جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز سه شنبه 24 آبان 1401

گزارش بازارامروز سه شنبه 24 آبان 1401

نوید خاندوزی
نوامبر 15, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروز سه شنبه 24 آبان 1401

دلخوش به رشد ،نگران حجم ! 

امروز بازار قیافه خوبی داشت ولی هرچه پیش میرفت نگرانی افت حجم بازار او را بیشتر دلسرد و نگران میکرد و از سوی دیگر تحولات سیاسی و حاشیه های آن هم دوباره  روی سر بازار سایه افکنده و برخی را دچار تردیدهای جدی معاملاتی کرده است  . ولی در کل این که حجم بازار دوباره در حال کاهش است یک  نگرانی جدی را برای فعالان بازار رقم زده و این مثبت های این چنینی فقط دلخوشی موقت آنها برای فرار از روزهای منفی است

فضای بازار در شرایط فعلی به شکلی است که باید هر طور شده از فاز بدبینی که به وجود آمده فاصله بگیرد .فازی که برخی معتقدند بازار تمام شد و رفت و سپری شد و چشم انداز مثبت دور شد
به نظر هر ابزاری در این مسیر که می‌تواند ابزار موثر و مفیدی جهت کمک به جو بازار باشد باید به کار گرفت تا ناامیدی به اردوی بازار نرسد
به نظر می رسد الگویی که دیروز در مورد آن صحبت کردیم و تکنیکالیست ها نیز به آن معتقدند که بازار در چند روز کاری ساید و دست به دست شده و با این حجم پیش میرود و دوباره حرکت می کند
به واقع اگر بخواهیم به این سناریو وزن بدهیم باید دو موضوع در فضای بازار در نظر گرفته شود موضوع اول این است که در آن الگو قسمت ساید و روند نرمال و حرکت آرام بازار چند روز بود که نشان می دهد همچنان بازار با این شرایط باید پیش برود و جهش صعودی و روند خاصی که مثل قبل داشتیم در کار نیست و ممکن است چند روز دیگر درگیر این ماجرا شود تا پیش برود.
اما موضوع دوم این است که برای حرکت و جهش از آن نقطه یک انگیزه مهم لازم است که در حال حاضر جز تحولات ارزی به نظر چیزی به چشم نمی آید چرا که بودجه ابعاد نا مشخصی دارد و دنیای سیاست ،همین که به بازار آسیب نرساند اتفاق بزرگی را منجر شده و دست به کار بزرگی زده است
برای حرکت بعدی بازار انگیزه‌های اصلاح و سکون قیمتی طی چند روز آتی و همچنین خبرهای احتمالی برای کنده شدن از این موضوع نیاز است اما به موضوع بودجه و دلار اشاره کردیم که امروز کمی بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد ولی قبل از آن به یک سوال جالب باید پاسخ گفت
یکی نوشته بود چرا بازار باید مدام به تردید و ترس به سر ببرد و جریان پول برای ورود به بازار حتی در این سطح از ارزندگی تردید داشته باشد. اتفاقاً تمام حرف همه این است که اگر دانشمندان دولت و اقتصادیون و هر کسی که ۲ زار علم اقتصاد را می فهمد همین سوال را درک کند و به آن پاسخ بدهد مشکل همه چیز حل خواهد شد.
