبل این عدد 2470 میلیارد ریال بوده است .این سهم را هم کمی بیشتر زیر نظر بگیرید
امروز گروه فلزات بد نبود شنیده می شود فملی و فاسمین با نرخ های خوبی دلار را می فروشند . سهم گزارش ماهانه میدهد و میتواند مورد توجه بازار باشد به نظر فملی را با دید کمی صبر و یک سهم خوب میتوان دراین گروه زیر نظر گرفت هم قمیت اصلاح شده خوبی دارد و هم گزارش های خوبی میدهد در سوی دیگر فاسمین را هم با دید صبر داشتن در قیمت های زیر 17000 ریال جالب می بینیم .
حرف و حدث های بهبود فضای برق و سرمایه گذاری دراین حوزه بازی را کمی خاص تر کرده است . به این گروه باید توجه کرد و میتواند جالب باشد مثلا در بکهنوج و یا بگیلا اوضاع بد نیست وهور ونیرو نوسانی واقعا جالب هستند و ونیرو به خصوص قابلیت های نوسانی خوبی را دارد . شاید کنار این سهم ها بترانس هم بهتر عمل کند ولی در کل گروه برق ممکن است با این خبرهاو رشد تعرفه ها فضای بهتری را رقم بزند
گزارش ابان برخی سیمانی ها رسید که ساربیل بد نبود ولی سکرما عالی بود و بهتر شده بود در ساربیل فروش شرکت در تیر 744 میلیارد ریال بوده است و مرداد 630 میلیارد ریال بوده است شهریور این عدد به 713 میلیارد ریال رسیده و مهر 682 میلیارد ریال و ابان 621 میلیارد ریال شد و در 11 ماهه به فروش 5865 میلیارد ریالی رسیده و مدت مشابه قبل 3341 میلیارد ریال است . در سکرما هم شرایط خوب است سهم در تیر با رشد 725 میلیارد ریال شده و مرداد 522 میلیارد ریال و شهریور هم 611 میلیارد ریال بوده . در مهر به 638 میلیارد ریال و آبان به عدد ۷۲۰ میلیارد ریالی رسیده است و۱۱ ماهه ۵۸۰۴ میلیارد ریال بوده است . دراین گروه سمازن و سفانو و برخی دیگر هم جالب است
در تایرا هم تلفیقی و هم سو و فروش اصلی شرایطخوبی را رقم زده است . سهمی که در 3ماهه دوم در تیر 11744 میلیارد ریال بوده است
در مرداد به 8580 میلیارد ریال و شهریور 14348 میلیارد ریال بوده است
در مهر به 10437 میلیارد ریال رسیده و ابان 12801 میلیارد ریال بوده است و 82954 میلیارد ریال جمع فروش8 ماهه است و مدت مشابه قبل 33437 میلیارد ریال بود
[/ihc-hide-content]


