گزارش بازارامروز شنبه 21 آبان 1401
توقف یا دست به دست !!
امروز بازار جدال جذابی بین کسانی که معتقد بودند باید کمی استراحت کنیم و شناسایی سود داریم از یک سو و برخی سهامداران خوش بین دیگر بود که معتقد بودند حالاحالا ها جا داریم و وقت استراحت نیست ! اما هر چه که بود امروز با سرعت مسیر بازار را طی نکردیم و شرایط به نوعی درجا زدن را نشان میداد که برخی آن را ناشی از پایان روند و توقف بازار و در نظر گرفتن ریسک ها میدانست و دیگری یک پروسه دست به دست شدن را در بازار پیش بینی میکرد . هر چه که بود بازار امروز در اول هفته با وجود خبرهای خوب بد ظاهر نشد اما شیرینی هفته قبل را هم نداشت ! و البته حجم های هفته قبل را هم کمتر شده میدید …
در فازهای برگشتی شبیه آنچه شاهدیم ، درست جایی که بازار بعد از یک ریزش تمام عیار و خروج پول سنگین به برگشت واکنش نشان می دهد ،انقدر فضای تردید در بازار وجود دارد که برخی به واسطه تجربه های تلخ قبل این موضوع را موقتی میدانند. اما با گذر زمان در فاز بعد و مرحلهای که این موضوع به ثبات رسید و پرچم جریان اصلاح بازار و ریزش پایین افتاد و دوران کاهشی به نوعی پایان یافته قطعی قلمداد شد، جریان برگشت پول به بازار سرعت میگیرد و اینجا دقیقاً جایی است که نقاط اختلاف بین کسانی که در بازار حضور دارند و بیرون بازار نشستهاند خواهد بود
در یک سو بسیاری معتقدند که بازار نباید با سرعت بالا رشد کرده و باید فرصت حجم خوردن، دست به دست شدن و قوام گرفتن در این قیمت ها را داشته باشد .اما در سوی دیگر جریان پولی که مدت ها بیرون نشسته و قصد حضور در بازار را دارد میخواهد در قیمتهای منطقیتری وارد شود و از همین رو صبر میکند و ریسک نکرده و منتظر اصلاح چه زمانی و چه قیمتی میماند …
این باعث میشود بازار در عین اینکه منطقی است چند روز استراحت کند و حجم بخوردتقاضای خوبی هم دارد …. البته در این بین نقش صندوق های حمایتی و برخی حقوقی ها نیز بسیار بارز و روشن است به طوری که آنها نیز تا حدودی طی روزهای گذشته منفی بازار را سفت و محکم خریده و باعث خیال جمعی بسیاری از سهامداران شدهاند تا حرکت آنها منجر به حفظ ثبات و برگشت اعتماد شده و بازار در چرخه منطقی و خوشبینانه قرار بگیرد که البته هدف آنها نیز همین بوده . در واقع شاید اصل ماجرا همین حفظ کردن اعتماد و شور و نشاط بازار و جلوگیری از فرار پول های درگیر شده است که مرز بین این دو بسیار باریک و عملکرد ها بسیار خاص خواهد بود . اما هر چه هست با این موج اخبارو اتفاقات خیلی نگران نیستیم مگر اتفاقات عجیبی رخ دهد .
آما در این چند گانه نگاه های متفاوت به بازار ما چه کنیم ؟؟!!
در پاسخ باید گفت درست به همین دلیل است که ما معتقدیم از این هفته مدل حرکت رشد بازار ممکن است کمی متفاوت باشد .با اینکه حضور جریان پول در زیر و بم بازار همچنان وجود دارد اما احساس می کنیم هرچی به نقاط بالاتر نزدیک می شویم ،جریان پول مردد تر و اهمیت انتخاب سهم و تحلیل در بازار جدی تر و خاص تر خواهد شد چرا که جریان پولی که بیرون نشسته یا در دل بازار است ، می خواهد با تکیه بر عوامل مختلف بنیادی و نموداری و بازاری نسبت به خرید مطمن اقدام کند تا کمترین آسیب را در دوره ریزش احتمالی ببینند .