در حال حاضر مشکل این است که حتی با وجود تزریق پول خبرهای این چنینی سرمایه گذار که اتفاقاً از نوع حقیقی آن نقش بسیار مهمی در بازار دارد نمی تواند به آینده وزن بدهد و سود و روند شرکت‌ها را پیش‌بینی نماید .حتی امسال شرکت ها زا هم نمی‌تواند پیش‌بینی کند چه برسد به سال های بعد…
آنقدر عوامل ریز و درشت مختلف را دولت تراشیده و برای جیب شرکت ها نقشه کشیده کهدسهامدار ممکن است هر لحظه با یک چاقوی دسته زنجان در پشت خود مواجه شود و این دقیقا حکایت بازاری است که باعث شده افق از بین برود و سرمایه گذار به آن دیده کوتاه مدت داشته و همین دید باعث می‌شود روندها تکنیکالی قدرت گرفته و فضای دیگری را رقم بزند
رهایی از این ماجرا هم خیلی کار سختی نیست کافیست کمی در قانون گذاری ها، در ارتباط دولت با شرکتها شفافیت منطق و عقلانیت به خصوص عقلانیت دستور کار قرار گیرد و تازه نکته جالب ماجرا و تلخ ترش این است که اکثر این دارایی ها با واسطه در نهایت به خود دولت می رسد… حکایت این ماجرا شبیه داستان معروف شیر و الاغی بود که خلاصه سانسور شده بگوییم با هم قول و قرارهایی گذاشتند .نوبت شیر که رسید پا به فرار گذاشت الاغ گفت چرا فرار می کنی گفت تو به مال خودت هم رحم نمی کنی چه برسد به مال ما!!! حالا حکایت بازار ما همین است. دولت که خودش غیر مستقیم سهامدار است و منافع دارد با قانون گذاری های ریز و درشت به مال خود رحم نمیکند چه انتظاری از سرمایه‌گذار دارید نمونه این اتفاقات را می توان در بودجه دید و یا موضوع عوارض و مسائل دیگر…
اما اگر بخواهیم خارج از موضوع صحبت نکنیم و منطقی نگاه کنیم به نظر آنجایی که بازار به دنبال برگشت می رود و احتمالاً پس از اصلاح و دست به دست شدن و در جا زدن چند روزه حرکت می‌کند میتواند عمدتاً ناشی از تحولات بودجه و ارز باشد معتقدیم اگر ابعاد بودجه برای همه روشن و قابل تحلیل باید نرخ ارز ۳۲,۵۰۰ برای بودجه ۱۴۰۲ ممکن است کم هم باشد و این نرخ ای تی سی نرخی خواهد بود که در سال آینده دولت دلار خود را با آن تسعیر خواهد کرد و نشان دهنده فضای متفاوت بازار خواهد بود
موضوع دلار نیما اثرات مستقیم در بازار خواهد داشت و می‌تواند جو بسیاری از گروه های مهم و تاثیرگذار در بازار را تغییر دهند
از سوی دیگر روشن شدن ابعاد دلار در بودجه و تجزیه و تحلیل آن دید خوبی به تحلیلگران در بازار خواهد داد که در چینش و استراتژی پرتفو و همچنین تصمیم بین بیرون ماندن و در بازار بودن و سمت خرید ایستادت تصمیم‌گیری کنند

