[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز سه شنبه 1آذر 1401
پراید یدک کش !
بازار این روزها روز ریل جاده مخصوص می چرخد و این بازی خودرویی هاست که به بازار انرژی میدهد حالا گاهی پیکان و گاهی پراید ! این هم از عجایب این روزهای بازار ماست که میبینیم پیکان و پراید یدک کشد تریلی ها و ماشین سنگین های صنایع بازار می شوند و شستا و فولاد و پتروشیمی ما باید چشم به خودرویی ها داشته باشند .
چندروز قبل نوشته بودیم جریان رشد اخیر بازار عمدتا توسط پول اهالی بازار بود و پولی از بیرون نیامده است و حالا نیز این وضعیت بازار و تمرکز روی چند سهم و حرکت های معدود نشان دهنده این یخ زدگی جریان پول و محدودیت های آن است که این طور گزیده کاری و تک سهمی حرکت کرده و با یک موج کوتاه معمولا روزها را پیش می برد . البته بازار هم حق دارد وقتی از زمین و اسمان برای او می بارد این رفتار طبیعی است …
بازار امروز را در حال پیش بردیم که کمی فضای ترس از بودجه و بازارهای جهانی زیر پوست او وجود داشته و باعث شده بود فضای بازار اندکی پرفشار و پرفروش باشد هر چند در دقایق پایانی و نیمه دوم کمی اوضاع فرق میکرد و با حرکت خساپا شرایط کمی بهتر شد . دیگر خجالت میکشیم اسم نیمه و فوتبال و مربی را بیاوریم ! ولی ای کاش کسانی که امروز نظاره گر ماجرا هستند کمی با خود فکر کنند چه کرده اند که این مردم که روزی عشق فوتبال و خاطره ایران و استرالیا نوستالژی آنها بود امروز به این شکل رفتار میکنند … بگذریم . به نظر میرسد بازار نیم نگاهی نیز به تحولات سیاسی و صد البته جریان نرخ ارز دارد در مورد جریان نرخ ارز اولین و مهمترین آزمون و اتفاقات آن در بودجه رقم میخورد و به نظر شاهد افزایش آرام نرخ دلار نیما خواهیم بود چرا که معتقدیم بعد ازاین اعتراضات کشور بسیار گران اداره خواهد شد و جریان ارز راهی برای جبران این افزایش است و این به خودی خود جریان دقیق تر و اهمیت بررسی لایحه بودجه را بیشتر نشان خواهد داد . معتقدیم حرکت نرخ نیما بسیار ارام و لاکپشتی تا اخر سال اهداف 30 را لمس میکند و همین حالا نیز رقابت برخی نرخ ها تا 28600 و 28700 است .
ولی اگر فرض آن تحلیل خاص قبل را داشته باشیم که بازار باید چند وقت و چند روزی در جا زده و دوباره حرکت کند به نظر این اتفاق در حال شکل گیری است به خوبی آن را در نمودار شاخص و رفتار سهامداران هم میبینیم شاید یکی از بهترین کارهایی که میتوان کرد این است که در هنگامه گزارش های ماهانه با بررسی دقیق ابعاد آن بار دیگر انتخاب سهم خوب را در دستور کار قرار داده بررسیهای دقیق تری را داشته باشیم البته اگر اتفاقات و رویدادها و حاشیه های بودجه بگذارد.
