[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزچهارشنبه 25 آبان1401
هفته گرگ و میش !
روز بدی نبود ولی خیلی هم خاص و خوب پیش نرفت . هرچند با توجه به اتفاقات شب گذشته و تحولات مختلف بازار همین که منفی نبود و اشک ریزان هفته را تمام نکرد اتفاق مهمی را رقم زد . به طور کلی این هفته گرگ و میش تمام شد . بازار این هفته درگیرو دار استراحت و اصلاح و دست به دست شدن قرار داشت نه خیلی صعودی و نه نزولی بود البته وزن نزول و اصلاح کمی بیشتر بود . نکته مثبت این هفته عدم افت قیمت جدی نماد ها و نکته منفی کاهش دوباره حجم است . به نظر روزهای پر خبری را در پیش داریم و هفته بعد میتواند اتفاقات مهم سیاسی اقتصادی و کدالی در بازار اثرات بسزایی داشته باشد
امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که قبل از آغاز بازار و سر صبح به نوعی غافلگیری و ترس از سیاست در چهره امروز او تا حدودی پیدا بود و این غافلگیری بیشتر از این بابت بود که احساس می کرد حداقل از این ناحیه فعلا آسیبی نخواهد دید اما به خاطر داشته باشید روزهای قبل هم ۳عامل را مکرراً عرض می کردیم که به عنوان عوامل موثر بر روند ایجاد شده و مختل کننده بازار میتواند باشد که یکی دلار بود دیگری بودجه و سومی تحولات سیاسی حقیقتاً خودمان فکر نمی کردیم دوباره موج تحولات سیاسی اعم از داخلی و خارجی این طور دامن بازار را بگیرد یکی از عمان و بهپاد بیاید و یکی هم از داخل !
البته فشار فروش این بار از دفعات قبل کمتر بوده و تا حدودی با کمک نهاد های مختلف این فشار فروش ابتدای بازار خنثی شد اما به هر حال ریسکی است که بازار آن را در نظر گرفته و در محاسبات خود لحاظ میکند
نکته ای وجود دارد این است که ریسک سیاسی در بازار ما همواره منجر به تحولات ارزی شده اما در وزن کشی بین عوامل موثر ،از یک سو فشارهای سیاسی است که ترس بازار را بیشتر میکند و در سوی دیگر تحولات ارزی
بخواهیم تحلیل کنیم معتقدیم در کوتاه مدت این ریسک ها و اتفاقات سیاسی هستند که اثرات قوی تر و منفی تری در بازار دارند البته در میان مدت ماندگاری اتفاقات ارزی کمک شایانی به بازار خواهد کرد امروز کمی در مورد ارز و یک رویداد پیش رو بیشتر صحبت میکنیم .
اما حالا که بحث ارز مطرح شد بیایید همینجا یک نکته را بیشتر باز کنیم وقتی از تحولات ارزی به عنوان یکی از موارد مهم بازار صحبت میکنیم دقیقا منظورمان چیست؟ روزهای گذشته بیان شد که افزایش نرخ دلار نیما میتواند اثرات بسزایی در بازار داشته باشد اما این اثرات در کجای بازار قرار است بنشیند و کی اثر واقعی خود را نشان داده و ما آن را به وضوح می بینیم و در واقع نشانه ای که برای بازار ارسال میکند چیست؟
به طور کلی همواره نرخ ارز و افزایش آن موجب تقویت بازارهای کالایی و سهامی شده و به نوعی در بزنگاههای حساس و خاص همیشه این نرخ ارز بوده که درایور بازار شده است اما اثرات این موضوع جایی در شرکت ها نیز باید خود را نشان دهد. تقریباً همه تحلیل و عوامل آن را میدانیم اما میخواهیم این بار با توجه به رویدادهای پیش روی این موضوع را تحلیل کنیم
چند روز دیگر روند گزارشهای ماهانه آغاز میشود گزارشهایی که در دل آن تحولات افزایش نرخ ارز و اتفاقات بورس کالا و مواردی از این دست دیده شده
در واقع گزارش آبان شرکت ها اولین آزمون و چراغ سبز بازار بهتحولات ارزی است که میتواند ارزندگی و جایگاه بنیادی بازار را مستحکم تر کند خیلی ها به این گزارش ها دل نمی بندند و امیدی ندارند اما فکر میکنیم این بار در این کویر بی خبری این اتفاقات کمک شایانی برای بازار باشد .