در واقع بازار در مسیری که خود را در معرض یک احتمال ریزش دیگر میبیند، و در سوی دیگر جریان نسبتاً خوب درگیر شدن پول ها را نیز مشاهده می کند سعی خواهدکرد وسواسی تر عمل کرده و ریسک خود را کمتر کند و احساس می کنیم این رفتار با نزدیک شدن به محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد بیشتر و بیشتر خواهد شد و رگه های آن را همین امروز در بازار میدیدیم …
علاوه بر این که ممکن است سرعت رشد بازار کمی کمتر باشد نحوه خرید و فروش ها نیز متفاوت تر خواهد بود .
این بدین معنی است که ما با نزدیک شدن به اعداد علاوه بر اینکه شاهد شناسایی و فروش برخی نوسان گیران و شناسایی سود آنها هستیم جریان پول حاضر در بازار سعی میکند در انتخاب سهم و سهام و سبد خود دو عامل را مد نظر قرار دهد
عامل اول عاملی است که به او می گوید دنبال سهمی برود که از نظر روانی برای او نقطه امن باشد وقتی چنین جمله ای را بیان میکنیم بدین معنی است که سهم باید از نظر روانی ثبات لازم را داشته باشد و حمایتهای جانانه و قوی از او به عمل میآید که مانع از ریزش سنگین احتمالی او میشود و یا سراغ گزینه ای میرود که در این مدت رشدی نکرده که بخواهد ریزشی را تجربه کند و یا به اصطلاح از بازار عقب افتاده و بازار بعد از یک رالی چند صد هزار واحدی سراغ این دسته از سهم ها خواهد رفت
عامل دوم در این رفتار انتخاب سهم بخشی از بازار و سهم ها هستند که با محوریت گزارش ها و تحلیل و سودآوری مبنا قرار گرفته که می تواند سهامدار را در گردباد احتمالی اصلاح بازار حفظ کرده و فضای امن تری را برای او رقم بزند این هم یکی دیگر از مهمترین اتفاقات و رویدادهای احتمالی بازار در روزهای پیش رو ست
از همین رو تاکید میکنیم اهمیت تجزیه و تحلیل دقیق نمادها و بررسی آنها هرچه جلوتر برویم دوچندان میشود
دقت کردن به گزارشهای ماهانه،میاندوره ای ، فضای آینده سهم و صنعت، رشد قیمت دلار و یا مواردی از این دست اثرات متفاوتی در بازار دارد که ما را در چینش پرتفو همراهی و کمک خواهد کرد
بار دیگر این جمله را که بارها بارها تکرار کردیم میگوییم که بازار را به سهم های بزرگ و کوچک تبدیل نکنیم
اندازه مهم نیست، عملکرد مهم است و این عملکرد بنیادی است که میتواند او را برجسته کند .همین حالا نیز در بازار سهم های کوچک بسیار زیادی حضور دارند که میتواند فضای خوبی را در برگشت احتمالی با توجه به شرایط بنیادی رقم بزند از همین رو احتمالاً در موج بعدی بازار شاید توجه به برخی سهم های کوچک بیشتر هم باشد مهم این است که سهامداران با بررسی دقیق نمادها و عملکرد آنها خود را در فضای امن قیمت آنها قرار داده و ریسک خود را کم کنند
و اما در قسمت آخر سراغ یکی از مهمترین رویدادهایی می رویم که بازار را این چند هفته پیش رو درگیر خود خواهد کرد و آن هم عامل مهمی به نام بودجه است
اگر به خاطر داشته باشید در هفته گذشته از سه عامل نام بردیم که میتواند روند فعلی ایجاد شده در بازار را مختل کند یکی بحث نرخ ارز بود ،یکی تحولات سیاسی و دیگری رفتار دولت در مواجه با بازار که حد اعلای خود را در بودجه نشان می دهد .زمزمه های اعداد و اتفاقات مختلف بودجه در حال حاضر به گوش می رسد و مهم ترین عامل که چشم بازار به آن بوده بحث نرخ خوراک است که گویا در همان نرخ قبلی باقی مانده و طبیعی هم بود که دولتی با این حجم کسری بودجه چنین درآمد شیرینی را کم نکند