و ما حرف آخر مشکلات دارو را در این چند روز گذشته همه می دانند بحث مشکلات دارو و آنتی بیوتیک و موارد آن یک بحث است. درسی که دولت می بیند و از آن نمی گیرد بحث دیگری است

به خاطر داریم مدت‌ها قبل و درست قبل از این داستان کمبود دارو ، در موضوع نرخ گذاری دستوری دارو و مواردی از این دست برخی کارشناسان این حوزه هشدار دادند که با سرکوب قیمت و نرخ گذاری دستوری موجب افت تولید و سپس کمبود دارو خواهیر شد اما بنا به رویه معمول که گوش کسی به حرف کارشناسی بدهکار نیست دولت ساز خود را زد و امروز علم اقتصاد او را به خوبی می رقصاند
چند روز قبل گفتیم علم اقتصاد علمی مهربان اما به وقتش کینه ای است تا وقتی با اون خوب باشی با تو خوب است کافیست کمی در حق او ظلم و نافرمانی کنی، سیلی محکمی به تو خواهد زد و امروز اثرات قیمت گذاری دستوری در زیر و بم اقتصاد کشور و تصمیمات دولت و بازار سرمایه دیده می شود
این روشن است که ممکن است همین اتفاقات برای هر صنعتی که با چالش نرخ گذاری دستوری مواجه است تکرار شود از لاستیک بگیر تا شوینده ،مواد غذایی و اوره و سیمان و… موارد دیگر… این درس اقتصاد است و جالب و دولت هزینه ای که باید انجام دهد در روز اول به واسطه اقدامات پوپولیستی و پرهیز از تبعات روانی آن ، نمی پذیرد اما کار که بحران می‌رسد چندین برابر هزینه آن را با واردات دارو و موارد این چنینی که دیدید پرداخت می‌کند و این دقیقا نشان دهنده بی تدبیری و بی منطقی در تصمیمات اقتصادی است
هیچکس نمیگوید قرار است جنس ارزان به دست مشتری نرسد اگر دولت قصد دارد در کالایی گرانی نباشند و جنس ارزان به دست مصرف کننده برسد چرا از جیب سهامداران و شرکت ها آن را می پردازد
در این جور مواقع دولت بهتر است از یارانه مستقیم استفاده کند زدن جیب سهامدار و شرکت شاید در نگاه اول خیلی برای دولت مهم نباشد و ساده ترین کار است اما در مراحل بعد سرمایه گذاری آن شرکت، طرح و توسعه و تمام ابعاد توسعه را متوقف کرده و تولید را کاهش می دهد می دهد و کاهش تولید در کوتاه مدت جبران پذیر نیست
امیدواریم موضوع دارو درس خوبی برای دانشمندان حوزه اقتصاد دولت باشد و هر چه سریعتر فکری باحال سایر صنایع نمایند
امروز زیاد حرف زدیم امیدواریم روزهای آینده بتوانیم بیشتر در مورد بازار صحبت کنیم تا موارد کلان در بازار…

بگذریم و سراغ  بازار امروز برویم که خوب اغاز کرد و فکر میکنیم لنگر بازار دو سهم خاص خودرو و صندوق پالایش بودند  ولی در مجموع اوضاع بد دنبال نشد و در عین کم حجمی خریداران خوبی داشتیم …

معدنی های خوش آتیه

در نمادهای معدنی شاهد روند نوسانی مثبت سهام این گروه بودیم معدنیهای همچنان به واسطه نوسانات مثبت هم در قیمت های جهانی روی و هم قیمت دلار با اقبال همراه هستند

باما که شنیده می شود دلارهای صادراتیش را با قیمت های توافقی به فروش رسانده و سود خوبی را رونمایی خواهد کرد با رشد قیمتی مناسبی همراه و به سمت سطوح 560 تومان در حرکت است باماییی که سود خوبی هم از طریی زیر مجموعه های خود با این وضعیت قیمت دلار و روی خواهد داشت

در بازار در گروه روی و مس بخواهیم دنبال گزینه باشیم تحولات بازار منتهی به چند سهم می شود که زیر 6000 ریال فملی و قیمت های منفی فاسمین و کیمیا 3 سهم خاص این گروه برای خرید هستند و با دید میان مدت انصافا هر 3 سهم شرایط خوبی دارند . بیشتر توصیه روی فملی و فاسمین است  و امروز هم  فملی در بورس کالا گل کاشت  فملی امروز 8000 تن مس کاتد در بورس کالا با قیمت پایه 2.222.000 عرضه کرد که تقاضای 11360 تنی داشت و کل حجم عرضه با رقابت 5.86 درصدی و با قیمت میانگین 2.352.175 ریالی معامله شد. ارزش این معامله بالغ بر 1880 میلیارد تومان است.

در کالسیمین که شایعات سود 350 الی 380 تومانی دارد سهم با نوسانات مثبت همراه شد این غول رویی ارزش ذاتی 2200 تومانی داشته و در صورت ادامه صعود و شکسته شدن سد قیمتی 2000 تومان تا هدف قیمتی عنوان شده جای رشد را خواهد داشت کالسیمینی که وضعیت خوبی در بین شرکت های رویی داشته و امسال از طریق ذوب و احیا قشم نیز سود بالایی را شناسایی خواهد کرد

 

غذایی های تند رو

در نمادهای غذایی همچنان برخی سهام این گروه با اقبال بسیار خوبی همراه و در مسیر صعود قوی قرار دارند غذایی هایی که پتانسیل های بنیادی خوبی داشته و روند صعودی مناسبی را در پیش گرفته اند

