[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزدوشنبه 23 آبان 1401
دوراهی ترس و طمع !
امروز هم بازار تقریبا شبیه دیروز بود و تلاشها برای بهبود و تغییر فاز بازهم بی نتیجه ماند و حالا چشم بسیاری به تحولات و تغییرات دلار است تا از این موضوع انرژی بگیرد و امیدوار به رشد باشد …
وضعیت بازار به خوبی نشان می دهد که بازاری که امیدوار شده بودو شاید هم همچنان هست و به این موضوع دل بسته که می تواند تغییرات مهمی را طی این روزها در قیمت ها شاهد باشد با رفتار فعلی نوسانی و افت حجم معاملات کمی دلسرد کننده و ناامید کننده پیش می رود و تردید را افزایش داده است
رفتار برخی سهامداران هم در بازار در ساعات مختلف که در منفی میخرد و بعد ناامید میشود همین است که سهامدار می بیند که در روزهای قبل ابتدای بازار کمی شل میشد و در ادامه وضعیت با ورود پول بهتر دنبال می شد اما حالا وقتی چنین رفتاری را نمی بیند ناامید از این جریان فشار فروش را بیشتر میکند و به همین دلیل است که ما شاهدیم در چند روز گذشته فشار فروش درنیمه های دوم و از سر نامیدی بیشتر میشود و این ناشی از دیدگاه های مختلفی است که در بازار وجود دارد امروز به بیان سناریوهای این اتفاقات که پیش روی بازار است می پردازیم…
قبل از بیان سناریوها ابتدا باید بپذیریم که نظرات مختلف و متفاوتی در مورد بازار وجود دارد و این طبیعی است. برخی از افراد که تعداد آنها هم کم نیست اصلا اعتقادی به پایان روند اصلاح نداشته و رویداد اخیر را درست شبیه آنچه دیروز هم تفسیر کردیم میدانند که بادی وزیده و درختی تکان خورده و میوه ای افتاده !!! یعنی به عبارت دیگر خیلی به تغییر روند ها قائل نیستند و آن را موقتی می دانند با چنین دیدگاهی و از دید آنها ریزش بازار جدی و قریب الوقوع است و به زودی رخ میدهد . این دیدگاه معتقد است قیمت ها به نقاطی که آغاز کردند باز خواهد گشت
دیدگاه دیگر کمی متفاوت تر نگاه می کنند و معتقد است که سرعت رشد بازار در این ۷ ۸ روز کاری سرعت عجیب و خارق العاده ای بوده و این موضوع عاملی برای متوقف ماندن بازار و درجا زدن برای روزهای متوالی خواهد شد
عده ای دیگر هم به عنوان دسته سوم معتقدند بازار آنقدر ریخته و جذاب است که این افزایش ها خیلی اتفاق عجیبی نیست و با تحولات جهانی و دلار و اتفاقات مختلف دوباره بازار مسیر خود را آغاز خواهد کرد
اما نظر و سناریو محتمل و بنوعی نظر ما چیست . البته بگوییم که ممکن است اشتباه و ایراد داشته باشد اما به هر حال به عنوان یک نظر مطرح است
احساس میکنیم بسیاری در بازار پذیرفتند که سرعت رشد و قدرت کندلها عجیب و بالا بوده از همین رو به سراغ سناریویی می روند به نام استراحت موقت بازار که هم چهارتیست ها تا و هم بنیادی ها به این موضوع اعتقاد دارند بازار بعد از یک رشد که واکنش به ریزش اخیر بوده در چند روز به اصطلاح ساید شده یعنی بازار حجم قابل قبولی دارد اما روند هیجانی در صعود را ندارد و چند روز دست به دست میشود و حتی ممکن است کمی کاهش پیدا کند. یک روز منفی و یک روز مثبت و بعد دوباره روند جدید را آغاز کرد بسیاری معتقدند این سناریو حداقل ۶ روز کاری به طول خواهد انجامید و حتی ممکن است تا ۱۰ روز کاری نیز بازار را درگیر کند