در مورد گزارش های ماهانه یک نکته را عرض کنیم گزارش های ماهانه می توانند در شرایط فعلی به حفظ قیمت ها و کف سازی برخی از سطوح قیمتی که فضای تردید را برای برخی سهامداران به وجود آورده رقم بزند و آنها را از تحولات ارزندگی قیمت مطمئن سازد در واقع وقتی گزارش ماهانه خوبی از سوی شرکت ها به بازار ارائه می شود این چشم انداز روشن سودآوری و سود سازی شرکت هاست که تقویت شده و قطعاً در فضایی که بازار کمی از ریسک فاصله بگیرد و به دنبال برگشت باشد تحولات گزارشهای ماهانه ابزار خوبی برای تحلیلگران در بازار خواهد بود. در واقع این موضوع ابزار کف سازی و کم ریسک کردن بازار است
از همین رو توصیه می کنیم به خصوص حقوقی ها و کسانی که جریان پول در اختیار دارند غربالگری گزارش شرکت ها را با دو عامل بررسی گزارش میان دوره ای و بررسی گزارش ماهانه در دستور کار قرار داده و پیش بروند شک نداریم اگر این موضوع با شکلی منطقی نه بدبینانه مورد توجه بازار و حقوقی ها و تحلیل گران قرار گیرد اوضاع می تواند شکل منطقی تری به خود بگیرد
و حرف آخر این که اگر بپذیریم تحلیلی که چند روز پیش ارائه شده بود تا حدودی تحلیل منطقی و درست است و بازار برای آغاز حرکت بعدی خود به کمی استراحت و اصلاح نیاز دارد بهانه برای اصلاح چند روزه او نیز با این تحولات جور شده و احتمالاً بازار کمی بین زمین و اسمان دست و پا میزند و بار دیگر به فضای بهبود وارد میشود که احساس میکنیم این فضا بیشتر ناشی از تحولات خوب گزارش های ماهانه و جریان ارز خواهد بود… امروز نوع معاملات هم به خوبی نشان میدهد که جریان پول به بازار خوش بین است و منفیو ناامید نیست و این میتواند نشان دهنده این باشد کم کم با دست به دست شدن و تکمیل فرایند اصلاح زمانی و قیمتی و حجمی بازار برای یک موج دیگر میتواند آماده شود که صد البته موج بعدی با موج فعلی زمین تا آسمان فرق کرده و مختصات و شرایط خود را دارد
و اما سراغ بازار برویم …
دارویی های پرتوان
در نمادهای دارویی شاهد روند صعودی خوبی بودیم این گروه همچنان به دلیل وضعیت بازار دارو وکمبود برخی اقلام دارویی با اقبال همراه شده اند
در دلقما رشد سهم با شکست قیمت های 200 تومان ادامه داشتس هم از قیمت های 160 تومان گارد صعودی قوی گرفته و رشد خوبی دارد این سهم دارویی هدف قیمتی 220 الی 240 تومانی را داشته و صعود مناسبی دارد دلقمایی که تولید کننده عمده انتی بیوتیک ها می باشد
دارویی کاسپین تحت تاثیر خبر افزایش نرخ محصولاتش و شایعات سود بالای 240 تومانی برای سال جاری با اقبال همراه شده است کاسپین تا قیمت های 1450 تومان جای رشد داشته که با وضعیت بنیادی و چشم انداز سود سازی هم خوانی دارد
کارخانجات داروپخش با رشد قیمتی به سطوح 1600 تومان نزدیک می شود این سهم نیز با تحولاتی که در حوزه افزایش ظرفیت و شایعات سود ساز بالا دارد می تواند صعود خوبی داشته باشد سهم در صورت شکسته شدن مقاومت خود تا قیمت های 1800 الی 2000 تومان جای رشد خوبی دارد
دتوزیع واقعا شرایط خوبی را دارد دتوزیع در 6ماهه با سرمایه جدید 1769 ریال سود در 6ماهه محقق کرده است
سهم گزارش خوبی داده در 3ماهه سهم 1936 میلیارد ریال سود عملیاتی و 1201 میلیارد ریال سود خالص داشت در 6ماهه سود عملیاتی 4956 و سود خالص 3184 میلیارد ریال بود
کاسپین هم خوب است با سرمایه جدید حوالی 1130 ریال می شود سهم در3ماهه 1053 میلیارد ریال سود عملیاتی و 570 میلیارد ریال سود خالص دارد
در 6ماهه سود عملیاتی 2598 و سود خالص 1581 میلیارد ریال است
ساختمانی های پیشرو
در نمادهای ساختمانی شاهد روند مثبت خوبی هستیم و اکثرا ساختمانی ها امروز را مثبت بودند ساختمانی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و از دید تکنیکالی نیز در وضعیت خوبی به سر می برند
ثرود با صف خرید همراه شد سهمی که وضعیت عملیاتی خوبی داشته و با شکسته شدن سد قیمتی 860 تومان تا سطوح 920 تومان جای صعود دارد ثرود توانسته در فروش موفق عمل نماید و همین امر سبب شده تا انتظارات اتی خوبی در سهم شکل بگیرد
ثالوند هم به سمت قیمت های 600 الی 620 تومان در حال حرکت است سهم در سال مالی اخیر خود سود 90 تومانی داشته و برای سال مالی جدید شنیده می شود سود 120 تومانی خواهد داشت این سهم ارزش ذاتی بالایی داشته و رشد قیمتی خوبی را در پیش گرفته است عمده رشد سهم با شکسته شدن سد 600 تومان صورت خواهد پذیرفت
ثامید هم با رشد قیمتی خوبی همراه شد تا اینجای کار سهم سود سازی جذابی داشته و شنیده می شود تا پایان سال مالیش توان رسیدن به سود 40 تومانی را دارا می باشد ثامیدی که با شکست قیمت های 145 تومان توان رشد قیمتی تا سطوح 160 تومان را خواهد داشت
به نظر بین این گروه ثبهساز و ثامید و ثاخت چه از بعد نوسانیو چه بنیادی قابلیت های خوبی را دارند ثبهساز و ثامید سود سازی خوب و قوی را نیز در بازار داشته و میتوانند مورد توجه قرار گیرد .
سرمایه گذاری ها در مسیر شاخص
در سرمایه گذاری ها هم راستای رشد شاخص شاهد صعود در نمادهای این گروه بودیم سرمایه گذاری هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و بعضا همچنان با اقبال خوبی همراه هستند
در پارسان وضعبت نوسانی مثبت را شاهد بودیم پارسانی که تا قیمت های 3800 الی 4200 تومان هم به واسطه رشد قیمتی سهام پتروپالایشی جای صعود داشته و بازدهی خوبی در دل خود دارند این سهم سرمایه گذاری سود سازی خوبی داشته و امسال سودش هم در راستای رشد ارزش ان ای وی صعود خوبی را تجربه خواهد کرد
سرمایه گذاری بوعلی که سود سازی بالا و پی بر ای جذابی دارد با اقبال همراه شده است سهم نوسانات خوبی در سطوح 220 الی 240 تومانی دارد وبوعلی که توان بنیادی خوبی داشته و کف قیمتی قوی در سطوح 220 تومان بسته است این سهم عمدتا به واسطه سود بالا و پی بر ای پایینی که دارد با اقبال همراه شده است
سرمایه گذاری خوارزمی هم با رشد قیمیت در صدد شکسته شدن سد قیمتی 360 تومانی می باشد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند سهم صعودی ارزیابی می شود خوارزمی در صورت شکسته شدن قیمت های 360 تومان مهمان قیمت های 400 تومانی خواهد شد سهمی که هم ارزش ان ای وی بالایی داشته و هم امسال از طریق زیر مجموعه های خود سود مناسبی را شناسایی خواهد کرد
به نظر برای ادامه نیز شستا و غدیر را جالب و کم ریسک می بینیم . در مورد این گروه تاصیکو در این قیمت ها بد نیست و میتواند گزینه خوبی باشد وامید نقد شونده نیست وگرنه اینسهم نیز در قیمت های جالبی قرار دارد .
در وصندوق هم به نظر سهم ارزش بنیادی خوبی دارد و میتواند مورد توجه بازار باشدو خریداران خوبی در سهم شکل گرفته است .
ونیکی هم یک بلوک 2% را دارد و قیمت بلوک 20% بالاتر از تابلوست و میتواند برای برخی سهامداران جالب و جذاب باشد . بادید کمی صبر ونیکی سهم خوبی است و میتواند جالب عمل کند
در این گروه وسکاب پردیس ومهان هم 3 گزینه جالب و خوب از نظر سود سازی میتوانند باشند
پالایشی ها مستعد برگشتی دوباره
در نمادهای پالایشی نیز روند نوسانی مثبت ارامی را شاهد بودیم پالایشی ها مستعد برگشت روندی دوباره بوده و موقعیت خوبی را دارند
در شبندر سهم به حمایت 920 تومانی واکنش نشان داده و مثبت شد سهم بار دیگر توان صعود به سمت قیمت های 1000 تومان را دارا می باشد شبندری که اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و رشد قیمتی خوبی در بر دارد این سهم پالایشی رشد قیمتی میان مدتی بالایی با اهداف 1100 الی 1200 تومانی دارد و عمدتا به واسطه انتظار بازار برای سود سازی محدوده 200 تومانی در این سهم است
شتران می تواند به قیمت های 400 تومانی برسد سهمی که امسال شایعات سود 80 تومانی داشته و با این توان سود سازی حتی رشد بیشتری را در میان مدت از شتران می توان انتظار داشت همچنان بازار به دنبال تصمیم شرکت مبنی بر تبدیل سپرده سنگین خود به سهام و خرید احتمالی سهام پتروشیمی شازند می باشند
شپنا هم در سطوح قیمتی 720 تومان در نوسان است سهم سود عملیاتی بالایی برای سال جاری دارد به خصوص این که طرح توسعه اخیر سهم نیز به رشد بیشتر سود سازی سهم کمک شایانی خواهد کرد این سهم ارزش ذاتی 800 الی 900 تومانی داشته و به نظر می رسد در میان مدت به این سطوح دست یابد
خودرویی ها در تلاش برای عبور از مقاومت
در نمادهای خودرویی شاهد تلاش سهام این گروه برای شکسته شدن مقاومت هایشان بودیم خودرویی هایی که وضعیت خوبی با عرضه محصولاتشان در بورس کالا پیدا کرده اند
در این گروه خبهمن با این شفاف سازی به نظر میتواند در منفی امروز بازهم مورد توجه بازار باشد خود خودرو نیز بد نیست در این گروه خودرو و خگستر قابلیت های نوسانی خوبی را در بازار دارند
در نماد خاور سهم به مصاف قیمت های 220 تومان می رود سهم توان سود سازی بالایی داشته و سود بالای 40 تومان برای سال جاری جذاب می باشد این سهم تا قیمت های 240 الی 250 تومان در صورت شکسته شدن مقاومتش جای رشد دارد عملکردهای ماهانه تایر بسزایی بر روند این سهم دارند
ایران خودرو هم در استانه قیمت های 220 تومانی در نوسان می باشد این سهم نیز اوضاع و احوال خوبی داشته و با عرضه پژو 207 و. برنامه عرضه سایر تولیداتش در بورس کالا امیدها به جهش فروش و کاهش زیان را افزایش داده است اگر محرکی برای شکسته شدن قیمت های 220 تومان ایجاد شود سهم تا سطوح 240 الی 250 تومان رشد خواهد کرد
زامیاد به حمایت 1200 الی 1250 تومان نزدیک می شود نکته بسیار مهم این که سهم در این سطوح حمایتی وضعیت بسیار خوبی پیدا کرده و با افزایش تقاضا همراه خوهد شد زامیاد در حال تبدیل به قطب خودروسازی با خرید شرکت ایران کاوه بوده و قصد تولید مینی بوس و کامیون های سبک را نیز در دستور کار دارد
در سوی دیگر در بین قطعه سازی ها می شود روی خزر بیشتر فکر کرد فنر سازي زرگلپايگان از زیرمجموعه های خزر در 6ماهه به سود 138 میلیارد ریالی رسیده است و این خبرخوبی برای سهم است
چهارگوشه بازار
کیمیدارو هم جهش قیمتی خوی داشت سهم با عبور از سد قیمتی 2200 تومانی راه خود را برای رسیدن به قیمت های 2500 تومان هموار می کند امسال جهش سود شرکت در نیمه دوم سال و شناسایی سود سرمایه گذاری ها کمک زیادی به تحقق سود قابل توجهی کرده و سهم را با اقبال خوبی همراه می سازد دراین گروه کاسپین و دارو به همراه دتوزیع و هجرت را زیر نظر بگیرید در مورد دابور وضعیت شرکت بد نیست
در شیشه همدان سهم در حال عبور از قیمت های 920 تومان است سهمی که امسال نزدیک 200 توان سود خواهد داشت و اخیرا موفق به فروش یکی از ساختمان های خود نیز شده است نکته مهم افتتاح طرح توسعه شرکت و افزایش ظرفیت بوده که سبب تحولات جدی در فروش و سود سازی این شرکت می شود
شیران هم که این روزها وضعیت خوبی دارد با رشد قیمتی سعی در عبور از قیمت های 920 تومان و رسیدن به سطوح قیمتی 1000 تومان دارد شیران که شایعات سود بالایی داشته و گزارشهای خوبی را روانه بازار کرده می تواند با اداه روند خوب خود به قیمت های بالاتری هم برسد
در گروه بانک سهم های پر گردش و پرمعامله مثل دی و پارس شاید بنیادی خاصی نداشته باشند ولی باردید کمی صبرو نوسان میتوانند جالب باشند ریسک دی بیشتر و ریسک پارس گمتر است .
سپاهان و شرق متوقف شدند و حالا برخی دیگر از اعضای گروه باقی مانده اند به نظر بین شرکت ها 4 سهم سمازن ساربیل سفانو سخوز شرایط بدی را ندارد و میتوانند مورد توجه باشند البته سابیک و ساوه همیشه مورد توجه بوده ولی کم حجم هستند در کل این شرکت ها میتوانند فضای خوبی را برای بازار رقم بزنند . ساربیل گزارش های جالبی داشت
در ۳ماهه 974 میلیارد ریال سود عملیاتی و 685 میلیارد ریال سود خالص داشت
در ۶ماهه ۱۷۷۲ میلیارد ریال سود عملیاتی و ۱۲۵۲ میلیارد ریال سود خالص دارد
[/ihc-hide-content]