اگر بخواهیم دلاری نگاه کنیم با رشد دلار نیمایی، نرخ گاز هر سال منطقی تر می شود و در واقع با وجود اینکه برخی در بازار انتظار کاهش آن را داشتند اما فکر میکنیم نرخ فعلی نرخ منطقی است که نمی تواند اثرات عجیبی در بازار داشته باشد البته طرح نرخ ۳۶۰۰ تومان برای متانولی ها همچنان روی میز دولت است که بحث های دیگری را می طلبد
البته در بودجه رویداد مهم دیگری به نام عوارض و مالیات ها نیز وجود دارد که به نظر از همین حالا باید در مورد آن بسیار بسیار رایزنی و صحبت شود که اعداد و اتفاقات عجیبی روی سر بازار خراب نشود نرخ برق و همچنین تحولات نرخ تسعیر ارز ،نرخ فروش نفت، بودجه عمرانی و موارد دیگر در مرتبه های بعدی قرار دارند که رفته رفته ابعاد آن مشخص شده و می تواند در بازار موثر باشد
احساس می کنیم و باز تاکید میکنید احساس میکنیم که بودجه این بار کمی خوشبینانه تر نوشته شده و آن حس منفی و تلخ سال گذشته را به بازار سرمایه منتقل نمیکند
امیدواریم این موضوع و این احساس ما اشتباه از آب در نیاید و اوضاع خوبی را در بودجه در مواجه با بازار سرمایه داشته باشیم
به نظر اعلام اعداد بودجه و روشن شدن ابعاد آن میتواند یکی از ریسک های بزرگ روی سر و بازار را برطرف کرده و فضای منطقی و مناسبی را برای بازار رقم بزند
بگذریم و سراغ بازار برویم که فکر میکنیم وضعیت خوبی را داریم و بد نیست ولی هنوز اعتماد به بازار جلب نشده و برخی درگیر بازار نشده اند به نظر بازی خرید و فروش ها در روزهای اتی میتواند سرنوشت مسیر ایجاد شده را تعیین نماید .
غذایی های لیدر
در نمادهای غذایی شاهد صدر نشینی و لیدری سهام این گروه بودیم غذایی هایی که پتانسیل های بنیادی خوبی داشته و انتظارها با افزایش قیمت دلار از سهام این گروه بالا رفته است
غگلستا که شایعات سود 220 الی 240 تومانی دارد با رشد قیمتی و صف خرید به سمت قیمت های 1500 الی 1600 تومان روانه شده است سهمی که این روزها حمایت های قوی را تجربه و به نظر می رسد تحت تاثیر این حمایت ها به صعود خود ادامه دهد و به تارگت قیمتی عنوان شده دست یابد
صنعتی بهشهر با صف خرید سنگین به صعود خود ادامه می دهد سهمی که هدف قیمتی در گام اول سطوح 260 و در صورت شکسته شدن این سد قیمتی تا سطوح 300 تومان هم جای رشد خواهد داشت سهمی که همچنان به واسطه کاهش قیمت مواد اولیه و بالا ماندن قیمت فروش محصولاتش بازار انتظار تحقق سود خوبی را از سهم دارد
غمهرا هم رشد قیمتی خوبی داشته و به سمت قیمت های 1100 تومان روانه شده است اولین گام هدف قیمتی سهم سطوح 1250 تومان ارزیابی می شود سهمی که شایعات سود بالای 200 تومانی داشته و طرح توسعه مهرام 2 نیز به عنوان پتانسیل قوی که می تواند سود شرکت را متحول نماید در شرف افتتاح است
دراین گروه سپید و سیمرغ هم شرایط خوبی دارند . ریسک بزرگ این گروه این است که افزایش نرخ به این گروه داده نشود و این گروه درجا بزند و رشد بهای تمام شده را داشته باشد ولی فروش رشد نکند . به نظر با دید کمی صبر بنیادی هردو سهم سیمرغ و سپید در این قیمت ها جذاب هستند و قابلیت خوبی برای رشد دارند و بین این دو البته سیمرغ را جالب ترو خاص تر میبینیم . هر چند امروز حقوقی در بازار دنبال خرید بلوک های سپید بود و این نشان دهنده اتفاق مهم برای سهم است
در بین دیگر سهم های گروه غمینو را هم زیر نظر بگیرید هم غمینو هم غپینو هردو با این شرایطو صورت های مالی قابلیت های رشد نوسانی را دارند و غمینو را بهتر و خاص تر می بینیم .