نمی گوییم سناریویی اشتباه است و نمیگویم سناریو ۱۰۰% درست است اما رفتار فعلی بازار هم نشان می دهد احتمال وقوع چنین موضوعی وجود دارد و البته قبل از آن این دیدگاه را بیان کنیم که دیدگاه نظر اول را قبول نداریم و معتقدیم بازار تغییر جهت داده و به زودی نشانههای آن بروز خواهد کرد منتها همه باید بپذیریم که مسیر بعدی رشد بازار با سرعت قبل و با مختصات قبل نخواهد بود و ما این استراحت های موقت و جابجایی های چند روزه را باید پشت سر بگذاریم
وقتی در مورد این سناریو صحبت میکنیم و به آن وزن می دهیم دو نکته در آن وجود دارد نکته اول این است که جریان حجم نباید افول عجیب و غریبی را داشته باشد و جریان پول باید همچنان در بازار حضور داشته باشد و در کنار این حضور جریان پول ترس و اعتماد هم نباید دستخوش تغییرات عجیبی شود بازار نباید از احتمال وقوع نظریه اول بترسد و شروع به فروش های عجیب و احساسی نماید این موضوع باید کنترل شود . همچنین اعتماد به وجود آمده بین فعالان بازار با رفتار عجیب و غریب نباید از بین برود
شما مقایسه کنید در روزهای انتهای مهر انتهای و یا اوایل آبان همه نسبت به بازار بدبین و حس ترس عجیبی در آن وجود داشت به خاطر داریم در یک جلسه تحلیلی که همه بزرگان تحلیل بودند تارگت ۳۶۰ فولاد می دادند امروز آن فضا به فضای نصفه و نیمه خوشبینی تبدیل شده و نباید بگذاریم این خوش بینی و اعتماد که ایجاد شده است از بین برود
و نکته دوم که بسیار مهم است معتقدیم برای برگشت و حرکتدبرگشتی در بازار یک شوک لازم است که می تواند در حوزه سیاسی ، ارزی ،بودجه و یا هر موضوع دیگری رخ دهد اما برای روشن شدن و گرم شدن آتش بازار این جرقه لازم است. البته در بستر هیزم خشک که حجم خوب معاملات و وجود اعتماد و نترسیدن فعالان است این جرقه کارایی دارد وگرنه روی چوب خیس آتش برقرار نمی شود. اما یک نکته را هم بگویم که موضوع مهمی را بیان میکند.
چند روز پیش رئیس کل بانک مرکزی صحبتی را مطرح کرد که به زودی از یک ابزار ارزی رونمایی خواهد شد.برخی معتقدند که یک ایتیاف ارزی در راه است اما مصاحبه ایشان بخش دیگری داشت که به پول های کره اشاره می کرد و آنقدر پول کره موضوع باز شده و بلد شد که نکته اول آن دیده نشد. بماند که پولهای کره را تا الان به اندازه ۷۰ میلیارد دلار خرج کردیم و عزیزان باید یاد بگیرند خبر درمانی یکی دوبار جواب میدهد و بعد از آن برای حفظ حیثیت خود باید عملگرا باشند
اما در مورد موضوع etf ارزی به نظر می رسد اتفاقاتی در حال وقوع است که می تواند به نزدیک شدن و واقعی شدن نرخ ارز نیما با بازار آزاد کمک کند ما هنوز ابعاد دقیق این ماجرا را نمی دانیم اما فکر میکنیم میتواند یکی از شوک هایی باشد که بازار منتظران است امیدواریم عاقلانه نگاه شود و سراغ سرکوب نرخ ارز نروند از همین رو احساس میکنیم تیم فعلی نسبت به مسایل کمی عاقل تر باشند و راه های قبلی رفته شده را دنبال نکنند این موضوع در روزهای آینده ابعاد دقیق تر و روشن تری خواهد گرفت و می تواند احتمالاً تغییرات متفاوتی را برای بازار رقم بزند
و ما حرف آخر دیروز اعلام شد که ساعت بازار فرابورس به ۱۲:۳۰ باز میگردد شاید گفتنش عجیب باشد اما همین نیم ساعت گویا باعث اختلاف نظر و تغییر مدیرعامل وقت فرابورس بوده است که البته به نظر این موضوع بهانهای برای تغییرات بوده اما عامل موثر ماجرا بوده است