صنعتی بهشهر تنها یک روز دل به اصلاح داده و امروز مثبت بود تا فردا بار دیگر خود را اماده مصاف با قیمت های 260 تومانی نماید سهمی که شایعات سود 50ومانی داشته و به نظر می رسد در صورت شکسته شدن مقاومت خود بتواند تا سطوح قیمتی نهایی یعنی قیمت های 300 الی 320 تومان پیشروی داشته باشد

غمینو امسال 150 تومان سود دارد هدف اول قیمتی سهم می تواند سطوح 750 تومان باشد در صورت ادامه رشد و اعمال پی بر ای 6 بر سود سازی شرکت رسیدن به قیمت های 900 تومان هم در میان مدت بعید نیست سهمی که گزارش 6 ماهه بسیار عالی را ارائه داده و نشان داده در وضعیت بنیادی بسیار خوبی به سر می برد

غشان هم خوب بود سهمی که امسال سود 100 تومانی داشته و با رشد قیمتی بسیار عالی از کف 420 تومان به سطوح 560 تومان رسیده است به نظر می رسد رنج قیمتی 560 الی 600 تومان سطوح مناسبی برای متعادل شدن این سهم باشد غشانی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی را در حال تجربه است

ساختمانی های پیشتاز

در نمادهای ساختمانی شاهد ادامه پیشتازی برخی سهام این گروه هستیم برخی دیگر با اصلاح قیمتی در حال فرصت سازی بسیار خوبی می باشند

ثغرب به سمت قیمت های 760 تومانی روانه و فردا به این هدف قیمتی خواهد رسید هم اصلاح سهم و هم صعودش تند و تیز بوده و سهم شرایط بسیار خوبی دارد ثغربی که از دید بنیادی به واسطه دارایی های ارزشمند خود و فروش برخی پروژه ها در موقعیت خوبی قرار گرفته و حتی توان رشد بیشتر تا سطوح 820 الی 900 تومان را دارا می باشد

ثتران در حال اصلاح بوده و اگر به قیمت های 260 تومان برسد براحتی می تواند یک برگشت 10 درصدی را تجربه نماید ثترانی که اوضاع بسیار خوبی داشته و هم برنامه فروش زمین های شهریار را دارد هم قصد فروش برخی زمین های دیگرش را این سهم فعلا نوسانات جذابی بین دو سطح قیمتی 260 الی 300 تومانی می دهد

ثنوسا به قیمت های 300 تومان برگشت این سهم حمایت خوبی داشته است به نظر نمی رسد افت قیمتی بالایی داشته باشد این سهم ساختمانی همچنان در انتظار تعیین و تکلیف پروژه کیش خود می باشد این سهم ساختمانی اینده و روند معاملاتیش به انتشار اخبار و تعیین و تکلیف نهایی این پروژه با مناطق ازاد دارد

سرمایه گذاری های خوش اقبال

در سرمای گذاری ها همچنان شاخص مثبت باعث شد تا سرمایه گذاری هاییکه پتانسیل های بالایی دارند با نوسانات مثبت همراه شوند

در نمادهای سرمایه گذاری شاهد رشد قیمتی تاصیکو بودیم سهمی که گزارش عالی 3 ماهه داشته و هم با شناسایی سود سرمایه گذاری ها و هم سود فروش سرمایه گذاری ها به سود سازی بالایی رسیده و نشان می دهد امسال سال متفاوتی برای این سهم خواهد بود تاصیکو با شکست قیمت های 920 تومان مهمان سطوح 1000 تومانی خواهد بود

شستا اماده یک صعود از کف قیمتی 82 تومانی می شود بار دیگر سهم به سمت قیمت های86 تومانی رفته تا شاید این بار با شکست قیمت های قیمت های 86 تومان شاهد رشد سهم تا سطوح 92 تومان باشیم شستا برای رشد قیمتی قوی نیاز به خبرهای خوب بنیادی داشته و از سوی دیگر جو مثبت پایدار بازار می تواند کمک زیادی به این سهم نماید