در نهایت سراغ غکوروش میرویم که از دید ما در این قیمت ها و البته با کمی اصلاح جذابیت های ویژه و خاص وخوبی برای بازار دارد .
دارویی ها و انتظارهای بالا
دریافت افزایش نرخ های سنگین دارو از یک سو و کمبود دارو از سوی دیگر سبب شده تا دارویی ها در موقعیت خاصی قرار گرفته و انتظارهای بالایی را خلق نمایند
اگر یک باردیگر گزارش ماهانه و گزارش 6 ماهه را در این گروه بررسی کرده و دنبال انتخاب سهم باشیم به حدود 10 شرکت میرسیم که گزینه های خوب و خاص این گروه هستند و فکر میکنیم در گزارش ابان ماه نیز فضای متفاوتی را شاهد باشد . دتماد دابور دارو دتوزیع دپارس دفارا کاسپین دشیمی دکیمی درازک از گزینه های خاص و خوب این گروه بوده و میتواند مورد توجه بازار باشد . در مورد گروه دارو وضعیت کمی خاص پیش می رود و فکر میکنیم از هفته دوم آذر یک مسیر رشد سریعتر را در این گروه شاهد باشیم .
در این گروه کاسپین با صف خرید از سد قیمت های 1250 تومان هم عبور کرده تا راه خود را برای رسیدن به سطوح قیمتی 1400 تومان هموار سازد سهمی که اوضاع و احوال بنیادی خوبی داشته و توان ادامه صعود هم از نظر بنیادی هم تکنیکالی به سطوح 1400 تومان را دارا می باشد
دکیمی هم به سمت قیمت های 2200 تومان با نوسانات مثبت همراه شده است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شنیده می شود با احتساب سود سرمایه گذاری ها امسال قابلیت رسیدن به سود 500 تومانی را دارا می باشد دکیمی که در نیمه دوم سال وضعیتش دگرگون می شود
دفرا که این روزها محصولاتش یعنی انواع سرم کمیاب شده است با صف خرید سنگین و خوبی به پیشتازی خود ادامه و به نظر می رسد با این جو روانی شکل گرفته تا قیمت های 2200 الی 2500 تومان صعود داشته باشد این سهم کوچک دارویی امسال تحولات خوبی را در سودش به واسطه افزایش نرخ محصولاتش شاهد خواهد بود
ساختمانی های سرسبز
در نمادهای ساختمانی نیز وضعیت خوبی را شاهد بودیم ساختمانی ها همچنان در حال نوسانات مثبت بوده و حامیان قوی دارند
در ثنوسا سهم با فشار عرضه ها همراه اما روند مثبت خود را جفظ کرد بازار در این سهم در انتظار مشخص شدن تکلیف پروژه کیش می باشد ثنوسایی که وضعیت خوبی داشته و اگر خبرهای مثبت در خصوص پروژه کیش منتشر شود توان شکست مقاومت 360 تومانی و رشد تا سطوح 420 تومان را خواهد داشت
ثتران با سرعت خوبی به صعود خود ادامه می دهد سهم باید فردا به مصاف مقاومت 320 تومانی برود تا با شکسته شدن این سطح قیمتی تا سطوح 360 تومان رشد داشته باشد ثترانی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به واسطه دارایی های قابل توجهش مورد اقبال واقع شده است
ثغرب حمایت خوبی می شود سهم در صورتی که از قیمت های 660 تومانی عبور نماید مهمان قیمت های 720 تومانی خواهد شد سهمیکه اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و روند صعودی قوی در پیش رو خواهد داشت این سهم با جریان های قوی پولی نیز همراه است
دراین گروه ثاخت ثامید ثبهساز و برخی دیگر نظیر وساخت گزینه های خوبی برای نوسان هستند .
معادن و یاری جهانی
در نمادهای معدنی شاهد وضعیت خوبی بودیم وضعیت بازارهای جهانی همچنان مثبت و همین امر سبب تقویت پتانسیل های سهام معدنی شده است
فملی به مصاف شکست مقاومت 620 تومانی رفت سهمی که با عرضه های سنگینی همراه شد به نظر می رسد رشد قیمت های جهانی مس و رشد قیمت دلار سهم را در موقعیت بهتری در نیمه دوم سال قرار داده است سهمی که اگر در قیمت های بالای 620 تومان تثبیت شود تا سطوح قیمتی 720 تومان جای رشد خواهد داشت
کالسیمین هم به قیمت های بالای 1800 تومان بازگشت سهم تا صف خرید هم پیش رفته اما نتوانست موقعیت خود را حفظ نماید این سهم معدنی اوضاع و احوال خوبی داشته و شایعات سود بالای 360 تومانی دارد اگر وضعیت مثبت فعلی در سهم حفظ شود شاهد رشد قیمتیش تا سطوح 2000 تومان نیز خواهیم بود
فزر هم با نوسانات مثبت همراه شد سهمی که می تواند به سمت قیمت های 2500 الی 2600 تومان حرکت و رشد قیمتی خوبی را تجربه نماید این سهم معدنی پتانسیل های خوبی داشته و با سود سازی بالایی همراه می باشد به خصوص این که در نیمه دوم سال موجودی شمش طلای شرکت با نرخ های بالایی به فروش رسیده و سهم را متحول خواهد کرد
این روزها جو کزغال بد نیست . با این شیب فروش و حفظ حاشیه سود به نظر قیمت های فعلی قابلیت رشد جدی را داشته و سهم میتواند کمی بیشتر زیر نظر باشد با سرمایه فعلی به نظر رسیدن به 3500 ریال سود عجیب نیست و این یعنی سهم به زودی 21000 و 22000 ریال را میتواند لمس کند .
در بین سنگ آهنی ها واقعا کچاد عملکرد بهتری را داشت . سهم گزارش خوبی داشت و با دید میان مدت در بین گروه سنگ آهن قابلیت خوبی دارد اخیرا یک افزایش سرمایه 120% را رو کرده است این افزایش سرمایه نشان میدهد سهم با دید میان مدت و بلند مدت قابلیت رشد و نوسان را داشته و میتواند جالب باشد .
سرمایه گذاری ها هم پای شاخص
در نمادهای سرمایه گذاری شاهد وضعیت خوبی در سهام این گروه بودیم به طوری که اکثرا روند متعادل و با مثبت بودن شاخص برخی تمایل به صعود داشتند
تاپیکو همچنان روند مثبت را در پیش گرفته و با صعود خوبی همراه بود سهمی که تا قیمت های 1200 الی 1250 تومانی بالا خواهد رفت و سپس در صورت شکسته شدن این قیمت ها تا سطوح 1500 تومان هم جای رشد خواهد داشت سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و در بین سرمایه گذاری ها اصلاح خوبی هم تجربه کرده بود
سرمایه گذاری سپه هم در وضعیت خوبی قرار دارد گزارش اخیر سهم بسیار عالی و سود محقق شده نشان داد امسال سهم توانایی رسیدن به قیمت های مناسبی را دارد وسپه ای که جهش سود خوبی را تجربه و در صورت رشد قیمتی تا سطوح 460 تومان در گام اول و سپس ارزش ذاتی 500 تومانی جای صعود دارد
شستا در عبور از قیمت های 86 تومان ناکام ماند سهمیکه هم ارزش ان ای وی بالایی داشته و هم سود سازی قابل توجهی دارد و انتظار می رود حداقل تا قیمت های 92 تومان صعود داشته باشد شستا به نظر می رسد پس از کمی استراحت و کسب انرژی لازم تا هدف عنوان شده بتواند رشد داشته باشد
در بین کوچکترها ونیکی ومهان وتوسم وسکاب گزینه های خوبی خواهند شد ولی در بین بزگرتها شستا همچنان در منفی ها مورد توجه است و غدیر هم منتظر گزارش شپدیس می ماند . به نظر بااین سود احتمالی 4300 4400 تومانی در وغدیر و رونق گروه پالایش سود خوبی را در مجمع تقسیم کرده و سال بعد هم عدد خوبی را دارد .
چهارگوشه بازار
ختوقا با انتشار گزارش عالی شرکت زیر مجموعه مبدل خودرو پاک و شناسایی سود سنگین با صف خرید همراه و به سمت قیمت های 360 تومان روانه شده است این سهم امسال قابلیت رسیدن به سود بالای 50 تومانی و حتی فراتر از 60 تومان هم خواهد داشت با تحولات سود سازی در شرکت های زیر مجموعه سهم با اثبال خوبی همراه شده است
در کپشیر شنیده می شود انتقال کارخانه شرکت با افزایش سرمایه سرمایه سرعت و در سال اینده این انتقال نهایی می شود شرکت زمین های مرغوبی در بافت شهری شیراز داشته که سهمی بالای 1000 تومان ارزش دارد این زمین ها که حدود 120 هزار مترمربع می باشد پس از انتقال کارخانه و تغییر کاربری به فروش که سبب تحولات در کپشیر می شود سهم فعلا تارگت قیمتی1400 الی 1500 تومانی را دنبال می کند
بین گروه کانی غیرفلزی میتوان از کهمدا و کقزوی به عنوان دو سهم بسیار خاص و خوش نوسان یاد کرد که هم گزارش ماهانه و هم گزارش های میاندوره ای تحول خوبی را برای سهم رقم زده اند . هردو سهم را با دید هم نوسان و هم وضعیت بنیادی زیر نظر داشته باشید .
توسعه معادن روی هم ارزش ذاتی بالایی دارد سهمی که ان ای وی خوبی داشته و ارزش ذاتی 2500 تومانی دارد سهم در مسیر صعودی خوبی قرار گرفته و به سمت سطوح ارزش ذاتی خود در حرکت است به خصوص این که سهم توانسته با قدرت سطوح قیمتی 2000 تومانی را در هم بشکند علاوه بر ارزش ان ای وی بالا سهم توانایی سود سازی خوبی ناشی از رشد سود شرکت های زیر مجموعه اش را نیز دارا می باشد
در بازار به نظر شسپا و شرانل شرایط خوبی را دارند و هردو را میتوان با دید میان مدت زیر نظر گرفت شسپا با این سود خوب و شرانل هم با سود احتمالی 11000 12000 ریالی قابلیت های خوبی برای رشد دارند