موضوع تغییر ساعت بازار را هم خصوصی و هم در همین گزارش بازار یه عزیزان عرض کردیم که تغییر ساعت بازار فرابورس تصمیمی خوب در زمان بد بود یعنی تغییر ساعت و افزایش زمان بازار به واسطه تحولات مختلف نموداری بازار و کندل ها ، هماهنگی با بازار ارز و موارد دیگر تصمیم منطقی و درستی بود اما در مورد زمان اجرای آن تقریبا می توان گفت در بدترین شرایط ممکن اجرا شد و این اشتباه عزیزان بود وگرنه فکر میکنیم در اصل موضوع خیلی اختلافی وجود نداشت
نکته بعدی این بود که چرا دو بازار با هم همراه نیستند، درست است هر کدام هیئت مدیره متفاوتی دارند تصمیمات متفاوت است اما به هر حال خود را جای سهامدار بگذارید که پای سیستم نشسته دقیقا بحث ما امروز این است دوستانی که در سازمان و یا هر جای دیگری برای بازار تصمیم میگیرید در این تصمیمات باید خود را به جای سهامدار گذاشته و اثرات موضوع را از این یُعد مورد بررسی قرار دهید لازم است برخی قوانین و اطلاعات و رویدادها در بازارسرمایه مورد تجدید نظر قرار گیرد که شاید هماهنگی این دو بازار با هم می تواند نتایج بهتری را به همراه آورد از همین رو اگر قرار است طی سنوات آتی ساعت بازار دوباره زیاد شود بهتر است هر دو بازار باهم این افزایش را اعمال نمایند
بگذریم و سراغ بازار برویم …
دو دستگی پتروشیمی ها
در نمادهای پتروشیمی شاهد دو دستگی سهام این گروه بودیم ظاهرا قرار است تنها خوراک متانولی ها دست خوش تغییر و کاهش شود و اقبال به این گروه جریان دارد
در شفن روند همچنان صعودی دنبال می شود سهمی که به نظر می رسد بار دیگر به مقاومت 650 تومانی نزدیک و با فشار عرضه ها همراه شده است این سهم اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و در صورت کاهش نرخ خوراک هم سود امسالش در نیمه دوم سال و هم سود سال اینده این سهم با رشد خوبی همراه می شود
برای زاگرس در صورت کاهش نرخ خوراک برای یک سال مالی کامل سود 2200 الی 2500 تومانی تخمین زده می شود به همین دلیل سهم پی بر ای فوروارد جذابی پیدا و همچنان در مسیر صعود و رو به رشد قرار دارد زاگرسی که هدف قیمتی 12500 تومانی داشته و به نظر می رسد سطوح فوق بتواند سهم را به تعادل برساند زاگرسی که توانست بخشی از افت قیمتی خود را جبران نماید
پتروشیمی پارس که این روزها شاهد جهش قیمتی برخی محصولات خود می باشد با برگشت روند از کف 220 تومانی همراه شده است این سهم پتروشیمی قادر به رشد تا قیمت های 240 الی 250 تومان می باشد به خصوص این که حمایت قوی و معتبری در سطوح 220 تومان تشکیل داده است
شپترو که شفاف سازی جالبی زده است و نموداری هم جالب است و دیگری شصفها که بسیار پر ریسک است ولی گزارش های خوبی می زند . در شپترو باراه اندازی پروژه مذکور روزانه 60تن گاز مازاد دریافت می گردد که مواد اتیلن و پروپیلن از محل آن قابل استحصال می باشد.بادریافت روزانه 60 تن خوراک از پالایشگاه آبادان ، به همین میزان مجتمع را از خرید پروپان بی نیاز می کند و موجب کاهش 137 میلیارد ریال از هزینه های تولید به صورت ماهانه می گردد. به نظر اتفاق خوبی برای سهم است .
دراین گروه شغدیر را هم کمی بررسی کنید جم پیلن در خوش بینانه 18000 ریال سود را دارد ولی کار کلا کمی سخت است
دارویی های انتظار ساز
در نمادهای دارویی برخی سهام این گروه با روند مثبت و مابقی در روند اصلاحی قرار داشتند همچنان سهام دارویی انتظارهای بالایی از خود به جا گذاشته اند
در کاسپین همچنان توان سود سازی بالا و شایعات سود 220 الی 240 تومانی برای سال جاری سبب شده تا این سهم دارویی با اقبال خوبی همراه شود کاسپین به سمت قیمت های 1400 تومانی در حرکت می باشد سهمی که عمدتا به واسطه گزارشهای خوبی که منتشر کرده است مورد اقبال واقع شده است
دکیمی هم معاملات مثبتی داشت در براورد سودش رکت باید سود سرمایه گذاری ها و ادامه فروش سهام درازی نیز لحاظ شود سهمی که امسال با فرض سود 500 تومانی توان رسیدن به قیمت های 2500 الی 2600 تومان را به صورت حداقلی دارد انتظار بازدهی 20 تا 30 درصدی در میان مدت از این سهم دارویی می رود
دارویی لقمان با قدرت توانست سد قیمتی 180 تومان هم بشکند سهمی که به واسطه افزایش نرخ و افزایش تقاضای انتی بیوتیک های تولیدیش با اقبال همراه و به سمت هدف 200 تومان رهسپار شده است دلقما اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و صعود خوبی را در پیش رو دارد و تحولات خوبی را اخیرا شاهد بوده است
پالایشی ها در کام اصلاح
در نمادهای پالایشی علی رغم ادامه صعود قیمت های جهانی نفت شاهد روند اصلاحی بودیم پالایشی ها رشد خوبی را اخیرا تجربه و پس از این پول بک فرصت خوبی برای برگشت روند را خواهند داشت
شبندر به حمایت 920 تومانی رسید سهمی که در این سطوح حمایتی به نظر می رسد میل به برگشت روند داشته باشد این سهم پالایشی با سود سازی بالای 180 تومانی ارزش ذاتی 1100 الی 1200 تومان داشته و در موج بعدی صعودی بازار توان رسیدن به این هدف قیمتی را خواهد داشت
شپنا هم به حمایت 720 تومانی برگشت پتانسیل جهش عایدی در کنار افتتاح طرح توسعه سهم را در موقعیت بسیار خوبی قرار داده است شپنایی که به نظر می رسد بتواند با صعود خوبی همراه شود به خصوص این که شایعات مثبتی از سود سازی بالا در سهم به گوش می رسد و طرح توسعه تاثیر بسزایی بر رشد سود سهم در نیمه دوم سال خواهد داشت
شتران هم در قیمت های 360 تومان حمایت خوبی خواهد شد این سهم نیز وضعیت بنیادی مناسبی داشته و انتظار ها از سود 80 تومانی در سهم وجود دارد با این سود ارزش ذاتی سهم قیمت های 420 الی 480 تومان بوده و سهم فاصله خوبی با ارزش ذاتیش داشته و در سطوح حمایتی گزینه خوبی در بین پالایشی ها می باشد
غذایی ها و فرصتی دوباره
در نمادهای غذایی امروز روند اصلاحی دنبال شد اما این روند را فرصتی برای خرید سهام ارزنده این گروه در کف قیمتی می دانیم
سیمرغ در استانه قیمت های 2000 تومان در نوسان است همچنان شنیده می شود قیمت تخم مرغ به عنوان محصول اصلی این شرکت میل به رشد و صعود داشته و با افزایش نرخ همراه شده است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و امسال حداقل سود 400 تومانی و ارزش ذاتی 2400 تومانی دارد
سالمین رشد بالایی داشته و به قیمت های هدف خود رسید سهمی که امسال شایعات سود 65 الی 70 تومانی داشته و با حمایت 320 و 280 تومانی همراه می باشد رسیدن سهم به کف قیمتی 280 تومان می تواند فرصت خرید خوبی در این سهم ایجاد نماید به خصوص این که گزارش های ماهانه بسیار خوبی را هم از غسالم شاهد هستیم
غبشهر هم هدف خود را تاچ و با برگشت روند همراه شد سهم رنج قیمتی 200 الی 220 تومان حمایت های قوی داشته و در بین این دو سطح قیمتی می توان فرصت خرید خوبی را در سهم رقم زد و خرید پله ای در قیمت های فوق م یتواند کم ریسک باشد
خودرویی ها و کف های زیبا
در نمادهای خودرویی شاهد کف سازی های خوبی هستیم خودرویی ها بار دیگر به حمایت های خوبی رسیده و فرصت مناسبی را به وجود اورده اند
ایران خودرو در سطوح 200 تومان حمایت قوی داشته و می تواند ارزنده باشد عرضه محصولات شرکت در بورس کالا راه را برای رشد خوبی در فروش و کاهش زیان هموار و سبب اقبال به سهم خواهد شد از قیمت های 200 تا 220 تومان انتظار نوسانات 10 درصدی خوبی در این سهم را داریم
خاور هم دو کف قیمتی ارزنده دارد اولی سطوح 200 و سپس 180 تومان خاور امسال سود بالای 40 تومانی و ارزش ذاتی 240 تومانی دارد خرید سهم به صورت پله ای در قیمت های 200 تومان هم با دید کوتاه مدت و هم دید میان مدت می تواند فرصت خوبی در این سهم بنیادی گروه تلقی شود
زامیاد هم با اصلاح همراه شده است سهم حمایت قوی در رنج 1250 الی 1200 تومان دارد اما کف قیمتی اصلی سهم سطوح 1100 تومان است سهمی که امسال سود بالای 200 تومانی داشته و مهمترین برنامه شرکت تمرکز بر تولید کامیونت و مینی بوس در ایران کاوه شرکت جدیدا خریداری شده می باشد
چهارگوشه بازار
بیمه کوثر با معاملات امروز نشان داد در صدد شکست مقاومت 360 تومانی می باشد هم افزایش سرمایه و هم رشد ارزش ان ای وی سرمایه گذاری های زیر مجموعه در کنار سود سازی بالایی که این شرکت بیمه ای در سال جاری خواهد داشت می تواند زمینه ساز رشد سهم تا قیمت های 420 تومان شود
بانک سامان امروز اماج عرضه ها قرار گرفت این سهم بانکی می تواند با سود خوبی که در 6 ماهه ساخته است و تداوم این سود سازی قابل توجه برای نیمه دوم سال همچنان با اقبال همراه شود سهمی که در صورت اصلاح در قیمت های 280 تومان با دو هدف قیمتی 320 و 360 تومانی می تواند مورد توجه واقع شود به خصوص این که این بانک سومین تراز ارزی را داشته و رشد قیمت دلار شدیدا به نفع این بانک است
ثمسکن هم در حال برگشت می باشد پس از بازدهی خوب 20 درصدی در این سهم شاهد برگشت روند و اصلاح می باشیم اصلاحی که مجددا اگر سهم را به قیمت های 260 تومانی برساند باز هم فرصت خرید خوبی به دست خواهد داد ثمسکن به واسطه ارزش ان ای وی بالا و وضعیت خوب نرخ ها در بازار مسکن باز هم جای برگشت خوبی را خواهد داشت
در بین فولادی ها شرایط خوب است . در شهریور به 18398 میلیارد ریال رسید و نرخ فروش ۱۲۸,۳۷۷,۷۱۶ ریال و 97هزار تن صادر کرده است
در مهر با فروش 21892 میلیارد ریالی مواجه بود و نرخ با 121 هزار تن صادرات ۱۲۷,۱۸۰,۷۲۶ ریال بود
7 ماهه 138375 میلیارد ریال فروش داشته است و مدت مشابه سال قبل عدد فروش 97987 میلیارد ریال بوددراین گروه اگر امار فروش این ماه برخی فولادی ها نظیر فخوز و یا ارفع و یا حتی هرمز جالب باشد میتوانند گزینه های خوبی به نظر برسند با دید کم ریسک اما فولاد و فخوز با دید کمی ریسک کردن فولاژ بد نیستند . فخوز در این قیمت ها با دید کمی صبر میتواند جالب باشد
دراین گروه با توجه به نزدیکی مجمع دو سهم سشرق و سپاهان به نظر رفتن به مجمع و سود گرفتن هم بد نیست بین سشرق و سپاها هردو خوب هستند ولی سپاهان بنیادی تر و سشرق ریسکی تر است
گفته می شود کارخانجات داروپخش هاب اصلی تولید داروی انتی بیوتیک و … میتواند گزارش خوبی را ارائه کند . سهم در مهر 2465 و شهریور 3475 و مرداد 2743 میلیارد ریال بود
در7 ماهه این سهم 17218 میلیارد ریال فروش داشت .
مدت مشابه سال قبل 15298 میلیارد ریال بود. دارو در 6ماهه با سرمایه جدید 1169 ریال سود محقق کرده است برخی در این گروه از درازک و هجرت هم ب عنوان سهم های خوب یا میکنند ولی در کل می شود روی دپارس و دتوزیع و دابور هم برنامه ریزی کرد
[/ihc-hide-content]