تاپیکو هم در صدد رشد قیمتی تا هدف 1250 تومان به عنوان اولین سطح قیمتی خود می باشد ارزش ذاتی سهم سطوح 1400 تومان براورد می شود که با توجه به توان سود سازی بالای سهم و ارزش ان ای وی خوبی که این سهم دارد می توان به رشد سهم خوشبین و ادامه صعودش را انتظار داشت

خودرویی ها در فکر برگشت

در نمادهای خودرویی شاهد روند معاملاتی نوسانی ارامی بودیم خودرویی هایی که حالا شاهد عرضه یک به یک محصولات خود در بورس کالا هستند فرصت خوبی برای برگشت روند را پیدا کرده اند

دیشب در خبرها داشتیم که ایران خودرو ۳۰ آبان ماه ۱۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ دستی سفید را در بورس کالا عرضه می کند که قیمت ان میتواند تا 2 برابر رشد کند هر چند شنبده می شود سقف قیمت خواهد داشت از نکات قابل توجه عرضه ۲۰۷ در بورس درصد پیش پرداخت سفارش خرید آن است که ۱۰۰ درصد درنظر گرفته شده است. به نظر برای خودرو خبرخاصی است و میتواند جالب باشد

ایران خودرو گارد صعودی قوی گرفت عرضه 207 از محصولات اصلی این شرکت در بورس کالا بیانگر پتانسیل های خوبی برای رشد فروش و احتمالا خروج از زیاندهی در صورت تداوم عرضه محصولاتش در بورس کالا را دارد خودرویی که به مصاف قیمت های مقاومتی قوی 220 تومانی می رود و فردا روز مهمی برای سهم می باشد

در سوی دیگر خبهمن هم  شفاف سازی جالبی را زده است و گفته است  مبلغ فروش شرکت بهمن موتور در دوره 6 ماهه منتهی به 1401/6/31 معادل 67.680.408 میلیون ریال تحقق یافته که نسبت به دوره مشابه سال گذشته که معادل 28.278.386 میلیون ریال بوده است رشد 139 درصدی داشته است به نظر شرایط خاصی را دارد و خدیزل و خاور هم  میتوانند  جالب باشند

خاور هم با صعود خوبی همراه شده است این سهم نیز با توجه به شایعات سود سازی بالای 40 تومانی و قراردادهای جدید و برنامه صادرات به روسیه با اقبال همراه شده است این سهم در صورت شکسته شدن سد قیمتی 220 تومانی تا سطوح 250 تومان رشد خواهد داشت خاوری که اینده بسیار خوبی داشته و رشد قیمتی متداومی خواهد داشت

سایپا هم به سمت قیمت های 200 تومان باز می گردد سایپایی که توان رشد بیشتر قیمتی حتی تاسطوح 220 تومان هم دارد این سهم همچنان در انتظار مثبت شدن شرایط بازار به منظور عرضه سهام قطعه ساز زیر مجموعه و اصلاح ساختار مالی خود می باشد سایپایی که کف قیمتی خوبی در سطوح 180 تومانرا فعلا بسته است

چهارگوشه بازار

حفاری شمال که دارایی های ارزی خوبی داشته و از رشد قیمت دلار می تواند سود خوبی ناشی از تسعیر ارز شناسایی نماید با رشد قیمتی به سمت هدف 420 تومان روانه می شود سهم پس از اصلاح توانسته بخشی از افت قیمتیش را جبران نموده وب ه مسیر صعودی خوبی بازگردد

خبر افزایش ظرفیت سرم در کارخانجات داروپخش تا اذرماه و برنامه برای افزایش قابل توجه ظرفیت تولیدات شرکت در سال اینده سبب صف خرید خوبی در این سهم دارویی شد به نظر می رسد سود سازی جذابی در انتظار سهم بوده و این سهم دارویی به سمت هدف 1600 تومانی در حرکت می باشد