در بین گروه بانک به نظر گزینه های خاص را باید دنبال کرد وپست به دلیل کنسل شدن افزایش سرمایه شاید کمی زیر فشار برود ولی با دید میان مدت خوب است در سوی دیگر سامان و وپارس و ونوین با دید سهم های خاص نوسانی بازار میتوانند زیر نظر باشند و البته با دید بنیادی همه سراغ وبملت می روند
در بین گروه فولاد به نظر گزینه خوب هم زیاد است بارها از فولاد و فخوز گفتیم کاوه و ارفع نیز شرایط خوبی را دارند ولی امروز دو سهم دیکر را با دقت تر برسی میکنیم یکی هرمز است که گزارش خوبی داشت هرمز مهر خوبی داشت
در 3ماهه دوم در تیر با 24055 میلیارد ریال آغاز کرده است و مرداد 8375 میلیارد ریال بوده و و شهریور 9012 میلیارد ریال بود
در مهر با رشد فروش 19955 میلیارد ریال فرو داشت و 45 هزار تن اسلب با نرخ ۱۷۴,۷۴۶,۷۶۱ ریال صادر کرده است و به جمع فروش 109919 میلیارد ریالی رسید
مبلغ فروش مشابه سال مالی قبل 117727 میلیارد ریال بود. یکی هم فولاژ که واقعا اصلاح خوبی کرده و گزارش و درامد خوبی را ثبت کرده است فولاژ در 3 ماهه به سود ۳۵۲ ریالی و ۶ماهه ۷۷۲ ریالی رسیده است و رشد ۵۴% را نسبت به مدت مشابه دارد . در ۳ماهه سهم ۸۳۹۰ میلیارد ریال سود عملیاتی و ۸۴۴۲ میلیارد ریال سود خالص دارد
در ۶ماهه ۲۰۱۵۸میلیارد ریال سود عملیاتی و ۱۸۵۱۶ میلیارد ریال سود خالص دارد
۳۰۱۱ میلیارد ریال سود غیرعملیاتی شناسایی کرده است فکر میکنیم فضای هردو سهم جالب باشد ولی دنبال فرار از ریسک هستید فولاد و ارفع و فخوز جالب ترند
با این فضای نرخ ارز و نفت همچنان پالایشی ها خوب هستند . در دید بنیادی از دید ما دو سهم شپنا و شبندر خاص ترهستند هر چند شاوان هم خوب است و شبریز هم طرح و توسعه های قوی را در پتروشیمی تبریز رقم زده است .بازگشایی شپنا به فردا موکول شد گفته می شود طرح و توسعه امسال 250 و سال بعد حداقل 450 ریال در سود شپنا موثر است .
امروز پتروشیمی ها خوب بودند دراین گروه نرخ 5000 باقی ماند و سایر فرمول ها نیز گویا دست نمیخورد به نظر با دید دیگری باید به این موضوع نگاه کرد . زمانی نرخ نیما 23هزار ریال بود و سقف 5000 امروز نرخ نیما به 30 هزار نزدیک می شود و نرخ 5هزار است و از نظر سنت انگار گاز 15 سنتی در حال اجراست و البته معتقدیم به زودی قیمت گاز نیز سقوط میکند . بحث 3600 به عنوان طرحی جدا در حال بررسی است که بعید است رای بیاورد و برای متانولی است و البته بحثی مطرح است که نرخ هنری هاب بیرون کشیده شود ولی این هم فعلا چون خود دولت سود می برد منطقی نیست .
این مصوبه کار را کمی سخت کرده متانولی ها را از رده خارج میکند ولی برای اوره ای ها بد نیست و شیرازو شپدیس دراین گروه جالب هستنددر سایر سهم ها و گروه ها جم را بد نمیخرند و میتواند جالب باشد جم پیلن را هم زیر نظر بگیرید با 18000 ریال سود احتمالی یکی از گزینه هاست خود پارس با 350 ریال سود احتمالی مورد توجه است . برخی از شاراک می پرسند گزارش شرکت که خیلی چنگی به دل نمی زد و بهتر است کمی صبر کرد روی سهم . شبصیر هم کمی با این شفاف سازی با چالش مواجه می شود ولی سهم خوب معامله شده است
و سراخر سراغ خودرویی ها برویم که فعلا این گروه درگیر نوسان گیری و نوسان بازی است ولی فردا به نظر منفی خودرو و برخی دیگر از اعضا نظیر خگستر و ورنا خریدارن خوبی دارد …