این روزها شاهدیم که بازار دوباره با تردید های متوالی و متعددی مواجه شده و همین باعث فاصله گرفتن دوباره جریان پول از بازار شده است تو گویی انگار هر لحظه و هر ساعت و هر روز یکی از ریسک ها منتظر است تا دیگری کمرنگ شود آن یکی با چماق در سر بازار بکوبد .پشت پرده استعفای عشقی و پروسه رد یا قبول آن یک نکته وجود داشت که بازار کمتر به آن توجه کرد. در بخشی از استعفای ایشان نوشته شده بود که به دلیل اتفاقات در مجلس و قانون گذاری ها و در نظر نگرفتن بازار سرمایه در ارکان مختلف دست به چنین کاری زده بسیاری معتقدند موضوع مربوط به بودجه میشود و بازی احتمالی دوباره دولت و مجلس در این موضوع و ما احتمالاً دوباره شاهد بروز و ظهور جیب بری بودجه ای دولت در شرکت ها خواهیم بود امیدواریم البته این موضوع اتفاق نیفتد و به این موضوع هم خوشبین هستیم اما به هر حال چیزی که از دل این اتفاق برای بازار بیرون زده است بیشتر این موضوع است و اگر به خاطر داشته باشید چند روز قبل نیز بیان کردیم که ریسک سیاست، نرخ ارز و بودجه در حال حاضر عمده ترین بازیگران بازی بازار هستند که با ریتم خود، رقص بازار را تنظیم می کنند اگر ساز هر یک کمی ناکوک شود اوضاع شکل دیگری به خود خواهد گرفت و به نظر این بار بودجه و کمی هم بازارهای جهانی و نفت می تواند بروز و ظهور دهنده این ریتم ناکوک و رقص نازیبا باشند هر چند جلوی آنها هم این رقص برک دنس و خاص و نامنظم خودرویی ها را داریم که پول های بیرون بازار را برای حضور قلقلک می دهد …
اما در مورد ریاست سازمان و حاشیه های آن و ارتباط با بودجه و دولت بارها بیان کردیم که چرا چه این رئیس و چه رئیس بعدی یا هر کس دیگری که بر این مسند تکیه میزنند یک راه بیشتر ندارد یا مرید و بنده و عبد دولت شده و چشم و گوش بسته فرامین را اجرا کنند که تقریباً به عنصر بی خاصیت تبدیل خواهند شد که خیلی زود تنفر فعالان بازار را نیز با خود همراه میکند و یا باید فریاد بزنند نه برای خود و یا نه برای منافع خاص… وظیفه سازمان بورس و رسالت او فریاد زدن برای حفظ منافع سهامداران است و این از همه مهمتر است و باید مورد توجه قرار گیرد و این وظیفه نه این رئیس و آن رئیس بلکه هر رئیسی است که به مقصد سازمان بورس می رسد کافیست این رفتار و اتفاقات و حامی منافع سهامداران بودن برای سهامداران اثبات شود آن وقت ثبات مدیریتی این سازمان تازه شکل گرفته و جایی که مردم حامی کسی باشند تغییر در آن هزینه های بسیار زیاد خواهد داشت
تغییر چند مدیر و رئیس سازمان طی همین چند سال گذشته خود ناشی از همین بیتدبیری و گمراهی و تصمیمات عجیب و خلق الساعه دولت است که موجب چنین رفتاری شده …
بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که خیلی اش دهن سوزی نبود و حجم هم کم شده بود ولی تا حدودی حرکت سایپا کمی بازار را دلخوش کرده بود دقت کردید این چند روز حرکات بازار یا در خودرو آغاز شده ویا سایپا !
غذایی های پیشرو
در نمادهای غذایی شاهد پیشروی خوبی در سهام این گروه بودیم همچنان غذایی ها به واسطه رشد قیمت محصولاتشان انتظارات اتی خوبی را ایجاد کرده اند
غپینو صف خرید سنگینی را تجربه کرد و البته عرضه هم داشت سهمی که به سمت قیمت های 320 تومانی در حرکت می باشد این سهم غذایی وضعیت بنیادی خوبی داشته و شنیده می شودبا توجه به عملکرد خوب خود در 6 ماهه و ادامه رشد قیمت محصولات شرکت و فروش های بالا در نیمه دوم سال نیز سود خوی محقق می شود
غبشهر بار دیگر به سمت قیمت های 260 تومانی در حرکت می باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند صعودی میان مدتی خوبی دارد سهم در صورت عبور از سد قیمتی 260 تومان مهمان قیمت های 320 تومانی خواهد بود این سهم غذایی هم توان سود سازی بالایی دارد و هم با افزایش فروش محصولات خود در بازار همراه شده است
غمهرا در صدد شکست مقاومت 1100 تومانی خود می باشد سهم در صورت شکست این سطوح تا قیمت های 1200 الی 1250 تومان صعود خواهد کرد همچنان انتظارات بالایی از سود سازی سهم رفته و شایعات سود 200 تومانی برای سال جاری مطرح است در صورت تحقق این سود این سهم به ارزش ذاتی عنوان شده دست خواهد یافت
غشصفا هم سهم جالبی است غشصفا در 3ماهه به سود 354 ریالی رسیده 6ماهه 1338 ریال بود و رشد خوبی داشت
سهم 3ماهه 380 میلیارد ریال سود عملیاتی و 295 میلیارد ریال سود خالص دارد در 6ماهه سود عملیاتی 1421 و سود خالص 1118 میلیارد ریال بود
امروز غگلپا را هم خوب میخریدند غگلپا در 3 ماهه به سود 1129 ریالی رسیده است و 6ماهه 4809 ریال سود محقق کرده است
3ماهه 285 میلیارد ریال سود عملیاتی و 190 میلیارد ریال سود خالص داشته است در 6ماهه 1060 میلیارد ریال سود عملیاتی و 812 میلیارد ریال سود خالص دارد
غشهداب هم باز شدو صف است به نظر با دید کمی صبر شرایط خوبی را این سهم دارد و رفتن به صف ان بد هم نیست
سرمایه گذاری های خوش اقبال
در سرمایه گذاری ها برخی نمادهای این گروه اقبال خوبی را شاهد هستند سرمایه گذاری هایی که و.ضعیت بنیادی خوبی داشته و اوضاع و احوال درونیشان سبب اقبال ویژه ای شده است
در این گروه ونفت با شکست قیمت های 320 تومان وارد فاز صعودی قوی شده است صورت های مالی 6 ماهه شرکت های زیر مجموعه ونفت در حال انتشار سود سازی بالایی را شاهد هستیم انتظار سود 75 تومانی برای سال جاری از سهم می رود سهمی که هدف قیمتی 360 و 420 تومانی را در پیش رو داشته و ارزش ذاتی بالایی دارد
سرمایه گذاری نیرو باز به مدار صعودی وارد شده و توانست مقاومت 220 تومانی را درهم بشکند سهمی که تا قیمت های 250 تومان جای رشد داشته و روند صعودی قوی در پیش رو دارد ونیرو هدف 250 تومان را در گام بعدی داشته و افزایش نرخ برق نیروگاه های زیر مجموعه از دلایل اصلی توجه بازار به این سهم است
در نماد سرمایه گذاری خوارزمی سهم نتوانست مقاومت 360 تومانی را بشکند علی رغم وضعیت بنیادی خوبی که این سهم دارد همچنان به نظر می رسد روند نوسانی را در سطوح 320 الی 360 تومان حفظ نماید خوارزمی که مالکیت نیروگاه قائم را در اختیار داشته و از افزایش نرخ خرید تضمینی برق سود خوبی می برد
وهور را هم زیر نظر داشته باشید با رشد بادی و خورشیدی ها شرایط میتواند بهتر باشد .
وکغدیر هم بیش از 3800 میلیارد تومان سود شناسایی کرده و این یعنی اتفاقات خوبی در انتظار مجمع این شرکت ها و مجمع غدیر خواهد بود در سوی دیگر وبانک هم بلوک شاراک را باردیگر اگهی کرده است شنیده می شود این بار مشتری ندارد و باید دوباه با شتران رایزنی کند ولی شتران از خرید منصرف شده است .
ونیکی هم بد نیست باید منتظر گزارش های بهتری از سهم بود ولی رشد سود پارسان و غدیر اثرات خوبی روی ونیکی دارد .
ومعادن هم چند روزی پر حجم شده به نظر این گروه را نیز باید بیشتر بررسی کرد
ساختمانی ها بر فراز بازار
در نمادهای ساختمانی همچنان اکثر ساختمانی ها میل به صعود و رشد قیمتی خوبی دارند ساختمانی هایی که از وضعیت بنیادی خوبی برخوردار و جای صعود مناسبی دارند
در این گروه ثمسکن رشد قیمتی خوبی داشته وب ه سمت هدف 360 تومانی روانه شده است این سهم ساختمانی تا سطوح 420 تومان هم در صورت شکسته شدن این قیمت ها جایرشد را دارد سهمی که اوضاع بنیادی خوبی داشته و از ان ای وی بالایی به دلیل رشد قیمت سهام شرکت های زیر مجموعه برخوردار است
ثنوسا با صف خرید خوبی همراه شده است سهم سعی در شکست قیمت های مقاومتی 320 تومانی دارد این سهم وضعیت خوبی داشته و اینده اش بستگی به انتشار خبری از پروژه کیش دارد پروژه ای که به صورت مشارکتی با سازمان مناظق ازاد بوده و اگر تعیین و تکلیف شود ارزش افزوده بالایی برای ثنوسا خواهد داشت
ثالوند هم با رشد قیمتی به سمت سطوح 620 تومان در حرکت می باشد این سهم ساختمانی وضعیت خوبی داشته و به واسطه فروش های خوب خود توانسته به سود 90 تومانی برای سال مالی اخیرش دست یابد شروع سال مالی جدید هم با رشد قیمت های فروش پروژه های شرکت می تواند سود 120 تومانی را به عنوان کف سود برای امسال به همراه داشته باشد سهم ارزش ذاتی 800 تومانی دارد
دراین گروه روی ثرود ثامید و ثبهساز هم میتوان شرایط را کمی بهتر دید .
حمایت جانانه خودرویی ها
در نمادهای خودرویی شاهد حمایت های خوبی بودیم به طوری که برخی خودرویی ها صدر نشین بازار و با صف خرید خوبی همراه شدند
در سایپا شاهد رنج کشی خوبی بودیم سایپایی که صف خرید خوبی را تشکیل داده و سهم با رشد قیمتی سطوح 200 تومان را در حال شکست بوده و به سمت قیمت های 220 و 250 تومان به راه خواهد افتاد سهم حمایت قوی و جانانه ای شده و با این رنج قوی در وضعیت خوبی قرار گرفت
خودرو هم از قیمت های منفی به مثبت رسید سهمی که به سطوح بالای 240 تومان رفته و در صورت تثبیت در قیمت های بالای 240 تومان در گام بعدی تا قیمت های 260 و 280 تومان جای رشد خواهد داشت شنیده می شود این سهم با عرضه محصولاتش در بورس کالا در نیمه دوم سال وضعیت خوبی پیدا خواهد کرد
خبهمن عالی پیش می رود سهم پس از اصلاح قیمتی عمیقی که داشت حالا توانسته بخش زیادی از اصلاحش را جبران نماید فردا سهم باید به مصاف قیمت های 180 تومانی برود تا با شکست این سطوح قیمتی قوی مهمان سطوح 200 تومان شود خبهمنی که تحولات سود سازی شرکت های زیر مجموعه و عرضه گسترده محصولاتش در بورس کالا با اقبال بسیار خوبی همراه شده است
خدیزل هم جالب و قوی ظاهر شده است خدیزل در 6ماهه تلفیقی و اصلی حسابرسی شده 297 ریال سود محقق کرد
دارویی های پرعرضه
در نمادهای دارویی شاهد عرضه های بالایی بودیم دارویی هایی که پس از اصلاج همچنان به واسطه دریافت افزایش نرخ های سنگین و تحولات خوب خود در نیمه دوم سال از این ناحیه با اقبال خوبی همراه می باشند
دجابر حمایت قوی در سطوح 1000 تومانی دارد سهم می تواند در قیمت های 1000 تومان مورد توجه واقع شود سهمی که با ارزش ذاتی خود فاصله داشته و تا قیمت های 1200 الی 1250 تومان جای رشد داشته و بازدهی خوبی در دل خود دارد دجابری که محصولات انتی بیوتیکیش با رشد قیمتی خوبی همراه و در موقعیت خوی قرار دارد
داسوه تا حمایت 3200 تومانی فاصله ای ندارد سهمی که توان برگشت از همین سطوح قیمتی فعلی را داشته و در وضعیت خوبی به سر می برد این سهم سهم دارویی هم سود سازی خوبی داشته و هم رشد خوبی را تجربه کرده و به سمت حمایت قوی خود در حال برگشت است خرید سهم در قیمت های 3200 تومان به صورت پله ای تا قیمت های 3000 تومان می تواند یک نوسان تا سطوح 3600 تومان را به همراه داشته باشد
دقاضی تولید کننده بزرگ انواع سرم که این روزها با کمبود و رشد قیمتی شدیدی همراه شده است با روند صعودی مجدد همراه شد سهم سطوح قیمتی قوی 1600 تومان را در پیش رو داشته که در صورت موفقیت در شکست این سطوح تا قیمت های 1800 الی 2000 تومانی جای رشد دارد شایعات سود 300 تومانی در این سهم جریان دارد
چهارگوشه بازار
فزر به واسطه انتشار گزارش زیر مجموعه خود و شناسایی سود سنگین و جهش سنگین سود 6 ماهه و احتمال ادامه این روند به دلیل رشد قیمت طلا و دلار با نوسانات مثبت همراه شد امسال سال خوبی برای فزر بوده و سهم تا قیمت های 2400 الی 2500 تومان فعلا جای نوسان مثبت دارد. به نظر سهم گزارش های خوبی را دارد فرآوري پويا زرکان آق دره از زیر مجموعه های فزر در 6ماهه به سود 7916 میلیارد ریالی رسیده است و این اوج شرایط خاص این سهم را نشان میدهد به نظر با دید نوسان واقعا فزر یکی از سهم های خاص و البته پر ریسک گروه است
وساپا با جو مثبت سایپا و خودرویی ها وارد فاز صعودی شده و به سمت قیمت های 480 و شکست این سد قیمتی و رشد در گام بعدی تا سطوح 540 تومان هدف می باشد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با رشد قیمت سایپا با رشد خوبی در ارزش ان ای وی خود همراه شده است و روند صعودی مناسبی پیدا کرده است
کلوند امروز به قیمت های 2800 تومان رسید سهم در قیمت های 2200 تومان بارها با هدف قیمتی 2600 و 2800 تومان توصیه شده بود سهمی که امسال سود سازی جذابی داشته و در قیمت های خوبی قرار دارد این سهم به مقاومت قوی رسیده و به نظر می رسد کار سختی با این مقاومت سرسخت خود داشته باشد اما اگر بتواند از سد قیمتی فعلی بگذرد هدف بعدیش سطوح 3200 تومان خواهد بود
در پتروشیمی ها فقط کمی شپدیس بهتر بودو بقیه حرکتی نداشتند .
شپدیس بالاخره گزارش داد و یک اتفاق خوب و خاص در سهم رقم خورد . شپدیس در 9 ماهه 30464 ریال سود به ازای هرسهم محقق کرده بود و 12ماهه این عدد 42744 ریال شد
در 6 ماهه به سود 16042 ریالی و در 3 ماهه به سود 9385 ریالی رسیده بود
در 3 ماهه به سود عملیاتی 54157 و سود خالص 56308 میلیارد ریالی رسیده بود 6 ماهه سود عملیاتی 93829 و سود خالص 98914 میلیارد ریال
9ماهه سود عملیاتی 174269 سود خالص 182782 میلیارد ریال است .
در 12ماهه سود عملیاتی 245208 و سود خالص 256464 میلیارد ریال است . با این سود شپدیس به نظر پارسان هم تقسیم سود خوبی را دارد و سپس وغدیر هم جالب می شود . در این گروه شگویا در گزارش حسابرسی شده جالب بود ولی جالب تر آن بوعلی بود که 200 تومان روی سود گذاشت بوعلی ۳ماهه ۵۹۲۲ ریال و 6ماهه حسابرسی نشده 8692 ریال و حالا حسابرسی شده 10675 ریال سود محقق کرده است. هم نوری و هم بوعلی هر دو با توجه به همه ریسک ها این نقاط ارزنده هستند . بوعلی به زودی باز میشود و این اتفاق میتواند برای او جالب باشد سهم در بازگشایی مورد توجه است
امروز کرازی هم داشت باز می شد و فضای جالبی را داشت به نظر سهم رابا دید نوسان و شرایط نوسانی کمی بیشتر و دقیق تر زیر نظر بگیرید
سشرق متعادل شد میتواند گزینه خرید خوبی برای بازار باشد . به نظر با دید سهم های خوب گروه سیمان سهگمت سفانو سخوز هم جالب است ولی در کل این گروه منتظر زمستان و البته گزارش های فعلی است خود ساوه نیز قیمت خاص و سود اوری خوبی دارد و پی به ای خوبی گرفته است
در بین سهم های حملی حگهر و حتاید جالب است حتاید خاص تراست و چند روزی است در مورد این سهم بیشتر می نویسیم گزارش سود زیرمجموعه ها فضای خوبی برای رشد میتواند رقم بزند خود حتاید هم عملیاتی بد نیست به نظر با توجه به پی به ای و فضای فعلی و اتی میتواند زیر نظر باشد
گزارش زیرمجموعه ها میرسد و در تایرا هم رشد سود زیرمجموعه ها را داریم و فکر میکنیم با این رشد سود خوبی در زیرمجموعه ها محقق شود تایرا واقعا میتواند گزینه خاص و خوب تلفیقی جالبی برای بازار باشد و کمی دید میان مدت را روی سهم می طلبد
فاذر امروز هم مثبت بود با دید نوسان و بلوک پیش رو شاید بد نباشد
در بازار در بین فولادی ها توجه به فولاژ بیشتر شده است فولاژ در 3 ماهه به سود ۳۵۲ ریالی و ۶ماهه ۷۷۲ ریالی رسیده است و رشد ۵۴% را نسبت به مدت مشابه دارد . در ۳ماهه سهم ۸۳۹۰ میلیارد ریال سود عملیاتی و ۸۴۴۲ میلیارد ریال سود خالص دارد
در ۶ماهه ۲۰۱۵۸میلیارد ریال سود عملیاتی و ۱۸۵۱۶ میلیارد ریال سود خالص دارد
۳۰۱۱ میلیارد ریال سود غیرعملیاتی شناسایی کرده است
امروز در بازار تپمپی هم بعد از گزارش های اخیر مثبت بود سهم 2 گزارش بسیار خاص داد تا همه متوجه باشند صنايع نويد موتور از زیر مجموعه های تپمپی در 6ماهه به سود 413 میلیارد ریالی رسیده است و در سوی دیگر صنايع پمپيران از زیر مجموعه های تپمپی در 6ماهه به سود 1793 میلیارد ریالی رسیده است . به نظر با دید کمی صبر میتواند جالب باشد
[/ihc-hide-content]