کقزوی را در قیمت های 1100 تومان معرفی و سهم امروز به سطوح قیمتی 1400 تومان رسید علت معرفی سهم توان سود سازی 240 تومانی و گزارش عالی 6 ماهه سهم بود سهمی که به تارگت خود رسیده و در رنج قیمتی 1400 الی 1500 تومان فروش و شناسایی سود می تواند گزینه ارزنده ای باشد

در صندوق پالایش فکر میکنیم  سال بعد  2000 تومان  سود دارد و 1800  تقسیم ، امسال هم  1100 تقسیم  دارد و به نظر اگر قرار بر نزدیک  شدن  ب ان ای وی باشد  روی 10 هزار متعادل شدن سهم منطقی است  این موضوع برای این سهم  اتفاق خوبی است

در گروه  فولاد  فخوز و فولاد  شرایط خوبی دارند  . ارفع نیز بد نیست  . هرمز و کاوه نیز باید زیر نظر باشند  . در هرمز در 3ماهه دوم در تیر با 24055 میلیارد ریال آغاز کرده است و مرداد 8375 میلیارد ریال بوده و و شهریور 9012 میلیارد ریال بود
در مهر با رشد فروش 19955 میلیارد ریال فرو داشت و 45 هزار تن اسلب با نرخ ۱۷۴,۷۴۶,۷۶۱ ریال صادر کرده است و به جمع فروش 109919 میلیارد ریالی رسید
مبلغ فروش مشابه سال مالی قبل 117727 میلیارد ریال بود. در کاوه نیز رشد 64 درصدی سود را نسبت به مدت مشابه دارد
در ۳ماهه به سود۳۱۵ ریالی رسیده است و در سود عملیاتی ۱۳۳۰۰ میلیارد ریال و سود خالص ۱۰۰۷۶ میلیارد ریال بوده است .
در 6ماهه 564 ریال سود محقق کرده و 22439 میلیارد ریال سود عملیاتی و 18033 میلیارد ریال سود خالص دارد فرض کنیم به سود 1200 1300 ریالی میرسد این قیمت ها برای سهم جالب است.

امروز در گروه  لاستیک پاسا را خوب خریدند . در گروه لاستیک هم بحث های افزایش نرخ جدی تر شده است ولی معتقدیم رشد دلار نیما به سود این گروه نیست . دراین گروه برخی دنبال گزینه های خاص هستند و فکر میکنیم پتایر و پاسا شرایط بدی ندارند در پاسا در تیر با کمی افت نسبت به خرداد 1432 میلیارد ریال و مرداد 1533 فروش داشت در شهریور به 1268 میلیارد ریالی رسیده بود
در مهر 1543 میلیارد ریال بود
7 ماهه 9689 میلیارد ریال فروش داشت و 6537 میلیارد ریال مدت مشابه قبل بود با فرض تحقق سود 3000 ریالی در این سهم به نظر قیمت خیلی تند و عجیب هم نیست و کمی بیشت باید زیر نظر باشد

در بین گروه های مختلف سهم های کوچک بازار هم مورد توجه اند  . کسرا با دید نوسان و البته رشد سود زیرمجموعه ها گزینه خوبی است در سوی دیگر کهمدا هم شرایط خوبی را دارد کهمدا در 3ماهه 1197 میلیارد ریال سود عملیاتی و 924 میلیارد ریال سود خالص دارد و به ازای هر سهم 321 ریال سود محقق کرده است سهم اگر امسال 1600 1700 ریال سود را محقق کرد نباید تعجبی داشت ولی در کل کسرا و کهمدا شرایط خوبی دارند

در گروه کاشی کحافظ و کلوند را خوب میخرند  کساوه کمی ریپ می زند ولی سهم خوبی است  . در مورد این سهم برخی از تحقق بیش از 8000 ریال سود در این سهم خبرمیدهند و اگر این اتفاق درست باشد از دید ما کساوه یکی از گزینه های خوب و خاص گروه کاشی است فقط کمی مشکل نقدشوندگی را دارد وگرنه سهم خاص و شرایط خاصی را دارد

 

 

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم